Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. Eikös niitä ole tehtaaltakin tullut flexifueleina? Itse tutkin joskus Boran soveltuvuutta muutokselle ja muutaman foorumikeskustelun perusteella boran/golfin/octavian bensapumppu ei ainakaan kestä kuin ehkä kaksi tankillista viinaa. Toki pumpun voi vaihtaa, mutta tuntuu jo vähän liian suurelta operaatiolta.

Onko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta, niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.
 
Onko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta, niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.
Ja omalla kohdalla autoistani tuon Almeran ei olisi pitänyt kestää edes 95E10 bensaa ;)
Alkuperäisellä polttoainepumpulla vielä mennään.
Täällähän muuten taisi jollain muullakin, joka on vielä minua kauemman ajellut etanolilla, olla samanlainen Almera.

Huom. Motonetista nyt muuten hyvään hintaan! 249€
6C03094E-AB60-4519-8B01-E475D243077A.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta, niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.
RE85 konversio Boraan - ffp

Tuota topikkia muistelen lukeneeni. Siellä kerrotaan boran pumpun lauenneen noin viikon kuluttua viinalla läträämisen aloittamisesta. Samassa ketjussa joku kertoo myös seattinsa pumpun hajonneen. En sitten tiedä mikä noista menee ja voisiko asiaa auttaa lisäämällä polttoaineen sekaan esim. Redline SI-alcoholia liukasteeksi.
 
Focus (ja Fordit yleensä) taitaakin olla melkein valmiita etanolille. ?

Ainakaan 2015 valmistettu 3-pyttyinen ecoboosteri ei ollut silloin aikanaan, ei ole nyt ollut tarvetta tarkistaa. Mallille ei ollut saatavilla konversiosarjaa, ei ollut muistaakseni sopiva.
 
RE85 konversio Boraan - ffp

Tuota topikkia muistelen lukeneeni. Siellä kerrotaan boran pumpun lauenneen noin viikon kuluttua viinalla läträämisen aloittamisesta. Samassa ketjussa joku kertoo myös seattinsa pumpun hajonneen. En sitten tiedä mikä noista menee ja voisiko asiaa auttaa lisäämällä polttoaineen sekaan esim. Redline SI-alcoholia liukasteeksi.

Kuten sanoin vanhoissa autoissa voi ne alkuperäiset pumput hajota ihan vaan iän ja kilometrien takia. Toki kait vag on voinut tässäkin asiassa kusta hommat. Yleensä pumput ei vaan hajoa heti, kaveripiirissä kuitenkin melko moni ajellut vakiopumpuilla ilman ongelmia, kyseessä ei tosin vag tuotokset.
 
RE85 konversio Boraan - ffp

Tuota topikkia muistelen lukeneeni. Siellä kerrotaan boran pumpun lauenneen noin viikon kuluttua viinalla läträämisen aloittamisesta. Samassa ketjussa joku kertoo myös seattinsa pumpun hajonneen. En sitten tiedä mikä noista menee ja voisiko asiaa auttaa lisäämällä polttoaineen sekaan esim. Redline SI-alcoholia liukasteeksi.

Ainakin IV koppa Golffi 1.4l koneella kesti e85 ajoa hienosti 3kk aikoinaan kun Unisettingsillä säädin sen toimimaan e85:lla.
Tuntui jopa ripeämmältä E85:lla kuin 95:lla tai 98:lla.
 
Onko muka jossain autossa oikeasti sellainen pumppu, että hajoaisi parin tankillisin jälkeen? Melko monet ajavat ihan vakiopumpulla volvolla/opelilla/bmw:llä. Kun puhutaan yli 10v autosta,
niin alkuperäinenpumppu voi hajota ihan milloin vaan oli sitten bensaa tai viinaa tankissa.

No mä olen ajanut vanhalla Nissan Almeralla RE85:llä 150tkm, kokonaismittarilukeman lähennellessä 390tkm. Ja alkuperäinen pumppu siellä edelleen surisee. :D
 
No mä olen ajanut vanhalla Nissan Almeralla RE85:llä 150tkm, kokonaismittarilukeman lähennellessä 390tkm. Ja alkuperäinen pumppu siellä edelleen surisee. :D

Kyllähän se voi hyvin kestää vaikka koko auton iän, pointti oli, että vanhemmassa autossa se voi hajota ihan vanhuuttaa. Monet on ajaneet sillä alkuperäisellä pumpuolla vuosia viinallakin, joten suurimmassa osassa autoista se pumppu kestää myös viinaa.
 
Alkuperäistä pumppua ei kannata mennä vaihtamaan uuteen tarvikkeeseen, jos ajaa RE85, ei ne kestä sen paremmin. :hmm:
 
Alkuperäistä pumppua ei kannata mennä vaihtamaan uuteen tarvikkeeseen, jos ajaa RE85, ei ne kestä sen paremmin. :hmm:
Tän voi vahvistaa ainakin saappipuolelta. Alkup bensalle tarkotettu pumppu kestää lähes parhaiten, viinallekkin tarkoitetut aftermarkettipumput laukeavat nopsempaan ja odottamatta monilla...
 
Vanha Audi A6:teni (C5) on isälläni kulkenut vuodesta 2016 etanolilla ja sillä rullattu reilu 100tkm sen jälkeen. Ei ole kertaakaan koskettu polttoainejärjestelmän osiin, eikä ole mitään hajonnutkaan. Ei voi siis kyllä väittää että jotenkin mystisesti VAG pumput vaan leviäisi joka tapauksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Vai nouseeko lainkaan? Mikä päivä noi hinnat nyt nousi niin tietää mennä tankille?
 
Onko tietoa? Saako Audi A4 CJEB 125kW TSFI:n muunnettua myös etanolille. Muunnossarjat eivät lupaa.
 
Onko vielä tietoa nouseeko ensi viikolla etanolin hinta kuinka paljon?
Bensa-osuuden vero nousee, niin varmasti nousee myös re85 hinta.
Vero kuitenkin nousee vain vähän toista senttiä litra re85/e85eko:ssa, että vaikutusta ei välttämättä etanolin hinnoissa sillä tavalla edes huomaa, kun hinnoissa on eroa muutenkin jo niin, että esim. täällä mun mökkikunnassa saa 0.919€/litra ja asuinkaupungissa on 1.089€/l (tankille.fi).

95e10 kohdalla on kuitenkin tilanne toisin päin. Eli se on asuinkaupungissani halvempaa, kuin täällä mökkipaikkakunnalla.

En ole koskaan oikein päässyt kiinni siihen, mikä on bioetanolin hinnoitteluperuste. Kilpailu tai markkinalogiikka se ei voi olla, kun kaikki bioetanoli myös ABC:lla on ST1 tuottamaa.
Kenties jonkinlainen tankkauspisteen rakennus-/remontti-/ylläpitokustannusten tasaaminen pitkällä tähtäimellä ja logistiikkakulu yhdistettynä biokomponentin ja raakaöljyn hintavaihteluihin.

Varmaan myydään jopa tappiolla, jotta saadaan sekoitevelvoitetta täytettyä?
 
Keväästä lähtien olen ajanut 95E10 bensalla, mutta nyt tuli tankattua E85 säiliöön kun oli jo kannattavuus plussan puolella. Pumppu on 15v vanha alkuperäinen josta viinalla on ajettu 2,5 v, vielä toimii hyvin.
 
Miten bioetanolin kävi polttoaineen veronkorotuksessa?




Polttoaineen valmisteverotusta korotettiin hallitusohjelman mukaisesti 1.8.2020. Kyseessä oli polttoaineen valmisteverotuksen indeksitarkistus, jossa moottoribensiinin valmistevero nousi noin 5,71 senttiä per litra ja kestävän bioetanolin 1,05 senttiä per litra. Mittarihinnoissa laskennallinen kasvu on suurempi koska hintoihin lasketaan mukaan arvonlisävero, ja E85 -polttoaineessahan on tunnetusti myös bensiiniä, joten sen osuus vaikuttaa myytävän polttoaineen kokonaishintaan.

Polttoaineen valmisteverotus perustuu kahteen erilliseen verokomponenttiin, jonka pohjalta vero lasketaan; energiasisältöveroon ja hiilidioksidiveroon. Kestävän bioetanolin energiasisältö on alhaisempi kuin moottorinbensiinin ja kun etanoli on valmistettu jätteistä, sen laskennallinen hiilidioksidiarvo on nolla. Yleisesti voidaan siis sanoa, että fossiilisten polttoaineiden ja kestävän bioetanolin hintaero kasvoi jälleen bioetanolin hyväksi.

Polttoaineiden hinnoissa on kuitenkin voimakkaita eroja alueellisesti. E85 -polttoaineen hintoihin vaikuttaa muun muassa alueellinen kilpailu ja etanolin kysyntä ja saatavuus, joten veronkorotuksen lopulliset vaikutukset voidaan arvioida vasta pitemmällä aikajänteellä. Keskimääräinen veronkorotuksen vaikutus mittarihintoihin on noin 2–3 senttiä per litra kun otetaan huomioon arvonlisävero ja muut maksut.

Vaikka etanolin kulutus on korkeampi, niin on selvää kuitenkin se, että tulet säästämään entistä enemmän rahaa myös jatkossa, kun ajat E85-polttoaineella ja samalla teet todellisen ilmastoteon.

Voit käydä arvioimassa omia säästömahdollisuuksiasi osoitteessa Eko E85 | Polttoaineet | FI | ABC-asemat .

Vilhartti Hanhilahti
Toiminnanjohtaja
Etanoliautoilijat ry

 
Aika iso ero on hinnoissa tällä hetkellä, tai kun toissapäivänä tankkasin. RE85 1.038 ja 95E 1.38 euroa litralta. Nyt kelpaa taas olla juopottelevan auton omistaja.
 
Paljonko hintaeron pitikään olla, että kannattaa tankata RE85 ?

Etanolin energiasisältö on 28-prosenttia pienempi verrattuna moottoribensiiniin, eli tuon erotuksen verran teoriassa menee enemmän ainetta per palotapahtuma. Riippuu autosta paljonko oikeasti enemmän menee. Ja tästä saa sen kertoimen millä pitää etanolin hinta kertoa, että saa vertailuarvon.

Itsellä ei hinnalla juuri merkitystä, kunhan on halvempaa.
 
Saabin aikana laskin että 0,83€ on suhde. Eli kaupungissa etanolilla 12,8l/100km ja bensalla 10,2, matkalla 10,0 ja bensalla 7,8. Noin lukuja ja raskaalla kaasulla. Muutos oli halpa 150€. Nythän sillä ei saa kuin hieman hymyä.
 
Etanolin energiasisältö on 28-prosenttia pienempi verrattuna moottoribensiiniin, eli tuon erotuksen verran teoriassa menee enemmän ainetta per palotapahtuma. Riippuu autosta paljonko oikeasti enemmän menee. Ja tästä saa sen kertoimen millä pitää etanolin hinta kertoa, että saa vertailuarvon.

Itsellä ei hinnalla juuri merkitystä, kunhan on halvempaa.

eli siis etanolin hinta * 1,28

vai etanolin hinta / 0,72
 
Lisäksi mikäli E85-polttoaineen seossuhteet vaihtelevat merkittävän osankin siitä, paljonko voisivat vaihdella, energiasisältökin vaihtelee jonkin verran.
 
Eipä siinä taida ikinä 85-prosenttista seosta olla, joten 28% on jonkinlaisella varmuuskertoimella varustettu luku. Omassa autossa anturi on näyttänyt maksimissaan 78-prosenttista menovettä.
 
Suhde on näköjään lähempänä 0,9. (12,8*1,1)/(10,2*1,5). Jos RE85 on alle €, niin kannattavampaa. Turbolle lisäheppojen(180>230) ja väännön(280>400)kanssa.
 
Aivan törkeää ainakin Jyväskylän seudulle.Juuri tuo 1.254, on jo kalliimpaa kuin 98, joka oli 1.58.Siis juuri tuolla 1.28kertoimella.En muutenkaan ymmärrä sitä, miksi hinta pitää sitoa raakaöljyn hintaan kun sillä tuotteella ei ole raakaöljyn kanssa muuta tekemistä kuin se 10-20% bensiiniä joukossa.
 
Etanolin energiasisältö on 28-prosenttia pienempi verrattuna moottoribensiiniin, eli tuon erotuksen verran teoriassa menee enemmän ainetta per palotapahtuma. Riippuu autosta paljonko oikeasti enemmän menee. Ja tästä saa sen kertoimen millä pitää etanolin hinta kertoa, että saa vertailuarvon.

Itsellä ei hinnalla juuri merkitystä, kunhan on halvempaa.

Verrattuna 95E10 vai 98E5 ?
 
Aivan törkeää ainakin Jyväskylän seudulle.Juuri tuo 1.254, on jo kalliimpaa kuin 98, joka oli 1.58.Siis juuri tuolla 1.28kertoimella.En muutenkaan ymmärrä sitä, miksi hinta pitää sitoa raakaöljyn hintaan kun sillä tuotteella ei ole raakaöljyn kanssa muuta tekemistä kuin se 10-20% bensiiniä joukossa.
Osa ihmisistä luulee E85:n olevan aina halvempaa kun tuijottaa pelkkää pumppuhintaa, joten tankkaavat iloisesti helvetin kallista etanoliseosta. Kate kohdallaan :)

Jyväskylässä on tainnut olla pitkään maan halvimmat hinnat E85:llä, mikähän siellä on nyt sotkenut kuviot.
 
Nyt onkin hyvä tilaisuus tankata välillä 95:sta. Nykyautoni tosin ei muuta syökkään.
 
Erikoinen ilmiö paikallisella kylmäasemalla, viime viikolla hinnat nousi ja E95 maksoi 1,50 litra ja E85 nousi hintaan 1,10. Tänään bensiinien ja dieselien hinnat oli pudonneet sentin litralta ja etanoli oli pudonnut 8 senttiä (ei haittaa) :-) eli E85 putosi siihen missä olikin, mutta muut ei.
Tammikuusta ollut E85 käyttäjä, mersun B170 vm2006 autona ja kaikki on toiminut vallan mainiosti. Kulutus nurkka-ajossa 10,1L. Bensaa meni 8-9L sataselle, sinällään tuo kulutuksen nousu ihan toleranssissa.
 
Tammikuusta ollut E85 käyttäjä, mersun B170 vm2006 autona ja kaikki on toiminut vallan mainiosti. Kulutus nurkka-ajossa 10,1L. Bensaa meni 8-9L sataselle, sinällään tuo kulutuksen nousu ihan toleranssissa.

Mitä muutoksia tehty, jotta toimii kunnolla?
 
Pelkkä muutossarja on laitettu.

Riippuu pitkälti moottorista miten sietää etanolia. Rouvan 1.4 206 ei käynnisty kunnolla pelkällä e85:lla, vaikka asennettu eflexifuel-sarja. Voi johtua vanhoista tulpista, tai sitten vain nuuka moottori. Itsellä 406 v6:lla ja vain bensapainetta nostettu, niin pelaa hienosti.
 
Viime ”talvena” vaati 4 starttausta kylmänä kuuden asteen pakkasessa, kun ei ollut kunnollista moottorilämmitintä (säteilylämmitin). Jos sovellus näytti polttoaineseokselle alle 65% niin lähti aina ekalla käyntiin, eli jos oli vähän bensaa joukossa. Tulevaksi talveksi laitan pumpullisen lämmittimen ja kokeilen miten pärjää läpi talven pelkällä etanolilla.
 
Riippuu pitkälti moottorista miten sietää etanolia. Rouvan 1.4 206 ei käynnisty kunnolla pelkällä e85:lla, vaikka asennettu eflexifuel-sarja. Voi johtua vanhoista tulpista, tai sitten vain nuuka moottori. Itsellä 406 v6:lla ja vain bensapainetta nostettu, niin pelaa hienosti.
Sitä kylmäkäynnistystä voi tietääkseni muuttaa siellä flexfuel sarjan asennuspaikalla, nehän kai pääsee siihen boxiin sisään. Tulpat kannattaa kyllä vaihtaa, mutta ei tarvii mitään erikoistulppia, normaalit riittää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 175
Viestejä
4 863 426
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom