Huono kauppias jättää tahattomasti kirjaamatta tietoja tuotteesta tai muutoin ei vaikka ihan hahmota mitä "kuin uusi" kunto yleensä tarkoittaa tms. Näillä ihmisillä ei yleensä ole mitään tarvetta väärentää nimeään, osoitettaan, puhelinnumeroaan tai ylipäätään ongelmaa tuottaa kuvia myymästään tuotteesta.
Missä kohtaa huono kauppias muuttuu huijariksi, on ihan hyvä ja moniulotteinen kysymys, mutta näitä tapauksia varten on palautejärjestelmä, joka mielestäni toimii erinomaisesti tarkoitukseensa ja ovat enemmän kauppasopimusteknisiä kysymyksiä, eivät yleensä rikosoikeudellisia.
Sitten on ne oikeat
huijarit. Näillä ihmisillä ei yleensä ole mitään menetettävää ja jokainen kontakti nettihuutokaupoissa tai täällä on potentiaalinen rahanlähde.
Otetaan pieni konkreettinen esimerkki elävästä elämästä. Myynnissä tuote X, kohtuu halpaan hintaan (euromääräisesti kallis, vähän erikoisempi tuote, mutta verrattain halpa). Ei epäilyttävän halpa, mutta "haluan päästä eroon" halpa. Otettu netistä hyvä kuva tuotteesta ja kirjoitettu myynti-ilmoitus. Mieluiten nouto, mutta postitus myös OK.
- Ostaja laittaa viestiä ja haluaisi noutaa tuotteen. Ostaja sen verran valveutunut, että tietää huijareiden monesti lopettavan keskustelun jos ostaja haluaa noutaa. Ehkä tässäkin tapauksessa olisi näin käynyt, mutta huijari tiesi tämän kikan ja epäili, että ostaja oikeasti haluaakin tuotteen postitettavan. Niin tässäkin tapauksessa, joten kaupanteko jatkuu.
- Ostaja tietää, että tuote on aika halpa ja hälytyskellot hieman soivat. Myyjä toisaalta vaikuttaa mukavalta ja asialliselta tyypiltä, joten hän ottaa laskelmoidun riskin.
- Ostaja ehdottaa maksua MobilePayllä, mutta se ei myyjälle sovi, koska ei käytä moista. Tilisiirto kuitenkin sopisi. Myyjä tietää, että MobilePayssä näkyisi myyjän (huijarin) oikea nimi, jonka voisi Googlettaa tai tarkistaa vaikka "Huijarit pois" FB ryhmästä, jossa hänestä on useita kirjoituksia, mutta tilisiirtoa varten voi antaa tekaistun nimen, josta pankki ei välitä. Ostaja kelpuuttaa tämän, onhan tilisiirto ihan normaali tapa maksaa.
- Ostaja tietää, että netistä otettuja kuvia voi hakea Googlen käänteisellä kuvahaulla, joten ei muuta kuin myyntikuva hakuun. Ei tuloksia, myyjän kuva vaikuttaa siis aidolta. Hän pyytää kuitenkin vielä, että saisiko myyjältä uuden kuvan tuotteesta niin, että tuotteen viereen olisi kirjattu lapulle teksti "Harri 5.5.2025" (teksti tekaistu, mutta sisältö sama). Myyjä kertoo, että tottakai, mutta hän on juuri menossa saunaan, joten laittaa kuvan sen jälkeen. Eipä mitään, kuva tulee lapun kanssa ja teksti on ihan selvästi käsin kirjoitettu siihen. Tuotekin näyttää samalta mitä alkuperäisessä kuvassa. Huijari oli todellisuudessa pyytänyt oikeasti kyseistä samaa tuotetta myyvältä taholta Torista lisäkuvia, joita käytti omassa huijausilmoituksessaan. "Harri 5.5.2025" lisäkuvan sai myös samalta myyjältä, kun esitti itse olevansa varteen otettava ostaja.
Rahat vaihtoi lopulta omistajaa ja huijatuksihan siinä ostaja tuli. Helppo huijaus ja vaikka ostajalla soi hälytyskellot ihan oikein, huijari osasi kiertää selityksillä ja ovelilla kikoilla kaikki yleisimmät sudenkuopat. Huijari tuomittiin sadoista petoksista ja mitään tavaraa ei koskaan ollutkaan ja kaikki huijaukset oli tehty kotoa käsin parin päivän aikana.
---------
Henkilökohtaisesti ei ole kiinnostusta väitellä mikä tällä foorumilla toimii ja mikä ei, mutta miten minä itse luen Kauppa-alueen ohjeistuksia:
1) Säännönmukaiset myynti-ilmoituksen valmispohjat vähentävät "hyvän" ja "huonon" ilmoituksen rajaa, joka helpottaa huijareita (ei sillä, pidän itse säännönmukaisuudesta).
2) "Verified" vahvistus jättää luotettavan mielikuvan myyjästä, vaikka ei todellisuudessa todista mitään myyjästä tai anna mitään apua uhrille, jos sattuu tulemaan tällaisen käyttäjän huijaamaksi.
3)
"Tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta ja myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle, maksu- ja toimitusehdot täyttävälle ostajalle" on hyvä sääntö, koska se vähentää "ohi ostajien" pyrkimyksiä, mutta jää epäselväksi, että ratkaistaanko tämä myynti-ilmoitukseen jätettyjen vastausten perusteella vai myös YV-viestit ok? Huijarin etu on aina aiheuttaa ostajalle kiireen tuntua, jotta ostajalla ei olisi aikaa tehdä selvityksiä myyjän luotettavuudesta ja ohi ostajat tai niiden riski varsinaiselle ostajalle on kiirettä luova asia ja siksi huijarin etu. Jos kaikille olisi selvää, kenelle myytävä kohde on menossa, olisi huijareiden vaikeampi myydä samaa tuotetta usealle. Läpinäkyvyyden lisääminen ei ole käyttäjien holhousta.
4)
"Kauppa-alueen säännöt, ohjeet ja tiedotteet" bannerissa olevat ohjeet kattavat pääasiassa vain "rehellisiä" koskevia ohjeita ja vihjeitä, eivätkä huomioi mielestäni ollenkaan huijareita... juuri sellaisia, jotka ovat tällaisten kauppapaikkojen ongelma ylläpidollisesta näkökulmasta (tekevät tunnuksen, kirjoittavat yhden myynti-ilmoituksen, huijaavat, saavat bannin). Huijarit tekevät huijausilmoituksia sinne missä he onnistuvat huijauksissaan. Ei kukaan käytä aikaa sellaiseen, jossa onnistumisen mahdollisuus on pieni.
Nettihuijauksista ja niihin varautumisesta on ihan hyviä artikkeleita netissä mm.:
-
Nettikauppahuijaukset - Rikosuhripäivystys
-
Kokenutkin ostaja voi tulla huijatuksi netissä – muista nämä kuusi vinkkiä, kun ostat yksityishenkilöltä (Vuodelta 2023)
Tämän vuoksi en kokisi kauppa-aluetta tai sen käyttäjiä alentavana asiana huomioida/informoida selkeämmin huijareiden vaaraa ja miten niiltä voi pyrkiä välttymään, etenkin kun ylläpidollisesta näkökulmasta ei ole intressiä (saati järkeä) valvoa jokaista ilmoitusta.
Tieto lisää kykyä tunnistaa huijareita ennen kuin ehtivät huijaamaan, mikä vähentää onnistuneita huijauksia, mikä vähentää huijareita, mikä vähentää ylläpidon tarvetta. Tulevat parannukset tilisiirtoihin ja Tori.fi palvelun muutokset ohjaavat varmasti huijareita uusiin paikkoihin, joissa ei ole esimerkiksi Tori.fi:n kaltaisia resursseja huijauksien estämiseen. Niin tai näin, oma epäilys on, että kaikesta huolimatta huijaustapaukset tulee täällä vain edelleen kasvamaan, ihan yleisen trendinkin vuoksi.