Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuostakin on vuosia huudeltu että max 80% kantsii ladata ja niin teen itsekin mutta olisi kiinnostavaa nähdä dataa onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään jos sen vetää aina 100%. Tai no tästä varmaan muutaman vuoden ikäisistä sitä olisi jo kun veikkaisin esim että liisarit vedetään aina täyteen.
 
Tuostakin on vuosia huudeltu että max 80% kantsii ladata ja niin teen itsekin mutta olisi kiinnostavaa nähdä dataa onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään jos sen vetää aina 100%. Tai no tästä varmaan muutaman vuoden ikäisistä sitä olisi jo kun veikkaisin esim että liisarit vedetään aina täyteen.
Jos on isot bufferit, niin voi huoletta latailla aina 100% kun se syö sieltä bufferista ns. kulutusta kun lataillaan aina 100%.
 
Noissa rajoissa voi olla jotain järkeä kotilatauksen ulkopuolella myös esim. pikalatauksessa jos ei halua enempää virtaa (en muista onko niissä jo Idle-laskutusta jos auto ei lataa?).
 
OK, kiitos vastauksesta. Ei ole niin tarkasti tullut tutkittua noita autojen akkukemioita ja niiden eroavaisuuksia. Sen olen itse maalaisjärjellä hahmotellut, että en ole autoa säilyttänyt pitkään(useita päiviä) aivan tyhjällä akulla tai sitten täysin täydellä akulla. Mutta tämä nyt ei sinänsä auton latausrajoja vaadi.
Vaan pitääpä laittaa Nissanille viestiä, että koodatkaa seuraavaan OTA-päivitykseen latausrajat mukaan niin nousee myynti kummasti.
Aivan jumalainen oli muuten tuo Ariyaan tullut OTA-päivitys: Joka käynnistyksen jälkeen tehtävä OK-napin painelu näytöstä poistui. 💪💪Pieni ominaisuus, joka on kyllä ajan saatossa ärsyttänyt ihan kummasti.
Näistä 80/20 pelotteluista olisi hyvä jo päästä yli ja eteenpäin. Voi vaan toivoa että näille nojatuoliessonbaarilaisille tulisi paremmin selväksi teorian ja käytännön erot. :rolleyes:

Edit: tyypillisesti samat jannut jotka näitä yksittäisiä latausrajoja ihmettelevät ovat niitä samoja joille akun kestävyys ei olekaan enää niin tärkeää kun peräänkuuluttavat korkeiden DC-lataustehojen puolesta ja pitävät typeränä DC-latauskertojen mahdollista rajoittamista.
 
Tuostakin on vuosia huudeltu että max 80% kantsii ladata ja niin teen itsekin mutta olisi kiinnostavaa nähdä dataa onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään jos sen vetää aina 100%. Tai no tästä varmaan muutaman vuoden ikäisistä sitä olisi jo kun veikkaisin esim että liisarit vedetään aina täyteen.
On dataa, käytännössä ei oo väliä. Jollekin tällaiset viitteet eivät toki riitä, mutta samalla sopivasti unohtavat täysin tai eivät ole jostain syystä kiinnostuneita osoittamaan mitään samansuuntaista evidenssiä niille omille kauhukuvilleen joita itse viljelevät.
 
On dataa, käytännössä ei oo väliä. Jollekin tällaiset viitteet eivät toki riitä, mutta samalla sopivasti unohtavat täysin tai eivät ole jostain syystä kiinnostuneita osoittamaan mitään samansuuntaista evidenssiä niille omille kauhukuvilleen joita itse viljelevät.
Foorumihuuteluilla ei liene paljoa väliä, jos valmistajan mielestä akkua on takuun kannalta kohdeltu ohjeiden vastaisesti.

Ehkä voisikin kääntäen kysyä monessako autossa takuun kannalta tuolla on väliä? Jos ei yhdessäkään, täyteen vaan.
 
Foorumihuuteluilla ei liene paljoa väliä, jos valmistajan mielestä akkua on takuun kannalta kohdeltu ohjeiden vastaisesti.

Ehkä voisikin kääntäen kysyä monessako autossa takuun kannalta tuolla on väliä? Jos ei yhdessäkään, täyteen vaan.
Olisi kyllä kiva tietää millä merkeillä on minkäkinlainen sanoitus takuuehdoissaan nimenomaan liittyen tähän väsyneeseen 80/20 -hokemaan.
 
Jos se olisi oikeasti ongelma takuun ja akun kestävyyden suhteen niin oletettavasti olisi ohjelmallisesti estetty lataamasta liian usein täyteen, kuten joissain merkeissä jos liian monta dc latausta tarpeeksi lyhyessä ajassa niin alkaa hetkellisesti rajoittamaan.
 
Jos se olisi oikeasti ongelma takuun ja akun kestävyyden suhteen niin oletettavasti olisi ohjelmallisesti estetty lataamasta liian usein täyteen, kuten joissain merkeissä jos liian monta dc latausta tarpeeksi lyhyessä ajassa niin alkaa hetkellisesti rajoittamaan.
Edellisessä kiesissä, eli Enyaqissa alkoi kyllä jarruttamaan viimeistä 15% yllättävän pian, vaikka en ladannut täyteen kuin joka toinen viikko.
 
Jos se olisi oikeasti ongelma takuun ja akun kestävyyden suhteen niin oletettavasti olisi ohjelmallisesti estetty lataamasta liian usein täyteen, kuten joissain merkeissä jos liian monta dc latausta tarpeeksi lyhyessä ajassa niin alkaa hetkellisesti rajoittamaan.
Ja jos se oikeasti olisi ongelma niin 100% essonbaariennustuksella voi väittää että olisi tullut jo julkisuuteen keissejä joissa valmistaja on evännyt takuun nimenomaan tästä syystä.
 
Ja jos se oikeasti olisi ongelma niin 100% essonbaariennustuksella voi väittää että olisi tullut jo julkisuuteen keissejä joissa valmistaja on evännyt takuun nimenomaan tästä syystä.
Tai sitten se takuuraja on asetettu siten, että vaikka rankaiset miten, tilastollisesti riittävän moni akku kestää kyllä sen 8 vuotta/160 tkm >70% SOH:ssa. :whistling:

En ymmärrä, mikä hinku olisi ladata akku aina täyteen (tai paasata sen puolesta foorumeilla), jos vähempikin riittää ja sillä on edes mahdollisesti elinikää pidentävä vaikutus. Tietyn tyyppisten li-ionien kennojännitteen ja heikentymisen suhteelle löytyy kuitenkin ihan validit mekanismit.

Kai se on parempi, että jengi yrittää pitää akustot hyväkuntoisena mahdollisimman pitkään ja ei tarvitse valmistaa niin paljon uusia pattereita? :confused:
 
Nää on kaikki joko hölmöjä yleistyksiä eri autojen / akkutyyppien välillä tai anekdootteja yksittäisistä testiautoista.

Esim. ADAC:n testiauton mittaukset kuulostavat erikoisilta, akku sulanut 10%, mutta range pudonnut vain 3%. Miten tämä on mahdollista? Varmaan taas SOH-määritelmät mltä on…
Edellisessä kiesissä, eli Enyaqissa alkoi kyllä jarruttamaan viimeistä 15% yllättävän pian, vaikka en ladannut täyteen kuin joka toinen viikko.
Mitä tämä tarkoittaa? Rajoittamaan mitä ja miten? Rajoittamaan pika / av-latausnopeutta, estämään latausrajan nostoa 100%:iin / pakottamaan sitä alemmas?
 
Minkälainen käyttöprofiili tässä tapauksessa on kyseessä ja miten tuo ajan/vaivan vähentyminen konkretisoituu?

Esim. siten, että jos lataan akun aina 100 %:iin, niin joudun laittamaan auton lataukseen 3 kertaa kuukaudessa. Jos taas lataisin aina 80 %:iin, niin joutuisin laittamaan auton lataukseen 4 kertaa kuukaudessa.
 
Esim. siten, että jos lataan akun aina 100 %:iin, niin joudun laittamaan auton lataukseen 3 kertaa kuukaudessa. Jos taas lataisin aina 80 %:iin, niin joutuisin laittamaan auton lataukseen 4 kertaa kuukaudessa.
Menee nyt jo ehkä offtopicin puolelle, mutta lataatko siis kotona vai jossain muualla? Jos jossain muualla, niin ymmärrettävää että halutaan minimoida latauskertojen määrä. Kotilatauksessa taas piuhan kytkeminen on varsin yksinkertaista.
 
Jos ei voi käyttää kuin 25%-85% aluetta akusta niin sehän on melkein puolet pois kapasiteetista ja rangesta.
 
Jos ei voi käyttää kuin 25%-85% aluetta akusta niin sehän on melkein puolet pois kapasiteetista ja rangesta.
Tämä on se yleisin harhaluulo, että asia olisi oikeasti noin. Silloin, kun sitä rangea oikeasti tarvitsee niin voi hyvin käyttää koko 0-100% väliä eli ennen lähtöä akku huoletta täyteen ja ajaa niin tyhjilleen kuin uskaltaa / sopii omaan latausaikatauluun. Mutta sitten arkena esim. 15km työmatkaa ajaessa ei ole tarve ladata täyteen, jos haluaa parantaa akun kestoa niin silloin lataa vain esimerkiksi 80 prosenttiin. Sitten taas uudestaan laturiin, kun varaus tippuu alle 30%:n. Itse myös himassa huoletta lataan akun täyteen työmatkaa varten, jos sähkö on halpaa ja seuraavana aamuna lähtö. Auton lataukseen laitto vie muutaman sekunnin, kun autosta hyppää ulos niin ainakaan minulla tuo ei ole mikään kynnys joutuuko autoa lataamaan 1 vaiko 2 kertaa viikossa.
 
Jos ei voi käyttää kuin 25%-85% aluetta akusta niin sehän on melkein puolet pois kapasiteetista ja rangesta.
Kyseessä ei ole valinta, joka lukitaan käyttöön jokaiseen tilanteeseen ikiajoiksi. Useimpien autoilijoiden päivittäinen ajosuorite ei kuluta lähimainkaan koko kapasiteettia, joten tällaista 25-85 % väliä voi hyvin noudattaa arkisin. Lataa sitten täyteen silloin tällöin ja tarvittaessa.
 
Tämä on se yleisin harhaluulo, että asia olisi oikeasti noin. Silloin, kun sitä rangea oikeasti tarvitsee niin voi hyvin käyttää koko 0-100% väliä eli ennen lähtöä akku huoletta täyteen ja ajaa niin tyhjilleen kuin uskaltaa / sopii omaan latausaikatauluun. Mutta sitten arkena esim. 15km työmatkaa ajaessa ei ole tarve ladata täyteen, jos haluaa parantaa akun kestoa niin silloin lataa vain esimerkiksi 80 prosenttiin. Sitten taas uudestaan laturiin, kun varaus tippuu alle 30%:n. Itse myös himassa huoletta lataan akun täyteen työmatkaa varten, jos sähkö on halpaa ja seuraavana aamuna lähtö. Auton lataukseen laitto vie muutaman sekunnin, kun autosta hyppää ulos niin ainakaan minulla tuo ei ole mikään kynnys joutuuko autoa lataamaan 1 vaiko 2 kertaa viikossa.

Ei tuo oikeen toimi kun koskaan ei tiedä kuinka pitkä reissu on seuraavaksi ja on pelkästään julkisten latureiden varassa pitkin suomea. Mutta joo tietysti vähän voi ennakoida.
 
Akut pysyvät paremmassa kunnossa, kun niitä ei säilytetä tyhjänä tai täytenä. On siellä toki bufferit, mutta jos käyttäjä ei tarvitse ääripäiden kapasiteettia, ei niitä kannata hyödyntää. Siksi sähköautoissa on yleensä mahdollisuus asettaa latausraja esim 80% varaustasolle.

Onko tuo 80% asetus missään muussa kuin teslassa?

Tuostakin on vuosia huudeltu että max 80% kantsii ladata ja niin teen itsekin mutta olisi kiinnostavaa nähdä dataa onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään jos sen vetää aina 100%. Tai no tästä varmaan muutaman vuoden ikäisistä sitä olisi jo kun veikkaisin esim että liisarit vedetään aina täyteen.

No voihan siitä akusta saada esim 10% enemmän irti kun lataa aina max 80%. Eli se akku kestää esim 700tkm sijaan 770tkm. Käytännössähän ikääntyminen kuluttaa noita akkuja yleensä enemmän kuin käyttö.
 
Eipä tässä oo murheita ollu, vaikka 80% rajalla on eläny kolmisen vuotta. Viimeks nostin 100% kun alkusyksyllä kävin heittämäs reissun Tampereella eli tuli kokonaisuudessaan +300km päivän aikana ajoa niin ei tarvinnu suotta maantiellä poiketa letkulle.
 
Eipä tässä oo murheita ollu, vaikka 80% rajalla on eläny kolmisen vuotta. Viimeks nostin 100% kun alkusyksyllä kävin heittämäs reissun Tampereella eli tuli kokonaisuudessaan +300km päivän aikana ajoa niin ei tarvinnu suotta maantiellä poiketa letkulle.
Ei tuo käsittääkseni NMC akussa mikään ongelma olekaan, mutta LFP akku menee pois tasapainosta, ja ennenpitkää varausarvo ei pidä enää paikkaansa, jos ei ikinä lataa täyteen.
 
Ei tuo oikeen toimi kun koskaan ei tiedä kuinka pitkä reissu on seuraavaksi ja on pelkästään julkisten latureiden varassa.
Oletushan tässä on toki, että löytyy kotilatausmahdollisuus. Täysin julkisten latureiden varassa olevien kannattaneekin ottaa asiointilatureista irti se mitä kerkeää, jos moinen on vaikka kaupassa tai töissä. Pikalatureilla taas on nopeampaa jokatapauksessa ladata useammin vähän kuin harvemmin paljon (esim. parempi ottaa kahdesti 20%->60% kuin kerran 20%->100%).

Onko tuo 80% asetus missään muussa kuin teslassa?
Ainakin Cupra Bornista löytyy ja sen pohjalta olettaisin olevan muissakin VW groupin vehkeissä. On nimellä ”battery care mode” ja oletuksena 80% raja. Latausrajan säädön puuttuminen kuulostaisi enemmän poikkeukselta kuin sen löytyminen.
 
Onko tuo 80% asetus missään muussa kuin teslassa?
Ainakin Cupra Bornista löytyy ja sen pohjalta olettaisin olevan muissakin VW groupin vehkeissä. On nimellä ”battery care mode” ja oletuksena 80% raja. Latausrajan säädön puuttuminen kuulostaisi enemmän poikkeukselta kuin sen löytyminen.
Jep. Useammastahan tuo löytyy kuin puuttuu. Ja vastaavat 80% "battery care modet" löytyy aika monista puhelimista, läppäreistä ja muista mobiililaitteista.
 
Aikaa siis säästyy ehkä kymmenen sekuntia kuukaudessa...
Menee nyt jo ehkä offtopicin puolelle, mutta lataatko siis kotona vai jossain muualla? Jos jossain muualla, niin ymmärrettävää että halutaan minimoida latauskertojen määrä. Kotilatauksessa taas piuhan kytkeminen on varsin yksinkertaista.

Ihan kotona lataan. Ei sillä kestolla ole tässä mitään merkitystä, en vain viitsi turhaan tehdä ylimääräisiä toimenpiteitä. Käytännössä lataaminen kotona tarkoittaa sitä, että kun nousen autosta, niin avaan latausluukun, kävelen laturille ja nappaan siitä letkun pään ja kytken autoon. Mutta vaikka se noin yksinkertainen homma onkin, niin ei minua sitä huvita tehdä yhtään useammin kuin on tarve. Samoin jos sen latausrajan asettaisi 80:een, niin sitten pitäisi aina erikseen tuusata se takaisin 100 %:iin jos pitääkin lähteä pidemmälle. Minua nyt ei vaan kiinnosta tehdä mitään ylimääräisiä toimenpiteitä, eikä muutenkaan sähköautolla ajelu ole minulle mitään nörttihommaa, että pitäisi alkaa kikkailemaan jotain turhia.
 
Ei tuo oikeen toimi kun koskaan ei tiedä kuinka pitkä reissu on seuraavaksi ja on pelkästään julkisten latureiden varassa pitkin suomea. Mutta joo tietysti vähän voi ennakoida.
NMC akku olisi tosiaan hyvä mitoittaa sen mukaan että jatkvasti toteutuva ajosuorite on se 20-80% riippumatta säätilasta, jos akun kunto kiinnostaa.

On tullut turhan paljon ihmisiä vastaan, jotka ovat menneet WLTP arvo edellä ja olettaneet että pääsevät esim edestakaisin töihin tai mökille sillä samalla akulla ja sitten hommasta tuleekin monimutkaista, kun se ei riitä.

Mutta keskimääräisellä ajosuoritteella tuo ei ole mikään ongelma, kun kerran viikossa lataamalla saa sen akun pidettyä tuolla välillä.
 
Toisaalta ainakin kesällä se wltp kulutus on ihan realistinen ja alitettavissakin, joten ei siinä nyt sinänsä ongelmaa ole.

Toki jos autossa tuoölainen 80% limitti on, niin eihän sen käyttämisestä mitään haittaa ole, varsinkin jos ne arkiajelut sillä menee muutenkin.

Jep. Useammastahan tuo löytyy kuin puuttuu. Ja vastaavat 80% "battery care modet" löytyy aika monista puhelimista, läppäreistä ja muista mobiililaitteista.
Mobiililaitteiden akkuja rankaistaan ihan eri tavalla, niissä tuolle nyt on ihan erilailla tarvetta.

Mä kyllä luulin että tuo rajoitus ei ole yleisesti käytössä, mutta en sitä nyt erityisesti ole etsinytkään.
 
Akun vanhenemista aiheuttava mekanismi kiihtyy mitä enemmän akussa on latausta. Se että lataat 100% ei sinällään aiheuta mitään, jos sen latauksen myös käyttää heti, eikä jätä päiviksi täyteen.
 
Onko tuo 80% asetus missään muussa kuin teslassa?



No voihan siitä akusta saada esim 10% enemmän irti kun lataa aina max 80%. Eli se akku kestää esim 700tkm sijaan 770tkm. Käytännössähän ikääntyminen kuluttaa noita akkuja yleensä enemmän kuin käyttö.
Jatkuvasti täytenä säilyttäminen nopeuttaa akun ikääntymistä. Ja akun täyteen pumppaus tarkoittaa isompia akkukennojen muodonmuutoksia ja muodonmuutokset kuluttavat niitä kennoja.

Jokainen tekee omallaan niin kuin haluaa. Jos aikoo vaihtaa autoa taajaan(mikä on erittäin kallista ), akun heikkeneminen vaikuttaa vasta seuraaviin omistajiin. Jos aikoo pitää autoa pitkään, kapasiteetin varjelusta on iloa itsellekin.

Vähänkään enenmmän ajettua käytettyä sähköautoa en tosin itse ostaisi missään nimessä ilman akkutestin tekoa. Siinä kohtaa testitulos vaikuttaa jo vaihtoauton arvoon eli myös siihen ensimmäiseen omistajaan.

Yli 200 000 ajettuja sähköautoja löytyy aivan erinomaisilla yli 90 SOH-tuloksilla. Ainakin akun puolesta auto silloin ostajalle aika turvallinen valinta. Sitten on niitä Jessen videoille päätyviä takseja, joissa SOH jossain 70 nurkilla tai heikompi paljon alle 200 000 kilometrin. Sellaisesta ei kannata ainakaan paljon maksaa. Vaikka Jesse sen kaltoinkohdellun akun muutaman tonnin rempalla taas parempaan kuntoon elvyttääkin, ei siitä ikäisekseen tai kilometreihin nähden hyvää enää tule.

Noissa tapauksissa varmaan pääosin kyse lataamisesta lähes pelkästään pikalatureilla. Oletettavasti kuitenkin myös siitä, että joka ajopäivän jälkeen auto ladataan seuraavaa varten ihan tappiin. Se on hyvä taksibisnekselle siihen asti, kun akku sippaa.
 
Toisaalta ainakin kesällä se wltp kulutus on ihan realistinen ja alitettavissakin, joten ei siinä nyt sinänsä ongelmaa ole.

Toki jos autossa tuoölainen 80% limitti on, niin eihän sen käyttämisestä mitään haittaa ole, varsinkin jos ne arkiajelut sillä menee muutenkin.

Mobiililaitteiden akkuja rankaistaan ihan eri tavalla, niissä tuolle nyt on ihan erilailla tarvetta.

Mä kyllä luulin että tuo rajoitus ei ole yleisesti käytössä, mutta en sitä nyt erityisesti ole etsinytkään.
Ainakin tuon pitäisi sopia melko monelle; Muistaakseni lukumäärällisesti n. 97% suomalaisten ajamista matkoista ovat alle 100 km ja tuohon nyt pystyy käytännössä auto kuin auto sillä 80 % latingilla. :tup:

Itse olen noudattanut volkkarin suositusta auton lataamisesta 80 pinnaan normiajossa ja sitten äpistä (tai autosta lähtiessä edellisellä kerralla) napsauttaa korkeammalle, jos tietää esim. viikonloppureissussa tarvitsevansa enemmän. Eipä tuo mitään maksa.

Ihan kotona lataan. Ei sillä kestolla ole tässä mitään merkitystä, en vain viitsi turhaan tehdä ylimääräisiä toimenpiteitä. Käytännössä lataaminen kotona tarkoittaa sitä, että kun nousen autosta, niin avaan latausluukun, kävelen laturille ja nappaan siitä letkun pään ja kytken autoon. Mutta vaikka se noin yksinkertainen homma onkin, niin ei minua sitä huvita tehdä yhtään useammin kuin on tarve. Samoin jos sen latausrajan asettaisi 80:een, niin sitten pitäisi aina erikseen tuusata se takaisin 100 %:iin jos pitääkin lähteä pidemmälle. Minua nyt ei vaan kiinnosta tehdä mitään ylimääräisiä toimenpiteitä, eikä muutenkaan sähköautolla ajelu ole minulle mitään nörttihommaa, että pitäisi alkaa kikkailemaan jotain turhia.
Kotilataajana en ymmärrä miksi säästelisin latauskertoja, ohi kävellessä töpselin ottamiseen telineestä ja tökkäämiseen autoon menee muutama sekunti? Jos tuolla "vaivalla" on joka aamu valmiina vähän yllättävämmillekin reissuille ja lisäksi saa maksimoitua akun eliniän, niin on ainakin itselleni ihan no-brainer.

Mielestäni ikävämpää olisi se, että pitäisi siirtää menoja tai mennä johonkin pikalaturille jumittelemaan, kun tulee se äkkilähtö ja on "se aika kuusta" kun akussa ei olekaan virtaa. (Kotiladattavan) Sähkiksen parhaita puoliahan on juuri se, että tankki on (lähes) aina kotoa lähtiessä täynnä. :joy:

Polttisten tankkaaminen kun vaatii ylimääräistä pysähtelyä, niin tulee tehtyä juuri tuota "opiskelijavalon" huuruille saakka hinkkausta.
 
Kotilataajana en ymmärrä miksi säästelisin latauskertoja, ohi kävellessä töpselin ottamiseen telineestä ja tökkäämiseen autoon menee muutama sekunti? Jos tuolla "vaivalla" on joka aamu valmiina vähän yllättävämmillekin reissuille ja lisäksi saa maksimoitua akun eliniän, niin on ainakin itselleni ihan no-brainer.

Makuasioita. En hyödy mitään siitä, että lataan 80 %:iin, joten miksipä en lataisi 100 %:iin. Saa sitten ajella taas pidempään ennenkuin tarvitsee uudelleen ladata.
 
Makuasioita. En hyödy mitään siitä, että lataan 80 %:iin, joten miksipä en lataisi 100 %:iin. Saa sitten ajella taas pidempään ennenkuin tarvitsee uudelleen ladata.
Varmasti kaikki hyötyvät jossain muodossa ainakin siitä akun oletetusta eliniän paranemisesta. Siinä mielessä en oikein usko tuota ”en hyödy mitään”. Ennemmin kyse on siitä ettei koe saavansa merkityksellistä hyötyä. Vai oliko kyse oman auton sijaan liisarista?
 
En kyllä tiedä miksi tästäkin pitää taistella. Jos joku kokee että yksi tai kaksi type2:sen kytkentää kuukaudessa on välttelemisen arvoinen suoritus, niin sitten latailee vaan 100% täyteen jos siltä tuntuu. Ei se multa ole pois.

Ja jos taas haluaa säilyttää autonsa 60% latingissa, niin senkun lataa vain 70:iin useamin kun pyörittelee lähipiirissä.

Ei kai se ole keneltäkään pois että osa harrastaa raivolla ja toiset lataa tappiin. Katsoo käytettyä ostaessa vaan ne aviilot jos asia kiinnostaa ja skippaa yksityiseltä ostot jos asia ahdistaa.
--
Samahan se on polttiksenkin kanssa. Ei siitä voi tietää mitenkään että onko paahdettu 2h lohkolla aina ennen starttia talvella tai lämpimästä tallista vaiko vedetty kylmänä suoraan taivasalta jäykillä öljyillä.
 
Ajamista varten autot on tehty. Jos asia on valmistajan mielestä kriittinen, niin väärinlatausta rajoitetaan ohjelmallisesti. Toyota on toiminut näin, mutta lupaakin miljoonan kilsan akkutakuun. Toisaalta vaikka valmistaja sallii lataamisen miten sattuu (pikalatauksien määrää ei rajoiteta, nopeutta ei rajoiteta, akkua annetaan kuormittaa enemmän kuin optimaalista olisi, akun voi ladata rajoituksetta täyteen ja purkaa tyhjäksi jne.), niin se ei tarkoita sitä, että se olisi hyväksi akulle. Valmistaja tekee kompromisseja keston ja käytettävyyden suhteen.
 
Polestarissa softa suositteli lataamaan max 80%. Monella muullakin merkillä vastaavia.
Tämä on mielestäni ihan hyvä lähtökohta, oletuksena auto voisi asettaa maksimin sinne 80% ja kertoa, että tämä on hyväksi akulle. Jos tällaista rajoitusta ei oletuksena anneta, niin hyvin monia ei kiinnosta pätkääkään - ei tule edes mieleen moinen. Sähköautoskenessä tämä toki tiedetään, mutta auto on useimmille vain kulkuväline. Astetta kovempaa on rajoittaa latausta pakotettuna, mutta nurinaa siitäkin syntyy.
 
Suurin ongelma (ja syy miksi pitäisi tästä pitäisi jo ymmärtää kaikkien kasvaa yli) 80/20 kauhistelussa on yksittäisspeksimonomania. Tartutaan yksittäiseen speksiin ja annetaan sille sellaista tärkeyttä joka välttämättä ei ole kokonaisuuden kannalta mitenkään niin merkitsevä kuin mitä itse luulee.

Kyllä kaikki tietää ja ymmärtää sen, että jos pitää akkua tyhjänä tai täytenä pidennettyjä aikoja, sillä on tietyt kielteiset fysikaaliset vaikutukset akkuun, joita voisi välttää olemalla päästämättä akkua kumpaan tahansa ääripäähän.

Se mikä tuntuu jäävän ymmärtämättä on 1) jos autoa vaikka lataa öisin satkuun, mutta ajelee sitten päivittäin sen verran että varaus tippuu lähelle tuota 80% SOCia, ei tätä negatiivista vaikutusta pääse syntymään 2) laajat tutkimusaineistot käytettyjen sähkäreiden akkujen kunnosta tilastollisesti osoittavat että ne akut kestävät yllättävän hyvin (mikään vastaava tutkimusaineisto ei osoita toisin ja johtuen nimenomaisesti siitä syystä että akkua ladattaisiin liian täyteen) ja ennen kaikkea 3) jätetään tiedostamatta tai tarkoituksella huomioimatta mitkä muut asiat vaikuttavat SOHn negatiivisesti sen SOC:n lisäksi. Siihen vaikuttaa huomattavasti DC-latausten määrä, teho ja lämpötila missä ladataan. On hyvin todennäköistä että SOHn saa huomattavasti paremmin ryssittyä pitämällä latauksen aina 20-80 välilä mutta käyttämällä usein kovatehoista DC-latausta lämpimillä keleillä.

Niin kauan kun ei ole osoittaa miten nämä yksittäiset tekijät vaikuttavat SOHn muodostumiseen kokonaisuutena, kannattaisi ihan oikeasti unohtaa 80/20 säännön toitottaminen ja kiinnittää huomattavasti enemmän huomiota noihin muihin asioihin jotka siihen myös kiistattomasti vaikuttavat.
 
Varmasti kaikki hyötyvät jossain muodossa ainakin siitä akun oletetusta eliniän paranemisesta. Siinä mielessä en oikein usko tuota ”en hyödy mitään”. Ennemmin kyse on siitä ettei koe saavansa merkityksellistä hyötyä. Vai oliko kyse oman auton sijaan liisarista?

Oma auto. Miten minä hyödyn siitä, että akku säilyy marginaalisesti paremmassa kunnossa? En mitenkään. Auto menee liikkeeseen vaihdossa sitten kun seuraavan kerran autoa vaihdetaan, eikä siinä vaiheessa ole mitään väliä sillä, jos vaihtoauton hyvitys on marginaalisesti huonompi.

Jos joku kokee että yksi tai kaksi type2:sen kytkentää kuukaudessa on välttelemisen arvoinen suoritus, niin sitten latailee vaan 100% täyteen jos siltä tuntuu. Ei se multa ole pois.

No en minä sitä varsinaisesti välttele. En vain ole kokenut tarpeelliseksi alkaa tuon latausrajan kanssa pelleilemään. Kunhan totesin, että kun jättää pelleilemättä, niin ei tarvitse niin usein latailla. Minua ei kiinnosta pätkääkään värkkäillä sähköauton kanssa mitään ylimääräisiä, vaan lataan sitä ja ajan sillä.
 
Viimeksi muokattu:
Oma auto. Miten minä hyödyn siitä, että akku säilyy marginaalisesti paremmassa kunnossa? En mitenkään. Auto menee liikkeeseen vaihdossa sitten kun seuraavan kerran autoa vaihdetaan, eikä siinä vaiheessa ole mitään väliä sillä, jos vaihtoauton hyvitys on marginaalisesti huonompi.
Noin tietty aina uuden auton ostajana. Vähän sama kuin jos ajaisi taksilla niin ei paljon akun kunto kiinnosta. Maksat sitten sievoisesti tottakai tuosta huolettomuudesta.
 
Noin tietty aina uuden auton ostajana. Vähän sama kuin jos ajaisi taksilla niin ei paljon akun kunto kiinnosta. Maksat sitten sievoisesti tottakai tuosta huolettomuudesta.

Miksi minä maksaisin siitä sievoisesti? Auto oli itse asiassa 3 vuotta käytetty, kun sen ostin. Pidän todennäköisesti pari vuotta, enkä usko että tuo latailuni vaikuttaa juurikaan sen arvoon.
 
Makuasioita. En hyödy mitään siitä, että lataan 80 %:iin, joten miksipä en lataisi 100 %:iin. Saa sitten ajella taas pidempään ennenkuin tarvitsee uudelleen ladata.
Ainakin itselleni se on mukavuushaitta, että autossa ei ole aina kunnolla virtaa? :zoom:

Mahdollisimman harvoin lataamalla joutuu todennäköisemmin siihen tilanteeseen, että pitäisi ex-tempore lähteä johonkin, mutta patterissa ei riitä virta.
Oma auto. Miten minä hyödyn siitä, että akku säilyy marginaalisesti paremmassa kunnossa? En mitenkään. Auto menee liikkeeseen vaihdossa sitten kun seuraavan kerran autoa vaihdetaan, eikä siinä vaiheessa ole mitään väliä sillä, jos vaihtoauton hyvitys on marginaalisesti huonompi.
Suurin ongelma (ja syy miksi pitäisi tästä pitäisi jo ymmärtää kaikkien kasvaa yli) 80/20 kauhistelussa on yksittäisspeksimonomania. Tartutaan yksittäiseen speksiin ja annetaan sille sellaista tärkeyttä joka välttämättä ei ole kokonaisuuden kannalta mitenkään niin merkitsevä kuin mitä itse luulee.

Kyllä kaikki tietää ja ymmärtää sen, että jos pitää akkua tyhjänä tai täytenä pidennettyjä aikoja, sillä on tietyt kielteiset fysikaaliset vaikutukset akkuun, joita voisi välttää olemalla päästämättä akkua kumpaan tahansa ääripäähän.

Se mikä tuntuu jäävän ymmärtämättä on 1) jos autoa vaikka lataa öisin satkuun, mutta ajelee sitten päivittäin sen verran että varaus tippuu lähelle tuota 80% SOCia, ei tätä negatiivista vaikutusta pääse syntymään 2) laajat tutkimusaineistot käytettyjen sähkäreiden akkujen kunnosta tilastollisesti osoittavat että ne akut kestävät yllättävän hyvin (mikään vastaava tutkimusaineisto ei osoita toisin ja johtuen nimenomaisesti siitä syystä että akkua ladattaisiin liian täyteen) ja ennen kaikkea 3) jätetään tiedostamatta tai tarkoituksella huomioimatta mitkä muut asiat vaikuttavat SOHn negatiivisesti sen SOC:n lisäksi. Siihen vaikuttaa huomattavasti DC-latausten määrä, teho ja lämpötila missä ladataan. On hyvin todennäköistä että SOHn saa huomattavasti paremmin ryssittyä pitämällä latauksen aina 20-80 välilä mutta käyttämällä usein kovatehoista DC-latausta lämpimillä keleillä.

Niin kauan kun ei ole osoittaa miten nämä yksittäiset tekijät vaikuttavat SOHn muodostumiseen kokonaisuutena, kannattaisi ihan oikeasti unohtaa 80/20 säännön toitottaminen ja kiinnittää huomattavasti enemmän huomiota noihin muihin asioihin jotka siihen myös kiistattomasti vaikuttavat.
Vertauksesi esim. pikalataamiseen ontuu siinä, että harva valitsee pikalataamisen huvin vuoksi ja pikalatausta käytetään vain, kun sitä tarvitaan. Ts. Pikalataamisen välttely johtaa melko kohtuuttomiin lataus- ja matka-aikoihin huonontaen auton käytettävyyttä merkittävästi.

Toisin kuin (etenkin kotilataajilla) tuo 80 prosenttiin rajoittaminen ei maksa käytännössä yhtään mitään, jos oikeasti "haitta" on yksittäisiä ylimääräisiä latausjohdon kytkemiskertoja kuussa.

Itseäni tässä keskustelussa "risoo" ehkä yleinen välinpitämättömyys.

Jos käytännössä muutaman sekunnin vaivalla olisi mahdollisuus pidentää asian x elinikää ja täten ajatella seuraavaa käyttäjää & vähentää kuormitusta pallolle, mutta ei kiinnosta yhtään koska ei ole akuustisti mitään hyötyä itselle, niin ei kai siinä sitten. Ehkä tällä asenteella on lajina aikakin ottaa pataan esim. ilmastonmuutokselta. :tongue:
 
Polestarissa softa suositteli lataamaan max 80%. Monella muullakin merkillä vastaavia.
Monessa autossa jarrutuntuma on hyvin omituinen siinä kohtaa, kun akku on täysi/täydehkö. Akun suojelu on yksi asia, mutta se antaa myös näppärän tekosyyn verhota auton muuta tekemistä. Esim. Vokkarilla (ID.4 GTX) jarrutuntuma on ihan luokaton, kun regen ei ole käytössä. Ioniq 5:lla puolestaan eroa ei juuri ole, just ja just huomaa. Arvaas miten suositukset akuissa menee ;)
 
Itseäni tässä keskustelussa "risoo" ehkä yleinen välinpitämättömyys.

Jos käytännössä muutaman sekunnin vaivalla olisi mahdollisuus pidentää asian x elinikää ja täten ajatella seuraavaa käyttäjää & vähentää kuormitusta pallolle, mutta ei kiinnosta yhtään koska ei ole akuustisti mitään hyötyä itselle, niin ei kai siinä sitten. Ehkä tällä asenteella on lajina aikakin ottaa pataan esim. ilmastonmuutokselta. :tongue:
Montako kunnollista tutkimusta on, jossa osoitetaan, että "aamuksi täyteen ja ajoon" tuhoaa akkua? Ihan helvetin turhaa moralisointia ja haihattelua sanon minä. Se on ihan selvää, että viikoksi autoa ei kannata jättää ihan täytenä tai tyhjänä, mutta päivittäisessä käytössä joidenkin mielivaltaisten rajojen noudattaminen on ihan hullun hommaa. Rajatkin kun tuppaa vaihtelemaan ihan sen mukaan mitä autonvalmistaja ohjeeseen on sattunut kirjaamaan. Ja täällä huudellaan samaa ohjetta surutta, oli akkukemia sitten mikä tahansa.

Henk. koht. ei voisi vähempää kiinnostaa mitä n. omistaja joutuu kärsimään auton akun (ja ruostesuojauksen) kanssa. Autot on tehty käytettäväksi ja jos auto ei kestä normaalia käyttöä (akku)takuun vertaa, niin se on tasan valmistajan ongelma. Itsellä suurin latausta ohjaava tekijä on sähkön hinta. Akku laataa silloin kun on halpaa. Joskus ladataan enemmän, joskus vähemmän.
 
Ainakin itselleni se on mukavuushaitta, että autossa ei ole aina kunnolla virtaa? :zoom:

Mahdollisimman harvoin lataamalla joutuu todennäköisemmin siihen tilanteeseen, että pitäisi ex-tempore lähteä johonkin, mutta patterissa ei riitä virta.

Outoa matematiikkaa. Kyllä sillä joka lataa 100 %:iin on aina tilastollisesti enemmän virtaa jäljellä kuin sillä, joka lataa 80 %:iin.

Itseäni tässä keskustelussa "risoo" ehkä yleinen välinpitämättömyys.

Jos käytännössä muutaman sekunnin vaivalla olisi mahdollisuus pidentää asian x elinikää ja täten ajatella seuraavaa käyttäjää & vähentää kuormitusta pallolle, mutta ei kiinnosta yhtään koska ei ole akuustisti mitään hyötyä itselle, niin ei kai siinä sitten.

Se on niin marginaalinen ero, että mitä ihmeen väliä. Kuinka monta sähköautoa, jotka ovat olleet tavallisessa käytössä, eli ei ammattikäytössä, olette nähneet, jossa akku olisi lataamalla saatu paskaksi?

Ja kummallinen asenne tuo, että minun täytyisi kohdella omaa omaisuuttani jotenkin eri tavalla siksi, että joku muu joskus siitä hyötyisi. Menee vähän samaan sarjaan kuin se, että jotkut uusien autojen ostajat rastittavat tilaukseen sellaisia lisävarusteita, joita eivät itse tarvi, mutta uskovat seuraavaa omistajaa kiinnostavan :D
 
Kyllä ne sen takuuajan varmasti kestää. Joku 70% ei ole kummoinen saavutettava SOH -raja.
Nimeenomaan se pointti. Miksi siis huolehtia asiasta? Mitä enemmän dataa käytetyistä on tullut, niin sitä enemmän on tullut näyttöä siitä, että akut kestää paremmin kuin on oletettu. Ts. jos akku menee takuuaikana takuun arvoisesti paskaksi, se on pikemminkin tilastotappio valmistusvirheestä kuin käytöstä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 820
Viestejä
4 964 406
Jäsenet
79 698
Uusin jäsen
typpoaaron

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom