Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla nousi vakiolla 74c. Pitäskö mun vähän muutella kotelotuulettimia. Kaks edessä puhaltaa sisään prossun aio jäähdyttimen läpi. Katossa kaks ja takana yks puhaltaa ulos?Täälläkin positiivisia kokemuksia Powercolorin RX 5700 xt Red Dragonista. Vanhat ajurit poistoon ja uus kortti tilalle.
Vakio säädöillä painaa keskimäärin core 1950mhz (peak 2044) ja muistit 870mhz. Lämmöt 70c, omaan korvaan ei ole ainakaan liian äänekäs.
Mulla nousi vakiolla 74c. Pitäskö mun vähän muutella kotelotuulettimia. Kaks edessä puhaltaa sisään prossun aio jäähdyttimen läpi. Katossa kaks ja takana yks puhaltaa ulos?
Näin sen eka suunnittelin mutta tuo ei mahdu kattoon.Kyllä muuttaisin, sulla prossun aio lämmittää näyttistä.
Esim siirrät aion kattoon puhaltamaan sisään, edestä sisään ja takaa ulos.
Mites nuitten vesiblokkien sopivuus näissä? Itsellä tuo MSI:n mech OC ja tarkoitus olisi vesille tyrkätä..
Alphacoolilla ja Bykskillä näytti ainakin olevan blokit useamman eri valmistajan korttiin. Hienoa ettei enää tarvitse hankkia refukorttia vain vesijäähdyttämisen takia.
Esim. Alphacoolilla listattu referenssin lisäksi MSI Gaming X, Sapphire Nitro+ ja Powercolor Red Devil (Red Dragon myös listattu yhteensopivaksi).
Aquatuning Finland
En malttanut olla tutkimatta Bykskiäkin läpi, ja niillä pitäis olla MSI Mech OC:hen sopiva! Tässä yksi Aliexpressissä
Nyt alkoi mietityttämään, että sopiikohan yksikään blokki kiinni, kun tilasin Jimmsin alennuksesta Powercolorin 5700 XT:n (ei red dragon tai devil).
Mitä järkeä on ostaa jotain muuta korttia kuin refua, jos alkujaankin meinaa vesiblokin laittaa?
Ihan turhaa maksaa enemmän noista customeista joissa parempi jäähy, joka menee täysin hukkaan.
On myös mech oc mallissa sama ongelma mutta ehkä 10% pienempi ongelmaOlikos msi 5700xt mech oc:ssa se lämpötyyny ongelma vai olikose vaan evoke mallissa?
Juu kattelin tota jimmsi tarjousta, mutta jää sitten hyllyyn,
Onkos tätä kellään ? PowerColor Radeon RX 5700 XT -näytönohjain, 8GB GDDR6 *Tarjous, normaalihinta 449€!* - 419,00€ kiinnostas tietää pysyykö lämmöt kuinka kurissa, testejä en löytäny nopeella vilkasulla mistään.
Tähän vielä lisätäkseni: pidemmissä pelisessioissa lämmöt pyörivät siinä 70-75c (hot spot 85-95c)pelistä riippuen. Tuulettimet pyörivät siinä ~2200rpm tienoilla mikä ei tosiaankaan ole äänetön, mutta vanhaan nähden mikä kuulosti pölyimurilta niin huomattavasti miellyttävämpi. Pelailen itse kuulokkeet päässä ja kone on pöydällä tuossa vieressä eikä häiritse, mutta jos hiljaisuus on tärkeää suosittelen sijoittamaan vähän lisääAiemmin tässä ketjussa :
Kotelona nzxt h500 eli ei häävi ilmanvaihto.MUOK. @kumivalas Jahas, onko sittenkin niin että PowerColor on jopa pahimmillaan meluisampi mitä Evoke? Onko kopan jäähdytyksessä puutteita? Netistä löytyy päin vastaistakin tietoa.
Tästähän taisi olla täällä aikaisemmin puhetta, että red dragonissa tosiaan järeämpi jäähy. Olin itse tosiaan valmistautunut kovaan ääneen ja lämpöön hinnat alkaen- mallin ostamalla, mutta odotin pahempaa.Varmaan on silti suunniteltu kortti puoliksi kehnosti ja aika hämäävästi jäähy on mainoskuvissa hyvin saman näköinen mitä paremmassa Red Dragonissa. Tarkemmin kun katsoo niin Red Dragonin jäähy on korkeampi, siis isompi. Red Dragon on taatusti varsin hiljainen kortti, kun ottaa oksviittaa seuraavasta arvostelusta.
PowerColor Radeon RX 5700 XT Red Dragon OC -näytönohjain, 8GB GDDR6 - 449,00€
PowerColor Radeon RX 5700 Red Dragon Review
Suosittelen reilusti vain säätämään tuulettimia itse, kun ei korkeammat lämmöt Navia juuri mitenkään jarruta tai alemmat lämmöt auta. Aina kannattaa laittaa myös PowerColorille viestiä että tekevät hiljaisemman BIOS:än kortille, jos lämpöjen puolesta on suinkaan varaa. Lämpö toki muodostuu tavoitekellosta.
PowerColor Radeon RX 5700 XT -näytönohjain, 8GB GDDR6 *Tarjous, normaalihinta 449€!* - 419,00€
Onko tässä kortissa 0db tila, eli tuulettimet pysähtyvät idlessä/kevyessä käytössä?
Ei tahdo tuota tietoa löytyä sitten millään.
Onko tuo jäähy mistään kotoisin? 419€ ei kuullostaisi pahalta, jos vain on hyvä peli.
Ei nyt liioitella. Pitäisi olla 1650 MHz ne GPU-Z:n Default ja GPU Clockit, Memoryn 1750 MHz ja Boost Clockin 1905 MHz.
Rasituksessa ne kellot yleensä pyörii defaultin (base) ja Boost-clockin välimaastossa.

Missä asennossa BIOS-kytkin, oletko muuttanut sitä? Oman kokemuksen pohjalta kortti (red dragon) ei ota uutta asetusta kunnolla käyttöön ennenkuin on käyttänyt emolevyn virrattomana.
Red devil vs pulse ? kumpis parempi?
Ei, idlessä kellojen pitäisi tippua matalalle, esim itsellä näyttäisi tätä viestiä kirjoittaessa olleen 12 - 154 MHz haarukassa, suurimman osan ajasta alle 50 MHz, muistit ~500 MHz. Tuo "baseclock" on se vähimmäistaajuus mitä pitäisi olla rasituksessa kun kaikki toimii niin kuin pitää.
90-100 junctionit on ihan normaaleja vielä, 110 on limitti missä alkaa throtlaamaan. Alivoltittamalla vakio biostakin saisi varmaan sen pysymään siellä 90 asteen paikkeilla jos niin haluaa. 3dmarkkia oon tällä nitrolla saanut läpi +50% powerlimitillä ja 1175mV, max. 2.1ghz core kellot ja junction ei satasen yläpuolella käy. Pidän kylläkin koppaa auki, joka varmaan auttaa lämpöjen kanssa vähän.Amazonista saapui maanantaina 5700 xt nitro+ ja on kyllä todella kelvollinen 4k 60fps näytön kanssa. Huomasin vaan että junction lämmöt kortilla nousi +90-100 BeQuietin Pure Base kopassa, missä aio-imee edestä ilmaa. Aikaisempi 1070 kulutti max 170w ja ei ollut lämpöjen kanssa mitään ongelmia. Mutta tämä taitaa performance biossilla kysästä sen +220w. Vaihdoin 2. biossin jossa pitäisi mennä se around 200w ja auto alivoltitin. Katotaan toimisiko tuo väliaikaisesti. Pitää mittailla saisiko aion kikkailtua kattoon.
Muuten Nitro on toiminut täydellisesti, ei ongelmia sen mitä olen kerinnyt kokeilla.
Mulla red devili idlaa core 6-50mhz, muisti aina se mihin sen wattmanilla säätää, vakiona 875mhz. Ilmeisesti 144hz näyttö vaatii muistien pitämisen korkealla, ainakin vanhemmilla korteilla oli järkyttävää stutteria jos muistitaajuuet putos alemmas. Käytännössä 144hz ei pystynyt sen aikasilla ajureilla käyttämään ollenkaan.Ei, idlessä kellojen pitäisi tippua matalalle, esim itsellä näyttäisi tätä viestiä kirjoittaessa olleen 12 - 154 MHz haarukassa, suurimman osan ajasta alle 50 MHz, muistit ~500 MHz. Tuo "baseclock" on se vähimmäistaajuus mitä pitäisi olla rasituksessa kun kaikki toimii niin kuin pitää.
edit: mutta ne ei siis vaihdu tuossa mihinkään, tuossa GPU-Z-välilehdessä kuuluu olla nuo arvot aina. Sensoripuolelta näet sen hetkiset hertsit.
Ei pitäisi olla tuosta kiinni, täällä on 2560x1440p144 näyttö ja vielä HDR-värimaailmakin käytössä, tällä hetkellä muistit @ 200 MHz core 6-22 MHz näemmäMulla red devili idlaa core 6-50mhz, muisti aina se mihin sen wattmanilla säätää, vakiona 875mhz. Ilmeisesti 144hz näyttö vaatii muistien pitämisen korkealla, ainakin vanhemmilla korteilla oli järkyttävää stutteria jos muistitaajuuet putos alemmas. Käytännössä 144hz ei pystynyt sen aikasilla ajureilla käyttämään ollenkaan.
Minkä mallin kortti sulla?Ei pitäisi olla tuosta kiinni, täällä on 2560x1440p144 näyttö ja vielä HDR-värimaailmakin käytössä, tällä hetkellä muistit @ 200 MHz core 6-22 MHz näemmä
edit: tarkistin, näemmä 200 MHz alin mihin noi mun muistit menee, mutta jos kurkkaa WattManin puolelta niin se bumppaa ne heti 1750 MHz (tai siis noin GPU-Z ne ilmoittaa, todellisuudessa hertsit ovat tietenkin puolet noista eli 100 ja 875)
edit: pistetääs ihan screenshotilla
![]()
Se mitä olen ihmetellyt on jotta mitä nuo eri UVD-kellot on kun tässä ei teknisesti edes ole enää UVD:ta vaan VCN
5700XT PulseMinkä mallin kortti sulla?
Onko tässä kortissa 0db tila, eli tuulettimet pysähtyvät idlessä/kevyessä käytössä?
Ei tahdo tuota tietoa löytyä sitten millään.
Jatkokysymys edelliseen: Onko 0db-tila (eli tuulettimien sammuminen idlenä) vakiona kaikissa näyttökorteissa nykyään, kun sitä ei myyntimateriaaleissa mainita?
Itselleni tulee piakkoin näyttökortin uusiminen ajankohtaiseksi, ja tämä on kaikkein tärkein valintakriteeri itselleni, mutta asia on ihmeen huonosti esillä myyntimateriaaleissa. Kaikenlaista turhaa höpinää riittää, mutta tärkeintä yksittäistä tietoa ei kerrota. En voisi kuvitella ostavani näyttökorttia, joka metelöi foorumia lukiessani.![]()
Totta sulla on 144hz käytössä? Kyllä mulla vetää muistit kokoajan maksimissa samoten kun kaikki aiemmat radeonit 144hz freesyncillä, r9 280, vega56 ja nyt tämä red devili. Näytön kun puottaa 120hz, menee samaan 200mhz muistit gpu-z mukaan.Ei pitäisi olla tuosta kiinni, täällä on 2560x1440p144 näyttö ja vielä HDR-värimaailmakin käytössä, tällä hetkellä muistit @ 200 MHz core 6-22 MHz näemmä
edit: tarkistin, näemmä 200 MHz alin mihin noi mun muistit menee, mutta jos kurkkaa WattManin puolelta niin se bumppaa ne heti 1750 MHz (tai siis noin GPU-Z ne ilmoittaa, todellisuudessa hertsit ovat tietenkin puolet noista eli 100 ja 875)
edit: pistetääs ihan screenshotilla
![]()
Se mitä olen ihmetellyt on jotta mitä nuo eri UVD-kellot on kun tässä ei teknisesti edes ole enää UVD:ta vaan VCN
Tuossa sensorin lyhyessä lokissa näkee sopivasti myös muistien käyttäytymisen kun oli Chrome auki ja siellä Twitchissä mediän striimi, kellot heitteli muttei käyneet lähelläkään täysiä taajuuksia, heti kun sen sulki tippui takaisin tuohon 100 MHz:iin (200MHz)Totta sulla on 144hz käytössä? Kyllä mulla vetää muistit kokoajan maksimissa samoten kun kaikki aiemmat radeonit 144hz freesyncillä, r9 280, vega56 ja nyt tämä red devili. Näytön kun puottaa 120hz, menee samaan 200mhz muistit gpu-z mukaan.
katso liitettä 291944
Pitääkin testata mitä tää sanoo kun pistää telkkarin kiinni toiseksi näytöksi, jos illemmalla muistaisiEttei olisi taas monen näytön käyttö nostamassa idle-kelloja?
Ei mulla ole koskaan ollut kahta näyttöäEttei olisi taas monen näytön käyttö nostamassa idle-kelloja?
Tämä tuli huomattua kyllä, myöskin odottelen vastausta tähän.

Silent moden ja OC-moden ainoan eron pitäisi olla kellotaajuuksissa ja tuuletinprofiilissa, mutta kummallakin pitäisi idlessä pysähtyä tuuletinten jos kortti sitä ylipäätään tukee, peleissä ne ei tietenkään pysy paikallaan vaan lämpötilaraja määrää milloin tuuletin lähtee pyörimään, ihan sama onko OC- vai silent mode.^ Viitaten ylläolevaan ja kun täältä niin paljon saanut apuja ihmisiltä, niin kannanpa oman korteni kekoon jos tää jauhaminen nyt sattuis jotakuta kiinnostaan tai auttaa. Sama kortti löytyy itseltä ja tuosta kortistahan tosiaan löytyy fyysinen nappi (kiitos vinkistä @Barisello) jolla saa joko silent moden tai oc -moden kytkettyä. Oletuksena mulla oli vipu silent-asennossa ja surffaillessa pysyy tuulettimet paikallaan (ja kai pelatessakin vai osaako kortti ite ohittaa ton kytkennän, en tiiä?). Siihen en ota kantaa et onko fiksu ratkaisu et on ns. rautatason säätö, kuka haluu availla koppaa aina tai pitää ton takia auki?
edit: kortti ja koppa ei oo noin paskanen miltä näyttää salaman kera...
![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.