Autosi polttoaineen kulutus

ML 280 3.0 CDI melkein 200tkm/6v omaa ajoa, mittarissa vajaa 400tkm kunnes päästin eläkkeelle hiljattain.

Oma ajo excelöity ja lopullinen lukema: 9,69 l/100km. Ajotietokone pyöri siinä 9,4l joten oli suht tarkka. Ehkäpä ~20% ajasta ainakin autoon verratuna pienehköjä kärryjä perässä.

Vaihdoin taloudellisuusihmeeseen GLC 250d. Aika näyttää mikä muodostuu pitemmän ajan kulutukseksi mutta toistaiseksi maantieajo alkanut nelosella (tietokoneen mukaan) sellasella 80km/h keskinopeudella mikä tuntuu vähän oudolta verrattuna vanhaan :hungry: Parhaimillaan kruisailin 4,4l 120km siivun :cigar2: Mielenkiinnolla odotan mikä on kulutus kun isken veneen perään. ML otti kuitenkin 13-14 litraa, parhaimmilaan 16-17 kun revitin oikein mäkistä tietä reippaalla kaasujalalla.
 
Korkean puoleinen kulutus ML:ssä ominaisuuksiin nähden, vrt nykypäivän maasturit. Toki W164 on kyllä jo vanhahko autokin.
Ajelin joskus Discovery 4:llä muutaman viikon ja sekään ei noin paljoa vienyt vaikka on muotoiltu tiiliskiven lailla.
 
Mulla oli aikanaan w204 samalla 3 litran om642:sella, ja se vei siinäkin pienessä korissa järkiään sen yli 7, joten helppo uskoa että ML on likempänä kymppiä. Upea moottori muuten, mutta taloudellinen se ei ollut.
 
Faijan -10 XC60 d5 awdllä tuli tehtyä mökkireissu, semmoinen 100-140km/h matkanopeus, ohitettavia riitti, kun apinat pitää jonoa 70-80km/h satasen alueella ajavan matkailuauton perässä yms.
Auto täynnä tavaraa ja 4ihmistä.
7.6l/100km. Aika pienellä menee...
 
2008 Landcruiser vie seka-ajossa sen 10l/100km, jos malttaa oikein rauhassa ajaa sitä max 90km/h, niin tuosta saa ehkä litran pois, mutta kuka nyt henkilöautolla köröttelee.

Toki vaikka tuohon laittaa koppikärryn perään, niin kulutus ei juuri nouse, ellei kärry ole mallia 3500kg ja kyydissä joku purjeen kokoinen kone/koppi.
 
Viimeksi muokattu:
ML meni kyllä maantiellä saman siivun ~7,5 l mitä GLC 4,4 l että ei se aina alkanut ysillä :beye:

Mutta keskikulutusta nosti kärrinvedot varsinkin talvella ja kärrypoluilla ajelu, työkoneena kun oli. Ja olihan sitä omamassaakin +2200kg. Seuraavassa korimallissa taloudellisuus parani aika reilusti paremman aerodymiikan vuoksi. Ja taisi jotain pientä päivitystä tuohon OM642 koneeseenkin tulla mutta ei se toki mikään taloudellisuusihme ole.

Eipä tuo ML:n kulutus pahemmin haitannut kun oli varsin huoleton peli muuten. Koneessa/voimansiirrossa ei ollut mitään sanomista paria ärsyttävää öljyvuotoa lukuunottamatta, varmaan päästelee toisen mokoman kilometrejä.
 
Tuossa erämökille meno kulutus. Neliveto kantti glk ja ei varsinaisesti ekoiltu kun keskituntivauhtia kattelee.

IMG_20250805_042650.jpg
 
Faijan -10 XC60 d5 awdllä tuli tehtyä mökkireissu, semmoinen 100-140km/h matkanopeus, ohitettavia riitti, kun apinat pitää jonoa 70-80km/h satasen alueella ajavan matkailuauton perässä yms.
Auto täynnä tavaraa ja 4ihmistä.
7.6l/100km. Aika pienellä menee...
Tuo on maantiellä yllättävän taloudellinen aikalaisekseen, tuollaiseksi möhköksi. Kaupunkikulutus on sitten enemmän retroa.
 
Tuo on maantiellä yllättävän taloudellinen aikalaisekseen, tuollaiseksi möhköksi. Kaupunkikulutus on sitten enemmän retroa.
Ei tuon keskikulutus ole tainnut koskaan yli 8litran mennä. toki porukat monesti kauppareissut tekee kävellen.
Tuo reissukulutus yllätti, kuinka pieni oli, kun täyskaasulla tuli tehtyä reilusti ohituksia, ja muutenkin aika reipaasti tuli mentyä.
Menomatkan kulutus oli tasan 7l satasella, kun ei menty moottoritietä.
 
Ajan töissä säännöllisesti isolla pakulla 140-150km nopeuksia ja sen verran hurjaa meno on jo noissa nopeuksissa, etten huvikseen vapaalla ajais samaa vauhtia.
Riippuu tiestä ja liikenteestä. 2-kaistaisella Autobahnilla se 160km/h on suurimmalla osalla autoista ihan ok matkanopeus jos vaan korkeampi bensankulutus ei haittaa. Mutta periaatteessa mitä nopeampaa haluaa ajaa, sitä useammin joutuu jarruttelemaan ja ajosta tulee pumppaavaa, esim 250km/h+ onnistuu todellisuudessa vain lyhyissä pätkissä ja vaikka olisi hiljainen liikenne, esim öljyn lämmöt saattaa rajoittaa kuinka pitkää stinttiä pystyy painamaan ennenkuin pitää hiljentää.

Omalla autolla ajelen työmatkaa kuitenkin vakkarilla rekan perässä, mieluummin säästän ne pari sataa euroa kuussa bensalaskussa kuin pari minuuttia työmatkassa.
 
Eikös Autobahnilla vakuutus ns. pese kätensä jos nopeutta on yli 130km/h?` Toki ilman dashcameja nopeusnäyttöineen aika vaikea varmasti todistaa.
 
Omalla autolla ajelen työmatkaa kuitenkin vakkarilla rekan perässä, mieluummin säästän ne pari sataa euroa kuussa bensalaskussa kuin pari minuuttia työmatkassa.
Vastaukseni voisi mennä ihan muihinkin autoiluketjuihin, mutta lainaus on täältä, niin menkööt.

Itse "joudun" ajelemaan Oulu-Hämeenlinna väliä todella monta kertaa vuodessa.
Tuolla matkalla näkee jos jonkinlaisia suorituksia ihan yleisesti.

Näin kesällä, kun nopeudet ovat yleensä sen 100km/h niin itse matka-aika ei lyhene yhtään, verrattuna talvirajoituksiin.
Kulutus nousee noin 1 litra sataselle kesällä, joten ei käytännössä mitään merkitystä.
Mutta se vitutuksen määrä mikä kesällä on noiden possujunien kanssa välillä on suunnaton.

Talvella voi "körötellä" sitä 80km/h ja ei tarvitse huolehtia rekoista ja niistä possujunista.
Matka-aika on sen takia käytännössä sama, koska en pysähdy kuin yhden kerran.
Näin kesällä suosiolla otan jopa 4 pysähdystä, kun tuntuu, että käyrä nousee.

Kulutus talvella noin 4,5L ja kuten sanoin kesällä noin litran enemmän. Hivenen hauska, että noin päin, mutta johtuu juuri pysähdyksistä ja monista ohituksista.
(jos joku miettii, miksi en "köröttele"kesällä. Niin ihan muiden takia. Ei varmaan kenestäkään ole kiva juuttua sen hitaamman perään)
 
Kulutus talvella noin 4,5L ja kuten sanoin kesällä noin litran enemmän. Hivenen hauska, että noin päin, mutta johtuu juuri pysähdyksistä ja monista ohituksista.
(jos joku miettii, miksi en "köröttele"kesällä. Niin ihan muiden takia. Ei varmaan kenestäkään ole kiva juuttua sen hitaamman perään)
Kesällä varmaan ilmastointi ja muu jäähdytys vie sen 0,5l-1,0L/100km.
 
Vastaukseni voisi mennä ihan muihinkin autoiluketjuihin, mutta lainaus on täältä, niin menkööt.

Itse "joudun" ajelemaan Oulu-Hämeenlinna väliä todella monta kertaa vuodessa.
Tuolla matkalla näkee jos jonkinlaisia suorituksia ihan yleisesti.

Näin kesällä, kun nopeudet ovat yleensä sen 100km/h niin itse matka-aika ei lyhene yhtään, verrattuna talvirajoituksiin.
Kulutus nousee noin 1 litra sataselle kesällä, joten ei käytännössä mitään merkitystä.
Mutta se vitutuksen määrä mikä kesällä on noiden possujunien kanssa välillä on suunnaton.

Talvella voi "körötellä" sitä 80km/h ja ei tarvitse huolehtia rekoista ja niistä possujunista.
Matka-aika on sen takia käytännössä sama, koska en pysähdy kuin yhden kerran.
Näin kesällä suosiolla otan jopa 4 pysähdystä, kun tuntuu, että käyrä nousee.

Kulutus talvella noin 4,5L ja kuten sanoin kesällä noin litran enemmän. Hivenen hauska, että noin päin, mutta johtuu juuri pysähdyksistä ja monista ohituksista.
(jos joku miettii, miksi en "köröttele"kesällä. Niin ihan muiden takia. Ei varmaan kenestäkään ole kiva juuttua sen hitaamman perään)
Toki, jos yksikaistaisella ajaa niin olisi toivottavaa että ei köröttele. Mutta motarilla kun on useampi kaista ja vasemmalla useampi rekka vetää tasaista 90km/h, niin mikäs siinä jonon perässä roikkua ja antaa vakkarin + automaatti-ohjauksen hoitaa homma kotia. Tuossa 90km/h vauhdissa pääsee 5.5L/100km mutta 120km/h menee jo karvan yli 8.0L/100km, joten ihan tuntuva ero rahapussissa kun ajaa 2000km työmatkaa kuukaudessa.
 
(jos joku miettii, miksi en "köröttele"kesällä. Niin ihan muiden takia. Ei varmaan kenestäkään ole kiva juuttua sen hitaamman perään)
Eipä siinä possujunan perässä ajava sen suurempaan etikettivirheeseen sorru, ellei sitten aja tappituntumalla.

Yleensähän sen possujunan ongelma on ne jotka hiillostavat sen hitaamman perässä ja haluavat ohittaa, mutta eivät osaa, jolloin nekin jotka osaisivat ei enää pysty kun kerralla pitäisi ohittaa monta autoa.
 
Eipä siinä possujunan perässä ajava sen suurempaan etikettivirheeseen sorru, ellei sitten aja tappituntumalla.

Yleensähän sen possujunan ongelma on ne jotka hiillostavat sen hitaamman perässä ja haluavat ohittaa, mutta eivät osaa, jolloin nekin jotka osaisivat ei enää pysty kun kerralla pitäisi ohittaa monta autoa.
Nimenomaan näin, tosin @grrr lienee haki tässä sitä, että se yksinomaan jo vituttaa jäädä köröttelijän taakse pussiin, oli siinä sitten letkaa takana tai ei. Kuitenkin tieosuudesta riippuen voi tovi mennä ennenkun ohi pääsee vaikka olisikin yksikseen siinä köröttelijän takana.

Vaikka hetkeksi tuommoisen yksittäisen köröttelijän taakse jääminen ei mua haittaakaan saisi silti laissa velvoittaa nämä matolaatikon kuskit vetämään sivuun aina kun alkaa olemaan isompaa jonoa takana. Tosin tuommoinen 10-20 auton lössi tuskin liikkuu esteen poistuttuakaan sen nopeampaa kun siellä on aina seassa pari niitä jotka eivät meinaa sen kovempaa ajaa kuin se matolaatikkokaan.
 
5l litaa vakkarilla 90km/h w211 om646 130km/h vakkarilla 6.5l ajettu 230tkm imusarjan läpät poistettu egr mekaanisesti 646 viriahdin,softa koneessa ja laatikossa, 2.5tuumanlähdöillä välijäähy,suoraputkisto, auto on euro3, muokattu imuputki, kevennetty 50kg:lla, 16tumanvanteet renkaineen 9kg pernurkka ilman saanti parannettu puolella vakioon 205/55 kummit B vierennillä, classic karvalakkimalli. maffi poistettu. joku 200hv 450-480nm maltilliset ahdot 1.75b joka vaihteella lämätiskis
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 852
Viestejä
4 875 570
Jäsenet
78 708
Uusin jäsen
Gilber70

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom