Yleistä keskustelua sähköautoista

Toinen keskustelija tuon kesäkuun toi esille viimeisimpänä kokonaisena kuukautena. Heinäkuun luvuissa ei vielä ole kaikki maat, joten ei ole koko euroopan luvut. Olet oikeassa, kesäkuu on Teslalle parempi kuin heinäkuu ja elokuu ja syyskuu on luultavasti taas todella hyvä.
eu-evs ei ole lähde EU+EFTA+UK luvuille. Se sisältää murto-osan koko euroopan luvuista.
 
Keskustelun paskoo harhaanjohtavan tiedon jakaminen.

Teslafanina tiedät varmasti aivan hyvin ettei kvartaalin viimeinen kuukausi anna oikeata kuvaa Teslan myynnistä suhteessa muihin.

Aina miettinyt, että miksi näitä Teslan myyntitilastoja paukutetaan niin hartaudella joka paikkaan. Facebookin ryhmissä tasasin väliajoin tulee aina tietyiltä henkilöitä taulukkoa " Kuinka Tesla on myydyin millon missäkin" ja nyt näköjään tämä alkaa pesiytymään foorumeillekin.

Onko tämä joku rakkaudesta Teslaan vai maksaako Muski jotain provikkaa...(vitsi)
 
Teslalla ei ole samaan tyyliin softaongelmia kuin muilla merkeillä.

Juurihan siellä oli nettiongelmaa sekä etäohjauksesss, että kartta jätti tavaraa lataamatta ja Spotify pätki.

Jonkin verran noissakin tuntuu ongelmia olevan, Tesla vaan ei vikatapauksessa myönnä itse mitään vaan tilanteesta pitää kaivaa infoa muualta.

Mielestäni ne mitä olen etäkäyttänyt niin toimivat nykyään todella hyvin. 2021 asti olen tuota Kian etäkäyttö -softaa käyttänyt ja sen ongelmat ovat olleet puhtaasti etäajastuksessa. Eli jos ajastuksia sääti etänä niin ne eivät aina menneet autolle. Nykyään kun ajastus on tehty autosta niin mitään ongelmaa ei ole (kaikki muut toimivat). Tokihan sen voisi tehdä myös laturilla (paljon monipuolisemmin) mutta itsellä vähän tyhmempi laturi ja älylatauspalvelut kännyllä olivat kaikki beta -vaiheessa kun noita muutamaa jaksoin testailla.
 
Kyllähän se Teslan softa välillä bugaa oudosti ja korjauksia saa odottaa kun ei ole mitään palautekanavaa. Pitää vain toivoa että joku Teslalla bongannut ongelman ja korjaa sen.

Nythän release notes mainostaa että voit nopeasti selata videoita dashcamissa mutta ominaisuus oli ennen sen uudistamista ja nyt tuotu takaisin. Näitä ominaisuuksia poistuu ja tuodaan takaisin ”uusina”.
 
30ke hintaluokassa et taida saada miltään muulta valmistajalta nelivetoa, akun esilämmitystä ja päivittyvää softaa alle 80tkm kilsoilla ja voimassaolevalla takuulla. Siksi se on mielestäni paras. Uusissa on enemmän kilpailua, mutta tuossa hintaluokassa käytetyssä ei mielestäni tällä hetkellä Y:lle ole oikeita kilpailijoita. Alusta vanhassa Y:ssä on hieman jämerä, mutta ei se sitä kokonaisuutta imo pilaa. Ihan hyvä auto oli ajella 20tkm mitä kerkesin sillä ajaa.
Vaikka vanhemman mallin model Y:ssä on ihan riittävästi huonoja puolia, niin ~3v/30k€/80tkm käytetyn kategoriassa se on erittäin kova luu tilavaa nelivetosähkäriä hakevalle. Katsastus tai nelipyöräsuuntaus (takuuaikana) on syytä olla suoritettuna, kun varsinkin takatukivarsissa on yleensä noilla kilometreillä jo väljää. Ymmärrän kyllä, jos ideologisessa mielessä ei halua Teslaa. Sähköautokriteereillä voi olla vaikea löytää relevanttia vaihtoehtoa noilla reunaehdoilla.

Tätä uutta Tesla Y:tä kokeilleena en kyllä osaa sanoa siitä mitään huonoa. Äärimmäisen mukava ajettava ja ainakin koeajolla tuntui laadukkaalta. Ominaisuudet ja varusteet kohdallaan ja vielä sekin että kaikki varusteet ovat mukana vakioa, tekee tuosta kyllä hyvän paketin hintaansa nähden. Itselle ainoastaan ulkonäkö oli sellainen, mikä ei miellyttänyt.
Uusi Y on parantunut juuri alustan, melun ja penkkien muotoilun (ja ilmastoinnin) osalta. Myös laatuvaikutelma on parempi kuin ensimmäisen sukupolven Y:ssä. Ihan hyvä auto se on. Silti minusta hinta on pitkä kilpailijoihin nähden, joissa saa personoidumman auton kuin bulkkitesla. Lisäksi vammainen itsekseen jarruttelu on edelleen kiusana ja Y:n käytön kannalta erittäin oleellisen keskinäytön leiskassa on 1/3 täysin turhaa sisältöä (FSD näkymä). Tuolla nykyisellä hinnalla itse katson eri suuntaan ja toki Teslan nykyinen mainekaan ei houkuta.
 
Juurihan siellä oli nettiongelmaa sekä etäohjauksesss, että kartta jätti tavaraa lataamatta ja Spotify pätki.

Jonkin verran noissakin tuntuu ongelmia olevan, Tesla vaan ei vikatapauksessa myönnä itse mitään vaan tilanteesta pitää kaivaa infoa muualta.

Mielestäni ne mitä olen etäkäyttänyt niin toimivat nykyään todella hyvin. 2021 asti olen tuota Kian etäkäyttö -softaa käyttänyt ja sen ongelmat ovat olleet puhtaasti etäajastuksessa. Eli jos ajastuksia sääti etänä niin ne eivät aina menneet autolle. Nykyään kun ajastus on tehty autosta niin mitään ongelmaa ei ole (kaikki muut toimivat). Tokihan sen voisi tehdä myös laturilla (paljon monipuolisemmin) mutta itsellä vähän tyhmempi laturi ja älylatauspalvelut kännyllä olivat kaikki beta -vaiheessa kun noita muutamaa jaksoin testailla.
Juu no aika pientä verrattuna nuo Teslan etäkäyttöön liittyvät ongelmat. Teslassahan ne komennot menee heti eikä huomenna perille ilman odottelua. Ainakin Peugeotin äppi toimii niin että yhteys ei ole jatkuva vaan aina pitää refreshata että näkee paljonko akkua on nyt tai ajastukset yms lähetetään odottelun kera autoon.
 
Juu no aika pientä verrattuna nuo Teslan etäkäyttöön liittyvät ongelmat. Teslassahan ne komennot menee heti eikä huomenna perille ilman odottelua. Ainakin Peugeotin äppi toimii niin että yhteys ei ole jatkuva vaan aina pitää refreshata että näkee paljonko akkua on nyt tai ajastukset yms lähetetään odottelun kera autoon.

Audin kanssa myös välillä ihmetellyt mitä kautta komennot kiertävät, kun jos pyydän sovellusta avaamaan auton ovet, niin saattaa mennä 15-20 sekuntia ennenkuin ne aukeavat.
 
No, mikä se odottelun ongelma on? Jos avaat etänä lukon (itse viiden kilsan päässä) niin saattaa Kialla siihen se maksimissaan viisi sekuntia mennä, mutta en koe että sillä olisi mitään merkitystä. Tärkeintä itselle että sieltä tulee kuittaus että komento on mennyt perille.

Tuo 15 sekkaa tosin alkaa kuulostaa jo oikeasti ärsyttävältä.

Näitä eri lähitekniikoita tosin on tullut jonkin verran viime aikoina autoihin (Polestariin ainakin) joten mielelläni esim. Teslan tai Polestar 2:n tapaan känny olisi avain. Siihen ei mitään vastaan sanomista.
 
Model Y nelivetona ja long rangena asettuu tuohon helpoksi voittajaksi.
Minulla ei Teslaa vastaan mitään ole ja sitäkin ohimennen katselin. Neljän vuoden takuu olisi ehdoton plussa. Halvin >2022 <80k long range liikkeessä on 34700, joten menee hieman hintavaksi.

Mutta eniten niissä vastustaa ihmisten Tesla viha, joka välillä tuntuu yltyvän suoranaiseksi raivoksi. Toisten ihmisten mielipiteet ei toki saisi vaikuttaa omiin hankintoihin, mutta en kyllä jaksa kuunnella ulinoita saati että joku potkii peilit irti.
 
Olen miettinyt sitäkin, että voisiko Audissa olla sellainen ominaisuus, että virtaa säästääkseen auto käy vain esim. 30 sekunnin välein pollaamassa onko tullut pyyntöjä, eli ei olisi koko aikaa nettiyhteys päällä. Ja tällöin riippuu aina komennon lähettämisen hetkestä, milloin se menee perille.
 
Kian softahan vaatii nykyään sen refreshin jos haluaa sen hetkisen tiedon näkyvän. Muuten tuo päivittyy kerran kymmeneen minuuttiin (ainakin kun auto on latauksessa, päivitysajan näkee sovelluksesta siitä kohdasta mitä käyttää). Todennäköisesti harvemmin jos auto koskemattomana pidempään eli väli pitenee.

Alkuun se tieto oli välitön, mutta ilmeisesti softalla kikkailtiin niin paljon että autot olivat tarpeettoman paljon valmiustilassa jolloin virtaakin kuluu enemmän joten tuota muutettiin (ja varmaan oli softassa tekemistä sekä auton että kännyn päässä).

Mutta väittäisin että nämä ovat kehittyneet hurjasti sitten alkuaikojen, jolloin Tesla oli ylivoimainen ykkönen. Nykyään Teslalla taitaa olla dog mode ainoa jota ei muilta löydy (jokuselta kiinavalmistajalta tosin taisi vastaava löytyä) ja ehkä sentry sellaisena kuin se nyt on. Mutta muuten alkaa olla moodit kasassa ja tietty Teslasta puuttuu V2L tuki edelleen, joka on jo aika kummallista (se että saat auton sisäpistokkeista virtaa ei ole sama asia).
 
Viimeksi muokattu:
Minulla ei Teslaa vastaan mitään ole ja sitäkin ohimennen katselin. Neljän vuoden takuu olisi ehdoton plussa. Halvin >2022 <80k long range liikkeessä on 34700, joten menee hieman hintavaksi.

Mutta eniten niissä vastustaa ihmisten Tesla viha, joka välillä tuntuu yltyvän suoranaiseksi raivoksi. Toisten ihmisten mielipiteet ei toki saisi vaikuttaa omiin hankintoihin, mutta en kyllä jaksa kuunnella ulinoita saati että joku potkii peilit irti.
Kyllähän tuo käteisellä lähtee n. 30ke hintaluokkaan. Ihmiset jotka vihaavat automerkkejä tulee ehdottomasti jättää omaan arvoonsa. Suomessa kukaan ei potki minkää auton peilejä tämän takia irti, enkä itse ole kuullut oikeassa maailmassa enää maaliskuun jälkeen mitään ulinaa Teslasta, kun ei ole enää mehukkaita klikkiotsikoita. Pahin itsepetos on kuunnella muutamia äänekkäitä nettikirjoittelijoita, jotka jakavat omaa pahaa oloansa vihan kautta usealla eri keskustelufoorumilla.
 
Viimeksi muokattu:
Juu no aika pientä verrattuna nuo Teslan etäkäyttöön liittyvät ongelmat. Teslassahan ne komennot menee heti eikä huomenna perille ilman odottelua. Ainakin Peugeotin äppi toimii niin että yhteys ei ole jatkuva vaan aina pitää refreshata että näkee paljonko akkua on nyt tai ajastukset yms lähetetään odottelun kera autoon.
Mutta vika kesti parisen kuukautta. Tesla vaihteli autoihin modeemeita ja ties mitä kunnes selvisi että vikahan on palvelin puolella.
 
Minulla ei Teslaa vastaan mitään ole ja sitäkin ohimennen katselin. Neljän vuoden takuu olisi ehdoton plussa. Halvin >2022 <80k long range liikkeessä on 34700, joten menee hieman hintavaksi.

Mutta eniten niissä vastustaa ihmisten Tesla viha, joka välillä tuntuu yltyvän suoranaiseksi raivoksi. Toisten ihmisten mielipiteet ei toki saisi vaikuttaa omiin hankintoihin, mutta en kyllä jaksa kuunnella ulinoita saati että joku potkii peilit irti.

Teslan takuuhan loppuu 80tkm tai 4 vuotta, eli takuu ei noilla kilsoilla ainakaan pitkään lohduta.
 
Mutta vika kesti parisen kuukautta. Tesla vaihteli autoihin modeemeita ja ties mitä kunnes selvisi että vikahan on palvelin puolella.
Joo välillä vähä aikaa piti oottaa että biisi lähti liikkeelle. Toimi silti tuon 2kk aikana paremmi mitä Volkkarin/Skodan etäohjausappikset ilman vikoja. :D
 
En kyllä ihmettele yhtään, miksi noita niin paljon ostetaan. Ja mitä olen eri foorumeita seuraillut, niin Teslalla ei ole samaan tyyliin softaongelmia kuin muilla merkeillä. Jos joskus ostetaan perheeseen kakkosauto, niin se on suurella todennäköisyydellä Tesla. Ja kakkosautoksi vain oman turhamaisuuden vuoksi, kun haluan pitää kuitenkin ajossa yhden hyvännäköisen auton.
Firmalla ei ole useampaan vuoteen Teslaa ollut, mutta ei tämä ainakaan ennen pitänyt paikkaansa. Viimeinen X vaihdettiin pois juurikin päivityksen rikkoman softan takia, karttanäkymä lakkasi toimimasta päivityksen jälkeen. Kävi muistaakseni kolme kertaa Ideaparkilla vuorokauden kerrallaan, ensimmäiset kerrat yrittivät uudelleen asentamalla korjata, viimeisellä vaihdettiin mielestäni koko mcu. Eikä tämä ollut lainkaan ainutkertainen tapahtumasarja.
 
Skodan apista huomannut ,että kun avaa sovelluksen niin täytyy odottaa yläpalkissa pyörivää Sync palkkia 3-4 sekuntia, jotta se päivittää viimeisimmän synkatun tiedon apin näytölle. Jos tämän päivittelyn aikana heittää heti ilmastointipyynnön päälle, niin voi olla ettei mene komento perille. Saattaa appi näyttää vihreää painiketta, mutta auto onkin mykkänä.
Joka kerta on alkuoppimisen jälkeen toiminut ,kunhan ei ole heti samalla sekunnilla yrittänyt näypytellä komentoja.
 
Edellisessä mebissä oli niin kätevä erillinen vakkarin viiksi ja siinä kun oli stepit taas hölmöt 10kmh niin opin jo 80%sti pelaamaan pelkällä set/cancel/kaasu -kuviolla vakkarissa. En oikein edes yritä kliksutella 1/10kmh eroja napeilla :D
Tästäpä tulikin mieleen että nyt kun on ensimmäinen pitempi reissu i4:lla takana, niin saisi muutkin ottaa oppia Bemarilta kuinka vakkari toteutetaan. Ensinnäkin jo se, että asetuksissa saa asetettua halutun "ylinopeuden" tekee mulle nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksesta ensimmäistä kertaa käyttökelpoisen. Asetukseen vaan +10 niin satasen merkin kohdalla saa nopeudeksi 110. Ja alle 60 rajoituksille on oma asetus, jos ei halua koulujen kohdalla tai keskustassa lasketella ihan yhtä reipasta "ylinopeutta" kuin maanteillä ja moottoriteillä. Ja siitäkin tykkään, että auto ei vaihtele nopeuksia itsestään, jolloin ei ole ongelmia esim. väärästä karttadatasta jos merkejä ei näy pitkään aikaan, eikä muistakaan merkeistä joita se luulisi nopeusrajoituksiksi.

Mutta parannetavaakin on. Nopeuden saa päälle vasta tasan merkin kohdalla. Esim. jonkun taajaman jälkeen kun 50 vaihtuu 100, niin alkaa takana tulevat jo näyttämään siltä että tulee kontista läpi kun köröttelee 50 ihan siihen merkille asti eikä yhtään ennakoi. Samoin kun rajoitus laskee niin ei saa hidastumaan etukäteen vaan pitää odottaa merkin kohdalle, ja sitten se tekeekin omaan makuun monesti liian voimakkaan hidastuksen. Mutta ei kuitenkaan niin voimakkaan, että jos siinä on kamera heti merkin jälkeen, niin kameran kohdalla on vielä ylinopeutta ja saattaa räpsähtää. Nämä kun korjautuisi niin se olisi täydellinen, nyt vaan sellainen lähes täydellinen, mutta ensimmäinen tunnistussysteemi jota voi kuitenkin käyttää ilman että pitää korjata nopeus joka merkin kohdalla huomioimaan mittarivirheen.
 
Tästäpä tulikin mieleen että nyt kun on ensimmäinen pitempi reissu i4:lla takana, niin saisi muutkin ottaa oppia Bemarilta kuinka vakkari toteutetaan. Ensinnäkin jo se, että asetuksissa saa asetettua halutun "ylinopeuden" tekee mulle nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksesta ensimmäistä kertaa käyttökelpoisen. Asetukseen vaan +10 niin satasen merkin kohdalla saa nopeudeksi 110. Ja alle 60 rajoituksille on oma asetus, jos ei halua koulujen kohdalla tai keskustassa lasketella ihan yhtä reipasta "ylinopeutta" kuin maanteillä ja moottoriteillä. Ja siitäkin tykkään, että auto ei vaihtele nopeuksia itsestään, jolloin ei ole ongelmia esim. väärästä karttadatasta jos merkejä ei näy pitkään aikaan, eikä muistakaan merkeistä joita se luulisi nopeusrajoituksiksi.

Mutta parannetavaakin on. Nopeuden saa päälle vasta tasan merkin kohdalla. Esim. jonkun taajaman jälkeen kun 50 vaihtuu 100, niin alkaa takana tulevat jo näyttämään siltä että tulee kontista läpi kun köröttelee 50 ihan siihen merkille asti eikä yhtään ennakoi. Samoin kun rajoitus laskee niin ei saa hidastumaan etukäteen vaan pitää odottaa merkin kohdalle, ja sitten se tekeekin omaan makuun monesti liian voimakkaan hidastuksen. Mutta ei kuitenkaan niin voimakkaan, että jos siinä on kamera heti merkin jälkeen, niin kameran kohdalla on vielä ylinopeutta ja saattaa räpsähtää. Nämä kun korjautuisi niin se olisi täydellinen, nyt vaan sellainen lähes täydellinen, mutta ensimmäinen tunnistussysteemi jota voi kuitenkin käyttää ilman että pitää korjata nopeus joka merkin kohdalla huomioimaan mittarivirheen.
Ulkomaillahan toi bemun systeemi vaihtaa automaattisesti nopeutta. Ei tartte kuin Ruotsiin ajaa, niin toimii. Mun mielestä siellä toimii hienosti, ei tartte nappia painella
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 881
Viestejä
4 873 752
Jäsenet
78 729
Uusin jäsen
PaZuki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom