Ihan alkuun disclaimer, yritän vain ymmärtää, mistä on kyse. Olen seuraillut tuota ax4200 ongelmointikeskustelua NAT-kiihdytyksen sun muun kanssa. Vanhana reititinkuiskaajaana tuo kiihdytys kuulostaa samalta kuin Ciscon cef. Normikuluttajalle tuon pitäisi olla täysin tarpeeton feature. Työkseen pelaavalle sillä varmaankin on lisäarvoa, miksei muuten vaan pelaavillekin. Mutta mä en jaksa uskoa, että ominaisuudella on mitään lisäarvoa reitittimen wan-portista eteenpäin. Jos tarkoituksena on minimoida viive, se ei kuitenkaan pysty millään tavalla ottamaan kantaa itse verkon viiveeseen. Muita noin viivekriittisiä sovelluksia en kuluttajalle keksi. Saa toki valaista ja perustella, miksi tuota kiihdytystä kannattaisi edes harkita.
Jos luet viestejäni tässä keskustelussa viikon pari taaksepäin, niin näet seikkaperäisesti kuvailtuna mitä tapahtuu NAT-kiihdytys pois päältä gigaisen nettiyhteyden kanssa TUF AX6000:ssa (pitkälti sama piirisarja kuin AX4200:ssa).
En tiedä ymmärretäänkö me tämä NAT-kiihdytys samalla tavalla? Käsittääkseni Asuksessa tämä on ihan sama asia kuin "hardware offloading" jossain Edgerouter X:ssä jossa tuo on käytännössä pakko olla päällä, jos halutaan yli 200-300Mbps nopeuksiin edes päästä WANin suuntaan, ei siis varsinaisesti mikään pelaajille suunniteltu kiihdytysominaisuus vaan tapa jolla alitehoisen prossun puutteita voidaan kiertää. Pitkälti sama asia on varmaan Asuksessa vaikka näennäisesti sillä tuntui tämä toiminto pois päältäkin pääsevän gigan nopeuksiin mutta ei kaikista porteista ja käytännössä niinkin yksinkertainen asia kuin Amazon Primen katselu aihetutti säännöllisiä katkoja.
Ja toinen pointti. Tuo malli on ymmärtääkseni ns. budjettimalli. Eli halvalla halutaan hyvää. Paperilla ominaisuudet näyttävät hyviltä, mutta silti laite on halpa. En osaa sanoa, missä kohtaa hinta ja suorituskyky eivät enää kompensoi, mutta siitä huolimatta itse pyrin välttämään hinnat alkaen -malleja, vaikken osaa sen paremmin valintojani perustella.
Muistaakseni oma TUF AX6000 maksoi jotain 250 euroa. Mutta totta on, että pitkälti samaa piirisarjaa on useissa Asuksen malleissa mutta kyseinen Mediatekin piirisarja on kuitenkin nopeaksi testattu. Katselin aikoinaan jotain testejä missä oli vertailuna vastaavaan Broadcomin piirisarjaiseen ja ei mitään isoja eroa ollut, monessa jopa nopeampi Mediatek. Itse asiassa Mediatekin piirisarjaa käyttää monet muutkin valmistajat, jos en ihan väärin muista legendaarinen Edgerouter X perustuu johonkin viime vuosikymmenten Mediatekin piirisarjaan.
Sen verran haeskelin netistä tietoa, että se kotiverkon vakaus on Asuksilla ihan yleinenkin ongelma, joka usein liittyy roamingiin mesh-verkossa. Meillä laitteet eivät roamaa, vaan läppärit ovat melkein tismalleen samassa paikassa käytössä ollessaan. Kännyköilläkään ei ole verkko kähtenyt alta. Ehkä mun Zen siis olisi aiheuttanut toisenlaisella käyttöprofiililla ongelmia, mutta todella vakaa vehje se on ollut.
Ei minullakaan kotiverkon vakaudessa ollut mitään ongelmia TUF AX6000 kanssa, siis jos puhutaan WLANissa ja Ethernetissä olevista sisäverkon laitteista.
EDIT: Asuksessa tuolle NAT-kiihdytykselle on valintana pois päältä tai automaattinen, ei siis vaihtoehtoa päällä. Voikohan nyt olla, että riippuen mitä toimintoja purkissa käyttää, niin tuo vaihtelee automaatilla sitä jotenkin lennossa päälle ja pois, ehkä hirttää jossain tilanteissa omaan näppäryyteensä tämä toiminto...? Vai onko tuo vain käytännössä sitä, että automaatilla se vain menee pois päältä kokonaan, kun on käytössä vaikkapa QoS joka ei rautanatilla käsittääkseni voi toimia tällä piirisarjalla? Lieko nuo "turvaominaisuudet" myöskään voi toimia NAT-kiihdytettynä, jos niitä haluaa käyttää.