Auttakaapas miestä hädässä. Olen rakentamassa mITX-pelikokoonpanoa NZXT H1:een, mutta emolevyn valinnan kanssa meinaa olla suuria vaikeuksia, kun mikään tarjolla olevista ei ole täysosuma omiin tarpeisiin. Prosessorina Ryzen 7 3700X.
Ensin pitäisi tehdä valinta, ottaako B550 vai B450. B450 houkuttelisi propellittomuutensa, useampien USB-porttien sekä tietysti hintansa puolesta. B550:n myötä saisi mm. PCI-E 4.0:n, parempaa virransyöttöä ja USB-C:tä, mutta en ole varma onko mitään järkeä käyttää niihin melkein 100 euroa.
Seuraavia olen harkinnut ja lueskellut arvosteluita. Listailin myös omiin tarpeisiini suhteutettuja plussia ja miinuksia.
Asus ROG STRIX B550-I GAMING
+ hyvä virransyöttö
+ USB-C -header kotelon etupaneeliin
+ saatavuus
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
- tuuletin
- hinta (230 €)
- USB-A -porttien määrä
Gigabyte B550I AORUS PRO AX
+ paras(?) virransyöttö
+ hinta varauksin (200 €)
+ ei tuuletinta
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
+- kohtuullisesti USB-A -portteja
- saatavuus
- ei USB-C -headeria
Asus ROG Strix B450-I GAMING
+ hinta (Asuksen cashbackin kanssa 140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria
MSI B450I Gaming Plus AC
+ hinta (140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria
(- ulkonäkö ei miellytä)
Minulla oli ensin tilauksessa tuo Gigabyte, mutta sen saatavuudesta ei ole minkäänlaista tietoa, minkä myötä vaihdoin tilauksen Asuksen ROG Strix B550-I:een. Nyt aloin vielä pohtia, että pärjäisinköhän kuitenkin tuolla B450:lla, jolla säästäisi 90 euroa. Tällöin jäisi kotelon USB-C -portti käyttämättä, mikä lienee suurin takaisku omassa käytössä B550:n ja B450:n välillä. Vai saako noille B550:n ominaisuuksille vastinetta? Onko MSI:n ja Asuksen B450-lankuilla suuria eroja? Mielipiteitä / kommentteja?