Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Onko muuten vielä tiedossa kuinka nyt etanolin hinta muuttuu elokuussa? Nouseeko sen hinta samallalailla kuin bensa ja diesel?
 
Onko muuten vielä tiedossa kuinka nyt etanolin hinta muuttuu elokuussa? Nouseeko sen hinta samallalailla kuin bensa ja diesel?
Etanolin vero nousi murto osan siitä mitä bensan. En muista nyt tarkkaan miten, oliko bensa tyyliin 7snt/l ja viina 1-2snt/l. Käytännössä viinan hinta silti lienee kiipeää bensan mukana entiseen tahtiin ja väliin jäävä voitto menee suoraan polttoainemyyjien taskuihin, eikä heijastu autoilijoille näkyviin hintoihin.
 
Onko kukaan kokeillutkin etanolia hybridien kanssa? Onko kaupunkikulutus noussut yhtä paljon?
 
Onko kukaan kokeillutkin etanolia hybridien kanssa? Onko kaupunkikulutus noussut yhtä paljon?

Eflexfuel facebook-sivu voisi olla hyvä paikka kysellä tuosta, siellä on ollut hybridimuunnoksiakin tehneitä.

Btw taas muuten hinnoittelun kukkanen Joensuussa.
Re85 1,156€ (*1,28=1,49768€)
95e10 1,415

IMG_20200302_085335.jpg
 
Joskus tainnu kysyäkkin mutta saako webastoa toimimaan etanolilla _todistetusti_ ?

jos ei saa niin se vesittää ainakin itellä loputkin halut käyttää tuota re85:stä.

Ainakin Thermotop C/Z EI toiminut kun lantrasin Audi 80:iin jonkunverran etanolia tankkiin. Auto toimi hyvin mutta Webasto ei.
 
Etanolin vero nousi murto osan siitä mitä bensan. En muista nyt tarkkaan miten, oliko bensa tyyliin 7snt/l ja viina 1-2snt/l. Käytännössä viinan hinta silti lienee kiipeää bensan mukana entiseen tahtiin
ja väliin jäävä voitto menee suoraan polttoainemyyjien taskuihin, eikä heijastu autoilijoille näkyviin hintoihin.

Näin on vaarassa käydä, tarvittaisiin enemmän kilpailua.
 
Näin on vaarassa käydä, tarvittaisiin enemmän kilpailua.
Tai siis kilpailua ylipäätään. Nythän sitä ei ole ollenkaan.

Markkinamekanismista tähän asiaan on turha toivoa apua. Kyllä se apu tarvittaisiin poliitikoilta niin kauan, kuin biokomponentti on kalliimpaa.
Tokihan meillä on vihreiden puheenjohtajan ja nykyisen sisäministerin mies, joka työkseen vastaa ison energiayhtiön NEOTin biokomponenttikaupasta (sekä osto että myynti) ja siitä, että NEOT täyttää jakeluvelvoitteen.
Voisi kai ajatella, että ainakin siellä asiantuntemusta varmasti valuu ihan perheen sisällä politiikkaankin.
 
Mites nuo muutossarjat, niitä on ilmeisestikään monta eri valmistajaa. Onkos käytännössä kuinka suuria eroja valmistajien kesken?
 
Nyt on hinnat vakiosemalla siinä asennossa että seuraava tankkaus tehdäänkin 95E10 laadulla :mad:
Valitettavasti.
 
Nyt on hinnat vakiosemalla siinä asennossa että seuraava tankkaus tehdäänkin 95E10 laadulla :mad:
Valitettavasti.

Sama ongelma Pirkanmaalla jo useamman viikon ajan. Juuri eilen tankkailin lähi-abc:lta bensaa 1,459 €/l kun viinasta pyydettiin 1,199 €/l (=1,534 €/l 95E10-hinnoissa) :confused2:.
 
Itselläkin meni 98E tankki täyteen viikko sitten, vajaan 5kk E85 ajojen jälkeen (auton ostin reilu 5kk sitten).

Tossa Joensuun ST1:llä oli E85 1.16x €/L vielä joku päivä sitten.
 
