- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 13 967
Tuo on kyllä hyvin karkea virhe ja meinasin itsekin jo viisastella siitä, että mainitulla seoksella pakkaskäynnistysongelmia varmasti tulee.E95 ei ole sama asia kuin 95E10
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on kyllä hyvin karkea virhe ja meinasin itsekin jo viisastella siitä, että mainitulla seoksella pakkaskäynnistysongelmia varmasti tulee.E95 ei ole sama asia kuin 95E10
Hups, totta. Hyvä korjaus. Tarkoitin 95E10E95 ei ole sama asia kuin 95E10
E95 ei ole sama asia kuin 95E10
En tiedä onko tää möhnä tullu varsinaisesti E85 joukossa vai huohotuksen. Kuitenkin ajoin pullollisen Red Linen SI-alcohol yhteen tankilliseen sekoitettuna (66L tankki) ei näyttäny olevan mitään vaikutusta. edelliskerralla ehkä 20tkm sitten tarkastaessa suuttimet oli ihan puhtaat. Sitä ennen oli möhnässä jonka puhdistin liinalla ja brake cleanerilla tms. Ajattelin seuraavaksi ajaa tankillisen Vpoweria läpi. Kilsoja on E85 tullu about 40tkm ja muutaman tankin bensaa olen satunnaisesti ajanu, osa pakosta pohjoisessa ja osa testausmielessä. Yksi suutin oli hieman puhtaampi mutta tässä pahin
Ennen SI-alcohol:
![]()
Jälkeen:
![]()
Tässä yksi mikä oli puhtaampi, ei ollu muutosta tässäkään:
![]()
Näkyikö suuttimien möhnä etanolin kulutuksessa? Mulla on pompannu viinan kulutus varmaan litralla viime talvesta vaikka ajot saman tyyppistä kuin ennen. Ehkä vain ryssin vaihteistoöljyn vaihdossa jotain tai joku laakeri on hirttämässä.
Näkyikö suuttimien möhnä etanolin kulutuksessa? Mulla on pompannu viinan kulutus varmaan litralla viime talvesta vaikka ajot saman tyyppistä kuin ennen. Ehkä vain ryssin vaihteistoöljyn vaihdossa jotain tai joku laakeri on hirttämässä.
Tankkasin viime viikolla vpoweria, saas nähdä auttaako.
Näkyikö suuttimien möhnä etanolin kulutuksessa? Mulla on pompannu viinan kulutus varmaan litralla viime talvesta
vaikka ajot saman tyyppistä kuin ennen. Ehkä vain ryssin vaihteistoöljyn vaihdossa jotain tai joku laakeri on hirttämässä.
Tankkasin viime viikolla vpoweria, saas nähdä auttaako.
Tuon tsekkasin jo ekana. Viime talvena hirtti toinen takajarrusatula, siitä tulikin jo pari litraa lisäkulutusta.Tai joku jarruista laahaa, tarkistaa pidemmän ajon jälkeen että, samalla akselilla olevat vanteen ovat samanlämpöisiä.
Onkohan iso riski tankata etanolia kun ennen ajettu bensalla? Tuo ilmeisesti saa karstan yms. paskan liikkeelle?
Ei ole ajettu longlife väleillä. Jossain ainakin suositeltiin polttoainesuodattimen vaihtoa jos aloittaa etanolin käytön.Ei ole, jos et ole ajanut ns. "long-life" öljynvaihtovälejä.
Etanolilla suositeltu öljynvaihtoväli on 10-15tkm, itse en ajaisi pidempiä edes bensalla.
Etanolilla öljyn vaativuusluokka on API SN, joka nyt ei ole kenellekään ongelma.
Ei ole ajettu longlife väleillä. Jossain ainakin suositeltiin polttoainesuodattimen vaihtoa jos aloittaa etanolin käytön.
Opel astra vm.02 ajettu etanolilla n.1v.Pumppu tankissa alko pitämään ääntä ja sen imupuolen suodatin tukossa jostain ihmeellisestä limasta.Pumpun ympärillä olevat muoviosat tarttu sormin kiinni .Näinkö se viina sulattaa em.materiaalia.Vaihdettu samalla vaivalla uusi pump.Liman puhdistamiseen ei ollut tavallista bentsiiniä saatavilla ,olisko se tehonnut?.Asetoni ei vaikutusta.Ksyleenillä sitten lähti.Mitä tästä pitäis päätellä.
Opel astra vm.02 ajettu etanolilla n.1v.Pumppu tankissa alko pitämään ääntä ja sen imupuolen suodatin tukossa jostain ihmeellisestä limasta.Pumpun ympärillä olevat muoviosat tarttu sormin kiinni .Näinkö se viina sulattaa em.materiaalia.Vaihdettu samalla vaivalla uusi pump.Liman puhdistamiseen ei ollut tavallista bentsiiniä saatavilla ,olisko se tehonnut?.Asetoni ei vaikutusta.Ksyleenillä sitten lähti.Mitä tästä pitäis päätellä.
Olipa edellinen täystankillinen etanolia jotain totaalista kuraa mitä Länsiporin ABC:ltä tuli.
Käyntiongelmat alkoi heti mittarilta lähtiessä. Tyhjäkäyntiä kävi usein osalla sylintereistä ja viina haisi. Hetkittäin maantielläkin tuntu ravistusta kun jäi sytyttämättä. Tankin kun viimein sai tyhjäksi niin tuli vähän tankattua uutta E85. Heti mittarilta lähties käynti taas tasaista ja käynnistyvyys hyvä kaikkien ongelmien kadoten.
Nyt sitten kun tuo pikkusen lisää tankkaus oli loppu niin pisti vaiihteeksi täyden tankin 98E5. Ajettu kymmeniä tuhansia pelkällä etanolilla niin ei se huonoakaan tee lioittaa jos jotain kertymiä jäänyt.
Ei ole koskaan ennempää tuollaista erää tankkiin tullut. Epäilin jo tulppien alkaneen hajota tms. kun varsinkin kuumana ilman rikastuksia niin kaamea tyhkäkäynti oli.
Opel astra vm.02 ajettu etanolilla n.1v.Pumppu tankissa alko pitämään ääntä ja sen imupuolen suodatin tukossa jostain ihmeellisestä limasta.Pumpun ympärillä olevat muoviosat tarttu sormin kiinni .Näinkö se viina sulattaa em.materiaalia.Vaihdettu samalla vaivalla uusi pump.Liman puhdistamiseen ei ollut tavallista bentsiiniä saatavilla ,olisko se tehonnut?.Asetoni ei vaikutusta.Ksyleenillä sitten lähti.Mitä tästä pitäis päätellä.
Tuosta tuli mieleen, että voisiko sitä etanolia käyttää, vaikka ei olekaan muutoskatsastettu? Eli saako katsastaa, kun on etanolia tankissa? Fiat Punto 2005 kokeilin kanssa laittaa 50% e10 ja 50% e85.Talvisin tankannut myös bensaa, kun paremmat kylmäominaisuudet, sekä katsastukseen, kun ei ole virallinen flexi.![]()
Tuosta tuli mieleen, että voisiko sitä etanolia käyttää, vaikka ei olekaan muutoskatsastettu?
Eli saako katsastaa, kun on etanolia tankissa? Fiat Punto 2005 kokeilin kanssa laittaa 50% e10 ja 50% e85.
Totta. Katsastuksessa voisi ihmetellä pienempiä pakokaasupäästöjä, mutta sehän pitäisi olla vain hyvä asia. Lisäksi jos tankkaakin vain 50/50 E85, niin onhan siellä bensaakin. Olisi jotain E48 seostaMiksi ei voisi? E85 rinnastetaan bensiiniin, eikä siinä ole mitään käyttövoimaveroa.
Jos on parempaa tietoa, niin korjatkaa toki.![]()
Totta. Katsastuksessa voisi ihmetellä pienempiä pakokaasupäästöjä, mutta sehän pitäisi olla vain hyvä asia. Lisäksi jos tankkaakin vain 50/50 E85, niin onhan siellä bensaakin. Olisi jotain E48 seosta![]()
Ei tullut otettua fotoa.15 tkm takana pelkällä e85 lla.Seuraavaksi ns.tavallista bensaa tankki täyteen.Joka kymmenes täyttö vois olla tästä eteen päin ysivitosta.Niin ja joo astran mittaris 280tkm.Tuo lima on jännä juttu, oletko käyttänyt mitään bensiinin/etanolin lisäainetta?
Tankillinen bensaa silloin tällöin, niin pysyy paikat puhtaana. Varmaan puoli vuosittain riittää.
Muovi ei ole sulanut, näin uskallan väittää, etanoli on huono liuotin verrattuna bensaan, eiköhän muovit ole kaikki ihan hyvässä kunnossa, kunhan pyyhit sen ihme mönjän pois.
Tosin joku asetoni ja ksyleeni sitten saattaakin sulattaa sen muovin!
Mä olen ajanut vanhemmalla Nissanilla ~6 vuotta lähes pelkästään RE85:llä, eikä mitään ongelmaa, alkuperäinen pumppu ja mittarilukema lähestyy 400tkm.
Talvisin tankannut myös bensaa, kun paremmat kylmäominaisuudet, sekä katsastukseen, kun ei ole virallinen flexi.
Pari kertaa suodain vaihdettu, kun on konehuoneessa helpossa paikassa. Fiksu voisi ajatella, että jos erillistä suodatinta ei ole, niin lisää sellaisen johonkin kohtaa linjastoa.
Kuvia limasta?
..
Muovi ei ole sulanut, näin uskallan väittää, etanoli on huono liuotin verrattuna bensaan, eiköhän muovit ole kaikki ihan hyvässä kunnossa, kunhan pyyhit sen ihme mönjän pois.
..
85 hinnasta.Aivan sata varma ole ,mut eilen ohi ajaes Kauhavan abc tolpas 1.21.Hoh,hoijaa.Pitäkööt tunkkinsa.
Mielenkiintoista.Käsittääkseni ei ole ollenkaan etanolia sekoitettu mukaan itänaapurissa. Ysivitosesta on tavallinen ja 95G lisäaineistettu premium-versio. Ja toki 98.
Jotkut uskaltaa sieltä tankata 92 bensaakin, mikäs siinä, jos ei nakuta.
Mutta sitten takaisin tämän palstan aiheeseen. Hesari tänään esittelee ansiokkaasti suomalaiseen sekoitevelvoitteeseen perustuvan mallin ongelmia, samoin verrokkina Ruotsin mallin.
Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista
Ja jatkoa
Kommentti: Biopolttoaineen tankkaaminen ei vähennä liikenteen päästöjä – entä sitten?
Jotkut uskaltaa sieltä tankata 92 bensaakin, mikäs siinä, jos ei nakuta.
Aika lailla samaa katselin Lahdessa eilen. Melkein sama, kumpaa tankkaa mutta otin nyt kuitenkin E85-tankillisen.. täytyy vaan ennen kohta häämöttävää huoltoa ajella yksi E95-tankillinen läpi.
Nyt Joensuussa ollaan tilanteessa, missä etanolitankkauksesta ei oikeastaan saa enää järkevää taloudellista hyötyä. No ehkä ympäristö kiittää sentään.
E85 1,154
95E10 1,487
1.154*1.28=1,477
(Toki kun kanta-asiakaskortilla on kaikille laaduille sama senttimääräinen alennus/litra, on siinä halvemmalla tavaralle isompi suhteellinen alennus.)
Nyt Joensuussa ollaan tilanteessa, missä etanolitankkauksesta ei oikeastaan saa enää järkevää taloudellista hyötyä. No ehkä ympäristö kiittää sentään.
E85 1,154
95E10 1,487
1.154*1.28=1,477
(Toki kun kanta-asiakaskortilla on kaikille laaduille sama senttimääräinen alennus/litra, on siinä halvemmalla tavaralle isompi suhteellinen alennus.)
Mistä tuo kerroin 1.28 tulee?
Tuo taitaa olla vielä aika optimi eli vähintään sen verran, jossain autoissa saattaa lisätä sen reilu 30 pinnaakin.28% suuremmasta kulutuksesta.
Tuo taitaa olla vielä aika optimi eli vähintään sen verran, jossain autoissa saattaa lisätä sen reilu 30 pinnaakin.
Vaikka tuo 28% on e85 energiasisällön laskennallinen ero 95e10:n...
Ei ainakaan eflexfuelin etanolianturin mukaan ole mitään vuodenaikavaihtelua itse litkussa.Tätä just hain. Talvella RE85 etanolipitoisuus on kuitenkin pienempi?