Autosi polttoaineen kulutus

ML 280 3.0 CDI melkein 200tkm/6v omaa ajoa, mittarissa vajaa 400tkm kunnes päästin eläkkeelle hiljattain.

Oma ajo excelöity ja lopullinen lukema: 9,69 l/100km. Ajotietokone pyöri siinä 9,4l joten oli suht tarkka. Ehkäpä ~20% ajasta ainakin autoon verratuna pienehköjä kärryjä perässä.

Vaihdoin taloudellisuusihmeeseen GLC 250d. Aika näyttää mikä muodostuu pitemmän ajan kulutukseksi mutta toistaiseksi maantieajo alkanut nelosella (tietokoneen mukaan) sellasella 80km/h keskinopeudella mikä tuntuu vähän oudolta verrattuna vanhaan :hungry: Parhaimillaan kruisailin 4,4l 120km siivun :cigar2: Mielenkiinnolla odotan mikä on kulutus kun isken veneen perään. ML otti kuitenkin 13-14 litraa, parhaimmilaan 16-17 kun revitin oikein mäkistä tietä reippaalla kaasujalalla.
 
Korkean puoleinen kulutus ML:ssä ominaisuuksiin nähden, vrt nykypäivän maasturit. Toki W164 on kyllä jo vanhahko autokin.
Ajelin joskus Discovery 4:llä muutaman viikon ja sekään ei noin paljoa vienyt vaikka on muotoiltu tiiliskiven lailla.
 
Mulla oli aikanaan w204 samalla 3 litran om642:sella, ja se vei siinäkin pienessä korissa järkiään sen yli 7, joten helppo uskoa että ML on likempänä kymppiä. Upea moottori muuten, mutta taloudellinen se ei ollut.
 
Faijan -10 XC60 d5 awdllä tuli tehtyä mökkireissu, semmoinen 100-140km/h matkanopeus, ohitettavia riitti, kun apinat pitää jonoa 70-80km/h satasen alueella ajavan matkailuauton perässä yms.
Auto täynnä tavaraa ja 4ihmistä.
7.6l/100km. Aika pienellä menee...
 
2008 Landcruiser vie seka-ajossa sen 10l/100km, jos malttaa oikein rauhassa ajaa sitä max 90km/h, niin tuosta saa ehkä litran pois, mutta kuka nyt henkilöautolla köröttelee.

Toki vaikka tuohon laittaa koppikärryn perään, niin kulutus ei juuri nouse, ellei kärry ole mallia 3500kg ja kyydissä joku purjeen kokoinen kone/koppi.
 
Viimeksi muokattu:
ML meni kyllä maantiellä saman siivun ~7,5 l mitä GLC 4,4 l että ei se aina alkanut ysillä :beye:

Mutta keskikulutusta nosti kärrinvedot varsinkin talvella ja kärrypoluilla ajelu, työkoneena kun oli. Ja olihan sitä omamassaakin +2200kg. Seuraavassa korimallissa taloudellisuus parani aika reilusti paremman aerodymiikan vuoksi. Ja taisi jotain pientä päivitystä tuohon OM642 koneeseenkin tulla mutta ei se toki mikään taloudellisuusihme ole.

Eipä tuo ML:n kulutus pahemmin haitannut kun oli varsin huoleton peli muuten. Koneessa/voimansiirrossa ei ollut mitään sanomista paria ärsyttävää öljyvuotoa lukuunottamatta, varmaan päästelee toisen mokoman kilometrejä.
 
Tuossa erämökille meno kulutus. Neliveto kantti glk ja ei varsinaisesti ekoiltu kun keskituntivauhtia kattelee.

IMG_20250805_042650.jpg
 
Faijan -10 XC60 d5 awdllä tuli tehtyä mökkireissu, semmoinen 100-140km/h matkanopeus, ohitettavia riitti, kun apinat pitää jonoa 70-80km/h satasen alueella ajavan matkailuauton perässä yms.
Auto täynnä tavaraa ja 4ihmistä.
7.6l/100km. Aika pienellä menee...
Tuo on maantiellä yllättävän taloudellinen aikalaisekseen, tuollaiseksi möhköksi. Kaupunkikulutus on sitten enemmän retroa.
 
Tuo on maantiellä yllättävän taloudellinen aikalaisekseen, tuollaiseksi möhköksi. Kaupunkikulutus on sitten enemmän retroa.
Ei tuon keskikulutus ole tainnut koskaan yli 8litran mennä. toki porukat monesti kauppareissut tekee kävellen.
Tuo reissukulutus yllätti, kuinka pieni oli, kun täyskaasulla tuli tehtyä reilusti ohituksia, ja muutenkin aika reipaasti tuli mentyä.
Menomatkan kulutus oli tasan 7l satasella, kun ei menty moottoritietä.
 
Ajan töissä säännöllisesti isolla pakulla 140-150km nopeuksia ja sen verran hurjaa meno on jo noissa nopeuksissa, etten huvikseen vapaalla ajais samaa vauhtia.
Riippuu tiestä ja liikenteestä. 2-kaistaisella Autobahnilla se 160km/h on suurimmalla osalla autoista ihan ok matkanopeus jos vaan korkeampi bensankulutus ei haittaa. Mutta periaatteessa mitä nopeampaa haluaa ajaa, sitä useammin joutuu jarruttelemaan ja ajosta tulee pumppaavaa, esim 250km/h+ onnistuu todellisuudessa vain lyhyissä pätkissä ja vaikka olisi hiljainen liikenne, esim öljyn lämmöt saattaa rajoittaa kuinka pitkää stinttiä pystyy painamaan ennenkuin pitää hiljentää.

Omalla autolla ajelen työmatkaa kuitenkin vakkarilla rekan perässä, mieluummin säästän ne pari sataa euroa kuussa bensalaskussa kuin pari minuuttia työmatkassa.
 
Eikös Autobahnilla vakuutus ns. pese kätensä jos nopeutta on yli 130km/h?` Toki ilman dashcameja nopeusnäyttöineen aika vaikea varmasti todistaa.
 
Omalla autolla ajelen työmatkaa kuitenkin vakkarilla rekan perässä, mieluummin säästän ne pari sataa euroa kuussa bensalaskussa kuin pari minuuttia työmatkassa.
Vastaukseni voisi mennä ihan muihinkin autoiluketjuihin, mutta lainaus on täältä, niin menkööt.

Itse "joudun" ajelemaan Oulu-Hämeenlinna väliä todella monta kertaa vuodessa.
Tuolla matkalla näkee jos jonkinlaisia suorituksia ihan yleisesti.

Näin kesällä, kun nopeudet ovat yleensä sen 100km/h niin itse matka-aika ei lyhene yhtään, verrattuna talvirajoituksiin.
Kulutus nousee noin 1 litra sataselle kesällä, joten ei käytännössä mitään merkitystä.
Mutta se vitutuksen määrä mikä kesällä on noiden possujunien kanssa välillä on suunnaton.

Talvella voi "körötellä" sitä 80km/h ja ei tarvitse huolehtia rekoista ja niistä possujunista.
Matka-aika on sen takia käytännössä sama, koska en pysähdy kuin yhden kerran.
Näin kesällä suosiolla otan jopa 4 pysähdystä, kun tuntuu, että käyrä nousee.

Kulutus talvella noin 4,5L ja kuten sanoin kesällä noin litran enemmän. Hivenen hauska, että noin päin, mutta johtuu juuri pysähdyksistä ja monista ohituksista.
(jos joku miettii, miksi en "köröttele"kesällä. Niin ihan muiden takia. Ei varmaan kenestäkään ole kiva juuttua sen hitaamman perään)
 
Kulutus talvella noin 4,5L ja kuten sanoin kesällä noin litran enemmän. Hivenen hauska, että noin päin, mutta johtuu juuri pysähdyksistä ja monista ohituksista.
(jos joku miettii, miksi en "köröttele"kesällä. Niin ihan muiden takia. Ei varmaan kenestäkään ole kiva juuttua sen hitaamman perään)
Kesällä varmaan ilmastointi ja muu jäähdytys vie sen 0,5l-1,0L/100km.
 
Vastaukseni voisi mennä ihan muihinkin autoiluketjuihin, mutta lainaus on täältä, niin menkööt.

Itse "joudun" ajelemaan Oulu-Hämeenlinna väliä todella monta kertaa vuodessa.
Tuolla matkalla näkee jos jonkinlaisia suorituksia ihan yleisesti.

Näin kesällä, kun nopeudet ovat yleensä sen 100km/h niin itse matka-aika ei lyhene yhtään, verrattuna talvirajoituksiin.
Kulutus nousee noin 1 litra sataselle kesällä, joten ei käytännössä mitään merkitystä.
Mutta se vitutuksen määrä mikä kesällä on noiden possujunien kanssa välillä on suunnaton.

Talvella voi "körötellä" sitä 80km/h ja ei tarvitse huolehtia rekoista ja niistä possujunista.
Matka-aika on sen takia käytännössä sama, koska en pysähdy kuin yhden kerran.
Näin kesällä suosiolla otan jopa 4 pysähdystä, kun tuntuu, että käyrä nousee.

Kulutus talvella noin 4,5L ja kuten sanoin kesällä noin litran enemmän. Hivenen hauska, että noin päin, mutta johtuu juuri pysähdyksistä ja monista ohituksista.
(jos joku miettii, miksi en "köröttele"kesällä. Niin ihan muiden takia. Ei varmaan kenestäkään ole kiva juuttua sen hitaamman perään)
Toki, jos yksikaistaisella ajaa niin olisi toivottavaa että ei köröttele. Mutta motarilla kun on useampi kaista ja vasemmalla useampi rekka vetää tasaista 90km/h, niin mikäs siinä jonon perässä roikkua ja antaa vakkarin + automaatti-ohjauksen hoitaa homma kotia. Tuossa 90km/h vauhdissa pääsee 5.5L/100km mutta 120km/h menee jo karvan yli 8.0L/100km, joten ihan tuntuva ero rahapussissa kun ajaa 2000km työmatkaa kuukaudessa.
 
(jos joku miettii, miksi en "köröttele"kesällä. Niin ihan muiden takia. Ei varmaan kenestäkään ole kiva juuttua sen hitaamman perään)
Eipä siinä possujunan perässä ajava sen suurempaan etikettivirheeseen sorru, ellei sitten aja tappituntumalla.

Yleensähän sen possujunan ongelma on ne jotka hiillostavat sen hitaamman perässä ja haluavat ohittaa, mutta eivät osaa, jolloin nekin jotka osaisivat ei enää pysty kun kerralla pitäisi ohittaa monta autoa.
 
Eipä siinä possujunan perässä ajava sen suurempaan etikettivirheeseen sorru, ellei sitten aja tappituntumalla.

Yleensähän sen possujunan ongelma on ne jotka hiillostavat sen hitaamman perässä ja haluavat ohittaa, mutta eivät osaa, jolloin nekin jotka osaisivat ei enää pysty kun kerralla pitäisi ohittaa monta autoa.
Nimenomaan näin, tosin @grrr lienee haki tässä sitä, että se yksinomaan jo vituttaa jäädä köröttelijän taakse pussiin, oli siinä sitten letkaa takana tai ei. Kuitenkin tieosuudesta riippuen voi tovi mennä ennenkun ohi pääsee vaikka olisikin yksikseen siinä köröttelijän takana.

Vaikka hetkeksi tuommoisen yksittäisen köröttelijän taakse jääminen ei mua haittaakaan saisi silti laissa velvoittaa nämä matolaatikon kuskit vetämään sivuun aina kun alkaa olemaan isompaa jonoa takana. Tosin tuommoinen 10-20 auton lössi tuskin liikkuu esteen poistuttuakaan sen nopeampaa kun siellä on aina seassa pari niitä jotka eivät meinaa sen kovempaa ajaa kuin se matolaatikkokaan.
 
5l litaa vakkarilla 90km/h w211 om646 130km/h vakkarilla 6.5l ajettu 230tkm imusarjan läpät poistettu egr mekaanisesti 646 viriahdin,softa koneessa ja laatikossa, 2.5tuumanlähdöillä välijäähy,suoraputkisto, auto on euro3, muokattu imuputki, kevennetty 50kg:lla, 16tumanvanteet renkaineen 9kg pernurkka ilman saanti parannettu puolella vakioon 205/55 kummit B vierennillä, classic karvalakkimalli. maffi poistettu. joku 200hv 450-480nm maltilliset ahdot 1.75b joka vaihteella lämätiskis
 
Ei tuo RAV4 plugarikaan ihan mahdottomia kuluta akku tyhjänä ajossa. Ajelen kylläkin motarit 105 vakkarissa, jos on mukavasti väljää ajella. Kaupunkiajelut menee vähän alle 5 L/100 km lukemilla. Tuossa nyt oli molemmissa päissä motaria 10+20 km hitaampaa ajoa, niin ei keskari kummoisempi ollut. Hämmästyttävän lähelle menee kuitenkin ihan tavallisen hybridin lukemia. Sähköistä ajoakin kertyi kuitenkin jonkun verran, kun 22 % näyttää kertyneen. 55 000 km on nyt kertynyt kumulatiivista kulutusta bensalla 1,8 L/100 km, kun edellisellä RAV4 plugarilla oli 67 000 km kertymä 1,0 L/100 km. Sähköistä kohtuu iso osa tulee ilmatteeksi aurinkopaneleilta ja ei pysty ihan eksakteja kustannuksia ynnäilemään.
Toistaiseksi plugari on sopinut omaan ajoprofiiliin oikein hyvin jo 5 vuoden koe rupeamana. Saattaa olla, että tulee vielä yksi kierros lisää jatkettua, kun peruin täyssähkön ennakkotilauksen ja odottelen muutaman kuukauden mitä tuleman pitää.

IMG_4911.png
 
Plugari akku tyhjänä=hybridi. Tai näin aivoilin 5 vuoden plugari-ajojen perusteella :) Mutta pirullisia ovat plugarit, kun antavat aina ripauksen sähköistä ajoa, johon tulee kyllä riippuvaiseksi.
Joo. No tarkoitin RAV4 tavallista hybridiä, jolla ajelin 27 000 km ja tuon ajan keskikulutukseksi tuli läpi vuoden ajamisilla se 5,3 L/100 km. RAV4 ajokäytös vastaa kyllä sähköautoa niin läheisesti, kuin hybridillä pystyy pääsemään. Polttiksen käynnistymistä ei oikeestaan pysty edes huomaamaan ajon aikana. Mitään startti jurnutuksia ei ole olemassa ja vedossa ei pysty huomaamaan mitään eroa. Moottorin ääni tietysti kovempaa vedättäessä nousee esiin, mutta käytös on suoraviivaista vetoa.
 
Toistaiseksi plugari on sopinut omaan ajoprofiiliin oikein hyvin jo 5 vuoden koe rupeamana. Saattaa olla, että tulee vielä yksi kierros lisää jatkettua, kun peruin täyssähkön ennakkotilauksen ja odottelen muutaman kuukauden mitä tuleman pitää.

Täyssähköön reilu vuosi sitten vaihtaneena ei ole kyllä ollut yhtään ikävä tankkaamaan. Nytkin, kun on vedetty 1,5 viikon aikana 2300 km kesälomaa pitkin Suomea, niin täyssähkön latautumista ei ole odoteltu erikseen vielä kertaakaan (yksi yliyön hidaslataus, muuten pikalatauksia matkalla). Plugarilla olisi päästy koko yön latauksilla joka pysähdyksellä (joka sinänsä olisi onnistunutkin) ehkä 250 km sähköllä tähän mennessä samalla reitillä. Ravilla olisi siis tällä matkalla päässyt tankkaamaan bensaa jo neljästi pitkien yölatausten lisäksi. 15,9 kWh/100 km näyttää vastaavankokoinen auto nyt viimeiselle 430 km päivämatkalle kulutukseksi.
 
Itselläni meni kesäreissu Rav4 plugarilla. Matkaa tuli 3600 km 5,8 l/100 km kulutuksella, sisältäen aika mäkistä ajoa Norjan vuonoilla. Akku täynnä lähtö, eikä kertaakaan tullut ladattua, kun omiin tapoihin ei sisälly kusitaukoa pidemmät pysähdykset. Majoittumispaikoista oli kahdessa sähköt, mutta enpä jaksanut kysellä saako ladata.

Edit:
Nyt kun tarkemmin katsoin niin suurin kulutusta nostava tekijä oli nelostien ajaminen vastatuuleen. En ohituksiakaan jättänyt tekemättä jos oli paikka ja tarve. Norjan vuonoilla kulutus oli joka pätkällä alle 5 l/100 km.
 
Viimeksi muokattu:
Norjassa ajaminen ei mun mielestä lisää kulutusta, siellä on tietysti ylämäkiä, mutta luonnollisesti alamäkiä samassa suhteessa. Nopeusrajoitukset myös matalia. Mutta pienellä menee Rav4.
 
Itselläni meni kesäreissu Rav4 plugarilla. Matkaa tuli 3600 km 5,8 l/100 km kulutuksella, sisältäen aika mäkistä ajoa Norjan vuonoilla. Akku täynnä lähtö, eikä kertaakaan tullut ladattua, kun omiin tapoihin ei sisälly kusitaukoa pidemmät pysähdykset. Majoittumispaikoista oli kahdessa sähköt, mutta enpä jaksanut kysellä saako ladata.

Edit:
Nyt kun tarkemmin katsoin niin suurin kulutusta nostava tekijä oli nelostien ajaminen vastatuuleen. En ohituksiakaan jättänyt tekemättä jos oli paikka ja tarve. Norjan vuonoilla kulutus oli joka pätkällä alle 5 l/100 km.
Eli kun akku kului loppuun niin loppumatka bensalla tuolla kulutuksella, vai onko tuossa mukana jotain moottorilla lataamista? Kysyn kun olen miettinyt ravia seuraavaksi autoksi ja en ole ihan perillä itselataavan ja plugarin eroavaisuuksista.
 
Minulla on Camryllä tällä hetkellä keskikulutus kevät-kesä 4.9. Mökkireissun oli 4.3. Talvella keskikulutus muistaakseni vajaa 6. Seisoo aina ulkona ja talvella ei lämmitystä johdolla.
 
Eli kun akku kului loppuun niin loppumatka bensalla tuolla kulutuksella, vai onko tuossa mukana jotain moottorilla lataamista? Kysyn kun olen miettinyt ravia seuraavaksi autoksi ja en ole ihan perillä itselataavan ja plugarin eroavaisuuksista.
On tuossa vähän sähköllä ajoa taajamissa ja latausta bensalla jotta taukolämmitykseen riitti virtaa. Akku ei varsinaisesti loppunut koskaan kun ajoin pääasiassa ns. hybridi tilassa.

Suurin ero hybridin ja plugarin välillä on Rav4:n kohdalla plugarin suurempi teho. Tietenkin sähkörangen lisäksi.
 
Itselläni meni kesäreissu Rav4 plugarilla. Matkaa tuli 3600 km 5,8 l/100 km kulutuksella, sisältäen aika mäkistä ajoa Norjan vuonoilla. Akku täynnä lähtö, eikä kertaakaan tullut ladattua, kun omiin tapoihin ei sisälly kusitaukoa pidemmät pysähdykset. Majoittumispaikoista oli kahdessa sähköt, mutta enpä jaksanut kysellä saako ladata.

Edit:
Nyt kun tarkemmin katsoin niin suurin kulutusta nostava tekijä oli nelostien ajaminen vastatuuleen. En ohituksiakaan jättänyt tekemättä jos oli paikka ja tarve. Norjan vuonoilla kulutus oli joka pätkällä alle 5 l/100 km.
Itä-Suomesta Oulun ja Kilpisjärven kautta Lofooteille (siellä ajeltiin reilu viikko), takaisin tultiin Ruotsin läpi kohti lähtöpistettä.
Matkaa tuli yhteensä 3400km ja tankkauksista laskettu kulutus 7,1 l/100km. Omasta mielestä ei kovin paha yli viisi vuotta vanhalle nelivetoiselle bensa 2.0tsi Skoda Kodiaqille ilman hybridi "himmeleitä"? Autossa viisi ihmistä + tavarat, viimeisen päivän "rutistus" Kiirunasta (1040km) onnistui mukavasti ja kivuttomasti alle 10 tuntiin sisältäen lasten ehdoilla pidetyt tauot...
Edit. Tarkoitus oli vaan tuoda esille hybridien melko pientä kulutuseroa "perinteisiin" polttiksiin nähden kun ajetaan pitkää matkaa. Näillä bensan hinnoilla polttoainekuluissa tulee eroa reilu 50€ hybridin eduksi kun ajetaan yli 3000km siivuja lyhyellä aikaa, kaupungissa on toki huomattava etu varsinkin plugarilla....
 
Viimeksi muokattu:
Itä-Suomesta Oulun ja Kilpisjärven kautta Lofooteille (siellä ajeltiin reilu viikko), takaisin tultiin Ruotsin läpi kohti lähtöpistettä.
Matkaa tuli yhteensä 3400km ja tankkauksista laskettu kulutus 7,1 l/100km. Omasta mielestä ei kovin paha yli viisi vuotta vanhalle nelivetoiselle bensa 2.0tsi Skoda Kodiaqille ilman hybridi "himmeleitä"? Autossa viisi ihmistä + tavarat, viimeisen päivän "rutistus" Kiirunasta (1040km) onnistui mukavasti ja kivuttomasti alle 10 tuntiin sisältäen lasten ehdoilla pidetyt tauot...
Edit. Tarkoitus oli vaan tuoda esille hybridien melko pientä kulutuseroa "perinteisiin" polttiksiin nähden kun ajetaan pitkää matkaa. Näillä bensan hinnoilla polttoainekuluissa tulee eroa reilu 50€ hybridin eduksi kun ajetaan yli 3000km siivuja lyhyellä aikaa, kaupungissa on toki huomattava etu varsinkin plugarilla....
Yli 1000 km alle kymmeneen tuntiin. Joo, ite voisin päästä tohon yksin, mutta viiden ihmisen kanssa varaisin kyllä 13h vähintään ;)
 
On tuossa vähän sähköllä ajoa taajamissa ja latausta bensalla jotta taukolämmitykseen riitti virtaa. Akku ei varsinaisesti loppunut koskaan kun ajoin pääasiassa ns. hybridi tilassa.

Suurin ero hybridin ja plugarin välillä on Rav4:n kohdalla plugarin suurempi teho. Tietenkin sähkörangen lisäksi.
No se on tullut ihan käytännössäkin huomattua, että RAV4 plugarilla saa ihan huoletta vaikka lataillakin ajon aikana sitä akkua, niin ei siitä mitään järjettömiä katoa matkan varrella mihinkään. Ladattu käytetään bensattomaan ajamiseen samaan tapaan, kuin se hybridinä muutoinkin käyttää. Tai sitten vaikka taukokäyttöön, jottei tarvitse moottoria pyörittää.
Tavallisessa hybridissä ajoakku on luokkaa 1-3 kWh ja plugarissa 14,5 kWh netto, joten sen ”tyhjä” akku on luokkaa 3,5 kWh. Kummankaan akku ei ole koskaan tyhjä oikeasti, tai se päätyy lavetilla korjaamolle. Akkua ”pumpataan” jossain 1-3 kWh välissä hybriditilassa molemmissa versioissa ylös/alas plugarin pumppaamosta voi venyttää pidempiin jaksoihin painelemalla ”Charge” näppäintä päälle/pois sopivaan sykliin. Joskus kun kokeilin, niin jossain 5-60 km/h nopeudessa latasi 1 km aikana lisää Rangea 1 km. 5 km aikana ladattu 5 km sai sitten käytettyä pois seuraavan 5 km aikana. Normaali hybridi taas jakaa saman 10 km esim kilometrin pätkiin tuollaisilla nopeuksilla ja kulutus suurinpiirtein sama.
 
Eli kun akku kului loppuun niin loppumatka bensalla tuolla kulutuksella, vai onko tuossa mukana jotain moottorilla lataamista? Kysyn kun olen miettinyt ravia seuraavaksi autoksi ja en ole ihan perillä itselataavan ja plugarin eroavaisuuksista.
Riippuu täysin omasta ajoprofiilista, mitä tuleman pitää.
Tuossa on omat kulutukset ja renkaanvaihtojen päivämäärät 3 vuoden ajalta, kun vein 67 000 km jälkeen vaihtoon edellisen RAV4 plugarin. Kulutusta bensalle kertyi 1,0 L/100 km. Ja tuossa näkyy siis kaikki ajetut kilometrit.
IMG_4913.png
 
Ja jottei totuus pääsisi unohtumaan, niin RAV4 tavallinen hybridi päätyi 27 000 km ajamisten jäljiltä plugariin vaihdossa liikkeeseen 5,3 L/100 km kulutuksella.
Eli omalla kohdalla täysin vastaavalla plugarilla polttoaineen säästöä kertyi 67 000 km matkalla 4,3 L/100 km, eli vajaa 3000 L bensaa 3:ssa vuodessa.
IMG_4914.png
 
Täyssähköön reilu vuosi sitten vaihtaneena ei ole kyllä ollut yhtään ikävä tankkaamaan. Nytkin, kun on vedetty 1,5 viikon aikana 2300 km kesälomaa pitkin Suomea, niin täyssähkön latautumista ei ole odoteltu erikseen vielä kertaakaan (yksi yliyön hidaslataus, muuten pikalatauksia matkalla). Plugarilla olisi päästy koko yön latauksilla joka pysähdyksellä (joka sinänsä olisi onnistunutkin) ehkä 250 km sähköllä tähän mennessä samalla reitillä. Ravilla olisi siis tällä matkalla päässyt tankkaamaan bensaa jo neljästi pitkien yölatausten lisäksi. 15,9 kWh/100 km näyttää vastaavankokoinen auto nyt viimeiselle 430 km päivämatkalle kulutukseksi.
Riippuu tietysti vähän missä kohtaa sattuu ajamisia vertailemaan. Joskus ajelin 7002 km ja menin tankkaamaan vaikkei valo edes palanut vielä. Olisko ollut joku helmikuu-toukokuu jakso vielä sopivasti. Tankkiin taisi mennä 36 L. Lataukset autotalliin ajaessa nostamalla pistooli pöydältä peräkulmaan ja muut lataukset pelkästään jos sattui käymään jossain ostohelvetissä ja parkkiaikaa pari tuntia muutoinkin.
Aamulla kävin hammaslääkärissä, kun muutama on vielä jäljellä. No se on ihan lähiajoa ja matkaa vain 19 km suuntaansa ja 60-80 aluetta. Sen kulutusta oli 14,2 kWh/100 km. Omasta mielestä RAV4 on myös kohtuu etevä sähkölläkin ajaessa. Iltapäivällä taas piti käydä erinäisiä ajamisia Tzadissa ja sinne pitää jo pyrkiä motariakin pitkin Lohjan kautta. Sieltä jäi kertymäksi 18,4 kWh/100 km. Nyt on ympärivuotinen kumulatiivinen sähköajon kulutus 2:den vuoden ajalta lukemassa 21,4 kWh/100 km, eli talviajo kyllä nostaa reippaasti tuota kumulatiivista, eikä se nyt tuolle sun ID4:lle pärjää lähellekään.
Tilasin kyllä jo ennakkotilauksena BZ4X, mutta peruin sen ja odotan uuden RAV4 plugarin hintatietoja ensin. Ja oikeestaan odotin, että BZ olisi saanut jo sen seuraavan akkuversion tuohon 26 malliin, mutta taitaa joku homma nyt olla juuttunut sen suhteen.
IMG_4915.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Itä-Suomesta Oulun ja Kilpisjärven kautta Lofooteille (siellä ajeltiin reilu viikko), takaisin tultiin Ruotsin läpi kohti lähtöpistettä.
Matkaa tuli yhteensä 3400km ja tankkauksista laskettu kulutus 7,1 l/100km. Omasta mielestä ei kovin paha yli viisi vuotta vanhalle nelivetoiselle bensa 2.0tsi Skoda Kodiaqille ilman hybridi "himmeleitä"? Autossa viisi ihmistä + tavarat, viimeisen päivän "rutistus" Kiirunasta (1040km) onnistui mukavasti ja kivuttomasti alle 10 tuntiin sisältäen lasten ehdoilla pidetyt tauot...
Edit. Tarkoitus oli vaan tuoda esille hybridien melko pientä kulutuseroa "perinteisiin" polttiksiin nähden kun ajetaan pitkää matkaa. Näillä bensan hinnoilla polttoainekuluissa tulee eroa reilu 50€ hybridin eduksi kun ajetaan yli 3000km siivuja lyhyellä aikaa, kaupungissa on toki huomattava etu varsinkin plugarilla....
Aika iso ero kuitenkin ottaen huomioon että käytännössä plugari on tavallinen bensakone maantieajossa. Varsinkin Suomessa, jossa on vain muutama mäki jossa jossa energiaa otetaan talteen maantienopeuksissa. Ei sillä että plugaria kannattaisi sitä varten ostaa, hukkaan ne hintaeron rahat menisi.

Itselläni on tuo lähinnä 300 hevosvoiman ja sähköllä kulkevan kaupunkiajon takia. Maantiellä oleellista on lähinnä kohtuullinen bensarange, joka on n. 1000 km jos ajaa siististi.
 
Aika iso ero kuitenkin ottaen huomioon että käytännössä plugari on tavallinen bensakone maantieajossa. Varsinkin Suomessa, jossa on vain muutama mäki jossa jossa energiaa otetaan talteen maantienopeuksissa. Ei sillä että plugaria kannattaisi sitä varten ostaa, hukkaan ne hintaeron rahat menisi.
Tuossa kai vertailtiin SKodan/VAG hybrideihin. Mutta hybridi, lataus hybridien toteutuksissa isoja eroja, joista osa on maineelta lähinnä polttiajossa kulutusta lisääviä, ja sitten ne missä hybridin suunnittelu lähtenyt energiatehokkuus edellä, jolloin kulutusta saatu alas. ja homma ei perustu yksionmaan alamäki jarrutteluun.

Kuten toitkin esille, niin jos hybridi on suorituskyky edellä hankittu ja suunniteltu, niin jos kulutus verokki on joku bensapihi täyspolttis. niin ei välttämättä pärjää.
 
Riippuu tietysti vähän missä kohtaa sattuu ajamisia vertailemaan. Joskus ajelin 7002 km ja menin tankkaamaan vaikkei valo edes palanut vielä. Olisko ollut joku helmikuu-toukokuu jakso vielä sopivasti.

Niin riippuu. Sitäkään kohtaa ei ole ikävä, kun on marras-maaliskuu ja viikkokausien ajot ovat vain muutaman kilometrin lähiajoja, mutta vaikka akku on aina täynnä ja auto laturissa, niin silti bensankulutus näyttelee lähemmäs 30 l/100 km lukemia, kun pakkasessa vaan ei auto anna ajaa sähköllä, varsinkaan, jos haluaa, että sisälläkin olisi edes vähän lämmintä. Sähköauton 30 kWh/100 km ei harmita alkuunkaan samassa kohtaa vuotta, kun auto on aina lämmin, oli pakkasta sitten vaikka -30°C.
 
Niin riippuu. Sitäkään kohtaa ei ole ikävä, kun on marras-maaliskuu ja viikkokausien ajot ovat vain muutaman kilometrin lähiajoja, mutta vaikka akku on aina täynnä ja auto laturissa, niin silti bensankulutus näyttelee lähemmäs 30 l/100 km lukemia, kun pakkasessa vaan ei auto anna ajaa sähköllä, varsinkaan, jos haluaa, että sisälläkin olisi edes vähän lämmintä.
Siis Skoda vai Toyota RAV4 lataushybridillä ? Ilman polttoaine lämmitintä ? vajaa 30l/100km.

Missäpäin Suomea ?

Edes jonkinlainen Täyssähkis kotilatauksella toki omaa luokkaa moiseen ajoon
 
Niin riippuu. Sitäkään kohtaa ei ole ikävä, kun on marras-maaliskuu ja viikkokausien ajot ovat vain muutaman kilometrin lähiajoja, mutta vaikka akku on aina täynnä ja auto laturissa, niin silti bensankulutus näyttelee lähemmäs 30 l/100 km lukemia, kun pakkasessa vaan ei auto anna ajaa sähköllä, varsinkaan, jos haluaa, että sisälläkin olisi edes vähän lämmintä. Sähköauton 30 kWh/100 km ei harmita alkuunkaan samassa kohtaa vuotta, kun auto on aina lämmin, oli pakkasta sitten vaikka -30°C.
Kiihdytyksissä auto kuin auto näyttää hetkellistä kulutusta vaikka 50l/100km
 
Siis Skoda vai Toyota RAV4 lataushybridillä ? Ilman polttoaine lämmitintä ? vajaa 30l/100km.

Missäpäin Suomea ?

Edes jonkinlainen Täyssähkis kotilatauksella toki omaa luokkaa moiseen ajoon
Jep, näin kesäisin kotilatauksella ei ihan hirveästi tule hintaa, kun vähän katsoo pörssisähkön hintaa. Toki latausasema on maksanut ja tuohon tulee siirto päälle

Screenshot_2025-08-19-20-41-48-538_com.vihreaalyenergia.app-edit.jpg
 
Mullakin näytti joskus hetkellisesti 99,9 L/100 km lukemaa, kun ajoin bensamittarilta nopeasti parkkiruutuun ja sammutin siihen. Kyllähän siinä jo hiki nousee otsaan ja jäi jo takaraivoon kolkuttamaan seuraavan bensamittarin haku. Mä en ole päässyt 30 L/100 km lukemiin edes 2 km ajopätkillä. 5 km jo tasaa lukeman lähelle 5,0 L lukemaa. Kun kumulatiivista matkaa pidentää 25 000 km, niin siihen tulee jo talviajot ja kesäajot renkaanvaihtoineen ja keleineen mukaan, niin lukema on hybridi versiolla 5,3 L/100 km ja plugarilla 5,8 L/100 km, jos hylkäät plugarin lataamisen kokonaan seinästä ja koko vuoden ajaksi. Latailemalla laiskasti, eli aina talliin ajaessa nostaa piuhan kiinni ja löytyessä jopa ostohelveteissä pidemmät käynnit johto kiinni, pääsin ensimmäisellä tuohon 1,0 L/100 km. Nykyisellä ajoprofiilin reilusti muututtua 1,8 L/100 km. Omalla kohdalla karkea erotus saadaan 5 vuoden ajamisissa n 5000 L bensan säästöstä kulutuksessa. Eli käytännössä 5 vuoden ajoilla kokonaiskustannukset hankintahintojen ero tasoittui, jos ei jopa hieman plugarin eduksi.
Tuossa ei tosin ole saanut ilmaista sähköä mitenkään laskettua. Mulla kun tulee katolta ~8000 kWh sähköä vuodessa, josta saan omaan käyttöön suoraan 60 %. Autoon menee luokkaa 4000 kWh max. Eli bensan säästö ja sähköä tilalle yhtälökin pitää muistaa vielä laskettaessa aukaista.
Sama juttu noiden ilmaisten sähköjen suhteen. Sopivassa kohtaa kun tulee kotiin, niin ei se kummoisia ajaminen kustanna. Harmaa on maksettua sähköä ja täyskeltainen suoraan kulutukseen. Lopuista käyrässä sähköyhtiö maksaa kulutuksesta siirtoineen mulle päin.
Tämäkään ei ole jatkuvasti vallitseva tilanne, mutta pienellä vaivalla pystyy hieman pelaamaan pienenkin auton akun kanssa silloin tällöin.
IMG_4917.png
 
Riippuu täysin omasta ajoprofiilista, mitä tuleman pitää.
Tuossa on omat kulutukset ja renkaanvaihtojen päivämäärät 3 vuoden ajalta, kun vein 67 000 km jälkeen vaihtoon edellisen RAV4 plugarin. Kulutusta bensalle kertyi 1,0 L/100 km. Ja tuossa näkyy siis kaikki ajetut kilometrit.
IMG_4913.png

Nitpick:

Toyota ei oo vieläkään näköjään skaalannut tuota näyttöä l/100km arvoille vaan tuo on edelleenkin suoraan otettu MPG skaalasta. Todella vaikea lukea tuota kun ei skaalaa tuota arvoa ollenkaan. MPG:llähän tuo menee toisinpäin, mitä korkeammat palkit, sen pienempi kulutus.
 
Tuo on tietysti siitä ensimmäisestä versiosta. En jaksanut enää tällä uudemmalla pätkiä ajamisia jaksoihin, vaan kertymä on koko ajohstoriasta yhdessä palkissa. En ole edes kattonut mitäån skaalausta tästä uudemmasta.
Kävin just hahemasta uudet lasit paikallisesta Citykeskuksesta. Tuossa paluun sähkönkulutus ja mennessä näytti saman. Kyllä Toyotan plugarillakin kohtuu vähillä sähköllä pääsee ottaen huomioon, että autossa sentään sähkötehoakin on sen verta, että pystyy ihan normaaluajoon, kun kiihtyvyyttä löytyy sähkötilassa tarvittaessa se 10 s 0-100, eli vanhan 2,0 L bensa RAVin tahtiin.
IMG_4918.jpeg
 
Itse olen yllättynyt positiivisesti tuosta Lexus 600hL:n kulutuksesta. Mitä enemmän olen ajanut, sen pienempi kulutus. Nyt on jo tämän tankillisen keskikulutus alle 10l/100km. Oletin että veisi aina sen 15l/100km tms. Juu ruuhkassa seisoessa vei 17l/100km, mutta muuten on menty oikeasti yllättävän taloudellisesti 5l V8+hybrid nelikko+2500kg+ painolla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 485
Viestejä
4 883 468
Jäsenet
78 837
Uusin jäsen
turbomummo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom