AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Hmm.... Jos sitä syksyllä päivittäisi. Varmaan 3200 MHz muistien hinnatkin ovat laskeneet ja mahdolliset lastentaudit fixattu. Kovasti kyllä tekisi mieli 8 ydin rossua.
Jos vakavia lastentauteja ilmenee, niin ne korjataan sitten seuraavassa prosessorijulkistuksessa. Muistien hinnat tulevat jatkossakin nousemaan kun tuotanto ei vastaa kysyntää. Hyvällä tuurilla ovat syksyllä palanneet nykytasolle.
 
Hmm.... Jos sitä syksyllä päivittäisi. Varmaan 3200 MHz muistien hinnatkin ovat laskeneet ja mahdolliset lastentaudit fixattu. Kovasti kyllä tekisi mieli 8 ydin rossua.

Jaapa itse ostin viime kesäkuussa mindfactorystä g.skillin tridentz 4x8gb 3200mhz cl14 setin hintaan 223€ nyt sama kitti maksaa 334€ eli tuskin hetkeen on laskemassa kun kysyntä kasvaa entisestään kun tulee uutta rautaa markkinoille.
 
Uskoisin että tilaamani 1800X on riittävä kevyeen satunnaiseen pelailuun! Aivan se ja sama mitä se pieksee tai ei ja missä testissä ja monellako corella, heitän rahani vaikka hyväntekeväisyytenä AMD:n suuntaan.

Oliko kellään mitään mutua koska noita X300 alustoja alkaa tulemaan? Kiinnostaisi mini-beast tällä kertaa, vai joudunko tyytymään mATXiin :(

Ite odotan myös pienempiä alustoja, lähinnä nuo x370 matx kiinnostaa. Miks ei itx:kin kävisi. Prossuksi sitten melko varmasti 1800x.
Olen kanssasi suurinpiirtein samaa mieltä eli vaikka amdn suuntaan hyväntekeväisyytenä rahat. Nyt loppuu Intelin kanssa leikkiminen :)

Jaapa itse ostin viime kesäkuussa mindfactorystä g.skillin tridentz 4x8gb 3200mhz cl14 setin hintaan 223€ nyt sama kitti maksaa 334€ eli tuskin hetkeen on laskemassa kun kysyntä kasvaa entisestään kun tulee uutta rautaa markkinoille.

Itse ostin viime vuoden heinäkuussa 2x8gb G.Skill RipJaws V schwarz ddr4-3600mhz cl16 muistit 135eurolla MindFactorystä :D Nyt ne maksaa varmaan mansikoita ;)
 
Jos vakavia lastentauteja ilmenee, niin ne korjataan sitten seuraavassa prosessorijulkistuksessa. Muistien hinnat tulevat jatkossakin nousemaan kun tuotanto ei vastaa kysyntää. Hyvällä tuurilla ovat syksyllä palanneet nykytasolle.
Njoo, tosin en tarkoittanut pelkkiä prosessoriin liittyviä ongelmia. Vieläkin muistissa kun jouduin vaihtamaan Asus P8P67 lankun, koska SATA bugi.
 
Huoh, ei taida näillä näkyvin itx-emoja Rysenille tulevan? :oops: Tekisi mieli hypen mukana kerran hypätä punaiseen leiriin, mutta atx-kotelot kuuluvat jonnekin kivikaudelle, mille ei ole enää itselläni paluuta. Jos Riiseni on tykki ja menestyy, toivon että oikean kokoiset emotkin sille tulee, eikä prossu ole pelkkä luolamiesten ylikuumeneva kivi valtaviin leivinuuneihin jotka on sijoitettu johonkin lämmönkestäviin ydinkellareihin.:tup:
 
Huoh, ei taida näillä näkyvin itx-emoja Rysenille tulevan? :oops: Tekisi mieli hypen mukana kerran hypätä punaiseen leiriin, mutta atx-kotelot kuuluvat jonnekin kivikaudelle, mille ei ole enää itselläni paluuta. Jos Riiseni on tykki ja menestyy, toivon että oikean kokoiset emotkin sille tulee, eikä prossu ole pelkkä luolamiesten ylikuumeneva kivi valtaviin leivinuuneihin jotka on sijoitettu johonkin lämmönkestäviin ydinkellareihin.:tup:
Huhtikuussa.
 
Jaapa itse ostin viime kesäkuussa mindfactorystä g.skillin tridentz 4x8gb 3200mhz cl14 setin hintaan 223€ nyt sama kitti maksaa 334€ eli tuskin hetkeen on laskemassa kun kysyntä kasvaa entisestään kun tulee uutta rautaa markkinoille.

Itse ostin viime vuoden heinäkuussa 2x8gb G.Skill RipJaws V schwarz ddr4-3600mhz cl16 muistit 135eurolla MindFactorystä :D Nyt ne maksaa varmaan mansikoita ;)

Tilasin memory D4 3200 64GB C14 GSkill TridZ K4 / DDR4 DIMM / F4-3200C14Q-64GTZ / Tietokonekauppa.fi verkkokauppa nämä muutama viikko sitte hintaan 610€ posteineen. :eek:
 
Parina päivänä olen jo alkanut epäillä vapahtajamme Ryzenin tulemisen jäävän pannukakuksi, lähinnä evidensien puutteiden vuoksi. Muuta tietoa real life suorituskyvystä ei ole vieläkään kuin AMD ilmoittamat cinebenchit. Sinänsä ihan hyvä ja standardi testi, mutta silti AMD saisi vähän enemmän raottaa suorituskykyä vs intel. Odottavan aika on pitkä ja toivon todella että AMD todella nyt teki sen! Ja jos kerta sampsa sanoo että nyt tuli jytky niin ollaan jännän äärellä. Viimein kilpailua, viimein innostusta, viimein onnistumisia!?
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ollaanko nyt jännän äärellä? (7:00 eteenpäin)
 
Huoh, ei taida näillä näkyvin itx-emoja Rysenille tulevan? :oops: Tekisi mieli hypen mukana kerran hypätä punaiseen leiriin, mutta atx-kotelot kuuluvat jonnekin kivikaudelle, mille ei ole enää itselläni paluuta. Jos Riiseni on tykki ja menestyy, toivon että oikean kokoiset emotkin sille tulee, eikä prossu ole pelkkä luolamiesten ylikuumeneva kivi valtaviin leivinuuneihin jotka on sijoitettu johonkin lämmönkestäviin ydinkellareihin.:tup:

Tässä olisi sekä m-atx että itx malliset emolevyt Biostarilta ja vielä mallia x370 :)
Mini-ITX AM4 board from Biostar unveiled! - Small Form Factor Network
 
Kyllähän tuo yli 4:n ytimen tuki koko ajan yleistyy peleissäkin, mutta vielä olaann kuitenkin aika kaukana siitä, että esim.16 threadistä olisi jotain hyötyä pelipuolella. Minun mielestä sinänsä turha alkaa pelitehojen perässä alkaa heti ostelemaan Ryzeniä, jos koneesta löytyy yli 4GHz i7. Toki, jos on muutenkin päivitys mielessä, niin Ryzen todennäköisesti melko täydellinen vaihtis.

Ja jos rahaa löytyy ja tukimielessä päivittää, niin hattua nostan. Itellä ei niin paljoa ylimäärästä, että siihen lähtisin. :D
 
Lähes kaikki uudemmat pelienginet tukee yli 8 säiettä, mikäli pelintekijä ei ole syystä tai toisesta sitä rajoittanut.. Tuoss apäivänä eräänä testasin muutaman suht suositun ilmaisen, kevyesti pyörivän unitypelin.. ja olin positiivisesti yllättynyt kuorman liki tasaisesta jakaantumisesta 12 säikeen alueelle.

Vanhemmissa peleissähän ei toden näköisesti säikeiden määrä tule lisääntymään, ellei jotain dramaattista tapahdu.

Vastaavasti moniin vielä suosittuihin hiukan vanhempiin peleihin olisi mahdollisuus päivittää tukea säikeistykselle. Esimerkkinä mainittakoon vaikka täällä aiemmin mainittu World of Tanks, johon tuli monisäikeistystä tukeva game engine saataville about samoihin aikoihin kuin closed beta päättyi, eli jo vuosia sitten. Silloin War Gaming jätti sen ottamatta käyttöön koska ei ollut päteviä koodareita tekemään muutosta. (siis koodareita olisi mailmalla ollut, he eivät olleet halukkaita palkaamaan) En tiedä mikä on heidän nykyinen tekosyynsä. Paremman game enginen sijaan he ovat tehneet kummallisia purkkaratkaisuita siirtämällä äänet ja fysiikat muualle lisäämällä erilaisia osia huonoon ja jo aikaa sitten hylättyyn pelimoottoriinsa.

TL&DR. Kyllä, vanhemmat pelit hyötyvät edellen suuresti yhden ja kahdeen säikeen suorituskyvystä.
Mutta lähes kaikki uudemmat pelit, mukaanlukien simppelit ilmaispelit, tukevat multithreadingia.
 
AM4 emolevyissä on socketissa 1331-pinniä
Osa noista on liitetty PCIe väylään ja sitäkautta emon I/O portin näytönohjain slotteihin ( DP /HDMI /DVI )
Toisaalta ne kytkeytyvät CPUn väylästöön , Bristol Ridge sarjassa kaikki kontakti pinnit lienevät käytössä , mutta
Ryzen -prossuissahan ei IGPUta ole joten se miten ne toimivat on edelleen ?-merkki
Onko vastaavat pinnit pimeinä , jos niin 24kpl PCIe3.0 x 4 väylistä osa on hyödyntämättä

Jos uskotaan huhuja niin lisää AM4 emoja on tulossa myyntiin
Offopickiä lienee utopia , että sarjaan ilmestyisi emo johon voisi liittää 2kpl Polaris näyttistä 2 kpl (32GB/s) NVMe laitetta ja 2 kpl ( 20GB/s) apucomponenttiä
 
Jos uskotaan huhuja niin lisää AM4 emoja on tulossa myyntiin
Offopickiä lienee utopia , että sarjaan ilmestyisi emo johon voisi liittää 2kpl Polaris näyttistä 2 kpl (32GB/s) NVMe laitetta ja 2 kpl ( 20GB/s) apucomponenttiä

Mahdollista melkein.

Prosessori:

Näytönohjaimet x8+x8
NVME x4
2*SATA Express -> NVME x4

Piirisarja:

SATA Express -> PCI Express x2 (16Gb/s)
SATA Express -> PCI Express x2 (16Gb/s)

SATA liittimiä lisää laittamalla PCI Express 2.0:lla piirisarjaan.
 
Mikä ero 1700x ja 1800x välillä muuta kuin kellotaajuus? En nopeasti löytänyt muuta eroa, tosin nyt ei ole tullut pariin vuoteen juuri seurattua atk juttuja. Nykyään 4770k käytössä, en tiedä sitten kannattaako päivittää.
 
Jimmsille tullut lisää AM4 emolevyjä valikoimiin. Myös muutama mATX näyttää jo löytyvän.

AMD AM4 - Emolevyt - Jimms.fi

Itsellä edellinen AMD prossu oli XP 2400+ jolla ylikellotettuna päästiin jopa muropaketin pifast top10 sakkiin. :kippis: Sen jälkeen ollut intelin prossuja, mutta nyt taitaa vaihtua Ryzen ihan kannatuksenkin vuoksi.
 
Mikä ero 1700x ja 1800x välillä muuta kuin kellotaajuus? En nopeasti löytänyt muuta eroa, tosin nyt ei ole tullut pariin vuoteen juuri seurattua atk juttuja. Nykyään 4770k käytössä, en tiedä sitten kannattaako päivittää.

Tähän saadaan varma vastaus 2.3. Todennäköisesti 1800x:ssä on vai parempilaatuiset piirit joissa parempi kulku.
 
Lähes kaikki uudemmat pelienginet tukee yli 8 säiettä, mikäli pelintekijä ei ole syystä tai toisesta sitä rajoittanut.. Tuoss apäivänä eräänä testasin muutaman suht suositun ilmaisen, kevyesti pyörivän unitypelin.. ja olin positiivisesti yllättynyt kuorman liki tasaisesta jakaantumisesta 12 säikeen alueelle.

Vanhemmissa peleissähän ei toden näköisesti säikeiden määrä tule lisääntymään, ellei jotain dramaattista tapahdu.

Vastaavasti moniin vielä suosittuihin hiukan vanhempiin peleihin olisi mahdollisuus päivittää tukea säikeistykselle. Esimerkkinä mainittakoon vaikka täällä aiemmin mainittu World of Tanks, johon tuli monisäikeistystä tukeva game engine saataville about samoihin aikoihin kuin closed beta päättyi, eli jo vuosia sitten. Silloin War Gaming jätti sen ottamatta käyttöön koska ei ollut päteviä koodareita tekemään muutosta. (siis koodareita olisi mailmalla ollut, he eivät olleet halukkaita palkaamaan) En tiedä mikä on heidän nykyinen tekosyynsä. Paremman game enginen sijaan he ovat tehneet kummallisia purkkaratkaisuita siirtämällä äänet ja fysiikat muualle lisäämällä erilaisia osia huonoon ja jo aikaa sitten hylättyyn pelimoottoriinsa.

TL&DR. Kyllä, vanhemmat pelit hyötyvät edellen suuresti yhden ja kahdeen säikeen suorituskyvystä.
Mutta lähes kaikki uudemmat pelit, mukaanlukien simppelit ilmaispelit, tukevat multithreadingia.
Vanhat pelit toisaalta nyt ei tarvitse mitään kummoisia prossutehoja ylipäätään, joten niiden pyörimisen kannalta on aivan se ja sama, vaikka i7 antaisikin niille enemmän potkua. Kummatkin on kuitenkin tarpeeksi.
 
CIV6 ei tainnut hyötyä yhtään mitään 4 coren jälkeen eli latausajat yms. olivat identtisiä 4 vs 8 ydintä.
 
Tuossa ytimien tuessa on hieman sellainen muna vs kana juttu. Tukea ei ole viitsitty koodata koska pelaajilla ei ole yli 4 ytimisiä prossuja ja pelaajilla ei ole yli 4 ytimisiä prossuja koska tukea ei ole peleissä. Mutta eiköhän tilanne vähitellen mene siihen että tukea alkaa löytymään, varsinkin nyt kun 16-säikeisä prossuja saa kohtuu hintaan.
 
Onhan noista ytimistä nyt ainaki hyötyä kun netissä pelailee vaikkapa BF1:stä
 
Eikä nyt edes 16, vaan vaikka 8 tai 12 säiettä. Matx-emoja ja edullisia muisteja odotellessa.
 
Huhtikuussa taitaa tulla, samaan aikaan pitäisi tulla myös X370 mATX-lankkuja nykyisen B350-tarjonnan rinnalle
Turhaanpa tässä siis silmäillyt milloin ilmestyy mATX lankkuja X370-piirisarjalla myyntiin.:tdown: Noh, kai se menisi ATX-emokin sen aikaa että mATX:t julkaistaan, mutta maltti on valttia, odotellaan artikkelit ensin.:tup:

Edit: Ryzenissä huono puoli tosiaan nuo PCI-E-linjojen vähyys, sillä SLI:ssä x8 PCI-E 3.0 alkaa jarruttamaan Titan XP näytönohjainta, joten tulevilla sukupolvilla vielä enemmän. :(
 
Tuossa ytimien tuessa on hieman sellainen muna vs kana juttu. Tukea ei ole viitsitty koodata koska pelaajilla ei ole yli 4 ytimisiä prossuja ja pelaajilla ei ole yli 4 ytimisiä prossuja koska tukea ei ole peleissä. Mutta eiköhän tilanne vähitellen mene siihen että tukea alkaa löytymään, varsinkin nyt kun 16-säikeisä prossuja saa kohtuu hintaan.

Lähinnä kyse on siitä, että pelimoottorin suorituskykyä rajoittavat tekijät eivät välttämättä säikeisty pidemmälle.
Kahdeksaa threadiä tukevia prosessoreja on ollut yleisesti saatavilla melkein kahdeksan vuotta ja harva peli silti hyötyy mitään yli neljästä threadistä.
 
Lähinnä kyse on siitä, että pelimoottorin suorituskykyä rajoittavat tekijät eivät välttämättä säikeisty pidemmälle.
Kahdeksaa threadiä tukevia prosessoreja on ollut yleisesti saatavilla melkein kahdeksan vuotta ja harva peli silti hyötyy mitään yli neljästä threadistä.
Lisäksi säikeistyminen vaikuttaisi heikkenevän sitä mukaa mitä suurempaan resoluution mennään, jolloin 4K-resoluutiolla 7700K @ +5GHz lienee vielä se paras vaihtoehto(?).:btooth:
 
No aika marginaalinen on ollut hyöty yli 8 säikeestä uusissakaan peleissä. Nykyset konsolit in 8 ytimisiä, niin on luonnollista, että useat uudet pelit sitä määrää, ainakin jossain määrin, osaavat hyödyntää.

En näe, että yli 8:a säiettä kunnolla hyödynnetään, ennen kun konsoleista löytyy tukea isommalle määrälle. Toki jollain tavalla voidaan varmaan PC versiossa PC:n lisäytimiä hyödtntää, mutta hyöty tulee olemaan melko pieni vs että peli (moottori) koodattaisiin oikeasti hyödyntämään yli 8 ydintä.

Sen takia kellotettu i7 tulee varmasti vielä jonkun aikaa pärjäämään ihan hyvin peli puolella, varsinkaan jos ei havittele mitään yli 100 FPS minimilukemia.
 
Viimeksi muokattu:
Turhaanpa tässä siis silmäillyt milloin ilmestyy mATX lankkuja X370-piirisarjalla myyntiin.:tdown: Noh, kai se menisi ATX-emokin sen aikaa että mATX:t julkaistaan, mutta maltti on valttia, odotellaan artikkelit ensin.:tup:

Edit: Ryzenissä huono puoli tosiaan nuo PCI-E-linjojen vähyys, sillä SLI:ssä x8 PCI-E 3.0 alkaa jarruttamaan Titan XP näytönohjainta, joten tulevilla sukupolvilla vielä enemmän. :(
Ei pysty... Nyt heti tilausta. Ei se tästä pienemmäksi muutu. Ite yritän tässä tilata myös huonompaa muistia väliaikaiseksi ratkaisuksi kun ei ole heti saatavilla nopeampaa.

giphy.gif
 
Tuossa ytimien tuessa on hieman sellainen muna vs kana juttu. Tukea ei ole viitsitty koodata koska pelaajilla ei ole yli 4 ytimisiä prossuja ja pelaajilla ei ole yli 4 ytimisiä prossuja koska tukea ei ole peleissä. Mutta eiköhän tilanne vähitellen mene siihen että tukea alkaa löytymään, varsinkin nyt kun 16-säikeisä prossuja saa kohtuu hintaan.

Tämäpä juuri. En ole pelidevaaja, mutta aika monia asioita voidaan rinnakkaistaa loppujen lopuksi, mitä tuossa Redditistä lukenut devaajien kommentointia tästä. "Ylisäikeistys" taas saattaisia heikentää suorituskykyä, jos prosessori voi yhtä aikaa käsitellä vain neljää säiettä. Näin siis silloin kun yhdessä aktiivisessa ohjelmassa on useampia säikeitä. Käyttöjärjestelmä tasollahan säikeitä on paljonkin, mutta suurin osa nukkuu valtaosan ajasta. Toisaalta teoreettisesti on arvioitu (Amdahlin laki), että rinnakaisen koodin osuus ohjelmassa tarvitsee olla huomattavan suuri, että merkittävää suorituskykyeroa voidaan saavuttaa.
 
Lähinnä kyse on siitä, että pelimoottorin suorituskykyä rajoittavat tekijät eivät välttämättä säikeisty pidemmälle.
Kahdeksaa threadiä tukevia prosessoreja on ollut yleisesti saatavilla melkein kahdeksan vuotta ja harva peli silti hyötyy mitään yli neljästä threadistä.
Joo, tietysti asia ei ole ihan niin yksinkertainen että säikeitä voitaisiin vaan mielivaltaisesti ottaa lisää käyttöön. Mutta olen varma että noille säikeille keksitään kyllä käyttöä.
 
Nykyset konsolit in 8 ytimisiä, niin on luonnollista, että useat uudet pelit sitä määrää, ainakin jossain määrin, osaavat hyödyntää.
PS4:llä ja Xbox Onella eivät pelit voi hyödyntää 8 ydintä. Käyttöjärjestelmälle on niissä varattu vähintään yksi ydin.

Joo, tietysti asia ei ole ihan niin yksinkertainen että säikeitä voitaisiin vaan mielivaltaisesti ottaa lisää käyttöön. Mutta olen varma että noille säikeille keksitään kyllä käyttöä.
Monisäikeistystä voi järkevästi hyödyntää pelien osalta fysiikkalaskennassa, tekoälyn käytössä (ml. reitinhaku) ja piirtokomentoketjujen rakentamisessa/lähettämisessä.

Fysiikan ja tekoälyn kohdalla tulee vain äkkiä se järkevä raja vastaan, kun hitaamman suorittimella ei oikein voi jättää operaatioita välistä, koska lopputulos ei ole pelillisesti silloin sama kuin nopeammalla suorittimella. (esim. tekoäly ei saa olla parempi nopeammalla koneella). Lisäksi kummassakin on monissa peleissä käytännössä raja, jonka jälkeen lisäsykleistä ei saa mitään merkittävää hyötyä (esim. ei ole mitään järkeä ajaa FPS-pelissä fysiikkamoottoria 200 FPS -nopeudella). Joten näissä mennään käytännössä aina heikoimman tuetun laitteen ehdoilla.

Piirtokomentoketjujen rakentamista ja lähettämistä voidaan vielä kyllä nopeuttaa, mutta en tiedä onko tämä kovin monen pelin kohdalla se kriittinen ongelma suorituskyvyn kannalta.
 
Ainakin tämän jutun: CPU-Skalierung in Spielen im Test: 6, 8 oder 10 CPU-Kerne schlagen 4 schnelle perusteella useampi viime vuonna julkaistu peli hyötyy useamman kuin neliytimien prosessorin käytöstä. Osin tässä varmaan vaikuttaa myös muistiväylä, joka Intelin LGA 2011 -prosessoreissa on quad channel. Luultavasti Ryzen 7 -sarjan prosessorit käyttävät pitkälti kaiken mahdollisen saatavissa olevan muistiväylän ja useampi softa hyötyy korkeista (yli 4000MHz) muistaajuuksista. Toivottavasti muistiohjain ei aseta tässä rajoitteita.
 
Ainakin tämän jutun: CPU-Skalierung in Spielen im Test: 6, 8 oder 10 CPU-Kerne schlagen 4 schnelle perusteella useampi viime vuonna julkaistu peli hyötyy useamman kuin neliytimien prosessorin käytöstä. Osin tässä varmaan vaikuttaa myös muistiväylä, joka Intelin LGA 2011 -prosessoreissa on quad channel. Luultavasti Ryzen 7 -sarjan prosessorit käyttävät pitkälti kaiken mahdollisen saatavissa olevan muistiväylän ja useampi softa hyötyy korkeista (yli 4000MHz) muistaajuuksista. Toivottavasti muistiohjain ei aseta tässä rajoitteita.
Muistaakseni Ryzenin muistiohjaimen väitettiin tukevan max DDR4 3600. Sampsan kommentin mukaan muistijakajia löytyy Ryzenistä 3200 asti ja sen jälkeen pitää nostaa väylää kanssa.
 
Muistaakseni Ryzenin muistiohjaimen väitettiin tukevan max DDR4 3600. Sampsan kommentin mukaan muistijakajia löytyy Ryzenistä 3200 asti ja sen jälkeen pitää nostaa väylää kanssa.

Harmi jos näin. Jostain luin, että AMD on keskittynyt enemmän prosessorin muihin osa-alueisiin ja myöhemmällä mikrokoodipäivytyksellä 1-2kk kuluessa lisää muistien yhteensopivuutta. Vielä toivon että oma halvalla saamani DDR4 4000 -setti ei mene hukkaan! Eiköhän asia selviä pian julkaisun jälkeen.
 
Ilmeisen tosissaan noiden emojen / Ryzenin kanssa väännetään kun ASUSin Crosshairille on ladattavissa jo neljä bios versiota ja prosessoria ei ole vielä edes julkisesti saatavissa.

Tuosta voi lukea, että emon bios kannattaa päivittää heti ensimmäiseksi kun koneensa saa tulille.
 
Voi jukra. Toivoin että tuolta biosin päivittämisen ihanuudelta olisi voinut välttyä näiden kanssa. :geek: No hyvä että fiksaillaan/hienosäädetään noita.
 
Turhaanpa tässä siis silmäillyt milloin ilmestyy mATX lankkuja X370-piirisarjalla myyntiin.:tdown: Noh, kai se menisi ATX-emokin sen aikaa että mATX:t julkaistaan, mutta maltti on valttia, odotellaan artikkelit ensin.:tup:

Edit: Ryzenissä huono puoli tosiaan nuo PCI-E-linjojen vähyys, sillä SLI:ssä x8 PCI-E 3.0 alkaa jarruttamaan Titan XP näytönohjainta, joten tulevilla sukupolvilla vielä enemmän. :(

Harva kuitenkin tarvitsee kahta Titan XP:tä eli harvalle tuo ole mikään ongelma :)

No aika marginaalinen on ollut hyöty yli 8 säikeestä uusissakaan peleissä. Nykyset konsolit in 8 ytimisiä, niin on luonnollista, että useat uudet pelit sitä määrää, ainakin jossain määrin, osaavat hyödyntää.

En näe, että yli 8:a säiettä kunnolla hyödynnetään, ennen kun konsoleista löytyy tukea isommalle määrälle. Toki jollain tavalla voidaan varmaan PC versiossa PC:n lisäytimiä hyödtntää, mutta hyöty tulee olemaan melko pieni vs että peli (moottori) koodattaisiin oikeasti hyödyntämään yli 8 ydintä.

Sen takia kellotettu i7 tulee varmasti vielä jonkun aikaa pärjäämään ihan hyvin peli puolella, varsinkaan jos ei havittele mitään yli 100 FPS minimilukemia.


Nyt kun sitä tosiaan saa aika edukkaasti, noita säikeitä ja enemmän ytimiä kuin 4 niin miksi sitä tehoa ei voi olla vähän niin kuin reservissä. Eipä siitä hirveästi haittaakaa ole, ennemmin sitä ostaa sen 8 ytimisen kuin 4 ytimisen, eikö??

Eihän sitä tehoa perhe-autossakaan lähemmäs 300hv tarvitse olla mutta onpahan sitä kiva silti olla, tässä tapauksessa ohitukset sujuvat luonnikkaammin :)

Itellä on kyllä kohtuu tärkeetä että fps minimissään olisi siellä 100fps tuntumassa kun kerta 144hz paneelilla omaavan näytön omistan =)
 
PS4:llä ja Xbox Onella eivät pelit voi hyödyntää 8 ydintä. Käyttöjärjestelmälle on niissä varattu vähintään yksi ydin.

Ajattelitko että windowsin voi pudottaa ilmaan odottamaan.

Voi jukra. Toivoin että tuolta biosin päivittämisen ihanuudelta olisi voinut välttyä näiden kanssa. :geek: No hyvä että fiksaillaan/hienosäädetään noita.

Kyllähän päivittäminen nykyään on lastenleikkiä kun sen voi tehdä suoraan bioksesta.
Toista se oli ennen kun piti bootata dossiin ja dos ei enää varsinaisesti ollut käytössä.
Nykyään dos tikunkin voi tehdä windowsissa eikä tarvita korppuja.
 
Viimeksi muokattu:
Lähes kaikki uudemmat pelienginet tukee yli 8 säiettä, mikäli pelintekijä ei ole syystä tai toisesta sitä rajoittanut.. Tuoss apäivänä eräänä testasin muutaman suht suositun ilmaisen, kevyesti pyörivän unitypelin.. ja olin positiivisesti yllättynyt kuorman liki tasaisesta jakaantumisesta 12 säikeen alueelle.

Tämä on yleinen virhekäsitys. Windows heittelee kuormaa säikeeltä toiselle useita kertoja sekunnissa, ja seurantaohjelmat ilmoittaa vain kuluneen sekunnin keskiarvoja. Tällöin jos ohjelman koodi viettää aikaa 30% sekunnista yhdellä säikeellä ja 70% toisella, näyttää seurantaohjelma että kahta eri säiettä käytettiin 70% ja 30%. Koodi ei kuitenkaan missään vaiheessa käynyt useammalla säikeellä yhtä aikaa, vaan nimenomaan vuorotellen. Eli jos vaikka 10-ydin prosessori näyttää, että jokaisella ytimellä on 10% käyttöaste, voi se tarkoittaa, että jokaista ydintä käytettiin 100% kymmenesosasekunnin ajan, kuitenkin vain yhtä kerrallaan, viimeisen sekunnin sisällä.
 
Kyllä on aika uuno pelinkehittäjä jos tekee 12-säiettä ja ajaa niitä yksikerrallaan. Kyllähän tämä on teoriassa mahdollista mutta miksi vaivautua tekemään säikeitä jos niitä ei ajeta yhtä aikaa. Kyllä 12-säijettä on vahva indikaatio siitä että useammista prosessoreista on hötyä.
Mielenkiintoista nähdä koska Intel heivaa integroidun näytönohjaimen pois ja lisää ytimiä kuluttaja tuotteissa. Jos eivät tee tuota pian joutuvat tyytymään kakkossijaan...
 
Kyllähän päivittäminen nykyään on lastenleikkiä kun sen voi tehdä suoraan bioksesta.
Toista se oli ennen kun piti bootata dossiin ja dos ei enää varsinaisesti ollut käytössä.
Nykyään dos tikunkin voi tehdä windowsissa eikä tarvita korppuja.
Tuon ASUS Crosshairin mainosmateriaalista saa käsityksen, että tarvitsee vain tökätä biosin sisältävä tikku tiettyyn USB-porttiin ja painaa takapaneelissa olevaa nappia niin emo flashaa biosin vaikka kone ei olisi edes päällä. Jos näin on, niin tuosta se ei juuri helpotu.
 
Joku CptKuolio siellä kiroilee.:kahvi:

Vähän hitaasti etenee buildi mutta nyt kun toi asentaa prossua, niin tuli hyvä quote:

"Do we care about NDA? - Nope!"

Toivottavasti pistää kunnon testit täs illan mittaan pystyyn, ja ehkä kellotukset vielä :)

*edit*

Ja ajaa testit vedellä. Vissiin EK:n blokki, vai?
 
Vähän hitaasti etenee buildi mutta nyt kun toi asentaa prossua, niin tuli hyvä quote:

"Do we care about NDA? - Nope!"

Toivottavasti pistää kunnon testit täs illan mittaan pystyyn, ja ehkä kellotukset vielä :)

*edit*

Ja ajaa testit vedellä. Vissiin EK:n blokki, vai?

Eiköhän emo oo kohta paskana, kun hieroo sitä muniinsa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 079
Viestejä
5 062 025
Jäsenet
81 024
Uusin jäsen
RoosaTheGangster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom