Joo Itse pelailen asetuksilla 2160p high kuvanlaatu asetukset ja fsr quality asetuksilla ja fps saa pysymään siellä 120 paremmalla puolella. ja joo katoin tonki et tehtävien hallinta toisella näytöllä auki niin siellä se näyttää et nimenomaan tämä bf6 peli vie eniten koko ajan pyöri käyttöasteet 60 - 100%.
Mysteeri alkaa selvitä. Renderöintiresoluutio ei olekaan 2160p vaan 1440p (FSR Q). Lisäksi on vain high, jolloin näytönohjaimen hommat kevenevät yleensä hieman enemmän kuin suorittimen, mikä johtaa suurempaan CPU-käyttöasteeseen.
Nyt saat fps pysymään 120 paremmalla puolella. Techspotin mukaan 9070 XT:
1440p high (eli ~vastaava kuin 2160p FSR Q high:
Min. 97 fps
Avg. 152 fps
2160p overkill:
Min. 52 fps
Avg. 63 fps
Kokeilepa pelata aidolla 2160p:llä (eli ilman FSR) overkill, niin CPU:n pitäisi päästä paljon helpommalla. Jos nyt on 60-100 %, niin aito 2160p overkill voisi olla 25-55 %.
Eihän tuo nykyinen korkea rasitus mitään haittaa, jos lämmöissä ei ole ongelmia ja peli ei nyi. Jos nykii prossun kompastellessa 100 %:iin, niin laita näytönohjaimelle aavistus lisää kuormaa tai rajoita fps hieman alemmas kuin nykyinen fps.
@Baldrick kyynelkaasun 9800X3D + 5070 Ti:lla moninpelissä CPU-usage oli parhaimmillaan (ymmärsin että korkeimmillaan) 90 %@1080p overkill. Oletin, että 5070 Ti oli vielä enemmän tapissa ja rajoitti. Korjaa toki
@kyynelkaasu, jos GPU usage tuolloin olikin vähemmän kuin CPU usage.
Seuraavaksi valitsin Techspotista yksinpelituloksia, jotka eivät olleet CPU-rajoitteisia, joten hyvin voi verrata 5070 Ti:n skaalautumista resoluution mukaan. Eiköhän tuo mene näytönohjaimen kannalta samalla tavalla yksin- ja moninpelissä. Suorittimelle moninpeli tuo enemmän kuormaa, mutta se ei enää kiinnostakaan, koska kyynelkaasu kertoi sen jo. Saatiin näytönohjaimen hidastuminen kun 1080p overkill -> 2160p overkill.
Jos kyynelkaasu moninpelaisi 9800X3D + 5070 Ti 2160p overkill, niin CPU usage laskisi 90 % -> 33 %:iin. Ketjun aloittajalla Noreasd :lla on 2160p overkillillä yhtä nopea 9070 XT, mutta prossuna 9700X, joten heitin hatusta sille CPU 45-55 %, koska joissain peleissä 9800X3D on reilusti nopeampi (en tiedä tarkkaan BF6).
En siis laskenut Techspotista kuin GPU-juttuja, joten yksinpeli vs. moninpeli ei haitannut vertailtavuutta. Kyynelkaasu kertoi prossukäytön 9800X3D:lla ja heitin hatusta eron 9700X:ään. En luottanut Noreasd :n prossukäyttöön, koska juuri sitä epäiltiin epänormaaliksi. Arvioni mukaan hänellä olisi pitänyt olla 45-55 %, mikä on vain noin puolet vs. hänellä toteutunut 100 %. Myöhemmin selvisi, että hänellä ei ollutkaan 2160p overkill, kuten antoi ymmärtää ("4k resolla pelaan", eikä mainintaa muista asetuksista), vaan 2160p FSR Q, eli ~1440p high, mikä alkaakin selittää suuren prossukäytön, kun alla ei ole nopeaa X3D-prossua, eikä fps ole rajoitettu.
Edit. Päivitetty arvio on, että Noreasd :n CPU olisi vähintään 63 fps / 152 fps * 100 % = 41,4 %. Vähintään siksi, että emme tiedä kuinka tukevasti CPU on 100 %. Todennäköisesti ei ole juuri ns. huulilla, vaan GPU huilailee, jolloin ollaan nopeasti 45-55 %:ssa, kun nostetaan 2160p overkilliin.
@Noreasd päästä jännityksestä ja testaa 2160p (native) overkill, että kuinka lähelle 45-55 % CPU-käyttöarvioni osui.