Yleistä keskustelua sähköautoista

Googlailun perusteella softavika ja se korjautuu buuttaamalla infotainment-systeemi. Minkä se tekikin. Ilmeisesti perussyy on se, että kun astuu autoon, niin syteemi ei ehdi buutata kunnolla jos heti heittää pakin päälle ja tämä sotkee kamerajärjestelmän. Ärsyttävä, mutta kuitenkin suht helposti korjattavissa oleva vika.
Eli siis vähän samaa kuin polttomoottoriautoissakin joskus joissain tilanteissa. Kun kääntää avaimesta nykyajan polttiksessa virrat päälle, niin auto tekee kaikenlaisia tarkistuksia sekä herättelee ohhausyksiköt (huomaa kun melkein kaikki mittariston merkkivalot palaa tovin) ja on hyvä odottaa kunnes mittaristosta sammuu suurin osa merkkivaloista ennen käynnitystä. Jos on hätäinen ja välittömästi runttaa vaan startin pyörimään niin tuloksena voi olla joku moottorihäiriön merkkivalo kun joku ohjausyksikkö ei ollut vielä hereillä kun moottori käynnistyi, ja tämän vuoksi jonkun anturin arvo tulee luetuksi väärin tai jää lukematta.
 
Pitää näköjään jatkossakin ostaa autot käytettynä, kun ei uusia enää voi ostaa kun EU pilaa ne.

Eivät ne niitä pilaa, vaan valmistajilla on vähän eri toteutuksia tuohon. Osa tekee jonkun geneeristen pimputuksen (ja sitten viritellään miten ne saa pois) ja osa sitten tekee pimputtajasta lähes huomaamattoman eli miellyttävän (esim. Renault ja Smart)

Kiaan tuli softapäivityksellä jo aiemmin rattiin pikanäppäin osalle noista ja viimeisimmässä tuki äänikomentoja myös (omaan my21 plugariin en ole koskenut yhteenkään noista kun varoitus on miellyttävä tok-tok ja ohjaisavustimen kanssa ihan hyvin pärjää).
 
Eli siis vähän samaa kuin polttomoottoriautoissakin joskus joissain tilanteissa. Kun kääntää avaimesta nykyajan polttiksessa virrat päälle, niin auto tekee kaikenlaisia tarkistuksia sekä herättelee ohhausyksiköt (huomaa kun melkein kaikki mittariston merkkivalot palaa tovin) ja on hyvä odottaa kunnes mittaristosta sammuu suurin osa merkkivaloista ennen käynnitystä. Jos on hätäinen ja välittömästi runttaa vaan startin pyörimään niin tuloksena voi olla joku moottorihäiriön merkkivalo kun joku ohjausyksikkö ei ollut vielä hereillä kun moottori käynnistyi, ja tämän vuoksi jonkun anturin arvo tulee luetuksi väärin tai jää lukematta.
Missä uudessa polttomoottoriautossa käynnistys on avainta vääntämällä? :D
 
Pitää näköjään jatkossakin ostaa autot käytettynä, kun ei uusia enää voi ostaa kun EU pilaa ne.
Nuokin voi toteuttaa niin ettei ne häiritse normaalia ajoa mitenkään.. Tai no toki se ylinopeusvaroitin on sellainen että se tekee väistämättä joskus virheitä
 
Koskee 6-7/2024 jälkeen tulleita hyväksyttyjä automalleja.
Koskee myös tuota ylinopeusvaroitusta.

Hauska muuten kuinka kuvittelin suurimman ärsykkeen olevan tuo ylinopeuspiippari autoa koeajaessa, mutta tuon saa niin hiljaiselle sekä sen ääni on sellainen ettei sitä edes huomaa. Tuon mutelle on pikanäppi ratissa, mutta ei tule edes käytettyä sitä. Sitten taas kaistavahti/avustin jota ei edes huomannut koeajolla on taas täysin hengenvaarallinen kapistus suomen teillä. Tuo yhtäkkiä saattaa ampaista johonkin kun suomessa kaistaviivat ovat mitä ovat. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun kaistavahti on päättänyt että nyt lähdetään erkanemiskaistalle kun reunaviiva on maalattu, mutta kaistan erotusviivaa ei ole vielä keretty tehdä tai se on kulunut näkyvistä. Pari kertaa on jostain syystä yritetty myös vastaantulevien kaistalle leveillä risteysalueilla. Tapahtuu melko sydämentykytyksiä aiheuttavia asioita täysin puskista. Toivon hartaasti että koko ominaisuus ymmärtää itse disabloida itsensä talvella. Noihin typeryyksiin on joskus joutunut vääntämään melko aggressiivisestikin vastaan mikä ei sovi liukkaisiin olosuhteisiin kyllä ollenkaan. Melko erikoista että tälläisen ominaisuuden pakollisuutta perustellaan turvallisuudella kun käytännön kokemukset on täysin päinvastaiset
 
Onko muilla polestarin appi lakannut tänään toimimasta? Aamulla pelitti normaalisti, sitten jossain vaiheessa vaihtoi kielen englanniksi ja muuttui _todella_ hitaaksi. Poistin ja kokeilin uudelleenasennusta, nyt jää pyörittämään tähän näkymään. Paremman puoliskon puhelimella tilanne sama.

Screenshot_20250803_114345.jpg
 
Ilmeisen hyviä autoja nuo Kiinalaiset tekee Ruotsalaisten ohjauksessa. Polestar 2 voittanut tai tullut Porschen jälkeen kakkoseksi kaikissa testeissä.

Kävin eilen Puumalassa kaupassa, viereiseen parkkiruutuun ajoi Possu Macan Turbo S. Oli kyllä kivan näköinen suv.
Itsekin siis menin Polleen TM:n 2022 talviautotestin perusteella, jonka se voitti.

Pollessa nuo varoitukset on kyllä harvinaisen harmittomia. Esimerkiksi ylinopeus ilmoitetaan vain sillä, että kuskin näytössä oleva nopeusrajoitusmerkki vilkkuu vähän aikaa. Ei siis mitään äänimerkkiä. En sitten tiedä, sattuiko tuo -22 malli vielä siihen saumaan, että jotain ärsyttävyyksiä ei tarvita? Muutkin varoitukset on aika hienovaraisia, esimerkiksi jos lähtee ilman turvavyötä, niin ääni on aika vaatimaton. Minulla on tapana pysähtyä postilaatikon kohdalla ja sitten ajaa katokseen ja vaimo ekalla kerralla kommentoi, että (auto) ei nalkuta samalla tavalla kuin Mazda.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 543
Viestejä
4 874 409
Jäsenet
78 590
Uusin jäsen
Kytkyloota

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom