AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Itselleni ainakin tuo muisti merkkaa enemmän kuin DLSS, nvenc taikka RTX voice. DLSS:ää en tulisi käyttämään koska haluan pelata natiiviresoluutiolla, en striimaa ja RTX voice oli kokeilussa RTX 2080:n kanssa, mutta loppujen lopuksi ei ollut mitään tarvetta sillekkään. Kumpaakaan merkkiä en fanita, vaan ostan sen mikä ominaisuuksien puolesta on itselleni parempi ja tällä hetkellä se on kallistumassa 6800 XT taikka 6900 XT puoleen. Ray tracingilla ei taas ole merkitystä tällä hetkellä, koska se syö liikaa suorituskykyä kaikilla korteilla.

Ymmärrän.

Selvennykseksi. Itse haluaisin pitää enemmän ratukoista ja olisi kiva pitkästä aikaa saada full amd kokoonpano. 5900X löytyy jo koneesta.

Omasta mielestä tuo säteenseuranta on aika gimmick ominaisuus, enkä minäkään ole valmis puolittamaan suorituskykyä kuvanlaadun sijaan.

Dls 2.0 sen sijaan kuulostaa aika pätevältä toteutukselta.

Vaikka itseäkin mietityttää 10gb muistin riittävyys tulevaisuudessa, niin järki silti sanoo että on turha koittaa ennustaa tulevaa sillä saralla. Jos oikein kusisesti käy ja pelit alkavat puolenvuoden päästä haukkaamaan +12gb muistia parhailla asetuksilla, niin aina voi päivittää toiseen pienellä välirahalla.
 
Vaikka itseäkin mietityttää 10gb muistin riittävyys tulevaisuudessa, niin järki silti sanoo että on turha koittaa ennustaa tulevaa sillä saralla. Jos oikein kusisesti käy ja pelit alkavat puolenvuoden päästä haukkaamaan +12gb muistia parhailla asetuksilla, niin aina voi päivittää toiseen pienellä välirahalla.

Mitä enemmän nopeaa näyttöohjainmuistia, sitä parempi. Ehdottomasti.

Softaan perustuvia ominaisuuksia (DLSS, ...) voi valmistaja lisäillä ajureihinsa "määrättömästi", mutta jos muisti loppuu kesken niin sitä ei voi ohjelmoida lisää. Softaa voi lisäillä ja parannella määrättömästi mutta rautaa ei voi taikoa lisää siihen korttiin. Täytyy sitten vaihtaa korttia.

Ja, jos näyttömuistia on omaan käyttöön nähden "liikaa" voi sitä aina käyttää vaikka RAM-asemana.

Mielestäni paljon parempi jos muistia on enemmän kun että on "turhia" gimmickeja.
 
6800 on 16 gigaa. 6900 xt on 16 gigaa.

Varmaan on täydellinen määrä muistia kummassakin, vaikka noiden tehoerot ovat aika suuret. Enkä nyt puhu tuotannollisista tai kaupallisista peruisteista miten tuohon on päädytty, koska ne voivat hyvin olla kohdallaan, vaan ihan vaan siitä että mikä on tarpeeksi, liian vähän tai liikaa näyttömuistia.
 
Mitä enemmän nopeaa näyttöohjainmuistia, sitä parempi. Ehdottomasti.

Softaan perustuvia ominaisuuksia (DLSS, ...) voi valmistaja lisäillä ajureihinsa "määrättömästi", mutta jos muisti loppuu kesken niin sitä ei voi ohjelmoida lisää. Softaa voi lisäillä ja parannella määrättömästi mutta rautaa ei voi taikoa lisää siihen korttiin. Täytyy sitten vaihtaa korttia.

Ja, jos näyttömuistia on omaan käyttöön nähden "liikaa" voi sitä aina käyttää vaikka RAM-asemana.

Mielestäni paljon parempi jos muistia on enemmän kun että on "turhia" gimmickeja.

Niin. No mutta kun niitä "softaan perustuvia ominaisuuksia" ei ole. Turha tehdä ostopäätöstä sen turvin, että ehkä niitä joskus tulee.

Tuosta muistimäärän tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Tällä hetkellähän 6800 XT myy nimenomaan parempana 1440p korttina, jossa muistimäärän merkitys on paljon vähäisempi kuin 4k.
Iigorin labra on sitä mieltä, että 6800 XT:n muistikaista jo nyt ahistaa liikaa, jonka takia 3080 menee edelle 4k:ssa.

 
Tuosta muistimäärän tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Tällä hetkellähän 6800 XT myy nimenomaan parempana 1440p korttina, jossa muistimäärän merkitys on paljon vähäisempi kuin 4k.
Iigorin labra on sitä mieltä, että 6800 XT:n muistikaista jo nyt ahistaa liikaa, jonka takia 3080 menee edelle 4k:ssa.

Muistikaista ja muistimäärä on kaksi eri asiaa. Se että radeoneissa muistikaista ahistaa ei tarkoita että siinä olisi liikaa tai liian vähän muistia. Vaihtoehtona olis tuolla muistikaistalla on 8, 16 tai 32GB muistia niin mitä luulet että onko valittu oikein vai väärin?
Sillä kortilla voidaan tehdä muutakin kuin pelata ja jossain muussa käytössä se muistimäärä voi tulla paljon paremmin tarpeeseen.

Se että onko igorin veikkailut tuosta kaistasta oikein niin ittellä toki on myös epäilys että kaista alkaa 4K:lla ahistaa mutta se voi myös johtua ihan siitäkin että 3000 sarja pääsee paremmin hyödyntämään suurta cuda määrää 4K:lla jonka takia eroa alkaa syntymään nvidian eduksi.
 
Navi 22 eli 6700 olisi tulossa tammikuussa. Kaipa sellainenkin kelpaisi, jos huono saatavuus ja myyjien riistohinnoittelu jatkuu.
 
kaista alkaa 4K:lla ahistaa mutta se voi myös johtua ihan siitäkin että 3000 sarja pääsee paremmin hyödyntämään suurta cuda määrää 4K:lla jonka takia eroa alkaa syntymään nvidian eduksi.

Jotain aavistusta tuosta saadaan varmaan kun 6900 testejä ajellaan.
 
Jotain aavistusta tuosta saadaan varmaan kun 6900 testejä ajellaan.

Computerbase testaili tuota muistiylikellotuksella. 7.5% lisää muistikaistaa tuotti 1% teholisän. Se perusteella cache riittää yhä, mutta Amperen arkkitehtuuri vain vaikuttaa sille, ettei se saa ytimiään hyödynnettyä matalilla resoilla ja siksi se fp32/int32 konffi alkaa toimia resoluution noustessa paremmin.
 
Computerbase testaili tuota muistiylikellotuksella. 7.5% lisää muistikaistaa tuotti 1% teholisän. Se perusteella cache riittää yhä, mutta Amperen arkkitehtuuri vain vaikuttaa sille, ettei se saa ytimiään hyödynnettyä matalilla resoilla ja siksi se fp32/int32 konffi alkaa toimia resoluution noustessa paremmin.

Jeps. Eikös se huomattu jo ennen radeoneitten julkaisua että ampere ei toimi niin hyvin 1080p ja 1440p resoilla, sen takia en igorin tulkintaa ihan pureksimatta alkanut nielemään.
 
Muistikaista ja muistimäärä on kaksi eri asiaa. Se että radeoneissa muistikaista ahistaa ei tarkoita että siinä olisi liikaa tai liian vähän muistia.

Ei, vaan se tarkoittaa sitä että siinä on liian vähän välimuistia.

Resoluution kasvaessa välimuistin osumatarkkuus huononee, ja DRAMiin tehtävien accessien määrä kasvaa ylilineaarisesti
 
Mitä enemmän nopeaa näyttöohjainmuistia, sitä parempi. Ehdottomasti.

Se, että enemmän nopeampaa muistia on parempi on, itsestäänselvyys, mutta kun on monta muutakin asiaa joissa enemmän ja nopeammin on parempi, eikä kaikkea voi aina saada.

Pitää sen sijaan tehdä järkevät kompromissit, eikä keskittyä johonkin YHTEEN asiaan että JUURI TÄTÄ YHTÄ ASIAA HALUAN HIRVEÄSTI.

Softaan perustuvia ominaisuuksia (DLSS, ...) voi valmistaja lisäillä ajureihinsa "määrättömästi", mutta jos muisti loppuu kesken niin sitä ei voi ohjelmoida lisää.

Softalla voi tehdä vaikka mitä sen eteen että muisti ei lopu kesken:

1) Muistissa olevaa dataa voi pakata. Näytönohjaimella pääasiassa käsitellään kuvadataa joka pakkaantuu hyvällä pakkaussuhteella joko ihan häviöttömänä ja erinomaisella pakkaussuhteella jos sallitaan pieni häviö.
2) Muistia voi allokoida fiksummin, esim.
2a) Käytetään nollasivuja ja tehdään copy on writeä
2b) Ei siirretä kerralla koko tekstuuria koneen keskusmuistista näyttikselle vaan vain ne osat siitä, mitä oikeasti tarvitaan
3) Laotaan pienempi määrä warppeja(work grouppeja, säikeitä)/ydin kerrallaan, tällöin niiden tilapäisdataa on yhteensä vähemmän. Tämä voi toki sitten tarkoittaa laskentayksiköiden huonompaa utilisaatiota, kun joku stallaa, ei löytykään toista work grouppia jota suorittaa.
4) Ei vaan tuhlata muistia turhiin asioihin, aika usein muistia käytetään turhuuksiin.
 
Vaikka itseäkin mietityttää 10gb muistin riittävyys tulevaisuudessa, niin järki silti sanoo että on turha koittaa ennustaa tulevaa sillä saralla. Jos oikein kusisesti käy ja pelit alkavat puolenvuoden päästä haukkaamaan +12gb muistia parhailla asetuksilla, niin aina voi päivittää toiseen pienellä välirahalla.

Se 10 GiB tulee riittämään kaikkeen järkevään pelaamiseen oikein kivalla kuvanlaadulla oikein riittävästi moneksi vuodeksi.

Sen sijaan jos on suhteellisuudentajuton "kaikki nupit on pakko olla kaakosssa"-idiootti, voi se jollain pelillä loppua kesken, kun joihikin peleihin lisätään joku "supertarkkojen tekstuurien moodi" jota ei ilman suurennuslasilla tutkimista kuitenkaan erota siitä moodista missä kaikki mahtuu hyvin sinne 10 gigaan.
 
Softalla voi tehdä vaikka mitä sen eteen että muisti ei lopu kesken:

Se että softalla voi tehdä mitä vaan sen eteen ettei muisti lopu on itsestäänselvyys. Mutta kyse ei olekaan tekemisestä vaan sen "hinnasta" prosessoriteholle ja kaistan käytölle.

1) Pakkaaminen/purkaminen vie sekä prosessorin kellonaikaa että data siirto vie kaistaa kun dataa puretaan ja siirretään/tallennetaan
2) Muistin fiksumpi allokointi vie softan tekemisessä ohjelmointiaikaa tai käyttiksen tulee olla fiksumpi, ja jos esim. pelejä tehdään niin joskus ohjelmointiin käytettävällä optimointiajalla ja, käytettävällä kehitystyökalulla ei saavuteta haluttua hyötyä ja joudutaan tekemään asioita "käsin" ja se maksaa aikaa ja rahaa.
3) Siis nimenomaan laskentayksikön heikompi utilisaatio vie aikaa muilta prosesseilta joka näkyy jossakin (esim. fps tai prossun kuorma)
4) Muistioptimointi tottakai on tärkeää mutta sen toteuttaminen vaatii enemmän käsityötä ja on helpompi/nopeampi/halvempi vetää mutkat suoraksi esim. jos releasessa on deadline tiukalla.
5) Varmaan sellaisessa standardissa paketissa (xbox/ps) jossa resurssi on vielä rajatummat kun PC:ssä voidaan optimoida paremmin, mutta ympäristö on myös samalla vähemmän heterogeeninen.

Ei tietenkään tässä tapauksessa 16Gb ole KESKITYTTY PELKÄSTÄÄN MUISTIIN MUTTA SE ON BONUS, kirsikka hyvässä kakussa. Miksi sitä ei laittaisi enemmän jos siihen on mahdollisuus ja se saadaan kilpailijaa edullisempana kokonaisuutena?!? Se ei ole pelkästään tekniikan vuoksi vaan se on kilpailuetu. Myyntiargumentti.

Se 10 GiB tulee riittämään kaikkeen järkevään pelaamiseen oikein kivalla kuvanlaadulla oikein riittävästi moneksi vuodeksi.

Voisitko määritellä järkevän pelaamisen?

Merkittävän suuri osa pelaajista nauttii myös grafiikan tasosta ja efekteistä eikä pelkästään 1000hz actionista jossa pelataan vain 0.1-0.2s reaktioilla eikä "aivoilla". "Kaikki nupit kaakossa" on nimenomaan esteettisestä pelistä nauttijoiden kategoria. Action-Jackson-tyypit ei edes oikeasti pysty nopean pelin liikkeen aiheuttaman tunnelinäön takia näkemään efektejä oman hyvin pienen fokusalueensa ulkopuolella. Siihen vain ei ihmisaivo pysty.
 
Viimeksi muokattu:
Voisitko määritellä järkevän pelaamisen?

"Järkevä pelaaminen" on sitä, että pyritään nauttimaan siitä pelaamisesta eikä
1) tuijoteta pelkkää FPS-mittaria
2) lukita asetuksia kaakkoon ihan vaan itseisarvona.

Merkittävän suuri osa pelaajista nauttii myös grafiikan tasosta ja efekteistä eikä pelkästään 1000hz actionista jossa pelataan vain 0.1-0.2s reaktioilla eikä "aivoilla". "Kaikki nupit kaakossa" on nimenomaan esteettisestä pelistä nauttijoiden kategoria. Action-Jackson-tyypit ei edes oikeasti pysty nopean pelin liikkeen aiheuttaman tunnelinäön takia näkemään efektejä oman hyvin pienen fokusalueensa ulkopuolella. Siihen vain ei ihmisaivo pysty.

Tuo ei nyt liittynyt yhtään siihen mistä puhuin. Ihan olkiukon pieksentää.

Pitää ilmeisesti vääntää lisää rautalankaa, kun ei mene perille.

Oletetaan esim. tilanne, että meillä on aluksi peli, joka aluksi näyttää oikein kauniilta ja pyörii näytönohjaimella X todella hyvin.

Näytönohjaimen X omistajat nauttivat tämän pelin pelaamisesta.

Sitten siihen tulee pelimoottoriin päivitys, joka lisää siihen jonkun uuden ominaisuuden, joka näytönohjaimella X ei pyöri kunnolla, mutta päivitys ei vaikuta yhtään pelin nopeuteen eikä grafiikan laatuun jos ominaisuus on kytketty pois päältä.

Yhtäkkiä aiemmin oikein kauniilta näyttänyt ja todella hyvin pyörinyt peli muuttuu pelikelvottomaksi ihmisillä, jotka A) omistavat tämän näyttiksen sekä B) omaavat asenteen, että kaikki nupit pitää olla kaakossa.
 
Ei, vaan se tarkoittaa sitä että siinä on liian vähän välimuistia.

Tästä ei ole vielä mitään konkreettisia todisteita. Pikemminkin näyttäisi siltä että eroa alkaa tulla 4K:lla nvidian hyväksi sen takia että se nvidia pystyy siellä 4K resolla hyödyntämään sitä suurta ydin etuaan.
Muistin kellotus kun ei ole vaikuttanut radeonien kulkuun juuri laisinkaan niin mielestäni se on aika vahva merkki siitä että se välimuisti ei lopu kesken.
 
Tästä ei ole vielä mitään konkreettisia todisteita. Pikemminkin näyttäisi siltä että eroa alkaa tulla 4K:lla nvidian hyväksi sen takia että se nvidia pystyy siellä 4K resolla hyödyntämään sitä suurta ydin etuaan.
Muistin kellotus kun ei ole vaikuttanut radeonien kulkuun juuri laisinkaan niin mielestäni se on aika vahva merkki siitä että se välimuisti ei lopu kesken.

Juuri viime yönä julkaistusta artikkelista


kaotik/io-techin artikkeli sanoi:
Yhtiön testien mukaan 128 Mt:n L3-tason välimuistin osumaprosentti olisi Full HD -resoluutiolla noin 80 %, 1440p-resoluutiolla vajaat 75 % ja 4K-resoluuutiolla keskimäärin 58 %. Suurempi välimuisti nostaisi osumaprosenttia entisestään 4K-resoluutiolla, mutta parannukset 1440p- ja etenkin Full HD -resoluutioilla lisämuistista jäisivät marginaalisiksi.
 
Itse ainakin odottelen, miltä 6900XT:n suorituskykykin lopulta näyttää ja mahdollistahan on, että nVidia julkaisee sen kanssa kilpailemaan täysin avatun GA 102-piirin, jossa siis tuo vähäinen määrä lisää vielä shader/RT uniteja ja täysi muistikaista, vaikka ainakaan ensimmäiset huhut 3080Ti:stä eivät tuota ajatusta tue. Voi kuitenkin olla, että tuo olisi paremmin mahdollista, mikäli GPU:t valmistettaisiin TSMC:n 7nm:n prosessilla Samsungin 8nm:n sijaan, kun ainakaan AMD:n 6900XT ei ilmeisesti ole millään lailla kastroitu (toisin kuin esim. 3090).
 
Aika epätodennäköistä, että 10 GB loppuisi kesken jos pelaa 1440p resoluutiolla.
 
Aika epätodennäköistä, että 10 GB loppuisi kesken jos pelaa 1440p resoluutiolla.

Eikö resoluutiota enemmän vaikuta lopulta se, että saadaan suuriresoluutioisia tekstuureja näytönohjaimen muistiin? Eihän ainakaan frame buffer nyt aivan hirveästi lopulta kasva, vaikka resoluutiota kasvatetaan.
 
Eikö resoluutiota enemmän vaikuta lopulta se, että saadaan suuriresoluutioisia tekstuureja näytönohjaimen muistiin? Eihän ainakaan frame buffer nyt aivan hirveästi lopulta kasva, vaikka resoluutiota kasvatetaan.

Teksturoinnissa käytetään MIP Mappingiä, jossa tekstuurista on aina monen eri resoluution versiot olemassa ja pyritään käytämään aina sitä versiota, joka parhaiten mätchää kooltaan niiden ruudun pikselien kanssa, jophon se mapataan => Suurempi resoluutio tarvii samoista tekstuureista myös suuremman resoluution versiot.

Mikäli tekstuureista on hyvin korkean resoluution versiot olemassa, pienillä resoluutioilla ne jää käyttämättä tai niitä käytettäisiin ainoastaan tilanteessa kun kamera(esim. pelaajan hahmo) menee hyvin lähelle sitä teksturoitua pintaa jolloin se teksturi näkyy suurempana => jotta kaikille ruutupikseleille riitää omat tekstuuripikselit, tarvii enemmän tekstuuriresoluutiota.


(Odotellaan sitten jossain vaiheessa sitä AMD-fanien seinääntuijotusvertailua jossa joko mitataan FPS-droppia pelaajan hahmon saapuessa tuijottamaan seinää läheltä (korkeiden resoluution tekstuureiden ollessa käytössä, ja kun tässä vaiheessa joudutaan nVidian pienemmällä muistilla ehkä hakemaan sen seinätekstuurin suurin versio keskusmuistista mutta AMDn suuremmalla muistilla ei, kun kaikki versiot mahtuu näyttiksen muistiin) tai valitetaan kun se seinän tekstuuri 10cm päästä tuijottaessa näyttää sumeammalta (kun korkean resoluution tekstuuri ei ole käytössä))
 
Viimeksi muokattu:
Monesti se tekstuurien laatu vain varsin merkittävässä roolissa miltä se peli näyttää, itse en esim. heti ensimmäisenä mielellään lähtisi tekstuureista karsimaan.

Höpöhöpö.

Geometrian tarkkuudella ja sillä miten valot, varjot ja heijastukset toimii on paljon enemmän merkitystä, kunhan tekstuureissa ei mennä johonkin todella alhaisiin tarkkuuksiin (joihin 8 tai 10 gigan muisti ei pakota).

Kun puhutaan tekstuurien laatuerosta monen gigan ja vielä useamman gigan välillä, ne tulee vastaan lähinnä tilanteessa että käytetään suurta resoluutiota ja mennään tuijottamaan jotain seinää läheltä.

Ja tämä on todellisen pelaamisen/pelinautinnon kannalta melko epärelevantti tilanne.
 
Huomautus - jätä nämä henkilökohtaisuuksiin menemiset kirjoittamatta
Ja tämä on todellisen pelaamisen/pelinautinnon kannalta melko epärelevantti tilanne.

No jos sun puusilmät ei tekstuurien eroja erota niin kivat sulle. Itse kyllä huomaan eron.
 
edit: siirretty vastaus muualle jonne se paremmin kuuluu:

 
Viimeksi muokattu:
Joo. Kysytty niin moneen kertaan tässä viikon sisään että tuon olisi voinut itsekin löytää täältä ja muualta.
Pahoittelut. On vaan taas helvetin monta sivua kumman isi voittaa tappelussa paskaa, että vaikka tätä seurannut ahkerasti olenkin niin silti mennyt ohi.
 
Pahoittelut. On vaan taas helvetin monta sivua kumman isi voittaa tappelussa paskaa, että vaikka tätä seurannut ahkerasti olenkin niin silti mennyt ohi.
Ei sovi unohtaa maol-taulukkomiehiä jotka riitelee siitä miten keskimääräinen fps mitataan ja niitä jotka tilaa 7 eri paikasta kortin postiennakolla koska ei voi odottaa paria viikkoa jos joutuu jonoon :hmm:

Kaikesta huolimatta, 6800-sarja on mielestäni onnistunut vastine nvidialle. Saatavuusongelmat kyllä harmittaa, mutta jos ottaa huomioon että muokattua navi-piiriä menee xboxiin, pleikkariin ja pitäisi saada vielä pc-markkinoillekkin samaa tavaraa niin on siinä Amd:n piirivalmistajilla aika kiireistä. Toivottavasti saavat markkinat tammikuusta jo tasaantumaan.
 
niitä jotka tilaa 7 eri paikasta kortin postiennakolla koska ei voi odottaa paria viikkoa jos joutuu jonoon :hmm:
Valitettavasti tämä on selvästi ollut voittava arpa tämän syksyn kekkereissä, ainakin omalta osaltani. Suosittelen kaikkia toimimaan samoin, jos haluavat jonkun 6800-customin saada.

Nimimerkillä 16:11 tilattu Nvidian kortti julkaisussa (julkaisu 16:00) ja en ole sitä vieläkään saanut, muut arvat pelastivat.
 
niitä jotka tilaa 7 eri paikasta kortin postiennakolla koska ei voi odottaa paria viikkoa jos joutuu jonoon :hmm:
Kun olisikin pari viikkoa... Niin kauan, kun myyjät eivät saatavuuksia täällä amd custom puolella kerro ennen myynnin alkua lähtee tänään tykitykseen kaikki myyntiin tulevat mallit. 3090 sain kotiutettua näin katsotaan miten tänään käy.
 
Tässä AMD:n oma video RDNA 2 - DirectX Raytracing 1.1
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


"
The AMD RDNA™ 2 graphics architecture brings support for DirectX® 12 Ultimate and several new features for use by game developers. DirectX® Raytracing 1.1 is one of those new features, allowing developers to access a new programming model for hardware acceleration of raytracing on the GPU, letting them add highly-efficient ray-traced effects to their games. Graphics feature architect Rys Sommefeldt provides a short presentation on the major advantages of the new API, and how to best utilize it on AMD RDNA™ 2-based hardware.
"
 
Tässä AMD:n oma video RDNA 2 - DirectX Raytracing 1.1



Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

"
The AMD RDNA™ 2 graphics architecture brings support for DirectX® 12 Ultimate and several new features for use by game developers. DirectX® Raytracing 1.1 is one of those new features, allowing developers to access a new programming model for hardware acceleration of raytracing on the GPU, letting them add highly-efficient ray-traced effects to their games. Graphics feature architect Rys Sommefeldt provides a short presentation on the major advantages of the new API, and how to best utilize it on AMD RDNA™ 2-based hardware.
"


Hienoa enemmän tekniikkapohjaista settiä eikö tyypillistä markkinointia. Ymmärsin tuosta että se RDNA2 RT suorituskyky voi hyvin olla riippuvainen miten sitä RT:tä peli/softa ajaa. Eli ei välttämättä ajurien kautta vaan pelien kautta voi noiden RT suorityskyky kasvaa. Kun tällä hetkellä 3Dmarkin puhtaassa DXR testissä suorituskyky ei ollut kummoinen.
 
Hienoa enemmän tekniikkapohjaista settiä eikö tyypillistä markkinointia. Ymmärsin tuosta että se RDNA2 RT suorituskyky voi hyvin olla riippuvainen miten sitä RT:tä peli/softa ajaa. Eli ei välttämättä ajurien kautta vaan pelien kautta voi noiden RT suorityskyky kasvaa. Kun tällä hetkellä 3Dmarkin puhtaassa DXR testissä suorituskyky ei ollut kummoinen.

Niin toimiihan se varmaan hyvin, jos ja kun käytetään God Fallin tapaisia " AMD optimointeja" joissa RT:ä ajetaan vain Screen Spacessa, joka aiheutta sitten aika epämielltyttävän näköistä eloa varjoihin ym.

Surkealle näyttää tilanne, jos tuommoseen paskeseen joudutaan tyytymään AMD:n korteilla. Toivoa sopii, että isommat julkasut sisältää sitten kunnon RT:n NVIDIA:n korteille.
 
Niin toimiihan se varmaan hyvin, jos ja kun käytetään God Fallin tapaisia " AMD optimointeja" joissa RT:ä ajetaan vain Screen Spacessa, joka aiheutta sitten aika epämielltyttävän näköistä eloa varjoihin ym.

Onko jotain lähdettä väitteelle, että Godfallissa säteenjäljitys tehtäisiin screen spacessa? Joku techpowerupin mutuilu?


tuolla kun katsoo tuostalla hiukan vasemmalla olevia lehtiä niin niiden valot eivät toimisi tavalla jos kyse olisi screen spacessa tehtävästä säteenjäljityksestä.

Ja screen spacessa tehtävää säteenjäljitystä ei myöskään tehtäisi niillä säteenjäljitysyksiköillä vaan normaalina shader-koodina, tuon selvästi kerrotaan käyttävän DXR-rejapintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri viime yönä julkaistusta artikkelista

Niin ja siellä kerrotaan osumista, ei juurikaan mitään siitä että onko se 4K:lla pullonkaula.


Tuon mukaan ei ole.

Jos osut sinne välimuistiin, se data on aika paljon nopeammin käytössä. Olisi kummaa jos osumat 75%->58% ei vaikuttaisi suorituskykyyn. Sinänsä kaista varmaan riittää, mutta lataus vaan kestää kauemmin.

Eiköhän AMD ole ollut aivan tietoinen ja tähdännyt tuonne 1440p suorituskykyyn, 4k on aika marginaali touhua vielä.
 
Onko jotain lähdettä väitteelle, että Godfallissa säteenjäljitys tehtäisiin screen spacessa? Joku techpowerupin mutuilu?


tuolla kun katsoo tuostalla hiukan vasemmalla olevia lehtiä niin niiden valot eivät toimisi tavalla jos kyse olisi screen spacessa tehtävästä säteenjäljityksestä.

Ja screen spacessa tehtävää säteenjäljitystä ei myöskään tehtäisi niillä säteenjäljitysyksiköillä vaan normaalina shader-koodina, tuon selvästi kerrotaan käyttävän DXR-rejapintaa.

Oli tehty miten vaan, niin ihan skeidaahan se laatu on tuossa. Näyttää paremmalle ilma RT varjoja.
 
Linkitin tänne aikaisemmin 3070 vs. 3080 vs. 6800 vs. 6800XT vertailun, mikä perustui AMD:n antamaan dataan. Sain valitusta datalähteestä ja käytetyistä suomihinnoista.

Tässä uusi vertailu hyödyntäen 3DCenterin benchmark-analyysiä, missä jokaista resoluutiota kohti on käsitelty yli 1000 benchmarkkia.

Käytän hintavertailussa suomalaisten jälleenmyyjien hintatasoja, eli niitä hintoja, joilla kortteja on saanut ostettua jälleenmyyjiltä Suomessa.

4K:
1606395758046.png
1606395810686.png


1440p:
1606395819864.png
1606395876198.png


Tässä vielä artikkelin yhteenveto käyttäen USD-listahintoja:
1606396009919.png


TL;DR: AMD:n uudet näytönohjaimet (6800 & 6800 XT) eivät ole hinta/suorituskyky -suhteessa hyviä hankintoja verrattuna Nvidian uusiin näytönohjaimiin (3070 & 3080), varsinkaan jos käytetään suomalaisten jälleenmyyjien hintoja. Tosin jos nyt lähtee tilaamaan näytönohjainta, niin hinnalla ei ole mitään väliä kun saatavuus on lähes nolla.

PS: Jos et ole tyytyväinen käyttämiini hintoihin, niin voit käydä lataamassa tuon vertailun itsellesi ja muokata itsellesi sopivat hinnat: Nvidia 30-series vs. AMD 6800 series. Minun kannaltani nämä ovat hintoja, joilla kortin on voinut tilata. En käytä vertailussa nykyisiä scalppaus-hintoja.
 
^ Mikä idea on käyttää noita hintoja joilla ei saa ostettua?
Se, että niillä hinnoilla olen saanut kortteja ostettua Suomesta ja tein vertailun omaan käyttööni. Kuten sanoin, jos et ole tyytyväinen niin käy lataamassa Excel ja muokkaa hinnat itsellesi sopiviksi.
PS: Jos et ole tyytyväinen käyttämiini hintoihin, niin voit käydä lataamassa tuon vertailun itsellesi ja muokata itsellesi sopivat hinnat: Nvidia 30-series vs. AMD 6800 series. Minun kannaltani nämä ovat hintoja, joilla kortin on voinut tilata. En käytä vertailussa nykyisiä scalppaus-hintoja.
 
Linkitin tänne aikaisemmin 3070 vs. 3080 vs. 6800 vs. 6800XT vertailun, mikä perustui AMD:n antamaan dataan. Sain valitusta datalähteestä ja käytetyistä suomihinnoista.

Tässä uusi vertailu hyödyntäen 3DCenterin benchmark-analyysiä, missä jokaista resoluutiota kohti on käsitelty yli 1000 benchmarkkia.

Käytän hintavertailussa suomalaisten jälleenmyyjien hintatasoja, eli niitä hintoja, joilla kortteja on saanut ostettua jälleenmyyjiltä Suomessa.

4K:
1606395758046.png
1606395810686.png


1440p:
1606395819864.png
1606395876198.png


Tässä vielä artikkelin yhteenveto käyttäen USD-listahintoja:
1606396009919.png


TL;DR: AMD:n uudet näytönohjaimet (6800 & 6800 XT) eivät ole hinta/suorituskyky -suhteessa hyviä hankintoja verrattuna Nvidian uusiin näytönohjaimiin (3070 & 3080), varsinkaan jos käytetään suomalaisten jälleenmyyjien hintoja. Tosin jos nyt lähtee tilaamaan näytönohjainta, niin hinnalla ei ole mitään väliä kun saatavuus on lähes nolla.

PS: Jos et ole tyytyväinen käyttämiini hintoihin, niin voit käydä lataamassa tuon vertailun itsellesi ja muokata itsellesi sopivat hinnat: Nvidia 30-series vs. AMD 6800 series. Minun kannaltani nämä ovat hintoja, joilla kortin on voinut tilata. En käytä vertailussa nykyisiä scalppaus-hintoja.


Tämä on hyvää vertailua. Päädyin itsekin siihen tulokseen että AMD:ta ei kannata ostaa koska hinnat ovat aivan liian kovat. Näyttisten täytyy päästä hyllyyn asti että hinnat järkevöityvät. Harmi kun siihen tulee menemään useampi kuukausi.
 
Tämä on hyvää vertailua. Päädyin itsekin siihen tulokseen että AMD:ta ei kannata ostaa koska hinnat ovat aivan liian kovat. Näyttisten täytyy päästä hyllyyn asti että hinnat järkevöityvät. Harmi kun siihen tulee menemään useampi kuukausi.
Tai sitten kannattaa kytätä sitä AMD:n sivua, mihin on saatu jo useampina päivinä uusia eriä myyntiin, joka kerta MSRP-hintaan.
 
Se, että niillä hinnoilla olen saanut kortteja ostettua Suomesta ja tein vertailun omaan käyttööni. Kuten sanoin, jos et ole tyytyväinen niin käy lataamassa Excel ja muokkaa hinnat itsellesi sopiviksi.


Tee itse on ihan fine point, mutta ei tolla hinnalla enää saa 3k sarjaakaan. Jollet siis tilannut jo sillä matalalla hinnalla 3k sarjaa, kusetat vaan itseäsi.
 
Mjoo subventiohan siinä oli hetkosen aikaa, nyt ei enää. Toisaalta jos chippuloiden saatavuus on rajallinen niin myyjän markkinat ja kumpikin puulaaki sen tietää. Hinnat sinällään on mitä on, mutta nää korttien määrät julkasussa pännii itteä eniten.
 
Tee itse on ihan fine point, mutta ei tolla hinnalla enää saa 3k sarjaakaan. Jollet siis tilannut jo sillä matalalla hinnalla 3k sarjaa, kusetat vaan itseäsi.

No ne juuri nyt -hinnat taitaa olla 3080:lle 779 euroa ja 6800XT:lle 849 euroa. Noilla siis onnistuu halvimmillaan tilauksen sisään laittaminen just nyt. Näillä luvuilla €/perf -lukemat on 3080:lle ~7,5€ ja 6800XT:lle ~8,5€.
 
No ne juuri nyt -hinnat taitaa olla 3080:lle 779 euroa ja 6800XT:lle 849 euroa. Noilla siis onnistuu halvimmillaan tilauksen sisään laittaminen just nyt. Näillä luvuilla €/perf -lukemat on 3080:lle ~7,5€ ja 6800XT:lle ~8,5€.
Taitaa halvin 6800xt olla sen 660€ AMD omassa kaupassa. Päivittäin ihmiset voinut tilata sieltä.
 
Taitaa halvin 6800xt olla sen 660€ AMD omassa kaupassa. Päivittäin ihmiset voinut tilata sieltä.
Maanantaina tainnut tulla viimeksi AMD kauppaan pieni erä joka meni minuutissa. Käytännössä ei mitään mahdollisuutta ostaa sieltä jos ei rämpytä F5 koko päivän tai käytä bottia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 885
Viestejä
5 054 857
Jäsenet
80 996
Uusin jäsen
Anto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom