@rushi Oon "kokeillut" lasipinnoitteita jo tämän vuosituhannen alusta lähtien siitä alkaen ku 5 Sateesta tuli markkinoille ja viime vuosikymmeneltä lähtien monia muita kun tuli ns. oikeita kestävämpiä pinnoitteita.
Ei ole pakko koittaa, mutta suosittelen lämpimästi tutustumaan BH Re-viewiin ja sen perusteluihin, että puhdas lasi on se juttu.
Toi on jo sellaisenaan todella loistava tuote. Tokihan sitten tuon kemiallisen ja mekaanisen puhdistuksen jälkeen voi pistää Glacot tms. pinnoitteet pintaan mut mä lopetin niiden käytön just siihen paikkaan ku ekan kerran tota testasin 2 autoon ja kävin sateella ajelemassa. Miellyttävämpi se täysin läpinäkyvä vesikalvo on kuin pakenevat ja vilisevät pisarat, ainakin omasta mielestä.
Huonona puolena toki, että se puhdas lasi likaantuu nopeasti, mut toi on supernopee ja edukas pistellä ylläpitopesuissa joka n.:s kerta / pullo riittää vuosiksi moneenki autoon ja toimii myös muihin lasipintoihin esim. kotona tai veneessä.
Luitko mun alkuperäisen viestin (10 viestiä ylöspäin)? Siinä kerroin että tärkein motivaatio pinnoitteelle on vähentää itse lasiin tulevaa kulumaa, joka johtuu pyyhkijöiden ja mikroskooppisen pölyn yhteisvaikutuksesta. Pinnoite toimii kulutuspintana jolloin itse lasiin alkaa tulla naarmua vasta sitten kun pinnoite on hankautunut pois. Plus että pyyhkijöitä tulee käytettyä vähemmän.
Pinnoitteiden haittapuoli on että suurin osa niistä perustuu polyfluorattuihin eli PFAS-yhdisteisiin, jotka ovat näitä haitalliseksi todettuja ns. ikuisuuskemikaaleja. Samoilla aineilla on tietysti kyllästetty myös auton penkit, ulkoiluvaatteet jne. Olen miettinyt että olisi hienoa jos löytyisi joku ei-PFAS-pohjainen halpa pinnoite, jota sitten raaskisi levitellä vaikka parin viikon välein. Toinen vaihtoehto on PFAS-pohjainen pinnoite, jos se kestäisi sen about vuoden verran, kuten ilmeisesti tuo Ultra Glaco. Kolmas vaihtoehto olisi @tjkoo mainitsema fyysinen suojakalvo, mutta ei ole kokemusta että miten kirkkaana nuo sitten säilyvät.
Kaikkein huonoin vaihtoehto on levitellä tihein väliajoin jotain huonosti pysyvää PFAS-kalvoa, koska kaikkihan se päätyy ennen pitkää ympäristöön.
Eipä sillä, kyllä tuo BH Re-View myös vaikuttaa ihan kiinnostavalta tuotteelta, vaikkei täytäkään sitä tarkoitusta jota tässä hain.