Alkoi kiinnostamaan tuo Amazfit GTS kun vaikuttaa tarjoavan hintansa puolesta varsin hyvin ominaisuuksia sekä varsinkin hyvää akunkestoa, joka on itselle yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Jonkin verran olen seurannut keskustelua kyseisestä kellosta, mutta onko kertoa jotain selkeitä negatiivisia puolia kellosta ?
Esim. Kellon oman GPS:n tarkkuus ei itselle ole tärkeä, koska sen hoitaa kuitenkin omissa tarpeissa puhelin. Tällä hetkellä on käytössä Mi Band 4, joten mitään ihan priimaa en noiden mittareiden suhteen odota tältäkään, mutta kiva ne on olla olemassa antamaan edes jonkinlaista suuntaa arvoille.
Tällä hetkellä näyttää liikkuvan perusväreissä noin 129e hintaan. Löytyyköhän jostain Kiinankaupasta vielä halvemmalla ? Aliexpress on esim. jo tsekattu.
Itse sain Amazfit GTS:n joululahjaksi. Käyttöön otin siis samana päivänä (24.12) ja tällä hetkellä akun kesto on 49%. Akku oli käyttöönotettaessa ladattu 97%.
Akun kestosta sanottakoot, että en ole vielä käyttänyt kelloa urheillessa eli GPS ei varsinaisesti ole heikentänyt akun kestoa enkä ylipäätään GPS:n toimivuutta ole päässyt testaamaan. Sykkeenmittauksen sykli mulla on joka 1 minuutin välein (eli aktiivisin).
Useita erilaisia kellon taustoja on tarjolla, jos niistä tykkää. Kello tunnistaa hyvin missä kaupungissa olen ja vaihtaa säätiedotukset helposti sen mukaan. En tiedä mistä nuo säätiedot kelloon varsinaisesti tulevat, mutta aika hyvin pitävät paikkansa, jos vertaa Ilmatieteen laitoksen applikaatioon.
Herätysominaisuus (värisee ranteessa) herättää mut helposti ja kello on todella huomaamaton ranteessa, koska ei paina juuri mitään. Unianalyysikin tuntuu päällisin puolin pitävän paikkansa, mutta ei aina huomaa, jos olen yöllä ollut 5 minuuttia hereillä (nukuttamassa lasta uudelleen).
Amazfitin puhelinapplikaatio toimii alkukankeuden jälkeen hyvin. Mulla oli vaikeuksia ottaa kelloa käyttöön, koska se tarvitsee applikaation ja kellon välisen synkronoinnin toimiakseen. Mobiilidatalla ei tahtonut onnistua (vietimme joulun maalla), mutta heti wifin saatuaan synkronoitui nätisti.
Kello ajaa kyllä asiansa mun mielestä oikein mukavasti. Odotan, että pääsen viikon päästä testaamaan GPS:n toimivuutta laskettelureissulla. Se onko tämä kello juuri sinulle sopiva, riippuu hieman tarpeistasi. Mikäli sinulla ei ole tarvetta siihen, että musiikin saa ladattua kelloon ja sitä kautta kuunneltua bluetooth-kuulokkeilla, eikä Apple-/Google Paylle ole käyttöä, niin enpä nyt äkkiseltään osaa sanoa mitä jäisi kaipaamaan.
Ai niin, monissa arvosteluissa oli moitittu kellon käyttöliittymän (?) sujuvuutta eli sitä miten nätisti hipaisuilla siirtyy toiseen näkymään; minulla ei ole tämän suhteen ollut mitään ongelmaa.