Puheet on ainakin kovat Amd johdolla jos oikeasti yrittävät saada reilusti markkinaosuutta ja se ei taida heiltä onnistua kuin myymällä alhaisemmalla katteella parempaa tuotetta reilusti halvemmalla.Näitä huhuja en ihan koukkuineen nielisi. 4070ti super on jo hyvin lähellä 4080:n tehoja. 5070ti menee ihan varmasti 4080:n yli että heilahtaa. Tämä arvaus ihan jo historiaa peilaten.
Lisäksi epäilen erittäin vahvasti, että AMD saisi huhuttujen piirien kanssa 4080:n tehot. Jäänee alle 7900xtx:n tai sitten on keksitty jotain hyvin ihmeellistä.
Jos AMD:n tuleva huippupiiri olisi sellaisen reilut 7900xt:n luokkaa ja rt-vääntö olisi esim tuplat niin tuo 499-599 dollaria voisi silti olla ihan hyvä hinta.
Nykymeiningillä että näytönohjain hieman halvempi kuin vastaava Nvidia ei kyllä markkinaosuuksia saada lisää.
Tosin ongelmana Amd:lle olisi jos Nvidia päättäisi itse(kin) tinkiä katteestaan ja tiputtaa omien ylemmän keskiluokan ja siitä alaspäin(5080 ja 5090 voi varmaan myydä hyvillä katteilla) näytönohjaimien hintoja sen verran että hintaero kutistuu pieneksi.
7900 xt tasoinen kortti ja lähellä Nvidian tarjoamaa rt-vääntöä johonkin 499-599 dollariin olisi aikamoinen katastrofi jos huhuttu Nvidian Rtx 5070 pieksee sen kaikin puolin ja vielä vastaavalla hinnalla.
Yksinkertaisesti jos sieltä tulisi kuvailemasi näytönohjain pitäisi sen hinnan olla 399-449 dollaria jotta olisi jotenkin mahdollista saada markkinaosuuksia reilusti.
Itseäni tosin kiinnostaa kuinka montaa jotka ostavat vaikkapa 400-800 euron näytönohjaimia oikeasti haluaa laittaa rt päälle jos se tarkoittaa että pitäisi käyttää alhaista skaalausta ja frame generationia tai tyytyä konsoliluokan fps?
On tietenkin hyvä että rt-vääntöä lisätään jotta se olisi realistinen myös keskiluokan näytönohjaimille mutta ketään jonka itse tunnen jolla tuore 400-800 euron näytönohjain eivät laita rt päälle koska katsovat että parantunut kuvanlaatu vs menetetty fps ei ole heistä tarpeeksi. Toki itse tunnen vain muutaman jolla tuollainen näytönohjain, suurin osa pelaa halvemmalla/vanhemmalla näytönohjaimella tai sitten konsolilla.