Laitoin sähköpostia useammallekkin St1 päälikölle hinnoitteluun liittyen, josko heitä kiinnostaisi vastata.
Postaan tänne jos mitään kuuluu.:hmm:

Liekkö tulee samaa kuin sähköyhtiöiltä liittyen energianhinnan korotuksiin: oli niin kuiva kesä, vettä ei ole paljon, joudutaan korottamaan. Satoi paljon, vettä liikaa, joudutaan korottamaan.
 
”Biopolttoaineet eivät pärjää omillaan
Etanolin valmistus maksaa noin 2-3 kertaa niin paljon kuin bensiinin valmistaminen raakaöljystä. Kustannuksiin vaikuttavat etenkin raaka-aine ja prosessienergia. Biodieselin valmistaminen öljykasveista on puolestaan 2 kertaa niin kallista kuin dieselin tuottaminen raakaöljystä. Biopolttoaineet eivät siis sellaisenaan pysty kilpailemaan fossiilisten polttoaineiden kanssa.”
 
Tuo nyt oli jonkin konsulttifirman selvitys joka oli varmaan tilaustyö, maksaja määrää lopputuloksen.
 
Tuo nyt oli jonkin konsulttifirman selvitys joka oli varmaan tilaustyö, maksaja määrää lopputuloksen.
Mutta ei se muuta tämän hetken tilannetta mihinkään.
Fossiilinen yksinkertaisesti on halvempaa valmistaa. Lisäksi kun markkinoilla on niukkuutta biopolttoaineiden puolella jakeluvelvoitteen asteittainen kiristäminen on johtanut siihen, että erityisesti suomalaiset energiayhtiöt ovat jo jonkin aikaa syyttäneet Nestettä ja UPM:ää HVO-dieselin riistohinnoittelusta, ja vaikkapa lainvalmistelun asiantuntijalausunnoissaan pitäneet sitä yhtenä ongelmallisimmista tekijöistä jakeluvelvoitteen nostamisaikatauluille.

Se mikä tuossa paperissa oli kummallista, oli lopun kappale, että kysymys olisi siitä, millaisia valintoja kuluttaja tekee. Isossa kuvassa se ei ole - ei ainakaan niin kauan, kun poliitikkojen toimesta jakeluvelvoite asetetaan riittävän kunnianhimoiselle tasolle ja sanktiomaksut riittävän korkeiksi niin, että jakeluvelvoitteen täyttämiselle ei ole järkevää vaihtoehtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Josko ne hallitsevat viher-piipertäjät haluaisivat oikeasti vihreätä yhteiskuntaa eli laskisivat veron vaikka puoleen.

Sitten kun E85 + MyDiesel tulee reilusti halvemmaksi ajella kuin fossiilisilla niin jopas olisi vuosiksi työpiikkiä kun liki kaikki haluaisivat muuttaa ajoneuvonsa Etanolia syöväksi.

Edes osan, vaikka miljoonankin auton muuttaminen parin vuoden sisällä loisi sellaiset työmarkkinat ajo-neuvojen muuttajille että oksat pois.
 
Josko ne hallitsevat viher-piipertäjät haluaisivat oikeasti vihreätä yhteiskuntaa eli laskisivat veron vaikka puoleen.

Sitten kun E85 + MyDiesel tulee reilusti halvemmaksi ajella kuin fossiilisilla niin jopas olisi vuosiksi työpiikkiä kun liki kaikki haluaisivat muuttaa ajoneuvonsa Etanolia syöväksi.

Edes osan, vaikka miljoonankin auton muuttaminen parin vuoden sisällä loisi sellaiset työmarkkinat ajo-neuvojen muuttajille että oksat pois.


tässä hölmölässä ei tulla tuota tajuamaan koskaan.

Sipilä tuon melkein jo älysi pari vuotta sitten, mutta eipä se asia etene.
 
Mika Anttonen yllätttäen vastaili lähettämiini posteihin ja viimeinen vastaus oli:

"Ymmärrän hyvin. Kotimainen, ympäristöystävällinen, jätteistä valmistettu, 80% CO2-vähenemän omaava tuotehan täytyisi olla aina myös kaikista halvin. Yritämme parhaamme, että tähän pääsemme mahdollisimman usein"

Joten ei tuo vastaus nyt oikein asiaa parempaan suuntaan vie.
 
Eikö teistä joku, kun olette niin hyvin perillä tästä asiasta, niin voisi tehdä kansalaisaloitteen? Pienempien päästöjen puolesta järki hintaan, ilman että joudutaan luopumaan polttomoottoreista tai jotain...
 
tässä hölmölässä ei tulla tuota tajuamaan koskaan.
Sipilä tuon melkein jo älysi pari vuotta sitten, mutta eipä se asia etene.

Asia ei ole yksinkertainen, mutta kyllä se etenee koko ajan.
On kuitenkin hyvä huomata, että biokomponentin lisääminen sekoitevelvoitteena ja puhtaiden uuden sukupolven biopolttoaineiden tuominen laajempaan jakeluun itse asiassa nostaa pumppuhintoja. Tämä siksi, että vaikka kansallisesti tuettaisiinkin biopolttoaineteollisuutta, on maailmanmarkkinoilla kuitenkin niukkuutta ja niin tukku- kuin kuluttajahinnatkin määräytyvät koko markkina-alueen ja/tai globaalin hinnan mukaisiksi.
Lisäksi suomalaisen tuotannon tukeminen niin, että se kohdentuisi juuri suomalaisille markkinoille ja siten vaikuttaisi suomalaiseen hintatasoon, olisi EU:n silmissä kiellettyä valtiontukea.

Sekoitevelvoitteen lisääminen asteittain 30 prosenttiin nykyisestä kahdestakymmenestä arvioidaan siis nostavan pumppuhintoja keskimäärin n. 7 sentillä/litra.
Vielä 2010 tienoilla tosin arvioitiin että velvoitteen prosentin nosto on aina n. sentti lopputuotteen hinnassa. Tuossa toki teknologinen kehitys ja volyymin kasvu on jo lähes kolmasosalla tehostanut, se näkyy siis siinä, että arvioitu korotusvaikutus on nyt 7 eikä 10 snt.

Tässä juuri Sipilän hallituksen käynnistämä selvitys aiheesta. Ja nykyhallitushan on etenemiseen sitoutunut siten, että vuonna 2030 biokomponentin jakeluvelvoite tosiaan on 30%, kun se nyt on 20%.

Sen kuitenkin siis maksaa viime kädessä kuluttaja, tietysti.

 
Viimeksi muokattu:
Josko ne hallitsevat viher-piipertäjät haluaisivat oikeasti vihreätä yhteiskuntaa eli laskisivat veron vaikka puoleen.
Bioetanoli T:n (tuotettu jätteistä tai tähteistä taikka syötäväksi kelpaamattomasta selluloosa-aineksesta tai lignoselluloosasta) senttipohjainen kokonaisvero sisältäen huoltovarmuusmaksun kylläkin on jo ennestään alle puolet (34,93 snt/litra) fossiilisen moottoribensiinin (70,25 snt/litra) verosta.
 
Ei tuohon ongelmaan paljoo politiikka auta vaan noppa pitäisi heittää auton valmistajille kun ei kukaan enää tee edes etanolilla käyviä autoja. Sama tahtoo olla kaasu puolella ellei jotain litrasta vag romua välttämättä halua. Ja ongelma kun uudemmat autot alkaa järjestään olla suorasuihku koneita joihin ei oikeen muutossarjaakaan saa niin vähemmistö tyytyy museo autoiluun etanolin kanssa. Itseä kiinnostelisi kovasti jokin bensa etanoli kaasu kulkine mutta eipä liikaa valinnan vapautta ole markkinoilla.
 
Ei tuohon ongelmaan paljoo politiikka auta vaan noppa pitäisi heittää auton valmistajille kun ei kukaan enää tee edes etanolilla käyviä autoja. Sama tahtoo olla kaasu puolella ellei jotain litrasta vag romua välttämättä halua. Ja ongelma kun uudemmat autot alkaa järjestään olla suorasuihku koneita joihin ei oikeen muutossarjaakaan saa niin vähemmistö tyytyy museo autoiluun etanolin kanssa. Itseä kiinnostelisi kovasti jokin bensa etanoli kaasu kulkine mutta eipä liikaa valinnan vapautta ole markkinoilla.

Se johtui nimenomaan juuri poliittisesta päätöksenteosta, että EU-alueella uusien flexfuel-autojen myynti loppui.
Ja siksi vain poliittinen päätöksenteko sen voisi palauttaa.
 
Se johtui nimenomaan juuri poliittisesta päätöksenteosta, että EU-alueella uusien flexfuel-autojen myynti loppui.
Ja siksi vain poliittinen päätöksenteko sen voisi palauttaa.
Juuri tuota hainkin, ei ole kuluttajista kiinni paljonko on valtiollinen kulutus. Valtion se pitää tehdä joku ratkaiseva muutos.
 
Eflexfuel facebook-sivu voisi olla hyvä paikka kysellä tuosta, siellä on ollut hybridimuunnoksiakin tehneitä.

Btw taas muuten hinnoittelun kukkanen Joensuussa.
Re85 1,156€ (*1,28=1,49768€)
95e10 1,415

IMG_20200302_085335.jpg

Jos on kallista E85, niin on tuo bensakin melko "halpaa"..
 
Tullu tosta bensa jo lisää alaspäin.
Raakaöljyn hinta kun on ollu näin alhaalla viimeksi joulukuussa 2018. Se korona, se korona...
 
”Biopolttoaineet eivät pärjää omillaan
Etanolin valmistus maksaa noin 2-3 kertaa niin paljon kuin bensiinin valmistaminen raakaöljystä. Kustannuksiin vaikuttavat etenkin raaka-aine ja prosessienergia. Biodieselin valmistaminen öljykasveista on puolestaan 2 kertaa niin kallista kuin dieselin tuottaminen raakaöljystä. Biopolttoaineet eivät siis sellaisenaan pysty kilpailemaan fossiilisten polttoaineiden kanssa.”

Aika vanha juttu... Mutta kaikki saadaan toki kannattamaan riittävällä vero-ohjauksella, sähköautoilukin. :)
 
Puolittaa tai poistaa viinan veron. Ongelma ratkaistu. Ei näy valtion kassassa koska viinakäyttäjiä on vähän. Vihreämmäksi kuitenkin muuttuis ajaminen niillä ketkä sitä käyttää.
 
Vieläkö joku E85 ajelee, jos ei nyt sitten turbo virivehkeestä ole kyse? Eihän tuossa hinnassa ole enää mitään tolkkua. Ps. kerran olin Saabisti, mutta parannuin.
 
Puolittaa tai poistaa viinan veron. Ongelma ratkaistu. Ei näy valtion kassassa koska viinakäyttäjiä on vähän. Vihreämmäksi kuitenkin muuttuis ajaminen niillä ketkä sitä käyttää.
Tuo toimisi noin, jos markkinoilla olisi riittävästi tai liikaa bioetanolia tarjolla.
Nyt kun tuotantokapasiteettia ei ole tarpeeksi (vaikka koko ajan rakennetaankin lisää), ei vero-ohjaus toimi.
Bioetanolin vero on nykyisin alle puolet fossiilisen bensiinin verosta, mutta sekä tuotantokustannukset että markkinahinta taas selvästi korkeampi.
Siksi yhteiskunnan tasolla on pääasialliseksi ohjauskeinoksi on valittu biopohjaisten sekoitevelvoite (nyt 20% kaikesta oltava biopohjaisia, tavoite 2030 30%, seuraava kiristys vuonna 2022), ja hyväksytty ajatus siitä, että se nostaa pumppuhintoja. Sanktio yritetty laittaa sellaiseksi, että se pakottaa tuotantokapasiteetin lisäämiseen. Tästähän on puolueiden kesken ollut konsensus jo pitkään.

Toki itsekin mieluummin näkisin mieluummin bioetanolin halvempana ihan jo omaa kukkaroa ajatellen. Mutta tämä nykyinen ohjauskeino on sellainen, että bioetanolilla ajaminen tulee bensiiniä edullisemmaksi silloin, kun öljyn maailmanmarkkinahinta vie bensiinin pumppuhinnat ylös.
Ja taas kalliiksi, jopa kannattamattomaksi, tilanteissa missä öljy on halpaa, kuten nyt on.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo toimisi noin, jos markkinoilla olisi riittävästi tai liikaa bioetanolia tarjolla.
Nyt kun tuotantokapasiteettia ei ole tarpeeksi (vaikka koko ajan rakennetaankin lisää), ei vero-ohjaus toimi.
Bioetanolin vero on nykyisin alle puolet fossiilisen bensiinin verosta, mutta sekä tuotantokustannukset että markkinahinta taas selvästi korkeampi.
Siksi yhteiskunnan tasolla on pääasialliseksi ohjauskeinoksi on valittu biopohjaisten sekoitevelvoite (nyt 20% kaikesta oltava biopohjaisia, tavoite 2030 30%, seuraava kiristys vuonna 2022), ja hyväksytty ajatus siitä, että se nostaa pumppuhintoja. Sanktio yritetty laittaa sellaiseksi, että se pakottaa tuotantokapasiteetin lisäämiseen. Tästähän on puolueiden kesken ollut konsensus jo pitkään.

Toki itsekin mieluummin näkisin mieluummin bioetanolin halvempana ihan jo omaa kukkaroa ajatellen. Mutta tämä nykyinen ohjauskeino on sellainen, että bioetanolilla ajaminen tulee bensiiniä edullisemmaksi silloin, kun öljyn maailmanmarkkinahinta vie bensiinin pumppuhinnat ylös.
Ja taas kalliiksi, jopa kannattamattomaksi, tilanteissa missä öljy on halpaa, kuten nyt on.
Miksi tuo viinan hinta sitten nousi pysyvästi 20snt syksyn aikana ja bensan ei? Miksi tuotanto on yhtäkkiä kalliimpaa? Eiköhän sielä vedetä välistä.

Sopiihan se toki hyvin että bensa ois 1.80 ja viina 1.20. Tämä myös toivottavasti on tulevaisuus.
 
Miksi tuo viinan hinta sitten nousi pysyvästi 20snt syksyn aikana ja bensan ei? Miksi tuotanto on yhtäkkiä kalliimpaa? Eiköhän sielä vedetä välistä.
Sopiihan se toki hyvin että bensa ois 1.80 ja viina 1.20. Tämä myös toivottavasti on tulevaisuus.
Öljyn hinta kun kääntyy taas nousuun ja se pian tuleva fossiilisten veronkorotus iskee, tuo voi hyvinkin tod.näk. olla tulevaisuus.

Bioetanolin kanssa luulen, että toisin päin kuin esitit. Eli St1 (ja siten myös ABC) on tätä sekoitevelvoittetta täyttääkseen joutunut myymään bioetanolia alihintaan. Sekoitevelvoitteessa jätepohjainen bioetanoli lasketaan tuplana.

Nopealla tsekkauksella vanhin ajankohta, jolloin bioetanolin hinta on käynyt samoissa kuin nyt löytyy syksyltä 2012. (Tässä välissä mentiin toki useampi vuosi mukavalla n. 90 snt - 100 snt hinnalla.)

Edit. Hinnan nousu tullee kasvamaan vielä suuremmaksi, kts. s.50 arvio kehittynyt etanoli.
 

Liitteet

  • A6526A5F-EA09-428C-8E9D-3E05FEDD67CB.jpeg
    A6526A5F-EA09-428C-8E9D-3E05FEDD67CB.jpeg
    250,8 KB · Luettu: 54
Viimeksi muokattu:
Olisikohan parempi jos olisi paljon E85 käyttäjiä, eli kannattaisiko laittaa eFlexfuelin tarra ikkunaan? :)
 
Onko etanolihybridi siis jo taakse jäänyttä polttoainetaloutta, ollut tietenkin kokonaispäästöjen kannalta, nyt siis jo polttoainetaloudenkin!?
 
Raakaöljyn hinta sitten pudota ropsahti noin kolmanneksen. Mitenhän tämä heijastuu bensan pumppuhintoihin?

Kai sitä minimipalkkaisena 100km päivässä ajelevana tulee etanolia Saabiin tankattua, vaikka olisi kalliimpaakin. On sitä vihreästä sähköstäkin tullut aina maksettua, enkä usko etteikö sen kysynnän kasvulla nollasta kohti sataa olisi ollut mitään vaikutusta lisääntyneeseen uusiutuvien tuotantoon. Eikä sillä paskaduunilla kuitenkaan rikastumaan pääse vaikka satasen kuussa polttoaineesta säästäisikin.
 
Raakaöljyn hinta sitten pudota ropsahti noin kolmanneksen. Mitenhän tämä heijastuu bensan pumppuhintoihin?

Kai sitä minimipalkkaisena 100km päivässä ajelevana tulee etanolia Saabiin tankattua, vaikka olisi kalliimpaakin. On sitä vihreästä sähköstäkin tullut aina maksettua, enkä usko etteikö sen kysynnän kasvulla nollasta kohti sataa olisi ollut mitään vaikutusta lisääntyneeseen uusiutuvien tuotantoon. Eikä sillä paskaduunilla kuitenkaan rikastumaan pääse vaikka satasen kuussa polttoaineesta säästäisikin.

En nyt oikein ymmärtänyt ajatusta, minimipalkkaiselle satasen säästö ei kelpaa, itselleni ainakin kelpaa.
Tuo vihreä sähkö on kyllä iso vedätys, eikös siitä maksa vain vihreät eliittikansalaiset jotka ei halua muuta kuin maksattaa kaikki kulut vähiten asaitsevilla. Haluaisivat kieltää autot köyhiltä ja itse ajavat taksilla toisten piikkiin.
 
En nyt oikein ymmärtänyt ajatusta, minimipalkkaiselle satasen säästö ei kelpaa, itselleni ainakin kelpaa.

Tuo vihreä sähkö on kyllä iso vedätys, eikös siitä maksa vain vihreät eliittikansalaiset jotka ei halua muuta kuin maksattaa kaikki kulut vähiten asaitsevilla. Haluaisivat kieltää autot köyhiltä ja itse ajavat taksilla toisten piikkiin.
No RE85:llä ajaminen ja vihreä sähkö ovat samanlaisia "kusetuksia". Lyhyellä aikavälillä valinnalla ei ole mitään merkitystä kokonaisuuteen. Jos ostat uusiutuvilla tuotettua sähköä niin sitten teollisuuden tai muiden kuluttajien käyttämä uusiutuvien osuus on vain pienempi ja fossiilisten suurempi. Tai jos ajat etanolilla, niin paine kasvattaa sen osuutta perusbensassa kasvaa hitaammin ja bensa-autoilijat ajavat fossiilisemmalla polttoaineella. Pitkällä tähtäimellä katson kulutusvalinnoilla kuitenkin olevan merkitystä tulevaisuuden investointipäätöksiin, ohjautuvatko pääomat päästöttömään vai korkeapäästöiseen energiaan.

Se että pienituloinen tai varsinkin suurituloinen valitsee saastuttavan vaihtoehdon pienen henkilökohtaisen edun vuoksi on juuri maapallon ilmastonmuutoksen, resurssipulan, kuudennen joukkosukupuuton yms. juurisyy.

Mutta tosiaan argumentti siitä että RE85 ajaminen on vain kusetus jolla ostetaan hyvää omaatuntoa, on ihan validi etenkin lyhyellä tähtäimellä ja kun etanolikäyttöiset autot eivät ole lisääntymässä vaan katoamassa.
 
Saastevaatimukset autojenkin osalta ohjaavat valmistajia. Polttiksella ei päästä edes tämän vuoden 95 g/km CO2 päästöihin tai vaadittaviin hiukkaspäästöihin.
"Sähköautolla jopa 70 % pienemmät päästöt – Suomen Ilmastopaneeli kehitti autolaskurin päästöjen ja kustannusten vertailuun
Dieselkielto leviää britteihinkin – Bristol aikoo kieltää kaikki dieselit 2021 - Testissä olleiden dieselautojen suodattimien puhdistuksen aikaiset hiukkaspäästöt nousivat 32 - 115 -kertaa suuremmiksi kuin mihin ne nousevat normitesteissä, joissa päästöjä ei mitata suodattimien puhdistuksen aikana lainkaan." Tekniikka ja talous
Vähintään ladattava hybridi on jo tämänvuotisten normien alittamiseen oltava valmistajilla se päätuote, etteivät sakkomaksut ala paukkumaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 195
Viestejä
4 863 985
Jäsenet
78 616
Uusin jäsen
Kappe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom