Jaa'a, minun on kyllä pakko kuitenkin sanoa, että on se kunnon kamera aina puhelinta parempi kuvanlaadussa. Itselläkin toki puhelin se eniten käytetty kamera nykypäivänä, kun se on aina taskussa ja sillä saa yleensä tarpeeksi hyvää kuvaa. Softa-avustushan siinä työn tekee ja jopa stäckkää ja keskittää kuvia sinulle hämärässä.
Mutta olipa tilanne mikä hyvänsä, niin kunnon kamera ottaa paremmalla laadulla kuvan kuin puhelimella ottaen, ei siitä vain pääse mihinkään. Toki jos koittaa jollain 15 vuotta vanhalla klonkolla kuvata, voi se kokemus olla aika karua varsinkin aloittelijalle.
Itsellä tosiaan puhelimena S22 Ultra jota pidän jo ihan kohtuu kovan laatuisena kamerapuhelimena. Sillä on tullut paljon räpsittyä niin automaatti tiloissa, kuin manuaalisovelluksen kautta. Laatu on "SoMe OK", eli kuvia jakaa kavereille, netissä jne.
Mutta ero on kuitenkin merkittävästi voitollinen kameran suuntaa ihan päiväsaikaankin, kun kuvia oikeasti lähtee katsomaan. Verrokkina vaikka tuo minun 2009 julkaistu 12MP Nikon D3s. (joo, se on "pro" runko, ei perus DSLR. Se on kuitenkin vanha ja paljon parempi verrokki, kuin minun uudempi kalusto.)
Ja ihan omanaan tietenkin optiikat, niiden kautta saatavat efektit, terävyys, syvyysvaikutelmat, valotusajat, jne.
Eri työkalut erilaisiin tarkoituksiin. En itse ainakaan kehtaisi puhelinlaatua lähteä kauppaamaan kunnon kameraa vastaavana jos joku minulta haluaisi kuvia tai kuvausta ostaa. On se ero vaan ainakin minulle niin selvä.