DOOM: The Dark Ages 2025 (jatkoa Doom Eternalille) // PC, Xbox Series X|S, PS5, julkaisu: 15.5.2025

Oli kyllä 5/5 kokemust itselle tämäkin Doom kuten ollut jokainen osa. Erosi sopivasti edeltäjästään.
Pelasin Xbox Series X:llä Game Pass:ta Ultra Violence vaikeudella joka minusta oli juuri hyvä vaikeustaso minulle ensimmäisellä kerralla.
Seuraavaksi voisikin pelata Nightmare vaikeudella. Tuolla olisi vielä lisäkin vaikeustasoja kuten Pandemonium ja Ultra-Nightmare. Saa nähdä jaksaako loulta tuolla Ultra-Nightmarella kun siinä käsittääkseni peli loppuu yhdestä kuolemasta joten voi olla kolmannellakin pelikerralla minulle liian vaikea.
 
Oli kyllä 5/5 kokemust itselle tämäkin Doom kuten ollut jokainen osa. Erosi sopivasti edeltäjästään.
Pelasin Xbox Series X:llä Game Pass:ta Ultra Violence vaikeudella joka minusta oli juuri hyvä vaikeustaso minulle ensimmäisellä kerralla.
Seuraavaksi voisikin pelata Nightmare vaikeudella. Tuolla olisi vielä lisäkin vaikeustasoja kuten Pandemonium ja Ultra-Nightmare. Saa nähdä jaksaako loulta tuolla Ultra-Nightmarella kun siinä käsittääkseni peli loppuu yhdestä kuolemasta joten voi olla kolmannellakin pelikerralla minulle liian vaikea.
Onko tateilla helppo tähtäillä vai miten ihmeessä pärjäät konsolilla Ultra Violencella? Kokeilin pelata Doom Eternalia konsolilla, ja aika nopeasti piti ruuvata vaikeustasoa alemmaksi, kun padilla ei pärjää.
 
Veikkasin, että gamepadilla olisi painotettava enemmän tiettyjä aseita ja shield-päivityksiä (esim. auto turret).
 
Onko tateilla helppo tähtäillä vai miten ihmeessä pärjäät konsolilla Ultra Violencella? Kokeilin pelata Doom Eternalia konsolilla, ja aika nopeasti piti ruuvata vaikeustasoa alemmaksi, kun padilla ei pärjää.
Itse pelasin ensimmäiset ~50% Eternalista viime vuonna Steam Deckillä joko Ultra Violence tai Nightmare vaikeusasteella. Oikealla tatilla tähtäin tarpeeksi lähelle kohdetta ja sitten vasemmalle tatilla sivuttaisliikkeellä hienosäätö. Tärkeintä ettei koskaa pysähdy vaan on jatkuvassa liikkeessä. Kyllä siihen tottuu kun harjoittelee.
Tuolla olisi vielä lisäkin vaikeustasoja kuten Pandemonium ja Ultra-Nightmare. Saa nähdä jaksaako loulta tuolla Ultra-Nightmarella kun siinä käsittääkseni peli loppuu yhdestä kuolemasta joten voi olla kolmannellakin pelikerralla minulle liian vaikea.
Itselläni ei yksinkertaisesti ole elämässä tarpeeksi paljon aikaa tuohon + jos esim. 20h työn jälkeen menettäisin koko kampanjan pikkuvirheen takia niin varmaan tuhoaisin puoli kaupunkia ragessa. :cigarbeye:

Jos kuitenkin olisin tarpeeksi hullu tuota yrittämään tai jos olisin edelleen vanhempieni luona asuva teini jolla on liikaa aikaa niin oma strategiani olisi seuraava:
- Opettele lähes virheetön (+99% success rate) parry
- Pelaa aivan helvetisti Nightmare kampanjaa ja opettele kaatamaan jokainen bossi vaivatta
- Testaa kaikkia pelin meelee-aseita, ampuma-aseita ja erikoisaseita ja valitse tarkasti joku buildi/skilltree combo jolla lähdet tuota yrittämään
- Skippaa tarpeettomat taistelut, mutta kerää kuitenkin kaikki kulta ja jalokivet jotta saat unlockattua kaiken tarvittavan
 
Onko tateilla helppo tähtäillä vai miten ihmeessä pärjäät konsolilla Ultra Violencella? Kokeilin pelata Doom Eternalia konsolilla, ja aika nopeasti piti ruuvata vaikeustasoa alemmaksi, kun padilla ei pärjää.
Olen pelannut Xbox ohjaimella räiskintäpelejä vuodesta 2002 niin sitä on tottunut. Tämä peli on mielestäni myös helpompi kuin Doom Eternal tuolla vaikeudella mutta tosiaan tässähän on lisää vaikeustasoja vielä.
 
Tää on ihan helvetin hyvä peli!

Paljon on ollut pelistä netissä negatiivista juttua, ja täytyy sanoo mitä ihmettä? Kaikkea tietenkään ei voi eikä edes kannata yrittää ymmärtää.

Mä siis tykkäsin Eternalista, ja mietin mitä uutta pelisarjaan tämä uusi osa voisi edes tuoda, mutta kyl ne vaan ID:llä osaa. Todella positiivinen yllätys, tän pelaaminen on hahhahhauskaa. Pelaamistani Doomeista PARAS! Älkää edes yrittäkö muuta mulle välttää.

On aika pitkät ja raskaat askeleet ukolla, järkyttävä tumtumtumtum kuuluu ku ukko liikkuu perkeleen kovalla vauhdilla. Miten joku pelkkä liikkuminen voi jo saada jo hymyn korville asti? En tiedä, mut on ne vaan siinä onnistunut.

Musiikit ovat mun mieleen, ei ainakaan huonommat ku ennen. Mielellään laittaa musiikit täysille valikossa. Yleensä peleissä on aika mitäänsanomatonta musaa, mut ei tässä, pelien parhaimmistoa. Tekis mieli sanoa et täs on "djentahtavat" kitarariffit, mut en sano.

Kyllä mä "sahakilvestä" tykkään, tuo mukavaa vaihtelua kaavaan. Mecha-taistelut on kunnon turpaanvetoa, nautin. Kyl se lohari kans on ok, ei tunnu turhalta lisältä.

Lähes normaalilla pelaan ja se riittää mulle. Oon parilla muokkauksella hieman helpottanut peliä, ja se helpoin on jo liian helppo. Parry-ikkuna on VALTAVA, jos Sekiroon vertaa. 3 kertaa varmaan isompi, 1,5 sekuntia tai jopa enemmän.

En nyt muuta tähän hätään keksi, puolessa välissä mennään. Sain Rocket Launcherin vähä aikasemmin. Sen lisäksi "ketju-ase"? ja Super Shotgun ovat lempparit. Tekis mieli itkeä kun joutuu muita aseita käyttämään, poislukien kilpi ja lähi-ase Flail?. Silloinkin tekis mieli itkeä, kun elämässä pitää tehä muutakin ku pelata Doomia.

Omalla telkalla HDR-näyttää ok, ei ehkä pelien parhaimmistoa, mut mitä välii. Tää olis musta-valkosenakin yks parhaimmista räiskinnöistä. Käytettynä ostin 69€.

Saatoin hieman innostua, hyvä niin. Tää on sen ansainnut. 10/10 \,,/
 
Pelasin tämän tänään loppuun. Nightmarella meni reilu 20 tuntia. Kaksi viimeistä kenttää olivat vähän pettymyksiä. Jotenkin fiilis vain oli laimea ja turhan ennalta arvattava. Viimeisen kentän secretienkin tarkoitus olis vissiin vain täyttää taskut ja helat ennen viimeistä taistelua. Se taistelu oli myös aika pettymys. Olisi se nyt voinut olla vähän vaikeampi. Vastustajien mekaniikka oli yksinkertainen ja taistelu onnistui toisella yrittämällä. Vähän mälsää että pelissä on todella monta helpompaa taistelua kuin viimeinen.

Edelleen ihan kiva peli, mutta kyllä harmittaisi jos tästä olisi yli 40 euroa maksanut. Nyt se oli ilmainen, kun game passista sai jostain syystä rahat takaisin kun perui tilauksen ennen ensimmäisen kuukauden loppua.
 
Pelasin game passin kautta tämän läpi ja oli ihan hyvä valinta kun olisi harmittanut jos tästä olisi 80€ maksanut. Ihan ok peli, mutta ei mielestäni yltänyt pelimekaniikassa ja fiiliksessä edeltäjien tasolle. Jos pelaan näistä uuden sarjan Doomeista jotain uudestaan läpi niin varmaan tartun Eternaliin ennemmin kuin tähän. Tuli nyt pelattua Ultra-violence vaikeusasteella niin että damagea oli pudotettu yksi pykälä alaspäin, sillä sai ihan hyvän tasapainon omalle taitotasolle.
 
Tietääkö joku vastauksen seuraavaan kysymykseen?
Ostin netistä epähuomiossa DOOM: The Dark Ages Premium Edition Steam ja myynti ilmoituksessa olikin maininta, että aktivointi onnistuu ainoastaan Nvidia App kautta.
Itsellä AMD ja lunastus ei siis onnistu.
Jos lainaan kaverilta Nvidian korttia > aktivoin > vaihdan takaisin AMD.
Onko mahdollista? Kysyn siksi, koska aktivoinnin jälkeen DOOM koodia ei siis voi uudelleen myydä eteenpäin, jos kortin vaihto ei onnistuisikaan.
 
Tietääkö joku vastauksen seuraavaan kysymykseen?
Ostin netistä epähuomiossa DOOM: The Dark Ages Premium Edition Steam ja myynti ilmoituksessa olikin maininta, että aktivointi onnistuu ainoastaan Nvidia App kautta.
Itsellä AMD ja lunastus ei siis onnistu.
Jos lainaan kaverilta Nvidian korttia > aktivoin > vaihdan takaisin AMD.
Onko mahdollista? Kysyn siksi, koska aktivoinnin jälkeen DOOM koodia ei siis voi uudelleen myydä eteenpäin, jos kortin vaihto ei onnistuisikaan.
No jos kaverilla on 5000 sarjan geforce ja se voi sen redeemin tehdä niin mikset tee sitä suoraan kaverin koneella?
 
No jos kaverilla on 5000 sarjan geforce ja se voi sen redeemin tehdä niin mikset tee sitä suoraan kaverin koneella?
Hmm..Lunastus onnistuu siis noinkin.Mutta eikös se lisenssi pysy silloin kaverin koneella, vai voiko sen siirtää omalle koneelle. Koodi on ostettu Steam alustalle. Eli ymmärsinkö oikein että redeemin jälkeen saan Steam aktivonti koodin DOOMiin, jonka jälkeen lunastan pelin ja asennan sen omalle.
 
Hmm..Lunastus onnistuu siis noinkin.Mutta eikös se lisenssi pysy silloin kaverin koneella, vai voiko sen siirtää omalle koneelle. Koodi on ostettu Steam alustalle. Eli ymmärsinkö oikein että redeemin jälkeen saan Steam aktivonti koodin DOOMiin, jonka jälkeen lunastan pelin ja asennan sen omalle.
Tietääkseni tuo appi linkkaa sen suoraan steamin accountiin eikä mitään koodia tule
 
Hmm..Lunastus onnistuu siis noinkin.Mutta eikös se lisenssi pysy silloin kaverin koneella, vai voiko sen siirtää omalle koneelle. Koodi on ostettu Steam alustalle. Eli ymmärsinkö oikein että redeemin jälkeen saan Steam aktivonti koodin DOOMiin, jonka jälkeen lunastan pelin ja asennan sen omalle.
Niin siis eihän sitä peliä mihinkään fyysiseen koneeseen sidota. Kun tekee sen redeemin niin sitten pitää logata steam accounttiin johon se halutaan.

E: Varmimmin sen toki saa niin että hommaa sen näyttiksen ja tekee omalla koneella omilla tunnareilla puhtaalta pöydältä redeemin.
 
Kaverin Nvidia MSI 5060 OC asennettu, ja koodi näyttäisi olevan kelvollinen 🆗 mutta tämän jälkeen lunastus Nvidia Appsissa herjaa epäkelvollista rautaa.
Kahlaillu netissä ja siellä IP kikkailua TCP/IPv6 kanssa mutta ei auta.
Apua tarvittaisiin.
 
Kaverin Nvidia MSI 5060 OC asennettu, ja koodi näyttäisi olevan kelvollinen 🆗 mutta tämän jälkeen lunastus Nvidia Appsissa herjaa epäkelvollista rautaa.
Kahlaillu netissä ja siellä IP kikkailua TCP/IPv6 kanssa mutta ei auta.
Apua tarvittaisiin.
5060 ei riitä. Pitäisi olla vähintään 5070.
 
Digital Foundryn testissä tuo path tracing -päivitys. Ulkoasun osalta erityisesti heijastuksissa huomaa eron. FPS kyllä menee selvästi alaspäin, mutta ainakin 5090:n kanssa on pelikelpoinen 4k:lla, kun käyttää DLSS:ää.
 
Ompahan tahkottu läpi nyt vaikeimmalla, kuolemat sallivalla vaikeudella. Mukavaa vääntöä ja kartta tai pari illassa niin ei tullut yliannostakaan. Loppubossi oli aikamoinen pettymys mutta muuten oli kyllä sellainen 8.5/10 suoritus.
 
Ei ole vieläkään tarpemmin sanottu koska tuo path tracing tulee? Aikaisemmin on vaan puhuttu kesäkuusta. Olen odottanut sen tippumista että voisi tän pelin aloittaa. Tuon perusteella paikoin kuvanlaatu on selvästi realistisempi.
 
Ei ole vieläkään tarpemmin sanottu koska tuo path tracing tulee? Aikaisemmin on vaan puhuttu kesäkuusta. Olen odottanut sen tippumista että voisi tän pelin aloittaa. Tuon perusteella paikoin kuvanlaatu on selvästi realistisempi.
Tänään ilmeisesti tullut tai ainakin gamepass versiossa se jo oli.
 
Tätä sivua olen katsonut eikä näy mitään. Slayers Club | Bethesda.net

Mutta hmm...

DOOM: The Dark Ages Path Tracing Patch Coming on June 18th​


Eli ilmeisesti on juuri voinut tulla. Steamissakaan ei näy mitään, toki just game passin kautta ottaisin. No, laitetaan latautumaan.



Edit: juuri päivittyi tuo slayersclubin sivu.
 
Viimeksi muokattu:
Steam-versio ainakin oli jo päivittynyt. Path Tracing päälle ja DLAA päällä FPS tippui jonnekkin 50fps tietämille 3840x1600 resoluutiolla ja Ultra Nightmare asetuksilla. DLSS Quality päälle ja FPS oli siinä 80fps kohdilla. Tämä oli jo pelattava eikä tarvinnut MFG:tä kytkeä päälle.
 
Tuli eilen testattua tuota path tracingiä. Piti heittää DLSS Balanced ja 2xFG päälle, että pääsee sinne 130-150 FPS tienoille. Ilman FG:tä jossain 80 tienoilla FPS. Resona 5120*1440. Näyttää kyllä tietyissä paikoissa aika paljon hienommalle kun ilman path tracingiä. Nyt voisikin sitten läpsytellö tämän läpi.
 
Ihan kakkoskentän alussa on tälläinen ovi, kun menee lähemmäs siihen ilmestyy tuollaiset mustat jutut jotka laajenevat mitä lähemmäs menee.
1750340833254.png

1750340879971.png


Mä en ole nähnyt että näitä aika räikeitä virheitä olisi missään mainittu. Path tracing kuittaa tuon pois, mutta aika outoa koska tämä path tracing tuli vasta eilen. Vai onko tuo virhe tullut vasta path tracing päivityksen myötä?

Mä sen pystyisin ymmärtämään että he olisivat keskittyneet tekemään tuosta path tracing versiosta hyvän, mutta oudoksuttaa tosiaan ettei tuollaisista ole ollut mitään mainintaa.


Myös jossain kiviseinissä on outoa sumeutta ja pehmeyttä. Path tracing ei niihin vaikuttanut. Katselen noita asetuksia tarkemmin, ilmeisesti myös film grain täytyy vääntää pois kokonaan.


Kuvakaappauksia voi ottaa leikepöydälle kunhan ottaa sen "display from compute" asetuksen pois. win+prtscreen ei toimi joten kuvat pitää yksitellen tallentaa leikepöydältä.
 
RTX 4090:lla pyörii kaikki asetukset ja path tracing täysillä DLSS Balancedilla ja frame generationilla yli 80 fps 4K-resolla. Komean näköinen ja helvetin hauskaa menoa!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 156
Viestejä
4 818 918
Jäsenet
78 042
Uusin jäsen
Sumppi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom