Yleistä keskustelua sähköautoista

Jep, hulluksi on mennyt. Samoin monet avustimet ovat sellaisia, että niihin ei oikeasti voi luottaa. Lisäävätkö sitten turvallisuutta? No, ehkä tästä saadaan pitkän aikavälin dataa jonkun vuoden päästä.
Joku teknouskovainen tai muuten vaan tyhmä lobattu byrokraattiporukka EU:ssa on tästä vastuussa.
 
Mutta sen kokonaan poislaittaminen onkin sitten avustinjärjestelmät napista valikko auki ja sitten 3x painallusta kosketusnäyttöön ainaki -24 q8… ei voi ohjelmoida ainakaan mmi:stä favorite nappiin :facepalm:
Q6:ssa oli joku näppärä keino, mutta en kyllä kirveelläkään muista mikä. Ei tuntunut mahdottomalta vaivalta. Typerää toki.
 
Ettekö ajattele lapsia joiden henkiä voidaan säästää kun auto pimputtaa ylinopeudesta, kaistaviivan ylityksestä tietyömaan kohdalla tai äkkijarruttaa kun sen mielestä motarilta rampille kääntyvä edessä ajava viivyttelee liian pitkään mukamas edessä...
 
Mutta sen kokonaan poislaittaminen onkin sitten avustinjärjestelmät napista valikko auki ja sitten 3x painallusta kosketusnäyttöön ainaki -24 q8… ei voi ohjelmoida ainakaan mmi:stä favorite nappiin
Siksi sen Q8:sen valmistus varmaan lopetettiinkin . Ei edes tehtaan työntekijät jaksaneet pimputusta päivästä toiseen kun tehdasaluella on 20 nopeusrajoitus :)

Onneksi ovat ottaneet opiksi ja korjanneet tämänkin hermoja kiristävän ominaisuuden. Eli saa fav nappiin. Ainakin tiettyihin malleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta sen kokonaan poislaittaminen onkin sitten avustinjärjestelmät napista valikko auki ja sitten 3x painallusta kosketusnäyttöön ainaki -24 q8… ei voi ohjelmoida ainakaan mmi:stä favorite nappiin :facepalm:

Tämä koeajoauto oli Q6, siinä sen sai ratissa olevaan *-nappiin. Eli tämä on ilmeisesti se favorite-nappi? Jonkun vinkin sain, että vanhemmissa malleissa olisi jotain pikavalintanappeja, jotka saa kosketusnäytölle näkyviin ja voisi ohjelmoida tuon yhteen niistä. Q8:ssakin pitäisi olla nuo pikavalintanapit.
 
Tämä koeajoauto oli Q6, siinä sen sai ratissa olevaan *-nappiin. Eli tämä on ilmeisesti se favorite-nappi? Jonkun vinkin sain, että vanhemmissa malleissa olisi jotain pikavalintanappeja, jotka saa kosketusnäytölle näkyviin ja voisi ohjelmoida tuon yhteen niistä. Q8:ssakin pitäisi olla nuo pikavalintanapit.
Löytyy kyllä tuo *-nappi ratista ja keskikonsolista muttan en kirveelläkään saanut siihen MMI:stä valittua haluttua ominaisuutta eli tuon Nopeusrajoitusvaroituksen hiljentämistä
 
Löytyy kyllä tuo *-nappi ratista ja keskikonsolista muttan en kirveelläkään saanut siihen MMI:stä valittua haluttua ominaisuutta eli tuon Nopeusrajoitusvaroituksen hiljentämistä
Mitä vaihtoehtoja sieltä löytyy kyseisen näppäimen toiminnoiksi?

Tosin en ihmettelisi, jos Audilla on unohtunut lisätä ko. vaihtoehto listalle siinä vaiheessa kun ovat pimputuksen auton softaan lisänneet.
 
Ettekö ajattele lapsia joiden henkiä voidaan säästää kun auto pimputtaa ylinopeudesta, kaistaviivan ylityksestä tietyömaan kohdalla tai äkkijarruttaa kun sen mielestä motarilta rampille kääntyvä edessä ajava viivyttelee liian pitkään mukamas edessä...
En nyt kyllä ihan vertaisi ylinopeuspimputtelua selviin virheisiin. Vaikka tuo pimputus ärsyttää itseänikin, niin kysymyksen pitäisi olla, että miksi ajamme ylinopeutta? Eihän se pimputa jos ajetaan rajoitusten mukaan.
 
En nyt kyllä ihan vertaisi ylinopeuspimputtelua selviin virheisiin. Vaikka tuo pimputus ärsyttää itseänikin, niin kysymyksen pitäisi olla, että miksi ajamme ylinopeutta? Eihän se pimputa jos ajetaan rajoitusten mukaan.
Aika moni uusi auto kaupasta ulos ajettaessa pimputtaa vaikka ajaisi rajoituksen mukaan (mittarivirheen huomioiden). Saati että ainakin omassa VAG:ssa auto näyttää hyvin usein aivan mitä sattuu nopeuksia ja täten pimputtaa usein vaan koska ei tiedä, että mikä on rajoitus ja näyttää 50 alueella 30.
-
Itse ajan kotikonnuilla aina alle rajoituksen, ts. 50 alueella vakkari säädetty 50:iin, mikä tarkoittaa n. 2-3kmh alle rajoituksen. Turha nostaa tuosta nopeutta kun ei täällä liikenne yleensä kuitenkaan etene sitä rajoituksen vauhtia ja mennään tutkan perusteella edellä menevän perässä.

Mutta pimputus on pois juuri tuosta syystä, että auton tunnistin näyttää aivan liian usein mitä sattuu ja ei jaksa kuunnella pimputusta vain koska auton tietokone on väärässä.

Motarilla pitkät siirtymät sitten erikseen, siellä tulee usein naksutettua se mittarivirhe pois, koska eteneminen on vaivattomampaa kun menee sitä vauhtia että voi aina suruttaa ohittaa vasenta kaistaa käyttäen ilman että pitää jäädä jurnuttamaan reippaasti alle rajoituksen ajavien perään.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt kyllä ihan vertaisi ylinopeuspimputtelua selviin virheisiin. Vaikka tuo pimputus ärsyttää itseänikin, niin kysymyksen pitäisi olla, että miksi ajamme ylinopeutta? Eihän se pimputa jos ajetaan rajoitusten mukaan.
Ongelma on että pimputus usein tulee kun mittarinopeus ylittää suurimman sallitun. Jolloin pimputus kilajaa jo alinopeutta ajaessa.
Toinen ongelma on että ainakin oma Enyaq on enemmän kuin puolet ajasta täysin kuutamolla siitä millä nopeusrajoitusalueella ollaan. Tuolla 5-tielläkin sen mielestä on kesät talvet 80km/h yleisrajoitus, välillä käyden 60km/h rajoituksessa satunaisissa paikoissa, vaikka koko ajamallani pätkällä on 100km/h rajoitus. Kaupungissa 40 alueella auto ilmoittaa nopeusrajoituksia välille 30-50km/h. Hetkellisesti nopeusrajoituskyltin sattuessa kohdalle se näyttää oikeaa rajoitusta, mutta palaa pian omiin uskomuksiinsa. Ja samaa tekee monet muutkin merkit ja mallit.
 
En nyt kyllä ihan vertaisi ylinopeuspimputtelua selviin virheisiin. Vaikka tuo pimputus ärsyttää itseänikin, niin kysymyksen pitäisi olla, että miksi ajamme ylinopeutta? Eihän se pimputa jos ajetaan rajoitusten mukaan.
Niin jos ajetaan auton mielestä rajoitusten mukaan....mutta kun se auto on (lähes) aina väärässä :)
 
Ongelma on että pimputus usein tulee kun mittarinopeus ylittää suurimman sallitun. Jolloin pimputus kilajaa jo alinopeutta ajaessa.
Toinen ongelma on että ainakin oma Enyaq on enemmän kuin puolet ajasta täysin kuutamolla siitä millä nopeusrajoitusalueella ollaan. Tuolla 5-tielläkin sen mielestä on kesät talvet 80km/h yleisrajoitus, välillä käyden 60km/h rajoituksessa satunaisissa paikoissa, vaikka koko ajamallani pätkällä on 100km/h rajoitus. Kaupungissa 40 alueella auto ilmoittaa nopeusrajoituksia välille 30-50km/h. Hetkellisesti nopeusrajoituskyltin sattuessa kohdalle se näyttää oikeaa rajoitusta, mutta palaa pian omiin uskomuksiinsa. Ja samaa tekee monet muutkin merkit ja mallit.
Karttadatastahan se nuo rajoitukset ottaa eli sitä dataa pitäisi parantaa. Onko vika sitten Suomen ylläpitämässä datassa vai tekeekö Here oman datansa jostain muusta lähteestä? Sen olen huomannut, että auton navin näyttämät tietyöt on monesti jäljessä todellisuutta, samoin onnettomuudet. Eli siis joku lisää ilmoituksen johonkin liikennetiedotejärjestelmään, mutta pois otossa kestää. Sen sijaan auton eri väreillä näyttämä liikennevirran etenemä tuntuu olevan hyvinkin ajantasainen eli siihen voi jopa luottaa. Pitäisikö sitä dataa käyttää navin nopeusrajoitustietokannan päivitykseen myös? :hmm:
 
Eihän sillä ole ajankäytön kannalta loppujen lopuksi paskankaan väliä ajatko mittarivirheen takia alinopeutta 3 km/h.

Ja ihminen kun on aikamoinen apina, niin ajaisimme silti sitä ylinopeutta vaikka mittari näyttäisikin sitä todellista nopeutta. Näin sen vaan on.

Pimputtelu on todella ärsyttävää, mutta pimputuksen juurisyy on kuitenkin aina siinä ratin edessä. Parempi olisi vaan manata itseään, eikä autoa.
 
Joku teknouskovainen tai muuten vaan tyhmä lobattu byrokraattiporukka EU:ssa on tästä vastuussa.
Haiskahtaa vähän siltä, että on menty vähän turhan paljon tekniikka edellä (syystä tai toisesta...).

Esim. nämä taisivat tulla pakollisiksi kaikkiin uusiin autoihin viime vuonna (sinänsä väärä topic, koska ei koske pelkästään sähköautoja):

- Automaattinen hätäjarrutus
- Nopeusvaroitin
- Kaista-avustin
- Kuljettajan vireystilan valvonta

Valmistajat ovat sitten hätäpäissään tehneet jotain räpellyksiä, jotta voivat tuoda auton markkinoille. En nyt suoraan väitä, että nämä eivät lisäisi turvallisuutta kokonaiskuvassa, mutta en kyllä sitä mitenkään itsestäänselvänä pidä, koska tekniikka toimii vielä hyvin vajavaisesti.

Edit. On silmiä avaavaa ajaa ekaa kertaa kaikilla pimpom-varoituksilla ja muilla "herkuilla" olevalla autolla sen jälkeen, kun on ajanut pitempään 20 vuotta vanhalla autolla. Siinä tulee ihan uskomattoman ahdistunut ja hämmentynyt olo, kun varoituksia tulee oikealta ja vasemmalta ja auto vielä yrittää korjata "virheitä", vaikka kaikki on ok.
 
Viimeksi muokattu:
Haiskahtaa vähän siltä, että on menty vähän turhan paljon tekniikka edellä (syystä tai toisesta...).

Esim. nämä taisivat tulla pakollisiksi kaikkiin uusiin autoihin viime vuonna (sinänsä väärä topic, koska ei koske pelkästään sähköautoja):

- Automaattinen hätäjarrutus
- Nopeusvaroitin
- Kaista-avustin
- Kuljettajan vireystilan valvonta

Valmistajat ovat sitten hätäpäissään tehneet jotain räpellyksiä, jotta voivat tuoda auton markkinoille. En nyt suoraan väitä, että nämä eivät lisäisi turvallisuutta kokonaiskuvassa, mutta en kyllä sitä mitenkään itsestäänselvänä pidä, koska tekniikka toimii vielä hyvin vajavaisesti.

Voisin jopa sanoa, että nuo kokonaisuutena vaarantavat turvallisuutta, sen sijaan että lisäisivät. Oma analyysi kokemusten pohjalta:
Automaattinen hätäjarrutus: ok -> lisää turvallisuutta (paitsi, jos toimii päin persettä ja jarruttelee turhaan, jolloin vaarantaa turvallisuutta)
Nopeusvaroitin: Lähinnä ärsyttää ja häiritsee kuljettajaa, jolloin keskittyminen liikenteeseen kärsii -> vähentää turvallisuutta
Kaista-avustin: Aiheuttaa vaaratilanteita muuttamalla auton suuntaa ominpäin -> vähentää turvallisuutta
Kuljettajan vireystilan valvonta: ok -> saattaa ihan oikeastikin herättää kuljettajan, joka nukahtaa rattiin
 
Karttadatastahan se nuo rajoitukset ottaa eli sitä dataa pitäisi parantaa. Onko vika sitten Suomen ylläpitämässä datassa vai tekeekö Here oman datansa jostain muusta lähteestä? Sen olen huomannut, että auton navin näyttämät tietyöt on monesti jäljessä todellisuutta, samoin onnettomuudet. Eli siis joku lisää ilmoituksen johonkin liikennetiedotejärjestelmään, mutta pois otossa kestää. Sen sijaan auton eri väreillä näyttämä liikennevirran etenemä tuntuu olevan hyvinkin ajantasainen eli siihen voi jopa luottaa. Pitäisikö sitä dataa käyttää navin nopeusrajoitustietokannan päivitykseen myös? :hmm:
Täällä Suomessa ongelmana on että meillä on talvinopeusrajoitukset talvella. Kartat ei tue sellaisia, koska niitä ei juuri muualla ole, turha muutaman poromiehen takia rakentaa tuollaista systeemiä globaaliin karttadataan.

Mutta sekin on hyvä pointti, että systeemistä on muodostunut sellainen, että suurin sallittu nopeus on samalla tavoitenopeus, joidenkin mielestä jopa miniminopeus. Kaikki sen alle ajaa alinopeutta ja vaarantaa liikennettä. Sitähän voi kokeilla laittamalla vakkariin tasan nopeusrajoituksen ilman mitään kompensointia, ja katsoa millainen jono taakse alkaa kertyä. Vaikka siinä nyt ei ajallisesti paljon häviä, niin ei se tunnu hyvältä olla "tien tukkona aiheuttamassa turhia ohituksia".

Ja ylinopeus ja tuo pimputus on oikeastaan kaksi eri asiaa. Pimputusta tulee jopa alinopeutta ajavalle. Eikä sitä ole kiva kuunnella pitempään ihan vaan sen takia ettei auto tiedä oikeaa nopeusrajoitusta.
 
Karttadatastahan se nuo rajoitukset ottaa eli sitä dataa pitäisi parantaa. Onko vika sitten Suomen ylläpitämässä datassa vai tekeekö Here oman datansa jostain muusta lähteestä? Sen olen huomannut, että auton navin näyttämät tietyöt on monesti jäljessä todellisuutta, samoin onnettomuudet. Eli siis joku lisää ilmoituksen johonkin liikennetiedotejärjestelmään, mutta pois otossa kestää. Sen sijaan auton eri väreillä näyttämä liikennevirran etenemä tuntuu olevan hyvinkin ajantasainen eli siihen voi jopa luottaa. Pitäisikö sitä dataa käyttää navin nopeusrajoitustietokannan päivitykseen myös? :hmm:
Kyllä tuo id.4 ainakin ymmärtää yllättäen eteen tulevan tietyön ja vaihtuvat 1-tien rajoitukset. Näyttää kyllä silti väärin joissain tilanteissa. Sama minusta Ioniq 5:lla, siinä tosin en ole seuraillut niin tarkasti, että 90% varmuudella näin. Jollain vuokravolvoilla nopeudet näytti ihan mitä sattuu varsinkin muuttuvissa osuuksissa.
 
Edit. On silmiä avaavaa ajaa ekaa kertaa kaikilla pimpom-varoituksilla ja muilla "herkuilla" olevalla autolla sen jälkeen, kun on ajanut pitempään 20 vuotta vanhalla autolla. Siinä tulee ihan uskomattoman ahdistunut ja hämmentynyt olo, kun varoituksia tulee oikealta ja vasemmalta ja auto vielä yrittää korjata "virheitä", vaikka kaikki on ok.
Muistan kun ajoin pari kuukautta viitisen vuotta sitten Outlanderilla( auto sentään liittyy ryhmän topikkiin) niin se piippaili jos mistäkin. Sen jälkeen onneksi kumpikaan täyssähköauto ei piippaillut oikeastaan mistään ja nyt Elroq ainoastaan tuosta ylinopeudesta, jonka onneksi saa offsetilla laitettua kuosiin( mutta ei niin hyvin kuin bemmulla).
Vituttaa enemmän se, että liikkeellelähdettäessä(/ perseen nostettua penkistä) on joka tautinen kerta asetettava ensinnä se offset, määriteltävä ajomoodi, kuitattava samat turhat viestit viestikuplasta( no wifi ja ajoakun hallintailmoitus, oli se sitten päällä tai pois). Ja, tämän kaiken voi tehdä vasta sitten kun Android Auto/ Carplay on täysin aktivoitunut sillä se ryöstää näytön. Penkit sentään saa säätää samaan aikaan mutta kun nekin voisivat säätyä automaattisesti.
Volvossa oli ehkä maailman paskin käyttis mutta tulevissa AAOS taitaa jo näyttää tältä vuosituhannelta olevalta ja siinä ei tarvitse asetella mitään sillä AAOS tukee, siinä missä taustakäyttiskin, profiileja( mitä VAGit eivät näemmä edelleenkään tee) ja kaikki muu paitsi se ylinopeusvaroitin pitäsi hoitua profiiliasetuksilla( ei ole kokemusta kun tämä Elroq on ensimmäinen uusi auto sitten vuoden 2021 mutta koeajoautoista Kia oli jopa Outlanderia suurempi pohjanoteeraus huutojensa kanssa)
 
Haiskahtaa vähän siltä, että on menty vähän turhan paljon tekniikka edellä (syystä tai toisesta...).

Esim. nämä taisivat tulla pakollisiksi kaikkiin uusiin autoihin viime vuonna (sinänsä väärä topic, koska ei koske pelkästään sähköautoja):

- Automaattinen hätäjarrutus
- Nopeusvaroitin
- Kaista-avustin
- Kuljettajan vireystilan valvonta

Valmistajat ovat sitten hätäpäissään tehneet jotain räpellyksiä, jotta voivat tuoda auton markkinoille. En nyt suoraan väitä, että nämä eivät lisäisi turvallisuutta kokonaiskuvassa, mutta en kyllä sitä mitenkään itsestäänselvänä pidä, koska tekniikka toimii vielä hyvin vajavaisesti.

Edit. On silmiä avaavaa ajaa ekaa kertaa kaikilla pimpom-varoituksilla ja muilla "herkuilla" olevalla autolla sen jälkeen, kun on ajanut pitempään 20 vuotta vanhalla autolla. Siinä tulee ihan uskomattoman ahdistunut ja hämmentynyt olo, kun varoituksia tulee oikealta ja vasemmalta ja auto vielä yrittää korjata "virheitä", vaikka kaikki on ok.
Rengaspaineiden valvonnan voisi lisätä listaan vaikka se ei taida olla jatkuvasti ärsyttävä asia - siitä selviää rahalla. Karrikoidusti sanoen nuo pakolliset EU:n ajamat turvavarusteet ovat tällaista holhousvaltiotuubaa. Mistä syystä ne on laitettu pakollisiksi ja mikä niiden vaikuttavuus on verrattuna ihmisten lisääntyneeseen ärsytykseen. Eikö ne voisi olla ihan normaaleja autovalmistajan tarjoamia lisävarusteita, joista varmasti yleistyisivät oikeasti toimivat ja turvallisuutta lisäävät ratkaisut. Valintoja tehdessä kuluttajat muutenkin seuraavat turvallisuutta lisääviä tekijöitä kuten NCAP-testituloksia ja renkaiden jarrutusmatkoja ja kukaan ei esimerkiksi ostaisi autoa ilman turvavöitä.
 
Karttadatastahan se nuo rajoitukset ottaa eli sitä dataa pitäisi parantaa.
Luulisi, että nykyautot osaisivat lukea liikennemerkeistä nopeusrajoitukset. Niinhän kuljettajakin joutuu tekemään ja hyvin onnistuu, jos ei herpaannu ja tietokonehan ei herpaannu. Karttadata voi sitten olla fallbackina, jos merkki on vaikka lumen peitossa tms.
 
Rengaspaineet ovat ihan hyvä valvottava asia. Ioniq 5 näyttää fiksusti rengaskohtaiset paineet eli jos tulee ongelmaa, niin tietää mistä etsiä. ID.4:n "paineissa havaittu muutos/alenemaa" viesti taas lähinnä aiheutti reissun päällä vitutusta, kun ei kertonut mistä renkaasta on kyse (enkä äkkiseltään ainakaan löytänyt valikoista tätä tietoa). Oli vielä loppujen lopuksi väärä hälytys, ilmeisesti kesäkelit/auringonpaiste oli tehnyt källin.
 
Luulisi, että nykyautot osaisivat lukea liikennemerkeistä nopeusrajoitukset. Niinhän kuljettajakin joutuu tekemään ja hyvin onnistuu, jos ei herpaannu ja tietokonehan ei herpaannu. Karttadata voi sitten olla fallbackina, jos merkki on vaikka lumen peitossa tms.
Oma Toyota ainakin osaa.
Rengaspaineet ovat ihan hyvä valvottava asia. Ioniq 5 näyttää fiksusti rengaskohtaiset paineet eli jos tulee ongelmaa, niin tietää mistä etsiä. ID.4:n "paineissa havaittu muutos/alenemaa" viesti taas lähinnä aiheutti reissun päällä vitutusta, kun ei kertonut mistä renkaasta on kyse (enkä äkkiseltään ainakaan löytänyt valikoista tätä tietoa). Oli vielä loppujen lopuksi väärä hälytys, ilmeisesti kesäkelit/auringonpaiste oli tehnyt källin.
Minun Toyota näyttää jokaisen renkaan paineen. Ehkä siinä id4 ei ole paineantureita.
 
Muistan kun ajoin pari kuukautta viitisen vuotta sitten Outlanderilla( auto sentään liittyy ryhmän topikkiin) niin se piippaili jos mistäkin. Sen jälkeen onneksi kumpikaan täyssähköauto ei piippaillut oikeastaan mistään ja nyt Elroq ainoastaan tuosta ylinopeudesta, jonka onneksi saa offsetilla laitettua kuosiin( mutta ei niin hyvin kuin bemmulla).
Vituttaa enemmän se, että liikkeellelähdettäessä(/ perseen nostettua penkistä) on joka tautinen kerta asetettava ensinnä se offset, määriteltävä ajomoodi, kuitattava samat turhat viestit viestikuplasta( no wifi ja ajoakun hallintailmoitus, oli se sitten päällä tai pois). Ja, tämän kaiken voi tehdä vasta sitten kun Android Auto/ Carplay on täysin aktivoitunut sillä se ryöstää näytön. Penkit sentään saa säätää samaan aikaan mutta kun nekin voisivat säätyä automaattisesti.
Volvossa oli ehkä maailman paskin käyttis mutta tulevissa AAOS taitaa jo näyttää tältä vuosituhannelta olevalta ja siinä ei tarvitse asetella mitään sillä AAOS tukee, siinä missä taustakäyttiskin, profiileja( mitä VAGit eivät näemmä edelleenkään tee) ja kaikki muu paitsi se ylinopeusvaroitin pitäsi hoitua profiiliasetuksilla( ei ole kokemusta kun tämä Elroq on ensimmäinen uusi auto sitten vuoden 2021 mutta koeajoautoista Kia oli jopa Outlanderia suurempi pohjanoteeraus huutojensa kanssa)
Huvittavaa, jos VAG ei tue profiileita vieläkään, kun Bemarilla ne on toimineet jo ysäriltä asti. Oma muistaa ajotilan, vakkarin offsetin, penkki säätyy jo ennen autoon astumista avaimen perusteella kohdalleen ja kaikki muutkin asetukset radiokanavaa/Spotifyä myöten menee omiin asetuksiin. Ainoa mikä nollautuu, on määräyksistä tulevat asiat eli kaistavahti menee väkisin päälle joka kerta. Uudemmissa myös tuo nopeuspimputin menisi, mutta omassa sitä ei onneksi vielä ole, kun on 2024 mallia. Myöskään mitään turhia pop uppeja ei tule, joita pitäisi kuittailla joka kerta ajoon lähtiessä, vaan tietokone käynnistyy siihen tilaan, johon sen jätti lähtiessä autosta. Jos oli Android Autossa, se menee siihen, jos oli navissa, se menee siihen, jne. Tuo myös käynnistyy käytännössä siinä ajassa, kun itse saa turvavyön kiinni eli tietokonetta ei tarvitse odotella.

Valmistajat on kyllä tähän havahtuneet. Olikohan Renaultilla se joku My Safety nappi, jolla sai nuo pakotetut turvasysteemit itse haluamaan tilaan yhdellä painalluksella. Olettavasti siis nopeuspimputin pois ja ehkä kaistavahtikin. Bemari aikoo tuoda Neue Klasseen vastaavan, paitsi ilman nappia. Se ehdottaa näytöllä suoraan, että aktivoidaanko omat asetukset noiden osalta. Muuten toki asiat tulee profiilista edelleen.
Rengaspaineiden valvonnan voisi lisätä listaan vaikka se ei taida olla jatkuvasti ärsyttävä asia - siitä selviää rahalla. Karrikoidusti sanoen nuo pakolliset EU:n ajamat turvavarusteet ovat tällaista holhousvaltiotuubaa. Mistä syystä ne on laitettu pakollisiksi ja mikä niiden vaikuttavuus on verrattuna ihmisten lisääntyneeseen ärsytykseen. Eikö ne voisi olla ihan normaaleja autovalmistajan tarjoamia lisävarusteita, joista varmasti yleistyisivät oikeasti toimivat ja turvallisuutta lisäävät ratkaisut. Valintoja tehdessä kuluttajat muutenkin seuraavat turvallisuutta lisääviä tekijöitä kuten NCAP-testituloksia ja renkaiden jarrutusmatkoja ja kukaan ei esimerkiksi ostaisi autoa ilman turvavöitä.
Samaa mieltä sen osalta, että se pyörimisnopeuteen perustuva systeemi on aika herkkä valittamaan turhaan. Sen sijaan antureilla varustettu pelaa hyvin ja eliminoi käytännössä tarpeen seurata paineita erillisellä mittarilla. Onhan se toki satasen lisäkuluerä 5 vuoden välein, kun patterit hiipuu.
Luulisi, että nykyautot osaisivat lukea liikennemerkeistä nopeusrajoitukset. Niinhän kuljettajakin joutuu tekemään ja hyvin onnistuu, jos ei herpaannu ja tietokonehan ei herpaannu. Karttadata voi sitten olla fallbackina, jos merkki on vaikka lumen peitossa tms.
Niinhän ne osaakin, mutta ei täydellisesti. Noissa on jotain älyä, mutta ei sillä tasolla, että olisivat aina oikeassa. Jos vaikka rinnakkaistiellä on eri nopeusrajoitus ja kyltti on käytännössä siinä päätien penkalla, niin vaikea osata järjestelmän erottaa mihin se kyltti on. Ihminen sen ymmärtää olevan sille sivutielle, vaikka kyltti näkyykin päätielle. Älyä on kumminkin sen verran, että aikarajoitetut rajoitukset ei tule autossa voimaan muulloin kun sillä aikavälillä tai ennakkovaroitus, että 200m päässä vaihtuu rajoitus, niin auto aktivoi uuden rajoituksen sitten sen 200m päästä vasta. Näitä nyt ei Suomessa ole, mutta ulkomailla on.

Ongelma tulee juuri tuosta, että entä jos merkki on lumenpeitossa tai vaikka kaatunut. Silloin se nopeus pitää kaivaa jostain eli käytännössä kartasta. No sitten taas logiikan teko, että milloin se data pitäisi hakea kartasta, on vaikeaa. Nyt se vaikuttaisi olevan niin, että kyltistä luettu on voimassa seuraavaan risteykseen ja sen jälkeen tieto otetaankin kartasta. Ainakin isommilla teillä näin. Kaupungissa ehkä eri logiikka, kun muuten se kyltistä luettu ei olisi kuin 50 metriä voimassa.

Sinänsä auto osaa lukea hämmentävän hyvin lumen läpikin noita kylttejä. Viime talvena oli pari kertaa tilanne, että silmällä oli vaikea erottaa kylttiä, mutta sai juuri selvää mitä siinä seisoo. Auto nappasi tiedon ihan oikein. Samoin se osaa erotella eri kaistoille tarkoitetut nopeudet, joita on ainakin 1-tiellä siinä kehä ykkösen ja kakkosen välisellä osuudella ainakin.
 
Minun Toyota näyttää jokaisen renkaan paineen. Ehkä siinä id4 ei ole paineantureita.
Luulis, että tuo id.4 silti pystyis kertomaan mikä rengas poikkeaa muista vaikka paineista ei tietäisi suoraan. Ei noi Ioniq 5:n anturit kovin tarkkoja absoluuttisesti ole, suhteellisesti toisiinsa nähden kyllä käyttäytyvät hyvin. De facto mittariin ,eli Wonder Eurodainuun verrannutta Ioniq näyttää 0,1-0,2 bar ylimääräistä.
 
Luulis, että tuo id.4 silti pystyis kertomaan mikä rengas poikkeaa muista vaikka paineista ei tietäisi suoraan.
Kyllä se kertookin jos yhden renkaan paine on selvästi muita alempi.

Jos taas kaikkien paine on tasaisesti laskenut niin ilmoitus on ylimalkaisempi kehotus tarkistaa paineet.
 
Luulis, että tuo id.4 silti pystyis kertomaan mikä rengas poikkeaa muista vaikka paineista ei tietäisi suoraan.
Ei ne passiiviset systeemit ilmeisesti osaa sitä tehdä. ABS jarrusysteemi tekee sitä analyysiä ja sitten kun jarrutuksessa tulee poikkeamaa niin se osaa sanoa että renkaissa on jokin ongelma -> Ilmoita rengaspaineista.
 
Huvittavaa, jos VAG ei tue profiileita vieläkään, kun Bemarilla ne on toimineet jo ysäriltä asti.
Kyllä tukee, jos ei osta pirkka-versiota... Penkit, peilit, hudit jne. Joku bugi niillä on ainakin ID.4 5.0 softassa, meinaan unohtaa sisäänkäynnin mukavuusasetuksen vetää sisään penkissä, jos penkin muistipaikan ja profiilin istuinasetusten välissä on eroa. Jos ovat samat, niin ei tee tuota. Volumen asetus ei ole profiilikohtainen vaikka profiili tallentaa radiokanavan yms.
 
Kyllä se kertookin jos yhden renkaan paine on selvästi muita alempi.

Jos taas kaikkien paine on tasaisesti laskenut niin ilmoitus on ylimalkaisempi kehotus tarkistaa paineet.
Joo, varmaan oli kyse yleisestä laskusta minulla, kun ulkolämpötila muuttui reippaasti ja nopeasti.
Ei ne passiiviset systeemit ilmeisesti osaa sitä tehdä. ABS jarrusysteemi tekee sitä analyysiä ja sitten kun jarrutuksessa tulee poikkeamaa niin se osaa sanoa että renkaissa on jokin ongelma -> Ilmoita rengaspaineista.
Pakkohan sen auton on tietää minkä renkaan ABS eroaa :D
 
Onkos Toyotan pakkauusi B4zr 4wd parhaalla varustetasolla minkälainen valinta nykyään, jos ottaa verrokeiksi x1 bmw ja Audi q3 ja Volvo ex40?

Eniten kiinnostaisi kokemukset saako kaiken ylimääräisen pimputuksien pysymään pois automaattisesti, eikä joka käynnistyksessä poistaessa. Entä ylinopeus varoitus meneekö napista ratista vai jostain näytön kautta.

Eniten harmittanut melko ärsyttävän herkkä pimputtava käyttöliittymä uudemmissa tojoissa, antaako tässä vielä mahdollisuuden vai jättääkö koko laitoksen valinnoista ulos.

Range on riittävä ja ccs ei juuri tarvita kun kerran / kaksi vuoteen. Kaikki kokemukset kiitollisena vastaan, jos löytyy kokemuksia.
 
Joo, varmaan oli kyse yleisestä laskusta minulla, kun ulkolämpötila muuttui reippaasti ja nopeasti.

Pakkohan sen auton on tietää minkä renkaan ABS eroaa :D
Voisin kuvitella että tuossakin on toteutuksessa eroja. Ehkä se on jotain fused dataa josta ABS nuuskii jotain poikkeamaa ja siltä tasolta ei sitten voi kertoa että missä vika. Mitä jos esim jokaisen renkaan paine on muuttunut vähän alaspäin ja sitten myöhemmin yksi rengas putoaa vielä lisää 1%. Tai jotain tuommoista. Mikä poikkeaa ja miten paljon?

Vaikea sanoa. Omat kokemukset on passiivisista systeemeistä eri autoissa sellainen että mikään niistä ei ole osannut sanoa mikä on vikana.

Höpöjuttuja, oikein hyvin osaa.
Eli kuten arvelin niin "some systems are built different".
 
Voisin kuvitella että tuossakin on toteutuksessa eroja. Ehkä se on jotain fused dataa josta ABS nuuskii jotain poikkeamaa ja siltä tasolta ei sitten voi kertoa että missä vika. Mitä jos esim jokaisen renkaan paine on muuttunut vähän alaspäin ja sitten myöhemmin yksi rengas putoaa vielä lisää 1%. Tai jotain tuommoista. Mikä poikkeaa ja miten paljon?

Vaikea sanoa. Omat kokemukset on passiivisista systeemeistä eri autoissa sellainen että mikään niistä ei ole osannut sanoa mikä on vikana.


Eli kuten arvelin niin "some systems are built different".
ABS-järjestelmään perustuva rengaspaineen varoitin havaitsee poikkeaman renkaan pyörimisnopeudessa muihin pyöriin verrattuna, ei se oikeen muuta voi havaita. Tai no pitää sen tietää ratin asento myös, jotta tietää, ettei pyörimisnopeuden ero johdu kääntymisestä (sisäkurvi vs. ulkokurvi). Periaatteessa tällainen järjestelmä ei havaitse viallista rengasta, vaikkakin tietysti todennäköistä on, että jos yhden renkaan pyörimisnopeus eroaa muista, niin vika on siinä eikä niissä kolmessa muussa. Järjestelmä ei myöskään havaitse vikaa, joka on kaikissa pyörissä, eli esim. laitettu liian pieni paine kaikkiin.
 
Onkos Toyotan pakkauusi B4zr 4wd parhaalla varustetasolla minkälainen valinta nykyään, jos ottaa verrokeiksi x1 bmw ja Audi q3 ja Volvo ex40?

Eniten kiinnostaisi kokemukset saako kaiken ylimääräisen pimputuksien pysymään pois automaattisesti, eikä joka käynnistyksessä poistaessa. Entä ylinopeus varoitus meneekö napista ratista vai jostain näytön kautta.

Eniten harmittanut melko ärsyttävän herkkä pimputtava käyttöliittymä uudemmissa tojoissa, antaako tässä vielä mahdollisuuden vai jättääkö koko laitoksen valinnoista ulos.

Range on riittävä ja ccs ei juuri tarvita kun kerran / kaksi vuoteen. Kaikki kokemukset kiitollisena vastaan, jos löytyy kokemuksia.
Ei noita uusia b4zx taida vielä kellään olla, kun vasta ennakkotilauksia ottavat vastaan. Nopeuspimputusta ei taida muissa uusissa Toyotissa saada automaattisesti pois Euroopan alueella, joten voi olla ettei tuossakaan saa.
 
ABS-järjestelmään perustuva rengaspaineen varoitin havaitsee poikkeaman renkaan pyörimisnopeudessa muihin pyöriin verrattuna, ei se oikeen muuta voi havaita
Se mittaussignaali pureskellaan melko perusteellisesti eri taajuuskomponentteihin joista sitä tilannetta analysoidaan, se ei ole järjestelmä joka mittaisi yksinkertaisesti pyörimisnopeutta ja vertaisi sitä muihin.

Eihän se voikaan olla koska sen pitää määräysten mukaisesti tunnistaa myös tilanne jossa kaikkien renkaiden paine on alentunut.
Järjestelmä ei myöskään havaitse vikaa, joka on kaikissa pyörissä, eli esim. laitettu liian pieni paine kaikkiin.
Tämäkään väite ei siis pidä paikkaansa.

Tietenkin järjestelmälle pitää opettaa se alkutilanne ja jos sen opetuksen tekee alipaineilla niin sitä se ei voi ymmärtää. Mutta jos kaikkien renkaiden paine on alentunut alkutilanteesta niin hälytys tulee.
 
Se mittaussignaali pureskellaan melko perusteellisesti eri taajuuskomponentteihin joista sitä tilannetta analysoidaan, se ei ole järjestelmä joka mittaisi yksinkertaisesti pyörimisnopeutta ja vertaisi sitä muihin.

Eihän se voikaan olla koska sen pitää määräysten mukaisesti tunnistaa myös tilanne jossa kaikkien renkaiden paine on alentunut.

Tämäkään väite ei siis pidä paikkaansa.

Tietenkin järjestelmälle pitää opettaa se alkutilanne ja jos sen opetuksen tekee alipaineilla niin sitä se ei voi ymmärtää. Mutta jos kaikkien renkaiden paine on alentunut alkutilanteesta niin hälytys tulee.
Okei joo, eli auto siis mittaa nopeutta useasta eri lähteestä (ei pelkästään pyöristä) ja jotenkin tietää, mikä renkaiden oikean pyörimisnopeuden pitäisi olla, kun se on sille aluksi opetettu.
 
ABS-järjestelmään perustuva rengaspaineen varoitin havaitsee poikkeaman renkaan pyörimisnopeudessa muihin pyöriin verrattuna, ei se oikeen muuta voi havaita. Tai no pitää sen tietää ratin asento myös, jotta tietää, ettei pyörimisnopeuden ero johdu kääntymisestä (sisäkurvi vs. ulkokurvi). Periaatteessa tällainen järjestelmä ei havaitse viallista rengasta, vaikkakin tietysti todennäköistä on, että jos yhden renkaan pyörimisnopeus eroaa muista, niin vika on siinä eikä niissä kolmessa muussa. Järjestelmä ei myöskään havaitse vikaa, joka on kaikissa pyörissä, eli esim. laitettu liian pieni paine kaikkiin.

Kyllä sieltä satavarmasti löytyy myös nopeustieto, joko perämurikasta, alennusvaihteesta tai sähkömoottorista, jonka jälkeen se kaikkien pyörien samanaikainen tyhjeneminen voidaan tunnistaa. Sinänsähän tuo ei ole mikään ABS:ään perustuva millään tapaa vaan se nyt sattuu käyttämään samaa nopeusdataa mikä menee myös ABS:lle.
 
Tietenkin järjestelmälle pitää opettaa se alkutilanne ja jos sen opetuksen tekee alipaineilla niin sitä se ei voi ymmärtää.
Miten opetuksen voi tehdä seisovalle autolle ? Tätä olen ihmetellyt aina, että miten se sen perusteella pähkäilee liikeessä olevan auton rengaspaineen tiputuksen.

No , pääasia että toimii, mutta logiikka tuon takana arkarruttaa.
 
Okei joo, eli auto siis mittaa nopeutta useasta eri lähteestä (ei pelkästään pyöristä) ja jotenkin tietää, mikä renkaiden oikean pyörimisnopeuden pitäisi olla, kun se on sille aluksi opetettu.
Ei välttämättä noinkaan. Vaan auto oppii aluksi (kuljettajan resetoitua järjestelmän) renkaiden ominaisuudet analysoimalla pyörintänopeussignaalin eri taajuuskomponenttien huojuntaa. Sillä renkaalla (tai koko pyörällä) on tietty värähtelyn ominaistaajuus joka riippuu siitä paljonko siellä on ilmaa. Kun tämä perustaso on opeteltu niin järjestelmä voi havaita yhden tai kaikkien paineen alenemisen vaikka sillä ei olisi käytettävissään mitään muuta nopeustietoa.

Jos osaa matematiikkaa (minä en osaa) niin netistä löytyy kyllä monenlaista lukemistoa siitä miten tämä käytännössä tehdään: https://hjic.mk.uni-pannon.hu/index.php/hjic/article/view/400/369

Miten opetuksen voi tehdä seisovalle autolle ? Tätä olen ihmetellyt aina, että miten se sen perusteella pähkäilee liikeessä olevan auton rengaspaineen tiputuksen.

No , pääasia että toimii, mutta logiikka tuon takana arkarruttaa.
Ei mitenkään tietysti. Kun lähdetään ajamaan niin opiskelu alkaa. En tiedä montako kilometriä siihen menee mutta jos näiden aikana tapahtuu rengasrikko niin sen havaitseminen voi olla heikompaa.
 
Rengaspaineiden valvonnan voisi lisätä listaan vaikka se ei taida olla jatkuvasti ärsyttävä asia - siitä selviää rahalla. Karrikoidusti sanoen nuo pakolliset EU:n ajamat turvavarusteet ovat tällaista holhousvaltiotuubaa. Mistä syystä ne on laitettu pakollisiksi ja mikä niiden vaikuttavuus on verrattuna ihmisten lisääntyneeseen ärsytykseen. Eikö ne voisi olla ihan normaaleja autovalmistajan tarjoamia lisävarusteita, joista varmasti yleistyisivät oikeasti toimivat ja turvallisuutta lisäävät ratkaisut. Valintoja tehdessä kuluttajat muutenkin seuraavat turvallisuutta lisääviä tekijöitä kuten NCAP-testituloksia ja renkaiden jarrutusmatkoja ja kukaan ei esimerkiksi ostaisi autoa ilman turvavöitä.
Osa porukkaa ei käyttäisi turvavöitäkään, jos ne ei olisi pakollisia, että oliko väärin säätää ne pakolliseksi? Entä jos joku haluaa ostaa auton, jossa ei ole turvavöitä?

Onhan nuo nyt ärsyttäviä ja osin toimii miten sattuu, mutta nämä säädökset pakottavat autovalmistajat parantamaan noita.
 
Ei välttämättä noinkaan. Vaan auto oppii aluksi (kuljettajan resetoitua järjestelmän) renkaiden ominaisuudet analysoimalla pyörintänopeussignaalin eri taajuuskomponenttien huojuntaa. Sillä renkaalla (tai koko pyörällä) on tietty värähtelyn ominaistaajuus joka riippuu siitä paljonko siellä on ilmaa. Kun tämä perustaso on opeteltu niin järjestelmä voi havaita yhden tai kaikkien paineen alenemisen vaikka sillä ei olisi käytettävissään mitään muuta nopeustietoa.

Jos osaa matematiikkaa (minä en osaa) niin netistä löytyy kyllä monenlaista lukemistoa siitä miten tämä käytännössä tehdään: https://hjic.mk.uni-pannon.hu/index.php/hjic/article/view/400/369


Ei mitenkään tietysti. Kun lähdetään ajamaan niin opiskelu alkaa. En tiedä montako kilometriä siihen menee mutta jos näiden aikana tapahtuu rengasrikko niin sen havaitseminen voi olla heikompaa.
Ahaa, eli toi oli oikeasti näinkin monimutkainen järjestelmä. Ite aattelin (ja ehkäpä ne tais alunperin ollakin), että noi vertailee vaan renkaiden pöyrimisnopeuden eroja sen perusteella, mitä ABS-sensori pyörälle antaa :D
 
Jos Pollen pimputus ärsyttää niin käypä kokeilemassa vaikka Kian pimputusta yhden ainoan kilometrin ylityksestä....
Kiassa ei ole pimputtanut kertaakaan sen jälkeen kun laitoin luovutuksen jälkeen kotipihassa varoitusten volumet nollaan. Rattipalaute tulee risteävästä liikenteestä takana ja muuten ei auto ei pihahdakaan mistään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 676
Viestejä
4 888 532
Jäsenet
78 857
Uusin jäsen
apezuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom