Mitä polttoainetuotantoa tarkoitat? Sähköllä tuotettua vetyä?
Bioetanoli, biokaasu, biodiesel-
Suomessa ei pystytä mitenkään tuottamaan kuin murto-osa tarvittavasta biokaasusta ja -etanolista. Yksinkertaisesti meillä ei ole raaka-ainetta lähellekään riittäviä määriä.
Ei pystytä, eikä tilannetta helpota se, ettei poliittista tahtoa ole tukea tällaisen T&K- touhua, jolloin varmaan ajan kanssa löytyisi ratkaisu.
Kuten nyt on keksitty jääkaapin kokoinen laite, mikä tekee ilmasta bensaa 4l/vrk.
Tuollaisen jatkokehitys varmasti toisi ratkaisun energiapulaan, jos tahtoa eli rahaa riittäisi.
Autokannasta yli puolet on sähköautoja ensi vuosikymmenellä.
Sähkö kyllä nimenomaan lisää huoltovarmuutta, koska voimme energian tuottaa itse. Akut taas kestävät pitkään, eli ongelma tulee vasta jos konflikti kestää useita vuosia. Useita vuosia kestävässä konfliktissa ongelmia tulee kyllä myös polttomoottoriautojen kanssa, koska ei meillä sen kummemmin ole niidenkään varaosatuotantoa.
Meinaat että viiden vuoden päästä meillä on miljoona sähköautoa liikenteessa? Eli vuosittain pitäisi myydä/tuoda vajaa 200 000 yksilöä?
Olen aavistuksen skeptinen tämän suhteen kun uusia myydään 70k-80k ja niistäkin vain kolmannes sähköautoja.
Tehdään täällä ainakin akkuja, ohjaimia ja moottoreita. Esim ABB, Salon akkutehdas. Varmaan enemmän akkuja kuin auton polttomoottoreita. Tehdäänkö täällä lainkaan auton moottoreita? Eli huoltovarmuuden kannalta ei se polttomoottori ainakaan parempi ratkaisu ole.
Ja mistä komponentit tulevat? Kiinasta. Se ei lisää huoltovarmuutta olla yksin riippuvainen Kiinan oikuista.
Ei ha auton moottoreita, mutta Suomessa Agco powerin (mm entinen Sisu Diesel) on moderni kehittynyt polttomoottori valmistaja, Wärtsilä sitten vähän isompaa.
Ja huoltovarmuus itse autoihin kaadu vaan niiden energiaan, ja se taasen meillä länsimaalaisittäin poikkeuksellisen hyvällä mallilla, ja kuten joku oivaltavasti kirjoitti, sähkö voidaan tuottaa, vaikka fosiili lokistiikka takkuaisi.
Naulan kantaan!
No patteri panssarivaunuja ei ole mutta ilmassa entistä enemmän patterivehjettä droonien muodossa.
Jos siis sotimisen huoltovarmuutta rintamalla mietit. Ja jos meinaat takalinjoilla, niin minusta hyvä nosto että sähkövoidaan tuottaa itse, jopa kotioloissa. Polttonesteet siellä missä sitten ovatkaan optimimpia. Siinä siirtyviin maasto kohetesiin nesteenergia lokistiikka vielä parempaa kuin akkujen roudaamminen.
Mutta meillä hyvä sähkönjakeluverkko ja sitten sitä generaattori, jolla polttonestettä muuttaa sähköksi.
Tämä!
Huoltovarmuus tarkoittaa kyllä muutakin kuin armeijaa.
Nythän sodankäynnin uusin trendi on täysin sähköinen. Droonit tappavat tällä hetkellä jopa 80% sotilaista Ukrainan sodassa. Varsinkin venäläisten tappiosta, niin miehistö kuin kalusto, tulee noiden toimesta. Kumma kun niissä ei käytetä polttomoottoreita?
Droonit ja niiden komponentit tulevat Kiinasta, kun Kiina on kallellaan Putinin oikkuihin niin paljonko tarvitsee Putinin vihjaista asiasta niin Suomi ei saa yhtikäs mitään kiinalaista/kiinassa tuotettua.
Enhän minä sitä huoltovarmuutta tähän tuonut, varsinkaan asevoimien osalta. Sen toit tähän itse. Ihan henkilöautoliikenteestä tässä puhutaan. Otsikkokin jo antaa sen vihjeen. Sen kannalta meidän huoltovarmuus on sähköisenä parempi kuin polttomoottorisena.
Sähköä voit tehdä vaikka sillä polttomoottorilla jos satut tällaisessa hypoteettisessa katastrofitilanteessa saamaan polttoainetta. Mutta myös aurinkopaneeleilla, tuulivoimaloilla, tai vaikka polkemalla dynamoa. Polttoaine on piirun verran hankalampi itse tehdä. Sähköllä olet vapaa polttoaineen huoltoketjusta, mutta voit hyödyntää sitäkin, jos se toimii.
Viinaa on saatu vaikka perunasta/viljasta, jos vain poliittista tahtoa olisi niin autot toimisivat sillä ja siten olisi erilainen huoltovarmuus, kun sitä autoa liikuttavaa/ sähköä tuottavaa energiaa saisi kanisterilla liikuteltua.
Ei varmaan kummoista kyberhyökkäystä tarvita, jotta laturit mykistyvät/sähköverkot kaatuvat.
Ja lopulta sitten sillä tankillisella ajetaan 700-1000km kun akullisella 300-500km.
Mutta nyt ollaan kyllä kaukana autoverotuksesta...
Mielestäni nykyinen liikenteen verotus ei pitäisi olla yksin päästöjen vähentämistä vaan suosia kotimaista polttoainetuotantoa ja sitäkautta lisätä huoltovarmuutta.
Brasiliassa ovat etanolilla ajaneet 70-luvulta lähtien vaan täällä se ei syystä tai toisesta tunnu onnistuvan.