Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Aika paljon on sitä valtion varaamaa muutostukirahaa hakematta. On ihmeellistä miten E85:sta kampanjoidaan niin huonosti, moni on asiasta täysin tietämätön.
 
Sitä kylmäkäynnistystä voi tietääkseni muuttaa siellä flexfuel sarjan asennuspaikalla, nehän kai pääsee siihen boxiin sisään. Tulpat kannattaa kyllä vaihtaa, mutta ei tarvii mitään erikoistulppia, normaalit riittää.

Itse sen asensin. Tulpat tiedossa. Nyt auttanut kun vähän 98:a liruttaa joukkoon.
 
Tämä on totta ,sytytti moottorivalon mutta isommilla siittimillä poistui ja vakiosofta ilman boxeja.
 
Riippuu pitkälti moottorista miten sietää etanolia. Rouvan 1.4 206 ei käynnisty kunnolla pelkällä e85:lla, vaikka asennettu eflexifuel-sarja. Voi johtua vanhoista tulpista, tai sitten vain nuuka moottori.
Itsellä 406 v6:lla ja vain bensapainetta nostettu, niin pelaa hienosti.

Jostain jäänyt mieleen jonkun sanoneen, että jos on huonot puristukset, niin lähtee RE85:llä kylmänä huonommin käyntiin.
 
Jostain jäänyt mieleen jonkun sanoneen, että jos on huonot puristukset, niin lähtee RE85:llä kylmänä huonommin käyntiin.
Varmasti tuokin vaikuttaa, etanolin ominaisuus on, että syttyy kylmänä heikommin ja siksi moottorin esilämmitystä suositellaan, mutta onhan se lämmittäminen järkevää bensallakin ajettaessa. Uuden mallinen TT-Thermo 1000W odottaa asennusta. Pitäisi lämmittää moottori 40-60 asteiseksi, sit lähtee etanolillakin kuin palmun alta. :)
 
Varmasti tuokin vaikuttaa, etanolin ominaisuus on, että syttyy kylmänä heikommin ja siksi moottorin esilämmitystä suositellaan, mutta onhan se lämmittäminen järkevää bensallakin ajettaessa. Uuden mallinen TT-Thermo 1000W odottaa asennusta. Pitäisi lämmittää moottori 40-60 asteiseksi, sit lähtee etanolillakin kuin palmun alta. :)

Noh, tuo on wanha moottorikonstruktio johon tuotu (turhaan) modernin moottorin ominaisuuksia (sähkökaasu ym)..
 
Toi jyväskylän 1.25 on kyllä hieno. Halvemmalla sai bensaa pari kk takaperin. Onkohan siellä uusnatsit tms kaupunginhallituksessa?

Hämeenlinnassa 1.01 viina bensa 1.45 tienoilla.
 
Noh, tuo on wanha moottorikonstruktio johon tuotu (turhaan) modernin moottorin ominaisuuksia (sähkökaasu ym)..
Onkohan mullakin sähkökaasu, kun liikkeelle lähdettäessä on kaasupolkimessa ihmeellinen viive? On ollut jo silloin, kun ajeltiin pelkällä bensalla eikä flexfuel boxia ollut asennettu. Kylmänä varsinkin pihalta lähdettäessä joutuu pakittaan lievästi ylämäkeen niin ärsyttävän hitaasti reagoi ja sit kun painaa reilummin niin hyökkää melkein talon seinästä läpi. Onkohan ominaisuus vai onko jollain hajua mistä voisi johtua?
 
Onkohan mullakin sähkökaasu, kun liikkeelle lähdettäessä on kaasupolkimessa ihmeellinen viive? On ollut jo silloin, kun ajeltiin pelkällä bensalla eikä flexfuel boxia ollut asennettu. Kylmänä varsinkin pihalta lähdettäessä joutuu pakittaan lievästi ylämäkeen niin ärsyttävän hitaasti reagoi ja sit kun painaa reilummin niin hyökkää melkein talon seinästä läpi. Onkohan ominaisuus vai onko jollain hajua mistä voisi johtua?
Aika tyypillistä ainakin niissä omissa autoissa, joissa on ollut sähköinen kaasupoljin. Viive ei ole ollut mitenkään häiritsevä, mutta kyllä sen huomaa. Hondassa oli selvempi viive kuin Golfissa. Golfissa on lähtö helppoa kun automaattinen käsijarru on käytössä, siinä ei niinkään pelota tuo hyökkäily ahtaissa väleissä.
 
Onkohan mullakin sähkökaasu, kun liikkeelle lähdettäessä on kaasupolkimessa ihmeellinen viive? On ollut jo silloin, kun ajeltiin pelkällä bensalla eikä flexfuel boxia ollut asennettu. Kylmänä varsinkin pihalta lähdettäessä joutuu pakittaan lievästi ylämäkeen niin ärsyttävän hitaasti reagoi ja sit kun painaa reilummin niin hyökkää melkein talon seinästä läpi. Onkohan ominaisuus vai onko jollain hajua mistä voisi johtua?

Asia selviää tutkimalla kaasuläppää. Jos tulee vain johtoja, se on sähköinen ja jos tulee vaijeri, kyseessä on perinteinen vaijerilaite.
 
Viime ”talvena” vaati 4 starttausta kylmänä kuuden asteen pakkasessa, kun ei ollut kunnollista moottorilämmitintä (säteilylämmitin). Jos sovellus näytti polttoaineseokselle alle 65% niin lähti aina ekalla käyntiin, eli jos oli vähän bensaa joukossa. Tulevaksi talveksi laitan pumpullisen lämmittimen ja kokeilen miten pärjää läpi talven pelkällä etanolilla.

Ei kovin vakuuttavaa muutossarjalta, kun itselläni vaatii myös tuon neljä lyhyttä starttausta tai vähemmän kun on lisätty vain 50€:n paineensäädin.
 
Ei kovin vakuuttavaa muutossarjalta, kun itselläni vaatii myös tuon neljä lyhyttä starttausta tai vähemmän kun on lisätty vain 50€:n paineensäädin.
Mulla ei ollu tiedossa muuta vaihtoehtoa E85:n käyttöönottoon. Asennutin sen vielä Pirkkalan toimipisteessä niin on takuut varmasti voimassa. En tiedä onko mahdollista edes millään boxilla saada autoa sellaiseksi, että lähtis laakista lämmittämättä pakkasilla? Tuleekohan siinä ”kemian lait” vastaan. Sovelluksesta näkee kyllä, että kylmäkäynnistysrikastusta pitää päällä jonkinaikaa.
 
Mulla ei ollu tiedossa muuta vaihtoehtoa E85:n käyttöönottoon. Asennutin sen vielä Pirkkalan toimipisteessä niin on takuut varmasti voimassa. En tiedä onko mahdollista edes millään boxilla saada autoa sellaiseksi, että lähtis laakista lämmittämättä pakkasilla? Tuleekohan siinä ”kemian lait” vastaan. Sovelluksesta näkee kyllä, että kylmäkäynnistysrikastusta pitää päällä jonkinaikaa.

Etanolipohjainen polttoaine on siitä hankala, ettei se höyrysty kunnolla viileässä. Rikastusta joutuu lisäämään reilusti ja "toivoa" että riittävä osa siitä höyrystyy.
 
Joo ja kansankielisesti sanottuna myös "bensaa", joka on halpaa. Mikään ei tee sille ihmeitä. Korkeaseosetanoli kuten myös alkylaattibensiini on selvästi heikompi vaihtoehto kylmissä oloissa ennen kuin saadaan lämpötalous pyörimään. Muita vahvuuksia niillä kyllä on.

Voihan sitä moottoripolttoaineena käyttää vaikka vedellistä pirtua, jos kylmäkäynnistys tehdään aina helteessä eikä haittaa sahata käyntiin vähän avaimen näyttämistä pidempään.
 

Liitteet

  • 69FEF0BC-D3F3-4A8E-96B0-492C22CB4B79.jpeg
    69FEF0BC-D3F3-4A8E-96B0-492C22CB4B79.jpeg
    30,8 KB · Luettu: 85
katso liitettä 439334
TT-Thermo asennettu, käyttökokemuksia odotellessa
Tuollainen se olisi paras ratkaisu, mutta on ehkä vähän tyyris.
”Voidaan käyttää myös etanolia käyttävissä autoissa lämmittämään polttoainetta kylmissä olosuhteissa.”
 
Tuollainen se olisi paras ratkaisu, mutta on ehkä vähän tyyris.
”Voidaan käyttää myös etanolia käyttävissä autoissa lämmittämään polttoainetta kylmissä olosuhteissa.”

No juu, jos oikein haluaa harrastaa. Lähes aina kuitenkin riittää hyvat tulpat, akku ja 0W- öljyt etanolillakin.
Tuosta RE85:stä taisi olla erikseen talvilaatu?
 
No juu, jos oikein haluaa harrastaa. Lähes aina kuitenkin riittää hyvat tulpat, akku ja 0W- öljyt etanolillakin.
Tuosta RE85:stä taisi olla erikseen talvilaatu?
Joskus on voinut olla, mutta ei viime vuosina ole ollut. Ympäri vuoden on täsmälleen sama etanolipitoisuus.
Itselläni on Arctic Heaterin akkulämmitin, sain Motonetin poistoista parilla kympillä.
Tuo polttoaineen esilämmitin on kenties hyvä ratkaisu Pohjois-Suomessa asuville.
 
Joskus on voinut olla, mutta ei viime vuosina ole ollut. Ympäri vuoden on täsmälleen sama etanolipitoisuus.
Itselläni on Arctic Heaterin akkulämmitin, sain Motonetin poistoista parilla kympillä.
Tuo polttoaineen esilämmitin on kenties hyvä ratkaisu Pohjois-Suomessa asuville.
No siinähän se oli, toissaöinen viesti ja vieläpä itse kysyjältä. :) Eri määritys talvella ja nimenomaan St1 RE:ssä. Toki ero on aika pieni verrattuna vaikka dieselin(jota sitäkin on pitkin vuotta enemmän kuin kahta tiettyä laatua jakelussa) seosvaihteluun.
 
No siinähän se oli, toissaöinen viesti ja vieläpä itse kysyjältä. :) Eri määritys talvella ja nimenomaan St1 RE:ssä. Toki ero on aika pieni verrattuna vaikka dieselin(jota sitäkin on pitkin vuotta enemmän kuin kahta tiettyä laatua jakelussa) seosvaihteluun.
Seison korjattuna. Ero on tosiaan minimaalinen, mutta se on.
Etanolipitoisuudessa sitä ilmeisesti ei käytännössä sitten vaan tarvitse olla kun mennään toleransseissa, muistaisin tässä ketjussa aiemmin jonkun muunkin käyttäjän tehneen havainnon, että se ei vaihtele ollenkaan.
 
Sellainen käsitys käyttäjien tarinoista on minullekin jäänyt, että seosvaihtelu on ilmeisesti vähentynyt aiemmasta. Tosin havaintodata on hajanaista ja perustuu kai enimmäkseen moottorinohjauksen antamaan epämääräisee arvioon, johon vaikuttaa muukin seoskoostumus kuin etanolin pitoisuus.
 
Sellainen käsitys käyttäjien tarinoista on minullekin jäänyt, että seosvaihtelu on ilmeisesti vähentynyt aiemmasta. Tosin havaintodata on hajanaista ja perustuu kai enimmäkseen moottorinohjauksen antamaan epämääräisee arvioon, johon vaikuttaa muukin seoskoostumus kuin etanolin pitoisuus.
No kai etanolianturin lukemaan kuitenkin jollain tasolla voi luottaa.
 
Kyllä se viinakin käynnistyy ilman mitään esilämmitystä vaikka -30 pakkasessa jos systeemit ja rikastukset on kunnossa. Saapilla ei esim. mitään ongelmaa, mutta noilla bokseilla tuntuu välillä olevan.
 
Kyllä se viinakin käynnistyy ilman mitään esilämmitystä vaikka -30 pakkasessa jos systeemit ja rikastukset on kunnossa. Saapilla ei esim. mitään ongelmaa, mutta noilla bokseilla tuntuu välillä olevan.
Eihän siinä pitäisi olla, jos moottorinohjaus toimii hyvin. Käynnistyy isompi dieselikin kovassa pakkasessa pakkosyötöllä ilman hehkua tai esilämmitystä, kunhan virtaa on, annetaan hetki pyöriä ja polttoaine on kunnossa. Päästöbullshit erikseen, mutta sekin on vain konfiguraatiokysymys, jos sitä vitun virtaa olisi.

Todella älytöntä pelleilyä on, että joku hyväksyy päivittäisessä käyttöautossa useita epäonnistuneita käynnistysyrityksiä. Ruohonleikkurinikin lähtee laakista vaikka sitten talviseen siirtoon 7 sekunnin startilla vaikka tankissa on mitä, kun osaan käyttää vipuja oikein. Mikään päivittäinen bugiclitchistartti ei ole muuta kuin väärin.

Tai tarkkaan ottaen mikään "viina" ei kyllä käytännössä pakkasessa käynnisty, mutta E85-korkeaseos tietyin ehdoin kyllä. Vedellinen spriikin on ihan relevantti polttoaine, mutta vain trooppisissa lämpötiloissa. Bensasta tässä on puhe vaikka viinaa väliin heitellään.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän siinä pitäisi olla, jos moottorinohjaus toimii hyvin. Käynnistyy isompi dieselikin kovassa pakkasessa pakkosyötöllä ilman hehkua tai esilämmitystä, kunhan virtaa on, annetaan hetki pyöriä ja polttoaine on kunnossa. Päästöbullshit erikseen, mutta sekin on vain konfiguraatiokysymys, jos sitä vitun virtaa olisi.

Todella älytöntä pelleilyä on, että joku hyväksyy päivittäisessä käyttöautossa useita epäonnistuneita käynnistysyrityksiä. Ruohonleikkurinikin lähtee laakista vaikka sitten talviseen siirtoon 7 sekunnin startilla vaikka tankissa on mitä, kun osaan käyttää vipuja oikein. Mikään päivittäinen bugiclitchistartti ei ole muuta kuin väärin.

Tai tarkkaan ottaen mikään "viina" ei kyllä käytännössä pakkasessa käynnisty, mutta E85-korkeaseos tietyin ehdoin kyllä. Vedellinen spriikin on ihan relevantti polttoaine, mutta vain trooppisissa lämpötiloissa. Bensasta tässä on puhe vaikka viinaa väliin heitellään.
Omassa Corollassa on eFlexfuel E85-muutossarja. Ja pelkällä etanolilla lähtee huonosti aamuisin jo näillä keleillä. Joskus kuusikin kertaa saa käynnistellä. Silti tämänhetkisillä hinnoilla kulutuskorjattu säästö per tankillinen on 6-7 €. Ja tankillisia menee kuukaudessa pari. Ja jos käynnistykseen menee puoli minuuttia enemmän per päivä, tulee ylimääräisten käynnistelyiden tuntipalkaksi yli 50 € verottomana käteen.
 
Moottorin esilämmitystä suositellaan käytettäväksi alle 5 asteen lämpötiloissa niin bensa kuin dieselkoneissakin. Niin akun, päästöjen kuin moottorinkin kannalta jo järkevää ja onhan se mukavampaa lähteä lämpimällä autolla mistä näkee heti laseista läpi.
 
Omalla työpaikalla olen talvisin seurannut tuota kuinka ihmiset käyttää tuota esilämmitystä. Muutamat autot ovat aina tolpassa nauttimassa ennen lähtöä esilämmitystä, myös omani. Sitten muutamat alkaa käyttää tolppaa kun mennään lähelle 5 pakkasastetta, mutta yli kymmenen asteen pakkasilla ei enää tolppapaikat meinaa riittää :) suurimmalla osalla työmatka vielä aika lyhyt niin silloin luulisi käyttävän esilämmitystä herkemmin.
 
Moottorin esilämmitystä suositellaan käytettäväksi alle 5 asteen lämpötiloissa niin bensa kuin dieselkoneissakin. Niin akun, päästöjen kuin moottorinkin kannalta jo järkevää ja onhan se mukavampaa lähteä lämpimällä autolla mistä näkee heti laseista läpi.
No ei suositella. Ei ole olemassa mitään yleistä auktoriteettia, jota voisi tällaisessa asiassa siteerata. Riippuu vastaajasta, suositteleeko. Minä en ainakaan suosittele, siis tekniikan kestävyyden, toiminnan tai taloudellisuuden takia. En siis suosittele olemaan käyttämättä vaan jätän vain ottamatta kantaa. Pölhöä sellaista kovin painokkaasti olisikin suositella, mikä ei kovin usein ole edes mahdollista. Harvoissa maastonkohdissa on sähköä tarjolla, ja verrattain harvoissa autoissa sähköstä riippumatonta esilämmitystä. Monessa ei ole minkäänlaista, ja moneen ei ole järkevästi edes tarjolla sellaista, josta olisi apua kuin nimeksi.

Toisaalta ajan säästämiseksi, mukavuussyistä ja liikenneturvallisuuden takia kyllä suosittelen ohjaamon esilämmitystä aina kun se on mahdollista. Samoin suosittelen kunnollista moottoriöljyä, hyvää akkua, toimivaa moottorinohjausta ja mekaanisesti asiallista moottoria.

Henkilöauto on jotain niin yksinkertaista perusrojua, että sen täytyy toimia vailla huolta myös esilämmittelemättä normaalissa miedossa suomalaisessa talvessa. Muuten se on epäkurantti. Niitä tekniikan hyvinvointia ja päästöjä koskevia suosituksia voi sitten tarkemmin filosofoida vaativampien ja hienompien koneiden ja laitteiden aihepiirissä, eivätkä rajoitu moottoriin. Jotta se tulee aiheelliseksi, pitää vähintään koneessa olla päästöjä tai aito kylmävaurion riski. Henkilöautossa ei käytännöllisessä mielessä ole kumpaakaan.
 
No ei suositella. Ei ole olemassa mitään yleistä auktoriteettia, jota voisi tällaisessa asiassa siteerata. Riippuu vastaajasta, suositteleeko. Minä en ainakaan suosittele, siis tekniikan kestävyyden, toiminnan tai taloudellisuuden takia. En siis suosittele olemaan käyttämättä vaan jätän vain ottamatta kantaa. Pölhöä sellaista kovin painokkaasti olisikin suositella, mikä ei kovin usein ole edes mahdollista. Harvoissa maastonkohdissa on sähköä tarjolla, ja verrattain harvoissa autoissa sähköstä riippumatonta esilämmitystä. Monessa ei ole minkäänlaista, ja moneen ei ole järkevästi edes tarjolla sellaista, josta olisi apua kuin nimeksi.

Toisaalta ajan säästämiseksi, mukavuussyistä ja liikenneturvallisuuden takia kyllä suosittelen ohjaamon esilämmitystä aina kun se on mahdollista. Samoin suosittelen kunnollista moottoriöljyä, hyvää akkua, toimivaa moottorinohjausta ja mekaanisesti asiallista moottoria.

Henkilöauto on jotain niin yksinkertaista perusrojua, että sen täytyy toimia vailla huolta myös esilämmittelemättä normaalissa miedossa suomalaisessa talvessa. Muuten se on epäkurantti. Niitä tekniikan hyvinvointia ja päästöjä koskevia suosituksia voi sitten tarkemmin filosofoida vaativampien ja hienompien koneiden ja laitteiden aihepiirissä, eivätkä rajoitu moottoriin. Jotta se tulee aiheelliseksi, pitää vähintään koneessa olla päästöjä tai aito kylmävaurion riski. Henkilöautossa ei käytännöllisessä mielessä ole kumpaakaan.
No juu, jokainen tietysti taaplaa tyylillään niin turhaa keskustelua on sitten sekin lähteekö laakista käyntiin tai seitsemännellä vasta. Väittelyksi nämä keskustelupalstajutut tahtoo aina mennä. :)
 
Omassa Corollassa on eFlexfuel E85-muutossarja. Ja pelkällä etanolilla lähtee huonosti aamuisin jo näillä keleillä. Joskus kuusikin kertaa saa käynnistellä. Silti tämänhetkisillä hinnoilla kulutuskorjattu säästö per tankillinen on 6-7 €. Ja tankillisia menee kuukaudessa pari. Ja jos käynnistykseen menee puoli minuuttia enemmän per päivä, tulee ylimääräisten käynnistelyiden tuntipalkaksi yli 50 € verottomana käteen.

Onkohan se muutossarja oikeasti toiminnassa, jos esim. +10 asteessa vaatii jopa kuusi starttauskertaa... ?
Mitenkä lie tulppien kunto?
 
Onkohan se muutossarja oikeasti toiminnassa, jos esim. +10 asteessa vaatii jopa kuusi starttauskertaa... ?
Mitenkä lie tulppien kunto?
Tulpat vaihdoin viimekesänä, samalla kun asensin muutossarjan. Lisäksi uusin imusarjan tiivisteen ja putsasin ilmamassamittarin. Muutossarja toimii oikein. Ja bensalla käynnistyy ihan normaalisti, tosin joskus -30 keleillä saattaa pari starttia vaatia. Mitä netistä silloin luin niin, muillakin tällaiseen E12 Corollaan muunnossarjan asentaneilla käynnistyy yhtä huonosti.
 
Moottorin esilämmitystä suositellaan käytettäväksi alle 5 asteen lämpötiloissa niin bensa kuin dieselkoneissakin. Niin akun, päästöjen kuin moottorinkin kannalta jo järkevää ja onhan se mukavampaa lähteä lämpimällä autolla mistä näkee heti laseista läpi.

Miten Webaston saisi toimimaan etanolilla? Kokeilin re85:sta tankissa. Ei toimi. Tolppapaikkaa ei itsellä ole.
 
Miten Webaston saisi toimimaan etanolilla? Kokeilin re85:sta tankissa. Ei toimi. Tolppapaikkaa ei itsellä ole.
Nettiä kun lukee niin on ne saaneet ne toimimaan, jotkut toimineet hyvin ilman mitään erityistoimenpiteitä. Joku on joutunut kesän jälkeen ilmaamaan polttoainelinjan. Etanoli palaa puhtaammin niin olisi siksi lämmittimellekin hyvää tavaraa, teho hieman putoo, mutta uskon, että on silti tehokkaampi kuin lohkolämmitin.
 
2.5v sitten asennin etanoliboxin ja pelkällä etanoolilla ei kesällä käyntiin muuta kuin 4-5 kertaa sahaamalla, bensaa pitää olla 1/3 niin lähtee hyvin. Lohkon päästä talvella aina ekalla niin että pihakuuset näyttää vähän palmuilta.
Nyt on meilläpäin hinnat siinä mallissa että vain pelkkää bensaa menee tankkiin.
 
2.5v sitten asennin etanoliboxin ja pelkällä etanoolilla ei kesällä käyntiin muuta kuin 4-5 kertaa sahaamalla, bensaa pitää olla 1/3 niin lähtee hyvin. Lohkon päästä talvella aina ekalla niin että pihakuuset näyttää vähän palmuilta.
Nyt on meilläpäin hinnat siinä mallissa että vain pelkkää bensaa menee tankkiin.
Ihmeellistä tuo hintojen alue-erot. Täällä E95 on 1,484 ja E85 1,039.
 
2.5v sitten asennin etanoliboxin ja pelkällä etanoolilla ei kesällä käyntiin muuta kuin 4-5 kertaa sahaamalla, bensaa pitää olla 1/3 niin lähtee hyvin.
Lohkon päästä talvella aina ekalla niin että pihakuuset näyttää vähän palmuilta.

Mikä boxi käytössä? Pystyykö sitä säätämään?
Tulppien kunto?
Aika ihmeellistä tuo sahaaminen, mulla lähtee käyntiin kesällä 1-3 lyhyellä startilla, ei ole boxia, on vaan toisiaan se 50€:n paineensäädin.
 
Mikä boxi käytössä? Pystyykö sitä säätämään?
Tulppien kunto?
Aika ihmeellistä tuo sahaaminen, mulla lähtee käyntiin kesällä 1-3 lyhyellä startilla, ei ole boxia, on vaan toisiaan se 50€:n paineensäädin.
Boksi on kotimainen E Flexifuel ja siinä ei mitään säätömahdollisuutta. Tulpat on uudet Idiriumit.
Mikä tuo säädin on?
 
Mulla eFlexfuelin boxi ja huomasin kesän helteiden aikana sellaisen, että oikein lämpimänä päivänä tarvitsi joskus toisen starttauksen.:hmm: Nyt kun lämpötila aamuisin viileähkö niin lähtee laakista kylmänä eli tuo ilmeisemmin kuuluu siihen rikastuksen toimintaan jotenkin. Tulpat on lähes uudet mulla ja pelkkää E85 tankissa. Auton ajettavuudessa huomannut parantuneen väännön, kuin dieselillä ajelis:) auton ajotietokone näytti kulutukseksi >300km matkalle 8,1l/100km ja tankkauksesta laskettu oli 10,1. Eli nousu sen mukaan 24,7%, mutta tuo ajotietokone näytti aina bensallakin liian vähän, joten tuo nousu todellisuudessa hieman pienempi.
 
2.5v sitten asennin etanoliboxin ja pelkällä etanoolilla ei kesällä käyntiin muuta kuin 4-5 kertaa sahaamalla, bensaa pitää olla 1/3 niin lähtee hyvin. Lohkon päästä talvella aina ekalla niin että pihakuuset näyttää vähän palmuilta.
Nyt on meilläpäin hinnat siinä mallissa että vain pelkkää bensaa menee tankkiin.
Olisko siinä rikastuspuolessa jotain säädettävää? Ilmeisemmin myyjä pystyy sille jotain tekemään.
 
Boksi on kotimainen E Flexifuel ja siinä ei mitään säätömahdollisuutta. Tulpat on uudet Idiriumit.
Mikä tuo säädin on?
Oletko kokeillu tavallisilla kuparitulpilla? Jostain luin, että voisi toimia paremmin niillä. Mulle sanottiin boxin asennuksen yhteydessä ettei mitään erikoistulppia tarvita.
 
Oletko kokeillu tavallisilla kuparitulpilla? Jostain luin, että voisi toimia paremmin niillä. Mulle sanottiin boxin asennuksen yhteydessä ettei mitään erikoistulppia tarvita.
Tulppa jumppa on käyty läpi eikä vaikutusta.
 
Nettiä kun lukee niin on ne saaneet ne toimimaan, jotkut toimineet hyvin ilman mitään erityistoimenpiteitä. Joku on joutunut kesän jälkeen ilmaamaan polttoainelinjan. Etanoli palaa puhtaammin niin olisi siksi lämmittimellekin hyvää tavaraa, teho hieman putoo, mutta uskon, että on silti tehokkaampi kuin lohkolämmitin.

Joo, joillain varmaan toiminu mutta ei ollut itsellä edes kokonaan re85:iä sisältönä, niin ei enää palanut webasto. Pelkällä bensalla toimii normaalisti.
 
No juu, jokainen tietysti taaplaa tyylillään niin turhaa keskustelua on sitten sekin lähteekö laakista käyntiin tai seitsemännellä vasta. Väittelyksi nämä keskustelupalstajutut tahtoo aina mennä. :)
Niin, makuasioitahan nämä. Se kuitenkin poikkeaa aika rankasti yleisestä normista, jos henkilöauto ei esilämmittämättäkin lähde laakista käyntiin(käyden melko nätisti heti alkuun) esimerkiksi -25 asteessa. Voihan se raaemmalta kuulostaa ja on suotavaakin käydä korotetulla nopeudella, mutta vähintään moottorin pitäisi käydä tasaisesti vailla pelkoa itsestään sammumisesta ja olla tarvittaessa jokseenkin heti valmis varovaiseen lähtöön. Jos nollakelistä alkaen joutuu raiskaamaan hermojaan ja starttia pyöräyttelemällä muutaman kerran, ei puhuta enää käyttöautosta vaan kikkailusta.

Toki etanolikäyttöisessä voidaan raja vetää johonkin tuohon välille, mutta sehän ei ole enää polttoainekysymys jos nollakeleillä joutuu pelleilemään. Se kertoo rumalla purkkavirityksellä modifioidusta laitteesta, jonka suorituskyky ei enää ole edes välttävä ja joka ei mahdollista käyttäjän verenpaineen säilymistä normaalina.
 
Justiinsa näin, kuten Tonnin Seteli yllä kirjoitti.

Itse olen pahimmillaan joutunut käynnistämään Saab 9-5 Aeron täydellä etanoliadaptiolla (ajettu siis useampi tankillinen ainoastaan etanolilla), kun jäähdytysnesteen lämpötila oli -26 astetta.
Laakista käyntiin ja saman tien liikenteeseen, viinankäry oli kyllä melkoinen :darra:

Reilu 150tkm on nyt menty Saabilla etanolilla, eikä tuo bensavehkeestä eroa millään tavalla käyttöominaisuuksiltaan. Tai noh, 450 Nm on ihan kiva :smoke:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 175
Viestejä
4 863 377
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom