AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei mun kivi mee yli 3.95Ghz. Sen testasin jo sillon alussa. Sama vaikka käyttäis tossa 1.45V niin black screeniä ja prossuerroria heittää.

Jos nostan tästä 3.932Ghz seuraavaan pykälään niin se on 3.959Ghz. Turhaan mä hakkaan päätä seinään kun tiedän missä oman kiven raja menee.

Tarkotin näin yleisesti pstate kellotuksista jos käyttää offset voltteja, turha sitä volttien määrää on pelätä jos mylly ei ole kuin satunnaisesti 100% käytössä. Eri asia rendaajat yms tehokäyttäjät

Tarkotin näin yleisesti pstate kellotuksista jos käyttää offset voltteja, turha sitä volttien määrää on pelätä jos mylly ei ole kuin satunnaisesti 100% käytössä. Eri asia rendaajat yms tehokäyttäjät
Tässä on vain se Ryzenien perusvika. Tietyssä kohtaa jännitettä saa lyödä kauheasti lisää ilman että saa juuri yhtään kelloja lisää. Aivan turhaa lämmöntuottoa ja melua imo.

Edit: ja en pelkää jännitteitä tai teholukemia, mutta jos niistä ei ole hyötyä niin niistä ei ole hyötyä. Vanhalla 1366 kivellä kyllä nostelin jännitettä thermal throttlausrajaan asti, mutta sillä saikin lisää tehoa. Ryzenillä ei juurikaan saa.

100% rasituksessahan itse asiassa ei ole maksimivoltit vdroopin takia. Mulla esim. toi 1.419V meinaa rasituksessa 1.396V LLC 3.

Ja ehkä joo ilmaisin vähän epäselvästi itseäni. Tarkoitin että koska oman kiven kulut alkaa olla aika lailla maksimeilla niin turha nostaa voltteja enempää 24/7 käyttöön. Vähemmän on aina vähemmälle jos voltteja ei ole välttämätöntä nostaa vakautta varten.

Edit: mRkukov katot nyt kun Suomi häviää etkä ninjaile mun vastauksia siellä

olen kellottanut ryzen 1700x 3800mhz , manual 1,375v.
mutta lämmöt on kokoajan idle nyt CPU(tdie) 38c-45c joka on mielestäni hieman outoa? hwinfo, ryzen masterilla mitattu.
rasituksessa nousee prime 95/intel burntest 72,5c max.. gta v pelasin hetken lämmöt nouse max 62c.
mikähän tässä mättää? pitääkö käyttä prossunjäähy irti että on kunnon kosketuksessa?

edit. ihan noviisi näissä kellotus hommissa.

mutta lämmöt on kokoajan idle nyt CPU(tdie) 38c-45c joka on mielestäni hieman outoa? hwinfo, ryzen masterilla mitattu.
rasituksessa nousee prime 95/intel burntest 72,5c max.. gta v pelasin hetken lämmöt nouse max 62c.
mikähän tässä mättää? pitääkö käyttä prossunjäähy irti että on kunnon kosketuksessa?

Ei mitään hätää. Omalla kohdalla R7 1700 3.9GHz 1.35V ja idle 38-40c. Nuo on vähän lämpöisiä jopa idlessä.

edit. ihan noviisi näissä kellotus hommissa.

Sun korkeat idle lämmöt johtuu siittä kun prossu on jatkuvasti ns "täysillä". Suosittelen offset voltteja ja pstate kellotusta. Oma 1700 täysin idlenä 1200mhz 0,719v 26c ja täysillä 3800mhz, 1.356v ja about 75c max rasituksessa. Nettiä selaillessa aaltoilee 30-37 välillä.

Idlelämmöt ovat korkeita jos prossu käy koko aika maksimitaajuudella ja saa annetun maksimijännitteen. Atan87 kerkes just tossa sanoa samaa. Pstate kellotus onnistuu Zenstatesilla vaikka emolevyssä ei olisikaan Pstate kellotusmahdollisuutta. @hese_e linkkasi tuon softan ylempänä.

Mulla pysyy kyllä custom loopissa hämmästyttävän viileänä tämä kivi... Prime 95:sta 6 tuntia ajaessa maksimilämmöt oli käyneet 55 asteessa ja tämä siis se emolevyn CPU lämpö eikä TCTL/TDIE joka on tuota matalampi. Pelatessa sahaa jossain 35 - 45 asteen välillä. Rasitusvoltit 1.396V ja maksimivoltit 1.419V.

Idlelämmöt ovat korkeita jos prossu käy koko aika maksimitaajuudella ja saa annetun maksimijännitteen. Atan87 kerkes just tossa sanoa samaa. Pstate kellotus onnistuu Zenstatesilla vaikka emolevyssä ei olisikaan Pstate kellotusmahdollisuutta. @hese_e linkkasi tuon softan ylempänä.

Mulla pysyy kyllä custom loopissa hämmästyttävän viileänä tämä kivi... Prime 95:sta 6 tuntia ajaessa maksimilämmöt oli käyneet 55 asteessa ja tämä siis se emolevyn CPU lämpö eikä TCTL/TDIE joka on tuota matalampi. Pelatessa sahaa jossain 35 - 45 asteen välillä. Rasitusvoltit 1.396V ja maksimivoltit 1.419V.

mitä tossa ohjelmassa noi P0 , P1 ja P2 sit tarkoittaa? nostaako tuo rasituksen mukaan mhz? eli säädän tuohon ohjelman avulla mhz ja voltit ja ohjelma käynistyy automaattisesti kun tietokoneen käynnistää? pitääkö biosista sitten olla joku auto voltage päällä vai?

mitä tossa ohjelmassa noi P0 , P1 ja P2 sit tarkoittaa? nostaako tuo rasituksen mukaan mhz? eli säädän tuohon ohjelman avulla mhz ja voltit ja ohjelma käynistyy automaattisesti kun tietokoneen käynnistää? pitääkö biosista sitten olla joku auto voltage päällä vai?
Ihan alkuun pääsee sillä että säätää vain tuo P0. Se edustaa niitä maksimitaajuuksia ja -voltteja. BIOS:sta pitää prosessorin kerroin olla automaattisella koska muuten Pstate kellotus ei onnistu. Laittaisin myös voltit automaattiselle ettei BIOS asetus yliaja tuon zenstatesin säätöä.

Ihan alkuun pääsee sillä että säätää vain tuo P0. Se edustaa niitä maksimitaajuuksia ja -voltteja. BIOS:sta pitää prosessorin kerroin olla automaattisella koska muuten Pstate kellotus ei onnistu. Laittaisin myös voltit automaattiselle ettei BIOS asetus yliaja tuon zenstatesin säätöä.

nyt tuo ohjelma ei enään suostu käynnistyy heittää (error starting service).. säätelin ohjelmalla mhz ja v. ja pistin rasitus testin päälle ja kone kaatui. ja nyt ei lähde enään ohjelma toimimaan. poistettu ja asennettu uudelleen.

Viimeksi muokattu:
nyt tuo ohjelma ei enään suostu käynnistyy heittää error starting service.. säätelin ohjelmalla mhz ja v. ja pistin rasitus testin päälle ja kone kaatui. ja nyt ei lähde enään ohjelma toimimaan. poistettu ja asennettu uudelleen.
Lisää voltteja. Ohjelman korruptoituminen on outoa, paitsi jos sulla on hdd cache käytössä.

Mikä emolevy sulla on? Parhaan tuloksen saat biosista säätämällä. Laita mulle vaikka YV ni voin jeesii sua asetuksissa.

Viimeksi muokattu:
Hdd cache meinaa sitä et sun windows tekee kirjoituskäskyn levylle, mutta se data meneekin ensin RAM muistiin josta se sitten hdd:n kykyjen mukaan puretaan pysyväksi dataksi hdd:lle. Hard crashissa kaikki kirjoittamaton data RAM muistista tuhoutuu = ohjelmat voivat corruptoitua.
Asetus löytyy device managerista, etsit sieltä oman kiintolevysi, avaat properties ja policies välilehdessä on write cache.

Saa nähdä saisko uusilla bioseilla toimiin 4x8GB tai 2x16GB 3200Mhz kapuloita. 16 gigalla ei kyllä pärjää 8coren kanssa oikein mitenkään. Jollain halvemmalla mieluummuin kuin flare x:llä...

Saa nähdä saisko uusilla bioseilla toimiin 4x8GB tai 2x16GB 3200Mhz kapuloita. 16 gigalla ei kyllä pärjää 8coren kanssa oikein mitenkään. Jollain halvemmalla mieluummuin kuin flare x:llä...

4xSR tai 2xDR alkaa toimimaan isommilla taajuuksilla 1.0.0.6 AGESA:n myötä.
Tällä hetkellä ainoa mitä voi tehdä toimivuuden parantamiseksi on laittaa tCL asetus 18 arvoon.
DR kammoilla kannattaa lisäksi nostaa ProcODT 96Ohm arvoon.

@Soakki käytitkö Prime95 28.1 ja 128/128 asetuksella? (In-place Large FFTs -> custom -> Max FFT size 128)

Tuo vissiin tällä hetkellä ~ainoa tapa saada prime95:lla "täys rasitus" ryzenille.

Onko noin??

@Keketin

Blendiä ainoastaan testasin. Prime95 oli juuri tuo 28.10 versio.

@The Stilt

Näyttääkö CPU-Z ja HWinfo niin paljon väärin? HWinfo Primeä pyörittäessä sanoi jännitteen käyneen maksimissaan 1.46 V. CPU-Z:ssa jännitteet pyöri 1.41 - 1.46V välillä kun sitä seurailin. Aion kyllä jättää kellotukset tuohon 4 GHz (Offset -0.625V + LLC3)! Kiitos että huolehdit minunkin prossu-parastani :)

Mikä noista P95 testeistä nyt parhaiten kertoo "vakauden"? No kuitenkin, ite ajelin RealBenchiä 1h putkeen ja kuvasta näkee tiedot:

2bxDkoY.jpg

Eli 1700@3900mhz@1.35v biosista. Muistit 3200mhz@cl16@1.35v. Lämmöt maksimissaan jotain 73c paikkeilla ja veden lämpötila oli vähän päälle 40c. Mielestäni ei paha ja näyttäisi olevan vakaa :)

vKzjq4g.jpg

Ja tuolta näyttää mun looppi, vihdoin sain tuon valmiiksi tai no nuo piuhat tarvis niputtaa vielä tuolta alhaalta mutta kuitenkin :)

Onko noin??

Mikä noista P95 testeistä nyt parhaiten kertoo "vakauden"? No kuitenkin, ite ajelin RealBenchiä 1h putkeen ja kuvasta näkee tiedot:

2bxDkoY.jpg

Eli 1700@3900mhz@1.35v biosista. Muistit 3200mhz@cl16@1.35v. Lämmöt maksimissaan jotain 73c paikkeilla ja veden lämpötila oli vähän päälle 40c. Mielestäni ei paha ja näyttäisi olevan vakaa :)

vKzjq4g.jpg

Ja tuolta näyttää mun looppi, vihdoin sain tuon valmiiksi tai no nuo piuhat tarvis niputtaa vielä tuolta alhaalta mutta kuitenkin :)
En saa auki puhelimella kuvia isoksi niin paljonko lämmöt?

Edit. Nyt aukes kun pääs koneelle. Hyvät lämmöt :) Mulla 1800X ylikellotettuna ja kaverina R9 Nano rankasti ylikellotettuna kierrossa. Radeina 360+240 30mm. Pienempi radi push/pull 1200 rpm tuulettimet ja isommalla radilla push ~1400 RPM PWM tuulettimet. Lämmöt jota kuinkin samoissa lukemissa.

Viimeksi muokattu:
Tässä kohtaa nousee esille kysymys, että kannattaako vakautta testata ohjelmalla/säädöillä/rasituksessa mitä oikeassa maailmassa ei ole kuin synteettisesti? Eli sun OC voi olla 100% vakaa normaalissa käytössä, mut kyykkää synteettiseen rasitukseen jota ei muualta tule?

Tässä kohtaa nousee esille kysymys, että kannattaako vakautta testata ohjelmalla/säädöillä/rasituksessa mitä oikeassa maailmassa ei ole kuin synteettisesti? Eli sun OC voi olla 100% vakaa normaalissa käytössä, mut kyykkää synteettiseen rasitukseen jota ei muualta tule?

Syy miksi synteettisiä käytetään kellotuksen vakauden etsinnässä on nimenomaan tuo rasitus. Viat löytyvät nopeammin ja jos synteettiset menee läpi niin hyvin todennäköisesti kone ei koskaan kaadu myöskään normaalikäytössä. Jos vain pelikuormalla tms testaa, niin ei käsittääkseni takaa täysin järjestelmän vakautta ja se saattaa odottamatta kaatua, vaikkei rasitus olisikaan yhtä kova.

Itse vedän cinebenchin kolmesti läpi ja rendaan videon. Tähän mennessä ei ole koskaan järjestelmä kaatunut odottamatta jos näistä pääsee kunnialla läpi. Toki en odotakaan että kestäisi primeä/realbenchiä, mutta tälläisiä workloadeja mulla ei ole eikä tule jokapäiväisessä käytössä.

Pohjustusta:
Ajattelin aikani kuluksi testata parhaat asetukset millä prosessori on sekä riittävän tehokas työ/harrastuskäytössä ja kuitenkin tarvittaessa osaa tipauttaa jännitettä tarpeeksi alas että sitä voi tahtoessaan pitää vaikka 24/7 päällä. Tämä tietysti siten että WHEA virheitä / kaatumisia tms. ei ilmene.

Toinen syy on se että tästä toivottavasti uudempikin käyttäjä näkee summittaiset asetukset millä jännitteet eivät nouse liikaa ja mikä toimii "ihan OK" myös ilmajäähyllä. (Ei siis vaan "laita 4GHz ja 1.4V jos toimii niin hyvä")

"Kaikki" on 100% samoilla asetuksilla biosista kuin vakiona paitsi:
CPU Load Line Calibration: level 1 (ei tule suuntaan tai toiseen paljoa heittoa)
Muistit 2400 14/14/14/34 (32Gb DDR4 3200 ei vielä toimi kuten pitäisi mutta siihen pitäisi tulla kuluvan kuun aikana toivottavasti parannusta.)

Eli: 1700X 1.2 - 3.975GHz 0.6V - 1.34375V, lämmöt ~26-60C, käytetty Zen States 0.2.2 kellotukseen, asetukset näkyvät alta
Ryzen 1700X vakaa.PNG

Lähdin asetuksiin siten että katsoin 4GHz vaativan "jonkun verran enempi" jännitettä, tipautin 0.025GHz ja katsoin missä jännitteet riittävät koneen vakaana pysymiseen / testien ajamiseen. Bonusta siitä että nyt maksimissaankin jännitteet pysyvät alle AMD suosituksen (1.35V) jatkuvasta jännitteestä ja reippaasti alle AMD suositteleman (1.45V) maksimi piikki jännitteen.

Viimeksi muokattu:

Kuvitellaan että painat 80kg ja sinut nostetaan nosturilla 50m korkeuteen, köyden varaan.
Haluatko mieluummin 80kg vai 320kg kuorman kestävän köyden?

Mikäli prosessori ei ole vakaa teoreettisessa maksimirasituksessa, se ei yksinkertaisesti ole vakaa.

Oman kokemuksen mukaan nämä synteettiset testit ei kerro absoluuttista totuutta koneen vakaudesta, on tullut testailtua aikoinaan vakautta useammalla testillä ja näytti ok:ta, kunnes laitoit battlefieldin tulille ja kas, eka vartti riitti kaatumiseen, tämän jälkeen olen suosiolla jättänyt useiden tuntien/yön yli kestävät prime testit tekemättä, lopullinen vakaus sitten peleillä yms. Yleiskäytöllä.

Battlefield pelit taitaa olla yleisesti hyvä "testiohjelma" prosessorin vakautta testatessa.

Tässäpä vähän noituutta teille. The Stiltin ohjauksella lähdin muistiasetuksia ja muita rukkaamaan spekseistä löytyvällä kokoonpanolla. Muistien latenssit nyt 15-15-15-15-30.
cb1779.png

Kellot tuossa 1655 pisteen runissa täysin samat. Eli ainoastaan muistiasetuksia rukkaamalla tulos nousi 1655 pisteestä 1779 pisteeseen. On tämä Ryzen ihme vekotin...

Oman kokemuksen mukaan nämä synteettiset testit ei kerro absoluuttista totuutta koneen vakaudesta, on tullut testailtua aikoinaan vakautta useammalla testillä ja näytti ok:ta, kunnes laitoit battlefieldin tulille ja kas, eka vartti riitti kaatumiseen, tämän jälkeen olen suosiolla jättänyt useiden tuntien/yön yli kestävät prime testit tekemättä, lopullinen vakaus sitten peleillä yms. Yleiskäytöllä.

Battlefield pelit taitaa olla yleisesti hyvä "testiohjelma" prosessorin vakautta testatessa.
Tarkoitushan on tehdä mahdollisimman laaja testaus. Itse käytän OCCT, Linpack ja Prime95 testaukseen. Tämän lisäksi pelaan single player pelejä jotka rasittavat mahdollisimman paljon prossua. Ei koskaan pidä yhden testin varaan jättää testausta vaan mahdollisimman laajalla testauksella löytyy kaikki ongelmat.

Handbrake on myös ihan kohtalainen vakaustesti. Battlefieldeissä tuntuu olevan jotain erikoista, sillä niillä saa joskus kaadettua myös täysin AVX2-vakaat kellot. Kellojen löysääminen on luonnollisesti nopein tapa aloittaa testit uudelleen. Pitää jännitteet samana, mutta pudottaaa kelloja 25-100 MHz, niin vakaus voi olla Ryzenin kanssa jo ihan toista luokkaa.

Tarkoitushan on tehdä mahdollisimman laaja testaus. Itse käytän OCCT, Linpack ja Prime95 testaukseen. Tämän lisäksi pelaan single player pelejä jotka rasittavat mahdollisimman paljon prossua. Ei koskaan pidä yhden testin varaan jättää testausta vaan mahdollisimman laajalla testauksella löytyy kaikki ongelmat.
Joo näin juuri. :) pointti nyt vaan oli ettei synteettisiä testejä kannata yötä päivää ajella.

B350 Tomahawk emo ja G.Skill TridentZ 3200 CL14 GTZ muistit ei buuttaa 3200 MHz edes CL18. Normaalia? Uusin v15 bios on.

Voi nyt Jeesuksen peräpukamat.

Innostuin tiristemään löysiä pois ZenStatesilla, mikä tietenkin johti koneen kippaamiseen.

Nyt ZenStates ei enää saa palvelua ylös...

Anyhoo, cpu-z:lla meni multicore 5000 pistettä rikki

Voi nyt Jeesuksen peräpukamat.

Innostuin tiristemään löysiä pois ZenStatesilla, mikä tietenkin johti koneen kippaamiseen.

Nyt ZenStates ei enää saa palvelua ylös...

Anyhoo, cpu-z:lla meni multicore 5000 pistettä rikki

C aseman juureen asentaminen on usein korjannut monia ongelmia zenstatesista

Gigabyte voitti kilvan ja sai ilmeisesti ensimmäisenä ulos betan 1.0.0.5 AGESA biosista:

AM4 ***BETA*** BIOS Thread | GIGABYTE USA Forum

Kohta päästään katselemaan varmaan arvioita siitä miten tuo AGESA kulkee

Ilmeisesti tuossa betassa on vielä vähän teräviä särmiä

Viimeksi muokattu:
En saa auki puhelimella kuvia isoksi niin paljonko lämmöt?

Edit. Nyt aukes kun pääs koneelle. Hyvät lämmöt :) Mulla 1800X ylikellotettuna ja kaverina R9 Nano rankasti ylikellotettuna kierrossa. Radeina 360+240 30mm. Pienempi radi push/pull 1200 rpm tuulettimet ja isommalla radilla push ~1400 RPM PWM tuulettimet. Lämmöt jota kuinkin samoissa lukemissa.

Joo itellä nyt AC 30st 240mm radi edessä 2push sisälle ja 1kpl pullina sisälle, takana sitten AC 30st 120mm radi push pullina ulospäin. Sitten taka Camberissa on AC X-Flow 30st 240mm radi pullina ulospäin. Alhaalla edessä ylöspäin Noctuan NF-P14 FLX ja katossa etu Camberissa 2x FD R2 Silenttejä ulospäin puhaltamassa. Molemmissa 240mm radeissa tehot täysillä GT 800rpm coolereilla, 120mm radin kanssa GT 1150rpm coolerit varmaan 5v:lla, Noctua LNA moodilla ja FD:t 5V. D5 säädetty noin 3 asentoon potikasta.

No tämä on niin totta, itellä meni ainakin RealBench 1h läpi, bf1 mp jotain 30min pikaisella kokeilulla ja P95 Smallilla 1h20min mutta kun aamulla katoin niin vajaa 12h oli P95 kaatunut mutta kone ei???! Pidän silti vakaana, edellä mainitut MUUT OVAT JO SEN VERRAN RASKAITA

Syy miksi synteettisiä käytetään kellotuksen vakauden etsinnässä on nimenomaan tuo rasitus. Viat löytyvät nopeammin ja jos synteettiset menee läpi niin hyvin todennäköisesti kone ei koskaan kaadu myöskään normaalikäytössä. Jos vain pelikuormalla tms testaa, niin ei käsittääkseni takaa täysin järjestelmän vakautta ja se saattaa odottamatta kaatua, vaikkei rasitus olisikaan yhtä kova.

Kyllä nimenomaan se PELIRASITUS on se mikä sen ratkaisee, mitä nyt muistelee FC4 aikoja jossa jo joku 5min saattoi kaataa pelin mutta synteettiset meni läpi? Nyt taas vähän toistippäin AMD:llä eli RealBench 1h meni kyllä mutta P95 ei kestänyt 12h Smallia???

Itse vedän cinebenchin kolmesti läpi ja rendaan videon. Tähän mennessä ei ole koskaan järjestelmä kaatunut odottamatta jos näistä pääsee kunnialla läpi. Toki en odotakaan että kestäisi primeä/realbenchiä, mutta tälläisiä workloadeja mulla ei ole eikä tule jokapäiväisessä käytössä.

^^

Kuvitellaan että painat 80kg ja sinut nostetaan nosturilla 50m korkeuteen, köyden varaan.
Haluatko mieluummin 80kg vai 320kg kuorman kestävän köyden?

Mikäli prosessori ei ole vakaa teoreettisessa maksimirasituksessa, se ei yksinkertaisesti ole vakaa.

Ei se nyt ihan noin mene, kyllähän 80kg pitäisi kestää kun sitä on luvattu. Kai valmistaja lupaa sen varmaksi ja omissa testeissä kestää yli 80kg ;)

I Agree, BF1 MP:tä pidän hyvänä sellasena tänäpäivänä vaikka FC4 olikin n. 2v aika kovana myös mutta merkitystäkö silläkään jos sitä ei enää pelaa ja BF1 toimii hyvin???????? :)

Handbrake on myös ihan kohtalainen vakaustesti. Battlefieldeissä tuntuu olevan jotain erikoista, sillä niillä saa joskus kaadettua myös täysin AVX2-vakaat kellot. Kellojen löysääminen on luonnollisesti nopein tapa aloittaa testit uudelleen. Pitää jännitteet samana, mutta pudottaaa kelloja 25-100 MHz, niin vakaus voi olla Ryzenin kanssa jo ihan toista luokkaa.

En ole noin tarkkaan katsonukkaan tuota mutta hyvin ja lagimatta yms on tuota tullut pelattua, voi tietysti G-Sync auttaa myös jotakin vaikka BF1 valikoista olen valinnut 120fps, 144hz näytöllä.....

Pointti on lähinnä tässä se, että nuo synteettiset testit ovat joka kerralla sama numeronmurskaus kaikille, vaikket niitä tietenkään ajele arkikäytössä. Se tekee peleistä arvaamattoman hyvän tai huonon testiohjelman, lähinnä pelimoottoreiden ominaisuudet periytyvät pelisarjan uusien julkaisujen myötä.

Tarkennuksena tuohon sanomaani, kellot Ryzenilla kannattaa alkuun hakea 100 MHz tarkkuudella (kokonaislukukerroin * 100 MHz BCLK). Siitä voi sitten kokeilla kuinka jännitteen tarve ja vakaudet reagoivat, kun pudottaa sen 25:kin megahertsiä. Mrkukov ja Taneli- (tai joku täällä ainakin) oli huomannut, että pienilläkin hertsisäätelyillä voi olla aika dramaattinen vaikutus voltteihin, kun ollaan lähellä sitä 4 Gigan haamurajaa.

Mrkukov ja Taneli- (tai joku täällä ainakin) oli huomannut, että pienilläkin hertsisäätelyillä voi olla aika dramaattinen vaikutus voltteihin, kun ollaan lähellä sitä 4 Gigan haamurajaa.
Se ei mene ihan näin. Haamuraja ei ole tuo myyttinen 4Ghz vaan oman kiven maksimikulut. Monilla saattaa maksimi olla 3,9Ghz ja jollakulla ehdoton maksimi on jopa 4,2Ghz. Itsellä se on 3,95Ghz. Pointti tuossa on se että oman kiven maksimit saattavat vaatia aika reilusti voltteja. Mulla on esimerkiksi nyt 3,932Ghz jännitteellä 1,419V joka olisi jo aika paljon ilmajäähyä käyttävälle. Tästä kun tiputan 3,932Ghz -> 3,925Ghz niin saan pudottaa jännitteitä siihen 1.4V pintaan ja jos pudotan tasan 3,9Ghz nopeuteen eli vain 0,032Ghz vähemmän kuin nyt niin saan mennä jo lähellä 1,35V voltteja arkikäytössä. Tuo on se iso tiputus mistä täällä on puhuttu.

Se haamuraja ei todellakaan ole 4Ghz koska monilla kivillä se tulee jäämään utopistiseksi haaveeksi joka ei tule koskaan olemaan mahdollinen. Jokainen prosessori (niin Ryzen kuin Intelin kivetkin) ovat yksilöitä. Ryzeneillä on selvästi binnattu parhaiten kulkevat noihin X -sarjalaisiin ja keskimäärin 1700X ja 1800X kulkevat sen 100Mhz enemmän kuin 1700. Tästäkin on poikkeuksia. Kellottamalla haetaan niitä oman kiven (ja kokoonpanon emolevy ja muistit mukaanlukien) rajoja eikä jotain kiveen hakattua rajaa. Eihän jokainen Kaby Lake 7700K:kaan kulje sitä 5Ghz vaikka suurin osa siihen kykenee.

Joo näin juuri. :) pointti nyt vaan oli ettei synteettisiä testejä kannata yötä päivää ajella.

Itse ajelen, mutta tuo menee samaan kategoriaan. On uusi kone, uudet kellot - vaihe. Silloin haetaan kellot ja asetukset, synteettiset testit pyörii yöllä ja työpäivän aikana. Väliaika pelataan yms käytetään. Sitten kun todetaan "vakaaksi", niin uusinta-asennus ja kaikki kuntoon. Eli pääpaino synteettisissä, mutta kovaa käyttöä päälle.

Aikaapolttavaa, mutta ei nuo ajot pahemmin haittaa kun pyörivät silloin, kun ei muuten ole käyttöä ja on kannettava, joka on muuten valmista tavaraa. Pelaaminen ei kuitenkaan vaadi kaikkia hyötysofta asennuksia ja konffeja. Enemmän ärsyttää jos kone kippaa yllättäen jälkikäteen. Ryzenillä on vähän hankalampaa, kun AEGSA elää. Silti suuntaviivat on selvillä.

Ryzenillä IBT hoiti esikarsinnan tosi hyvin. Sen jälkeen realbench, pelit ja OCCT meivät vielä heittämällä, mutta prime 28.10 128/128 inplace vaati pari klikkiä lisää voltteihin vs muut ajot. Sekin kesti jonkun 4h ajon ongelmitta, mutta pidempi ajo oli kova pala.

Ihan vinkkinä kaikille vesijäähyn harrastelijoille: Eristys ja äänenvaimennus

Noita voi pinoa jos haluaa lisää paksuutta :)

Mitäs veettua tuosta nyt hyötyä on, ei pahalla, ei ummarra?? =)

Pointti on lähinnä tässä se, että nuo synteettiset testit ovat joka kerralla sama numeronmurskaus kaikille, vaikket niitä tietenkään ajele arkikäytössä. Se tekee peleistä arvaamattoman hyvän tai huonon testiohjelman, lähinnä pelimoottoreiden ominaisuudet periytyvät pelisarjan uusien julkaisujen myötä.

Tarkennuksena tuohon sanomaani, kellot Ryzenilla kannattaa alkuun hakea 100 MHz tarkkuudella (kokonaislukukerroin * 100 MHz BCLK). Siitä voi sitten kokeilla kuinka jännitteen tarve ja vakaudet reagoivat, kun pudottaa sen 25:kin megahertsiä. Mrkukov ja Taneli- (tai joku täällä ainakin) oli huomannut, että pienilläkin hertsisäätelyillä voi olla aika dramaattinen vaikutus voltteihin, kun ollaan lähellä sitä 4 Gigan haamurajaa.

Niin kai juu, itellä tällä lankulla ei voi lisätä voltteja 1.35v ja 1.3625v väliltä mutta tuntuisi toimivan kyllä 1.35v mutta jos ei niin varmasti ainakin jälkimmäisellä :)

Se ei mene ihan näin. Haamuraja ei ole tuo myyttinen 4Ghz vaan oman kiven maksimikulut. Monilla saattaa maksimi olla 3,9Ghz ja jollakulla ehdoton maksimi on jopa 4,2Ghz. Itsellä se on 3,95Ghz. Pointti tuossa on se että oman kiven maksimit saattavat vaatia aika reilusti voltteja. Mulla on esimerkiksi nyt 3,932Ghz jännitteellä 1,419V joka olisi jo aika paljon ilmajäähyä käyttävälle. Tästä kun tiputan 3,932Ghz -> 3,925Ghz niin saan pudottaa jännitteitä siihen 1.4V pintaan ja jos pudotan tasan 3,9Ghz nopeuteen eli vain 0,032Ghz vähemmän kuin nyt niin saan mennä jo lähellä 1,35V voltteja arkikäytössä. Tuo on se iso tiputus mistä täällä on puhuttu.

Se haamuraja ei todellakaan ole 4Ghz koska monilla kivillä se tulee jäämään utopistiseksi haaveeksi joka ei tule koskaan olemaan mahdollinen. Jokainen prosessori (niin Ryzen kuin Intelin kivetkin) ovat yksilöitä. Ryzeneillä on selvästi binnattu parhaiten kulkevat noihin X -sarjalaisiin ja keskimäärin 1700X ja 1800X kulkevat sen 100Mhz enemmän kuin 1700. Tästäkin on poikkeuksia. Kellottamalla haetaan niitä oman kiven (ja kokoonpanon emolevy ja muistit mukaanlukien) rajoja eikä jotain kiveen hakattua rajaa. Eihän jokainen Kaby Lake 7700K:kaan kulje sitä 5Ghz vaikka suurin osa siihen kykenee.

Olen tyytyväinen 3.9ghz tällä kokoonpanollani, saan kyllä 4ghz winukkaan mutta kun käynnistän RealBenchin niin kaatuu heti ---> lisää voltteja mutta hyöty alkaa olemaan olematon. Tietysti joskus voisi kokeilla millä se 4Ghz taittusi toimimaan koska vedellä on kuitenkin. Lämmöt nousisi silti turhaan yli 74c jos yrittäisi 24/7 ajoon :/ Lämpönen kivi tuo jokatapauksessa on :/

Itse ajelen, mutta tuo menee samaan kategoriaan. On uusi kone, uudet kellot - vaihe. Silloin haetaan kellot ja asetukset, synteettiset testit pyörii yöllä ja työpäivän aikana. Väliaika pelataan yms käytetään. Sitten kun todetaan "vakaaksi", niin uusinta-asennus ja kaikki kuntoon. Eli pääpaino synteettisissä, mutta kovaa käyttöä päälle.

Aikaapolttavaa, mutta ei nuo ajot pahemmin haittaa kun pyörivät silloin, kun ei muuten ole käyttöä ja on kannettava, joka on muuten valmista tavaraa. Pelaaminen ei kuitenkaan vaadi kaikkia hyötysofta asennuksia ja konffeja. Enemmän ärsyttää jos kone kippaa yllättäen jälkikäteen. Ryzenillä on vähän hankalampaa, kun AEGSA elää. Silti suuntaviivat on selvillä.

Ryzenillä IBT hoiti esikarsinnan tosi hyvin. Sen jälkeen realbench, pelit ja OCCT meivät vielä heittämällä, mutta prime 28.10 128/128 inplace vaati pari klikkiä lisää voltteihin vs muut ajot. Sekin kesti jonkun 4h ajon ongelmitta, mutta pidempi ajo oli kova pala.

Näinhän se menee, rajat on kuitenkin Ryzzellä helpompi löytää kuin Intelillä :) Itellä menee kans vähän noin myös, mutta koita säkin 3.9ghz@1.35v biosista ja aja RealBenchiä 1h :)

Ärrkele, uus Vivaldi rikki niin hankalahko lainailla ja kommentoida...

Jos oikein muistan niin Gigabyten K7 saa kans p-states-säädöt tälle kk julkaistavassa biosissa uuden AGESAN lisäksi.

Saanee Noctuankin kohtapuoliin kiinni tuohon niin pääsee sitten hakemaan ne muutamat sadat MHz lisää rossulle ja muisteille (yllätys, oli kuulemma kiinnikesarjojen toimitukset hitusen ruuhkautuneet :P ).

Mielenkiintoista... Elmorin kommentit viittaavat siihen, että ASUS on päättänyt hypätä AGESA 1.0.0.5 yli ja keskittyy versioon 1.0.0.6 eli nuo eivät olisikaan sama versio kuten joku täällä esitti.

Näinhän se menee, rajat on kuitenkin Ryzzellä helpompi löytää kuin Intelillä :) Itellä menee kans vähän noin myös, mutta koita säkin 3.9ghz@1.35v biosista ja aja RealBenchiä 1h :)

Nyt on 1,337v LLC3 3.9Ghz. Prime, occt, realbench, ibt ja pelivakaana. ;-)

Pointti on lähinnä se, että aida, occt, perusprime ja realbench on kevyehköjä. IBT oli aika kiva suuntaa antavien volttien löytämiseen, kun siitä selvisi niin kaikki muut testit meni läpi, paitsi tuo 28.10 128/128 inplace prime95. Se vaati vielä lisää voltteja.

Rajat on todellakin helpompi löytää, kuin edellisellä 4790k:lla, vähemmän muuttujia ja selkeä käytös. Ynnä onhan tuo vakauden metsästys aina oma lukunsa. Eri softat rasittaa eri tavalla, BF voi kiusata eri spottia prosussa, kuin synteettinen testi, tai offset volteilla ongelma tuleekin kohdissa kun kellotaajuus ja sen myötä voltit vaihtelee kuorman hetkellisesti tippuessa.

Pitkät ajot ei ole mitään jeesustavaraa, mutta joku "tunnin testi" ja on se vakaa, pelaamaan tuntuu oudolle. 2/3 päivästä menee kuitenkin nukkuessa ja töissä, niin ei se elämää haittaa jos vetää sen pitkän stressiajonkin. Hakekaa ne voltit nopeilla testeillä, pelatkaa sitä bf:ää ja sitten nukkuman mennessä vain testi pyörimään ja aamulla voi katsoa miten kävi.

Gigabyte voitti kilvan ja sai ilmeisesti ensimmäisenä ulos betan 1.0.0.5 AGESA biosista:

AM4 ***BETA*** BIOS Thread | GIGABYTE USA Forum

Kohta päästään katselemaan varmaan arvioita siitä miten tuo AGESA kulkee

Ilmeisesti tuossa betassa on vielä vähän teräviä särmiä

Gigabyte käyttää versiota 1.0.0.5 ainakin osassa emojaan. Huippumallille tuli beta tuolla AGESAlla

Jep, K7 itellä. En vielä ruvennu betaa flässäileen, kattotaan jos jaksas oottaa virallista, kuitenkin pittää vielä ootella tuo Noctuan kittikin.

Pointti on lähinnä se, että aida, occt, perusprime ja realbench on kevyehköjä. IBT oli aika kiva suuntaa antavien volttien löytämiseen, kun siitä selvisi niin kaikki muut testit meni läpi, paitsi tuo 28.10 128/128 inplace prime95. Se vaati vielä lisää voltteja.
Jos ei tuo Prime mene läpi niin tuppaa nämä Ryzenit satunnaisesti kaatuilemaan. Itse ajoin blendiä 4 tuntia, OCCT 4 tuntia ja cinebenchiä muutamia kertoja putkeen läpi. Toimi pari päivää ja sitten kaatui ja korruptoi peli tiedostot mennessään.
Kannattaa se 128/128 koettaa ajaa läpi niin häviää kaikki satunnaiset ongelmat. Cold bootin kanssa voi olla vielä jotain jos on muistit korkealla, itse joudun odottamaan että kone POSTaa ja nopea resetti perään ni toimii normaalisti.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 853
Jäsenet
80 993
Uusin jäsen
Wolfwood

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom