Yleistä keskustelua sähköautoista

Eipä nyt oikein lähtenyt Polestar-kokemus hyvällä jalalla liikkeelle. Kamerajärjestelmä on kuulemma väliaikaisesti pois käytöstä. Eilisestä lähtien. Tsekkasin kamerat, puhtaat ovat. Softat on päivitetty. Ainoa mitä huomasin oli että takakamerassa on punainen valo mitä muissa ei ole. Eli kamera ja tutka on nyt pelistä pois ja ensimmäinen vapaa aika vianselvitykseen on torstaina.

Aiemmin viikolla kontti meni kerran itsestään kiinni ja ovet ei auenneet avaimettomasti, piti avaimen napista avata.
 
KIA kanssa myös mielenkiintoisia heittoja tuossa ilmoitetussa akun soc. Jos on oikein kylmä yö mutta lämmin aamu ja latausraja ollut esim 70% niin aamulla saattaa olla auton arvio 74%. Ei ole faktaa lyödä tiskiin mutta epäilen että arvioitu kapasiteetti nousi kun akku lämpeni.

MEB en tällaista käytöstä huomannut mutta siinä jos oli ladannut 100% niin 3 km jälkeen olikin jo 5% kulunut. Tuli vähän mieleen se vanha golffin vedenlämpömittari joka alkuun näytti todellista ja heilui ajossa jonkun verran. Heilunta korjattiin softalla jonka jälkeen 70 - 110 C oli mittarin mukaan aina tasan 90 C.

Reilu kolmen vuoden aikana muutamia kertoja lähdön jälkeen akussa 91% kun yöllä ladattu 90-rajaan. Ehkä juuri lämpötilan juuri muuttunut tms.

Mebbi ei esilämmityksessä lämmittele tietääkseni akkua niin myös itsellä ensimmäisten kilsojen kohdalla kulutus on ollut rajua kun auto seissyt reilummassa pakkasessa -20..-30’C pidempään. Toisaalta seistessään ei akkua kuluta yhtään tai tule keskikulutukseen kosmetiikkaa niin paljoa lämmityksistä.
 
Kia EV3 Earth 81,4kWh saapui taloon tuossa reilu kuukausi sitten ja kävin nyt pienen sisäänajon pyöräyttämässä. Pk-seudulta itä-suomea pitkin lappiin, sieltä nordkappiin ja alas huiluteltiin lofoottien kautta ja uumajasta takaisin suomeen. Kyllähän tuo latausverkosto alkaa olla sellainen että ei huolenpäivää varsinkaan näin kesäkeleillä. Otin ionityn power sopparin kuukaudeksi ja priorisoin ionityn latureita. Suomessa joutui kerran latailemaan k-latauksella ja norjassa pari kertaa koplen verkossa. Yksi ionityn laturipaikka vittuili norjan setermoenissa kun ilmeisesti latauskentällä oli kovasti yhteysongelmia. Pikalatureita kuitenkin niin tiheessä että vaikka virtaa ei saisi suunnitellulta laturilta niin melko läheltä löytyy pohjoisestakin toisen firman laturia. Tuoltakin loppupeleissä sai virtaa, mutta vähän oli hohhoijjaa fiilis säätäessä

Kilometrejä kertyi tuolle reissulle vähän reilu 4000km. Kulutus oli ~15.4kWh/100km eli euroja abouttirallaa ~4.5e/100km kun keskimääräinen pikalataus kwh hinta kuukausimaksun kera asettui ~0.29snt/kwh paikkeille. Täytyy kyllä sanoa että sähköauto on todella mukava ajella tuollaisessa ylämäki, alamäki ja mutka-reissussa. EV3 penkit olivat myös yllättävän hyvät kun ei istuminen tuntunut missään

Itse auton haukkuja keräävät asiat ovat
- Kaistavahti aina käynnistyksen jälkeen päällä
- "Katse tiehen" piippari aina käynnistyksen jälkeen päällä
- Taukopiippari
- Auton ovia ei saa utility modessa lukkoon (muuta kuin mobiiliappsilla joka vaatii tietenkin internet yhteyden...)
- Hälyjä ei saa pois päältä ovien ollessa lukossa
- Vakkarin rauhattomuus kytkeytyessä

Ensimmäiset kaksi moitetta taitaa olla pikku hiljaa kaikissa nykyautoissa. Aivan perseestä kun kaistavahti nykäsee yhtäkkiä johonkin kun et ole tajunnut sen menneen päälle sammutuksen jälkeen. Tuo ratin päällä oleva eye tracker taas huutaa heti jos vilkaiset mittaristoa, katselet vähän maisemia tai vilkuilet liian pitkään sivupeiliin. Ärsyttävät melko kovasti kun menevät aina takaisin päälle sammutuksen jälkeen. Taukopiippari huutaa jos leikkaat keskiviivan tai sivuviivan yli kerran tai kahdesti sekä tuntuu olevan myös liitettynä eye trackeriin vaikka valmistaja muuta väittääkin. Onneksi pohjoisen mutkateillä ei hirveästi ollut viivaa niin ei ihan niin paljoa ärsyttänyt. Utility moden ovien lukitushommaa en ymmärrä ollenkaan. Olisi ihan kiva että ovet saa normaalisti lukkoon ja sille 12V matkakaapille virtaa ilman että tarvii säätää jonkun helvetin mobiiliapplikaation kautta ties missä korvessa jossa mobiiliyhteyksiä ei välttämättä ole. Hälyistä ei manuaali kerro mitään muuta kuin että järjestelmä aktivoituu aina kun ovet lukitaan. Hieno homma, mutta lautalla pitäisi saada motion sensorit vähintään disabloitua ja olisi kiva että ovetkin saisi lukkoon :hmm: Vakkarissa tosiaan pientä "nykäsyä" kun siirryt jalkakaasulta vakkarin käyttöön ja nopeuseroa targettiin. Kestää kans melko pitkään ennenkuin adaptiivinen vakkari tajuaa että edessä oleva auto on viereisellä kaistalla kääntymässä ja jarruttelee turhaan. Niin ja liikennemerkkien lukeminen on melko suuntaa-antavaa kun dataa tulee myös jostain karttapohjista mitkä on päin helvettiä. Sama ongelma kyllä on tuntunut vaivaavan kaikkia uudempia autoja millä ajanut. 99% ajasta toimii kuin junanvessa, mutta se 1% tekee ettei voi luottaa. Alueesta riippuu kovasti kuinka luotettavasti tuo ominaisuus toimii.

No mutta muuta valittamista ei hirveästi sitten ollutkaan. Tilaa tarpeeksi omaan käyttöön ja ihan vaivatta rullaili reissun. Pienellä narinalla siis selvitty tästä auto upgradesta ja valituksen kohteet ovat melko olemattomia. Noin niinku ylipäätänsä korealaiset ovat tehneet hintaansa nähden ihan hyvän vehkeen ainakin näin kesäkokemuksilla. Katsotaan mitä talvi tuo tullessaan. Mukavan halpoja kilometrejähän tuolla on rullata vaikka toki kuukausikustannus on korkeampi kuin aiemmassa 90-luvun bensa rotiskossa. Laskeskelin aiemmin että hieman yli tuplaantui autoilun hinta vuodessa kun siirtyi ysäri autosta tälle vuosikymmenelle, mutta such is life. Onhan tuo kilometrien taittaminen melkoisesti mukavampaa nyt

Skandien melkein pohjoisin laturikin löytyi. Hassulta tuntui että tuoltakin asti löytyi latausinfraa :)
1754135198008.png

Honningsväg

Eiköhän tämän kanssa nyt muutama vuosi selvitä jos ei sitten kuuluissa ICCU lahoa käsiin. Kotilatauksella kilometrit ovat toistaiseksi naurettavan halpoja eikä tuo pikalatauksenkaan hinta päätä huimaa jos siihen joutuu turvautumaan. Mutta eiköhän meidän hallitus pian jotain lisäveroja keksi sähköautoille kun on liian edullisia kilometrejä muuten :rofl:
 
Googlailun perusteella softavika ja se korjautuu buuttaamalla infotainment-systeemi. Minkä se tekikin. Ilmeisesti perussyy on se, että kun astuu autoon, niin syteemi ei ehdi buutata kunnolla jos heti heittää pakin päälle ja tämä sotkee kamerajärjestelmän. Ärsyttävä, mutta kuitenkin suht helposti korjattavissa oleva vika.
 
Eipä nyt oikein lähtenyt Polestar-kokemus hyvällä jalalla liikkeelle. Kamerajärjestelmä on kuulemma väliaikaisesti pois käytöstä. Eilisestä lähtien. Tsekkasin kamerat, puhtaat ovat. Softat on päivitetty. Ainoa mitä huomasin oli että takakamerassa on punainen valo mitä muissa ei ole. Eli kamera ja tutka on nyt pelistä pois ja ensimmäinen vapaa aika vianselvitykseen on torstaina.

Aiemmin viikolla kontti meni kerran itsestään kiinni ja ovet ei auenneet avaimettomasti, piti avaimen napista avata.
No, ei pitäisi vittuilla mutta jostain kumman syystä ihmiset vieläkin nämä polestarit mieltävät skandinaavisiksi laatutuotteiksi, vaikka todellisuudessa ostat kiinasta kiinalaista tavaraa.
 
Itse auton haukkuja keräävät asiat ovat
- Kaistavahti aina käynnistyksen jälkeen päällä
- "Katse tiehen" piippari aina käynnistyksen jälkeen päällä
- Taukopiippari
Kaksi ensimmäistä taitaa olla EU pakotuksia, kolmas taitaa olla Kian oma ongelma
 
Ei tuo pahalta kuulosta, mitä lataus työpaikalla maksaa

Paljonko tulee kilsoja päivässä ja mikä lataus on työpaikalla?
En kylläkään tarkkaan muista paljonko maksaisi. Ihan hatusta muistelisin, että 30snt/kwh. Latauksen tarjoaa Virta.
Työmatkat ovat noin 10km/suunta plus pieniä vapaa-ajan ajoja, eli aika vähän. Vuodessa se olisi jotain 10-15tkm. Lataus on kuulemma normaali eli jokunen tunti menee 30%:sta sataan
 
onko nuo Seat Mii electric ja vastaavat miten toimintavarmoja ja akkujen osalta kestänyt aikaa? Onko niissä mahdollista rajoittaa latausta 80%:iin tms. että käytetyssä olisi todennäköisemmin akku vielä kunnossa? Vai kannattaako tuohon 10-15k€ budjettiin katsella jotain Hyundaita tai suosista nostaa budjettia tuoreempiin autoihin?
Ainut sähköpeli mikä ollut itellä ja tykkäsin, paras auto mitä kaupungissa ajanut (n.10autoa omistanut). Maantielläkin hyvä, mutta range 32kw akulla on meh, samoin tavaratila ja paikkoja vaan neljälle. Varma ja halpa kyllä. Ennen ostoa kävin ihan sattumalta koeajamassa Vw e-upin, ei ollut alunperin ollut edes sähköauto mielessä. Sen jälkeen menin melko suorilta Mii kaupoille, käytettynä ostin. Meni lopulta vaihtoon tilojen ja tuon rangen takia.
 
Onko tähän jotain lähdettä, että olisi EU-pakotus? Ei nimittäin omassa vm-22 Audissa mene kaistavahti itekseen päälle. Vai onko tullut pakotus myöhemmin?
Koskee 6-7/2024 jälkeen tulleita hyväksyttyjä automalleja.
Koskee myös tuota ylinopeusvaroitusta.
 
No, ei pitäisi vittuilla mutta jostain kumman syystä ihmiset vieläkin nämä polestarit mieltävät skandinaavisiksi laatutuotteiksi, vaikka todellisuudessa ostat kiinasta kiinalaista tavaraa.
Silti päämaja on Ruotsissa ja autoja tehdään muuallakin kuin Kiinassa. Tosin ilmeisesti nämä kakkoset tehtiin entisessä Volvon tehtaassa Kiinassa.

Ja mitähän se Kiinalaatu on? Huonompaa kuin Stellantiksen sähkövispilät?
 
Silti päämaja on Ruotsissa ja autoja tehdään muuallakin kuin Kiinassa. Tosin ilmeisesti nämä kakkoset tehtiin entisessä Volvon tehtaassa Kiinassa.

Ja mitähän se Kiinalaatu on? Huonompaa kuin Stellantiksen sähkövispilät?
Ilmeisen hyviä autoja nuo Kiinalaiset tekee Ruotsalaisten ohjauksessa. Polestar 2 voittanut tai tullut Porschen jälkeen kakkoseksi kaikissa testeissä.

Kävin eilen Puumalassa kaupassa, viereiseen parkkiruutuun ajoi Possu Macan Turbo S. Oli kyllä kivan näköinen suv.
 
Googlailun perusteella softavika ja se korjautuu buuttaamalla infotainment-systeemi. Minkä se tekikin. Ilmeisesti perussyy on se, että kun astuu autoon, niin syteemi ei ehdi buutata kunnolla jos heti heittää pakin päälle ja tämä sotkee kamerajärjestelmän. Ärsyttävä, mutta kuitenkin suht helposti korjattavissa oleva vika.
Eli siis vähän samaa kuin polttomoottoriautoissakin joskus joissain tilanteissa. Kun kääntää avaimesta nykyajan polttiksessa virrat päälle, niin auto tekee kaikenlaisia tarkistuksia sekä herättelee ohhausyksiköt (huomaa kun melkein kaikki mittariston merkkivalot palaa tovin) ja on hyvä odottaa kunnes mittaristosta sammuu suurin osa merkkivaloista ennen käynnitystä. Jos on hätäinen ja välittömästi runttaa vaan startin pyörimään niin tuloksena voi olla joku moottorihäiriön merkkivalo kun joku ohjausyksikkö ei ollut vielä hereillä kun moottori käynnistyi, ja tämän vuoksi jonkun anturin arvo tulee luetuksi väärin tai jää lukematta.
 
Pitää näköjään jatkossakin ostaa autot käytettynä, kun ei uusia enää voi ostaa kun EU pilaa ne.

Eivät ne niitä pilaa, vaan valmistajilla on vähän eri toteutuksia tuohon. Osa tekee jonkun geneeristen pimputuksen (ja sitten viritellään miten ne saa pois) ja osa sitten tekee pimputtajasta lähes huomaamattoman eli miellyttävän (esim. Renault ja Smart)

Kiaan tuli softapäivityksellä jo aiemmin rattiin pikanäppäin osalle noista ja viimeisimmässä tuki äänikomentoja myös (omaan my21 plugariin en ole koskenut yhteenkään noista kun varoitus on miellyttävä tok-tok ja ohjaisavustimen kanssa ihan hyvin pärjää).
 
Eli siis vähän samaa kuin polttomoottoriautoissakin joskus joissain tilanteissa. Kun kääntää avaimesta nykyajan polttiksessa virrat päälle, niin auto tekee kaikenlaisia tarkistuksia sekä herättelee ohhausyksiköt (huomaa kun melkein kaikki mittariston merkkivalot palaa tovin) ja on hyvä odottaa kunnes mittaristosta sammuu suurin osa merkkivaloista ennen käynnitystä. Jos on hätäinen ja välittömästi runttaa vaan startin pyörimään niin tuloksena voi olla joku moottorihäiriön merkkivalo kun joku ohjausyksikkö ei ollut vielä hereillä kun moottori käynnistyi, ja tämän vuoksi jonkun anturin arvo tulee luetuksi väärin tai jää lukematta.
Missä uudessa polttomoottoriautossa käynnistys on avainta vääntämällä? :D
 
Koskee 6-7/2024 jälkeen tulleita hyväksyttyjä automalleja.
Koskee myös tuota ylinopeusvaroitusta.

Hauska muuten kuinka kuvittelin suurimman ärsykkeen olevan tuo ylinopeuspiippari autoa koeajaessa, mutta tuon saa niin hiljaiselle sekä sen ääni on sellainen ettei sitä edes huomaa. Tuon mutelle on pikanäppi ratissa, mutta ei tule edes käytettyä sitä. Sitten taas kaistavahti/avustin jota ei edes huomannut koeajolla on taas täysin hengenvaarallinen kapistus suomen teillä. Tuo yhtäkkiä saattaa ampaista johonkin kun suomessa kaistaviivat ovat mitä ovat. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun kaistavahti on päättänyt että nyt lähdetään erkanemiskaistalle kun reunaviiva on maalattu, mutta kaistan erotusviivaa ei ole vielä keretty tehdä tai se on kulunut näkyvistä. Pari kertaa on jostain syystä yritetty myös vastaantulevien kaistalle leveillä risteysalueilla. Tapahtuu melko sydämentykytyksiä aiheuttavia asioita täysin puskista. Toivon hartaasti että koko ominaisuus ymmärtää itse disabloida itsensä talvella. Noihin typeryyksiin on joskus joutunut vääntämään melko aggressiivisestikin vastaan mikä ei sovi liukkaisiin olosuhteisiin kyllä ollenkaan. Melko erikoista että tälläisen ominaisuuden pakollisuutta perustellaan turvallisuudella kun käytännön kokemukset on täysin päinvastaiset
 
Onko muilla polestarin appi lakannut tänään toimimasta? Aamulla pelitti normaalisti, sitten jossain vaiheessa vaihtoi kielen englanniksi ja muuttui _todella_ hitaaksi. Poistin ja kokeilin uudelleenasennusta, nyt jää pyörittämään tähän näkymään. Paremman puoliskon puhelimella tilanne sama.

Screenshot_20250803_114345.jpg
 
Ilmeisen hyviä autoja nuo Kiinalaiset tekee Ruotsalaisten ohjauksessa. Polestar 2 voittanut tai tullut Porschen jälkeen kakkoseksi kaikissa testeissä.

Kävin eilen Puumalassa kaupassa, viereiseen parkkiruutuun ajoi Possu Macan Turbo S. Oli kyllä kivan näköinen suv.
Itsekin siis menin Polleen TM:n 2022 talviautotestin perusteella, jonka se voitti.

Pollessa nuo varoitukset on kyllä harvinaisen harmittomia. Esimerkiksi ylinopeus ilmoitetaan vain sillä, että kuskin näytössä oleva nopeusrajoitusmerkki vilkkuu vähän aikaa. Ei siis mitään äänimerkkiä. En sitten tiedä, sattuiko tuo -22 malli vielä siihen saumaan, että jotain ärsyttävyyksiä ei tarvita? Muutkin varoitukset on aika hienovaraisia, esimerkiksi jos lähtee ilman turvavyötä, niin ääni on aika vaatimaton. Minulla on tapana pysähtyä postilaatikon kohdalla ja sitten ajaa katokseen ja vaimo ekalla kerralla kommentoi, että (auto) ei nalkuta samalla tavalla kuin Mazda.
 
Itsekin siis menin Polleen TM:n 2022 talviautotestin perusteella, jonka se voitti.

Pollessa nuo varoitukset on kyllä harvinaisen harmittomia. Esimerkiksi ylinopeus ilmoitetaan vain sillä, että kuskin näytössä oleva nopeusrajoitusmerkki vilkkuu vähän aikaa. Ei siis mitään äänimerkkiä. En sitten tiedä, sattuiko tuo -22 malli vielä siihen saumaan, että jotain ärsyttävyyksiä ei tarvita? Muutkin varoitukset on aika hienovaraisia, esimerkiksi jos lähtee ilman turvavyötä, niin ääni on aika vaatimaton. Minulla on tapana pysähtyä postilaatikon kohdalla ja sitten ajaa katokseen ja vaimo ekalla kerralla kommentoi, että (auto) ei nalkuta samalla tavalla kuin Mazda.
Koskee vain 7/2024 uusia tyyppihyväksyttyjä malleja. Eli ei koske tätä vanhempia.
 
Onko muilla polestarin appi lakannut tänään toimimasta? Aamulla pelitti normaalisti, sitten jossain vaiheessa vaihtoi kielen englanniksi ja muuttui _todella_ hitaaksi. Poistin ja kokeilin uudelleenasennusta, nyt jää pyörittämään tähän näkymään. Paremman puoliskon puhelimella tilanne sama.

Ei ole Pollesta mitään kokemusta mutta näin äkkiseltään tuo näyttää siltä, että jokin verkkopalvelu tai palvelin, johon tuo yrittää ottaa yhteyttä, on nurin tai käy hyvin hitaalla.

Luulisi että tuollaisia joku valvoisi viikonloppuisinkin kyllä, jos palvelut eivät kykene itsekseen vikatilanteissa tokenemaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 251
Viestejä
4 866 213
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom