Assetto Corsa rally (early access)

En kyllä ymmärrä miksi en osaa ajaa puoliksikaan niin hyvin ohjaamosta kuin puskurikameralla. Jotenkin ei kestä hanskassa. FOViakin koitin säädellä oikein kunnolla.

Se ylin vaihtoehto eli dynamic reflection tms. kannattaa laittaa OFF jos tarvitsee frameja, vaikuttaa paljon. Enkä huomaa suurta eroa muuten kuin auton pellissä ja sitähän ei tule tuijotettua edes tuossa puskurikamerassa.
 
Muutama huomio / vinkki monen tunnin testailun jälkeen:

- Niels Heusinkveld teki Youtube videon jossa kävi läpi pelin erilaisia kummallisuuksia FFB:ssä. Olin itse huomannut samanlaisia ongelmia (Fanatec GT DD 8nm), eli autosta riippuen välillä tulee omituisia force peakejä jotka eivät tunnu mitenkään luonnolliselta. Nämä ovat erityisesti huomattavia Alfa Romeolla hitaissa nopeuksissa (esimerkiksi kolarin jälkeen autoa kääntäessä, neulansilmässä yliohjatessa tai vahvan lukkojarrutuksen yhteydessä). Jouduin itse säätämään pelin FFB Gainiä todella matalalle tasolle koska pelkäsin että peukalot lähtee sijoiltaan, joka tietenkin johti yleisen heikkoon FFB tuntumaan.
Kommenttikentässä joku ehdotti FFB Gain 200 ja säätää ratin omista asetuksista forcet sopivalle tasolle. Tämä on kaikissa muissa simuissa huono ajatus, koska pelin lähettämä FFB signaali takuuvarmasti clippaa todella paljon. Suosittelen kokeilemaan FFB Gain 200 metodia ja vaikka nauhoittamaan video kokonaisesta stagesta, minun kokemukseni mukaan pelin FFB signaalimittari ei missään vaiheessa clippaa tavallisessa ajossa - ei edes korkean lateraalivoimien alla nopeissa mutkissa ja töyssyissä. Ainoastaan nämä Heusinkveldin toteamat kummalliset potkaisut clippaavat ja ovat täten vahvuudeltaan paljon lähempänä kaikkia muita FFB forceja.

- Niille jotka omistavat high refresh rate näytön, suosittelen vahvasti kokeilemaan frame geniä. Itsellä 165hz 4k ruutu, fps cap 80, eli frame generaation myötä 160fps. En ole kertaakaan huomannut minkäänlaista ongelmaa kuvanlaadussa. Jos lähtökohtainen fps on hyvä, niin frame genin aiheuttama viive on mielestäni erittäin marginaalista, enkä koe kärsiväni minkäänlaisesta kilpailuhaitasta ajaessa :) paras tapa kokeilla vaikutusta viiveeseen on verrata pelin ratin kääntymistä omaan fyysiseen ruoriin kun veivaa nopeasti edestakaisin.

Onko kellään kunnon HDR näytön omaavalla huomioita kuvanlaadusta? Mutu-tuntumani on että kontrasti ja kirkkaus vaikuttaisivat olevan hyvin implementoitu, mutta jostain syystä värikylläisyys on heikkoa SDR kuvaan verrattuna. Itsellä Samsung Neo G7.
 
Mitenkäs esimerkiksi mutkista lähdöt? Lyötkö heti tallan pohjaan vai maltatko avata kaasua progressiivisesti ja vaihdot oikeilla kohdilla?

Täytyypäs oikein katsoa nuo erot nopeuksissa mutkissa manuaalilla ja automaatilla, koska sieltähän se ero auttamatta tulee. Kaasua varmasti runttaan ihan liikaa ja liian nopeasti mutkasta riippumatta.
 
En kyllä ymmärrä miksi en osaa ajaa puoliksikaan niin hyvin ohjaamosta kuin puskurikameralla. Jotenkin ei kestä hanskassa. FOViakin koitin säädellä oikein kunnolla.
Ittelläni aivan sama juttu, tai siis mulla pitää olla konepeltikamera. Mutta siitä sujuu hyvin (suhteellista, mutta omasta mielestäni), kun taas sisäkameralla tie ja maisema jää niin kauaksi että virheitä sattuu. Ja toisaalta ratin näkyminen kahteen kertaan (oikea ja peliratti) tuntuu sekin hullulta; konepeltikamera tuntuu itselleni eniten oikean auton ajamiselta.

Ehkä tässä vaikuttaa pelisetupit vahvasti myös, mulla 42" telkku vähän reilun metrin päässä silmistä. Lähemmäs ei pysty laittamaan, kun saman pöydän äärellä pitää tehdä työtkin.
 
Pelkkä kuvakulman vaihto riittää tässä ACR tapauksessa. Toisessa on kuski ja ratti, toisessa ei. Mun mielestä konepeltikamera (tai puskurikanera) on ihan ok jos ajaa yhdellä näytöllä ja se on vielä vähän kauempana. Jos kuvittelet istuvasi autossa ja kuvittelet sen oman näyttösi sille etäisyydelle kuin se oikeasti on, niin jossain siellä konepellin päällähän se olisi. Siitä itsekin ajoin silloin kun oli näyttö kauempana. Sitten kun sain riittävän ison näytön rattiin kiinni, pystyi jo siirtymään sisäkameraan ja nykyään tulee VR ajettua, niin ei oikein vaihtoehtoja olekaan.
 
VR:llä pelannut aika paljon Gran Turismoa ja sitten pannukakkuna ACC, molemmat kypäräkamerasta. Uusi työ/pelipiste niin siitähän se varmasti tosiaan on kiinni missä se näyttö on ja mikä on fovi. Noh, hauskaa on puskuristakin ajella, äänet vain on immersiivisemmät kypäräkamerasta.

27" 2K näyttö ja mittasin nenän päästä 90 cm etäisyyttä kun näytön laitan aina pöydän reunalle ajellessa.
 
Muutama huomio / vinkki monen tunnin testailun jälkeen:

- Niels Heusinkveld teki Youtube videon jossa kävi läpi pelin erilaisia kummallisuuksia FFB:ssä. Olin itse huomannut samanlaisia ongelmia (Fanatec GT DD 8nm), eli autosta riippuen välillä tulee omituisia force peakejä jotka eivät tunnu mitenkään luonnolliselta. Nämä ovat erityisesti huomattavia Alfa Romeolla hitaissa nopeuksissa (esimerkiksi kolarin jälkeen autoa kääntäessä, neulansilmässä yliohjatessa tai vahvan lukkojarrutuksen yhteydessä). Jouduin itse säätämään pelin FFB Gainiä todella matalalle tasolle koska pelkäsin että peukalot lähtee sijoiltaan, joka tietenkin johti yleisen heikkoon FFB tuntumaan.
Kommenttikentässä joku ehdotti FFB Gain 200 ja säätää ratin omista asetuksista forcet sopivalle tasolle. Tämä on kaikissa muissa simuissa huono ajatus, koska pelin lähettämä FFB signaali takuuvarmasti clippaa todella paljon. Suosittelen kokeilemaan FFB Gain 200 metodia ja vaikka nauhoittamaan video kokonaisesta stagesta, minun kokemukseni mukaan pelin FFB signaalimittari ei missään vaiheessa clippaa tavallisessa ajossa - ei edes korkean lateraalivoimien alla nopeissa mutkissa ja töyssyissä. Ainoastaan nämä Heusinkveldin toteamat kummalliset potkaisut clippaavat ja ovat täten vahvuudeltaan paljon lähempänä kaikkia muita FFB forceja.

- Niille jotka omistavat high refresh rate näytön, suosittelen vahvasti kokeilemaan frame geniä. Itsellä 165hz 4k ruutu, fps cap 80, eli frame generaation myötä 160fps. En ole kertaakaan huomannut minkäänlaista ongelmaa kuvanlaadussa. Jos lähtökohtainen fps on hyvä, niin frame genin aiheuttama viive on mielestäni erittäin marginaalista, enkä koe kärsiväni minkäänlaisesta kilpailuhaitasta ajaessa :) paras tapa kokeilla vaikutusta viiveeseen on verrata pelin ratin kääntymistä omaan fyysiseen ruoriin kun veivaa nopeasti edestakaisin.
Mielenkiintosta toi 200gaintesti.. Pitää koittaa kun tuntuu etten tunne peräpään pitoa välillä.

Oletko siis pelin sisällä asetuksissa gäpännyt 80fps? Eikös se siis framegeneroi sitten vaan siihen asti eikä tupliin?
 
Suosittelen vahvasti, mulla ei itseasiassa ole melkein mitään oikeasti huonoa sanottavaa FFB:stä enää. Toki olen ajanut vain yhtä autoa ja stagea viimeiset kaksi päivää (Lancia Stratos Walesissä), mutta tuo FFB gain 200 on kyllä merkittävästi paremman tuntuinen ainakin tuolla kombolla. Voi olla että asfaltilla on sen verran vahvemmat forcet mutkissa että jotain haluttujakin forceja saattaa clippautua pois, jolloin sitten kannattaisi säätää FFB gainiä hiukan alaspäin. Täytyy testata asfaltilla ens kerran kun menen ratin taakse :)

In-game fps cap 80, frame generaatiolla 160. Steam performance overlay on kätevä, se näyttää erikseen perus fps ja FG fps :thumbsup: Ilman frame generaatiota pääsen noin 110fps. Käytössä myöskin FSR 4 Optiscalerin avulla.
 
T300RS GT ja tuolla pitää ainakin pistää FFB johonkin 140 että tuntuu edes jotain. Tehotonhan tuo on toki muutenkin mutta jotain Turismoa vastaa kun pistää 140 edes.
Muistakaa sitten tehoratin omistajat laittaa säätöä pienemmälle aina kun tulee päivitys, ranteet poikki ekassa mutkassa kun tekevät muutoksia :P
 
Toi on todennäköisesti vähän hassusti ilmoitettu toi ffb gain. Eli todellisuudessa 200 onkin 100 ja säätö on vaan puolen prosentin välein. Itsekin ajelin alkuun sadalla kun ajattelin etten halua mitään keinotekoisia kertoimella varustettuja forceja. Ratti kuitenkin herää selvästi eloon vasta sadan jälkeen ja itse päädyin ajamaan arvolla 130. Tuota voisi kyllä vielä koittaa että laittaisi pelistä 200 ja sitten basesta vähän rajoittaisi. Tähän asti olen vaan tottunut antamaan basesta täydet ja pelistä säätämään pienemmälle.
 
Tuoko ffb gain 200 myös asfaltille lisää tuntumaa?
Täytyypä itsekin kokeilla uudestaan tuolla asetuksella.
 
Kävin kokeilemassa asfaltilla. 200 gain + 50% ffb strength vs. 100 gain + 100% ffb strength.

Tavallinen ajo tuntuu pääosin samalta, 200gainillä ehkä hieman enemmän korostuu pienemmät forcet - en ole varma. Suurin ero on että 200 gainillä ei tule mitään yllättäviä nykäisyjä tai muita kummallisuuksia jos tekee virheen hitaissa mutkissa tai ajaa kolarin.

Nauhoitin pätkistä clipit, tuo ruskea ffb mittari nopeusmittarin yläpuolella ei mene tavallisessa ajossa koskaan tappiin asti - vasta sitten kun ajaa metsään tai pyörähtää tms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 056
Viestejä
5 009 225
Jäsenet
80 414
Uusin jäsen
DDog

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom