Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Etanolin vero nousi murto osan siitä mitä bensan. En muista nyt tarkkaan miten, oliko bensa tyyliin 7snt/l ja viina 1-2snt/l. Käytännössä viinan hinta silti lienee kiipeää bensan mukana entiseen tahtiin ja väliin jäävä voitto menee suoraan polttoainemyyjien taskuihin, eikä heijastu autoilijoille näkyviin hintoihin.Onko muuten vielä tiedossa kuinka nyt etanolin hinta muuttuu elokuussa? Nouseeko sen hinta samallalailla kuin bensa ja diesel?
Etanolin vero nousi murto osan siitä mitä bensan. En muista nyt tarkkaan miten, oliko bensa tyyliin 7snt/l ja viina 1-2snt/l. Käytännössä viinan hinta silti lienee kiipeää bensan mukana entiseen tahtiin
ja väliin jäävä voitto menee suoraan polttoainemyyjien taskuihin, eikä heijastu autoilijoille näkyviin hintoihin.
Tai siis kilpailua ylipäätään. Nythän sitä ei ole ollenkaan.Näin on vaarassa käydä, tarvittaisiin enemmän kilpailua.
Mites nuo muutossarjat, niitä on ilmeisestikään monta eri valmistajaa. Onkos käytännössä kuinka suuria eroja valmistajien kesken?
Nyt on hinnat vakiosemalla siinä asennossa että seuraava tankkaus tehdäänkin 95E10 laadulla
Valitettavasti.
Laitoin sähköpostia useammallekkin St1 päälikölle hinnoitteluun liittyen, josko heitä kiinnostaisi vastata.
Postaan tänne jos mitään kuuluu.![]()
Mutta ei se muuta tämän hetken tilannetta mihinkään.Tuo nyt oli jonkin konsulttifirman selvitys joka oli varmaan tilaustyö, maksaja määrää lopputuloksen.
Josko ne hallitsevat viher-piipertäjät haluaisivat oikeasti vihreätä yhteiskuntaa eli laskisivat veron vaikka puoleen.
Sitten kun E85 + MyDiesel tulee reilusti halvemmaksi ajella kuin fossiilisilla niin jopas olisi vuosiksi työpiikkiä kun liki kaikki haluaisivat muuttaa ajoneuvonsa Etanolia syöväksi.
Edes osan, vaikka miljoonankin auton muuttaminen parin vuoden sisällä loisi sellaiset työmarkkinat ajo-neuvojen muuttajille että oksat pois.
tässä hölmölässä ei tulla tuota tajuamaan koskaan.
Sipilä tuon melkein jo älysi pari vuotta sitten, mutta eipä se asia etene.
Bioetanoli T:n (tuotettu jätteistä tai tähteistä taikka syötäväksi kelpaamattomasta selluloosa-aineksesta tai lignoselluloosasta) senttipohjainen kokonaisvero sisältäen huoltovarmuusmaksun kylläkin on jo ennestään alle puolet (34,93 snt/litra) fossiilisen moottoribensiinin (70,25 snt/litra) verosta.Josko ne hallitsevat viher-piipertäjät haluaisivat oikeasti vihreätä yhteiskuntaa eli laskisivat veron vaikka puoleen.
Ei tuohon ongelmaan paljoo politiikka auta vaan noppa pitäisi heittää auton valmistajille kun ei kukaan enää tee edes etanolilla käyviä autoja. Sama tahtoo olla kaasu puolella ellei jotain litrasta vag romua välttämättä halua. Ja ongelma kun uudemmat autot alkaa järjestään olla suorasuihku koneita joihin ei oikeen muutossarjaakaan saa niin vähemmistö tyytyy museo autoiluun etanolin kanssa. Itseä kiinnostelisi kovasti jokin bensa etanoli kaasu kulkine mutta eipä liikaa valinnan vapautta ole markkinoilla.
Juuri tuota hainkin, ei ole kuluttajista kiinni paljonko on valtiollinen kulutus. Valtion se pitää tehdä joku ratkaiseva muutos.Se johtui nimenomaan juuri poliittisesta päätöksenteosta, että EU-alueella uusien flexfuel-autojen myynti loppui.
Ja siksi vain poliittinen päätöksenteko sen voisi palauttaa.
”Biopolttoaineet eivät pärjää omillaan
Etanolin valmistus maksaa noin 2-3 kertaa niin paljon kuin bensiinin valmistaminen raakaöljystä. Kustannuksiin vaikuttavat etenkin raaka-aine ja prosessienergia. Biodieselin valmistaminen öljykasveista on puolestaan 2 kertaa niin kallista kuin dieselin tuottaminen raakaöljystä. Biopolttoaineet eivät siis sellaisenaan pysty kilpailemaan fossiilisten polttoaineiden kanssa.”
Vieläkö joku E85 ajelee, jos ei nyt sitten turbo virivehkeestä ole kyse? Eihän tuossa hinnassa ole enää mitään tolkkua. Ps. kerran olin Saabisti, mutta parannuin.
Tuo toimisi noin, jos markkinoilla olisi riittävästi tai liikaa bioetanolia tarjolla.Puolittaa tai poistaa viinan veron. Ongelma ratkaistu. Ei näy valtion kassassa koska viinakäyttäjiä on vähän. Vihreämmäksi kuitenkin muuttuis ajaminen niillä ketkä sitä käyttää.
Miksi tuo viinan hinta sitten nousi pysyvästi 20snt syksyn aikana ja bensan ei? Miksi tuotanto on yhtäkkiä kalliimpaa? Eiköhän sielä vedetä välistä.Tuo toimisi noin, jos markkinoilla olisi riittävästi tai liikaa bioetanolia tarjolla.
Nyt kun tuotantokapasiteettia ei ole tarpeeksi (vaikka koko ajan rakennetaankin lisää), ei vero-ohjaus toimi.
Bioetanolin vero on nykyisin alle puolet fossiilisen bensiinin verosta, mutta sekä tuotantokustannukset että markkinahinta taas selvästi korkeampi.
Siksi yhteiskunnan tasolla on pääasialliseksi ohjauskeinoksi on valittu biopohjaisten sekoitevelvoite (nyt 20% kaikesta oltava biopohjaisia, tavoite 2030 30%, seuraava kiristys vuonna 2022), ja hyväksytty ajatus siitä, että se nostaa pumppuhintoja. Sanktio yritetty laittaa sellaiseksi, että se pakottaa tuotantokapasiteetin lisäämiseen. Tästähän on puolueiden kesken ollut konsensus jo pitkään.
Toki itsekin mieluummin näkisin mieluummin bioetanolin halvempana ihan jo omaa kukkaroa ajatellen. Mutta tämä nykyinen ohjauskeino on sellainen, että bioetanolilla ajaminen tulee bensiiniä edullisemmaksi silloin, kun öljyn maailmanmarkkinahinta vie bensiinin pumppuhinnat ylös.
Ja taas kalliiksi, jopa kannattamattomaksi, tilanteissa missä öljy on halpaa, kuten nyt on.
Öljyn hinta kun kääntyy taas nousuun ja se pian tuleva fossiilisten veronkorotus iskee, tuo voi hyvinkin tod.näk. olla tulevaisuus.Miksi tuo viinan hinta sitten nousi pysyvästi 20snt syksyn aikana ja bensan ei? Miksi tuotanto on yhtäkkiä kalliimpaa? Eiköhän sielä vedetä välistä.
Sopiihan se toki hyvin että bensa ois 1.80 ja viina 1.20. Tämä myös toivottavasti on tulevaisuus.
Olisikohan parempi jos olisi paljon E85 käyttäjiä, eli kannattaisiko laittaa eFlexfuelin tarra ikkunaan?![]()
Nyt on hinnat vakiosemalla siinä asennossa että seuraava tankkaus tehdäänkin 95E10 laadulla
Valitettavasti.
Ohhoh mites nyt tähän hintaan? En ole tommoseen hintaan nähnyt varmaan puoleen vuoteen.Täällä Kouvostoliitossa re85 1.02€/l.
Täällä Kouvostoliitossa re85 1.02€/l.
Pahasti vanhentunut mukahauska nimitys Kouvolalle.Kouvostoliitossa?
Raakaöljyn hinta sitten pudota ropsahti noin kolmanneksen. Mitenhän tämä heijastuu bensan pumppuhintoihin?
Kai sitä minimipalkkaisena 100km päivässä ajelevana tulee etanolia Saabiin tankattua, vaikka olisi kalliimpaakin. On sitä vihreästä sähköstäkin tullut aina maksettua, enkä usko etteikö sen kysynnän kasvulla nollasta kohti sataa olisi ollut mitään vaikutusta lisääntyneeseen uusiutuvien tuotantoon. Eikä sillä paskaduunilla kuitenkaan rikastumaan pääse vaikka satasen kuussa polttoaineesta säästäisikin.
No RE85:llä ajaminen ja vihreä sähkö ovat samanlaisia "kusetuksia". Lyhyellä aikavälillä valinnalla ei ole mitään merkitystä kokonaisuuteen. Jos ostat uusiutuvilla tuotettua sähköä niin sitten teollisuuden tai muiden kuluttajien käyttämä uusiutuvien osuus on vain pienempi ja fossiilisten suurempi. Tai jos ajat etanolilla, niin paine kasvattaa sen osuutta perusbensassa kasvaa hitaammin ja bensa-autoilijat ajavat fossiilisemmalla polttoaineella. Pitkällä tähtäimellä katson kulutusvalinnoilla kuitenkin olevan merkitystä tulevaisuuden investointipäätöksiin, ohjautuvatko pääomat päästöttömään vai korkeapäästöiseen energiaan.En nyt oikein ymmärtänyt ajatusta, minimipalkkaiselle satasen säästö ei kelpaa, itselleni ainakin kelpaa.
Tuo vihreä sähkö on kyllä iso vedätys, eikös siitä maksa vain vihreät eliittikansalaiset jotka ei halua muuta kuin maksattaa kaikki kulut vähiten asaitsevilla. Haluaisivat kieltää autot köyhiltä ja itse ajavat taksilla toisten piikkiin.