Jostain muistin kopukoista tuli mielikuva, että trim sallisi noin 10% säätöä. Tuleekohan sulla kohta rajat vastaan ja alkaa menemään laihalle?
No ilman etanoliohjelmaa bensamoottorin pitäisi toimia sinne 50% asti ja sen jälkeen alkaa ongelmat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jostain muistin kopukoista tuli mielikuva, että trim sallisi noin 10% säätöä. Tuleekohan sulla kohta rajat vastaan ja alkaa menemään laihalle?
Jostain muistin kopukoista tuli mielikuva, että trim sallisi noin 10% säätöä. Tuleekohan sulla kohta rajat vastaan ja alkaa menemään laihalle?
Aika hyvä. Menisikö oktaaniluku kuitenkin yli sadan tuolla seoksella?Tuli mieleen miten tuon 30% etanoliseoksen (98 + E85) voi ilmaista: 100E30![]()
Tää kyllä vaihtelee alueittain tosi paljon.Tällä hetkellä bensan ja RE85 hintaero on niin pieni, ettei kyllä mitenkään kannata rahallisessa mielessä. Nämä hinnat toki elää enemmän tai vähemmän jatkuvasti, joten ei voi tietää mikä tilanne on taas vaikka vuoden lopulla.
Tämäpä juuri. Itse näen harrasteena tuossa litkussa pelkkää hyvää enkä laske kovinkaan kustannuksia kun tiedän että kalliimmaksi tuo viina tulee ajella lopulta. Toki ympäristöystävällisyys on myös plussaaTää kyllä vaihtelee alueittain tosi paljon.
Onneksi etanolilla ajamisessa on muutakin hyvää. Jos pääsee edes +-0, niin ajelu jatkuu.
Tämäpä juuri. Itse näen harrasteena tuossa litkussa pelkkää hyvää enkä laske kovinkaan kustannuksia kun tiedän että kalliimmaksi tuo viina tulee ajella lopulta. Toki ympäristöystävällisyys on myös plussaa.
Hyvä huomata NYT että täällä ryhmässä on ollut keskustelua, mutta voin omat kokemukset kertoa:Mitenkäs eFlex-sovelluksen käyttäjät kokevat sovelluksesta määritettävissä olevan tilan (Eco, Dynamic, Sport tai jotain)? Entä auton mahdolliset sisäänrakennetut ~vastaavat tilat? Jos autossa on 3 tilaa itsessään ja sovelluksessa kolme, niin syntyykö tästä nyt sitten maagisesti 9 eri yhdistelmää sekoittamaan asioita?
Laittakaa autoon ohjelma eikä noita räpellyspurkkeja. Saa samalla lisää tehoa/vääntöä (turboautoissa). Extreme ranetusta on vetää laihaksi tekemällä omia cocktaileja bensasoftalla.
Se vaatii tuen pitoisuusanturille sekä kahdelle kartalle. Ei löydy kovin monesta autosta. Toki jos pärjää pelkällä E85:lla eikä ole tarvetta varautua bensan käyttöön niin sitten onnistuu, mutta "flexfuel" ei monesti onnistu omaa softaa editoimalla.Laittakaa autoon ohjelma eikä noita räpellyspurkkeja. Saa samalla lisää tehoa/vääntöä (turboautoissa). Extreme ranetusta on vetää laihaksi tekemällä omia cocktaileja bensasoftalla.
Toi 10tkm on ihan liikaa etanolin kanssa ajaessa kun sitä painuu oikeasti männänrenkaiden läpi ja paljon kylmäkäynnistyksissä vaikka kuinka hieroo kylmäkäynnistystä kohdilleen.Mitenkä se tulee kalliimaksi? Öljynvaihtoväliin se ei itselläni vaikuta, joka on 10tkm.
No niin. Itse ajoin kolme vuotta pelkällä viinalla eikä ollu mitään ongelmaa. Pidemmillä matkoille löin 20l kanisterin takakonttiin jos en tienny reitin varren huoltsikoiden tarjontaa viinalle. Nykyisin läppärillä saa vaihdettua parilla klikkauksella softan kun usb-johto tulee hyttiin ja käytännössä ei tuo ole kauhean tarkka millaisella suhteella tankissa on 98/e85 kun softa pystyy korjaamaan kartoilla. Etanolianturin toki sais laitettua helposti mut noissa on sit ongelma jos anturi saa vettä tankista niin sekoaa vähän rajusti ja etenki jos on säädöt vedetty tappiin niin siellä on helpolla das katastrof tarjollaSe vaatii tuen pitoisuusanturille sekä kahdelle kartalle. Ei löydy kovin monesta autosta. Toki jos pärjää pelkällä E85:lla eikä ole tarvetta varautua bensan käyttöön niin sitten onnistuu, mutta "flexfuel" ei monesti onnistu omaa softaa editoimalla.
Pohjoisin on rovaniemen keskustassa erottajan shell mistä saa suomen puolella. Ruotsissa vissiin kolarin kohdalta saa jostain huoltsikalta myös e85. Eipä tuo sinänsä tuota ongelmaa kun kanistereilla saa kuskattua tarvittaessa. Aikoinaan tuttu ajeli jääratapäivän levillä viinalla ja oli varautunu kuudella 20l kanisterilla reissulle ja kotimatkallekki jäi vissiin pari tonkkaaIhan Lapissa E85 pumppuja ei ole, pohjoisimmat Rovaniemellä. Muutenhan noita on melko hyvin pitkin Suomea.
Juu roi on tuttu paikka ja kyllähän tuon saa riittämään vaikka pidemmällekkin Lapin reissulle jos jaksaa pelata kanistereiden kanssa. Lappi on kuitenkin se yksi isompi alue Suomessa, jossa se voi alkaa merkittävästi rajaamaan menoa, jos auto kulkee pelkästään E85.Pohjoisin on rovaniemen keskustassa erottajan shell mistä saa suomen puolella. Ruotsissa vissiin kolarin kohdalta saa jostain huoltsikalta myös e85. Eipä tuo sinänsä tuota ongelmaa kun kanistereilla saa kuskattua tarvittaessa. Aikoinaan tuttu ajeli jääratapäivän levillä viinalla ja oli varautunu kuudella 20l kanisterilla reissulle ja kotimatkallekki jäi vissiin pari tonkkaa
Hyvä huomata NYT että täällä ryhmässä on ollut keskustelua, mutta voin omat kokemukset kertoa:
- Eco yrittää työkseen rajoittaa polttoaineen kulutusta, eli esim. kiihdytyksessä moottoritielle lyhyellä kiihdytysrampilla ehtii kiihtyä lähinnä kuski.
- Dynamic antaa sitten polttoainetta rohkeammin
- Sport annostelee polttoainetta vielä selvästi reippaammin, itse en ole kokeillut, poika oli joskus testannut ja meinasi että kiihtyi äkäisemmin. Itse en ole nähnyt siinä muuta olennaista muutosta kuin kasvaneen kulutuksen.
Polttoaineen kulutuksen ero dynamic vs. eco oli muistaakseni jotain 0,5 litraa/100km luokassa (9,0 vs. 8,5 tjsp.), käytännössä ajotyylillä voi tehdä enemmän eroa.
Itse ajan jatkuvasti dynamicilla jotta autolla pääsee ruuhka-aikaan moottoritielle. Käämi paloi aikoinaan kun yritin vetää peräkärryä Eco-moodissa ja auto ei meinannut kiihtyä säällisessä ajassa 80km/h nopeuteen vaikka kuinka painoi kaasupoljinta.![]()
Eikö tuon etanolin pitäisi kuitenkin poistua öljyn seasta kun kone ajetaan kunnolla kuumaksi vaikkapa pidemmällä matkalla? Onko tuollainen 10tkm tiheämpi öljynvaihtoväli oikeasti tarpeellinen, ellei sitten ajo ole pelkkää lyhyttä pätkää? Alle 10tkm on kai näillä nykyajan öljyillä jo varsin tiheä vaihtoväli.Toi 10tkm on ihan liikaa etanolin kanssa ajaessa kun sitä painuu oikeasti männänrenkaiden läpi ja paljon kylmäkäynnistyksissä vaikka kuinka hieroo kylmäkäynnistystä kohdilleen.
Eikö tuon etanolin pitäisi kuitenkin poistua öljyn seasta kun kone ajetaan kunnolla kuumaksi vaikkapa pidemmällä matkalla? Onko tuollainen 10tkm tiheämpi öljynvaihtoväli oikeasti tarpeellinen, ellei sitten ajo ole pelkkää lyhyttä pätkää? Alle 10tkm on kai näillä nykyajan öljyillä jo varsin tiheä vaihtoväli.
Toi 10tkm on ihan liikaa etanolin kanssa ajaessa kun sitä painuu oikeasti männänrenkaiden läpi ja paljon kylmäkäynnistyksissä vaikka kuinka hieroo kylmäkäynnistystä kohdilleen.
Mut ihan suoraan laskennallisesti voi tuon laskea mitä tuolla ajaminen maksaa kun viinaa pitää työntää noin 29% enemmän saavuttaakseen saman tehon kuin bensalla eli kulutus nousee 29% ja tämän kun laskee hinnan erotuksena bensaan niin ei se taloudellisesti ole järkevää. Kaikki muut edut sitten ajaa lujaa ohi tuon taloudellisen näkökulman.
Parin moottorin kohdalta joo kokemus kulutukseen löytyy ja sellaiset joissa kapasiteetti polttoaineelle ei lopu kesken neljän vuoden ajalta. Tähän lisäksi myös kohtalaisen kokeneita ihmisiä eri osa-alueilta moottoreihin liittyen esim ihan turbohuollosta lähtien jossa todettu tuo huoltovälin lyhennyksen tarve jos haluaa lompakkoa säästää.Kerrotko nyt ihan omasta kokemukssestasi? Olen ajanyt paljon RE85:llä vapaasti hengittävällä MPI moottorisella autolla. Öljynpinta tikussa ei noussut, eikä laskenut. Toimii hyvin kylmässäkin kun ajaa moottorin säännöllisesti normaalilämpöiseksi.
Laskin että kulutus itselläni nousi ~25% verrattuna 98 oktaaniseen.
Onko sulla öljynlämmölle anturointi joka on riittävän luotettava vai luetko mittaristosta?
No niin eli tarkkuus luokka 20 asteen sisään. Se mittari nimittäin pönöttää 90 asteessa vaikka todellisuudessa on 74-98 asteen välillä jotain ja myöskään öljynlämpö ei ihan mene käsi kädessä veden lämmön kanssa vaan hyvin paljon hitaamminen nousee. Itsellä on tuossa uudessa koneessa suora anturointi eculle ja sitä myöden saan 0.1 asteen tarkkuudella lämmöt(tabletti mittariston edessä tarvittaessa hyödyllisellä informaatiolla) ja esim talvella ei tahdo edes nostaa lämpöjä yli 70 asteen normiajossa ja tuoki on osaltaan ihan polttoaineen ominaisuudesta johtuvia kun kone käy huomattavasti viileämpänä. Tuo viina helpotti itsellä lämpöjen karkailun radalla kun bensalla pysty ajaan maksimissaan kaks kierrosta ahvenistolla täysillä ja viinalla loppu ne ongelmatAinoastaan suuntaa antava vedenlämpötila mittari.
Öljy on ollut aina pois laskiessa öljyn näköistä eikä ole haissut viinalle tms. poikkeavalle.
Autossahan täytyy olla jotain vikaa, jos öljy ei lämpene normaalisti.
Eikö sen sinne lähemmäs 100 asteiseksi pidä lämmetä?
Tai sitten sillä ajetaan vain hyvin lyhyttä matkaa. Itse ajan maantiepainotteisesti.
Itselläni ollut käytössä pieni moottori ja toisinaan raskas kaasujalka, niin ei ole käynyt liika kylmänä.
No niin eli tarkkuus luokka 20 asteen sisään. Se mittari nimittäin pönöttää 90 asteessa vaikka todellisuudessa on 74-98 asteen välillä jotain ja myöskään öljynlämpö ei ihan mene käsi kädessä veden lämmön kanssa vaan hyvin paljon hitaamminen nousee.
En usko, että polttoaineella on suurta merkitystä tuohon. Paljonko lämpenee enemmän bensalla?Itsellä on tuossa uudessa koneessa suora anturointi eculle ja sitä myöden saan 0.1 asteen tarkkuudella lämmöt(tabletti mittariston edessä tarvittaessa hyödyllisellä informaatiolla) ja esim talvella ei tahdo edes nostaa lämpöjä yli 70 asteen normiajossa ja tuoki on osaltaan ihan polttoaineen ominaisuudesta johtuvia kun kone käy huomattavasti viileämpänä.
Nimenomaan polttoaine vaikuttaa ihan oleellisesti koska pakolämmöt putoaa. Bensalla heiluu yli 900 asteessa kun viinalla alle 800astetta ja ainoa muutos mitä omalla kohdalla tehtiin oli suuttimet ja softa. Ja aika iso ero jos pystyy bensalla vetään maks kaks kierrosta ahvenistoa kun viinalla moottorin lämmöt pysy kurissa. Mekaaninen vika ei siis ole kysymyksessä kun molempien moottoreiden kohdalla tuo öljyn lämpeäinen on tullut polttoaineen myötä ja en ole ainoa jolla on vastaavat ongelmat ollu ja sen takia moni jättää viinat talveksi pois myösEn usko, että polttoaineella on suurta merkitystä tuohon. Paljonko lämpenee enemmän bensalla?
Veikkaan, ettei paljoakaan enemmän. Sulla on muu ongelma tuon lämpenemisen kanssa.
Ei toki logattuna jääny vertailudataa mutta käytännössä oli kuitenki kokemus että aika hiton kauan meni että öljyt saavutti yli 87 asteen lämmön kun bensalla se nousi hitosti nopeammin. Aiemman moottorin kohdalla olisi vaatinu ecun lähettelyn etelään joskin kyse oli harrasteautosta niin ei ollu edes koko talvea ajossa. Tuon uuden moottorin kohdalla vedettiin säätöajoa niin sen takia oli viinalla.Mutta sulla ei ole mitään vertailu dataa etanolin ja bensiinin välillä liittyen öljyn lämpötilaan.
Vain pelkkää mutuilua.
Jos auto kävi talvella E85:llä alilämpöisenä, niin miksi et vaihtanut bensalle?
Tosin mulla taitaa olla kuitenki kokemus ihan takana 100% re85 litkulla joten hieman vakavampi kokemus kuin 30% seos bensan kanssa
VM 2004 Toyota Corolla.Mikä auto? Ei se huomaamatta ainakaan voi liian laihalle mennä, siitä tulisi vikailmoitus.
lukihäriöVM 2004 Toyota Corolla.
Puhun siis siitä, mikä tuntuma kuskilla jää kun ajaa autolla ero asetuksilla (ja polttoaineen kulutus litraa satasella siihen viereen).
Eco:lla auto kiihtyy selvästi hitaammin, vaikka kuinka painaa kaasupolkimen pohjaan samalla kulutus on pienempi. Otaksun siis että polttoainetta ei annostella yhtä suurissa määrin kuin Dynamicilla.
Ja sport-asetuksesta en itse huomannut eroa muualla kuin realisoituneessa kulutuksessa, eli tankatut litrat / ajetut kilometrit edellisen tankkauksen jälkeen.
Ei, missään normaalissa henkilöautossa ei ole laajakaista lambdaa, millä tuollaista säätöä voisi tehdä.Säätäisiköhän boxi seosta lähinnä lambda-alueen ulkopuolella?
Muutenhan liikkumavara on aika pieni ja auto alkaa herkästi herjaamaan väärästä seoksesta...
Ei, kun kaasupolkimen vastetta muutetaan, mikään muu ei muutu.
Ei, missään normaalissa henkilöautossa ei ole laajakaista lambdaa, millä tuollaista säätöä voisi tehdä.
Voisin lukea ilmeisesti hieman tarkemmin, puhuttiin etanoliboxin asetuksista, ei auton ajotiloistaVoitko vähän tarkentaa?
En pidättäisi hengitystä. Sen verran hyvin E85:n hinta tuntuu seuraavan muiden laatujen hintaa.Kohta saattaa E85 kannattaa taas rahallisestikin, kun bensan hinta on Israel & Iran riehumisen takia nousussa.
Jostain viime syksystä asti E85 hinta on pysynyt melko vakiona, kun taas bensa tuossa välissä halpeni. Näytti tuossa yksi päivä tankatessa siltä, että on palattu suunnilleen tuohon viime vuoden lopun tilanteeseen, kun bensa on taas kallistunut.En pidättäisi hengitystä. Sen verran hyvin E85:n hinta tuntuu seuraavan muiden laatujen hintaa.
Muistutetaan nyt, että tuo on vasta ennuste vaikka vaikuttaakin todennäköiseltä ainakin lyhytaikaisesti. Edellisestä viikkohintapohjasta @1,55 €/l on nyt neljä päivää ja bensan kuuluukin olla normaalien tekijöiden puolesta juhannusviikolla kalliimpaa kuin tavallisena perjantaina. Kun ainetta juuri nyt saa reilulla 1,7 €/l, emme voi vielä sanoa polttoaineiden kallistuneena. Paremminkin hinta on tähän hetkeen saakka laskenut.kun bensa on taas kallistunut.
esim vag:lla ollu vuosituhannen vaihteessa jo laajakaistalambdat käytössä me7.5 motronicin kanssaEi, missään normaalissa henkilöautossa ei ole laajakaista lambdaa, millä tuollaista säätöä voisi tehdä.
Eikö nuo custom hommat ole vain niissä kalliimmissa versioissa?Miten tohon eflexfuel plussaan saa sen custom ajotilan ? multa puuttuu se sieltä listasta. on vaan eco,dynamic ja sport. ilmestyykö se sinne jos sellasen onnistuu tekemään eflextunerilla vai tarkoittaako tuo että laitteen firmis on liian vanha?
Eikö nuo custom hommat ole vain niissä kalliimmissa versioissa?
Varmaan kannattaa tuon eflextunerin manuaali pdf ään tutustua. Liekö sillä tehdään säädöt vain valittuun ajotilaan.
sivuilla lukee
- Kierroslukuun perustuvat 2D-polttoainekartta