Yleistä keskustelua sähköautoista

Osa porukkaa ei käyttäisi turvavöitäkään, jos ne ei olisi pakollisia, että oliko väärin säätää ne pakolliseksi?

Minä tunnustan :) Aloin käyttää turvavöitä vasta vuonna 2006, kun minulle tuli ensimmäinen auto joka aloitti piippauskonsertin jos ajeli ilman :) En käytä tänä päivänäkään jos istun takapenkillä, kun sieltä harvemmin aiheutuu piippauksia.

Minä tunnustan :) Aloin käyttää turvavöitä vasta vuonna 2006, kun minulle tuli ensimmäinen auto joka aloitti piippauskonsertin jos ajeli ilman :) En käytä tänä päivänäkään jos istun takapenkillä, kun sieltä harvemmin aiheutuu piippauksia.

Jos olet tosissasi, niin takapenkillä se on kaikkein typerintä olla vöitä käyttämättä, kun lennät sieltä edessä olevan niskaan onnettomuustilanteessa. Etupenkillä voit tehdä mitä lystäät ja maailma ei menetä mitään.

Enoni ei käyttänyt etupenkillä(kään) turvavöitä, sanoi vaan että ottaa kiinni kojelaudasta jos tulee äkkipysähdys. Tuota asennetta kesti tasan ensimmäiseen äkkipysähdykseen. Sitten alkoi turvavyö kelvata.

Juuri tämän takia kaiken pitäisi piipata, pytyn vieressä olevaa wc paperirullatelinettä myöten.

Jos olet tosissasi, niin takapenkillä se on kaikkein typerintä olla vöitä käyttämättä, kun lennät sieltä edessä olevan niskaan onnettomuustilanteessa. Etupenkillä voit tehdä mitä lystäät ja maailma ei menetä mitään.

No en ole väittänytkään etteikö se typerää olisi. Minä nyt vain en elämässä kaikkea tee aina sen mukaan mikä on järkevää. Yleensä menen mukavuus edellä. Enkä käyttäisi turvavyötä edelleenkään, jos ei nuo autot sen käyttämättömyydestä piippaisi. En myöskään käytä kypärää missään tilanteessa. Olen pyörälläkin lentänyt pää edellä asfalttiin, mutta silti en käytä. Elämä on riskejä, en halua elää elämääni niin, että yrittäisin suojautua kaikelta.

Juuri tämän takia kaiken pitäisi piipata, pytyn vieressä olevaa wc paperirullatelinettä myöten.

Minä taas en tykkää holhoamisesta ollenkaan.

Mutta tämä nyt ei liity sähköautoihin, niin ehkä annetaan olla.

Eihän sillä ole ajankäytön kannalta loppujen lopuksi paskankaan väliä ajatko mittarivirheen takia alinopeutta 3 km/h.

Ja ihminen kun on aikamoinen apina, niin ajaisimme silti sitä ylinopeutta vaikka mittari näyttäisikin sitä todellista nopeutta. Näin sen vaan on.

Pimputtelu on todella ärsyttävää, mutta pimputuksen juurisyy on kuitenkin aina siinä ratin edessä. Parempi olisi vaan manata itseään, eikä autoa.
Eihän sillä itselle olisikaan, mutta muille tienkäyttäjille ilmeisesti on, siis jos ajat 3 km/h alle rajoitusten.. Enkä viitsi pilata omaa aamuani puskurissa roikkujilla ja harakiri-ohituksia tekevillä joita on kummasti vähemmän kun ajaa 3 km/h yli rajoituksen

Osa porukkaa ei käyttäisi turvavöitäkään, jos ne ei olisi pakollisia, että oliko väärin säätää ne pakolliseksi? Entä jos joku haluaa ostaa auton, jossa ei ole turvavöitä?
Turvavöiden pakollisuudesta ei käsittääkseni täällä ole ollut puhetta ja toisaalta ne eivät 99,9% ihmisiä ärsytäkään, ja omasta puolestani joku saisi ostaa auton ilman turvavöitä. Sellaista voisi olla mielenkiintoita myydä eteenpäin :) Moottoripyörän ostaminen ilman turvavöitä on ok ja ilman turvavöitä varustetuilla museoautoilla ajaminen myös. Sitten se promille ihmisistä keksii edellen tavan olla käyttämättä turvavöitä vaikka niiden käyttö pakollista onkin.
Onhan nuo nyt ärsyttäviä ja osin toimii miten sattuu, mutta nämä säädökset pakottavat autovalmistajat parantamaan noita.
Tai asiakaspalaute/kuluttajavalinnat pakottavat parantamaan järjestelmiä, jos säädökset eivät estä toimivan järjestelmän luomista. Onhan noissa tavallaan hyvä ajatus taustalla, mutta hyvät ratkaisut yleistyisivät ilman pakottamistakin.

Miten tuo nyt ylipäätään voi olla yhtään ärsyttävä asia ? Ellei sitten tietoisesti ajele vuotavilla renkailla :)
Tuo oli jatkoa listaan pakotetuista järjestelmistä - ei ärsyttävistä. Siinä vaiheessa saattaa toki jotain ärsyttää, kun antureista on patterit loppu tai ne muuten sekoilevat. Huomaisin kyllä ilmankin tyhjän renkaan, joten itselle tuo ei ole must-have ominaisuus autossa.

Tuo oli jatkoa listaan pakotetuista järjestelmistä - ei ärsyttävistä. Siinä vaiheessa saattaa toki jotain ärsyttää, kun antureista on patterit loppu tai ne muuten sekoilevat. Huomaisin kyllä ilmankin tyhjän renkaan, joten itselle tuo ei ole must-have ominaisuus autossa.
Joo, mutta se vastaantuleva soccermum 2.5t citymaasturin ratissa ei välttämättä huomaisi ja jos hänen autonsa ajautuu kaistalta kun renkaassa ei ole ilmaa / pitoa oletetulla tavalla, niin hyödyt kyllä ihan konkreettisesti siitä että "vihun" auto pimputtaa kauan ennenkuin rengas on täysin tyhjä.

Viimeksi muokattu:
No en ole väittänytkään etteikö se typerää olisi. Minä nyt vain en elämässä kaikkea tee aina sen mukaan mikä on järkevää. Yleensä menen mukavuus edellä. Enkä käyttäisi turvavyötä edelleenkään, jos ei nuo autot sen käyttämättömyydestä piippaisi. En myöskään käytä kypärää missään tilanteessa. Olen pyörälläkin lentänyt pää edellä asfalttiin, mutta silti en käytä. Elämä on riskejä, en halua elää elämääni niin, että yrittäisin suojautua kaikelta.

Minä taas en tykkää holhoamisesta ollenkaan.

Mutta tämä nyt ei liity sähköautoihin, niin ehkä annetaan olla.
Kunhan muistat sitten myös kieltäytyä onnettomuuden sattuessa verovaroin kustannetusta hoidosta. DNR-päätöksen (elvytyskielto) sijaan pöljimmille voisi olla olemassa DNT-päätös (ei saa hoitaa)

Kunhan muistat sitten myös kieltäytyä onnettomuuden sattuessa verovaroin kustannetusta hoidosta. DNR-päätöksen (elvytyskielto) sijaan pöljimmille voisi olla olemassa DNT-päätös (ei saa hoitaa)

Juu, teen tuon heti samana päivänä kun saan vapautuksen verojen maksusta :)

Minä olen veroillani nuo mahdolliset tulevat kulut jo kattanut. Enkä muutenkaan käytä verovaroilla kustannettuja terveyspalveluita, joten kannattaa jättää nuo lapselliset mukafiksut heitot tekemättä.

Juu, teen tuon heti samana päivänä kun saan vapautuksen verojen maksusta :)

Minä olen veroillani nuo mahdolliset tulevat kulut jo kattanut. Enkä muutenkaan käytä verovaroilla kustannettuja terveyspalveluita, joten kannattaa jättää nuo lapselliset mukafiksut heitot tekemättä.
Lapsellisesta puhuu ukko, joka kiukuttelee turvavyön ja kypärän käytöstä 😅

Tai asiakaspalaute/kuluttajavalinnat pakottavat parantamaan järjestelmiä, jos säädökset eivät estä toimivan järjestelmän luomista. Onhan noissa tavallaan hyvä ajatus taustalla, mutta hyvät ratkaisut yleistyisivät ilman pakottamistakin.
Ihanan naiivi ajatus, että markkinat hoitavat aina tuollaiset. Nythän tuossa kävisi niin, että asiakkaat valittaisivat tuosta piippauksesta, joten valmistajat poistaisivat nuo ominaisuudet seuraavasta mallista.

Ihanan naiivi ajatus, että markkinat hoitavat aina tuollaiset. Nythän tuossa kävisi niin, että asiakkaat valittaisivat tuosta piippauksesta, joten valmistajat poistaisivat nuo ominaisuudet seuraavasta mallista.
Mutta kun laki kieltää poistamasta niitä pimputuksia. Se on ihan sama paljonko asiakas valittaa kun laki sanoo että varoituksen on oltava vakiona päällä.

Se on oikeastaan hämmentävää, että muut kuin Rellu eivät ole nähneet valoa. Niillähän taitaa olla yks mys safety tms. nappi, joka pistää pakotetut asetukset just siihen asentoon kuin kuski haluaa. Vielä suoraan ainakin jossain mallissa ratin vieressä fyysisenä (Megane, Scenic?).

Onko jollain kokemusta Enyaqsista vrt. muut mallit? Kävin koeajamassa toisten puolesta vm. 22 mallin RS-coupe Enyaqin, ok varusteilla 135kw latausteho, 4x4, noin 90 000km ajettu.

Mitä noissa pitäisi tietää? Hieno oli sinänsä, hinta kuitenkin 37k eli ei ihan ilmaista.

Varusteista näytti omaan makuun puuttuvan lähinnä ilmastoidut penkit.
Millainen kännykkäsovellus etähallinta tuossa laitteessa on? Onko toimiva?

Yllätyin myös rengasmelusta, onko se renkaista johtuvaa vai onko Enyaq todella "noin kova ääninen" maantienopeuksissa? Renkaat siis oli hienot ja näyttävät, mutta jotenkin yllättävän äänekäs oli omaan korvaan. Mutta oliko kuuloharha?

Kulutustavat ”ohjaavat” olisi ollut ehkä parempi ilmaisu kuin ”pakottavat”. Joissain tilanteissa markkinat voivat ”pakottaa” yritystä toimimaan tietyllä tavalla, mikäli haluavat pysyä kilpailussa mukana, mutta palaute ja käyttäytyminen voivat kyllä ohjata toimintaa. Kuinka paljon sitä eri autovalmistajien kohdalla tapahtuu en kyllä tiedä. Te jotka seuraatte enemmän tätä markkinaa, niin kuinka paljon vaikkapa facelifteihin tai kokonaan uusiin malleihin tehdään selkeästi palautteen pohjalta uusia ratkaisuja (tai palataan vanhaan)?

Yllätyin myös rengasmelusta, onko se renkaista johtuvaa vai onko Enyaq todella "noin kova ääninen" maantienopeuksissa? Renkaat siis oli hienot ja näyttävät, mutta jotenkin yllättävän äänekäs oli omaan korvaan. Mutta oliko kuuloharha?
Meluisiahan nuo ovat vaikka kuurot ja maksetut mainostajat sanoo toista. Ja tällä tarkoitan käytännössä lähes mitä tahansa sähkövatkainta.

Onko jollain kokemusta Enyaqsista vrt. muut mallit? Kävin koeajamassa toisten puolesta vm. 22 mallin RS-coupe Enyaqin, ok varusteilla 135kw latausteho, 4x4, noin 90 000km ajettu.

Mitä noissa pitäisi tietää? Hieno oli sinänsä, hinta kuitenkin 37k eli ei ihan ilmaista.

Varusteista näytti omaan makuun puuttuvan lähinnä ilmastoidut penkit.
Millainen kännykkäsovellus etähallinta tuossa laitteessa on? Onko toimiva?

Tuommonen -23 tuli hankittua kans. Kännykkäsovellus on vähän rajallinen, mutta toiminut minulla ainakin ok. Siellä on auton lämmitystä/jäähdytystä, latauspolitiikan säätämistä ja statistiikkaa. Jos odottaa 5 sekunnin viivettä, niin se ei toteudu. Kyllä noi komennot on menneet perille aina, mutta voi viedä minuutin. Täppäät kerran haluttua toimintoa ja se sitten tekee sen ehtiessään. Komennon spämmääminen voi aiheuttaa ongelmia. Noh minusta se on toiminut ok, mutta kaipaisin ovien avaamista appsista, se puuttuu jostain syystä.

En ole kaivannut ilmastoituja penkkejä, kun kangas tuntuu ihan hyvältä, jos auto on muuten viileä eli ilmastointi päällä. Nahkapenkeillä varmaan eri juttu, niitä en ottaisi mihinkään autoon.

Rengasmelua on, toki siihen voi vaikuttaa pienemmillä vanteilla ja hiljaisemmilla renkailla. Kyllä noi 20" kesäiset enemmän metelöi kun 19" kitkat.

Koiranluita tuosta menee, kolisevat töyssyissä ja vaihto on helppo. Muutama satanen liikkeelle tai kymppejä jos tekee itse. 12V akku voi joskus temppuilla, vaihtavat joskus huollossa noita AGM:ään. Itsellä vaihdettu 1 koiranluu takuuseen, 12V akkua ei ole tarvinnut vaihdella. Peilin lätäkkövalot kans heikko paikka, nekin vaihdettiin takuuseen. Toisaalta en aio niitä vaihtaa enää jos vaihtuvat abstraktiksi taideteokseksi, olkoot sitten sellaiset. Valo palaa kuitenkin.

Tarkistaa SOHin ja alustan naarmut ennen ostoa. SOH jossain 90-94% varmaan noilla kilsoilla on hyvä. Nyt puolen vuoden aikana on tullut 2 OTA päivitystä auton softaan (3.2->3.7->3.8), mutta eipä nuo hirveästi ole käyttökokemukseen vaikuttaneet.

Akun esilämmitystä ei ole ennen vm 2024, joten talvella ensimmäinen pikalataus on hidas, sen jälkeen taas ihan ok. Minua tämä ei haittaa, mutta jotakuta muuta voi haitata.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 686
Jäsenet
78 861
Uusin jäsen
Kurkixd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom