Yleistä keskustelua sähköautoista

Mitä merkitystä sillä ylipäätään on? Satelliittipaikannus perustuu vastaanotettuihin signaaleihin eikä minkäänlaista liikennettä ole autosta satelliitteihin päin.
Samaan ihmettelin, sitä ei avattu.

Yritin googlettaakin onko siinä jotain kaksisuuntaista palvelua. Kiinassa jollain toisella nimellä ehkä on tai sitten ei, ja sekin ehkä maanpäällinen.
 
Edit, Kiinaketjun aihetta
Aika sensaatiohakuinen juttu taas yllättäen iltapäivälehdeltä.

Alkuperäisessä NRK:n artikkelissa kerrotaan "Project Cage":n tarkoitus on tutkia lukuisten kiinalaisten ja amerikkalaisten autojen aiheuttamaa yhteiskunnallista riskiä. ...
Tätä artikkelliako tarkoitit nrk.no/innlandet/ekspert-advarer-mot-kinesiske-elbiler-_-forsvaret-har-ingen-begrensninger-1.17138704 , 2024 marraskuussa julkaistu, ilmeisesti tuo tunnelli juttu oli eri.
 
Kansa on puhunut, Teslaa välttelee poliittisista syistä 41% sähköautoilijoista, kiinalaisia autoja 12%, amerikkalaisia autoja 5% :hmm:
1763492699864.png
Lähde:
Ylen artikkeli:
 
Kansa on puhunut, Teslaa välttelee poliittisista syistä 41% sähköautoilijoista, kiinalaisia autoja 12%, amerikkalaisia autoja 5% :hmm:
1763492699864.png
Lähde:
Ylen artikkeli:
Ei taida bonukset laueta.
 
Saako lataa vapaasti? Kuulostaa oudolta koska miksi työnantaja haluaisi antaa ilmaiseksi mitään ellei nyt hyvää hyvyyttään ole tätä tehnyt. Kotona saa ladata miten haluaa ja työpaikalla hoidetaan työhön liittyvät asiat.

Oudompaa tässä on se, että nimenomaan sähköautot nostetaan tikunnokkaan ja niistä tehdään ikäänkuin varoittava esimerkki jossa työnantaja ei saa antaa edulliseen (tai ilmaiseen) hintaan sähköä sähköautoilijoille, mutta muille saa.

Itse tiedän ainakin kaksi työpaikkaa, jossa on lämppäritolpista on saanut sähköautot ladata ilmaiseksi aivan kuten on saaneet polttikset pitää lohkolämppäreitään. No niihinkin on tullut sitten vuosiveloitus, mutta se on ollut nimellinen ja jos vaan töissä on käynyt esim. vähintään kolmena päivänä viikossa niin se on ollut jo kannattavaa. No nyt näillä työpaikoilla joudutaan kieltämään sähköautojen lataus tai ottamaan se latausetu koska muulloin työnantaja joutuisi asentamaan mittaroinnin tolppiin tai hankkimaan jokin typerän ulkopuolisen latausoperaattorin.

Jos sitä autoa lataisi esim. 10A matkalaturilla ja työmaalla käy vain satunnaisesti niin se auto kannattaa ladata työpäivän jälkeen julkisella maksullisella laturilla jos ei kotona ehtinyt. Ja sitten tulee se valvontaongelma, jos parkkipaikan edessä on tolppa niin miten työnantaja hoitaa kyttäämisen ettei se paha sähköautoilija lataa autoaan siinä, vaan ainoastaan polttomoottorikuskit lämmittää lohkoaan ja kabiiniaan.
 
Ei taida bonukset laueta.

Bonuksien laukeamiseen sai muistaakseni automyynti laskeakin nykyisestään vielä. Eli Teslan omistajat (tai enemmistö niistä) ei siis pidä Teslaa autofirmana. Teslan päätuote onkin se osake ja siihen liittyvä hype ja siten bonusten vaikeimmat tavoitteet liittyy osakkeeseen eikä itse liiketoimintaan.
 
Eikös tää nyt ole just todella todella helppoa? Jättää kiinalaisen kauppaan ja ei tarvitse miettiä asiaa?
Tässä päästään hyvin äkkiä samaan keskusteluun, mitä reitittimien kohdalla oli ehkä kuukausi sitten, että yleensä vähintään puolijohdekomponentit tulevat Kiinasta tai samaiselta suunnalta. Jos Teslaa valmistetaan Kiinassa, Euroopassa ja Amerikoissa, niin voiko siihen luottaa? Eikä kyllä mene paljon paremmin millään isommillakaan brändeillä, juurihan VW tuo Xpengin autoa VW-logolla keulassa ulos. Jos siis haluaa tavaraa, jolla ei ole Kiina-siteitä, niin epäilen vahvasti että yksikään isompi autobrändi ei tälläistä ei-Kiina -merkkiä tuotteeseensa saa.

Vähän aasinsiltana tähän voidaan vetää vielä nuo ruokakauppojen pienet suloiset robotit -- mihin se kuvadata oikeasti välitetään ja tai mitä siitä datasta oltaisiin valmiit maksamaan? Tuollahan ne kuvaavat kaupungi-infraa sekä kaikkia siellä liikkuvia ihmisiä ja autoja. Riittääkö niiden kamerat kasvojen tunnistukseen jne. Kunhan kysyin...
 
Nythän GM ja Tesla on jo päätöksensä tehneet, että kiinalainen alihankinta loppuu. Tuloksia nähdään varmaan 30-luvulla, muitakin seuraa perässä, mutta se muutos ei tapahdu ihan sormia napsauttamalla.
 
Nythän GM ja Tesla on jo päätöksensä tehneet, että kiinalainen alihankinta loppuu. Tuloksia nähdään varmaan 30-luvulla, muitakin seuraa perässä, mutta se muutos ei tapahdu ihan sormia napsauttamalla.
Nyky GM on rippeet nurin menneestä, ja näinä aikoina ehkä kannattaa ja voi tehdä tuollaisia ulostuloja ensivuosikymmenelle. (googlettelun perusteella ilmoittanut alinhaninta ketjulle kiiina riippuvuuden katkaisusta, siis vähän pidemmälle, eli alihankkijoita etisimään vaihehtoja kiina riippuvaisille raaka-aineille, koponenteille).

Teslan osalta jos väitteesi pitää paikkansa niin olen yllättynyt kolmesta syystä. Elon nyt liehittelee Kiinan hallintoa, joten julkinen ulostulu ylättävää, Kiinan markkinat ovat olleet Teslalle tärkeitä, niin myynniin, kuin tuotanto ketjun kannalta. Tietenkin jos tuossa kikkailet kiinalainen alinhankinta sanaparin kanssa , jossa ei mennä kovin syvälle ja leimasta pääsee irti jos "pää" konttori ei ole manner Kiinassa.

Jenkkimarkkinoilla myynnin osalta rajusti tiukkenevat määräykset, (jotka jo vaikuttaa) mikä rajoittaa osittain enemmänkin, siellä komponentti kieltoa, tegnologia kieltoa, koodin osalta tiukka linja, en ihan varma onko varmistunut kuinka tiukkaksi vedetään. Paikallisella autoteollisuudella, ja kehitysyhtiöillä meni kuviot uusiksi.

Tesla (olihan Elon vähän aikaan näkyvä Trumpin hallinnon kasvo) on ilmoittannut jenkki markkinoilla jenkki prosentin kasvattamisesta.
 
Ehkä lienee syytä huomioida näissä jenkkifirmojen "ihan just lopetetaan Kiinasta ostaminen" -lausunnoissa, että ne pitävät paikkansa juuri niin kauan, kuin vallassa oleva hallinto niin vaatii. Täsmälleen samasta syystä on aiheellista miettiä sen Baidoun lisäksi GPS:n hallinnoijaa. Joskus 10 vuotta sitten maariskit olivat eri näköisiä kuin tänään.

(aletaan olla kaukana ketjusta)
 
Onkos joku tilannut tuollaista uutta BMW iX3:a? Aloin nyt miettiä, jos siirtyisin takaisin työsuhdeautoon ja tuo vaikutti mielenkiintoiselta. Aloin vain miettiä noita BMW:n markkinointimateriaaleja versus konfiguraattoria. Suurin osa iX3 mainosmateriaaleista näyttää kuvaa siististä vaaleasta sisustuksesta vaaleine ratteineen, mutta konfiguraattorista ei pysty mitenkään tuollaista sisustusta valitsemaan. Mikähän ihmeen homma tuossa on? Miksi mainostetaan jotain mitä ei voi ostaa?

1763539489744.png
 
Koska verkkokoodari ja varsinkaan maakohtaiset toiminnot ei oo ihan ykkösprioriteetti autonvalmistajille, osa varusteista ym saattaa tulla tuotantoon nn viikolla xx vuotta, silti sen pystyy jo tilaamaan tänään, koska autosi valmistusviikko on silloin nn jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 282
Viestejä
4 998 372
Jäsenet
80 262
Uusin jäsen
Kekke123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom