Yleistä keskustelua sähköautoista

En käsittääkseni missään vannonut, että tulen aina ja iankaikkisesti pistämään jokaisen pihassa olevan sähköauton joka ilta lataukseen? Juurihan tuossa totesin miettineeni tuon ensimmäisenkin latausta sen verran, että jätin eilen laittamatta, kun tiesin saavani edullisempaa sähköä tulevana yönä.
Mitä hittoa sä sitten selittelet tällasita tuubaa, että miten helppoa asiat on?
Toki meilläkin latausta ohjaa laturi pörssisähköllä. Sillä ei vaan liene tähän hinta-asiaan juuri merkitystä, veivaako se auto 80-60-80 vai 100-80-100% -väliä sillä pörssiohjauksella ja päivittäisellä käytöllä. :D

Totuus siis on, että keksit ihan omasta päästä näitä sun perusteluja "huolettomasta" lataamisesta, kun oikeasti kyttää pörssisähkön hintaa siinä missää muuta ja joudut vajaan akun käyttämisen takia lataamaan vielä useammin.

Siltikin sun väittees nollan tuntumassa olevasta keskiarvosta lataussähkölle on ihan puutaheinää, jos yhdeksänä yönä olet lataillut. Huomioiden pörssin kk-keskihinnan olevan reilusti koholla tässä kuussa olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten olet saanut niihin pariin halpaan päivään ammuttua satoja kWh, että saat väitteesi mukaisen hinnan/kWh (ihan keskiarvo, latausten osaltahan pelkkä kk-historian katsominen riittää osoittamaan väitteesi höpöhöpöksi).

Mut joo, kyllä tämä riittää tältä erää.
 
Täällä jatkuvasti huudellaan miten sähkis on paljon helpompi ja huolettomampi normikäytössä kun "akku on aina täynnä" ja juuri mitään vaivaa tai haittoja ei ole. Vaikuttaako keskustelun perusteella siltä? Vs se 2min tankkaus parin viikon välein?;)
Asiat voi tehdä itselleen helpoksi tai hankalaksi ihan käyttövoimasta riippumatta, jos keksii ihme sääntöjä tekemiselleen.
 
Täällä jatkuvasti huudellaan miten sähkis on paljon helpompi ja huolettomampi normikäytössä kun "akku on aina täynnä" ja juuri mitään vaivaa tai haittoja ei ole. Vaikuttaako keskustelun perusteella siltä? Vs se 2min tankkaus parin viikon välein?;)
Jos vain lataus/tankkaushommista puhutaan niin kyllä sähkärihommissa on puolensa. Kotona jos pystyy lataamaan (aina sataan prosenttiin, muistakaa se!1) kiinteällä sähkösopparilla (mikä lienee vieläkin se yleisin sopimustyyppi) niin pari kertaa viikossa kun pistää latinkiin yön yli niin aika huolettomasti voi ajeluita hoitaa. 2min tankkaus parin viikon välein kuulostaa kyl vähän vähältä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä jatkuvasti huudellaan miten sähkis on paljon helpompi ja huolettomampi normikäytössä kun "akku on aina täynnä" ja juuri mitään vaivaa tai haittoja ei ole. Vaikuttaako keskustelun perusteella siltä? Vs se 2min tankkaus parin viikon välein?;)

Mä en ainakaan kaipaa yhtään tankkaamista pimeässä marraskuussa, kun räntää sataa vaakasuoraan.

Reissussakin lataustapahtuma on paljon mukavampi, kun ei tarvitse siinä pistoolissa kiinni roikkua.

Mutta pitkälti tuo riippuu siitä että onko akku riittävän suuri päivittäisen lataustarpeen hoitamiseen ja kuinka paljon haluaa sähkön hintaa optimoida.

En edelleenkään suosittele sähköautoa jos ei latausta voi kotona tai töissä hoitaa.
 
Itsekään en kaipaa siinä pistoolilla roikkumista mutta ei siitä mihinkään pääse, että heti kun ollaan akun rangen ulkopuolella niin polttis vie aivan 100-0. Latailut reissussa on aivan perseestä ja vielä perseemmästä on sen auton venailu vaikka se kuulemma kaikilla aina onkin valmis ennen kuskia.
Vaikka oppinut elämään sen kanssa niin kyllä se syö miestä, että matkaa mennään auton eikä kuskin ehdoilla.
 
Kyllä se polttis on edelleen aivan verraton peli. Rangee tulee letkusta aivan hillitöntä tahtia vs sähkis. Eikä rangen lisäys ole lämpötilasta tai esilämmityksestä kiinni mitenkään. Eikä latausteho ole mitenkään kiinni myöskään siitä, että monta lataaja on samaan aikaan aikaan kentällä. Ja latauskentän odotusajat ovat minuutteja jos ruuhkaa on.

Ja joo, lataan 90 % kotona , ja matkan päällä tietty latausasemilla. Mutta jos rehellinen olen, huolettomanpaa autoilua on polttiksella ajo, jos puhutaan lataamisesta vs tankkaamisesta. Ei siitä vaan pääse mihinkään , vaikka kuinka vääntää. Kotona lataus on ihan vaivatonta, mutta sekin ottaa siellä isosti aikaa. Ja rajoittaa yllättäviä ajoja.

Ja mitä rangeen tulee, polttis on "lähes tunteeton" rangen vaihteluille sään mukaan. Sähkis ei ole sitä missään määrin. Poltiksella ajaminen ei vaadi mitään etukäteisajattelua, suunnitelua tai muistamista, senkun päättömästi ajaa ja tankkaa vaan. Sähkis ei pysty samaan.

Mielelläni puolustelisin sähkistäni, mutta minkäs teet, faktoille ei vaan voi mitään.
 
Tänään tuli musta Rivian vastaan Liedon keskustan kohdalla, enpä tiennytkään noita olevan suomessa. Vaan miksipä ei, näkeehän noita Fordin vastaavia ei nyt viikottain, mutta kuukausittain.
 
Polttis vie varmasti 100-0, jos kantama ja kuinka paljon sitä voi saada lisättyä per minuutti (sitten kun on asemalla) on ainoa mittauskriteeri. Tosin vähän kummastelen sähköauton hankintaa tällaisessa tapauksessa.

Kotona lataus on ihan vaivatonta, mutta sekin ottaa siellä isosti aikaa. Ja rajoittaa yllättäviä ajoja.
Jos kotoa löytyy 11kW latausasema niin kytkeminen ja irroittaminen vienee kokonaisuutena alle minuutin. Lykkää illalla kiinni niin aamulla on aina se akku täysi (oli se sitten lataajalle 80% tai 100%). Millä tavoin siis ottaa aikaa ja rajoittaa?
 
Täällä jatkuvasti huudellaan miten sähkis on paljon helpompi ja huolettomampi normikäytössä kun "akku on aina täynnä" ja juuri mitään vaivaa tai haittoja ei ole. Vaikuttaako keskustelun perusteella siltä? Vs se 2min tankkaus parin viikon välein?;)
Omaa bensa-autoa tuli tankattua 2 vuoden välein.

Koska se toinen on sähkö niin bensalla ajettiin vain katsatukseen ja takaisin.
 
Jos ostaa uuden tai vaikka käytetynkin mitä aikoo pitää pitkään niin eikös sitä oikeen kannattaisi runnuttaa ja väärinkäyttää niin maksimit ku ikinä pystyy ja napata akkutakuusta uusi ennenku 8v tulee täyteen?

Hieman ehkä arveluttavaa toimintaa olisi enkä tiedä pystyisikö edes tuollaista tarkoituksella toteuttamaankaan.
En ole ihan varma, mutta akkutakuusta ei välttämättä saa aina uutta akkua, vaan jonkun vaihdokin, joka voi olla jotain väliltä 70% (tai mikä onkaan akkutakuun raja) - 100%. Kantsii lukea takuuehdot ennen kuin alkaa antaa runtua...
 
Mitä hittoa sä sitten selittelet tällasita tuubaa, että miten helppoa asiat on?

Totuus siis on, että keksit ihan omasta päästä näitä sun perusteluja "huolettomasta" lataamisesta, kun oikeasti kyttää pörssisähkön hintaa siinä missää muuta ja joudut vajaan akun käyttämisen takia lataamaan vielä useammin.

Siltikin sun väittees nollan tuntumassa olevasta keskiarvosta lataussähkölle on ihan puutaheinää, jos yhdeksänä yönä olet lataillut. Huomioiden pörssin kk-keskihinnan olevan reilusti koholla tässä kuussa olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten olet saanut niihin pariin halpaan päivään ammuttua satoja kWh, että saat väitteesi mukaisen hinnan/kWh (ihan keskiarvo, latausten osaltahan pelkkä kk-historian katsominen riittää osoittamaan väitteesi höpöhöpöksi).

Mut joo, kyllä tämä riittää tältä erää.
Sen verran jatkan, että valehtelusta syyttämistä en niele: Keskimääräinen lataustapahtuma koko historiassa 13,9 kWh, joka meidän volkkarissa vastaa n. 25% sykliä. Auto on ollut meillä n. 2,5 vuotta ja lataustapahtumia n. 700 kpl, eli reilut 3/4 öistä se on istunut johdossa.

Näin yleisesti latauskeskusteluun voin suositella kyllä go-e:n geminiä. Meillä 11 kW versio, jossa asetettuna 20 kWh "next trip" -tavoite aamuseikaksi & eco-tilan raja jossain puolessa sentissä/kWh. Tällä setillä lataa autoon kahden halvimman tunnin aikana n. 100 km rangea ja jatkaa latausta tuon yli, jos sähkö on käytännössä ilmaista.

Pelkästään tuolla setillä ja tunnollisesti autoa töpseliin tökkimällä pääsee siis käytännössä pörssisähkön parin halvimman tunnin hintaan täysin automaattisesti + auto on lähes aina aamulla täynnä* odottelemassa seuraavaa päivää (*oli se sitten 80 tai 100%). Eikä tarvitse miettiä yhtään mitään. :tup:

Sen verran tulee itse seurattua energiamarkkinoita, että jos näyttää yksittäiseltä kalliilta yöltä ja seuraavana vetää taas nollille, tulee poikettua rutiinista ja jätettyä auto tökkäämättä laturiin. Ei noiden kuukauden yksittäisten "kalliiden" öiden välttelystä juuri taida olla oikeasti isoa hyötyä (esim. eilen olisi ollut huikean kalliit 5-6 snt/kWh tunnit tarjolla), mutta tuleepahan näperreltyä niitä sentin osiakin. :whistling:

Kyllä se polttis on edelleen aivan verraton peli. Rangee tulee letkusta aivan hillitöntä tahtia vs sähkis. Eikä rangen lisäys ole lämpötilasta tai esilämmityksestä kiinni mitenkään. Eikä latausteho ole mitenkään kiinni myöskään siitä, että monta lataaja on samaan aikaan aikaan kentällä. Ja latauskentän odotusajat ovat minuutteja jos ruuhkaa on.

Ja joo, lataan 90 % kotona , ja matkan päällä tietty latausasemilla. Mutta jos rehellinen olen, huolettomanpaa autoilua on polttiksella ajo, jos puhutaan lataamisesta vs tankkaamisesta. Ei siitä vaan pääse mihinkään , vaikka kuinka vääntää. Kotona lataus on ihan vaivatonta, mutta sekin ottaa siellä isosti aikaa. Ja rajoittaa yllättäviä ajoja.

Ja mitä rangeen tulee, polttis on "lähes tunteeton" rangen vaihteluille sään mukaan. Sähkis ei ole sitä missään määrin. Poltiksella ajaminen ei vaadi mitään etukäteisajattelua, suunnitelua tai muistamista, senkun päättömästi ajaa ja tankkaa vaan. Sähkis ei pysty samaan.

Mielelläni puolustelisin sähkistäni, mutta minkäs teet, faktoille ei vaan voi mitään.
Siitä on kyllä oltava samaa mieltä, että pitkillä matkoilla (ja etenkin ulkomailla!) sähkiksellä matkaamista pitää/kannattaa suunnitella etukäteen enemmän. Kotilataaja (tai muuten täydellä akulla lähtijä) fiksusti lounastauon tähtäämällä pääsee sen ~2x rangen varsin kivuttomasti, mutta tuon jälkeen tulee kyllä ylimääräistä pysähtelyä polttikseen verrattuna.

Vastapainona on taas arkiajojen helppous ja muut sähkisten hyvät puolet. Kokonaisuudessaan meidän ajoillamme ei ole kyllä usein ikävä polttista ja täten diisselimersukin on toivottavasti vaihtumassa lähiaikoina sähkäriin. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Siitä on kyllä oltava samaa mieltä, että pitkillä matkoilla (ja etenkin ulkomailla!) sähkiksellä matkaamista pitää/kannattaa suunnitella etukäteen enemmän.

Minä luovuin jo ensimmäisen sähkärivuoden jälkeen tuosta etukäteissuunnittelusta. Nykyisin lähdetään reissuihin täysin ilman minkäänlaista suunnitelmaa latailujen suhteen, ja mennään ihan kuin aikanaan polttiksilla. Lataillaan sitten kun tarvitsee. Asennetta vain on täytynyt tuunata siihen suuntaan, ettei revi stressiä siitä, että tulee matkalla ylimääräisiä noin puolen tunnin pysähdyksiä. Ja lisävaivana polttikseen verrattuna joutuu sitten välillä käyttämään kännykkää siihen, että voi tarkistaa mistä löytyy latauspaikkoja. Mutta nykyisin alkaa olla latureita niin joka puolella, että harvoin niitä etsimään joutuu.
 
Kyllä se polttis on edelleen aivan verraton peli. Rangee tulee letkusta aivan hillitöntä tahtia vs sähkis. Eikä rangen lisäys ole lämpötilasta tai esilämmityksestä kiinni mitenkään. Eikä latausteho ole mitenkään kiinni myöskään siitä, että monta lataaja on samaan aikaan aikaan kentällä. Ja latauskentän odotusajat ovat minuutteja jos ruuhkaa on.

Ja joo, lataan 90 % kotona , ja matkan päällä tietty latausasemilla. Mutta jos rehellinen olen, huolettomanpaa autoilua on polttiksella ajo, jos puhutaan lataamisesta vs tankkaamisesta. Ei siitä vaan pääse mihinkään , vaikka kuinka vääntää. Kotona lataus on ihan vaivatonta, mutta sekin ottaa siellä isosti aikaa. Ja rajoittaa yllättäviä ajoja.

Ja mitä rangeen tulee, polttis on "lähes tunteeton" rangen vaihteluille sään mukaan. Sähkis ei ole sitä missään määrin. Poltiksella ajaminen ei vaadi mitään etukäteisajattelua, suunnitelua tai muistamista, senkun päättömästi ajaa ja tankkaa vaan. Sähkis ei pysty samaan.

Mielelläni puolustelisin sähkistäni, mutta minkäs teet, faktoille ei vaan voi mitään.
Juuri tämän takia puntaroin uuden työsuhdeauton kohdalla, että jatkaisinko polttiksella vai siirtyisinkö vatkaimeen. Lopulta rahallinen hyöty ja se, että sain sillä pienemmällä rahalla "enemmän" vei voiton. Just ajoin pientä rundia pohjoisessa tolla vanhalla ja tuota tulee eniten ikävä, että saa parin minuutin paussilla sen lähes 800 km rangea. Enkä siis epäile hetkeäkään ettenkö tottuisi tuon sähkiksen kanssa toimimaan. Aivan varmasti totun ja lopulta saatan jopa todeta, että vartin kusitauoilla kun ottaa sen parisataa kilsaa lisää, niin riittää aivan mainiosti. Eikä noita pohjoisen reissuja ole edes kovin usein, mutta kun EV database sanoo Caprille maantiellä kylmällä kelillä (-10C) 330km, leudossa säässä 425km, niin kyllä se talvella tuppaa tippumaan se yhden tankillisen range reippaasti alle puoleen. Ja tuo ei taida ottaa huomioon mahdollista kuormaa?

Suurin osa ajosta on kuitenkin täällä Uudellamaalla ja ajoittain vähän pidemmällä tuon talvirangen sisällä (esim Pori, Jyväskylä, Lappeenranta, Tampere), niin kyllä sen harvinaisemman pohjoisen ajon tuolla kestää. Siitä ei kuitenkaan pääse yli eikä ympäri, että noihinkaan nimettyihin paikkoihin ei mennä edes takas lataamatta, siinä missä täydellä bensatankilla se onnistuisi tarvittaessa. Kuopioon tekee sähkiksellä kesälläkin tiukkaa. Toisaalta sen ajan kun viettää Uudellamaalla, niin tuskin tarvitsee kotilatauksen ansiosta kovin usein vartavasten mennä laittamaan autoa töpseliin.
 
Sen verran jatkan, että valehtelusta syyttämistä en niele: Keskimääräinen lataustapahtuma koko historiassa 13,9 kWh, joka meidän volkkarissa vastaa n. 25% sykliä. Auto on ollut meillä n. 2,5 vuotta ja lataustapahtumia n. 700 kpl, eli reilut 3/4 öistä se on istunut johdossa.
Eli sun skenaariot ei vastannut sun todellisuutta %-määrien, lataustavan eikä hinnan osalta. Hieno juttu :thumbsup:
 
Eli sun skenaariot ei vastannut sun todellisuutta %-määrien, lataustavan eikä hinnan osalta. Hieno juttu :thumbsup:
Miten niin ei? Tuossa on toki mukana lataushäviö + lämmitykset, eli akkuun ei päädy noin paljon energiaa. Onko se nyt sitten lonkalta 20 vai akshually 22,73% DoD niin ihan sama. :rofl2:

Lataustapa on aivan valtaosin joka ajokerran jälkeen illalla piuhaan. Ei mekään nyt ihan joka päivä rällätä, joten yli 3/4 latausta per yö oli itsellenikin yllättävän suuri lukumäärä.

Voit itse laskeskella joka yön parin halvimman tunnin keskiarvon vaikka tältä kuulta ja kertoa, kuinka kaukana nollasta ollaan. Itse en jaksa, mutta sähköyhtiön pojat selvästi ovat sinun mielestäsi minulle kovin armeliaita, kun myyvät energian markkinahintaa halvemmalla. :D
 
Ja mitä rangeen tulee, polttis on "lähes tunteeton" rangen vaihteluille sään mukaan. Sähkis ei ole sitä missään määrin. Poltiksella ajaminen ei vaadi mitään etukäteisajattelua, suunnitelua tai muistamista, senkun päättömästi ajaa ja tankkaa vaan. Sähkis ei pysty samaan.
Ja tämähän johtuu valtaosiltaan siitä, että polttis käyttää valtaosan polttoaineen energiasta lämmöntuotantoon. Tuo hukkalämpö voidaan sitten talvella käyttää lämmitykseen. Sähkiksen hyötysuhde niin hyvä, että tuo ei onnistu, joten sitä sähköä pitää käyttää lämmön tuottamiseen.
 
Mitä tämä tarkoittaa? Rajoittamaan mitä ja miten? Rajoittamaan pika / av-latausnopeutta, estämään latausrajan nostoa 100%:iin / pakottamaan sitä alemmas?
Monella epäselvällä tavalla: välillä ei antanut nostaa latausrajaa päälle 90%, välillä oli pätkinyt latausta ja usein latasi miniminopeudella akun ollessa päälle 85% latingissa. Latausnopeuden romahdus ja pätkimiset ilmeni siten, että vaikka laittoi 10 tunniksi lataukseen, akussa saattoi aamulla olla 91%. Kyseessä siis 60-malli, eli 58 kWh käytössä, riittävät sulakkeet ja siis älytön kuormanhallinnaton Teslan laturi. Minkälaisia ongelmia ei ollut pienemmillä prosenteilla tai muilla sähkäreillä millään prosenteilla.
 
Minä luovuin jo ensimmäisen sähkärivuoden jälkeen tuosta etukäteissuunnittelusta. Nykyisin lähdetään reissuihin täysin ilman minkäänlaista suunnitelmaa latailujen suhteen, ja mennään ihan kuin aikanaan polttiksilla. Lataillaan sitten kun tarvitsee. Asennetta vain on täytynyt tuunata siihen suuntaan, ettei revi stressiä siitä, että tulee matkalla ylimääräisiä noin puolen tunnin pysähdyksiä. Ja lisävaivana polttikseen verrattuna joutuu sitten välillä käyttämään kännykkää siihen, että voi tarkistaa mistä löytyy latauspaikkoja. Mutta nykyisin alkaa olla latureita niin joka puolella, että harvoin niitä etsimään joutuu.

Sama juttu ja noin -23 kulmilla kun latureita alkoi olla vakioreiteillä pidemmillä matkoilla (800km+ per suunta), ajeli sen mukaan latureille mihin sattui pääsemään. Edellisen auton kanssa kyllä laturilla sai vähän kyttäillä seuraavaa stoppia, jotta akku ei vahingossa olisi liian täynnä (jotta täällä saisi ok vauhdit).

Nykyisellä tuokin on historiaa ja reilu viikko sitten ajelin Kuusamon takaa pk-seudulle ja latureilla meni yhteensä 42min. Se oli tarkalleen se aika mitä meni syödessä ja vessa/kauppatauolla ja perillä oli jopa turhaankin vielä akussa kapaa. Ajotkn keskinopeus reilu satanen.

Itse en ole jaksanut viritellä kotilatauksia halvimpiin tunteihin vaan normina latausraja 90% ja lähtöaika 06:00. Yleensä kuuden kulmilta nousee sähkön hinta ja ihan sama menikö muutama snt sinne tänne. Kuitenkin ihan halpaa ja osuu yösiirtoon (alle 1,5snt/kWh). Sitten jos jostain syystä olisi kalliita öitä, tiputtelen rajaksi 50-70% ja latailen myöhemmin täyteen, kun piikkipäivät ohi. Vastaavasti rajaksi aina 100%, jos tulee pidempää ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Monella epäselvällä tavalla: välillä ei antanut nostaa latausrajaa päälle 90%, välillä oli pätkinyt latausta ja usein latasi miniminopeudella akun ollessa päälle 85% latingissa. Latausnopeuden romahdus ja pätkimiset ilmeni siten, että vaikka laittoi 10 tunniksi lataukseen, akussa saattoi aamulla olla 91%. Kyseessä siis 60-malli, eli 58 kWh käytössä, riittävät sulakkeet ja siis älytön kuormanhallinnaton Teslan laturi. Minkälaisia ongelmia ei ollut pienemmillä prosenteilla tai muilla sähkäreillä millään prosenteilla.
Kuulostaa kyllä enemmän softaan liittyvältä ongelmalta kuin tietoiseen rajoittamiseen.
 
.
.
Siltikin sun väittees nollan tuntumassa olevasta keskiarvosta lataussähkölle on ihan puutaheinää, jos yhdeksänä yönä olet lataillut. Huomioiden pörssin kk-keskihinnan olevan reilusti koholla tässä kuussa olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten olet saanut niihin pariin halpaan päivään ammuttua satoja kWh, että saat väitteesi mukaisen hinnan/kWh (ihan keskiarvo, latausten osaltahan pelkkä kk-historian katsominen riittää osoittamaan väitteesi höpöhöpöksi).
@aapelih :n veikkauksen nollan tuntumassa olevasta keskiarvosta lataussähkölle 1.-13.10. ei voi sanoa olevan puutaheinää.

Perustelu:
Hän latasi yhdeksän kertaa 1.-13.10. Ladatun energian yhteismäärä oli 168,6 kWh, eli keskimäärin 18,73 kWh/lataus. Aapelih sanoi lataavansa automatisoidusti kaksi halvinta tuntia, mikä aika riittääkin hyvin tuohon 18,73 kWh:iin.

Lasketaan lokakuun yhdeksän latauksen keskihinta.

Nro, pvm, klo, snt/kWh (sis. alv):
1, 3.10, 3-5, 0,37
2, 4.10, 5-7, 0,00
3, 5.10, 4-6, 0,00
4, 5.-6.10, 23-1, 0,57
5, 8.10, 2-4, 0,00
6, 10.10, 3-5, 0,13
7, 11.10, 0-2, -0,015
8, 12.10, 6-8, 0,02
9, 13.10, 2-4, 0,00

Jos kaikkina yhdeksänä latausyönä ladattiin yhtä paljon, niin aapelih:n latausenergia maksoi keskimäärin 0,119 snt/kWh sisältäen energian, alvin ja marginaalin (aapelilla nolla). Sentin tarkkuudella ilmoitettuna se on 0 snt/kWh, joten aapelih ei puhunut höpöhöpöä. Euroina lokakuun yhdeksän latauksen energia (168,6 kWh) on tullut maksamaan yhteensä 0,20 €, eli noin 0,02 €/latausyö. Sähkövero ja siirto toki tuohon päälle, mutta nyt oli kyse pelkästä energian hinnasta.

Vieläkin halvemmalla saisi, jos lataisi halvimmat yksittäiset tunnit/vartit vs. minä katsoin vain kaksi halvinta peräkkäistä tuntia. Ja toki vielä siitäkin halvemmalla, jos ei lataa tasamäärää joka kerta, vaan lataa isomman satsin hinnan ollessa nollilla tai miinuksella.

Edit. aapelih:n marginaali on nolla, joten korjasin laskut.
 
Viimeksi muokattu:
Polttis vie varmasti 100-0, jos kantama ja kuinka paljon sitä voi saada lisättyä per minuutti (sitten kun on asemalla) on ainoa mittauskriteeri. Tosin vähän kummastelen sähköauton hankintaa tällaisessa tapauksessa.
Sähkis on mulle ihan sopiva ja hyvä peli, ei siinä mitään. Mutta kun sen vaivatomuudesta puhutaan, niin polttis on kyllä vaivattomampi vaikka kuinka selittelisi.
Jos kotoa löytyy 11kW latausasema niin kytkeminen ja irroittaminen vienee kokonaisuutena alle minuutin. Lykkää illalla kiinni niin aamulla on aina se akku täysi (oli se sitten lataajalle 80% tai 100%). Millä tavoin siis ottaa aikaa ja rajoittaa?
Kotona on 11kW laturi, mutta olenko ainoa ihminen maailmassa, joka on tullut tyhjällä akulla kotiin ja sitten onkin tullut jokin ylättävä meno hetken kuluttua. Ei siinä kotilatauksen 11kW auta. Pitää siis mennä pikalatausasemalle notkumaan. Ja jos on kiire, niin pistää vihaksi.
Ja tämähän johtuu valtaosiltaan siitä, että polttis käyttää valtaosan polttoaineen energiasta lämmöntuotantoon. Tuo hukkalämpö voidaan sitten talvella käyttää lämmitykseen. Sähkiksen hyötysuhde niin hyvä, että tuo ei onnistu, joten sitä sähköä pitää käyttää lämmön tuottamiseen.
Tämähän on varmasti kaikkien tiedossa, mutta tämä energiatehokkus kääntyy myös sitä itseään vastaan, jos puhutaan rangesta. Vastatuuli, sade, maasto, lämpötila, vauhti "rankaisee" sähkistä ihan eri tavalla kuin polttista. Polttis on liki tunteeton näille. Kulutus sähkiksella voisi siis vaihdella todella rajusti ( ihan saman päivän aikanakin ) ja sen takia rangen arvioiminen on vaikeata etukäeen.

Minä luovuin jo ensimmäisen sähkärivuoden jälkeen tuosta etukäteissuunnittelusta. Nykyisin lähdetään reissuihin täysin ilman minkäänlaista suunnitelmaa latailujen suhteen, ja mennään ihan kuin aikanaan polttiksilla. Lataillaan sitten kun tarvitsee. Asennetta vain on täytynyt tuunata siihen suuntaan, ettei revi stressiä siitä, että tulee matkalla ylimääräisiä noin puolen tunnin pysähdyksiä. Ja lisävaivana polttikseen verrattuna joutuu sitten välillä käyttämään kännykkää siihen, että voi tarkistaa mistä löytyy latauspaikkoja. Mutta nykyisin alkaa olla latureita niin joka puolella, että harvoin niitä etsimään joutuu.
Tämä on hyvä ja leppoisa tyyli matkata. Latureita on nykyään hyvin tarjolla. Ainoa lisätyö on vaan pongata ne oikeat teholaturit jotta stopit ei veny kohtuuttomiksi. Sitten vielä muuttujana se kentän käytöaste, joka voi heilauttaa nimellislataustehoja paljonkin ja stopin pituus saattaa venyä yllättävästi paljon pidemmäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkis on mulle ihan sopiva ja hyvä peli, ei siinä mitään. Mutta kun sen vaivatomuudesta puhutaan, niin polttis on kyllä vaivattomampi vaikka kuinka selittelisi.
Kesäaikaan polttiksella ja sähkiksellä ei ole juurikaan eroa ja kilsoja nielevälle polttis lienee vaivattomampi.

Omalla kohdallani talviaikaan vaaka kääntyy sähköautoon. Ei tarvitse raaputella ikkunoita tai huolehtia tyhjenevästä 12V akusta (webasto). Lämmintä tulee heti. Niin iso plussa, että sähkis voittaa vaivattomuudesta, vaikka talviaikainen toimintamatka on mitä on.
 
Kesäaikaan polttiksella ja sähkiksellä ei ole juurikaan eroa ja kilsoja nielevälle polttis lienee vaivattomampi.

Omalla kohdallani talviaikaan vaaka kääntyy sähköautoon. Ei tarvitse raaputella ikkunoita tai huolehtia tyhjenevästä 12V akusta (webasto). Lämmintä tulee heti. Niin iso plussa, että sähkis voittaa vaivattomuudesta, vaikka talviaikainen toimintamatka on mitä on.
Tämä on hyvä huomio. Nykyisessä polttiksessa (tai no itselataava hybrid, mutta kun sähkö vain avustaa, niin helpompi puhua polttiksesta) on etäkäynnistymahdollisuus ja siitä (tai vastaavasta ominaisuudesta) en tahtonut luopua. Se oli itseasiassa se suurin syy mikä nosti hintaeron mulla merkittäväksi (viittaan edelliseen postaukseeni). Ainoa soveltuva vaihtoehto, jossa oli etäkäynnistys oli jatkaa samalla mallilla. Lämppärin sai tehtaalta muutamaan malliin, mutta silloin olisi luopunut nelivedosta tai jostain mukavuuslisävarusteesta. Sähköautoon vaihtaminen tarkoitti sitä, ettei tarvitse luopua kummastakaan ja verotusarvokin on pari sataa pienempi.
 
Omalla kohdallani talviaikaan vaaka kääntyy sähköautoon. Ei tarvitse raaputella ikkunoita tai huolehtia tyhjenevästä 12V akusta (webasto). Lämmintä tulee heti. Niin iso plussa, että sähkis voittaa vaivattomuudesta, vaikka talviaikainen toimintamatka on mitä on.

Mä laittaisin just päinvastoin, lämmitys toki plussa sähkikselle mutta sitten kaikki muu menee polttikselle. Se vaivattomuus vaikkapa hiihtoreissussa kun ei tartte miettiä onko kohteessa latausta tms, miten löytyy latureita matkalla, joutuuko auto olemaan pitkään pakkasessa alhaisella varauksella jne.

Ja webasto ei syö sitä 12v akkua kunhan ei huudata sitä jatkuvasti pätkäajossa.

Kesällä taas sähkis on about täysin huoleton.
 
Ei tarvitse raaputella ikkunoita tai huolehtia tyhjenevästä 12V akusta (webasto). Lämmintä tulee heti. Niin iso plussa, että sähkis voittaa vaivattomuudesta,
Webasto oli edellisissä autoissa , ja ihan saman lailla ne ikkunat suli kuin sähkiksessäkin. Mitään akkuongelmia ei ole koskaan ollut, mutta tämä saattaa sitten olla puhtaasti ajoprofiilista riippuvainen. Toki sähkis lämpenee hitusen nopeammin kuin bensis, jos kylmänä lähdetään liikkeelle.

Yritän tässä puolueettomasti vertailla autoilun vaivattomuutta, niin vaikka sähkiksen omistankin, niin polttis oli jotenkin huolettomampi kulkupeli. Sitä vain ajoi , ei tarvinnut mitään mietiskellä tai suunnitella,

Muistaako kukaan foorumeilla keskusteltavan polttiksen tankkauksesta ? Entäpä sähkisten lataamisesta? Niinpä. Siinäpä se vastaus taitaa ollakin.
 
Yritän tässä puolueettomasti vertailla autoilun vaivattomuutta, niin vaikka sähkiksen omistankin, niin polttis oli jotenkin huolettomampi kulkupeli. Sitä vain ajoi , ei tarvinnut mitään mietiskellä tai suunnitella,

Meillä taloudessa sähkis ja polttis eikä kahta sanaa siitä kumpi on oikeasti vaivattomampi. Mutta silti tykkään sähkiksestä enemmän.
 
Jos keskustelee sähköautoilun vaivattomuudesta, keskustelu on oikeassa ketjussa. Mutta jos kerrot perusteluja siihen miksi sähköautoilu on hieman hankalaa, olet väärässä ketjussa. Tiedä siitä sitten missä ja mitä pitäisi keskustella. Aina olet väärässä paikassa jonkun mielestä.
 
Tämä on hyvä ja leppoisa tyyli matkata. Latureita on nykyään hyvin tarjolla. Ainoa lisätyö on vaan pongata ne oikeat teholaturit jotta stopit ei veny kohtuuttomiksi. Sitten vielä muuttujana se kentän käytöaste, joka voi heilauttaa nimellislataustehoja paljonkin ja stopin pituus saattaa venyä yllättävästi paljon pidemmäksi.

Tuohon käyttöasteeseen tosiaan tuota kännykkää joutuu käyttämään. Auton navigaattorikin näyttää hyvin latauspaikat, mutta siitä en ole keksinyt, saako mitenkään tietoa kuinka moni lataustolppa on käytössä.

Webasto oli edellisissä autoissa , ja ihan saman lailla ne ikkunat suli kuin sähkiksessäkin. Mitään akkuongelmia ei ole koskaan ollut, mutta tämä saattaa sitten olla puhtaasti ajoprofiilista riippuvainen.

Minä laitatin polttiksiin aina akulle ylläpitolaturin, niin sai 12 V akkuun sitten virtaa kun tuli kotipihassa lämmitettyä roikasta. Ei ollut sitten koskaan webaston kanssa ongelmaa että 12 V akku tyhjenisi.
 
Sähkis on mulle ihan sopiva ja hyvä peli, ei siinä mitään. Mutta kun sen vaivatomuudesta puhutaan, niin polttis on kyllä vaivattomampi vaikka kuinka selittelisi.
En nyt sinällään sanoisi tätä faktaksi. Riippuu täysin henkilöstä ja ajotarpeista. Kotilatauksella selviävälle sähköauto voi hyvin olla vaivattomampi, kun ei tarvitse erikseen poiketa bensa-asemalle pelkästään autoa tankkaamaan. Lisäksi on vaivattomuudessa muitakin kulmia, sanoisin sähköautolla olevan vaivattomampaa lähteä vaikka talvipakkasilla yllättäen reissuun (ulkoa parkista), kun auto lämpenee nopeasti ja tehokkaasti. Huollettavaakin vähemmän. Jos olisi kaksi autoa pihassa, joista toinen on sähkö ja toinen polttis, niin väittäisin kyllä valtaosan tekevän suurimman osan ajosta sillä sähköautolla ja taustalla olevan muitakin syitä kuin käyttövoiman hinta. Polttis napattaisiin alle oletettavasti enimmäkseen niihin yllätystapauksiin tai pitkille matkoilla, joilla ei saa tehdä pidempää stoppia kuin 5min.

Kotona on 11kW laturi, mutta olenko ainoa ihminen maailmassa, joka on tullut tyhjällä akulla kotiin ja sitten onkin tullut jokin ylättävä meno hetken kuluttua. Ei siinä kotilatauksen 11kW auta. Pitää siis mennä pikalatausasemalle notkumaan. Ja jos on kiire, niin pistää vihaksi.
Lataatko siis päivittäin vai vasta silloin kun akku on tyhjempi (esim. 40% tai alle)? Vai onko sellainen tilanne, että lähdet vaikka aamusta reissuun täydellä akulla, pääset illalla kotiin ja sitten tunnin päästä pitääkin lähteä yllättäen heti uusiksi perään toiseen reissuun? Tuollainen joo tietenkin ikävä tilanne ja joutuu vartoilemaan pikalaturilla. Lienee suhteellisen harvinainen kuitenkin? Vaikka se ei tietysti siinä hetkessä lohduta.

Omalla kohdalla on tullut ehkä muutama kertaa vuodessa noita tapauksia, jossa on pitänyt ihan puhtaasti seisoskella laturilla matkan jatkamiseksi. Koen silti sähköauton antavan sen verran enemmän plussia, että kokonaisuus jaa selkeästi positiiviselsi ja voin tuon pienen ”hinnan” siitä sähköautolla ajamisesta maksaa satunnaisesti. Hirveästi muita huonoja puolia ei juuri nyt tule sähköautosta mieleen (ainakaan työsuhdeautolla ajavana, jolloin ei tarvitse varsinaisesti miettiä arvonalenemaa tai akun kuntoakaan).

Muistaako kukaan foorumeilla keskusteltavan polttiksen tankkauksesta ? Entäpä sähkisten lataamisesta? Niinpä. Siinäpä se vastaus taitaa ollakin.
Tässä on sellainen olennainen ero, että toinen on normi johon ihmiset on elämässään tottuneet ja toinen on uusi vaihtoehtoinen asia sille. Muutos aiheuttaa aina keskustelua riippumatta siitä onko se hyvään vai huonoon suuntaan (ja isolle massalle hyvä asia voi olla jollekin yksittäiselle henkilölle silti todella huono). Jostain syystä ihmiset suhtautuvat todella tunteellisesti sähköautoihin. Osa suunnilleen kieltäisi ne kaikilta sen sijaan, että jättävät vain itse hankkimatta, ei nyt toki täällä foorumilla ole tällaista sentään.

Hirveästi ei ole vielä ihmisiä ketkä olisivat ajaneet pelkästään sähköautoa. Tällaisten henkilöiden keskustelu sähköautoista olisi varmasti hyvin erilaista kuin polttis->sähkis siirtymän tehneillä. Samoin he varmaan löytäisivät ihan eri tavalla ongelmia polttiksista, jos ajaisivat koko elämänsä ensin sähköautolla ja sitten laitettaisiin polttiksen rattiin. Eiköhän siinä kohtaa tulisi sitäkin kommenttia, että pitää mennä aina varta vasten dedikoidulle asemalle täyttämään auto. Päälle vielä toki niitä muita heikkouksia, joihin ollaan jo totuttu ja ei kiinnitetä samanlaista huomiota.
 
Viimeksi muokattu:
Minä luovuin jo ensimmäisen sähkärivuoden jälkeen tuosta etukäteissuunnittelusta. Nykyisin lähdetään reissuihin täysin ilman minkäänlaista suunnitelmaa latailujen suhteen, ja mennään ihan kuin aikanaan polttiksilla. Lataillaan sitten kun tarvitsee. Asennetta vain on täytynyt tuunata siihen suuntaan, ettei revi stressiä siitä, että tulee matkalla ylimääräisiä noin puolen tunnin pysähdyksiä. Ja lisävaivana polttikseen verrattuna joutuu sitten välillä käyttämään kännykkää siihen, että voi tarkistaa mistä löytyy latauspaikkoja. Mutta nykyisin alkaa olla latureita niin joka puolella, että harvoin niitä etsimään joutuu.
Ei tuo ylimääräinen pysähtely sinänsä stressaa. Koen vaan vähemmän vaivalloiseksi tsekata luurilla etukäteen vaikka ABRP:n suosituksen ja miettiä esim. lounasta tarjoavaa paikkaa, mutta kukin tavallaan. Volkkari myöskään ei ole mikään pikalatausihme (etenkään talvella), eli ex-tempore latailevan kannattaa valita joku muu menopeli.

Muutenkin mielestäni meillä on asiat (vähän liiankin?) hyvin, jos jollain kahdeksan tunnin matkalla puolen tunnin lataustauko on se olki, joka katkaisee länsimaisen ihmisen selän ilmastotoimissa. Joka tapauksessa menee koko päivä autossa, mutta ei kyllä mitenkään pysty odottamaan latausta. :rofl2:

Monella epäselvällä tavalla: välillä ei antanut nostaa latausrajaa päälle 90%, välillä oli pätkinyt latausta ja usein latasi miniminopeudella akun ollessa päälle 85% latingissa. Latausnopeuden romahdus ja pätkimiset ilmeni siten, että vaikka laittoi 10 tunniksi lataukseen, akussa saattoi aamulla olla 91%. Kyseessä siis 60-malli, eli 58 kWh käytössä, riittävät sulakkeet ja siis älytön kuormanhallinnaton Teslan laturi. Minkälaisia ongelmia ei ollut pienemmillä prosenteilla tai muilla sähkäreillä millään prosenteilla.
Aika jännä. Meillä ~sama auto (58 kWh id3) ja ei ole kyllä ikinä jäänyt lataamatta sinne mihin äpistä asetettu.

Viileällä säällä huomaa kyllä, että lataustehoa pudotetaan jopa tuosta 11 kW:stä kun mennään lähelle sataa. Viimeiset pari prosenttia voi lirutella vain 4-5 kW teholla.

@aapelih :n veikkauksen nollan tuntumassa olevasta keskiarvosta lataussähkölle 1.-13.10. ei voi sanoa olevan puutaheinää.

Perustelu:
Hän latasi yhdeksän kertaa 1.-13.10. Ladatun energian yhteismäärä oli 168,6 kWh, eli keskimäärin 18,73 kWh/lataus. Aapelih sanoi lataavansa automatisoidusti kaksi halvinta tuntia, mikä aika riittääkin hyvin tuohon 18,73 kWh:iin.

Lasketaan lokakuun yhdeksän latauksen keskihinta.

Nro, pvm, klo, snt/kWh (sis. alv):
1, 3.10, 3-5, 0,37
2, 4.10, 5-7, 0,00
3, 5.10, 4-6, 0,00
4, 5.-6.10, 23-1, 0,57
5, 8.10, 2-4, 0,00
6, 10.10, 3-5, 0,13
7, 11.10, 0-2, -0,015
8, 12.10, 6-8, 0,02
9, 13.10, 2-4, 0,00

Jos kaikkina yhdeksänä latausyönä ladattiin yhtä paljon, niin aapelih:n latausenergia maksoi keskimäärin 0,119 snt/kWh. Jos tuohon lisää marginaalia 0,37 snt/kWh (Nordic Green Energy), niin latausenergia maksoi energian, alvin ja marginaalin osalta yhteensä 0,489 snt/kWh. Sentin tarkkuudella ilmoitettuna se on 0 snt/kWh, joten aapelih ei puhunut höpöhöpöä. Euroina lokakuun yhdeksän latauksen energia (168,6 kWh) on tullut maksamaan 0,83 €, eli 0,09 €/latausyö. Sähkövero ja siirto toki tuohon päälle, mutta nyt oli kyse energian hinnasta.

Vieläkin halvemmalla saisi, jos lataisi halvimmat yksittäiset tunnit/vartit vs. minä katsoin vain kaksi halvinta peräkkäistä tuntia. Ja toki vielä siitäkin halvemmalla, jos ei lataa tasamäärää joka kerta, vaan lataa isomman satsin hinnan ollessa nollilla tai miinuksella.
Kiitoksia, sähkösopparissa marginaali 0 snt/kWh eli ei se kovin kaukana nollasta ole kuten uumoilin. :tup:

Kotona on 11kW laturi, mutta olenko ainoa ihminen maailmassa, joka on tullut tyhjällä akulla kotiin ja sitten onkin tullut jokin ylättävä meno hetken kuluttua. Ei siinä kotilatauksen 11kW auta. Pitää siis mennä pikalatausasemalle notkumaan. Ja jos on kiire, niin pistää vihaksi.
Tätä tuossa aiemmin tarkoitin, että on sillä "vähiten vaivaavalla" mahdollisimman harvoin lataamisella mukavuushaittojakin (mahdollisen akun heikentymisen lisäksi).

Jos muutaman sekunnin töpseliin tökkäämisen "vaivalla" autossa on täysi akku joka aamu, niin virtaa riittää paremmin yllättäviinkin menoihin. :tup:
 
joka katkaisee länsimaisen ihmisen selän ilmastotoimissa

No tuolta osin kannattaa omaa ajattelua tarkistaa, sillä hyvinkin suurelle osalle ihmisiä sähköauton hankkiminen ei ole mikään ilmastotoimi. En minäkään ole ilmaston vuoksi hankkinut sähköautoa, enkä edes kustannusten vuoksi.
 
Auton navigaattorikin näyttää hyvin latauspaikat, mutta siitä en ole keksinyt, saako mitenkään tietoa kuinka moni lataustolppa on käytössä.
Kyllä tämä mun kärry näyttä latauskenttien tolppien varattu/vapaana statuksen. Varmaan moni muukin.

Lisäksi on vaivattomuudessa muitakin kulmia, sanoisin sähköautolla olevan vaivattomampaa lähteä vaikka talvipakkasilla yllättäen reissuun (ulkoa parkista), kun auto lämpenee nopeasti ja tehokkaasti.
Tuo on enneminkin mukavuutta eikä vaivattomuutta. Liikeelle lähtö sujuu ihan yhtä vaivattomasti molemmilla.

os muutaman sekunnin töpseliin tökkäämisen "vaivalla" autossa on täysi akku joka aamu, niin virtaa riittää paremmin yllättäviinkin menoihin.
Aamulla harvemmin on mitään yllättävää, ainoastaan suunniteltua menoa, joten päivän tarpeen pystyy ennakoimaan . Ongelmat ovat ne illan menot, jolloin auto voi olla jo lähtökohtaisesti tyhjä kotiin palatessa. Poikkeustapauksia toki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 958
Viestejä
4 965 218
Jäsenet
79 718
Uusin jäsen
erikoisherra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom