Yleistä keskustelua sähköautoista

Toinen keskustelija tuon kesäkuun toi esille viimeisimpänä kokonaisena kuukautena. Heinäkuun luvuissa ei vielä ole kaikki maat, joten ei ole koko euroopan luvut. Olet oikeassa, kesäkuu on Teslalle parempi kuin heinäkuu ja elokuu ja syyskuu on luultavasti taas todella hyvä.
eu-evs ei ole lähde EU+EFTA+UK luvuille. Se sisältää murto-osan koko euroopan luvuista.
 
Keskustelun paskoo harhaanjohtavan tiedon jakaminen.

Teslafanina tiedät varmasti aivan hyvin ettei kvartaalin viimeinen kuukausi anna oikeata kuvaa Teslan myynnistä suhteessa muihin.

Aina miettinyt, että miksi näitä Teslan myyntitilastoja paukutetaan niin hartaudella joka paikkaan. Facebookin ryhmissä tasasin väliajoin tulee aina tietyiltä henkilöitä taulukkoa " Kuinka Tesla on myydyin millon missäkin" ja nyt näköjään tämä alkaa pesiytymään foorumeillekin.

Onko tämä joku rakkaudesta Teslaan vai maksaako Muski jotain provikkaa...(vitsi)
 
Teslalla ei ole samaan tyyliin softaongelmia kuin muilla merkeillä.

Juurihan siellä oli nettiongelmaa sekä etäohjauksesss, että kartta jätti tavaraa lataamatta ja Spotify pätki.

Jonkin verran noissakin tuntuu ongelmia olevan, Tesla vaan ei vikatapauksessa myönnä itse mitään vaan tilanteesta pitää kaivaa infoa muualta.

Mielestäni ne mitä olen etäkäyttänyt niin toimivat nykyään todella hyvin. 2021 asti olen tuota Kian etäkäyttö -softaa käyttänyt ja sen ongelmat ovat olleet puhtaasti etäajastuksessa. Eli jos ajastuksia sääti etänä niin ne eivät aina menneet autolle. Nykyään kun ajastus on tehty autosta niin mitään ongelmaa ei ole (kaikki muut toimivat). Tokihan sen voisi tehdä myös laturilla (paljon monipuolisemmin) mutta itsellä vähän tyhmempi laturi ja älylatauspalvelut kännyllä olivat kaikki beta -vaiheessa kun noita muutamaa jaksoin testailla.
 
Kyllähän se Teslan softa välillä bugaa oudosti ja korjauksia saa odottaa kun ei ole mitään palautekanavaa. Pitää vain toivoa että joku Teslalla bongannut ongelman ja korjaa sen.

Nythän release notes mainostaa että voit nopeasti selata videoita dashcamissa mutta ominaisuus oli ennen sen uudistamista ja nyt tuotu takaisin. Näitä ominaisuuksia poistuu ja tuodaan takaisin ”uusina”.
 
30ke hintaluokassa et taida saada miltään muulta valmistajalta nelivetoa, akun esilämmitystä ja päivittyvää softaa alle 80tkm kilsoilla ja voimassaolevalla takuulla. Siksi se on mielestäni paras. Uusissa on enemmän kilpailua, mutta tuossa hintaluokassa käytetyssä ei mielestäni tällä hetkellä Y:lle ole oikeita kilpailijoita. Alusta vanhassa Y:ssä on hieman jämerä, mutta ei se sitä kokonaisuutta imo pilaa. Ihan hyvä auto oli ajella 20tkm mitä kerkesin sillä ajaa.
Vaikka vanhemman mallin model Y:ssä on ihan riittävästi huonoja puolia, niin ~3v/30k€/80tkm käytetyn kategoriassa se on erittäin kova luu tilavaa nelivetosähkäriä hakevalle. Katsastus tai nelipyöräsuuntaus (takuuaikana) on syytä olla suoritettuna, kun varsinkin takatukivarsissa on yleensä noilla kilometreillä jo väljää. Ymmärrän kyllä, jos ideologisessa mielessä ei halua Teslaa. Sähköautokriteereillä voi olla vaikea löytää relevanttia vaihtoehtoa noilla reunaehdoilla.

Tätä uutta Tesla Y:tä kokeilleena en kyllä osaa sanoa siitä mitään huonoa. Äärimmäisen mukava ajettava ja ainakin koeajolla tuntui laadukkaalta. Ominaisuudet ja varusteet kohdallaan ja vielä sekin että kaikki varusteet ovat mukana vakioa, tekee tuosta kyllä hyvän paketin hintaansa nähden. Itselle ainoastaan ulkonäkö oli sellainen, mikä ei miellyttänyt.
Uusi Y on parantunut juuri alustan, melun ja penkkien muotoilun (ja ilmastoinnin) osalta. Myös laatuvaikutelma on parempi kuin ensimmäisen sukupolven Y:ssä. Ihan hyvä auto se on. Silti minusta hinta on pitkä kilpailijoihin nähden, joissa saa personoidumman auton kuin bulkkitesla. Lisäksi vammainen itsekseen jarruttelu on edelleen kiusana ja Y:n käytön kannalta erittäin oleellisen keskinäytön leiskassa on 1/3 täysin turhaa sisältöä (FSD näkymä). Tuolla nykyisellä hinnalla itse katson eri suuntaan ja toki Teslan nykyinen mainekaan ei houkuta.
 
Juurihan siellä oli nettiongelmaa sekä etäohjauksesss, että kartta jätti tavaraa lataamatta ja Spotify pätki.

Jonkin verran noissakin tuntuu ongelmia olevan, Tesla vaan ei vikatapauksessa myönnä itse mitään vaan tilanteesta pitää kaivaa infoa muualta.

Mielestäni ne mitä olen etäkäyttänyt niin toimivat nykyään todella hyvin. 2021 asti olen tuota Kian etäkäyttö -softaa käyttänyt ja sen ongelmat ovat olleet puhtaasti etäajastuksessa. Eli jos ajastuksia sääti etänä niin ne eivät aina menneet autolle. Nykyään kun ajastus on tehty autosta niin mitään ongelmaa ei ole (kaikki muut toimivat). Tokihan sen voisi tehdä myös laturilla (paljon monipuolisemmin) mutta itsellä vähän tyhmempi laturi ja älylatauspalvelut kännyllä olivat kaikki beta -vaiheessa kun noita muutamaa jaksoin testailla.
Juu no aika pientä verrattuna nuo Teslan etäkäyttöön liittyvät ongelmat. Teslassahan ne komennot menee heti eikä huomenna perille ilman odottelua. Ainakin Peugeotin äppi toimii niin että yhteys ei ole jatkuva vaan aina pitää refreshata että näkee paljonko akkua on nyt tai ajastukset yms lähetetään odottelun kera autoon.
 
Juu no aika pientä verrattuna nuo Teslan etäkäyttöön liittyvät ongelmat. Teslassahan ne komennot menee heti eikä huomenna perille ilman odottelua. Ainakin Peugeotin äppi toimii niin että yhteys ei ole jatkuva vaan aina pitää refreshata että näkee paljonko akkua on nyt tai ajastukset yms lähetetään odottelun kera autoon.

Audin kanssa myös välillä ihmetellyt mitä kautta komennot kiertävät, kun jos pyydän sovellusta avaamaan auton ovet, niin saattaa mennä 15-20 sekuntia ennenkuin ne aukeavat.
 
No, mikä se odottelun ongelma on? Jos avaat etänä lukon (itse viiden kilsan päässä) niin saattaa Kialla siihen se maksimissaan viisi sekuntia mennä, mutta en koe että sillä olisi mitään merkitystä. Tärkeintä itselle että sieltä tulee kuittaus että komento on mennyt perille.

Tuo 15 sekkaa tosin alkaa kuulostaa jo oikeasti ärsyttävältä.

Näitä eri lähitekniikoita tosin on tullut jonkin verran viime aikoina autoihin (Polestariin ainakin) joten mielelläni esim. Teslan tai Polestar 2:n tapaan känny olisi avain. Siihen ei mitään vastaan sanomista.
 
Model Y nelivetona ja long rangena asettuu tuohon helpoksi voittajaksi.
Minulla ei Teslaa vastaan mitään ole ja sitäkin ohimennen katselin. Neljän vuoden takuu olisi ehdoton plussa. Halvin >2022 <80k long range liikkeessä on 34700, joten menee hieman hintavaksi.

Mutta eniten niissä vastustaa ihmisten Tesla viha, joka välillä tuntuu yltyvän suoranaiseksi raivoksi. Toisten ihmisten mielipiteet ei toki saisi vaikuttaa omiin hankintoihin, mutta en kyllä jaksa kuunnella ulinoita saati että joku potkii peilit irti.
 
Olen miettinyt sitäkin, että voisiko Audissa olla sellainen ominaisuus, että virtaa säästääkseen auto käy vain esim. 30 sekunnin välein pollaamassa onko tullut pyyntöjä, eli ei olisi koko aikaa nettiyhteys päällä. Ja tällöin riippuu aina komennon lähettämisen hetkestä, milloin se menee perille.
 
Kian softahan vaatii nykyään sen refreshin jos haluaa sen hetkisen tiedon näkyvän. Muuten tuo päivittyy kerran kymmeneen minuuttiin (ainakin kun auto on latauksessa, päivitysajan näkee sovelluksesta siitä kohdasta mitä käyttää). Todennäköisesti harvemmin jos auto koskemattomana pidempään eli väli pitenee.

Alkuun se tieto oli välitön, mutta ilmeisesti softalla kikkailtiin niin paljon että autot olivat tarpeettoman paljon valmiustilassa jolloin virtaakin kuluu enemmän joten tuota muutettiin (ja varmaan oli softassa tekemistä sekä auton että kännyn päässä).

Mutta väittäisin että nämä ovat kehittyneet hurjasti sitten alkuaikojen, jolloin Tesla oli ylivoimainen ykkönen. Nykyään Teslalla taitaa olla dog mode ainoa jota ei muilta löydy (jokuselta kiinavalmistajalta tosin taisi vastaava löytyä) ja ehkä sentry sellaisena kuin se nyt on. Mutta muuten alkaa olla moodit kasassa ja tietty Teslasta puuttuu V2L tuki edelleen, joka on jo aika kummallista (se että saat auton sisäpistokkeista virtaa ei ole sama asia).
 
Viimeksi muokattu:
Minulla ei Teslaa vastaan mitään ole ja sitäkin ohimennen katselin. Neljän vuoden takuu olisi ehdoton plussa. Halvin >2022 <80k long range liikkeessä on 34700, joten menee hieman hintavaksi.

Mutta eniten niissä vastustaa ihmisten Tesla viha, joka välillä tuntuu yltyvän suoranaiseksi raivoksi. Toisten ihmisten mielipiteet ei toki saisi vaikuttaa omiin hankintoihin, mutta en kyllä jaksa kuunnella ulinoita saati että joku potkii peilit irti.
Kyllähän tuo käteisellä lähtee n. 30ke hintaluokkaan. Ihmiset jotka vihaavat automerkkejä tulee ehdottomasti jättää omaan arvoonsa. Suomessa kukaan ei potki minkää auton peilejä tämän takia irti, enkä itse ole kuullut oikeassa maailmassa enää maaliskuun jälkeen mitään ulinaa Teslasta, kun ei ole enää mehukkaita klikkiotsikoita. Pahin itsepetos on kuunnella muutamia äänekkäitä nettikirjoittelijoita, jotka jakavat omaa pahaa oloansa vihan kautta usealla eri keskustelufoorumilla.
 
Viimeksi muokattu:
Juu no aika pientä verrattuna nuo Teslan etäkäyttöön liittyvät ongelmat. Teslassahan ne komennot menee heti eikä huomenna perille ilman odottelua. Ainakin Peugeotin äppi toimii niin että yhteys ei ole jatkuva vaan aina pitää refreshata että näkee paljonko akkua on nyt tai ajastukset yms lähetetään odottelun kera autoon.
Mutta vika kesti parisen kuukautta. Tesla vaihteli autoihin modeemeita ja ties mitä kunnes selvisi että vikahan on palvelin puolella.
 
Minulla ei Teslaa vastaan mitään ole ja sitäkin ohimennen katselin. Neljän vuoden takuu olisi ehdoton plussa. Halvin >2022 <80k long range liikkeessä on 34700, joten menee hieman hintavaksi.

Mutta eniten niissä vastustaa ihmisten Tesla viha, joka välillä tuntuu yltyvän suoranaiseksi raivoksi. Toisten ihmisten mielipiteet ei toki saisi vaikuttaa omiin hankintoihin, mutta en kyllä jaksa kuunnella ulinoita saati että joku potkii peilit irti.

Teslan takuuhan loppuu 80tkm tai 4 vuotta, eli takuu ei noilla kilsoilla ainakaan pitkään lohduta.
 
Mutta vika kesti parisen kuukautta. Tesla vaihteli autoihin modeemeita ja ties mitä kunnes selvisi että vikahan on palvelin puolella.
Joo välillä vähä aikaa piti oottaa että biisi lähti liikkeelle. Toimi silti tuon 2kk aikana paremmi mitä Volkkarin/Skodan etäohjausappikset ilman vikoja. :D
 
En kyllä ihmettele yhtään, miksi noita niin paljon ostetaan. Ja mitä olen eri foorumeita seuraillut, niin Teslalla ei ole samaan tyyliin softaongelmia kuin muilla merkeillä. Jos joskus ostetaan perheeseen kakkosauto, niin se on suurella todennäköisyydellä Tesla. Ja kakkosautoksi vain oman turhamaisuuden vuoksi, kun haluan pitää kuitenkin ajossa yhden hyvännäköisen auton.
Firmalla ei ole useampaan vuoteen Teslaa ollut, mutta ei tämä ainakaan ennen pitänyt paikkaansa. Viimeinen X vaihdettiin pois juurikin päivityksen rikkoman softan takia, karttanäkymä lakkasi toimimasta päivityksen jälkeen. Kävi muistaakseni kolme kertaa Ideaparkilla vuorokauden kerrallaan, ensimmäiset kerrat yrittivät uudelleen asentamalla korjata, viimeisellä vaihdettiin mielestäni koko mcu. Eikä tämä ollut lainkaan ainutkertainen tapahtumasarja.
 
Skodan apista huomannut ,että kun avaa sovelluksen niin täytyy odottaa yläpalkissa pyörivää Sync palkkia 3-4 sekuntia, jotta se päivittää viimeisimmän synkatun tiedon apin näytölle. Jos tämän päivittelyn aikana heittää heti ilmastointipyynnön päälle, niin voi olla ettei mene komento perille. Saattaa appi näyttää vihreää painiketta, mutta auto onkin mykkänä.
Joka kerta on alkuoppimisen jälkeen toiminut ,kunhan ei ole heti samalla sekunnilla yrittänyt näypytellä komentoja.
 
Edellisessä mebissä oli niin kätevä erillinen vakkarin viiksi ja siinä kun oli stepit taas hölmöt 10kmh niin opin jo 80%sti pelaamaan pelkällä set/cancel/kaasu -kuviolla vakkarissa. En oikein edes yritä kliksutella 1/10kmh eroja napeilla :D
Tästäpä tulikin mieleen että nyt kun on ensimmäinen pitempi reissu i4:lla takana, niin saisi muutkin ottaa oppia Bemarilta kuinka vakkari toteutetaan. Ensinnäkin jo se, että asetuksissa saa asetettua halutun "ylinopeuden" tekee mulle nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksesta ensimmäistä kertaa käyttökelpoisen. Asetukseen vaan +10 niin satasen merkin kohdalla saa nopeudeksi 110. Ja alle 60 rajoituksille on oma asetus, jos ei halua koulujen kohdalla tai keskustassa lasketella ihan yhtä reipasta "ylinopeutta" kuin maanteillä ja moottoriteillä. Ja siitäkin tykkään, että auto ei vaihtele nopeuksia itsestään, jolloin ei ole ongelmia esim. väärästä karttadatasta jos merkejä ei näy pitkään aikaan, eikä muistakaan merkeistä joita se luulisi nopeusrajoituksiksi.

Mutta parannetavaakin on. Nopeuden saa päälle vasta tasan merkin kohdalla. Esim. jonkun taajaman jälkeen kun 50 vaihtuu 100, niin alkaa takana tulevat jo näyttämään siltä että tulee kontista läpi kun köröttelee 50 ihan siihen merkille asti eikä yhtään ennakoi. Samoin kun rajoitus laskee niin ei saa hidastumaan etukäteen vaan pitää odottaa merkin kohdalle, ja sitten se tekeekin omaan makuun monesti liian voimakkaan hidastuksen. Mutta ei kuitenkaan niin voimakkaan, että jos siinä on kamera heti merkin jälkeen, niin kameran kohdalla on vielä ylinopeutta ja saattaa räpsähtää. Nämä kun korjautuisi niin se olisi täydellinen, nyt vaan sellainen lähes täydellinen, mutta ensimmäinen tunnistussysteemi jota voi kuitenkin käyttää ilman että pitää korjata nopeus joka merkin kohdalla huomioimaan mittarivirheen.
 
Tästäpä tulikin mieleen että nyt kun on ensimmäinen pitempi reissu i4:lla takana, niin saisi muutkin ottaa oppia Bemarilta kuinka vakkari toteutetaan. Ensinnäkin jo se, että asetuksissa saa asetettua halutun "ylinopeuden" tekee mulle nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksesta ensimmäistä kertaa käyttökelpoisen. Asetukseen vaan +10 niin satasen merkin kohdalla saa nopeudeksi 110. Ja alle 60 rajoituksille on oma asetus, jos ei halua koulujen kohdalla tai keskustassa lasketella ihan yhtä reipasta "ylinopeutta" kuin maanteillä ja moottoriteillä. Ja siitäkin tykkään, että auto ei vaihtele nopeuksia itsestään, jolloin ei ole ongelmia esim. väärästä karttadatasta jos merkejä ei näy pitkään aikaan, eikä muistakaan merkeistä joita se luulisi nopeusrajoituksiksi.

Mutta parannetavaakin on. Nopeuden saa päälle vasta tasan merkin kohdalla. Esim. jonkun taajaman jälkeen kun 50 vaihtuu 100, niin alkaa takana tulevat jo näyttämään siltä että tulee kontista läpi kun köröttelee 50 ihan siihen merkille asti eikä yhtään ennakoi. Samoin kun rajoitus laskee niin ei saa hidastumaan etukäteen vaan pitää odottaa merkin kohdalle, ja sitten se tekeekin omaan makuun monesti liian voimakkaan hidastuksen. Mutta ei kuitenkaan niin voimakkaan, että jos siinä on kamera heti merkin jälkeen, niin kameran kohdalla on vielä ylinopeutta ja saattaa räpsähtää. Nämä kun korjautuisi niin se olisi täydellinen, nyt vaan sellainen lähes täydellinen, mutta ensimmäinen tunnistussysteemi jota voi kuitenkin käyttää ilman että pitää korjata nopeus joka merkin kohdalla huomioimaan mittarivirheen.
Ulkomaillahan toi bemun systeemi vaihtaa automaattisesti nopeutta. Ei tartte kuin Ruotsiin ajaa, niin toimii. Mun mielestä siellä toimii hienosti, ei tartte nappia painella
 
Loppuvuosi ja ensi kevät on kyllä mielenkiintoista aikaa kaltaiselleni pientä autoa etsivälle. Jo nyt markkinoilla on valikoimaa alle 30 000 euron lähtöhinnalla, kun löytyy Renault 5, Hyundai Inster, Dolphin Surf... Lisäksi Fiatilla ja Citroenilla on omansa, ei tosin omaan silmään yhtä kiinnostavat.

Syksyllä ja keväällä pitäisi sitten tulla trion verran MEB Entry -rakenteen autoja: Skoda Epiq, VW ID.2 ja Cupra Raval, kaikissa lähtöhintaa luvataan alle 30 000 euroon.
 
Loppuvuosi ja ensi kevät on kyllä mielenkiintoista aikaa kaltaiselleni pientä autoa etsivälle. Jo nyt markkinoilla on valikoimaa alle 30 000 euron lähtöhinnalla, kun löytyy Renault 5, Hyundai Inster, Dolphin Surf... Lisäksi Fiatilla ja Citroenilla on omansa, ei tosin omaan silmään yhtä kiinnostavat.

Syksyllä ja keväällä pitäisi sitten tulla trion verran MEB Entry -rakenteen autoja: Skoda Epiq, VW ID.2 ja Cupra Raval, kaikissa lähtöhintaa luvataan alle 30 000 euroon.
Nyt kun vähän villinä korttina saattaa yhtenä vaihtoehtona tosiaan olla tuossa hintaluokassa pyörivät sähköautot, hyvä varmaan itsekin odotella noi mallit. Huomasin että mm. Smart #1:tä alkaa sitäkin saada pikkuhiljaa alle 30 000 euron. Pitkään vaan en tykännyt tuosta ulkonäöstä ja olin muutenkin aika ennakkoluuloinen sitä kohtaan, etenkin kun hetki sitten uutena hinnat olivat vähän jotain muuta. Toi #1 nyt kuitenkin onkin ollut ihan kehuttu malli.
 
Ulkomaillahan toi bemun systeemi vaihtaa automaattisesti nopeutta. Ei tartte kuin Ruotsiin ajaa, niin toimii. Mun mielestä siellä toimii hienosti, ei tartte nappia painella
Jep. On erittäin naurettavaa että täysin sama auto toimii suomessa huonommin ku muissa maissa. Monet muutkin ominaisuudet naksahtavat päälle samantien ku menee rajan yli vaikka just ruotsiin. Muissa maissa menee sit vielä lisää juttuja päälle.
Ei voi käsittää miksi homma on näin.

Saahan ne kyllä koodattua toimimaan suomessakin mutta ei uskalla takuunalaiseen mennä sörkkimään.
 
Tästäpä tulikin mieleen että nyt kun on ensimmäinen pitempi reissu i4:lla takana, niin saisi muutkin ottaa oppia Bemarilta kuinka vakkari toteutetaan. Ensinnäkin jo se, että asetuksissa saa asetettua halutun "ylinopeuden" tekee mulle nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksesta ensimmäistä kertaa käyttökelpoisen. Asetukseen vaan +10 niin satasen merkin kohdalla saa nopeudeksi 110. Ja alle 60 rajoituksille on oma asetus, jos ei halua koulujen kohdalla tai keskustassa lasketella ihan yhtä reipasta "ylinopeutta" kuin maanteillä ja moottoriteillä. Ja siitäkin tykkään, että auto ei vaihtele nopeuksia itsestään, jolloin ei ole ongelmia esim. väärästä karttadatasta jos merkejä ei näy pitkään aikaan, eikä muistakaan merkeistä joita se luulisi nopeusrajoituksiksi.

Mutta parannetavaakin on. Nopeuden saa päälle vasta tasan merkin kohdalla. Esim. jonkun taajaman jälkeen kun 50 vaihtuu 100, niin alkaa takana tulevat jo näyttämään siltä että tulee kontista läpi kun köröttelee 50 ihan siihen merkille asti eikä yhtään ennakoi. Samoin kun rajoitus laskee niin ei saa hidastumaan etukäteen vaan pitää odottaa merkin kohdalle, ja sitten se tekeekin omaan makuun monesti liian voimakkaan hidastuksen. Mutta ei kuitenkaan niin voimakkaan, että jos siinä on kamera heti merkin jälkeen, niin kameran kohdalla on vielä ylinopeutta ja saattaa räpsähtää. Nämä kun korjautuisi niin se olisi täydellinen, nyt vaan sellainen lähes täydellinen, mutta ensimmäinen tunnistussysteemi jota voi kuitenkin käyttää ilman että pitää korjata nopeus joka merkin kohdalla huomioimaan mittarivirheen.
Jep tuo on hyvä ominaisuus. Itsellä on laitettu +5 niin ei tarvitse nopeuskameroiden kohdalla mitään toimenpiteitä.
 
Jep. On erittäin naurettavaa että täysin sama auto toimii suomessa huonommin ku muissa maissa. Monet muutkin ominaisuudet naksahtavat päälle samantien ku menee rajan yli vaikka just ruotsiin. Muissa maissa menee sit vielä lisää juttuja päälle.
Ei voi käsittää miksi homma on näin.

Saahan ne kyllä koodattua toimimaan suomessakin mutta ei uskalla takuunalaiseen mennä sörkkimään.
Mun mielestä kyllä ihan hyväkin että ovat pois päältä, motarilla tietyö ja 100 -> 50 niin iloisesti jarruttelis siinä ym vastaavat tilanteet, punasiinkin pysähtyis automaagisesti ... siitäkin varmaan poikis mielenkiintoisia tilanteita ... sitähän kun ei punasiin pysähdellä ainakaan täällä oulussa. Olis joku kontissa samantien
Parempi vaan kun näyttää että rajoitus muuttuu, saa siinä sitten itse ratkoa miten himmailee
 
Takuuasioista puheen ollen, mitkä on tämän hetken pisimmät takuut ? Voi laskea jonkin maksullisen lisätakuunkin mukaan.
Toki rikkimeno ei haittaa, jos korjaaminen inhimillistä..

Mielikuvissa Hyndai ja Kia, mutta onko muillakin pitkiä takuita?

EDTI: Gemini tarjoaa

1755156035101.png
 
Onko noi nopeusrajoituksen tunnistavat systeemi jo oppineet etteivät lue auton perään liimattuja nopeusrajoituksia? Kuulemma aiemmin ongelma oli että kun koitti ajaa bussista ohi se luuli että bussi kantaa ympärillään 100kmh zonea.
 
Takuuasioista puheen ollen, mitkä on tämän hetken pisimmät takuut ? Voi laskea jonkin maksullisen lisätakuunkin mukaan.
Toki rikkimeno ei haittaa, jos korjaaminen inhimillistä..

Mielikuvissa Hyndai ja Kia, mutta onko muillakin pitkiä takuita?

EDTI: Gemini tarjoaa

1755156035101.png
Smartilla myös yleistakuu 5v ilman km rajaa.
 
Takuuasioista puheen ollen, mitkä on tämän hetken pisimmät takuut ? Voi laskea jonkin maksullisen lisätakuunkin mukaan.
Toki rikkimeno ei haittaa, jos korjaaminen inhimillistä..

Mielikuvissa Hyndai ja Kia, mutta onko muillakin pitkiä takuita?

EDTI: Gemini tarjoaa

1755156035101.png

Porscheen saa rahalla melkeinpä rajattoman takuun.

Bemarilla tais olla kanssa pitkä lisätakuu rahasta.

Tai ei siis "takuu" virallisesti vaan huolenpitosoppari tms mutta takaa huolettomat kilsat rahaa vastaan.

Tulee pitkä listaus jos nämä oikeasti haluaisi kattavasti listata...

Audeihin saa ostettua tehdaslisävarusteena 5v/100tkm yleisen takuun, ei mahdollista ostaa jälkikäteen kuten vaikkapa mainittuihin BMW/Porsche. Volkkareihinkin taitaa saada samaa ja MEB-Explorerissa on myös.

EQE/EQS-mersuissa lienee pisin akkutakuu suoraan, 10v ja 250tkm. Mutta sisältääkö sen mersun keskustelua herättäneen klasuulin korjauksen kokonaiskustannuksista ja järjettömistä varaosahinnoista?

Toyotaan, ainakin bZ4X saa Toyotalla huoltamalla 10v ja miljoonan kilometrin akkutakuun. Muistaakseni KGM mainosteli myös miljoonan kilsan rajaa.

Takuiden vertailuista vaikeata tekee kaikki lisäehdot ja valmistajan tulkinnat siitä, kuuluuko esim akkukotelon hapettuva ja vettä sisään vuotava liitin, joka aiheuttaa sitten akkuun vian, akkutakuuseen vai ei. Muistaakseni Kokkolan autohuollon videoiden mukaan kaikilla valmistajilla ei kuulu.
 
Mitä jos lukisit ihan uusiksi mitä kirjoitin? Nimenomaan kyse oli 50-100% välillä lataamisesta matkailuajelun yhteydessä siellä missä oli sopiva tilaisuus muun tekemisen kautta. Nopeaa latausta, ei matkatekoa. Ja tietysti vertaan omia autojani, en id.7. Joka toisaalta on varmaan käytännössä sähköisesti ihan samaa kamaa kuin tuo gtx mitä akkuun ja lataamiseen tulee. Vähintäänkin riittävän lähelle. Yllätyin miten huono tuo id.4 oli lataamaan, toki 400 V jörjestelmälle huonoimmat mahdolliset olosuhteet. 80+% korealaisten kurveista puhut ihan höpöjä ekassa viestissäsi, id.4 alkoi ruuhkaisella asemalla mennä noloksi nopeudet 85% jälkeen. Selvästi huonompi lataamaan.
No quotesin ja luin tasan tarkkaan kirjaimellisesti sen mitä kirjoitit ja vertasin sitä ~tusinaan E-GMP arvosteluun ja testiin mitä olen itse lukenut / katsonut kun noita autoja itsellenikin joskus meinasin.,85+% SOC:ssa latausnopeudet ovat todella hitaita kaikissa testeissä mitä olen nähnyt.

Tässä näkemyseroon johtaa tietty on se, että kaikissa testeissä jengi yleensä aloittaa lataamisen jossain 0-10% välillä, kukaan ei tunnu juuri testaavan tuota sinun "top-upataan melkein täyttä akkua" käyttötapaustasi, joten minulla ei ollut siitä mitään tietoa.
 
Mun mielestä kyllä ihan hyväkin että ovat pois päältä, motarilla tietyö ja 100 -> 50 niin iloisesti jarruttelis siinä ym vastaavat tilanteet, punasiinkin pysähtyis automaagisesti ... siitäkin varmaan poikis mielenkiintoisia tilanteita ... sitähän kun ei punasiin pysähdellä ainakaan täällä oulussa. Olis joku kontissa samantien
Parempi vaan kun näyttää että rajoitus muuttuu, saa siinä sitten itse ratkoa miten himmailee
Siellä Ruotsissa vaikka on ihan käyttäjän valittavissa automaatti tai sitten napin painallus. Ja noi toiminnot on yksittäin muutenkin käyttäjän konfiguroitavissa.

Meillä ei. Tämä on tyhmää.
 
Aina miettinyt, että miksi näitä Teslan myyntitilastoja paukutetaan niin hartaudella joka paikkaan. Facebookin ryhmissä tasasin väliajoin tulee aina tietyiltä henkilöitä taulukkoa " Kuinka Tesla on myydyin millon missäkin" ja nyt näköjään tämä alkaa pesiytymään foorumeillekin.

Onko tämä joku rakkaudesta Teslaan vai maksaako Muski jotain provikkaa...(vitsi)
Tämä lähtenyt sieltä jenkeistä, ja Musk itsekkin niitä jakannut. Taustalla uutiset myynnin kyykkäämisestä, johon vastatoimena sittä lähdetty levittään tilastopätkiä missä yritetään luoda päinvastaista kuvaa.

Sitten vähän samaa kuin venäjän trolli vaikuttamisessa, siinä valjastetaan sitten taviksia viestin viejiksi. (* Tälle sitten syntytynyt vastavoima , jossa sitten jaetaan kuvaavampaa tilastoa. Klikki lehdistö sitten yrittää kerätä sivussa klikkejä.



(*
Tähän kuulu myös se pudonneiden tilastojen selittely, saatavuus ongelmista, ja alkavalla kuulla alkaa oikeneen. Joku saattanut sitten katsoa kuun päätyttyä miten kävi ja vastata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 012
Viestejä
4 877 984
Jäsenet
78 741
Uusin jäsen
nikz1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom