Yleistä keskustelua sähköautoista

Joo, tuota tuli yritettyä mutta ei siitä oikein viisaammaksi tule kun heittoa on joka suuntaan. Akun brutto vs nettokapa, mikä se oikeasti on ja paperilla, sitten kulutuksessa vain 100 Wh tarkkuudella ilmoitettu keskari ja prosentinkin eri päät ovat yli 0,6 kWh päässä toisistaan.

Pitää tutkia jospa obd-palikalla saisi tarkemman kulutustiedon edes. Toisaalta ei ole paha summa maksaa tuosta Aviloon testistä ennenkun alkaa akkutakuu umpeutua, niin saapahan sen sitten ylös mitä se oli siinä kohtaa.

Minulla on ehkä tämä. (ehkä, koska vaikea tietää mitä amazonista tasan tarkkaan saa + kaveri tilasi kaksi ja sain toisen itselleni, enkä tiedä ihan tarkasti että oliko sama reseller tai mistä tilaso). Jos auto on MEB, niin en ehkä suosittele juuri tätä mallia. Tuossa on joku hölmö toimintalogiikka että vehje resetoituu vain kun OBD:n jännitelinja tipahtaa alle jonkun raja-arvon ja tämän takia laite ei oikein starttaa kunnolla luotettavasti. Joudun yleensä nykäisempään palikan irti ja kiinnittämään sen takaisin, jotta saan tuon yhdistymään carscanneriin.

En kyllä osaa mitään muutakaan suositella ja tämä toimii sinänsä liian hyvin, että jaksaisin ostaa toista.
 
Vähän yhtäkkiä polttelee kokeilla sähköautoa seuraavana autona ja tässä kaikkien vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien lomassa olen törmännyt pariin Astraan, joiden hinnat tuntuu antavan hyvän vastuksen. Tiedän että sähköautojen hinnoissa on ollut aikamoista laskua, mutta pakko varmistaa, että missaanko nyt jotain? Pari tällaista aika vähän ajettua Astraa ollut melko samoissa hinnoissa. Muutaman vanhemman koeajon mukaan näissä oli hinnat uutena 38 000–48 000 eurossa. Toivottavasti kukaan ei nyt 50 000 euroa Astraan sentään laittanut.

Yksi tapa tutustua sähköautoon matalalla kynnyksellä olisi varmaan bongata joku leasing, jossa ei tarvitse huolehtia mistään, mutta ennustettavien kulujen suhteen tietenkin joku tällainen melko uusi ja vähän ajettu malli tulisi edullisemmaksi. Lähinnä auto pysyy pääkaupunkiseudun piirissä eikä mitään hulluja vaatimuksia rangelle ole. Kiva jos saa järjellisessä ajassa akkua täyteen sitten joskus sen kerran, kun jonkun päiväretken kauemmas tekee.

 
Ennen kuin teet valintaa Astrasta tai muista, niin käy koeajamassa useampaa merkkiä ja mallia. Osa malleista on enemmän lähes tavanomaisia, polttomoottori korvattu sähkömoottorilla, ja osa on sitten tehty alusta alkaen sähköautoksi. Kumpi on parempi, riippuu omista mieltymyksistä.
 
Ennen kuin teet valintaa Astrasta tai muista, niin käy koeajamassa useampaa merkkiä ja mallia. Osa malleista on enemmän lähes tavanomaisia, polttomoottori korvattu sähkömoottorilla, ja osa on sitten tehty alusta alkaen sähköautoksi. Kumpi on parempi, riippuu omista mieltymyksistä.
Joo täytyy käydä testaamassa ja varoa, ettei nälkä turhaan kasva syödessä. Aiemmin olen tainnut vain BMW:n iX3:a ajaa, mutta sellaiset ei nyt missään nimessä mahdu budjettiin.
 
Ja mun mielestä ei kannata liikaa painottaa speksejä. Joku ajoasento voi olla käytännössä huomattavasti tärkeämpi ominaisuus kuin suurempi range tai nopeampi latausnopeus. Ja sitä ei tiedä kuin kokeilemalla.
 
Vähän yhtäkkiä polttelee kokeilla sähköautoa seuraavana autona ja tässä kaikkien vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien lomassa olen törmännyt pariin Astraan, joiden hinnat tuntuu antavan hyvän vastuksen. Tiedän että sähköautojen hinnoissa on ollut aikamoista laskua, mutta pakko varmistaa, että missaanko nyt jotain? Pari tällaista aika vähän ajettua Astraa ollut melko samoissa hinnoissa. Muutaman vanhemman koeajon mukaan näissä oli hinnat uutena 38 000–48 000 eurossa. Toivottavasti kukaan ei nyt 50 000 euroa Astraan sentään laittanut.

Yksi tapa tutustua sähköautoon matalalla kynnyksellä olisi varmaan bongata joku leasing, jossa ei tarvitse huolehtia mistään, mutta ennustettavien kulujen suhteen tietenkin joku tällainen melko uusi ja vähän ajettu malli tulisi edullisemmaksi. Lähinnä auto pysyy pääkaupunkiseudun piirissä eikä mitään hulluja vaatimuksia rangelle ole. Kiva jos saa järjellisessä ajassa akkua täyteen sitten joskus sen kerran, kun jonkun päiväretken kauemmas tekee.

Jos 300e/kk osuu budjettiin ja kotilataus onnistuu, niin vaikea nähdä miten tuollaisen kanssa voisi mennä kovin pahasti pieleen.

Ei tuolla rahalla taida mitään merkittävästi parempaakaan sähköautomarkkinoilta saada.
 
Samalla rahalla saa ID.3:a ainakin. Jos takamatkustajien tiloilla on merkitystä niin se on huomattavasti parempi silloin. Muutoin ei varmaan hirveetä eroa.
 
Mutta 92% ja 71% välillä vois olla jo eroa, varsinkin jos valmistajan takuu on ohi.
No näinpä. Jos itse ostaisin Teslaa käytettynä, niin haluaisin tuon akkutestin tehtynä. Ainakin enemmän ajetuissa myös BMS:ltä kennojännitteisiin vilkaisu sekä DC/AC latauksen suhdeluku kiinnostaisi. Vaikka DC lataus ei vaikuttaisikaan akkua oikein tehtynä vaurioittavan, niin mistä sitä tietää onko akkua latailtu fiksusti DC:llä vai esim. joka kerta liruteltu 60 asteinen akku sataan prosenttiin ja ajettu sen jälkeen 5 kilometriä kesämökille viikonloppua akku täynnä viettämään.

Vaikka takuu olisi voimassakin, niin ei nyt siltikään kiinnostaisi ehdoin tahdoin ostaa huonoakkuista yksilöä.
 
Niin mistä sitä tietää onko akkua latailtu fiksusti DC:llä vai esim. joka kerta liruteltu 60 asteinen akku sataan prosenttiin ja ajettu sen jälkeen 5 kilometriä kesämökille viikonloppua akku täynnä viettämään.

Vaikka takuu olisi voimassakin, niin ei nyt siltikään kiinnostaisi ehdoin tahdoin ostaa huonoakkuista yksilöä.

Voi luoja sentään, kyllä vaikeaksi menee auton ostaminen jos on käytettyä hakemassa ja edellyttää edelliseltä omistajaltakin jotain omaa "parempien ihmisten" latausprofiilia. Itse en ainakaan elämästäni ala tekemään niin vaikeaa että stressaisin jostain lataustavoista ja akun SOH:n alenemisesta. Autot ostetaan käyttöön ja ihan samalla tapaa ladataan sähkäriä, kuin polttista tankataan.

Jos myisin jotain sähköautoa ja joku tulisi kyselemään tällaisia niin totetaisin kyllä suoraan että nyt on varmaan parempi katsoa uutta autoa tai vaikka käyttää julkisia. On niin tajuttoman next level superinsinööritason juttua miettiä tällaisia että onneksi 99,9% sähköautoilijoista tuskin tällaisia oikeasti pohtii.

Lasketko polttiksellakin jotain marginaaliskenaarioita että jos lämpimällä kesäkelillä tankkaat liikaa kylmää bensaa, huohotin on tukossa ja tankki voi teoreettisesti haljeta tai purskauttaa polttoaineletkun pihalle.

Varmaan tämä on sitä kun sähköautot ovat verraten uusi juttu, niin osa porukasta jännittää kyllä ihan kaikkea mahdollista.

Vrt 1900 luvun alun jutut että "auto on paholaisen keksintö" tai " Hevonen on parempi ja turvallisempi".

Tai sitten tämä oli ihan tarkoituksellinen läppä enkä vaan ymmärtänyt ja astuin miinaan :D
 
Voi luoja sentään, kyllä vaikeaksi menee auton ostaminen jos on käytettyä hakemassa ja edellyttää edelliseltä omistajaltakin jotain omaa "parempien ihmisten" latausprofiilia. Itse en ainakaan elämästäni ala tekemään niin vaikeaa että stressaisin jostain lataustavoista ja akun SOH:n alenemisesta. Autot ostetaan käyttöön ja ihan samalla tapaa ladataan sähkäriä, kuin polttista tankataan.

Jos myisin jotain sähköautoa ja joku tulisi kyselemään tällaisia niin totetaisin kyllä suoraan että nyt on varmaan parempi katsoa uutta autoa tai vaikka käyttää julkisia. On niin tajuttoman next level superinsinööritason juttua miettiä tällaisia että onneksi 99,9% sähköautoilijoista tuskin tällaisia oikeasti pohtii.

Lasketko polttiksellakin jotain marginaaliskenaarioita että jos lämpimällä kesäkelillä tankkaat liikaa kylmää bensaa, huohotin on tukossa ja tankki voi teoreettisesti haljeta tai purskauttaa polttoaineletkun pihalle.

Varmaan tämä on sitä kun sähköautot ovat verraten uusi juttu, niin osa porukasta jännittää kyllä ihan kaikkea mahdollista.

Vrt 1900 luvun alun jutut että "auto on paholaisen keksintö" tai " Hevonen on parempi ja turvallisempi".

Tai sitten tämä oli ihan tarkoituksellinen läppä enkä vaan ymmärtänyt ja astuin miinaan :D
Se on Teslassa viiden minuutin juttu katsoa BMS:n datat läpi, niin miksi ihmeessä jättäisin jotain sellaista tekemästä. Ei ole toki tähän mennessä tarvinnut kun ensimmäinen yksilö kohta viidettä vuotta alla.

Kun nämä sähkikset vähän vanhenee ja alkaa syntyä akkujen kuntoihin eroja, niin hyvin voi alkaa vaikuttaa autojen hintaan yhtenä parametrina. Legendaarinen Leafihan näyttää suoraan mittaristossa SOH palkkien avulla ja tähän jokainen Leafia vähänkään tunteva kiinnittää kyllä huomion autokaupoilla.
 
Voi luoja sentään, kyllä vaikeaksi menee auton ostaminen jos on käytettyä hakemassa ja edellyttää edelliseltä omistajaltakin jotain omaa "parempien ihmisten" latausprofiilia. Itse en ainakaan elämästäni ala tekemään niin vaikeaa että stressaisin jostain lataustavoista ja akun SOH:n alenemisesta. Autot ostetaan käyttöön ja ihan samalla tapaa ladataan sähkäriä, kuin polttista tankataan.

Jos myisin jotain sähköautoa ja joku tulisi kyselemään tällaisia niin totetaisin kyllä suoraan että nyt on varmaan parempi katsoa uutta autoa tai vaikka käyttää julkisia. On niin tajuttoman next level superinsinööritason juttua miettiä tällaisia että onneksi 99,9% sähköautoilijoista tuskin tällaisia oikeasti pohtii.

Lasketko polttiksellakin jotain marginaaliskenaarioita että jos lämpimällä kesäkelillä tankkaat liikaa kylmää bensaa, huohotin on tukossa ja tankki voi teoreettisesti haljeta tai purskauttaa polttoaineletkun pihalle.

Varmaan tämä on sitä kun sähköautot ovat verraten uusi juttu, niin osa porukasta jännittää kyllä ihan kaikkea mahdollista.

Vrt 1900 luvun alun jutut että "auto on paholaisen keksintö" tai " Hevonen on parempi ja turvallisempi".

Tai sitten tämä oli ihan tarkoituksellinen läppä enkä vaan ymmärtänyt ja astuin miinaan :D

Sinänsä samaa mieltä. Tieto lisää tuskaa, polttisten kanssa ei ollut (kai?) mahdollista nähdä miten autoa oli ajettu: oliko lämmitetty talvella moottoria ennen lähtöä vai poljettu kylmänä liittymästä kohti auringonlaskua, annettu kytkinpommia joka valoissa tai vedetty jotain 10 metristä kiimaliiteriä perässä kaikki kesät.

Tuohon on nyt keksitty näppärä uusi bisnes noilla kalliilla kuntomittauksilla, kun ei enää ole öljyjä vaihdettavana.
 
Voi luoja sentään, kyllä vaikeaksi menee auton ostaminen jos on käytettyä hakemassa ja edellyttää edelliseltä omistajaltakin jotain omaa "parempien ihmisten" latausprofiilia. Itse en ainakaan elämästäni ala tekemään niin vaikeaa että stressaisin jostain lataustavoista ja akun SOH:n alenemisesta. Autot ostetaan käyttöön ja ihan samalla tapaa ladataan sähkäriä, kuin polttista tankataan.

Jos myisin jotain sähköautoa ja joku tulisi kyselemään tällaisia niin totetaisin kyllä suoraan että nyt on varmaan parempi katsoa uutta autoa tai vaikka käyttää julkisia. On niin tajuttoman next level superinsinööritason juttua miettiä tällaisia että onneksi 99,9% sähköautoilijoista tuskin tällaisia oikeasti pohtii.

Lasketko polttiksellakin jotain marginaaliskenaarioita että jos lämpimällä kesäkelillä tankkaat liikaa kylmää bensaa, huohotin on tukossa ja tankki voi teoreettisesti haljeta tai purskauttaa polttoaineletkun pihalle.

Varmaan tämä on sitä kun sähköautot ovat verraten uusi juttu, niin osa porukasta jännittää kyllä ihan kaikkea mahdollista.

Vrt 1900 luvun alun jutut että "auto on paholaisen keksintö" tai " Hevonen on parempi ja turvallisempi".

Tai sitten tämä oli ihan tarkoituksellinen läppä enkä vaan ymmärtänyt ja astuin miinaan :D

No minusta toi akun kunnon tsekkaus että onko kennojännitteet aivan viturallaan on ihan yhtä hyvä kun käytettyä polttomoottoriautoa ostaessa katsoo että onko ekojen 100 tkm aikana vaihdettu kertaakaan öljyjä.

Kumma juttu miten tunteisiin sinulla menee jos jotakuta kiinnostaa missä kunnossa kymmenien tuhansien eurojen hankinta on.
 
Voi luoja sentään, kyllä vaikeaksi menee auton ostaminen jos on käytettyä hakemassa ja edellyttää edelliseltä omistajaltakin jotain omaa "parempien ihmisten" latausprofiilia. Itse en ainakaan elämästäni ala tekemään niin vaikeaa että stressaisin jostain lataustavoista ja akun SOH:n alenemisesta. Autot ostetaan käyttöön ja ihan samalla tapaa ladataan sähkäriä, kuin polttista tankataan.

Jos myisin jotain sähköautoa ja joku tulisi kyselemään tällaisia niin totetaisin kyllä suoraan että nyt on varmaan parempi katsoa uutta autoa tai vaikka käyttää julkisia. On niin tajuttoman next level superinsinööritason juttua miettiä tällaisia että onneksi 99,9% sähköautoilijoista tuskin tällaisia oikeasti pohtii.

Lasketko polttiksellakin jotain marginaaliskenaarioita että jos lämpimällä kesäkelillä tankkaat liikaa kylmää bensaa, huohotin on tukossa ja tankki voi teoreettisesti haljeta tai purskauttaa polttoaineletkun pihalle.

Varmaan tämä on sitä kun sähköautot ovat verraten uusi juttu, niin osa porukasta jännittää kyllä ihan kaikkea mahdollista.

Vrt 1900 luvun alun jutut että "auto on paholaisen keksintö" tai " Hevonen on parempi ja turvallisempi".

Tai sitten tämä oli ihan tarkoituksellinen läppä enkä vaan ymmärtänyt ja astuin miinaan :D
Eikö käytettyä polttistakin ostettaessa ole ihan normi nyt ainakin öljykorkin alle katsoa paljonko sitä majoneesia löytyy? Ja jos on tiedossa että tässä autossa on joku saamarin kallis osa joka porsiessaan maksaa auton hinnan niin ehkä siihen vähän keskitytytään, esim. rallatelevat jakopäät, hihnanvaihdot myöhässä, öljynsyönnit, automaattien toiminta, kaksoismasat, kytkimet jne.

Sköautossa se kallein ja ehkä selkeimmin kokeiltavissa oleva asia usein on tuo soh.
 
Eikö käytettyä polttistakin ostettaessa ole ihan normi nyt ainakin öljykorkin alle katsoa paljonko sitä majoneesia löytyy? Ja jos on tiedossa että tässä autossa on joku saamarin kallis osa joka porsiessaan maksaa auton hinnan niin ehkä siihen vähän keskitytytään, esim. rallatelevat jakopäät, hihnanvaihdot myöhässä, öljynsyönnit, automaattien toiminta, kaksoismasat, kytkimet jne.

Sköautossa se kallein ja ehkä selkeimmin kokeiltavissa oleva asia usein on tuo soh.
Jep, ja ei siinä nyt ole mitään väliä jos se tosiaan on vaikka 95-89 % mutta kun osuukin joku 70 % vastaan 3-4v vanhassa autossa niin se tarkoittaa sitä että akussa alkaa oikeasti olla jo vähän vikaa. Tavanomaista se ei ole että tossa iässä noin toki olisi.

Koeajolla vaikea nähdä tuotakaan asiaa joten testaaminen on myyjällekin hyvä tapa antaa luottoa myytävään autoon. Lisäksi se on ajankäytöllisestikin halvempaa kun alkaa ajelemaan huruajoa ja laskeskelemaan rangeja ja prosentteja.
 
No minusta toi akun kunnon tsekkaus että onko kennojännitteet aivan viturallaan on ihan yhtä hyvä kun käytettyä polttomoottoriautoa ostaessa katsoo että onko ekojen 100 tkm aikana vaihdettu kertaakaan öljyjä.

Kumma juttu miten tunteisiin sinulla menee jos jotakuta kiinnostaa missä kunnossa kymmenien tuhansien eurojen hankinta on.
Akun kunto varmaan kiinnostaa kaikkia, hänen kritiikki kohdistu siihen kiinnostukseen edellisen omistajan lataus tavoista.

Jossain autossa voi olla suunnitteli moka että tuhoaa akun jollain ajo/lataus tavalla, mutta toivottavaa että asiantuntia ammatti taito auttaa siinä, niin siinä onko vahinkoa että siinä että valistaa malliriskeistä.

Todennäköisesti näemme markkinoilla näitä auton historia tyypisia puoli pehmeitä raportteja, joista puuttuu se oleellinen. mutta vakuuttavasti monelle varoitusta.
 
Akun kunto varmaan kiinnostaa kaikkia, hänen kritiikki kohdistu siihen kiinnostukseen edellisen omistajan lataus tavoista.

Jossain autossa voi olla suunnitteli moka että tuhoaa akun jollain ajo/lataus tavalla, mutta toivottavaa että asiantuntia ammatti taito auttaa siinä, niin siinä onko vahinkoa että siinä että valistaa malliriskeistä.

Todennäköisesti näemme markkinoilla näitä auton historia tyypisia puoli pehmeitä raportteja, joista puuttuu se oleellinen. mutta vakuuttavasti monelle varoitusta.
No jos jaksoi lukea viestin ja sen kontekstin, niin siinä oli vaan annettu keskusteluun esimerkkinä yksi tapa paskoa akun kunto, joka sitten selviää kyllä sillä testillä. Ei ollut kyse siitä että kiinnostaisi sen enempää mitä autolla on tehty.
 
Jep, ja ei siinä nyt ole mitään väliä jos se tosiaan on vaikka 95-89 % mutta kun osuukin joku 70 % vastaan 3-4v vanhassa autossa niin se tarkoittaa sitä että akussa alkaa oikeasti olla jo vähän vikaa. Tavanomaista se ei ole että tossa iässä noin toki olisi.

Koeajolla vaikea nähdä tuotakaan asiaa joten testaaminen on myyjällekin hyvä tapa antaa luottoa myytävään autoon. Lisäksi se on ajankäytöllisestikin halvempaa kun alkaa ajelemaan huruajoa ja laskeskelemaan rangeja ja prosentteja.
3-4v vanhassa SOH 70% yleensä tulee joko akkutakuu tai ihan kuluttajansuojakin jo jollain tasolla eteen. Tuo 70% taitaa aika monella olla akkutakuun alaraja...?
Ymmärrän että katsotaan SOH, mutta en sitä että jaksetaan vielä katsella jotain BMS:n kennojännitteitä ja latausten suhdelukuja.

Minulla on varmaan ollut itsellä harrastelaitteet lukien tässä koko aikuisiällä +70 autoa ja yhtäkään myydessä, en muista että ostaja olisi kysellyt "No mitenkäs tällä on ajeltu, onko kaasuteltu paljon, entä paljonko kylmäkäynnistyksiä ilman lämmintä tallia, lohkolämmitintä etc?" "Minkäs merkin öljyjä olet käyttänyt, onko varmasti täyttäneet luokitukset".

Ja kaikki ei nyt kuitenkaan ole olleet mitään ihan halpojakaan, joskin ei nyt kuitenkaan mitään satojen tuhansien vehkeitäkään.
 
No jos jaksoi lukea viestin ja sen kontekstin, niin siinä oli vaan annettu keskusteluun esimerkkinä yksi tapa paskoa akun kunto, joka sitten selviää kyllä sillä testillä. Ei ollut kyse siitä että kiinnostaisi sen enempää mitä autolla on tehty.
Ok, ymmärsin väärin.

Ymmärrän että katsotaan SOH, mutta en sitä että jaksetaan vielä katsella jotain BMS:n kennojännitteitä ja latausten suhdelukuja.

Oikeastaan kiinnostaa enemmän onko testaajalla kyky selvittää se kunto, vai ei. Se on rahan arvoissta se pystyy selvittään että kennosta on laadukas, hyvä kuntoinen.

Automallien välillä on erojamiten ne pitää huolta akustosta, mutta yksilöiden välillä on eroa onko niiden akkusto ollut uutena laadukas, vai onko siinä laatuongelmia. Mistä sitten voi arvioida noita ongelmia.
 
3-4v vanhassa SOH 70% yleensä tulee joko akkutakuu tai ihan kuluttajansuojakin jo jollain tasolla eteen. Tuo 70% taitaa aika monella olla akkutakuun alaraja...?
Ymmärrän että katsotaan SOH, mutta en sitä että jaksetaan vielä katsella jotain BMS:n kennojännitteitä ja latausten suhdelukuja.

Minulla on varmaan ollut itsellä harrastelaitteet lukien tässä koko aikuisiällä +70 autoa ja yhtäkään myydessä, en muista että ostaja olisi kysellyt "No mitenkäs tällä on ajeltu, onko kaasuteltu paljon, entä paljonko kylmäkäynnistyksiä ilman lämmintä tallia, lohkolämmitintä etc?" "Minkäs merkin öljyjä olet käyttänyt, onko varmasti täyttäneet luokitukset".

Ja kaikki ei nyt kuitenkaan ole olleet mitään ihan halpojakaan, joskin ei nyt kuitenkaan mitään satojen tuhansien vehkeitäkään.
Akkutakuut loppuu kyllä jo 160 tkm kohdalla aika monella. Itelläkin kohta loppu ja auto on 2023.

En mäkään kyselis. Katsoisin sen testin.

edit: niin ja siis SOH yleensä määritetään myös kennojännitteiden avulla. Tuskin kukaan alkaa sen kummemmin laskeskelemaan yksittäisiä kennoja.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli SOH on erityisen alhainen, tai ns riskirajoilla tai muuten käytössä range tipahtaa yhtäkkiä, niin ymmärrän sitten näiden asioiden kollaamisen. En sitä että jos kaikki on ns "OK", niin mitä hyötyä kaiken maailman latausprofiilien kyttäyksillä ja yksittäisten kennojen tarkkailulla on? Mielestäni normikäyttäjälle ei mitään.

Onhan niitä ihmisiä moneen lähtöön, olen sellaisenkin tarinan kuullut että autoa ei voinut ostaa koska rengaspaineantureita ei oltu vaihdettu uusiin joka kausivaihdon yhteydessä. Kuulemma törkeää laiminlyöntiä.
Onko tällä kuitenkaan mitään tekemistä normaalielämän kanssa - ei mielestäni.
 
Ei kukaan ole sanonut että onkaan. Edelleen tuossa sanottiin että ne latausprofiilit sun muut voivat olla yksi syy siihen miksi se SOH on mikä se on.
 
Enpä kyllä olis arvannut sen olevan mikään miinus, että auton kalleimman yksittäisen osan kunnosta on saatavilla dataa, vaikka sen ottaminen ulos saattaakin vähän maksaa.

Itelle SOH voisi hyvinkin olla ostopäätöksen ratkaiseva tekijä suuntaan tai toiseen, etenkin jos akkutakuun päättyminen on lähestymässä tai jopa jo mennyt. 90 pinnalla voisi hyvinkin tehdä vielä kaupat, 70 pinnalla tuskin, ellei sitten tehdä kauppoja reilusti nettiauton halvinta halvemmalla.

Ja toki tää nyt on vielä sikäli uutta aluetta, että helposti ainakin ite olen ennemmin liian varovainen kuin liian luottavainen. Lähtökohtaisesti akut taitavat tutkimustenkin mukaan kestää paremmin kuin ihmiset olettavat, mutta aihe tulee olemaan ihan uusi monille vielä pitkän aikaa.
 
Ei kukaan ole sanonut että onkaan. Edelleen tuossa sanottiin että ne latausprofiilit sun muut voivat olla yksi syy siihen miksi se SOH on mikä se on.
Toisaalta ei ole olemassa nykytietämyksen mukaan mitään todisteita siitä, että käyttäjä voisi teoillaan tuhota ajoakkua, muuta kuin säilyttämällä autoa pysäköitynä ajoakku täysin täynnä( 100 % mikä vastannee noin 96 % todellista maksimienergiasisältötasoa suurimmassa osassa nykyautoja) tai täysin tyhjänä kuukausitolkulla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 354
Viestejä
4 870 038
Jäsenet
78 565
Uusin jäsen
kuurailmari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom