AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Jotain fuulaa menossa (edelleen?) Postin/Tullin ja Alin välisissä paketeissa?

Seuranta kertoo SPxxxxxFI paketille, jotta;
"Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen."

Kyselin Postin chätistä, että mikä juttu ja mitä tietoja uupuu. Vastasivat:
"Lähetyksen tullaukseen vaadittavissa, lähettäjältä saatavissa tiedoissa on puutteita. Tiedot liittyvät EU:n turvasanomaan. Asia on Postilla selvityksessä. Valitettavasti selvitys voi viedä vielä jonkin aikaa, ettekä tällä hetkellä voi kuin odottaa. Saatte ilmoituksen kun asia etenee."
".. tiedot ovat kuitenkin niin puutteelliset ettei tullikäsittely ole toistaiseksi mahdollista"

Ja ei pidä kuitenkaan vielä itse tuota tullata. Pyysivät odottelemaan vaan.

Edit.
Nyt paketti on n. 4h jälkeen tullattu ja vapautettu toimitettavaksi. Olipas outoa.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_0420.png
meinasin jo tilailla uudestaan romuja
 
Onko vinkkejä, tilasin alista oneplus 13 suojalaseja 2kpl ja näissä mainostettiin että toimisi puhelimen sormenjälki lukijan kanssa.

Kokeilin molemmat lasit puhelimessa ja lukija ei toimi. Tein sitten refund pyynnön ja aliexpressin mukaan syy ei ole oikea saadakseni rahoja takaisin kun valitsin syyksi ettei tuote toimi kuten kuvauksessa mainitaan. Laitoin todisteeksi ruutukaapauksen sormenjälki lisäyksestä jossa puhelin kehoittaa poistaa suojalasin tai hankkimaan alkuperäisen.

Tämä ei kuitenkaan riittäny todisteeksi.

Tähän päivitystä että alin päätös on että myyjällä aikaa alle 3vrk antaa palautus osoite johon minä maksan postikulut, taikka hyvitys suoraan jossei osoitetta tule.

Eihän tuossa oli järkeä, postikulut tulee varmasti maksataan enemmän kuin itse tuotteet, ja mitähän myyjä tekee 2lla asennetulla lasikalvolla.
 
Tähän päivitystä että alin päätös on että myyjällä aikaa alle 3vrk antaa palautus osoite johon minä maksan postikulut, taikka hyvitys suoraan jossei osoitetta tule.

Eihän tuossa oli järkeä, postikulut tulee varmasti maksataan enemmän kuin itse tuotteet, ja mitähän myyjä tekee 2lla asennetulla lasikalvolla.
Ebayhin verrattuna Aliexpress on tosi huono jos tuote ei ole mitä on luvattu kun tuollaisia ehdottavat, ideana tietenkin että Kiinalaiset(Aliexpress ja myyjä) vetävät yhtä köyttä jotta kuluttaja jäisi tappiolle. Sitä en tosin osaa sanoa mikä järki siinä on pidemmän päälle kun jos samalle ihmisille tulee vastaavia kokemuksia useampia niin jossain vaiheessa kauppapaikka vaihtuu, kai siellä ajatellaan että kyllä niitä hölmöjä riittää maailmassa vaikka jotkut vaihtaisivat kauppapaikkaa?
 
Testailin Alilla eri kuponkeja, kokeilin varsin yhtä jenkeille tarkoitettua, siitä tuli joku erilainen virheilmoitus ja nyt valittaa "Unable to apply promo code. The total after discount (excl. shipping) doesn't meet the minimum purchase amount.". Tuleeko tuonne jotkut kuponkibännit, ei kai tuo tuote voinut juuri samalla hetkellä poistua alennuksen piiristä?
 
Lisää jotain ostoskoriin et summa menee minimin ylitse tai poista koodi käytöstä?
Ali pitää tuota tuotetta nyt 0€ arvoisena kuponkilaskuissaan, minulla oli siinä $70 kuponki ja nyt ei irtoa edes sentin alennusta. Noh säästyypähän rahat jos tuo ei ala tuosta myöhemmin toimimaan.

E: Ei toimi vieläkään ja lisäksi tuotteen hinta nousi. Opetus: huippudiili kannattaa tilata äkkiä eikä odotella ja kikkailla..
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla tuli Alista (EU varastolta) paketti, joka sisälsi kaksi samanlaista tuotetta (omissa paketeissaan yhteen teipattuna). Toinen täydellinen, mutta toisen kohdalla oli laadunvalvonta pettänyt.
Reklamaatio ei ollutkaan enää niin helppo, kuin aikaisemmin. Ei pystynyt ehdottamaan osapalautusta toisen tuotteen hinnasta. Automaattisesti tuli ohjeet palauttaa molemmat tuotteet takaisin. Itse pitäisi maksaa etukäteen postikulut jotka saisi takaisin joskus.
No en varmasti palauta, kun toinen meni suoraan käyttöön.
-> yhteys asiakaspalveluun ja kyseenalaistamaan palautusprosessin järkevyys ja se, että molemmat tuotteet pitäisi palauttaa, vaikka toinen on täysin ehjä. Tuotteet maksoi kuriirilla kotiin 46€ ja perus palautus 35€+ en edes katsonut paljonko tulee lisähintaa särkyvästä lähetyksestä.
Käskivät odottaa sen 10pv, kunnes dispute sulkeutuu automaattisesti (koska tuotetta ei palauta) ja sen jälkeen vasta pystyy pyytämään tuotteesta maksun osapalautusta.
Kyllä on taas vammaiseksi mennyt Alissakin dispute-prosessi.
Kuinkahan moni tuonkin jättää kesken ja tyytyy kohtaloonsa?
Ei sillä, tuota toista ns. "B-grade" tuotettakin pystyy kyllä käyttämään, mutta ihan periaatteesta siitä pyydän osan hinnasta takaisin, koska se ei täytä laatuvaatimuksia ja osuu jo silmäänkin tuo laadun puute.
Päivitys tähän tapaukseen.
Tosiaan dispute aluksi hylättiin, koska en lähettänyt tuotetta takaisin (tosin asiakaspalvelukin antoi ohjeeksi olla lähettämättä). Tässä välissä myyjäkin jo laittoi viestiä, pahoitteli asiaa ja ilmoitti hyvittävänsä tuotteen. Appeal ehti sulkeutuakin tuossa välissä, mutta asiakaspalvelun kautta laittoi hommat etenemään.
Lopputuloksena koko tilaus hyvitettiin, vaikka tilaukseen kuului 2x sama tuote ja toinen tosiaan priimaa. Olisi riittänyt puolikas hyvityskin (jota lähinnä odottelin), mutta ei sovi valittaa, kun ~50€ tuotteet jäi ilmaiseksi käyttöön.
 
Mites dispute nykyisin kannattaa alissa tehdä? Sain rikkinäisen tuotteet, eikä vastaanotetuksi merkitsemisen jälkeen löydy dispute-nappia. Viimeksi kävi niin, että klikkasin returns/refund ja halusivat että lähetän tuotteen takaisin. Miten saan pyydettyä refundia ilman että ruinaavat lähettämään takaisin?

E: Mahdollisesti pitää odottaa, että lähetyksestä on kulunut 10 päivää?
4.8 Tein kolme tilausta, kaikki Alin toimituksella mutta yhdestä piti maksaa postit erikseen. Kaikki oli lopulta pakattu samaan säkkiin ja saapui 14.8.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein parin kuukauden hiljaiselon jälkeen sain Alilta sähköpostiin ilmoituksen "delivery updaten", noh ei se ehkä ollut ihan sitä mitä odotin..

Miten tästä nyt edetään, koska voi/kannattaa laittaa refundi pyyntöä?
Tilauksien kohdalla lukee "The system will automatically confirm receipt after 18 days."

parcel.jpg
 
Melkein parin kuukauden hiljaiselon jälkeen sain Alilta sähköpostiin ilmoituksen "delivery updaten", noh ei se ehkä ollut ihan sitä mitä odotin..

Miten tästä nyt edetään, koska voi/kannattaa laittaa refundi pyyntöä?
Tilauksien kohdalla lukee "The system will automatically confirm receipt after 18 days."

parcel.jpg
Olisi varmaan kannattanut seurata pakettia jollain muulla kuin Alin omalla seurannalla tai jollain yksittäisen toimittajan seurannalla. Itse olen todennut vähän paketista riippuen ParcelsApp tai Postal Ninja aika hyväksi seurannaksi AliExpress-paketeille. Välillä kun nuo tulevat jotenkin niin eteei tule näkyviin Postin tai Matkahuollon äppeihin ennen kuin olet kerinnyt hakea paketin.

Ja koska paketti on lähtenyt takaisin niin heti vaan disputea, todennäköisesti paketissa on ollut puutteelliset tiedot joten on tullut bumerangi.
 
Olisi varmaan kannattanut seurata pakettia jollain muulla kuin Alin omalla seurannalla tai jollain yksittäisen toimittajan seurannalla. Itse olen todennut vähän paketista riippuen ParcelsApp tai Postal Ninja aika hyväksi seurannaksi AliExpress-paketeille. Välillä kun nuo tulevat jotenkin niin eteei tule näkyviin Postin tai Matkahuollon äppeihin ennen kuin olet kerinnyt hakea paketin.

Ja koska paketti on lähtenyt takaisin niin heti vaan disputea, todennäköisesti paketissa on ollut puutteelliset tiedot joten on tullut bumerangi.
Joo postal ninjan seurannasta mulla olikin screenshot edellisellä sivulla, samoja tietoja näytti myös cainio tracking ja 17track..
Suomen posti väitti koko ajan ettei ole saapunut suomeen.

E: Ali hyvitti 80e edestä kaikki tilaukset mukisematta heti seuraavana päivänä, maksettu paypalilla tiedä sitten onko tällä vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään kuriiri Aliexpressistä Cainiaon (Netherlands) tilalla STO, China. Kaksi pakettia tulossa tollasella, alkuviikosta tilattu. Ei ole ennen tullut ainakaan itellä moista vastaan.
 
Näköjään kuriiri Aliexpressistä Cainiaon (Netherlands) tilalla STO, China. Kaksi pakettia tulossa tollasella, alkuviikosta tilattu. Ei ole ennen tullut ainakaan itellä moista vastaan.
On noita paketteja ennenkin tuolla STO:lla tullut, ihan samalla tavalla on tullut kuin Cainiaon kuljetuksellakin. Olisikohan sivu-pari takaperin tässäkin ketjussa ollut tuosta juttua.

Itsekin tänään tilailin taas monen viikon tauon jälkeen AliExpressistä tavaraa, saa nähdä millä kuljetuksella tulee... Vaikka eipä sillä hirveästi eroa ole tuntunut olevan.
 
Siellä on ilmeisesti enemmänkin myllätty asioita, STO Chinan lisäksi ilmestyi yksi paketti kotiinkuljetettavaksi PostNordin seurantaan, Alin lähetystapa "AliExpress Selection Standard".
 
Hmm... Nyt uusimmassa tilauksessa seurantakoodi on ihan eri näköinen kuin aikaisemmin, ilmeisesti tosiaan ovat jotain muutelleet lähetyksissään. Aiemmin on ollut yleensä joko JJFI-alkuisia tai SPxxxxxxxFI -tyypisiä seurantakoodeja mutta nyt oli joku APxxxxxxxxx -muotoinen koodi. En ole moista ennen nähnyt, joten jännitys tiivistyy miten tuo selviää perille. Kaipa se sieltä parissa viikossa tulee kuten ennenkin...
 
Mulla on nyt ensimmäinen JJFI-alkuinen paketti tulossa ja lähettäjänä STO, China.

Viimevuonna tuli paljon Alin paketteja Viron kautta Matkahuollon pakettiautomaattiin
 
Miten näissä Alin tilauksissa menee nykyään tullit ja alvit? Tilasin muutaman pikkupalikan kolmesta eri kaupasta samalla kertaa ja ensin niiden yhteishinta oli jotain 25€ luokkaa, mutta kirjautumisen jälkeen niihin lisättiin joku alv, jonka jälkeen loppuhinta oli noin 45€. Sitten joskus kun nuo saapuvat, niin millä tavalla tulli suhtautuu tuohon Aliexpressin perimään alviin, eli tuleeko siihen päälle vielä jotain uusia maksuja, vai voiko jollakin tavalla esittää niille, että ainakin jotain alveja on jo maksettu?

Viime viikolla tilasin yhden paketin englannista ja se jäi saman tien tulliin. Lopputuloksena oli 50% tuotteen ostohintaa suurempi alv, joka piti maksaa Postin käsittelykulujen lisäksi ennen kuin paketti vapautui jatkamaan matkaa edelleen. Tosi kiva, jos noistakin pitää maksaa se Postin käsittelykulu erikseen joka paketista ja sitten vielä päälle jotain muita parin euron lisäkuluja ja säätää ties kuinka pitkään täyttämässä Tullin lomakkeita hintaerittelyineen.
 
ensin niiden yhteishinta oli jotain 25€ luokkaa, mutta kirjautumisen jälkeen niihin lisättiin joku alv, jonka jälkeen loppuhinta oli noin 45€
Uskon että alvillinen hinta on näkynyt kummassakin tapauksessa, mutta ilman sisäänkirjautumista näet jotkut superalet "first time customer" hintaan. Kunhan tuote on alle 150€ niin siinä pitäisi lukea "Price includes VAT", ja kaikki tulee itsestään tullin läpi.

Jos tuote on yli 150€ niin hintaan tulee korjaus vasta ostoskorin puolella, kun verot poistetaan, ja joudut sen itse tullaamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 926
Viestejä
4 894 137
Jäsenet
78 895
Uusin jäsen
Mpopa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom