Yleistä keskustelua sähköautoista

Jep, hulluksi on mennyt. Samoin monet avustimet ovat sellaisia, että niihin ei oikeasti voi luottaa. Lisäävätkö sitten turvallisuutta? No, ehkä tästä saadaan pitkän aikavälin dataa jonkun vuoden päästä.
Joku teknouskovainen tai muuten vaan tyhmä lobattu byrokraattiporukka EU:ssa on tästä vastuussa.
 
Mutta sen kokonaan poislaittaminen onkin sitten avustinjärjestelmät napista valikko auki ja sitten 3x painallusta kosketusnäyttöön ainaki -24 q8… ei voi ohjelmoida ainakaan mmi:stä favorite nappiin :facepalm:
Q6:ssa oli joku näppärä keino, mutta en kyllä kirveelläkään muista mikä. Ei tuntunut mahdottomalta vaivalta. Typerää toki.
 
Ettekö ajattele lapsia joiden henkiä voidaan säästää kun auto pimputtaa ylinopeudesta, kaistaviivan ylityksestä tietyömaan kohdalla tai äkkijarruttaa kun sen mielestä motarilta rampille kääntyvä edessä ajava viivyttelee liian pitkään mukamas edessä...
 
Mutta sen kokonaan poislaittaminen onkin sitten avustinjärjestelmät napista valikko auki ja sitten 3x painallusta kosketusnäyttöön ainaki -24 q8… ei voi ohjelmoida ainakaan mmi:stä favorite nappiin
Siksi sen Q8:sen valmistus varmaan lopetettiinkin . Ei edes tehtaan työntekijät jaksaneet pimputusta päivästä toiseen kun tehdasaluella on 20 nopeusrajoitus :)

Onneksi ovat ottaneet opiksi ja korjanneet tämänkin hermoja kiristävän ominaisuuden. Eli saa fav nappiin. Ainakin tiettyihin malleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta sen kokonaan poislaittaminen onkin sitten avustinjärjestelmät napista valikko auki ja sitten 3x painallusta kosketusnäyttöön ainaki -24 q8… ei voi ohjelmoida ainakaan mmi:stä favorite nappiin :facepalm:

Tämä koeajoauto oli Q6, siinä sen sai ratissa olevaan *-nappiin. Eli tämä on ilmeisesti se favorite-nappi? Jonkun vinkin sain, että vanhemmissa malleissa olisi jotain pikavalintanappeja, jotka saa kosketusnäytölle näkyviin ja voisi ohjelmoida tuon yhteen niistä. Q8:ssakin pitäisi olla nuo pikavalintanapit.
 
Tämä koeajoauto oli Q6, siinä sen sai ratissa olevaan *-nappiin. Eli tämä on ilmeisesti se favorite-nappi? Jonkun vinkin sain, että vanhemmissa malleissa olisi jotain pikavalintanappeja, jotka saa kosketusnäytölle näkyviin ja voisi ohjelmoida tuon yhteen niistä. Q8:ssakin pitäisi olla nuo pikavalintanapit.
Löytyy kyllä tuo *-nappi ratista ja keskikonsolista muttan en kirveelläkään saanut siihen MMI:stä valittua haluttua ominaisuutta eli tuon Nopeusrajoitusvaroituksen hiljentämistä
 
Löytyy kyllä tuo *-nappi ratista ja keskikonsolista muttan en kirveelläkään saanut siihen MMI:stä valittua haluttua ominaisuutta eli tuon Nopeusrajoitusvaroituksen hiljentämistä
Mitä vaihtoehtoja sieltä löytyy kyseisen näppäimen toiminnoiksi?

Tosin en ihmettelisi, jos Audilla on unohtunut lisätä ko. vaihtoehto listalle siinä vaiheessa kun ovat pimputuksen auton softaan lisänneet.
 
Ettekö ajattele lapsia joiden henkiä voidaan säästää kun auto pimputtaa ylinopeudesta, kaistaviivan ylityksestä tietyömaan kohdalla tai äkkijarruttaa kun sen mielestä motarilta rampille kääntyvä edessä ajava viivyttelee liian pitkään mukamas edessä...
En nyt kyllä ihan vertaisi ylinopeuspimputtelua selviin virheisiin. Vaikka tuo pimputus ärsyttää itseänikin, niin kysymyksen pitäisi olla, että miksi ajamme ylinopeutta? Eihän se pimputa jos ajetaan rajoitusten mukaan.
 
En nyt kyllä ihan vertaisi ylinopeuspimputtelua selviin virheisiin. Vaikka tuo pimputus ärsyttää itseänikin, niin kysymyksen pitäisi olla, että miksi ajamme ylinopeutta? Eihän se pimputa jos ajetaan rajoitusten mukaan.
Aika moni uusi auto kaupasta ulos ajettaessa pimputtaa vaikka ajaisi rajoituksen mukaan (mittarivirheen huomioiden). Saati että ainakin omassa VAG:ssa auto näyttää hyvin usein aivan mitä sattuu nopeuksia ja täten pimputtaa usein vaan koska ei tiedä, että mikä on rajoitus ja näyttää 50 alueella 30.
-
Itse ajan kotikonnuilla aina alle rajoituksen, ts. 50 alueella vakkari säädetty 50:iin, mikä tarkoittaa n. 2-3kmh alle rajoituksen. Turha nostaa tuosta nopeutta kun ei täällä liikenne yleensä kuitenkaan etene sitä rajoituksen vauhtia ja mennään tutkan perusteella edellä menevän perässä.

Mutta pimputus on pois juuri tuosta syystä, että auton tunnistin näyttää aivan liian usein mitä sattuu ja ei jaksa kuunnella pimputusta vain koska auton tietokone on väärässä.

Motarilla pitkät siirtymät sitten erikseen, siellä tulee usein naksutettua se mittarivirhe pois, koska eteneminen on vaivattomampaa kun menee sitä vauhtia että voi aina suruttaa ohittaa vasenta kaistaa käyttäen ilman että pitää jäädä jurnuttamaan reippaasti alle rajoituksen ajavien perään.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt kyllä ihan vertaisi ylinopeuspimputtelua selviin virheisiin. Vaikka tuo pimputus ärsyttää itseänikin, niin kysymyksen pitäisi olla, että miksi ajamme ylinopeutta? Eihän se pimputa jos ajetaan rajoitusten mukaan.
Ongelma on että pimputus usein tulee kun mittarinopeus ylittää suurimman sallitun. Jolloin pimputus kilajaa jo alinopeutta ajaessa.
Toinen ongelma on että ainakin oma Enyaq on enemmän kuin puolet ajasta täysin kuutamolla siitä millä nopeusrajoitusalueella ollaan. Tuolla 5-tielläkin sen mielestä on kesät talvet 80km/h yleisrajoitus, välillä käyden 60km/h rajoituksessa satunaisissa paikoissa, vaikka koko ajamallani pätkällä on 100km/h rajoitus. Kaupungissa 40 alueella auto ilmoittaa nopeusrajoituksia välille 30-50km/h. Hetkellisesti nopeusrajoituskyltin sattuessa kohdalle se näyttää oikeaa rajoitusta, mutta palaa pian omiin uskomuksiinsa. Ja samaa tekee monet muutkin merkit ja mallit.
 
En nyt kyllä ihan vertaisi ylinopeuspimputtelua selviin virheisiin. Vaikka tuo pimputus ärsyttää itseänikin, niin kysymyksen pitäisi olla, että miksi ajamme ylinopeutta? Eihän se pimputa jos ajetaan rajoitusten mukaan.
Niin jos ajetaan auton mielestä rajoitusten mukaan....mutta kun se auto on (lähes) aina väärässä :)
 
Ongelma on että pimputus usein tulee kun mittarinopeus ylittää suurimman sallitun. Jolloin pimputus kilajaa jo alinopeutta ajaessa.
Toinen ongelma on että ainakin oma Enyaq on enemmän kuin puolet ajasta täysin kuutamolla siitä millä nopeusrajoitusalueella ollaan. Tuolla 5-tielläkin sen mielestä on kesät talvet 80km/h yleisrajoitus, välillä käyden 60km/h rajoituksessa satunaisissa paikoissa, vaikka koko ajamallani pätkällä on 100km/h rajoitus. Kaupungissa 40 alueella auto ilmoittaa nopeusrajoituksia välille 30-50km/h. Hetkellisesti nopeusrajoituskyltin sattuessa kohdalle se näyttää oikeaa rajoitusta, mutta palaa pian omiin uskomuksiinsa. Ja samaa tekee monet muutkin merkit ja mallit.
Karttadatastahan se nuo rajoitukset ottaa eli sitä dataa pitäisi parantaa. Onko vika sitten Suomen ylläpitämässä datassa vai tekeekö Here oman datansa jostain muusta lähteestä? Sen olen huomannut, että auton navin näyttämät tietyöt on monesti jäljessä todellisuutta, samoin onnettomuudet. Eli siis joku lisää ilmoituksen johonkin liikennetiedotejärjestelmään, mutta pois otossa kestää. Sen sijaan auton eri väreillä näyttämä liikennevirran etenemä tuntuu olevan hyvinkin ajantasainen eli siihen voi jopa luottaa. Pitäisikö sitä dataa käyttää navin nopeusrajoitustietokannan päivitykseen myös? :hmm:
 
Eihän sillä ole ajankäytön kannalta loppujen lopuksi paskankaan väliä ajatko mittarivirheen takia alinopeutta 3 km/h.

Ja ihminen kun on aikamoinen apina, niin ajaisimme silti sitä ylinopeutta vaikka mittari näyttäisikin sitä todellista nopeutta. Näin sen vaan on.

Pimputtelu on todella ärsyttävää, mutta pimputuksen juurisyy on kuitenkin aina siinä ratin edessä. Parempi olisi vaan manata itseään, eikä autoa.
 
Joku teknouskovainen tai muuten vaan tyhmä lobattu byrokraattiporukka EU:ssa on tästä vastuussa.
Haiskahtaa vähän siltä, että on menty vähän turhan paljon tekniikka edellä (syystä tai toisesta...).

Esim. nämä taisivat tulla pakollisiksi kaikkiin uusiin autoihin viime vuonna (sinänsä väärä topic, koska ei koske pelkästään sähköautoja):

- Automaattinen hätäjarrutus
- Nopeusvaroitin
- Kaista-avustin
- Kuljettajan vireystilan valvonta

Valmistajat ovat sitten hätäpäissään tehneet jotain räpellyksiä, jotta voivat tuoda auton markkinoille. En nyt suoraan väitä, että nämä eivät lisäisi turvallisuutta kokonaiskuvassa, mutta en kyllä sitä mitenkään itsestäänselvänä pidä, koska tekniikka toimii vielä hyvin vajavaisesti.

Edit. On silmiä avaavaa ajaa ekaa kertaa kaikilla pimpom-varoituksilla ja muilla "herkuilla" olevalla autolla sen jälkeen, kun on ajanut pitempään 20 vuotta vanhalla autolla. Siinä tulee ihan uskomattoman ahdistunut ja hämmentynyt olo, kun varoituksia tulee oikealta ja vasemmalta ja auto vielä yrittää korjata "virheitä", vaikka kaikki on ok.
 
Viimeksi muokattu:
Haiskahtaa vähän siltä, että on menty vähän turhan paljon tekniikka edellä (syystä tai toisesta...).

Esim. nämä taisivat tulla pakollisiksi kaikkiin uusiin autoihin viime vuonna (sinänsä väärä topic, koska ei koske pelkästään sähköautoja):

- Automaattinen hätäjarrutus
- Nopeusvaroitin
- Kaista-avustin
- Kuljettajan vireystilan valvonta

Valmistajat ovat sitten hätäpäissään tehneet jotain räpellyksiä, jotta voivat tuoda auton markkinoille. En nyt suoraan väitä, että nämä eivät lisäisi turvallisuutta kokonaiskuvassa, mutta en kyllä sitä mitenkään itsestäänselvänä pidä, koska tekniikka toimii vielä hyvin vajavaisesti.

Voisin jopa sanoa, että nuo kokonaisuutena vaarantavat turvallisuutta, sen sijaan että lisäisivät. Oma analyysi kokemusten pohjalta:
Automaattinen hätäjarrutus: ok -> lisää turvallisuutta (paitsi, jos toimii päin persettä ja jarruttelee turhaan, jolloin vaarantaa turvallisuutta)
Nopeusvaroitin: Lähinnä ärsyttää ja häiritsee kuljettajaa, jolloin keskittyminen liikenteeseen kärsii -> vähentää turvallisuutta
Kaista-avustin: Aiheuttaa vaaratilanteita muuttamalla auton suuntaa ominpäin -> vähentää turvallisuutta
Kuljettajan vireystilan valvonta: ok -> saattaa ihan oikeastikin herättää kuljettajan, joka nukahtaa rattiin
 
Karttadatastahan se nuo rajoitukset ottaa eli sitä dataa pitäisi parantaa. Onko vika sitten Suomen ylläpitämässä datassa vai tekeekö Here oman datansa jostain muusta lähteestä? Sen olen huomannut, että auton navin näyttämät tietyöt on monesti jäljessä todellisuutta, samoin onnettomuudet. Eli siis joku lisää ilmoituksen johonkin liikennetiedotejärjestelmään, mutta pois otossa kestää. Sen sijaan auton eri väreillä näyttämä liikennevirran etenemä tuntuu olevan hyvinkin ajantasainen eli siihen voi jopa luottaa. Pitäisikö sitä dataa käyttää navin nopeusrajoitustietokannan päivitykseen myös? :hmm:
Täällä Suomessa ongelmana on että meillä on talvinopeusrajoitukset talvella. Kartat ei tue sellaisia, koska niitä ei juuri muualla ole, turha muutaman poromiehen takia rakentaa tuollaista systeemiä globaaliin karttadataan.

Mutta sekin on hyvä pointti, että systeemistä on muodostunut sellainen, että suurin sallittu nopeus on samalla tavoitenopeus, joidenkin mielestä jopa miniminopeus. Kaikki sen alle ajaa alinopeutta ja vaarantaa liikennettä. Sitähän voi kokeilla laittamalla vakkariin tasan nopeusrajoituksen ilman mitään kompensointia, ja katsoa millainen jono taakse alkaa kertyä. Vaikka siinä nyt ei ajallisesti paljon häviä, niin ei se tunnu hyvältä olla "tien tukkona aiheuttamassa turhia ohituksia".

Ja ylinopeus ja tuo pimputus on oikeastaan kaksi eri asiaa. Pimputusta tulee jopa alinopeutta ajavalle. Eikä sitä ole kiva kuunnella pitempään ihan vaan sen takia ettei auto tiedä oikeaa nopeusrajoitusta.
 
Karttadatastahan se nuo rajoitukset ottaa eli sitä dataa pitäisi parantaa. Onko vika sitten Suomen ylläpitämässä datassa vai tekeekö Here oman datansa jostain muusta lähteestä? Sen olen huomannut, että auton navin näyttämät tietyöt on monesti jäljessä todellisuutta, samoin onnettomuudet. Eli siis joku lisää ilmoituksen johonkin liikennetiedotejärjestelmään, mutta pois otossa kestää. Sen sijaan auton eri väreillä näyttämä liikennevirran etenemä tuntuu olevan hyvinkin ajantasainen eli siihen voi jopa luottaa. Pitäisikö sitä dataa käyttää navin nopeusrajoitustietokannan päivitykseen myös? :hmm:
Kyllä tuo id.4 ainakin ymmärtää yllättäen eteen tulevan tietyön ja vaihtuvat 1-tien rajoitukset. Näyttää kyllä silti väärin joissain tilanteissa. Sama minusta Ioniq 5:lla, siinä tosin en ole seuraillut niin tarkasti, että 90% varmuudella näin. Jollain vuokravolvoilla nopeudet näytti ihan mitä sattuu varsinkin muuttuvissa osuuksissa.
 
Edit. On silmiä avaavaa ajaa ekaa kertaa kaikilla pimpom-varoituksilla ja muilla "herkuilla" olevalla autolla sen jälkeen, kun on ajanut pitempään 20 vuotta vanhalla autolla. Siinä tulee ihan uskomattoman ahdistunut ja hämmentynyt olo, kun varoituksia tulee oikealta ja vasemmalta ja auto vielä yrittää korjata "virheitä", vaikka kaikki on ok.
Muistan kun ajoin pari kuukautta viitisen vuotta sitten Outlanderilla( auto sentään liittyy ryhmän topikkiin) niin se piippaili jos mistäkin. Sen jälkeen onneksi kumpikaan täyssähköauto ei piippaillut oikeastaan mistään ja nyt Elroq ainoastaan tuosta ylinopeudesta, jonka onneksi saa offsetilla laitettua kuosiin( mutta ei niin hyvin kuin bemmulla).
Vituttaa enemmän se, että liikkeellelähdettäessä(/ perseen nostettua penkistä) on joka tautinen kerta asetettava ensinnä se offset, määriteltävä ajomoodi, kuitattava samat turhat viestit viestikuplasta( no wifi ja ajoakun hallintailmoitus, oli se sitten päällä tai pois). Ja, tämän kaiken voi tehdä vasta sitten kun Android Auto/ Carplay on täysin aktivoitunut sillä se ryöstää näytön. Penkit sentään saa säätää samaan aikaan mutta kun nekin voisivat säätyä automaattisesti.
Volvossa oli ehkä maailman paskin käyttis mutta tulevissa AAOS taitaa jo näyttää tältä vuosituhannelta olevalta ja siinä ei tarvitse asetella mitään sillä AAOS tukee, siinä missä taustakäyttiskin, profiileja( mitä VAGit eivät näemmä edelleenkään tee) ja kaikki muu paitsi se ylinopeusvaroitin pitäsi hoitua profiiliasetuksilla( ei ole kokemusta kun tämä Elroq on ensimmäinen uusi auto sitten vuoden 2021 mutta koeajoautoista Kia oli jopa Outlanderia suurempi pohjanoteeraus huutojensa kanssa)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 606
Viestejä
4 887 126
Jäsenet
78 848
Uusin jäsen
Me1sh1n

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom