Yleistä keskustelua sähköautoista

Sama homma mullakin. Hankala löytää sopivaa
Nyt ajettu:
BMW i4 M50, pirun hyvä mutta kallis
Polestar 2, ei iskenyt, liian kova rengasmelu
MB CLA, ok mutta takakontti liian pieni mun tarpeisiin
Tesla Y, rouvalle ei kelvannu, enkä itsekkään oikein lämmennyt, ei nyt pahaa sanottavaa kuitenkaan
Perjantaina koeajoon Skoda Elroq RS , Skodalta myös vaihtoehtona Enyaq coupe RS
 
Työsuhdeauto on menossa vaihtoon ensi vuoden aikana ja olen aloittanut vaihtoehtojen tutkimisen tulevaksi autoksi. Nykyinen auto on BMW 330e ja tuleva autoni tulee mitä todennäköisimmin olemaan täyssähkö.

Kriteereinä:
  • Hyvät ajo-ominaisuudet erityisesti maantieajo
  • Neliveto
  • Hyvät ajovalot (Matrix LED tms).
  • Teho 300hp+
  • Tilava, että perhe sopii kyytiin
  • Hyvä latausnopeus
Budjetti on n. 65k ja olen tutustunut/koe-ajanut tähän mennessä:
  • ID7 GTX Tourer
  • Skoda Enyaq RS
  • Tesla Model Y LR AWD

Takuulla ei ole merkitystä, eikä käyttökuluilla.

Ehdotuksia?
Ota Y Perffi, paremmat penkit kuin LR.
 
Teslassa olisi autoedun verotusarvo merkittävästi pienempi kuin esin. ID7. Kia EV6 kiinnostaisi kyllä, erityisesti nopean latauksen ansiosta. CLA mersu vaikuttaa hieman liian pieneltä, tosin heiltäkin tulossa farkku. Bemarilta ei saa oikein mitään järkevää budjettiin IX2 ja IX1 ei kiinnosta.
 
Kävin ajamassa myös Elroq RS joka käytännössä sama auto kuin Enyaq, pl. taka-akselista taaksepäin pienempi. Itse päätyisin ehkä kuitenkin Enyaqiin jos Skodan otan. Pätevä peli tosin tuo Elroqin.
 
Kannattanee ihan rauhassa katsoa ensi vuoteen, esim. ID.4:n päivitys tulossa. ID.7 voi olla ihan soiva peli senkin jälkeen, mutta pientä riskiä ilmassa, että nämä vanhemmat alkaa näyttää nihkeiltä mustien muovien ja nappien puutteen takia. Samalla odottelulla varmaan selviää mihin tuo Teslankin tilanne on menossa, toki etuautona ei paljoa kiinnostele kunhan huolto pysyy toiminnassa. Jos verotusarvo ahdistaa, niin kannatta ID.4 GTX käydä kokeilemassa, ihan ok. Tosin jos budjetti taipuu ID.7:aan, niin en nyt sitten tiedä miksi ottaa 4:n. DCC alusta on ihan no-brainer ruksittava lisä, jos volkkariin päädyt.

e: Volkkarin pyyhkimet, kaistanvahti, valot jne toimii upeasti, hudi on myös valovuoden edellä korealaisia, jotka muutenkin rämisee menemään. Ioniq 5 vs. ID.4 GTX (2025) verrokkeina latausnopeus ja äänentoisto ovat ainoat asiat, jotka korelainen hoitaa. Autona volkkarin tekele on valtavasti parempi kokonaisuus.
 
ID7 on noista sellainen auto, jossa välittömästi autoon istuessa tuli fiilis laadusta. Muissa ei ehkä ihan samalla tavalla ole sykäyttänyt. Ja kyllä - mieluummin otan ID7 kuin ID4.
 
uusi ix3 näyttäisi olevan 69ke eli 50 xdrive jonka pitäisi täyttää kaikki vaatimukset, ehkä käy joku tuuri ja launch editionin tms saisi tuohon 65k hintaan.
 
uusi ix3 näyttäisi olevan 69ke eli 50 xdrive jonka pitäisi täyttää kaikki vaatimukset, ehkä käy joku tuuri ja launch editionin tms saisi tuohon 65k hintaan.
Tämähän se olisi melko varma valinta, jos vain löytyisi budjettiin sopiva. Tuolla 69k hinnalla ei ihan onnistu. Toki sitten jos odottaa, että tulee esittelyautoja, niin niissä hinta yleensä jo hieman laskenut.
 
ID7 on noista sellainen auto, jossa välittömästi autoon istuessa tuli fiilis laadusta. Muissa ei ehkä ihan samalla tavalla ole sykäyttänyt. Ja kyllä - mieluummin otan ID7 kuin ID4.
Jos se laatufiilis on tärkeä, niin kannattaa korealaisen kanssa olla tarkkana. Pintapuolisesti voi vaikuttaa ihan hyvältä, mutta sopivalla lämpötilalla/pinnalla illuusio murenee. Joku kaupan parkkihallin hidastekin on ihan hyvä testi. Volkkarin tuotos on siitä hyvä, että ei sen kanssa paljoa riemua tule, mutta ei sitten myöskään jatkuvaa vitutusta.
 
  • Hyvät ajo-ominaisuudet erityisesti maantieajo
  • Neliveto
  • Hyvät ajovalot (Matrix LED tms).
  • Teho 300hp+
  • Tilava, että perhe sopii kyytiin
  • Hyvä latausnopeus
Budjetti on n. 65k ja olen tutustunut/koe-ajanut tähän mennessä:
  • ID7 GTX Tourer
  • Skoda Enyaq RS
  • Tesla Model Y LR AWD

ID7 on noista sellainen auto, jossa välittömästi autoon istuessa tuli fiilis laadusta. Muissa ei ehkä ihan samalla tavalla ole sykäyttänyt. Ja kyllä - mieluummin otan ID7 kuin ID4.
Tesla nyt ehkä jäisi pois laskuista muuten vaan. Vaikka onkin halvempi, eli sitä hintaakin sopii miettiä.

Ja pitäisin id7 autoa parempana kuin Skodaa. Muistaakseni olen id7 perusmallia koeajanut. Ja neliveto on varmasti vielä parempi.

Audi A6 olisi muuten vaihtoehto myös, mutta on 10k€ liian kallis.
 
Audi A6:ta mietin itsekin, mutta ei silloin ei saisi nelivetoa, joka on itselle tärkeä kun tulee ajettua paljon huonokuntoisilla teillä pitkin maakuntia.
 
Jos se laatufiilis on tärkeä, niin kannattaa korealaisen kanssa olla tarkkana. Pintapuolisesti voi vaikuttaa ihan hyvältä, mutta sopivalla lämpötilalla/pinnalla illuusio murenee. Joku kaupan parkkihallin hidastekin on ihan hyvä testi. Volkkarin tuotos on siitä hyvä, että ei sen kanssa paljoa riemua tule, mutta ei sitten myöskään jatkuvaa vitutusta.
Näinhän se taitaa olla. ID7 voisi olla siinä mielessä "varma" valinta. Enyaqissa kiehtoo ulkonäkö ja se, että olisi vaihteeksi SUV
 
Tuota vetomassa asiaa minäkin pohdin mutta näyttä että CLA kohdalla sitä ei ainkaan ole merkittävästi isommaksi saatu. 1500 kg muistaakseni on sama kuin monessa muussa vaihteettomassa saman kokoluokan vehkeessä.

Tosin onko CLA sitten sellainen vehje millä lähdetään isoja veneitä, autoja tai vaunuja kiskomaan, ehkä ei. Ehkä GLE tai GLS tulee sitten "alennusvaihteella" jotta vetomassa saadaan sinne 3500 kg?

edit: muistelen että jossain TM artikkelissa mainitaan että suuri vetomassa vaikuttaa viralliseen ilmoitettuun päästöön / kulutukseen. Eli jos ilmoitetaan vetomassaksi 3500kg niin viralliset kulutustestit ajetaan sitten sillä. Jos ilmoitat että pelkkä pyöräteline niin vaikutus on varmaan joku siihen mitä saat WLTP:nä ilmoittaa.
Ei CLA 250+:n 1500 kg sellaisenaan ole poikkeuksellisen suuri. Kun ottaa huomioon, että moottorivääntöä on vain 335 Nm, välitys yltää peräti 210 km/h asti ja silti jaksaa vetää 1500 kg, niin eipä tule heti yksivaihteisia mieleen.

Yleensä niiden nopeus on 160-180 km/h, jolloin ainoa välitys voi olla sen verran tiheä, että 300-350 Nm riittää 1,5 tonnin vetomassaan. Sitä nopeammissa joko ei ole tuollaista vetomassaa tai sitten on laitettu reilusti yli 335 Nm vääntävä moottori tai useampi moottori. Toki löytyy 1,5 tonnia vetäviä 250 Nm vääntäviäkin, mutta ne ovat pakuja, joiden huippunopeus on luokkaa 130-135 km/h, eli voidaan välittää yhtä lyhyeksi kuin CLA250+:n ykkösvaihde.

Olen pelkkänä korvana, jos joku tietää yksivaihteisen, joka pääsee edes lähelle kaksivaihteisen CLA250+:n arvoja.

Pannaan leikkimielinen kisa pystyyn, eli minä aloitan kyseisellä Mersulla.
Omakeksimäni pisteluvun kaava kuuluu: vetomassa * huippunopeus / vääntö. Suurempi pisteluku on parempi. Suuri vetomassa kasvattaa lukua, samoin suuri huippunopeus, koska sen vaatimalla pitkällä välityksellä voima tiehen heikkenee suorassa suhteessa. Lopuksi jaetaan moottorien yhteisväännöllä, sillä ei ole mikään ihme, jos 600 Nm:llä alkaa vaunu liikkua vähän pidemmälläkin välityksellä.

1500 kg * 210 km/h / 335 Nm = 940,3 pistettä

Löytääkö joku yksivaihteista, joka pääsee tuon yli tai edes 900:aan? EVDatabasesta varmaan on helpoin etsiä. Ei kannata rajata 1,5 tonniin, sillä paritonnisistakin voi löytyä korkeita pistelukuja.

Jos kukaan ei löytäisi toista automallia, jonka pisteluku olisi 940 tai suurempi, niin voitaneen todeta, että Mersun kaksivaihteisuudesta on se ilo, että yhdellä heikkovääntöisellä (=kevyellä) moottorilla saadaan asiallinen vetomassa ja normaalia suurempi huippunopeus. Lisäksi siinä on piirun parempi energiapihiys matka-ajossa ja hieman parempi kiihtyvyys suuressa nopeudessa (autobahn). Todellinen tehokäyrä ei ole tasanko, vaan loivasti laskeva.

EVDB:n suodatus ei taida taipua hakemaan sopivia autoja, mutta valitkaa perstuntumalla pari lupaavalta vaikuttavaa ja osallistukaa parhaalla löytämällänne mallilla tähän "kisaan". Itse olen laskenut vain yhdelle autolle tuon 5 min sitten keksimäni pisteluvun, joten mielenkiinnolla odotan yksivaihteisten Volvojen ja muiden perinteisesti hyvien vetojuhtien pistelukuja. Nähdään, paljonko kaksivaihteisuus tuo etua, vai tuoko lainkaan.


Edit. Heh, heti meni kaava uusiksi. Pitäähän sen auton kokonaismassa laskea vetomassan kanssa yhteen:

CLA250+:
(1500 kg + 2510 kg) * 210 km/h / 335 Nm = 2514 pistettä
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
286 598
Viestejä
4 921 766
Jäsenet
79 221
Uusin jäsen
kalapuikko22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom