Yleistä keskustelua sähköautoista

Osa porukkaa ei käyttäisi turvavöitäkään, jos ne ei olisi pakollisia, että oliko väärin säätää ne pakolliseksi?

Minä tunnustan :) Aloin käyttää turvavöitä vasta vuonna 2006, kun minulle tuli ensimmäinen auto joka aloitti piippauskonsertin jos ajeli ilman :) En käytä tänä päivänäkään jos istun takapenkillä, kun sieltä harvemmin aiheutuu piippauksia.
 
Minä tunnustan :) Aloin käyttää turvavöitä vasta vuonna 2006, kun minulle tuli ensimmäinen auto joka aloitti piippauskonsertin jos ajeli ilman :) En käytä tänä päivänäkään jos istun takapenkillä, kun sieltä harvemmin aiheutuu piippauksia.

Jos olet tosissasi, niin takapenkillä se on kaikkein typerintä olla vöitä käyttämättä, kun lennät sieltä edessä olevan niskaan onnettomuustilanteessa. Etupenkillä voit tehdä mitä lystäät ja maailma ei menetä mitään.
 
Minä tunnustan :) Aloin käyttää turvavöitä vasta vuonna 2006, kun minulle tuli ensimmäinen auto joka aloitti piippauskonsertin jos ajeli ilman :) En käytä tänä päivänäkään jos istun takapenkillä, kun sieltä harvemmin aiheutuu piippauksia.
Juuri tämän takia kaiken pitäisi piipata, pytyn vieressä olevaa wc paperirullatelinettä myöten.
 
Jos olet tosissasi, niin takapenkillä se on kaikkein typerintä olla vöitä käyttämättä, kun lennät sieltä edessä olevan niskaan onnettomuustilanteessa. Etupenkillä voit tehdä mitä lystäät ja maailma ei menetä mitään.

No en ole väittänytkään etteikö se typerää olisi. Minä nyt vain en elämässä kaikkea tee aina sen mukaan mikä on järkevää. Yleensä menen mukavuus edellä. Enkä käyttäisi turvavyötä edelleenkään, jos ei nuo autot sen käyttämättömyydestä piippaisi. En myöskään käytä kypärää missään tilanteessa. Olen pyörälläkin lentänyt pää edellä asfalttiin, mutta silti en käytä. Elämä on riskejä, en halua elää elämääni niin, että yrittäisin suojautua kaikelta.

Juuri tämän takia kaiken pitäisi piipata, pytyn vieressä olevaa wc paperirullatelinettä myöten.

Minä taas en tykkää holhoamisesta ollenkaan.

Mutta tämä nyt ei liity sähköautoihin, niin ehkä annetaan olla.
 
Eihän sillä ole ajankäytön kannalta loppujen lopuksi paskankaan väliä ajatko mittarivirheen takia alinopeutta 3 km/h.

Ja ihminen kun on aikamoinen apina, niin ajaisimme silti sitä ylinopeutta vaikka mittari näyttäisikin sitä todellista nopeutta. Näin sen vaan on.

Pimputtelu on todella ärsyttävää, mutta pimputuksen juurisyy on kuitenkin aina siinä ratin edessä. Parempi olisi vaan manata itseään, eikä autoa.
Eihän sillä itselle olisikaan, mutta muille tienkäyttäjille ilmeisesti on, siis jos ajat 3 km/h alle rajoitusten.. Enkä viitsi pilata omaa aamuani puskurissa roikkujilla ja harakiri-ohituksia tekevillä joita on kummasti vähemmän kun ajaa 3 km/h yli rajoituksen
 
Osa porukkaa ei käyttäisi turvavöitäkään, jos ne ei olisi pakollisia, että oliko väärin säätää ne pakolliseksi? Entä jos joku haluaa ostaa auton, jossa ei ole turvavöitä?
Turvavöiden pakollisuudesta ei käsittääkseni täällä ole ollut puhetta ja toisaalta ne eivät 99,9% ihmisiä ärsytäkään, ja omasta puolestani joku saisi ostaa auton ilman turvavöitä. Sellaista voisi olla mielenkiintoita myydä eteenpäin :) Moottoripyörän ostaminen ilman turvavöitä on ok ja ilman turvavöitä varustetuilla museoautoilla ajaminen myös. Sitten se promille ihmisistä keksii edellen tavan olla käyttämättä turvavöitä vaikka niiden käyttö pakollista onkin.
Onhan nuo nyt ärsyttäviä ja osin toimii miten sattuu, mutta nämä säädökset pakottavat autovalmistajat parantamaan noita.
Tai asiakaspalaute/kuluttajavalinnat pakottavat parantamaan järjestelmiä, jos säädökset eivät estä toimivan järjestelmän luomista. Onhan noissa tavallaan hyvä ajatus taustalla, mutta hyvät ratkaisut yleistyisivät ilman pakottamistakin.
 
Miten tuo nyt ylipäätään voi olla yhtään ärsyttävä asia ? Ellei sitten tietoisesti ajele vuotavilla renkailla :)
Tuo oli jatkoa listaan pakotetuista järjestelmistä - ei ärsyttävistä. Siinä vaiheessa saattaa toki jotain ärsyttää, kun antureista on patterit loppu tai ne muuten sekoilevat. Huomaisin kyllä ilmankin tyhjän renkaan, joten itselle tuo ei ole must-have ominaisuus autossa.
 
Tuo oli jatkoa listaan pakotetuista järjestelmistä - ei ärsyttävistä. Siinä vaiheessa saattaa toki jotain ärsyttää, kun antureista on patterit loppu tai ne muuten sekoilevat. Huomaisin kyllä ilmankin tyhjän renkaan, joten itselle tuo ei ole must-have ominaisuus autossa.
Joo, mutta se vastaantuleva soccermum 2.5t citymaasturin ratissa ei välttämättä huomaisi ja jos hänen autonsa ajautuu kaistalta kun renkaassa ei ole ilmaa / pitoa oletetulla tavalla, niin hyödyt kyllä ihan konkreettisesti siitä että "vihun" auto pimputtaa kauan ennenkuin rengas on täysin tyhjä.
 
Viimeksi muokattu:
No en ole väittänytkään etteikö se typerää olisi. Minä nyt vain en elämässä kaikkea tee aina sen mukaan mikä on järkevää. Yleensä menen mukavuus edellä. Enkä käyttäisi turvavyötä edelleenkään, jos ei nuo autot sen käyttämättömyydestä piippaisi. En myöskään käytä kypärää missään tilanteessa. Olen pyörälläkin lentänyt pää edellä asfalttiin, mutta silti en käytä. Elämä on riskejä, en halua elää elämääni niin, että yrittäisin suojautua kaikelta.



Minä taas en tykkää holhoamisesta ollenkaan.

Mutta tämä nyt ei liity sähköautoihin, niin ehkä annetaan olla.
Kunhan muistat sitten myös kieltäytyä onnettomuuden sattuessa verovaroin kustannetusta hoidosta. DNR-päätöksen (elvytyskielto) sijaan pöljimmille voisi olla olemassa DNT-päätös (ei saa hoitaa)
 
Kunhan muistat sitten myös kieltäytyä onnettomuuden sattuessa verovaroin kustannetusta hoidosta. DNR-päätöksen (elvytyskielto) sijaan pöljimmille voisi olla olemassa DNT-päätös (ei saa hoitaa)

Juu, teen tuon heti samana päivänä kun saan vapautuksen verojen maksusta :)

Minä olen veroillani nuo mahdolliset tulevat kulut jo kattanut. Enkä muutenkaan käytä verovaroilla kustannettuja terveyspalveluita, joten kannattaa jättää nuo lapselliset mukafiksut heitot tekemättä.
 
Juu, teen tuon heti samana päivänä kun saan vapautuksen verojen maksusta :)

Minä olen veroillani nuo mahdolliset tulevat kulut jo kattanut. Enkä muutenkaan käytä verovaroilla kustannettuja terveyspalveluita, joten kannattaa jättää nuo lapselliset mukafiksut heitot tekemättä.
Lapsellisesta puhuu ukko, joka kiukuttelee turvavyön ja kypärän käytöstä 😅
 
Tai asiakaspalaute/kuluttajavalinnat pakottavat parantamaan järjestelmiä, jos säädökset eivät estä toimivan järjestelmän luomista. Onhan noissa tavallaan hyvä ajatus taustalla, mutta hyvät ratkaisut yleistyisivät ilman pakottamistakin.
Ihanan naiivi ajatus, että markkinat hoitavat aina tuollaiset. Nythän tuossa kävisi niin, että asiakkaat valittaisivat tuosta piippauksesta, joten valmistajat poistaisivat nuo ominaisuudet seuraavasta mallista.
 
Ihanan naiivi ajatus, että markkinat hoitavat aina tuollaiset. Nythän tuossa kävisi niin, että asiakkaat valittaisivat tuosta piippauksesta, joten valmistajat poistaisivat nuo ominaisuudet seuraavasta mallista.
Mutta kun laki kieltää poistamasta niitä pimputuksia. Se on ihan sama paljonko asiakas valittaa kun laki sanoo että varoituksen on oltava vakiona päällä.
 
Ihanan naiivi ajatus, että markkinat hoitavat aina tuollaiset. Nythän tuossa kävisi niin, että asiakkaat valittaisivat tuosta piippauksesta, joten valmistajat poistaisivat nuo ominaisuudet seuraavasta mallista.
Se on oikeastaan hämmentävää, että muut kuin Rellu eivät ole nähneet valoa. Niillähän taitaa olla yks mys safety tms. nappi, joka pistää pakotetut asetukset just siihen asentoon kuin kuski haluaa. Vielä suoraan ainakin jossain mallissa ratin vieressä fyysisenä (Megane, Scenic?).
 
Onko jollain kokemusta Enyaqsista vrt. muut mallit? Kävin koeajamassa toisten puolesta vm. 22 mallin RS-coupe Enyaqin, ok varusteilla 135kw latausteho, 4x4, noin 90 000km ajettu.

Mitä noissa pitäisi tietää? Hieno oli sinänsä, hinta kuitenkin 37k eli ei ihan ilmaista.

Varusteista näytti omaan makuun puuttuvan lähinnä ilmastoidut penkit.
Millainen kännykkäsovellus etähallinta tuossa laitteessa on? Onko toimiva?

Yllätyin myös rengasmelusta, onko se renkaista johtuvaa vai onko Enyaq todella "noin kova ääninen" maantienopeuksissa? Renkaat siis oli hienot ja näyttävät, mutta jotenkin yllättävän äänekäs oli omaan korvaan. Mutta oliko kuuloharha?
 
Ihanan naiivi ajatus, että markkinat hoitavat aina tuollaiset. Nythän tuossa kävisi niin, että asiakkaat valittaisivat tuosta piippauksesta, joten valmistajat poistaisivat nuo ominaisuudet seuraavasta mallista.
Kulutustavat ”ohjaavat” olisi ollut ehkä parempi ilmaisu kuin ”pakottavat”. Joissain tilanteissa markkinat voivat ”pakottaa” yritystä toimimaan tietyllä tavalla, mikäli haluavat pysyä kilpailussa mukana, mutta palaute ja käyttäytyminen voivat kyllä ohjata toimintaa. Kuinka paljon sitä eri autovalmistajien kohdalla tapahtuu en kyllä tiedä. Te jotka seuraatte enemmän tätä markkinaa, niin kuinka paljon vaikkapa facelifteihin tai kokonaan uusiin malleihin tehdään selkeästi palautteen pohjalta uusia ratkaisuja (tai palataan vanhaan)?
 
Yllätyin myös rengasmelusta, onko se renkaista johtuvaa vai onko Enyaq todella "noin kova ääninen" maantienopeuksissa? Renkaat siis oli hienot ja näyttävät, mutta jotenkin yllättävän äänekäs oli omaan korvaan. Mutta oliko kuuloharha?
Meluisiahan nuo ovat vaikka kuurot ja maksetut mainostajat sanoo toista. Ja tällä tarkoitan käytännössä lähes mitä tahansa sähkövatkainta.
 
Onko jollain kokemusta Enyaqsista vrt. muut mallit? Kävin koeajamassa toisten puolesta vm. 22 mallin RS-coupe Enyaqin, ok varusteilla 135kw latausteho, 4x4, noin 90 000km ajettu.

Mitä noissa pitäisi tietää? Hieno oli sinänsä, hinta kuitenkin 37k eli ei ihan ilmaista.

Varusteista näytti omaan makuun puuttuvan lähinnä ilmastoidut penkit.
Millainen kännykkäsovellus etähallinta tuossa laitteessa on? Onko toimiva?

Yllätyin myös rengasmelusta, onko se renkaista johtuvaa vai onko Enyaq todella "noin kova ääninen" maantienopeuksissa? Renkaat siis oli hienot ja näyttävät, mutta jotenkin yllättävän äänekäs oli omaan korvaan. Mutta oliko kuuloharha?
Tuommonen -23 tuli hankittua kans. Kännykkäsovellus on vähän rajallinen, mutta toiminut minulla ainakin ok. Siellä on auton lämmitystä/jäähdytystä, latauspolitiikan säätämistä ja statistiikkaa. Jos odottaa 5 sekunnin viivettä, niin se ei toteudu. Kyllä noi komennot on menneet perille aina, mutta voi viedä minuutin. Täppäät kerran haluttua toimintoa ja se sitten tekee sen ehtiessään. Komennon spämmääminen voi aiheuttaa ongelmia. Noh minusta se on toiminut ok, mutta kaipaisin ovien avaamista appsista, se puuttuu jostain syystä.

En ole kaivannut ilmastoituja penkkejä, kun kangas tuntuu ihan hyvältä, jos auto on muuten viileä eli ilmastointi päällä. Nahkapenkeillä varmaan eri juttu, niitä en ottaisi mihinkään autoon.

Rengasmelua on, toki siihen voi vaikuttaa pienemmillä vanteilla ja hiljaisemmilla renkailla. Kyllä noi 20" kesäiset enemmän metelöi kun 19" kitkat.

Koiranluita tuosta menee, kolisevat töyssyissä ja vaihto on helppo. Muutama satanen liikkeelle tai kymppejä jos tekee itse. 12V akku voi joskus temppuilla, vaihtavat joskus huollossa noita AGM:ään. Itsellä vaihdettu 1 koiranluu takuuseen, 12V akkua ei ole tarvinnut vaihdella. Peilin lätäkkövalot kans heikko paikka, nekin vaihdettiin takuuseen. Toisaalta en aio niitä vaihtaa enää jos vaihtuvat abstraktiksi taideteokseksi, olkoot sitten sellaiset. Valo palaa kuitenkin.

Tarkistaa SOHin ja alustan naarmut ennen ostoa. SOH jossain 90-94% varmaan noilla kilsoilla on hyvä. Nyt puolen vuoden aikana on tullut 2 OTA päivitystä auton softaan (3.2->3.7->3.8), mutta eipä nuo hirveästi ole käyttökokemukseen vaikuttaneet.

Akun esilämmitystä ei ole ennen vm 2024, joten talvella ensimmäinen pikalataus on hidas, sen jälkeen taas ihan ok. Minua tämä ei haittaa, mutta jotakuta muuta voi haitata.
 
Lapsellisesta puhuu ukko, joka kiukuttelee turvavyön ja kypärän käytöstä 😅

Näytätkö missä olen kiukutellut? Minä olen vain kertonut rehellisesti miten itse toimin, en ole kiukutellut kenellekään, enkä ole valittanut. Itseäni tympii vain tällainen keskustelutyyli, missä hyökätään henkilökohtaisesti toista kirjoittajaa kohtaan, jos hän reilusti ja rehellisesti kertoo asioita omasta elämästään.
 
Mutta kun laki kieltää poistamasta niitä pimputuksia. Se on ihan sama paljonko asiakas valittaa kun laki sanoo että varoituksen on oltava vakiona päällä.
Se nyt oli vähän niin kuin se pointti. Eli juuri tuon takia siitä on pitänyt säätää laissa.
 
Kulutustavat ”ohjaavat” olisi ollut ehkä parempi ilmaisu kuin ”pakottavat”. Joissain tilanteissa markkinat voivat ”pakottaa” yritystä toimimaan tietyllä tavalla, mikäli haluavat pysyä kilpailussa mukana, mutta palaute ja käyttäytyminen voivat kyllä ohjata toimintaa. Kuinka paljon sitä eri autovalmistajien kohdalla tapahtuu en kyllä tiedä. Te jotka seuraatte enemmän tätä markkinaa, niin kuinka paljon vaikkapa facelifteihin tai kokonaan uusiin malleihin tehdään selkeästi palautteen pohjalta uusia ratkaisuja (tai palataan vanhaan)?
Minulla nyt ensimmäisenä tulee mieleen se, miten monet autovalmistajat ovat tuomassa fyysisiä nappuloita takaisin ohjaamoon. Olisi halvempaa jos kaikki toiminnot olisivat näytössä, mutta asiakkaat ei ole tykänneet.
 
Se nyt oli vähän niin kuin se pointti. Eli juuri tuon takia siitä on pitänyt säätää laissa.

Ei siitä ole pitänyt säätää laissa, vaan jotkut EU-mulkut ovat vittuillessaan sellaisen säätäneet.

Mutta näitä voisi jatkaa jossain sopivammassa ketjussa kun ei liity sähköautoihin.
 
Onko jollain kokemusta Enyaqsista vrt. muut mallit? Kävin koeajamassa toisten puolesta vm. 22 mallin RS-coupe Enyaqin, ok varusteilla 135kw latausteho, 4x4, noin 90 000km ajettu.

Mitä noissa pitäisi tietää? Hieno oli sinänsä, hinta kuitenkin 37k eli ei ihan ilmaista.

Varusteista näytti omaan makuun puuttuvan lähinnä ilmastoidut penkit.
Millainen kännykkäsovellus etähallinta tuossa laitteessa on? Onko toimiva?

Yllätyin myös rengasmelusta, onko se renkaista johtuvaa vai onko Enyaq todella "noin kova ääninen" maantienopeuksissa? Renkaat siis oli hienot ja näyttävät, mutta jotenkin yllättävän äänekäs oli omaan korvaan. Mutta oliko kuuloharha?
Tässä ketjussa on jossain mun yksilön vikalistaa. Vaikuttaa olevan aika yksilöitä, jotkut on pajalla jatkuvasti ja toisissa taas ei mitään. Suosittelisin tehtaan testerissä käyttöä ennen kauppoja, mullakin kertaalleen meni joku 1000€ keskusyksikkö vaihtoon vaikka mitään ei ulospäin näkynyt.

Tuohon meteliin, joissain versiossa on tuplalasit edessä. Voi vaikuttaa vähän äänimaisemaan ehkä. Minun oli 19” vanteilla mutta silti moni polttiskin on kyllä maantiellä hiljaisempi, mutta mitään ylimääräisiä ääniä ei pitänyt rämisevän puhaltimen ja kolisevan alustan lisäksi.
 
Miten tuo nyt ylipäätään voi olla yhtään ärsyttävä asia ? Ellei sitten tietoisesti ajele vuotavilla renkailla :)
Joo kyllä nämä anturilliset toimii aika hyvin. Ei ollut Mersussa mitään ongelmaa. Sitä edeltävässä Skodassa tuli välillä vääriä hälytyksiä kun siinä ei ollut painemittareita. Mersu kertoo rengaspaineet 0.1 bar tarkkuudella, ja Bemari niiden lisäksi myös rengaslämmöt, joka onkin oleellista jos tarkkailee paineita ajossa tai helteessä lämmenneistä renkaista, koska lämpötila vaikuttaa rengaspaineeseen noin 0.1 bar per 10 asettta.
 
Luulisi, että nykyautot osaisivat lukea liikennemerkeistä nopeusrajoitukset. Niinhän kuljettajakin joutuu tekemään ja hyvin onnistuu, jos ei herpaannu ja tietokonehan ei herpaannu. Karttadata voi sitten olla fallbackina, jos merkki on vaikka lumen peitossa tms.
Ainiin, tästä tulikin mieleen että eihän kaikissa autoissa edes ole liikennemerkkien tunnistusta. Se ei ole pakollinen. Vaan ylinopeuspiipitys on. Eli silloin ollaan täysin karttadatan armoilla. :facepalm:
 
Ei siitä ole pitänyt säätää laissa, vaan jotkut EU-mulkut ovat vittuillessaan sellaisen säätäneet.

Mutta näitä voisi jatkaa jossain sopivammassa ketjussa kun ei liity sähköautoihin.
Kylä piti. Ihan kuin vaikka nopeusrajoituksista tai niistä turvavöistä. Jotkut on niin idiootteja, että jättäisivät noudattamatta ja käyttämättä ja sitten me muut veronmaksajat maksamme laskun.
 
Kylä piti. Ihan kuin vaikka nopeusrajoituksista tai niistä turvavöistä. Jotkut on niin idiootteja, että jättäisivät noudattamatta ja käyttämättä ja sitten me muut veronmaksajat maksamme laskun.

Sinä oikeasti uskot, että nämä pimputukset saavat ylinopeutta ajavat ihmiset lopettamaan ylinopeuden ajamisen? Ok :thumbsup:
 
Kylä piti. Ihan kuin vaikka nopeusrajoituksista tai niistä turvavöistä. Jotkut on niin idiootteja, että jättäisivät noudattamatta ja käyttämättä ja sitten me muut veronmaksajat maksamme laskun.
Miksi auton pitää siten kilistä kun ajaa rajoituksen mukaan? Valittaisivat kun ajaa ylinopeutta, mutta kun moni auto huutaa kun ajat 49km/h viiden kympin rajoitusalueella.
 
Sinä oikeasti uskot, että nämä pimputukset saavat ylinopeutta ajavat ihmiset lopettamaan ylinopeuden ajamisen? Ok :thumbsup:
Ilmeisesti pimputukset toimi sinunkin kohdalla kun oli turvavöistä kyse. Eli eiköhän ne toimi, ei välttämättä kaikkiin, mutta osaan. Toimihan rumat kuvat tupakka-askissakin.
 
Miksi auton pitää siten kilistä kun ajaa rajoituksen mukaan? Valittaisivat kun ajaa ylinopeutta, mutta kun moni auto huutaa kun ajat 49km/h viiden kympin rajoitusalueella.
Kuten sanoin, ei nämä vielä toimi kunnolla. Mutta firmat, jotka fiksaavat nämä ongelmat, saavat selkeän edun, joten eiköhän nuo parane kaikilla valmistajilla ajan myötä.
 
Ilmeisesti pimputukset toimi sinunkin kohdalla kun oli turvavöistä kyse. Eli eiköhän ne toimi, ei välttämättä kaikkiin, mutta osaan. Toimihan rumat kuvat tupakka-askissakin.

Jos turvavyöpimputuksen saisi pois, niin ottaisin pois. Nuo ylinopeuspimputukset saa pois, joten kumman luulet käyvän: otetaan pimputukset pois ja jatketaan ylinopeuden ajamista, vai lopetetaan ylinopeuden ajaminen? Niinpä. Ja ongelma on tässä ketjussa mainittu jo moneen kertaan, että joillakin autoilla tuo pimputtaa jo alinopeudella.
 
Jos turvavyöpimputuksen saisi pois, niin ottaisin pois. Nuo ylinopeuspimputukset saa pois, joten kumman luulet käyvän: otetaan pimputukset pois ja jatketaan ylinopeuden ajamista, vai lopetetaan ylinopeuden ajaminen? Niinpä. Ja ongelma on tässä ketjussa mainittu jo moneen kertaan, että joillakin autoilla tuo pimputtaa jo alinopeudella.
On sitten selvästi hyvä, että turvavyöpimputusta ei saa pois päältä. Ehkä ylinopeuspimputuksenkin pitäisi toimia samoin?
 
Yhtä meluisia tuon kokoluokan renkaat ovat polttiksissakin.
Polttiksissa harvemmin on yhtä järeitä renkaita ja moottori tasapainottaa melumaisemaa. Vähän myös epäilen, että sähköautoista on paino ja kustannussyistä jätetty äänieristeitä pois. Äänet tunkevat siinä määrin läpi vielä 100k€ autoissakin.
 
Onko jollain kokemusta Enyaqsista vrt. muut mallit? Kävin koeajamassa toisten puolesta vm. 22 mallin RS-coupe Enyaqin, ok varusteilla 135kw latausteho, 4x4, noin 90 000km ajettu.

Mitä noissa pitäisi tietää? Hieno oli sinänsä, hinta kuitenkin 37k eli ei ihan ilmaista.

Varusteista näytti omaan makuun puuttuvan lähinnä ilmastoidut penkit.
Millainen kännykkäsovellus etähallinta tuossa laitteessa on? Onko toimiva?

Yllätyin myös rengasmelusta, onko se renkaista johtuvaa vai onko Enyaq todella "noin kova ääninen" maantienopeuksissa? Renkaat siis oli hienot ja näyttävät, mutta jotenkin yllättävän äänekäs oli omaan korvaan. Mutta oliko kuuloharha?
Oma karvalakkimallin vm -22 takapotku Enyaq on kyllä omaan korvaan hiljainen, 19" läskirenkailla.
RS malli lienee jollain madalletulla ja kovemmalla alustalla sekä isoilla, leveillä ja matalaprofiilisilla renkailla jotka kaikki tuo usein lisää rengasmelua.

Jos on dcc säätyvä alusta niin ne vaikuttaa olevan herkempiä kolisemaan kuin perusalusta, toki dcc kyyti on muuten kuulemma parempaa.
Takakontti voi myös kolista/narista Enyaqeissa, omassakin pitänyt säädellä nuita kontin rajoitinkumeja ettei kolise.

Kännykkäsovellus on luokkaa "tulee sen kanssa toimeen"
Kännykkä ei toimi avaimena autoon. Sisältää lähinnä latauksen hallinnan sekä ilmastoinnin etäkäytön.

Kuten jo mainittu niin akuston esivalmistelua (lämmitystä) ennen latausta ei tuossa -22 mallissa ole eikä ole tulossa.
Vasta niissä 85 mallin Enyaqeissa taisi tulla akuston lämmityksen mahdollisuus ennen latausta.

Näissäkin pätee kuten kaikissa autoissa, mitä enemmän hienouksia, sitä enemmän vikapaikkoja.
 
Ilmeisesti pimputukset toimi sinunkin kohdalla kun oli turvavöistä kyse. Eli eiköhän ne toimi, ei välttämättä kaikkiin, mutta osaan. Toimihan rumat kuvat tupakka-askissakin.
Juuri näin. Ei sitä hyötyä mitata niin, että ajaako absoluuttisesti kaikki sen pimputuksen seurauksena rajoitusten mukaan ja jos eivät, niin se olisi epäonnistunut. Jokaisella vastaavalla muutoksella haetaan parannusta, eikä välitöntä korjausta.

Yksi kiertää sen sammuttamalla hälyt joka kerta, toinen taas toteaa, että ajaa muutenkin aika pitkälti rajoitusten mukaan, joten menkööt nyt sit aina, kun ei sitä jaksa joka kerta poistaa käytöstä. Heti kun offsetin pystyy ohjelmoimaan pysyvänä asetuksena tai mittarivirhe on jo tehtaalta lähtiessä nollan luokkaa, niin saatan liittyä kerhoon.

Voihan turvavyönkin laittaa ensin kiinni ja sitten vasta istua autoon. Silti se on suurimmalle osalle sellainen turvavaruste, ettei sitä oikeastaan edes halua kiertää. Ehkä siksi, että sen hyödyt on paljon konkreettisemmat ja helpommin ymmärrettävät. Nopeuden muutoksen - tai olettaisin että suuremmissa nopeuksissa jopa enemmän nopeuserojen tasaamisen - vaikutukset on hankalampia määrittää. Hyöty jää hieman abstraktiksi verrattuna turvavöihin, joten sitä hyötyä ehkä myös vähätellään sen takia. Järjestelmän pimputtaminen pahimmillaan jo pitkään ennen suurimman sallitun ajamista (ääriesimerkkinä vissiin Toyotat) voi tavallaan johtaa jopa suurempiin nopeuseroihin, kun autokannasta suurin osa on kuitenkin vielä pitkään ennen vuotta 24 valmistuneita autoja. Ero tietysti tasottuu vuosi vuodelta ja ennen pitkää sitä pimputusta tuskin saa edes pois ja yhä suurempi osa ajaa rajoitusten mukaan ja siitä tulee jokseenkin vastaava normi kuin turvavyön käytöstä.
 
Ovat kuitenkin lainsäätäjät olleet sen verran lepsulla päällä, että ylinopuspimputuksen saa pois kytkettyä. Joka taas tavallaan romuttaa koko "hienon" idean.

Taidampa laittaa lakialoitteen siitä, että kun ajetaan ylinopeutta, niin pimputus korvataan Matin ja Tepon "Vauhti kiihtyy" piisillä. Ja sitä ei sa pois. Ja mitä kovempaa ajaa sitä kovemmalle menee volume. Vanhalle kansalle orkkisversio ja nuorisolle Portion Boysin versio.
 
Onko Norjan björnillä kattavissa taulukoissaan auton ohjauksen nopeutta mainittu eli montako kierrosta linkusta linkkuun?

Tämähän oli ennen perus data teknisissä tiedoissa autoissa, mut ei läheskään kaikkien autojen datoista enää nykyään näy.
 
Jos turvavyöpimputuksen saisi pois, niin ottaisin pois.
Tähän ongelmaan on helppo, halpa, pysyvä ja ennen kaikkea liikenneturvallinen ratkaisu:
Tuollaiset auton kaikkiin turvavöihin ja piippaukset ovat pysyvästi poissa 🙈
 
Ovat kuitenkin lainsäätäjät olleet sen verran lepsulla päällä, että ylinopuspimputuksen saa pois kytkettyä. Joka taas tavallaan romuttaa koko "hienon" idean.

Taidampa laittaa lakialoitteen siitä, että kun ajetaan ylinopeutta, niin pimputus korvataan Matin ja Tepon "Vauhti kiihtyy" piisillä. Ja sitä ei sa pois. Ja mitä kovempaa ajaa sitä kovemmalle menee volume. Vanhalle kansalle orkkisversio ja nuorisolle Portion Boysin versio.
Niin kauan kun se pimputus alkaa jo pahimmillaan sen ~7 km/h ennen suurinta sallittua, niin olen sitä mieltä, että hyvä vaan.

Offset ei myöskään saisi olla mielivaltaisesti päätettävissä, vaan sen tulisi ehkäpä olla suurimmillaan mittavirheen suuruinen, jolloin käyttäjä voisi sovittaa hälytyksen varsinaiseen suurimpaan sallittuun. Koska tämä ei ole välttämättä ihan eksaktia tiedettä, niin vastuu nopeuden ylittämisestä jäisi silloin käyttäjälle. Senhän takia valmistajat jättävät mittavirhettä, ettei tehdasvarusteinen auto kulje ainakaan yli sitä ilmoitettua nopeutta
 
No en ole väittänytkään etteikö se typerää olisi. Minä nyt vain en elämässä kaikkea tee aina sen mukaan mikä on järkevää. Yleensä menen mukavuus edellä. Enkä käyttäisi turvavyötä edelleenkään, jos ei nuo autot sen käyttämättömyydestä piippaisi. En myöskään käytä kypärää missään tilanteessa. Olen pyörälläkin lentänyt pää edellä asfalttiin, mutta silti en käytä. Elämä on riskejä, en halua elää elämääni niin, että yrittäisin suojautua kaikelta.
Vaikka onkin off-topicia ja tämä voi olla trolli, niin mukavuudelle tulee kallis hinta jos vaikkapa
  • Hyvä kaveri ajaa autoa, vyö paikallaan
  • Istut takapenkillä, ilman vyötä
  • Ajatte maantiellä rajoitusten mukaan 80km/h
  • Joku tulee kolmion takaa eteen, kuski ehti painaa jarrua mutta ei oikeastaan muuta —> äkkipysäys
  • Sinä lennät ruhoinesi kaverin niskaan, selviät kuin ihmeen kaupalla muutamalla murtuneella luulla
  • Kaveri kuolee, kun niska on hieman kovilla laukeavan turvatyynyn ja aikuisen ihmisen lentäessä samaan aikaan selköön
  • Kaveria jää kaipaamaan leskirouva ja kaksi lasta, muun suvun ja tuttavapiirin lisäksi
Siinä kohtaa on hyvä selitellä mm. poliisille, että turvavyöt on epämukavia enkä tykkää siksi käyttää niitä. Menen mukavuus edellä nääs.


Onko jollain kokemusta Enyaqsista vrt. muut mallit? Kävin koeajamassa toisten puolesta vm. 22 mallin RS-coupe Enyaqin, ok varusteilla 135kw latausteho, 4x4, noin 90 000km ajettu.

Mitä noissa pitäisi tietää? Hieno oli sinänsä, hinta kuitenkin 37k eli ei ihan ilmaista.

Varusteista näytti omaan makuun puuttuvan lähinnä ilmastoidut penkit.
Millainen kännykkäsovellus etähallinta tuossa laitteessa on? Onko toimiva?

Yllätyin myös rengasmelusta, onko se renkaista johtuvaa vai onko Enyaq todella "noin kova ääninen" maantienopeuksissa? Renkaat siis oli hienot ja näyttävät, mutta jotenkin yllättävän äänekäs oli omaan korvaan. Mutta oliko kuuloharha?
Räsäsessä varsinkin on aika kattava varustelu muihin (sisar) malleihin verrattuna. Enyaq on muutenkin lähimpiin verrokkiinsa ID.4:ään verrattuna laadukkaamman tuntuinen auto, tai ainakin oli näissä -24 vanhemmissa autoissa. Uudemmista en osaa sanoa miten nuo kaksi vertautuu. Q4 voi tuntua myös ”laadukkaammalle” kuin Skoda, mutta niin tuntuu yleensä hintalappukin.

Jos akun pikalatauskyvyllä on säännöllisesti läpi vuoden väliä, niin katsoisin 85-versiota missä on akunlämmitys vakiona. Jos kotilataus on riittävä 90% kilometreistä eikä haittaa vaikka softapäivityksiä ei juuri tule, sitten 80-versio on varmasti soiva peli.

Muista merkeistä:
Jos pikalatauskyvykkyyttä ja vetomassoja tarvitset nostamatta hintaa, mutta tavaratilan ja (mahdollisesti) ulkonäön kustannuksella, niin tsekkaa Ioniq5/EV6.

Jos haluat paremmat tavaratilat ja aiika hyvin toimivan softan sekä autoon että puhelimeen, niin Teslan Model Y on aika hyvä. Kulutuskin on yleensä aika pieni verrattuna muihin.

Volvon EX40/XC40 awd on myöskin aika perusvarma valinta, jos tilat riittää ja auton janoisuus (etenkin vanhemmassa XC:ssä) ei ole ongelma. Toisaalta auto lämpiää hyvin akkua myöten ja android automotive on aika hyvä OS autossa, mitä olen kaveripiiristä kuullut.
 
Ylinopeuspimputus ilman mahdollisuutta kytkeä sitä pois olisi omastakin mielestä ihan hyväksyttävä vaihtoehto, jos mittarivirhe olisi minimaalinen ja auto oikeasti tietäisi oikeat nopeusrajoitukset lähes täydellisesti.

EX30 ymmärtää oikean nopeusrajoituksen ehkä 70% ajasta, jos sitäkään, mutta pimputuksen saa onneksi napinpainalluksella kytkettyä pois. Olisipa mukavaa ajella vaikka motarilla ja kuunnella pimputusta, kun auto luulee useamman kilometrin pätkän olevan 60 km/h rajoituksella...

Muutkin nykyajan turvajärjestelmät tuntuvat enemmänkin turvallisuutta vaarantavilta. Sateen jälkeen aurinkoisella säällä kaistavahti tulkitsee vesiviirut tiellä kaistaviivoiksi ja alkaa pakottamaan autoa pois tieltä. Risteävän liikenteen varoittimet ovat pari kertaa tehneet automaattijarrutuksen kun paikallaan oleva auto risteyksessä on ollut Volvon mielestä liian lähellä. Kuljettajan valvontakin pimputtelee aika mielivaltaisesti jos ajaa esimerkiksi kaarteista ramppia, mutta tämä ei onneksi ole erityisen ärsyttävää.
 
Ylinopeuspimputus ilman mahdollisuutta kytkeä sitä pois olisi omastakin mielestä ihan hyväksyttävä vaihtoehto, jos mittarivirhe olisi minimaalinen ja auto oikeasti tietäisi oikeat nopeusrajoitukset lähes täydellisesti.

EX30 ymmärtää oikean nopeusrajoituksen ehkä 70% ajasta, jos sitäkään, mutta pimputuksen saa onneksi napinpainalluksella kytkettyä pois. Olisipa mukavaa ajella vaikka motarilla ja kuunnella pimputusta, kun auto luulee useamman kilometrin pätkän olevan 60 km/h rajoituksella...

Muutkin nykyajan turvajärjestelmät tuntuvat enemmänkin turvallisuutta vaarantavilta. Sateen jälkeen aurinkoisella säällä kaistavahti tulkitsee vesiviirut tiellä kaistaviivoiksi ja alkaa pakottamaan autoa pois tieltä. Risteävän liikenteen varoittimet ovat pari kertaa tehneet automaattijarrutuksen kun paikallaan oleva auto risteyksessä on ollut Volvon mielestä liian lähellä. Kuljettajan valvontakin pimputtelee aika mielivaltaisesti jos ajaa esimerkiksi kaarteista ramppia, mutta tämä ei onneksi ole erityisen ärsyttävää.
Tuohan kertoo enemmän Volvon huonosta toteutuksesta, kuin pakollisten järjestelmien varsinaisesta ongelmasta. Eli kuten jo aiemmin keskustelussa sanottiin, valmistajilla on halu kehittää näistä hyvin toimivia, kun ovat joka tapauksessa pakko olla mukana. Halvat autot tulee luonnollisesti jäljessä ja kalliit käyttää parempia antureita ja softia. Näinhän se on aina mennyt, jo ennen sähköautoja.

Esimerkiksi oma auto ei ole kertaakaan tehnyt turhaa jarrutusta tai seonnut sadekelillä lätäköistä tai vesiviiruista. Ainoa milloin kaistavahti saattaa seota, on lumikelillä kun valkoisia viiruja on kaista täynnä. Yleensä toimii silloinkin, mutta pari kertaa on näin käynyt. Eli täyttä synninpäästöä ei saa omakaan auto, mutta toimii sen verran hyvin ettei ärsytä. Tosin omassa voi säätää noiden järjestelmien herkkyyttä ja ne näkyy menevän vain minimitilaan pakotettuna. Ja siihen olen kaistavahdin jättänytkin. Vireystilan valvonta on omistusaikana ehdottanut taukoa tasan kerran ja silloin olin oikeastikin väsynyt. Sen sijaan takanaolevan risteävän liikenteen varoitus on pelastanut parkkipaikka kolhuilta, kun on pysäyttänyt auton ennen kuin itse näki koko autoa. Eli ihan on hyötyäkin järjestelmistä, joskaan tuo nyt ei edes lukeudu pakollisiin järjestelmiin.
 
Tähän ongelmaan on helppo, halpa, pysyvä ja ennen kaikkea liikenneturvallinen ratkaisu:

Tuollaiset auton kaikkiin turvavöihin ja piippaukset ovat pysyvästi poissa 🙈

No ei. En halua antaa huonoa esimerkkiä lapsille. Kyllä minä turvavyön takanakin laitan päälle jos lapsia on kyydissä. Mutta annetaanpa jo olla tästä turvavyöasiasta, ei kuulu tähän ketjuun mitenkään päin.

Olen jatkossa tarkempi enkä kerro omia asioitani täällä, kun tuntuu että joillakin (en tarkoita nyt sinua takaisku) tuntuu hirttävän kiinni ja menevän kasetti sekaisin, jos joku tekee jotain asioita vastoin yleisiä sääntöjä.

Tuntuu kummalliselta, että kun itse ihan lähtökohtaisesti myönsin, että se on typerää, mutta teen sitä silti mukavuuden halusta, niin silti joillakin on kova tarve tulla monen viestin verran kertomaan minulle, että se on typerää, vaikka olen sen itsekin ilmaissut jo alkuunsa, eli tiedän kyllä. Liekö tuo pakottava kirjoittaminen sitten jonkin sortin hyvesignalointia, että pakko kertoa muille, että "minä kyllä noudatan sääntöä, ja paheksun niitä jotka eivät".
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 683
Viestejä
4 885 785
Jäsenet
78 869
Uusin jäsen
Sakkemi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom