Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten tämä alaväännön parannus saavutetaan? Parannettu sytytystä vai?
En tiedä miksi, mutta liikkeellelähtö on ehkä hitusen "vaikeampi" ohjelmoinnin jälkeen, mutta alavääntö (1500-2000rpm) on parempi kuin vakiona? Vaikka selkeästi tykkää kierroksista tämä, niin 2000rpm kun painaa kaasua esim 3-vaihteella, niin se selkeästi lähtee paremmin liikkelle vrt vakio. Kävin nyt ekaa kertaa tankkaamassa 17.4l etanolia, kun tankissa oli ennestään noin 14-15l 98:ia, katsotaan huomaanko tuollaisella seoksella mitään eroa![]()
Onkos muuten jollain tietoa millä etanoliprosentilla tulee etanolikartat sytytyksen yms. suhteen käyttöön?
Tolla kulutuksella sulla on manuaaliloota varmasti.Onko muita saabin omistajia, keillä on biopoweri softa? Tänään tuli itselle stage 1 + biopower, mutta ei taida nykyisillä hinnoilla (1.159€ / l jyväskylässä) tulla säästöä käytännössä yhtään? Vakiona 100-120km/h matka-ajossa n. 175km keskikulutus oli 98:lla noin 6.9-7l ajotietokoneen mukaan, moottorina 2.0t ja tuolloin vakio, eli 175hp.
Joo manuaali on. Kävin testimielessä tankkaamassa etanolia, niin oli 1.149€ / l abc:llä. Sitä en tiedä miten paljon tuo ajotietokone huijaa, mutta tuohon lukemaan päästiin bensalla.Tolla kulutuksella sulla on manuaaliloota varmasti.
Meidän 2.0t menee 9l/100 moottoritievauhdissa (~100kmh), 120 litra enempi.
Jyväskylässä lienee kartelli päällä noilla hinnoilla, en tiedä kannattaako.
Tolle tuntumalle meidänkin farkkufemma meni bensalla, tosin alle 7.5 ei päässyt kirveelläkään maantiellä. Viinalla sen sijaan reilusti alle 9l lukemat maantiellä (80-100km/h) tuntuu realistisilta... kun kerran 50% motari + 50% maantie teki sen 8.9/100. Pitää mittailla lisää, tuo kun on äidin ajossa.Joo manuaali on. Kävin testimielessä tankkaamassa etanolia, niin oli 1.149€ / l abc:llä. Sitä en tiedä miten paljon tuo ajotietokone huijaa, mutta tuohon lukemaan päästiin bensalla.
Saman huomannut omassakin autossa vaikka on vaan tuo ”purkkaboxi” laitettu eikä muita ohjelmointeja tehty. Tietysti vaan perstuntumaa, mutta siltä se tuntuu niinkuin vääntö olisi lisääntynyt.T7-vehkeet (9-5, vanha 9-3) kärsivät irtoavan karstan aiheuttamista imusihtiongelmista, ja T8:n kanssa on ymmärtääkseni erittäin harvinaista saada sihti tukkoon.
Pahaahan öljypohjan avaaminen ja sihdin putsaaminen eivät varmasti tee, ja jos sen satut tekemään, pistä toki kuvia ja tilannekatsausta miltä näytti
Itse asiassa väännön lisäys tulee T8-laitteissa yllättävänkin suurelta osin alapäälle, joka on verrattain heikko vakiona.
Asia on nyt edennyt siihen vaiheeseen että pyysivät kuittia vaikka takuu onkin mennyt ohi, (onneksi olin sen arkistoinnut)Ei ole niin vanha että olisi mitään valoja, ostettu 2,5 vuotta sitten ja oli jo noita muoviin valettuja.
Versio n;o on PCB 4.30 joita on eniten myyty ja appikin on tuon uudemman.
Postin vaihto asiasta on menossa.
Onkohan muita firmiksiä olemassa, mikä sinulla on?
Johtunee etanolimolekyylissä olevasta happiatomista tms. Approksimaatioita ovat tietenkin, mutta taitavat pitää kohtuullisen hyvin kutinsa.
Noita etanolianturittomia on ollut myynnissä ties kuinka kauan, mutta hinta on kieltämättä houkutteleva yhdessä valtion 200e muutos tuen kanssa. Harmi ettei vastaavaa menneiden vuosien Bioadapter-boksia ole enää saatavilla.On näköjään saatavilla FlexfuelFinlandilla myös 249€ maksava boxi ja lukee, että ei tarvitse etanolianturia. Säätyy optimaalisesti itsestään. Hinta kohillaan, kun muutostuen saa. Anturillinen 429€, verkkokaupassa -25%.
Jos joku oikein haluaa penniä venyttää, niin Euroopasta saa vieläkin halvemmalla noita anturittomia bokseja. Joskus harkitsin tällaisen tilaamista, mutta laitoinkin koko auton vaihtoon. Tietty kysymysmerkkinä on Suomen talviolosuhteissa toimiminen ja asiakastuki mahdollisissa ongelmatilanteissa.Noita etanolianturittomia on ollut myynnissä ties kuinka kauan, mutta hinta on kieltämättä houkutteleva yhdessä valtion 200e muutos tuen kanssa. Harmi ettei vastaavaa menneiden vuosien Bioadapter-boksia ole enää saatavilla.
Trionic kyllä kiristää sytytysennakkoa. Voi hyvinkin olla, että teholisä tulee melkein yksinomaan siitäkin.tai sitten siitä että trionicci kiristää sytytysennakkoa oktaaniluvun mukaan niin kauan että ollaan ns. nakurajalla. kun re85 oktaaniluku on yli 100 niin kyllähän se antaa lisätehoja
Hmm. Tuo 9-3 2.0t b207l on eka saabi minkä omistan ja tuo saab foorumin yksi tunnettu tyyppi teki mulle stage 1 + biopowerin tuohon ja sanoi bensalla tulevan noin 200-210hp ja etanolilla n. 175hp, ilmeisesti suuttimet rajoittaa noin paljon, että etanolilla (millä normaalisti tulee enemmän tehoa) teho pysyy ennallaan?Trionic kyllä kiristää sytytysennakkoa. Voi hyvinkin olla, että teholisä tulee melkein yksinomaan siitäkin.
Onko tuo "hetkellinen vääntö" suurin hetkellinen syklin keskimääräinen vääntö vai syklin suurin hetkellinen vääntö?Se voi hyvinkin pitää paikkansa. Saabistipiireissä yleinen laskukaava hetkelliselle väännölle on ilmamassa / 3,1 bensiinille ja ilmamassa / 2,9 etanolille. Suomeksi siis etanolista saa enemmän vääntöä samalla määrällä ilmaa, kunhan moottorinohjaus vain osaa antaa riittävästi mehua
Esimerkiksi ilmamassalla 1050 mg/c:
1050 / 3,1 = 338 nm bensiinillä
1050 / 2,9 = 362 nm etanolilla
Johtunee etanolimolekyylissä olevasta happiatomista tms. Approksimaatioita ovat tietenkin, mutta taitavat pitää kohtuullisen hyvin kutinsa.
Niin mikä yksikkö on mg/c ? milligrammaa valonnopeudessa? Yleensähän maf/ilmamassat ilmoitetaan grammaa/sekunnissa joka saadaan maf anturin volteista, jonka lukema ei myöskään välttämättä kalibroidu reaalimaailmaan grammoihin. Ts. maf luvuista tehojen absoluuttinen arvioiminen on turhaa. Nousun ja laskun voi samassa autossa nähdä kyllä jos jotain säätää. Ja siitä voi sitten kierrosuluvun kanssa päätellä moottorin kuormitusta ja laskeskella mitä arvotaan seokseksi ja syttyennakoksi korjaimilla höystettynä.Onko tuo "hetkellinen vääntö" suurin hetkellinen syklin keskimääräinen vääntö vai syklin suurin hetkellinen vääntö?
Tarkoitin termillä vääntöä tietyllä kierrosluvulla eli syklin keskimääräistä vääntöä.Onko tuo "hetkellinen vääntö" suurin hetkellinen syklin keskimääräinen vääntö vai syklin suurin hetkellinen vääntö?
Kyllä eli mg/C on siis per sykli (Cycle) eri sisältää jo kierrosluvun, niikuin Munse tuossa jo pohtii. Eli kertoo suoraan jo moottorin kuormituksen joka on se merkitsevä tieto tuohon seoksen ja ennakon laskentaan.
Maffiton systeemi laskee saman sitten imusarjan paineesta ja lämmöstä VE-kartan avulla. Kyllä E85 antaa enemmän vääntöä ja samalla tehoa vs. 98E. Sytytyssennakosta se suurimmaksi osaksi tulee kun sitä kärsii laittaa liikaakin ilman pelkoa nakutuksesta. Pelkästään suuttimien aukioloa huijaavat flexfuel boksit on siinä vähän huonoja että ne jättää tuon E85 hyödyn käyttämättä. Lisäksi suuremmalla
Kun on tuollainen huijausboxi käytössä niin eikö auton nakutusanturi tai ecu mitenkään reagoi E85 aineeseen? Luulis, että moottorinohjaus hakisi optimaalisen ajoituksen vai eikö toimi niin?Kyllä eli mg/C on siis per sykli (Cycle) eri sisältää jo kierrosluvun, niikuin Munse tuossa jo pohtii. Eli kertoo suoraan jo moottorin kuormituksen joka on se merkitsevä tieto tuohon seoksen ja ennakon laskentaan.
Maffiton systeemi laskee saman sitten imusarjan paineesta ja lämmöstä VE-kartan avulla. Kyllä E85 antaa enemmän vääntöä ja samalla tehoa vs. 98E. Sytytyssennakosta se suurimmaksi osaksi tulee kun sitä kärsii laittaa liikaakin ilman pelkoa nakutuksesta. Pelkästään suuttimien aukioloa huijaavat flexfuel boksit on siinä vähän huonoja että ne jättää tuon E85 hyödyn käyttämättä. Lisäksi suuremmalla ruiskutusmäärällä on viilentävä vaikutus imuilmaankin josta myös seuraa parempi täyttö.
Merkkikohtaisia eroja varmasti on rajoissa missä moottorinohjaus toimii, omaa kokemusta on Subarussa Denson Ecujen logiikasta ja muissakin aika saman tyylinen se on. Denson Eculla kun tehdas on auton ajatellut ajettavaksi 98E:llä niin sytytysennakko menee vain tiettyyn pykälään asti, ei lähellekään tarpeeksi aikaiselle että E85 nakutuskestävyydestä saisi täyden hyödyn. Siksi tankkaamalla esim. V-poweria ei 98E:n välillä juuri eroa tule. Kun kaikki on kunnossa, on sytysennakko aina maksimissa aikaisella bensalle turvallisissa rajoissa. Nakutusanturin tehtävä lähinnä suojella konetta ääriolosuhteissa jos joku tankkaa 95:sta tai huonompaa. Tai jostakin syystä seos laihenee, esim. pumppu/paineensäädinvika tai tukkoinen suodatin. Kun nakuanturi huomaa nakutusta, se myöhäistää sytytystä siitä kohtaa karttaa reilusti ja aikarajojen täyttyessä taas yrittää vähän laittaa takaisin. Näin sytty palautuu pikkuhiljaa takaisin vaikka hetkellisesti vähän napsuu.Meni vähän huonosti toi edellinen viesti. Kysymykseni tässä:
Kun on tuollainen huijausboxi käytössä niin eikö auton nakutusanturi tai ecu mitenkään reagoi E85 aineeseen? Luulis, että moottorinohjaus hakisi optimaalisen ajoituksen vai eikö toimi niin?
Suomessa taitaa olla samaa tavaraa juu kun ST1=Shell, Saksassa saa V-power Racingia joka oli RON 100. Etanolille ei oktaanilukua pysty määrittämään mutta noita jonkun matkaa toiselle sadalle olevia kisabensoja ja tolueenisekoituksia se vastaa hyvinkin nakutuskestävyydellä.Eikö V-Power ja 98E ole (lähes) sama oktaaniluvultaan?
RE85 on sitten vähintään 104 oktaanista.
Etanolille ei oktaanilukua pysty määrittämään mutta noita jonkun matkaa toiselle sadalle olevia kisabensoja ja tolueenisekoituksia se vastaa hyvinkin nakutuskestävyydellä.
Hmm. Tuo 9-3 2.0t b207l on eka saabi minkä omistan ja tuo saab foorumin yksi tunnettu tyyppi teki mulle stage 1 + biopowerin tuohon ja sanoi bensalla tulevan noin 200-210hp ja etanolilla n. 175hp, ilmeisesti suuttimet rajoittaa noin paljon, että etanolilla (millä normaalisti tulee enemmän tehoa) teho pysyy ennallaan?
Juurikin noin. Vuosimallien 03 - 06 suuttimet ovat liian pienet antamaan riittävästi polttoainetta tehon lisäykseen viinalla. 07 --> on varustettu isommilla suuttimilla. Menee taas vähän saab-offtopiciksi, mutta lisätehoa varten sinun tulisi päivittää uudempien mallien harmaisiin suuttimiin tai esimerkiksi Bosch EV14 550cc -malliin. Softapäivityksenkin luonnollisesti tarvitsisi.
Sama pätee tietenkin muihinkin autoihin. Useimmissa autoissa on riittävästi varmuusvaraa suuttimien koossa, jotta ainakin vakioteho voidaan pitää.
Virisoftahan se on joten sen puolesta ei mikään yllätys, ettei paikat välttämättä kestä. Mitä tuolle 2.3t vakiokytkimelle luvataan kestoksi?Tehoista en tiedä, mutta Saab 9-5 2.3t -05 vääntöä tuli niin, että vakio kytkin (n400Nm) ei kestänyt. Onneksi olin varautunut ja tilannut Motonetistä Aeron kytkimen valmiiksi. Garretihan hajosi myös, mutta ei välttämättä etanolin syytä.
Missä majailet? Noilla hinnoilla etanoli on jo huomattavasti halvempaa ajoa.Tämän päivän hinnat ”kotitankilla”. (E85 1,019), (E95 1,462), (E98 1,552).
Forssan seudulla.Missä majailet? Noilla hinnoilla etanoli on jo huomattavasti halvempaa ajoa.
Pientä ensiapua pikkubudjetilla on laittaa 4 bar paineensäädin siihen saabbiin, ja ohjelmoida muutos softaan.
RE85 on suomalaisesta jätteestä valmistettua korkeaseosetanolia, jota tankkaamalla ajat ympäristöystävällisesti tehosta tinkimättä: RE85-polttonesteen oktaaniluku on aina yli 104.
Jätteestä valmistetun etanolin osuus RE85-polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. Lisäksi tuote on käytössä edullista säästäen näin autoilun kustannuksissa.
![]()
St1 tuotteet
Kehitämme laadukkaita polttonesteitä voidaksemme tarjota parasta autollesi. Tutustu tarkemmin laajaan tuote- ja palvelutarjontaamme.www.st1.fi
Onko laskettu paljonko säästää?
Miten siinä eflexfuel rikastusongelman kanssa kävi?Hinnalla 1,127 ei säästöä![]()
Sehän riippuu 95e10 hinnasta. Jos se on enemmän kuin 1,424 tulee tuon hintaisellakin etanolilla säästöä.Hinnalla 1,127 ei säästöä![]()
Sain kovan väännön kanssa ilmaiseksi vaihtaa tuohon uusimpaan versioon PCB 5.21. Vanhalla 2.5v. ikää.Miten siinä eflexfuel rikastusongelman kanssa kävi?
Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.Ehkä ketjussa on aiemminkin käsitelty, mutta kertokaapa joku konetekniikan ihminen, miksi etanolibensaa ei voi/saa käyttää suorasuihkutuskoneissa? Jos ajatellaan että materiaalit kestää ja suuttimissa/pumpussa riittää kapasiteetti, niin onko syynä se, josta olen erinäisiltä foorumeilta lukenut, eli että suorasuihkutuskoneen ruiskutus- ja palotapahtuma on niin hyvin optimoitu bensiinille että etanolibensan vaadittava suurempi määrä aiheuttaa ongelmaa? Ja mikä on se etanolimäärä, jonka suorasuihkutuskone vielä pystyy hallitsemaan jos hallitus keksii että moottoribensiinin etanolipitoisuutta pitää nostaa?
En ajatellut omalla suorasuihkulla kokeilla, mutta kiinnostaa tietää että miksi näin.
Ja onhan näitä tehdasvalmisteisia tsi-fsi -multifuel autoja myynnissä, vaikka jälkiasennussarjaa ei saakaan.Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.
Volkswagen Passatista on tuotu bensiini- ja dieselmoottorien rinnalle Multifuel-moottori, joka toimii nimensä mukaisesti erilaisilla bensiinin ja etanolin seoksilla.