Autovero poistuu vuonna 2025 ja paremmat veikkaukset

Minä olen työskennellyt tietoturvahommissakin, ja jossain määrin edelleen kuuluu työnkuvaan. Eli kiinnostaisi kyllä tietää miten jossain uudessa sähköautossa ruuvataan kilometrejä.
Ok, kiiitos . mielikuvitus kerkes laukka virkamieheen, joka työskentelee verottajalla, tullissa, poliisilla.

Niinpä niin. Verothan on aina lahjoittamista. Millä tavalla sitten ajattelit hoitaa valtion veropohjan? Miksi just Euroopassa ajelu on sellaista, jossa se on ehdottomasti no-no?
Onhan eikä niitä yksikään ihminen maksa senttiäkään enempää kuin on pakko.

Suomessa on maailman korkeimpia veroasteita ja siltikin rahat loppu. Jospa kokeiltas välillä reippaampaa menojen leikkausta ja verojen laskua. Valtion virkamiehistöstä voitaisiin vaikka heti korvata leijonanosa tekoälyllä. Saataisiin sieltä hyvää koulutettua työvoimaa tuottavaan työhön joidenka palkka tulisi muualta kuin veronmaksajien selkänahasta.

Miks maksaisin suomeen km veroja niiltä kilsoilta kun olen ajamassa ja kuluttamassa saksan autobaanoja? Maksaako Suomi Saksankin tiestön ylläpidon?

Negatiivinen juttu tuossa on se, ettei sähkö lisää huoltovarmuutta, sillä akut yms komponentit ja tuotanto on 90% Kiinan käsissä.

Tehdään täällä ainakin akkuja, ohjaimia ja moottoreita. Esim ABB, Salon akkutehdas. Varmaan enemmän akkuja kuin auton polttomoottoreita. Tehdäänkö täällä lainkaan auton moottoreita? Eli huoltovarmuuden kannalta ei se polttomoottori ainakaan parempi ratkaisu ole.

Onhan eikä niitä yksikään ihminen maksa senttiäkään enempää kuin on pakko.

Suomessa on maailman korkeimpia veroasteita ja siltikin rahat loppu. Jospa kokeiltas välillä reippaampaa menojen leikkausta ja verojen laskua. Valtion virkamiehistöstä voitaisiin vaikka heti korvata leijonanosa tekoälyllä. Saataisiin sieltä hyvää koulutettua työvoimaa tuottavaan työhön joidenka palkka tulisi muualta kuin veronmaksajien selkänahasta.

Miks maksaisin suomeen km veroja niiltä kilsoilta kun olen ajamassa ja kuluttamassa saksan autobaanoja? Maksaako Suomi Saksankin tiestön ylläpidon?
Menojahan tässä on leikattu ja Suomessa on nyt EU:n toiseksi korkein työttömyys. Kohta ollaan kärjessä. Verojakin leikataan, ja sen takia velkaantuminen vaan kiihtyy.

Tuo viimeinen kappaleesi ei kyllä oikein aukea. Miksi Suomen pitäisi Saksan tiestöä ylläpitää?

Tehdään täällä ainakin akkuja, ohjaimia ja moottoreita. Esim ABB, Salon akkutehdas. Varmaan enemmän akkuja kuin auton polttomoottoreita. Tehdäänkö täällä lainkaan auton moottoreita? Eli huoltovarmuuden kannalta ei se polttomoottori ainakaan parempi ratkaisu ole.

Nytkö vedetään jo huoltovarmuus tähän? Mitähän varten sähköisiä hävittäjiä, panssarivaunuja ym. kulkuvälineitä ei oikein pidetä hyvänä ajatuksena. Ok, hävittäjät ja muut isot lentokoneet vähän liioittelua. Muut maassa kulkevat ainakin toimii bensalla ja dieselillä missä tahansa olosuhteissa. Olisihan se vähän noloa jos kalustosta loppuisi akku eikä latausasemaa missään, tai sähkönjakelu poikki. Tynnyristä tms voi aina tankata vaikka pumppaamalla.

Ei ha auton moottoreita, mutta Suomessa Agco powerin (mm entinen Sisu Diesel) on moderni kehittynyt polttomoottori valmistaja, Wärtsilä sitten vähän isompaa.

Ja huoltovarmuus itse autoihin kaadu vaan niiden energiaan, ja se taasen meillä länsimaalaisittäin poikkeuksellisen hyvällä mallilla, ja kuten joku oivaltavasti kirjoitti, sähkö voidaan tuottaa, vaikka fosiili lokistiikka takkuaisi.

Nytkö vedetään jo huoltovarmuus tähän? Mitähän varten sähköisiä hävittäjiä, panssarivaunuja ym. kulkuvälineitä ei oikein pidetä hyvänä ajatuksena. Ok, hävittäjät ja muut isot lentokoneet vähän liioittelua. Muut maassa kulkevat ainakin toimii bensalla ja dieselillä missä tahansa olosuhteissa. Olisihan se vähän noloa jos kalustosta loppuisi akku eikä latausasemaa missään, tai sähkönjakelu poikki. Tynnyristä tms voi aina tankata vaikka pumppaamalla.
No patteri panssarivaunuja ei ole mutta ilmassa entistä enemmän patterivehjettä droonien muodossa.
Jos siis sotimisen huoltovarmuutta rintamalla mietit. Ja jos meinaat takalinjoilla, niin minusta hyvä nosto että sähkövoidaan tuottaa itse, jopa kotioloissa. Polttonesteet siellä missä sitten ovatkaan optimimpia. Siinä siirtyviin maasto kohetesiin nesteenergia lokistiikka vielä parempaa kuin akkujen roudaamminen.

Mutta meillä hyvä sähkönjakeluverkko ja sitten sitä generaattori, jolla polttonestettä muuttaa sähköksi.

Huoltovarmuus tarkoittaa kyllä muutakin kuin armeijaa.

Nythän sodankäynnin uusin trendi on täysin sähköinen. Droonit tappavat tällä hetkellä jopa 80% sotilaista Ukrainan sodassa. Varsinkin venäläisten tappiosta, niin miehistö kuin kalusto, tulee noiden toimesta. Kumma kun niissä ei käytetä polttomoottoreita?

Menojahan tässä on leikattu ja Suomessa on nyt EU:n toiseksi korkein työttömyys. Kohta ollaan kärjessä. Verojakin leikataan, ja sen takia velkaantuminen vaan kiihtyy.

Tuo viimeinen kappaleesi ei kyllä oikein aukea. Miksi Suomen pitäisi Saksan tiestöä ylläpitää?

Höpö höpö..vähän koitetiin juustohöylällä karsia ja siitäkään ei saatu aikaiseksi kuin hirmuinen ulina.

Suuri työttömyys johtuu pääosin rakennusalan korjausliikkeistä. 0-korko kaudella rakennuspuoli paisui kuin pullataikina ja firmoja tuli kuin sieniä sateella. Korkojen nousu vaan normalisoi markkinat. Vahvat ja hyvin hoidetut yritykset pysyivät pinnalla ja huonot kaatuivat.

Se olisi ihan se ja sama mikä hallitus siellä olisi ollut puikoissa.Jos on ylikuumentunut toimiala, niin tavalla tai toisella lopulta markkinat korjaa itse itsensä. Mitä enemmän kerkeää paisua, sitä jyrkempi on pudotus

Siis esimerkiksi sähköautoon saa ns. ruuvattua mittaria? Minkälaisia tunareita noiden softien tekijät on? Esimerkiksi tuossa minun Pollessa näyttää olevan NXP:n prossu ja niissä on TrustZone. On aika tavalla kinkkisempää muuttaa dataa joka on siellä.

Toki jos tiedät jonkun tällaisen konstin niin ihan virankin puolesta kiinnostaisi.
En itse tällaisia softia tunne, mutta leasing-puolella ilmeisesti näihin törmätään aina tasaisen tappavasti. En muista merkkikohtaista keskustelua käydyn, mutta ainakin 2018-> Porschen kohdalla näitä on ollut ilmeisesti korostuneesti. Valitettavasti minulla ei mitään sen kummempaa faktaa tästä ole, mutta olen kuitenkin alalla töissä ja näistä kuullut kirottavan säännöllisen epäsäännöllisesti viime vuosina, joten en usko sattumaakaan olevan.

Pääasiallinen käyttö ilmeisesti nämä järeämmät kalliit liisarit joissa kaunistellaan vuosittaista ajosuoritetta ja vältellään lisämaksuja.

En osaa sanoa koskeeko erityisesti jotain käyttövoimaa, tuskin. Käytännössä yksinkertaisesti ajatellenhan mitään todellista ruuvausta ei tarvitse tehdä, kunhan saa mittariston näyttämään haluamaansa lukemaa tietyllä hetkellä. Näin olen itse kuvitellut asian tehtävän.

Enhän minä sitä huoltovarmuutta tähän tuonut, varsinkaan asevoimien osalta. Sen toit tähän itse. Ihan henkilöautoliikenteestä tässä puhutaan. Otsikkokin jo antaa sen vihjeen. Sen kannalta meidän huoltovarmuus on sähköisenä parempi kuin polttomoottorisena.

Sähköä voit tehdä vaikka sillä polttomoottorilla jos satut tällaisessa hypoteettisessa katastrofitilanteessa saamaan polttoainetta. Mutta myös aurinkopaneeleilla, tuulivoimaloilla, tai vaikka polkemalla dynamoa. Polttoaine on piirun verran hankalampi itse tehdä. Sähköllä olet vapaa polttoaineen huoltoketjusta, mutta voit hyödyntää sitäkin, jos se toimii.

Miksi ne pitäisi erotella? Kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi? Eli montako prosenttia autokannasta ajaa mitenkään merkittävän määrää ulkomailla?

Monessako autossa ei ole matkamittaria nykyään? Noille voidaan lätkäistä joku kiinteä hinta.
En tiedä oletko tosissasi, mutta kerro miksei niitä pitäisi erotella?
Säännöt pitää olla samat kaikille. Miten verottaisit ulkomailta suomeen autoilevat, vai pitäisikö täällä asuvien maksaa verot heidän puolesta?
Ei ole kysymys siitä onko autoissa mittaria, vaan siitä ettei se ole pakollinen ja miten esim. mittarivirheet huomioitaisiin verotuksessa?

Edelleen huomattavasti parempi olisi ajatella homma uusiksi, miettiä veropohjan, aiheuttamisperiaatteiden ja kannustavuuden kannalta tämä eli paikata fossiilivajetta esim sähköveroon. Kannustaisi kotitalouksia kuluttamaan vähemmän, ajamaan tarpeelliset yms. Veroluokilla hoituu kuten nytkin yritysmaailman kannattavuus.

Lähettää varmasti lähes kaikki, toki ei välttämättä jatkuvalla syötöllä. Uskoisin näidenkin palvelujen olevan estettävissä hetkellisesti.

Kyllähän se kilsavero sopii, pitää vaan kerran vuoteen esitellä porakonetta/talttaruuvaria mittaristolle omissa vanhuksissa. Kuolleena syntynyt idea tuo on. Oli veropetos tai ei niin tuskimpa kiinni voi jäädä edes teoreettisesti.

Mitä polttoainetuotantoa tarkoitat? Sähköllä tuotettua vetyä?
Bioetanoli, biokaasu, biodiesel-
Suomessa ei pystytä mitenkään tuottamaan kuin murto-osa tarvittavasta biokaasusta ja -etanolista. Yksinkertaisesti meillä ei ole raaka-ainetta lähellekään riittäviä määriä.
Ei pystytä, eikä tilannetta helpota se, ettei poliittista tahtoa ole tukea tällaisen T&K- touhua, jolloin varmaan ajan kanssa löytyisi ratkaisu.

Kuten nyt on keksitty jääkaapin kokoinen laite, mikä tekee ilmasta bensaa 4l/vrk.

Tuollaisen jatkokehitys varmasti toisi ratkaisun energiapulaan, jos tahtoa eli rahaa riittäisi.
Autokannasta yli puolet on sähköautoja ensi vuosikymmenellä.

Sähkö kyllä nimenomaan lisää huoltovarmuutta, koska voimme energian tuottaa itse. Akut taas kestävät pitkään, eli ongelma tulee vasta jos konflikti kestää useita vuosia. Useita vuosia kestävässä konfliktissa ongelmia tulee kyllä myös polttomoottoriautojen kanssa, koska ei meillä sen kummemmin ole niidenkään varaosatuotantoa.
Meinaat että viiden vuoden päästä meillä on miljoona sähköautoa liikenteessa? Eli vuosittain pitäisi myydä/tuoda vajaa 200 000 yksilöä?

Olen aavistuksen skeptinen tämän suhteen kun uusia myydään 70k-80k ja niistäkin vain kolmannes sähköautoja.
Ja mistä komponentit tulevat? Kiinasta. Se ei lisää huoltovarmuutta olla yksin riippuvainen Kiinan oikuista.
Ei ha auton moottoreita, mutta Suomessa Agco powerin (mm entinen Sisu Diesel) on moderni kehittynyt polttomoottori valmistaja, Wärtsilä sitten vähän isompaa.

Ja huoltovarmuus itse autoihin kaadu vaan niiden energiaan, ja se taasen meillä länsimaalaisittäin poikkeuksellisen hyvällä mallilla, ja kuten joku oivaltavasti kirjoitti, sähkö voidaan tuottaa, vaikka fosiili lokistiikka takkuaisi.
Naulan kantaan!
No patteri panssarivaunuja ei ole mutta ilmassa entistä enemmän patterivehjettä droonien muodossa.
Jos siis sotimisen huoltovarmuutta rintamalla mietit. Ja jos meinaat takalinjoilla, niin minusta hyvä nosto että sähkövoidaan tuottaa itse, jopa kotioloissa. Polttonesteet siellä missä sitten ovatkaan optimimpia. Siinä siirtyviin maasto kohetesiin nesteenergia lokistiikka vielä parempaa kuin akkujen roudaamminen.

Mutta meillä hyvä sähkönjakeluverkko ja sitten sitä generaattori, jolla polttonestettä muuttaa sähköksi.
Tämä!

Huoltovarmuus tarkoittaa kyllä muutakin kuin armeijaa.

Nythän sodankäynnin uusin trendi on täysin sähköinen. Droonit tappavat tällä hetkellä jopa 80% sotilaista Ukrainan sodassa. Varsinkin venäläisten tappiosta, niin miehistö kuin kalusto, tulee noiden toimesta. Kumma kun niissä ei käytetä polttomoottoreita?
Droonit ja niiden komponentit tulevat Kiinasta, kun Kiina on kallellaan Putinin oikkuihin niin paljonko tarvitsee Putinin vihjaista asiasta niin Suomi ei saa yhtikäs mitään kiinalaista/kiinassa tuotettua.
Enhän minä sitä huoltovarmuutta tähän tuonut, varsinkaan asevoimien osalta. Sen toit tähän itse. Ihan henkilöautoliikenteestä tässä puhutaan. Otsikkokin jo antaa sen vihjeen. Sen kannalta meidän huoltovarmuus on sähköisenä parempi kuin polttomoottorisena.

Sähköä voit tehdä vaikka sillä polttomoottorilla jos satut tällaisessa hypoteettisessa katastrofitilanteessa saamaan polttoainetta. Mutta myös aurinkopaneeleilla, tuulivoimaloilla, tai vaikka polkemalla dynamoa. Polttoaine on piirun verran hankalampi itse tehdä. Sähköllä olet vapaa polttoaineen huoltoketjusta, mutta voit hyödyntää sitäkin, jos se toimii.
Viinaa on saatu vaikka perunasta/viljasta, jos vain poliittista tahtoa olisi niin autot toimisivat sillä ja siten olisi erilainen huoltovarmuus, kun sitä autoa liikuttavaa/ sähköä tuottavaa energiaa saisi kanisterilla liikuteltua.

Ei varmaan kummoista kyberhyökkäystä tarvita, jotta laturit mykistyvät/sähköverkot kaatuvat.

Ja lopulta sitten sillä tankillisella ajetaan 700-1000km kun akullisella 300-500km.

Mutta nyt ollaan kyllä kaukana autoverotuksesta...

Mielestäni nykyinen liikenteen verotus ei pitäisi olla yksin päästöjen vähentämistä vaan suosia kotimaista polttoainetuotantoa ja sitäkautta lisätä huoltovarmuutta.

Brasiliassa ovat etanolilla ajaneet 70-luvulta lähtien vaan täällä se ei syystä tai toisesta tunnu onnistuvan.

Ei pystytä, eikä tilannetta helpota se, ettei poliittista tahtoa ole tukea tällaisen T&K- touhua, jolloin varmaan ajan kanssa löytyisi ratkaisu.
Meinasit suomalaisten verorahoja käyttää sellaiseen?
Kuten nyt on keksitty jääkaapin kokoinen laite, mikä tekee ilmasta bensaa 4l/vrk.
On keksitty myös 1000 km akkuja mutta hetki menee vielä että on ostettavissa.

Tuollaisen jatkokehitys varmasti toisi ratkaisun energiapulaan, jos tahtoa eli rahaa riittäisi.
Se laita ei tuota vaan tuhlaa energiaa. Se laite muuttaa sähköä kemialliseksi energiaksi.

Meinaat että viiden vuoden päästä meillä on miljoona sähköautoa liikenteessa? Eli vuosittain pitäisi myydä/tuoda vajaa 200 000 yksilöä?
eikö 2039 ole vielä ensi vuosikymmentä? Itse sanoisin ettei 2035 jälkeen polttiksia myydään vain hyvin erikoisiin tarpeisiin. Ja kyse ei ole poliittisesta ohjauksesta vaan siitä että autoissa on 1000 km akut, ne saa ladattua 5 minuutissa ja sähköllä ajaminen tulee paljon halvemmaksi kuin polttoaineilla. Polttikset jäävät pelastus ja sota käyttöön.

Ja mistä komponentit tulevat? Kiinasta. Se ei lisää huoltovarmuutta olla yksin riippuvainen Kiinan oikuista.
Ei polttis ole sen vapaampi Kiina riippuvuudesta.

Kauanko ajattelit jatkokehittää, toiset 100 vuotta? Synteettiset polttoaineet ei ole millään tavalla uusi juttu, eikä ne ratkaise mitään energiapulaa, koska prosessit vie enemmän energiaa kuin tuottaa (yllätys).

Meinasit suomalaisten verorahoja käyttää sellaiseen?

- Ennemmin tuohon kuin kehitysapuun.

On keksitty myös 1000 km akkuja mutta hetki menee vielä että on ostettavissa.

- Näitä akkuinnovaatioita on markkinoitu kohta kaksi vuosikymmentä ja silti energiatiheys kasvaa hissukseen tekniikan kehittyessä ja läpimurto karkaa edellä horisonttiin.

Se laita ei tuota vaan tuhlaa energiaa. Se laite muuttaa sähköä kemialliseksi energiaksi.

- Aina energiaa katoaa kun se muutetaan toiseen muotoon. Verkosta sähkön siirtyminen akkuun tarkoittaa Tesla Björn mittausten mukaan 20% häviötä.

eikö 2039 ole vielä ensi vuosikymmentä? Itse sanoisin ettei 2035 jälkeen polttiksia myydään vain hyvin erikoisiin tarpeisiin. Ja kyse ei ole poliittisesta ohjauksesta vaan siitä että autoissa on 1000 km akut, ne saa ladattua 5 minuutissa ja sähköllä ajaminen tulee paljon halvemmaksi kuin polttoaineilla. Polttikset jäävät pelastus ja sota käyttöön.

- No onhan se, silti 120k vuositahdilla kun sähkökulkineita rekisteröidään, vie vuosikymmeniä ennenkuin 3 milj autokanta on sähköistynyt.

Ei polttis ole sen vapaampi Kiina riippuvuudesta.

- Ei ole, siksi olemme ansassa

Kauanko ajattelit jatkokehittää, toiset 100 vuotta? Synteettiset polttoaineet ei ole millään tavalla uusi juttu, eikä ne ratkaise mitään energiapulaa, koska prosessit vie enemmän energiaa kuin tuottaa (yllätys).
Aina energiaa häviää kun sen muuttaa muotoaan. On se hölmöä laittaa kaikki munat yhteen koriin, kuten diesel-skandaali hyvin osoitti.

Dieselin piti olla samanlainen pelastus mitä sähkö on nyt. Litiumista menee aika reippaasti ohi kierrätyksen...

Mielestäni nykyinen liikenteen verotus ei pitäisi olla yksin päästöjen vähentämistä vaan suosia kotimaista polttoainetuotantoa ja sitäkautta lisätä huoltovarmuutta.

Brasiliassa ovat etanolilla ajaneet 70-luvulta lähtien vaan täällä se ei syystä tai toisesta tunnu onnistuvan.
Eivät luonnonvarat riitä siihen, että kaikki ajaisivat biopolttoaineilla, joten ei siihen kannata erityisesti ohjata verotuksella. Toki kannattaa hyödyntää helpot kohteet, kuten biokaasu.

En tiedä oletko tosissasi, mutta kerro miksei niitä pitäisi erotella?
Säännöt pitää olla samat kaikille. Miten verottaisit ulkomailta suomeen autoilevat, vai pitäisikö täällä asuvien maksaa verot heidän puolesta?
Ei ole kysymys siitä onko autoissa mittaria, vaan siitä ettei se ole pakollinen ja miten esim. mittarivirheet huomioitaisiin verotuksessa?
Ulkomailta Suomeen autoilevat verotetaan auton kotimaassa.

Jotenkin tuntuu, että tämä on osalle ihan vaan periaatteellinen kysymys. Keksitte ihan älyttömiä syitä. Samalla perusteella voitaisiin kaikki verotus ja koko lainsäädäntö kumota, koska aina löytyy jotain nillitettävää jostain.

En itse tällaisia softia tunne, mutta leasing-puolella ilmeisesti näihin törmätään aina tasaisen tappavasti. En muista merkkikohtaista keskustelua käydyn, mutta ainakin 2018-> Porschen kohdalla näitä on ollut ilmeisesti korostuneesti. Valitettavasti minulla ei mitään sen kummempaa faktaa tästä ole, mutta olen kuitenkin alalla töissä ja näistä kuullut kirottavan säännöllisen epäsäännöllisesti viime vuosina, joten en usko sattumaakaan olevan.

Pääasiallinen käyttö ilmeisesti nämä järeämmät kalliit liisarit joissa kaunistellaan vuosittaista ajosuoritetta ja vältellään lisämaksuja.

En osaa sanoa koskeeko erityisesti jotain käyttövoimaa, tuskin. Käytännössä yksinkertaisesti ajatellenhan mitään todellista ruuvausta ei tarvitse tehdä, kunhan saa mittariston näyttämään haluamaansa lukemaa tietyllä hetkellä. Näin olen itse kuvitellut asian tehtävän.
Ainakin tuossa omassa vispilässäni se numero tulee softalta. Ruuvaaminen vaatisi siis joko softan muokkaamista (käytännössä mahdotonta, jos softan tekevällä firmalla on edes jotain hajua) tai sitten pitäisi lisätä palikka näytön ja prossun väliin ja jotenkin lennosta muokata kuvasignaalia. Mutta siis jos jollain on tietoa, miten tuollaista ruuvataan, niin ihan aidosti kiinnostaisi. Rosvot on yllättävän ovelia keksimään konsteja. Minun käsitykseni on kuitenkin se, että joku pystyisi siihen sinun näyttöön muokkaamaan sisältöä ilman että voi asentaa koneeseen mitään ja ilman että sinä huomaat mitään. Tuo jos onnistuisi, niin huijaukset olisi helppoja. Selaimen osoitepalkki näyttäisi lukon kuvaa ja op.fi -osoitetta, mutta oikeasti ollaan jossain ihan muualla. Ja siis itse selaimeen ei olla koskettu.

Ne vanhanaikaset mittarit on ihan eri juttu.

Tilannehan on se, että sähkövehkeiden hinnat laskevat koska akut halpenevat sekä tuotannon halventuessa että uusien akkuteknologioiden takia. Samalla niiden suorituskyky (kapasiteetti, latausnopeus) paranee. Polttisteknologian hinta on aika tavalla niin alhaalla kuin se voi olla. Kun puolet sähköauton hinnasta on akussa, niin siinä on vielä ihan merkittäviä potentiaalisia alennuksia. En ihan viimeisen kahden vuoden tilanteesta tiedä, mutta pari vuotta sitten oli tilanne, että vuosikausia akkujen hinnat oli tippuneet 7% vuodessa.

Ulkomailta Suomeen autoilevat verotetaan auton kotimaassa.
Kerro yksikin maa joka verottaa ulkomailla ajetuista ajoista?
Jotenkin tuntuu, että tämä on osalle ihan vaan periaatteellinen kysymys. Keksitte ihan älyttömiä syitä. Samalla perusteella voitaisiin kaikki verotus ja koko lainsäädäntö kumota, koska aina löytyy jotain nillitettävää jostain.
Tämä on nimenomaan periaatteellinen kysymys. Esitetyt syyt eivät ole älyttömiä, ja jos nyt kerran lainsäädäntöön mennään, niin maassa maan tavalla. Vai pitäisikö mielestäsi jokaisen toimia/tuomita aina kuten kotimaassaan olisivat?

Yhtään hyvää perustetta et ole esittänyt miten kilometrit voitaisiin oikeudenmukaisesti rahastaa, siis niin, että se olisi oikeudenmukaista kaikille.

En ihan viimeisen kahden vuoden tilanteesta tiedä,
Kuukausi sitten taisi olla juttu että Kiinasta on saanut ostettua 60 dollarilla khw akkupaketteja. Nämä erät olivat kuitenkin järkyttävän suuria ja akut olivat tarkoitettu sähköverkkoon. Itse rakentelin veneeseen 10 kwh akkupaketin 820 eurolla ja tämä hinta sisälsi alvin. Alkaa näillä hinnoilla akun osuus olemaan uudesta autosta alle 10%.

Lähettää varmasti lähes kaikki, toki ei välttämättä jatkuvalla syötöllä. Uskoisin näidenkin palvelujen olevan estettävissä hetkellisesti.
Ja näkyy sen jälkeen jotenkin oudosti sähköisessä huoltokirjassa sekä korjaamolla. Jokusen vuoden vanhan e mersun tietoja hiljattain pääsin katsomaan ja se oli lähetellyt kilometritietoja jokaisen sammutuksen yhteydessä, samoin tekee esim r mallin uudet golffit.

Kerro yksikin maa joka verottaa ulkomailla ajetuista ajoista?

Tämä on nimenomaan periaatteellinen kysymys. Esitetyt syyt eivät ole älyttömiä, ja jos nyt kerran lainsäädäntöön mennään, niin maassa maan tavalla. Vai pitäisikö mielestäsi jokaisen toimia/tuomita aina kuten kotimaassaan olisivat?

Yhtään hyvää perustetta et ole esittänyt miten kilometrit voitaisiin oikeudenmukaisesti rahastaa, siis niin, että se olisi oikeudenmukaista kaikille.
Tällä hetkellä ei tietenkään mikään maa. Mutta jos vaikka ostat auton ulkomailta, niin kyllä sinun silti pitää verot maksaa Suomeen eikä siihen toiseen maahan. Autoveron maksat myös niiltä päiviltä Suomeen kun olet auton kanssa ulkomailla.

Kukaan ei ole esittänyt yhtään hyvää perustetta paremmallekaan tavalle. Laitetaanko tasavero kaikkiin autoihin, oli se sitten jonkun mummon sunnuntaisin kirkkoajeluun käyttämä Peugeot 205 tai kaupparatsun 200.000km vuodessa ajama premium-bemari? Olisiko se reilumpi tapa?

Jotenkin ne verotulot pitää kompensoida kun bensaveron tuotto laskee. Tai sitten lopetetaan julkinen sairaanhoito. Leikkauksia haikailevat tuntuvat kuvittelevan, että valtion hallinnossa voi säästää miljardeja ilman että se näkyy missään. Sitten kun jonkun viraston pitää leikata, alkaa kauhea parku. Kuten Museoviraston leikkausten kohdalla. Tai sitten luetellaan jotain muutaman sadan tonnin kuluja ja kuvitellaan, että ne leikkaamalla talous korjautuu (noita kohteita vaan pitäisi löytää sellaiset 100.000 kappaletta että talous tasapainottuu).

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 084
Jäsenet
78 522
Uusin jäsen
Azrael

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom