AM5-emolevyt

Niin, en tiedä saako paremmalla emolla nopeampaa boottia, jos palaa tuohon alkuperäiseen @Ran Kaisija kysymykseen. Oma kokemus tuolla samaisella @Taneli- emolla on, että 2x16 käynnistyi hitaasti ja 2x48 nopeasti. Kummassakin tosin eri asetukset ja ajoitukset, jälkimmäisten ollessa vieläpä vaikeammat saada vakaaksi millään asetuksilla, mutta joo, ei näistä kokeilematta tiedä.

Mahtaa olla melko monen asian summa tuo käynnistysaika ja jos Windows ei ole context restoren kanssa vakaa, niin sitten vaan kokeilemaan eri asetuksilla. Lataa expon ja tiputtaa kelloja, taikka kokeilee tuossa Primessa oletettavasti olevia esiasetuksia eri muistipiireille samalla metodilla, kunnes löytyy vakaat kellot ja lopuksi kiristää ajoituksia ja laskee jännitettä, mikäli mahdollista ja kiinnostusta riittää (tulla DDR5-ketjussa varmaan löytyy apuja viimeiseen asti viilaamiseen).

Eiköhän sieltä jotkut asetukset löydy nopealla käynnistyksellä ja oletusasetuksia paremmalla suorituskyvyllä, mutta voi tosiaan vaatia hihojen käärimistä.

@Ran Kaisija

Mulla on tää Gigabyten perustason emo. Flare X5 DDR5-6000 CL30 2x16 muistit kiinni. Uusin Windows 11 versio. Ainoa BIOS-asetus johon olen koskenut on EXPO, en mihinkään muuhun. BIOS-versio mulla vanhempi F5, ei ole tarvinnu päivittää. Prossuna 7800X3D. Käynnistyksessä ei koskaan kestä pitkään mulla, puhutaan max 10 sekunnista. Sanosin omalla kokemuksella, että hyvin pitkälle emolevyriippuvaista, miten pitkään buutti kestää.

Oma kokemus tuolla samaisella @Taneli- emolla on, että 2x16 käynnistyi hitaasti ja 2x48 nopeasti.
Käynnistyksessä ei koskaan kestä pitkään mulla, puhutaan max 10 sekunnista.

Itselläni 2x32 muistia ja edes huomattavasti nopeammalla AM4 alustalla ei todellakaan puhuta mistään alle 10sekuntia siihen että aletaan kirjoittamaan käyttöjärjestelmän tunnistautumista.

Toki jos puhutaan lepotilasta niin kyllä. Mutta siinä kone ei ole "sammunut" oikeasti vaan lepää.

Mutta itse miellän että "nopea" AM5 on aina hitaampi kuin AM4 ja kun käynnistetään niin ensin kone sammutetaan, sitten vielä tarvittaessa virrat pois, painetaan virtanappia että varmasti kaikki virta on poissa. Sitten virrat takaisin ja painetaan käynnistä nappia. Se alle 10 sekunttia ja voin mennä uefi-biosiin mutta kyllä se helposti minulla joku 40 sekunttia menee että pääsen windowsiin kirjautumaan "nopealla" AM5 alusta..

Siksi sanon nopea koska jotkut puhuvat että siinä menee reippaasti päälle minuuttia ja puhutaan useista minuuteista koska muistit treenaavat itseään ja ties mitä tapahtuu ennenkuin päästään kirjaudu windows kohtaan.

@Taneli- hmm nyt kun sekuntikellolla mittasin uudestaan, niin myönnän että menee enemmän aikaa kuin 10 sekuntia omalla koneella käynnistää kone sammuttamisen jälkeen. Sain nyt tulokseksi 20 sekuntia. On se silti mielestäni hyvinkin nopeaa. Uudella Intel-läppärilläni menee osapuilleen sama aika.

Statistiikka

Viestiketjuista
280 915
Jäsenet
78 157
Uusin jäsen
Nelliao

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom