Autovero poistuu vuonna 2025 ja paremmat veikkaukset

Minä olen työskennellyt tietoturvahommissakin, ja jossain määrin edelleen kuuluu työnkuvaan. Eli kiinnostaisi kyllä tietää miten jossain uudessa sähköautossa ruuvataan kilometrejä.
Ok, kiiitos . mielikuvitus kerkes laukka virkamieheen, joka työskentelee verottajalla, tullissa, poliisilla.
 
Niinpä niin. Verothan on aina lahjoittamista. Millä tavalla sitten ajattelit hoitaa valtion veropohjan? Miksi just Euroopassa ajelu on sellaista, jossa se on ehdottomasti no-no?
Onhan eikä niitä yksikään ihminen maksa senttiäkään enempää kuin on pakko.

Suomessa on maailman korkeimpia veroasteita ja siltikin rahat loppu. Jospa kokeiltas välillä reippaampaa menojen leikkausta ja verojen laskua. Valtion virkamiehistöstä voitaisiin vaikka heti korvata leijonanosa tekoälyllä. Saataisiin sieltä hyvää koulutettua työvoimaa tuottavaan työhön joidenka palkka tulisi muualta kuin veronmaksajien selkänahasta.

Miks maksaisin suomeen km veroja niiltä kilsoilta kun olen ajamassa ja kuluttamassa saksan autobaanoja? Maksaako Suomi Saksankin tiestön ylläpidon?
 
Negatiivinen juttu tuossa on se, ettei sähkö lisää huoltovarmuutta, sillä akut yms komponentit ja tuotanto on 90% Kiinan käsissä.

Tehdään täällä ainakin akkuja, ohjaimia ja moottoreita. Esim ABB, Salon akkutehdas. Varmaan enemmän akkuja kuin auton polttomoottoreita. Tehdäänkö täällä lainkaan auton moottoreita? Eli huoltovarmuuden kannalta ei se polttomoottori ainakaan parempi ratkaisu ole.
 
Onhan eikä niitä yksikään ihminen maksa senttiäkään enempää kuin on pakko.

Suomessa on maailman korkeimpia veroasteita ja siltikin rahat loppu. Jospa kokeiltas välillä reippaampaa menojen leikkausta ja verojen laskua. Valtion virkamiehistöstä voitaisiin vaikka heti korvata leijonanosa tekoälyllä. Saataisiin sieltä hyvää koulutettua työvoimaa tuottavaan työhön joidenka palkka tulisi muualta kuin veronmaksajien selkänahasta.

Miks maksaisin suomeen km veroja niiltä kilsoilta kun olen ajamassa ja kuluttamassa saksan autobaanoja? Maksaako Suomi Saksankin tiestön ylläpidon?
Menojahan tässä on leikattu ja Suomessa on nyt EU:n toiseksi korkein työttömyys. Kohta ollaan kärjessä. Verojakin leikataan, ja sen takia velkaantuminen vaan kiihtyy.

Tuo viimeinen kappaleesi ei kyllä oikein aukea. Miksi Suomen pitäisi Saksan tiestöä ylläpitää?
 
Tehdään täällä ainakin akkuja, ohjaimia ja moottoreita. Esim ABB, Salon akkutehdas. Varmaan enemmän akkuja kuin auton polttomoottoreita. Tehdäänkö täällä lainkaan auton moottoreita? Eli huoltovarmuuden kannalta ei se polttomoottori ainakaan parempi ratkaisu ole.

Nytkö vedetään jo huoltovarmuus tähän? Mitähän varten sähköisiä hävittäjiä, panssarivaunuja ym. kulkuvälineitä ei oikein pidetä hyvänä ajatuksena. Ok, hävittäjät ja muut isot lentokoneet vähän liioittelua. Muut maassa kulkevat ainakin toimii bensalla ja dieselillä missä tahansa olosuhteissa. Olisihan se vähän noloa jos kalustosta loppuisi akku eikä latausasemaa missään, tai sähkönjakelu poikki. Tynnyristä tms voi aina tankata vaikka pumppaamalla.
 
Tehdään täällä ainakin akkuja, ohjaimia ja moottoreita. Esim ABB, Salon akkutehdas. Varmaan enemmän akkuja kuin auton polttomoottoreita. Tehdäänkö täällä lainkaan auton moottoreita? Eli huoltovarmuuden kannalta ei se polttomoottori ainakaan parempi ratkaisu ole.
Ei ha auton moottoreita, mutta Suomessa Agco powerin (mm entinen Sisu Diesel) on moderni kehittynyt polttomoottori valmistaja, Wärtsilä sitten vähän isompaa.

Ja huoltovarmuus itse autoihin kaadu vaan niiden energiaan, ja se taasen meillä länsimaalaisittäin poikkeuksellisen hyvällä mallilla, ja kuten joku oivaltavasti kirjoitti, sähkö voidaan tuottaa, vaikka fosiili lokistiikka takkuaisi.
 
Nytkö vedetään jo huoltovarmuus tähän? Mitähän varten sähköisiä hävittäjiä, panssarivaunuja ym. kulkuvälineitä ei oikein pidetä hyvänä ajatuksena. Ok, hävittäjät ja muut isot lentokoneet vähän liioittelua. Muut maassa kulkevat ainakin toimii bensalla ja dieselillä missä tahansa olosuhteissa. Olisihan se vähän noloa jos kalustosta loppuisi akku eikä latausasemaa missään, tai sähkönjakelu poikki. Tynnyristä tms voi aina tankata vaikka pumppaamalla.
No patteri panssarivaunuja ei ole mutta ilmassa entistä enemmän patterivehjettä droonien muodossa.
Jos siis sotimisen huoltovarmuutta rintamalla mietit. Ja jos meinaat takalinjoilla, niin minusta hyvä nosto että sähkövoidaan tuottaa itse, jopa kotioloissa. Polttonesteet siellä missä sitten ovatkaan optimimpia. Siinä siirtyviin maasto kohetesiin nesteenergia lokistiikka vielä parempaa kuin akkujen roudaamminen.

Mutta meillä hyvä sähkönjakeluverkko ja sitten sitä generaattori, jolla polttonestettä muuttaa sähköksi.
 
Nytkö vedetään jo huoltovarmuus tähän? Mitähän varten sähköisiä hävittäjiä, panssarivaunuja ym. kulkuvälineitä ei oikein pidetä hyvänä ajatuksena. Ok, hävittäjät ja muut isot lentokoneet vähän liioittelua. Muut maassa kulkevat ainakin toimii bensalla ja dieselillä missä tahansa olosuhteissa. Olisihan se vähän noloa jos kalustosta loppuisi akku eikä latausasemaa missään, tai sähkönjakelu poikki. Tynnyristä tms voi aina tankata vaikka pumppaamalla.
Huoltovarmuus tarkoittaa kyllä muutakin kuin armeijaa.

Nythän sodankäynnin uusin trendi on täysin sähköinen. Droonit tappavat tällä hetkellä jopa 80% sotilaista Ukrainan sodassa. Varsinkin venäläisten tappiosta, niin miehistö kuin kalusto, tulee noiden toimesta. Kumma kun niissä ei käytetä polttomoottoreita?
 
Menojahan tässä on leikattu ja Suomessa on nyt EU:n toiseksi korkein työttömyys. Kohta ollaan kärjessä. Verojakin leikataan, ja sen takia velkaantuminen vaan kiihtyy.

Tuo viimeinen kappaleesi ei kyllä oikein aukea. Miksi Suomen pitäisi Saksan tiestöä ylläpitää?

Höpö höpö..vähän koitetiin juustohöylällä karsia ja siitäkään ei saatu aikaiseksi kuin hirmuinen ulina.

Suuri työttömyys johtuu pääosin rakennusalan korjausliikkeistä. 0-korko kaudella rakennuspuoli paisui kuin pullataikina ja firmoja tuli kuin sieniä sateella. Korkojen nousu vaan normalisoi markkinat. Vahvat ja hyvin hoidetut yritykset pysyivät pinnalla ja huonot kaatuivat.

Se olisi ihan se ja sama mikä hallitus siellä olisi ollut puikoissa.Jos on ylikuumentunut toimiala, niin tavalla tai toisella lopulta markkinat korjaa itse itsensä. Mitä enemmän kerkeää paisua, sitä jyrkempi on pudotus
 
Siis esimerkiksi sähköautoon saa ns. ruuvattua mittaria? Minkälaisia tunareita noiden softien tekijät on? Esimerkiksi tuossa minun Pollessa näyttää olevan NXP:n prossu ja niissä on TrustZone. On aika tavalla kinkkisempää muuttaa dataa joka on siellä.

Toki jos tiedät jonkun tällaisen konstin niin ihan virankin puolesta kiinnostaisi.
En itse tällaisia softia tunne, mutta leasing-puolella ilmeisesti näihin törmätään aina tasaisen tappavasti. En muista merkkikohtaista keskustelua käydyn, mutta ainakin 2018-> Porschen kohdalla näitä on ollut ilmeisesti korostuneesti. Valitettavasti minulla ei mitään sen kummempaa faktaa tästä ole, mutta olen kuitenkin alalla töissä ja näistä kuullut kirottavan säännöllisen epäsäännöllisesti viime vuosina, joten en usko sattumaakaan olevan.

Pääasiallinen käyttö ilmeisesti nämä järeämmät kalliit liisarit joissa kaunistellaan vuosittaista ajosuoritetta ja vältellään lisämaksuja.

En osaa sanoa koskeeko erityisesti jotain käyttövoimaa, tuskin. Käytännössä yksinkertaisesti ajatellenhan mitään todellista ruuvausta ei tarvitse tehdä, kunhan saa mittariston näyttämään haluamaansa lukemaa tietyllä hetkellä. Näin olen itse kuvitellut asian tehtävän.
 
Nytkö vedetään jo huoltovarmuus tähän? Mitähän varten sähköisiä hävittäjiä, panssarivaunuja ym. kulkuvälineitä ei oikein pidetä hyvänä ajatuksena. Ok, hävittäjät ja muut isot lentokoneet vähän liioittelua. Muut maassa kulkevat ainakin toimii bensalla ja dieselillä missä tahansa olosuhteissa. Olisihan se vähän noloa jos kalustosta loppuisi akku eikä latausasemaa missään, tai sähkönjakelu poikki. Tynnyristä tms voi aina tankata vaikka pumppaamalla.

Enhän minä sitä huoltovarmuutta tähän tuonut, varsinkaan asevoimien osalta. Sen toit tähän itse. Ihan henkilöautoliikenteestä tässä puhutaan. Otsikkokin jo antaa sen vihjeen. Sen kannalta meidän huoltovarmuus on sähköisenä parempi kuin polttomoottorisena.

Sähköä voit tehdä vaikka sillä polttomoottorilla jos satut tällaisessa hypoteettisessa katastrofitilanteessa saamaan polttoainetta. Mutta myös aurinkopaneeleilla, tuulivoimaloilla, tai vaikka polkemalla dynamoa. Polttoaine on piirun verran hankalampi itse tehdä. Sähköllä olet vapaa polttoaineen huoltoketjusta, mutta voit hyödyntää sitäkin, jos se toimii.
 
Miksi ne pitäisi erotella? Kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi? Eli montako prosenttia autokannasta ajaa mitenkään merkittävän määrää ulkomailla?

Monessako autossa ei ole matkamittaria nykyään? Noille voidaan lätkäistä joku kiinteä hinta.
En tiedä oletko tosissasi, mutta kerro miksei niitä pitäisi erotella?
Säännöt pitää olla samat kaikille. Miten verottaisit ulkomailta suomeen autoilevat, vai pitäisikö täällä asuvien maksaa verot heidän puolesta?
Ei ole kysymys siitä onko autoissa mittaria, vaan siitä ettei se ole pakollinen ja miten esim. mittarivirheet huomioitaisiin verotuksessa?
 
Edelleen huomattavasti parempi olisi ajatella homma uusiksi, miettiä veropohjan, aiheuttamisperiaatteiden ja kannustavuuden kannalta tämä eli paikata fossiilivajetta esim sähköveroon. Kannustaisi kotitalouksia kuluttamaan vähemmän, ajamaan tarpeelliset yms. Veroluokilla hoituu kuten nytkin yritysmaailman kannattavuus.
 
Lähettää varmasti lähes kaikki, toki ei välttämättä jatkuvalla syötöllä. Uskoisin näidenkin palvelujen olevan estettävissä hetkellisesti.
 
Kyllähän se kilsavero sopii, pitää vaan kerran vuoteen esitellä porakonetta/talttaruuvaria mittaristolle omissa vanhuksissa. Kuolleena syntynyt idea tuo on. Oli veropetos tai ei niin tuskimpa kiinni voi jäädä edes teoreettisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 057
Viestejä
4 862 622
Jäsenet
78 516
Uusin jäsen
Wolfchild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom