CPU:n käyttöaste 100% pelatessa vaikka pelaan 4k resoluutiolla?

Liittynyt
17.04.2025
Viestejä
57
Joo elikkäs sellanen kyssäri ois et onko ihan normaalia et prosessorin käyttöaste on melkeen jatkuvaan 100% pelatessa ja vielä kun on 4k näyttö ja 4k resolla pelaan niin eikös sen nimenomaan pitäs vähemmän käyttää prossua mitä korkeampi resoluutio?
Varsinki bf6 ja warzonessa huomannu et prossun käyttö pyörii siellä 100% ei mun mielestä muissa peleissä oo ku 20 - 50% prossun käyttö. Ei ole haitannut pelaamista pelit pyörii loistavasti mut lähinnä mietin vaan et miksi se prossu on noin kovilla koko ajan ja tietysti lämmötki siinä nousee sinne 80 - 85 asteeseen tämän käyttöasteen myötä.
 
Resoluutio ei vähennä cpu-kuormaa mitenkään suoraan, vaan välillisesti gpu:n kautta. Kun iso resoluutio laittaa gpu:n kovempaan työhön, se pyytää harvemmin cpu:lta lisää dataa piirrettäväksi ja näin cpu:n kuorma pienenee. Se on sitten gpu:n ja cpu: tehojen suhteesta sekä pelistä ja asetuksista kiinni ehtiikö gpu kuitenkin pyytämään niin usein ja paljon dataa että cpu joutuu käymään 100 %:n teholla. Kokeile vetää noissa bf6:ssa warzonessa asetukset vaativammiksi niin todennäköisesti cpu:n kuorma tippuu ja fps tietenkin laskee.

Itse asiassa isompi resoluutio taitaa useimmissa peleissä lisätä cpu:n kuormaa, jos asetukset säädetään niin että fps on sama isolla ja pienellä resoluutio.
 
Resoluutio ei vähennä cpu-kuormaa mitenkään suoraan, vaan välillisesti gpu:n kautta. Kun iso resoluutio laittaa gpu:n kovempaan työhön, se pyytää harvemmin cpu:lta lisää dataa piirrettäväksi ja näin cpu:n kuorma pienenee. Se on sitten gpu:n ja cpu: tehojen suhteesta sekä pelistä ja asetuksista kiinni ehtiikö gpu kuitenkin pyytämään niin usein ja paljon dataa että cpu joutuu käymään 100 %:n teholla. Kokeile vetää noissa bf6:ssa warzonessa asetukset vaativammiksi niin todennäköisesti cpu:n kuorma tippuu ja fps tietenkin laskee.

Itse asiassa isompi resoluutio taitaa useimmissa peleissä lisätä cpu:n kuormaa, jos asetukset säädetään niin että fps on sama isolla ja pienellä resoluutio.
Okei eli ei ilmeisesti ole vaarallista. :D
 
Yleisellä tasolla ei ole normaalia, että mikään peli huudattaa prosessoria 100%:lla. Käyttöjärjestelmässä on muutakin kuin se peli joka vaatii resursseja. Pelissä tai jossain laiteajurissa on bugi. Todennäköisesti pelissä.
 
Yleisellä tasolla ei ole normaalia, että mikään peli huudattaa prosessoria 100%:lla. Käyttöjärjestelmässä on muutakin kuin se peli joka vaatii resursseja. Pelissä tai jossain laiteajurissa on bugi. Todennäköisesti pelissä.
Joo tämä tietty kannattaa tarkistaa sieltä tehtävienhallinnasta, että mikä/mitkä prosessit sen cpu:n vie. Voi olla ihan muukin syy.

Toki jos on tosi nopea gpu suhteessa cpu:n tehoon, voi cpu huutaa täysillä ihan vain pelin vuoksi (erityisesti jos on cpu-intensiivinen peli).
 
Joo tämä tietty kannattaa tarkistaa sieltä tehtävienhallinnasta, että mikä/mitkä prosessit sen cpu:n vie. Voi olla ihan muukin syy.

Toki jos on tosi nopea gpu suhteessa cpu:n tehoon, voi cpu huutaa täysillä ihan vain pelin vuoksi (erityisesti jos on cpu-intensiivinen peli).
Itselle on tullut äärimmäisen harvoin eteen pelejä jotka noin toimivat, ja silloin on ollut pelissä vikaa. Yleensä myös jos cpu tai gpu hakkaavat rajoittimeen, alkaa pelikin tökkiä, kun ei ole reserviä. Toki tässä tapauksessa peli ilmeisesti pyörii hyvin. BF 6 on niin tuore julkaisu, että laittaisin rahani sen puolesta että siitä korjataan lähiaikoina joku "excess cpu usage bug" . Deadline on tullut julkaisussa vastaan, eikä ole ehditty testaamaan kunnolla.
 
Joo elikkäs sellanen kyssäri ois et onko ihan normaalia et prosessorin käyttöaste on melkeen jatkuvaan 100% pelatessa ja vielä kun on 4k näyttö ja 4k resolla pelaan niin eikös sen nimenomaan pitäs vähemmän käyttää prossua mitä korkeampi resoluutio?
Varsinki bf6 ja warzonessa huomannu et prossun käyttö pyörii siellä 100% ei mun mielestä muissa peleissä oo ku 20 - 50% prossun käyttö. Ei ole haitannut pelaamista pelit pyörii loistavasti mut lähinnä mietin vaan et miksi se prossu on noin kovilla koko ajan ja tietysti lämmötki siinä nousee sinne 80 - 85 asteeseen tämän käyttöasteen myötä.
Tuossa BF6:ssa high-overkill@2160p pelaillessa Ryzen 5600-5700X voisi olla suunnilleen täydellä käyttöasteella, jos näytönohjain olisi 4090-5090 (myös 5080:llä melko tapissa).

Sinulla kuitenkin taitaa olla 9700X ja 9070XT, joten 100 % CPU ei ole normaalia, vaan pitäisi olla noin puolet.
 
Tuossa BF6:ssa high-overkill@2160p pelaillessa Ryzen 5600-5700X voisi olla suunnilleen täydellä käyttöasteella, jos näytönohjain olisi 4090-5090 (myös 5080:llä melko tapissa).

Sinulla kuitenkin taitaa olla 9700X ja 9070XT, joten 100 % CPU ei ole normaalia, vaan pitäisi olla noin puolet.

Itselläni asetuksista grafiikat täysillä 1080p ja 60 hz ilman syncia, 24 pelaajan rushissa parhaimmillaan ~90% CPU käyttö tehtävienhallinnan mukaan. Prossuna 9800X3D ja näyttökorttina 5070TI.
 
Itselläni asetuksista grafiikat täysillä 1080p ja 60 hz ilman syncia, 24 pelaajan rushissa parhaimmillaan ~90% CPU käyttö tehtävienhallinnan mukaan. Prossuna 9800X3D ja näyttökorttina 5070TI.
Kiitos tuloksista, käytetään niitä apuna 2160p overkill 9700X 9070 XT CPU usagen arviointiin.

Techspotin mukaan 9800X3D + 5070 Ti:

1080p overkill, 168 fps
2160p overkill, 62 fps

Kun sinulla kerran on 1080p overkillillä CPU usage ~90 %, niin 2160p overkillillä se olisi noin 62 fps / 168 fps * 0,9 = 33,2 %.

Radeon 9070 XT pyörittää overkill@2160p aika samaa tahtia kuin 5070 Ti, 63 fps vs. 62 fps. Sinulla 9800X3D kuitenkin on sen verran riuskempi tapaus vs. @Noreasd :n 9700X, että jälkimmäisellä CPU usage luultavimmin olisi noin 33 % sijaan 45-55 %, eli noin 50 %. Aika nappiin taisi mennä heittoni, että 9700X + 9070 XT BF6 2160p overkillin CPU usage pitäisi olla noin 50 %.


 
Kiitos tuloksista, käytetään niitä apuna 2160p overkill 9700X 9070 XT CPU usagen arviointiin.

Techspotin mukaan 9800X3D + 5070 Ti:

1080p overkill, 168 fps
2160p overkill, 62 fps

Kun sinulla kerran on 1080p overkillillä CPU usage ~90 %, niin 2160p overkillillä se olisi noin 62 fps / 168 fps * 0,9 = 33,2 %.

Radeon 9070 XT pyörittää overkill@2160p aika samaa tahtia kuin 5070 Ti, 63 fps vs. 62 fps. Sinulla 9800X3D kuitenkin on sen verran riuskempi tapaus vs. @Noreasd :n 9700X, että jälkimmäisellä CPU usage luultavimmin olisi noin 33 % sijaan 45-55 %, eli noin 50 %. Aika nappiin taisi mennä heittoni, että 9700X + 9070 XT BF6 2160p overkillin CPU usage pitäisi olla noin 50 %.



Luulen, että siellä on joku optimointi jäänyt tekemättä, koska "vertical sync" päälläkin suorittimen käyttö on aika rajua.

vertical sync päällä.jpg
 
Kiitos tuloksista, käytetään niitä apuna 2160p overkill 9700X 9070 XT CPU usagen arviointiin.

Techspotin mukaan 9800X3D + 5070 Ti:

1080p overkill, 168 fps
2160p overkill, 62 fps

Kun sinulla kerran on 1080p overkillillä CPU usage ~90 %, niin 2160p overkillillä se olisi noin 62 fps / 168 fps * 0,9 = 33,2 %.

Radeon 9070 XT pyörittää overkill@2160p aika samaa tahtia kuin 5070 Ti, 63 fps vs. 62 fps. Sinulla 9800X3D kuitenkin on sen verran riuskempi tapaus vs. @Noreasd :n 9700X, että jälkimmäisellä CPU usage luultavimmin olisi noin 33 % sijaan 45-55 %, eli noin 50 %. Aika nappiin taisi mennä heittoni, että 9700X + 9070 XT BF6 2160p overkillin CPU usage pitäisi olla noin 50 %.


Tuo on testattu yksinpelissä. Ei hirveästi kerro moninpelin kuormista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 628
Viestejä
4 962 651
Jäsenet
79 665
Uusin jäsen
bobthebuild3r

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom