Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos muuten jollain tietoa millä etanoliprosentilla tulee etanolikartat sytytyksen yms. suhteen käyttöön?
 
Miten tämä alaväännön parannus saavutetaan? Parannettu sytytystä vai?

Sytytykselläkin toki on oma virkansa varsinkin viinalla läträyksen kanssa, mutta bensapuolellakin ero on varsin huomattava vakiosytytyskartoilla. Suurin ero tulee kuitenkin (ymmärtääkseni) säätämällä vain moottorinohjauksen ilmamassa- ja vääntörajoituksia isommiksi. En tiedä syytä, miksi GM/Saab on valinnut niin konservatiivisen ja varovaisen linjan alaväännön kanssa. Nämä autot on varustettu pienillä turboilla, jotka pystyvät tuottamaan pyydetyn ilmamassan jo matalilla kierroksilla.

En tiedä miksi, mutta liikkeellelähtö on ehkä hitusen "vaikeampi" ohjelmoinnin jälkeen, mutta alavääntö (1500-2000rpm) on parempi kuin vakiona? Vaikka selkeästi tykkää kierroksista tämä, niin 2000rpm kun painaa kaasua esim 3-vaihteella, niin se selkeästi lähtee paremmin liikkelle vrt vakio. Kävin nyt ekaa kertaa tankkaamassa 17.4l etanolia, kun tankissa oli ennestään noin 14-15l 98:ia, katsotaan huomaanko tuollaisella seoksella mitään eroa :cigar2:

Kummallista, itsellä vääntö on kasvanut ihan läpi koko kierrosalueen. Noh, sinulla on kuitenkin todennäköisesti ollut ammattilainen asialla, itse säädin ohjelmani osittain itse. Saa nähdä mikä paikka pamahtaa ensimmäisenä :rofl:

Onkos muuten jollain tietoa millä etanoliprosentilla tulee etanolikartat sytytyksen yms. suhteen käyttöön?

Jos oikein binääriäni tulkitsen, niin täysi etanolikartta tulee voimaan noin 50 prosentissa. Tämä alkaa kuitenkin mennä jo tässä ketjussa vähän offtopicin puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muita saabin omistajia, keillä on biopoweri softa? Tänään tuli itselle stage 1 + biopower, mutta ei taida nykyisillä hinnoilla (1.159€ / l jyväskylässä) tulla säästöä käytännössä yhtään? Vakiona 100-120km/h matka-ajossa n. 175km keskikulutus oli 98:lla noin 6.9-7l ajotietokoneen mukaan, moottorina 2.0t ja tuolloin vakio, eli 175hp.
Tolla kulutuksella sulla on manuaaliloota varmasti.

Meidän 2.0t menee 9l/100 moottoritievauhdissa (~100kmh), 120 litra enempi.

Jyväskylässä lienee kartelli päällä noilla hinnoilla, en tiedä kannattaako.
 
Tolla kulutuksella sulla on manuaaliloota varmasti.

Meidän 2.0t menee 9l/100 moottoritievauhdissa (~100kmh), 120 litra enempi.

Jyväskylässä lienee kartelli päällä noilla hinnoilla, en tiedä kannattaako.
Joo manuaali on. Kävin testimielessä tankkaamassa etanolia, niin oli 1.149€ / l abc:llä. Sitä en tiedä miten paljon tuo ajotietokone huijaa, mutta tuohon lukemaan päästiin bensalla.
 
Joo manuaali on. Kävin testimielessä tankkaamassa etanolia, niin oli 1.149€ / l abc:llä. Sitä en tiedä miten paljon tuo ajotietokone huijaa, mutta tuohon lukemaan päästiin bensalla.
Tolle tuntumalle meidänkin farkkufemma meni bensalla, tosin alle 7.5 ei päässyt kirveelläkään maantiellä. Viinalla sen sijaan reilusti alle 9l lukemat maantiellä (80-100km/h) tuntuu realistisilta... kun kerran 50% motari + 50% maantie teki sen 8.9/100. Pitää mittailla lisää, tuo kun on äidin ajossa.

Oma automaatti 2.3t vetää 10 maantiellä ja 11 motarilla re85 (120kmh), alle 8 ei mennyt bensalla missään ikinä.
 
T7-vehkeet (9-5, vanha 9-3) kärsivät irtoavan karstan aiheuttamista imusihtiongelmista, ja T8:n kanssa on ymmärtääkseni erittäin harvinaista saada sihti tukkoon.

Pahaahan öljypohjan avaaminen ja sihdin putsaaminen eivät varmasti tee, ja jos sen satut tekemään, pistä toki kuvia ja tilannekatsausta miltä näytti :D



Itse asiassa väännön lisäys tulee T8-laitteissa yllättävänkin suurelta osin alapäälle, joka on verrattain heikko vakiona.
Saman huomannut omassakin autossa vaikka on vaan tuo ”purkkaboxi” laitettu eikä muita ohjelmointeja tehty. Tietysti vaan perstuntumaa, mutta siltä se tuntuu niinkuin vääntö olisi lisääntynyt.
 
Se voi hyvinkin pitää paikkansa. Saabistipiireissä yleinen laskukaava hetkelliselle väännölle on ilmamassa / 3,1 bensiinille ja ilmamassa / 2,9 etanolille. Suomeksi siis etanolista saa enemmän vääntöä samalla määrällä ilmaa, kunhan moottorinohjaus vain osaa antaa riittävästi mehua :D

Esimerkiksi ilmamassalla 1050 mg/c:
1050 / 3,1 = 338 nm bensiinillä
1050 / 2,9 = 362 nm etanolilla

Johtunee etanolimolekyylissä olevasta happiatomista tms. Approksimaatioita ovat tietenkin, mutta taitavat pitää kohtuullisen hyvin kutinsa.
 
Ei ole niin vanha että olisi mitään valoja, ostettu 2,5 vuotta sitten ja oli jo noita muoviin valettuja.
Versio n;o on PCB 4.30 joita on eniten myyty ja appikin on tuon uudemman.
Postin vaihto asiasta on menossa.
Onkohan muita firmiksiä olemassa, mikä sinulla on?
Asia on nyt edennyt siihen vaiheeseen että pyysivät kuittia vaikka takuu onkin mennyt ohi, (onneksi olin sen arkistoinnut)
Lupasivat lähettää uudemman version koekäyttöön niin saadaan selvyys viasta.
Kovasti on pitänyt vääntää asian kanssa, ehkä vaikutti asiaan kun mainitsin että tiedän uudemman firmiksen olemassaolosta. Vanhaan ei kuulemma onnistu päivittämään, miksiköhän?
 
Johtunee etanolimolekyylissä olevasta happiatomista tms. Approksimaatioita ovat tietenkin, mutta taitavat pitää kohtuullisen hyvin kutinsa.


tai sitten siitä että trionicci kiristää sytytysennakkoa oktaaniluvun mukaan niin kauan että ollaan ns. nakurajalla. kun re85 oktaaniluku on yli 100 niin kyllähän se antaa lisätehoja
 
On näköjään saatavilla FlexfuelFinlandilla myös 249€ maksava boxi ja lukee, että ei tarvitse etanolianturia. Säätyy optimaalisesti itsestään. Hinta kohillaan, kun muutostuen saa. Anturillinen 429€, verkkokaupassa -25%.
 
Neste lopettaa Naantalin öljyjalostamon. Etanoli lisää Suomen polttoaineomavaraisuutta eikä näköjään suotta :)
 
On näköjään saatavilla FlexfuelFinlandilla myös 249€ maksava boxi ja lukee, että ei tarvitse etanolianturia. Säätyy optimaalisesti itsestään. Hinta kohillaan, kun muutostuen saa. Anturillinen 429€, verkkokaupassa -25%.
Noita etanolianturittomia on ollut myynnissä ties kuinka kauan, mutta hinta on kieltämättä houkutteleva yhdessä valtion 200e muutos tuen kanssa. Harmi ettei vastaavaa menneiden vuosien Bioadapter-boksia ole enää saatavilla.
 
Noita etanolianturittomia on ollut myynnissä ties kuinka kauan, mutta hinta on kieltämättä houkutteleva yhdessä valtion 200e muutos tuen kanssa. Harmi ettei vastaavaa menneiden vuosien Bioadapter-boksia ole enää saatavilla.
Jos joku oikein haluaa penniä venyttää, niin Euroopasta saa vieläkin halvemmalla noita anturittomia bokseja. Joskus harkitsin tällaisen tilaamista, mutta laitoinkin koko auton vaihtoon. Tietty kysymysmerkkinä on Suomen talviolosuhteissa toimiminen ja asiakastuki mahdollisissa ongelmatilanteissa.

 
tai sitten siitä että trionicci kiristää sytytysennakkoa oktaaniluvun mukaan niin kauan että ollaan ns. nakurajalla. kun re85 oktaaniluku on yli 100 niin kyllähän se antaa lisätehoja
Trionic kyllä kiristää sytytysennakkoa. Voi hyvinkin olla, että teholisä tulee melkein yksinomaan siitäkin.
 
Trionic kyllä kiristää sytytysennakkoa. Voi hyvinkin olla, että teholisä tulee melkein yksinomaan siitäkin.
Hmm. Tuo 9-3 2.0t b207l on eka saabi minkä omistan ja tuo saab foorumin yksi tunnettu tyyppi teki mulle stage 1 + biopowerin tuohon ja sanoi bensalla tulevan noin 200-210hp ja etanolilla n. 175hp, ilmeisesti suuttimet rajoittaa noin paljon, että etanolilla (millä normaalisti tulee enemmän tehoa) teho pysyy ennallaan?
 
Juurikin noin. Vuosimallien 03 - 06 suuttimet ovat liian pienet antamaan riittävästi polttoainetta tehon lisäykseen viinalla. 07 --> on varustettu isommilla suuttimilla. Menee taas vähän saab-offtopiciksi, mutta lisätehoa varten sinun tulisi päivittää uudempien mallien harmaisiin suuttimiin tai esimerkiksi Bosch EV14 550cc -malliin. Softapäivityksenkin luonnollisesti tarvitsisi.

Sama pätee tietenkin muihinkin autoihin. Useimmissa autoissa on riittävästi varmuusvaraa suuttimien koossa, jotta ainakin vakioteho voidaan pitää.
 
Suuttimien riittävyyttä voi venyttää myös paineensäätimen vaihdolla isompiin paineisiin. Tosin edellyttää että polttoainepumpussa on riittävästi puhtia. Ja sitä voi tarkailla tilaipäisesti tai pysyvästi 2 -putki järjestelmässä parin kympin virtausmittarilla tankin paluuputkessa ja/tai painemittarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Se voi hyvinkin pitää paikkansa. Saabistipiireissä yleinen laskukaava hetkelliselle väännölle on ilmamassa / 3,1 bensiinille ja ilmamassa / 2,9 etanolille. Suomeksi siis etanolista saa enemmän vääntöä samalla määrällä ilmaa, kunhan moottorinohjaus vain osaa antaa riittävästi mehua :D

Esimerkiksi ilmamassalla 1050 mg/c:
1050 / 3,1 = 338 nm bensiinillä
1050 / 2,9 = 362 nm etanolilla

Johtunee etanolimolekyylissä olevasta happiatomista tms. Approksimaatioita ovat tietenkin, mutta taitavat pitää kohtuullisen hyvin kutinsa.
Onko tuo "hetkellinen vääntö" suurin hetkellinen syklin keskimääräinen vääntö vai syklin suurin hetkellinen vääntö?
 
Onko tuo "hetkellinen vääntö" suurin hetkellinen syklin keskimääräinen vääntö vai syklin suurin hetkellinen vääntö?
Niin mikä yksikkö on mg/c ? milligrammaa valonnopeudessa? Yleensähän maf/ilmamassat ilmoitetaan grammaa/sekunnissa joka saadaan maf anturin volteista, jonka lukema ei myöskään välttämättä kalibroidu reaalimaailmaan grammoihin. Ts. maf luvuista tehojen absoluuttinen arvioiminen on turhaa. Nousun ja laskun voi samassa autossa nähdä kyllä jos jotain säätää. Ja siitä voi sitten kierrosuluvun kanssa päätellä moottorin kuormitusta ja laskeskella mitä arvotaan seokseksi ja syttyennakoksi korjaimilla höystettynä.
 
Erittäin hyvä kysymys. Niinkin hyvä, että en ollut asialle paljon antanut ajatusta, ja täytyi itsekin käydä selvittelemässä :D

Jcarlsonia lainatakseni:
"Voit laskea ihan itse, 330 g/s jaettuna neljällä (sylinteriluku), kerrottuna tuhannella (g -> mg), kerrottuna kahdella (4-tahtimoottori) ja lopuksi vielä jaettuna kierrosten lukumäärällä per sekunti (6000rpm = 100r/s). 1650mg/C @ 6000rpm. Muilla mainitsemillasi parametreilla ei ole asiaan merkitystä. "

Mg/s olisi siis ollut oikea tapa ilmaista asia. Pointtini oli kuitenkin, että samalla ilmamassalla pystyy saamaan viinan kanssa enemmän vääntöä.

Onko tuo "hetkellinen vääntö" suurin hetkellinen syklin keskimääräinen vääntö vai syklin suurin hetkellinen vääntö?
Tarkoitin termillä vääntöä tietyllä kierrosluvulla eli syklin keskimääräistä vääntöä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä eli mg/C on siis per sykli (Cycle) eri sisältää jo kierrosluvun, niikuin Munse tuossa jo pohtii. Eli kertoo suoraan jo moottorin kuormituksen joka on se merkitsevä tieto tuohon seoksen ja ennakon laskentaan.
Maffiton systeemi laskee saman sitten imusarjan paineesta ja lämmöstä VE-kartan avulla. Kyllä E85 antaa enemmän vääntöä ja samalla tehoa vs. 98E. Sytytyssennakosta se suurimmaksi osaksi tulee kun sitä kärsii laittaa liikaakin ilman pelkoa nakutuksesta. Pelkästään suuttimien aukioloa huijaavat flexfuel boksit on siinä vähän huonoja että ne jättää tuon E85 hyödyn käyttämättä. Lisäksi suuremmalla ruiskutusmäärällä on viilentävä vaikutus imuilmaankin josta myös seuraa parempi täyttö.
 
Kyllä eli mg/C on siis per sykli (Cycle) eri sisältää jo kierrosluvun, niikuin Munse tuossa jo pohtii. Eli kertoo suoraan jo moottorin kuormituksen joka on se merkitsevä tieto tuohon seoksen ja ennakon laskentaan.
Maffiton systeemi laskee saman sitten imusarjan paineesta ja lämmöstä VE-kartan avulla. Kyllä E85 antaa enemmän vääntöä ja samalla tehoa vs. 98E. Sytytyssennakosta se suurimmaksi osaksi tulee kun sitä kärsii laittaa liikaakin ilman pelkoa nakutuksesta. Pelkästään suuttimien aukioloa huijaavat flexfuel boksit on siinä vähän huonoja että ne jättää tuon E85 hyödyn käyttämättä. Lisäksi suuremmalla
Kyllä eli mg/C on siis per sykli (Cycle) eri sisältää jo kierrosluvun, niikuin Munse tuossa jo pohtii. Eli kertoo suoraan jo moottorin kuormituksen joka on se merkitsevä tieto tuohon seoksen ja ennakon laskentaan.
Maffiton systeemi laskee saman sitten imusarjan paineesta ja lämmöstä VE-kartan avulla. Kyllä E85 antaa enemmän vääntöä ja samalla tehoa vs. 98E. Sytytyssennakosta se suurimmaksi osaksi tulee kun sitä kärsii laittaa liikaakin ilman pelkoa nakutuksesta. Pelkästään suuttimien aukioloa huijaavat flexfuel boksit on siinä vähän huonoja että ne jättää tuon E85 hyödyn käyttämättä. Lisäksi suuremmalla ruiskutusmäärällä on viilentävä vaikutus imuilmaankin josta myös seuraa parempi täyttö.
Kun on tuollainen huijausboxi käytössä niin eikö auton nakutusanturi tai ecu mitenkään reagoi E85 aineeseen? Luulis, että moottorinohjaus hakisi optimaalisen ajoituksen vai eikö toimi niin?
 
Meni vähän huonosti toi edellinen viesti. Kysymykseni tässä:
Kun on tuollainen huijausboxi käytössä niin eikö auton nakutusanturi tai ecu mitenkään reagoi E85 aineeseen? Luulis, että moottorinohjaus hakisi optimaalisen ajoituksen vai eikö toimi niin?
 
Meni vähän huonosti toi edellinen viesti. Kysymykseni tässä:
Kun on tuollainen huijausboxi käytössä niin eikö auton nakutusanturi tai ecu mitenkään reagoi E85 aineeseen? Luulis, että moottorinohjaus hakisi optimaalisen ajoituksen vai eikö toimi niin?
Merkkikohtaisia eroja varmasti on rajoissa missä moottorinohjaus toimii, omaa kokemusta on Subarussa Denson Ecujen logiikasta ja muissakin aika saman tyylinen se on. Denson Eculla kun tehdas on auton ajatellut ajettavaksi 98E:llä niin sytytysennakko menee vain tiettyyn pykälään asti, ei lähellekään tarpeeksi aikaiselle että E85 nakutuskestävyydestä saisi täyden hyödyn. Siksi tankkaamalla esim. V-poweria ei 98E:n välillä juuri eroa tule. Kun kaikki on kunnossa, on sytysennakko aina maksimissa aikaisella bensalle turvallisissa rajoissa. Nakutusanturin tehtävä lähinnä suojella konetta ääriolosuhteissa jos joku tankkaa 95:sta tai huonompaa. Tai jostakin syystä seos laihenee, esim. pumppu/paineensäädinvika tai tukkoinen suodatin. Kun nakuanturi huomaa nakutusta, se myöhäistää sytytystä siitä kohtaa karttaa reilusti ja aikarajojen täyttyessä taas yrittää vähän laittaa takaisin. Näin sytty palautuu pikkuhiljaa takaisin vaikka hetkellisesti vähän napsuu.

Eli lyhyesti jos flexfuel boksi ei mitenkään bensalle suunnittellun auton sytykseen vaikuta niin siellä on tod.näk varaa aikaistaa reilusti.
 
Eikö V-Power ja 98E ole (lähes) sama oktaaniluvultaan?

RE85 on sitten vähintään 104 oktaanista.
Suomessa taitaa olla samaa tavaraa juu kun ST1=Shell, Saksassa saa V-power Racingia joka oli RON 100. Etanolille ei oktaanilukua pysty määrittämään mutta noita jonkun matkaa toiselle sadalle olevia kisabensoja ja tolueenisekoituksia se vastaa hyvinkin nakutuskestävyydellä.
 
2011 V-Powerin tuotetiedotteesta:

Oktaaniluku F1
Oktantal F1 RON
Octane number F1
EN 25164
Laaturaja > 99
Tyypillinen arvo 99,2

Nykyään:
Laaturaja > 98
Tyypillinen arvo 98,5

 
Viimeksi muokattu:
Hmm. Tuo 9-3 2.0t b207l on eka saabi minkä omistan ja tuo saab foorumin yksi tunnettu tyyppi teki mulle stage 1 + biopowerin tuohon ja sanoi bensalla tulevan noin 200-210hp ja etanolilla n. 175hp, ilmeisesti suuttimet rajoittaa noin paljon, että etanolilla (millä normaalisti tulee enemmän tehoa) teho pysyy ennallaan?
Juurikin noin. Vuosimallien 03 - 06 suuttimet ovat liian pienet antamaan riittävästi polttoainetta tehon lisäykseen viinalla. 07 --> on varustettu isommilla suuttimilla. Menee taas vähän saab-offtopiciksi, mutta lisätehoa varten sinun tulisi päivittää uudempien mallien harmaisiin suuttimiin tai esimerkiksi Bosch EV14 550cc -malliin. Softapäivityksenkin luonnollisesti tarvitsisi.

Sama pätee tietenkin muihinkin autoihin. Useimmissa autoissa on riittävästi varmuusvaraa suuttimien koossa, jotta ainakin vakioteho voidaan pitää.

Pientä ensiapua pikkubudjetilla on laittaa 4 bar paineensäädin siihen saabbiin, ja ohjelmoida muutos softaan. En nyt tarkasti muista tai jaksa laskea paljonko se auttoi re85 tehoihin, olisko ollu ainakin 20hp-30hp luokkaa 2.3t moottorissa, koska saa vähän nostaa vielä pyyntejä ennenkuin 100% dc tulee kolkuttelemaan.

itellä jäi etanolilla 204 hevoseen ja bensalla jotain luokkaa 230hp

Pyörittelin noita lukemia ja mielestäni 4bar paineella olis saanu tasoihin. Ei sit kuitenkaa tullu laitettua sitä säädintä.
 
Tehoista en tiedä, mutta Saab 9-5 2.3t -05 vääntöä tuli niin, että vakio kytkin (n400Nm) ei kestänyt. Onneksi olin varautunut ja tilannut Motonetistä Aeron kytkimen valmiiksi. Garretihan hajosi myös, mutta ei välttämättä etanolin syytä.
 
Tehoista en tiedä, mutta Saab 9-5 2.3t -05 vääntöä tuli niin, että vakio kytkin (n400Nm) ei kestänyt. Onneksi olin varautunut ja tilannut Motonetistä Aeron kytkimen valmiiksi. Garretihan hajosi myös, mutta ei välttämättä etanolin syytä.
Virisoftahan se on joten sen puolesta ei mikään yllätys, ettei paikat välttämättä kestä. Mitä tuolle 2.3t vakiokytkimelle luvataan kestoksi?
 
n. 400Nm. Auto on toiminut muuten moitteettomasti, kulutus bensalla sama kuin ennen, etanolilla +20-30%. Nastat tuolla sai myös vaihtamaan suunttaansa = tasainen ulospäin. Leikit on tehty hallituissa tilanteissa, ei muiden keskellä.
 
Ne garretin turbot on kaikki paskoja ja samaan rahaan saa mitsun mikä riittää sinne 300hv saakka ja kestää tuplat pidempään.
 
Mitsu vaihtuikin ja eteen Aeron jarrukamat, koska 3/4 jarrulevystä vaati vaihtoa. Nämä eivät olleet softan syytä, vaan iän tuomaa vaatimusta.
 
Palokan seutumilla E85 1.139€, 95 E10 1.429€ ja 98 E10 1.537€. Tuossa on siis alle 1km säteellä toisistaan: Neste kylmäasema, Teboil kylmäasema ja Palokan ABC, joista valkkasin halvimmat.
 
Pientä ensiapua pikkubudjetilla on laittaa 4 bar paineensäädin siihen saabbiin, ja ohjelmoida muutos softaan.

Meillä on 9-5 Aerossa vakiosuuttimet ja 4 bar paineensäädin, toki myös JC:n osille räätälöimä softa + AEM 50-1200 -pumppu. Toimiva systeemi ja mukava lisäpotku tuli myös.
 

RE85 on suomalaisesta jätteestä valmistettua korkeaseosetanolia, jota tankkaamalla ajat ympäristöystävällisesti tehosta tinkimättä: RE85-polttonesteen oktaaniluku on aina yli 104.
Jätteestä valmistetun etanolin osuus RE85-polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. Lisäksi tuote on käytössä edullista säästäen näin autoilun kustannuksissa.

Onko laskettu paljonko säästää?
 
Ehkä ketjussa on aiemminkin käsitelty, mutta kertokaapa joku konetekniikan ihminen, miksi etanolibensaa ei voi/saa käyttää suorasuihkutuskoneissa? Jos ajatellaan että materiaalit kestää ja suuttimissa/pumpussa riittää kapasiteetti, niin onko syynä se, josta olen erinäisiltä foorumeilta lukenut, eli että suorasuihkutuskoneen ruiskutus- ja palotapahtuma on niin hyvin optimoitu bensiinille että etanolibensan vaadittava suurempi määrä aiheuttaa ongelmaa? Ja mikä on se etanolimäärä, jonka suorasuihkutuskone vielä pystyy hallitsemaan jos hallitus keksii että moottoribensiinin etanolipitoisuutta pitää nostaa?

En ajatellut omalla suorasuihkulla kokeilla, mutta kiinnostaa tietää että miksi näin.
 
Miten siinä eflexfuel rikastusongelman kanssa kävi?
Sain kovan väännön kanssa ilmaiseksi vaihtaa tuohon uusimpaan versioon PCB 5.21. Vanhalla 2.5v. ikää.
Nyt on tankissa vielä prosentit hieman matalat joten ei varmaa tietoa vielä mutta nyt 70 prossalla lähtee heti toisella käyntiin. Mutta seurataan ajan kanssa kun appi näyttää normaalit 78 prossaa.
 
Ehkä ketjussa on aiemminkin käsitelty, mutta kertokaapa joku konetekniikan ihminen, miksi etanolibensaa ei voi/saa käyttää suorasuihkutuskoneissa? Jos ajatellaan että materiaalit kestää ja suuttimissa/pumpussa riittää kapasiteetti, niin onko syynä se, josta olen erinäisiltä foorumeilta lukenut, eli että suorasuihkutuskoneen ruiskutus- ja palotapahtuma on niin hyvin optimoitu bensiinille että etanolibensan vaadittava suurempi määrä aiheuttaa ongelmaa? Ja mikä on se etanolimäärä, jonka suorasuihkutuskone vielä pystyy hallitsemaan jos hallitus keksii että moottoribensiinin etanolipitoisuutta pitää nostaa?

En ajatellut omalla suorasuihkulla kokeilla, mutta kiinnostaa tietää että miksi näin.
Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.
 
Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.
Ja onhan näitä tehdasvalmisteisia tsi-fsi -multifuel autoja myynnissä, vaikka jälkiasennussarjaa ei saakaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 168
Viestejä
4 863 060
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom