Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Se nimenomaan ihmetyttää, että miksei näitä suorasuihkutteisia multifuel-malleja ole tehdastekoisena tuotu markkinoille kuin ihan yksittäisiä malleja? Luulisi että korkeamman oktaaniluvun ja paremman jäähdytyskapasiteetin (kun etanolia ruiskutetaan enemmän kuin bensaa) takia tuo olisi hyvinkin käypäistä näille pikkuturboille.

Ilmeisesti sitten laskettu että suorasuihkutuskone polttaa jo bensiininkin niin hyvin, ettei kannata tuo Flexfuel-kikkailu kerta sitä menee vastaavasti enemmän. Toki maailma jää siinä samalla pelastumatta.
 
Minua ihmetyttää, miksi ylipäänsä kaikki normaalit bensakoneet eivät vuonna 2020 toimi millä tahansa etanolin seossuhteella jo ihan valmistajan lupauksena.
 
Se nimenomaan ihmetyttää, että miksei näitä suorasuihkutteisia multifuel-malleja ole tehdastekoisena tuotu markkinoille kuin ihan yksittäisiä malleja? Luulisi että korkeamman oktaaniluvun ja paremman jäähdytyskapasiteetin (kun etanolia ruiskutetaan enemmän kuin bensaa) takia tuo olisi hyvinkin käypäistä näille pikkuturboille.

Ilmeisesti sitten laskettu että suorasuihkutuskone polttaa jo bensiininkin niin hyvin, ettei kannata tuo Flexfuel-kikkailu kerta sitä menee vastaavasti enemmän. Toki maailma jää siinä samalla pelastumatta.

Oletettavasti syy löytyy talouspuolelta; Viinalle on liian pienet markkinat, että kannattaisi nähdä vaivaa koneiden optimointiin. Lisäksi markkinoinnissa sähkö vetää paljon paremmin, joten kehityspaukut laitetaan siihen.

Sinänsä pienten ja varsin korkeaviritteisten (jopa 200 Nm/l) bensakoneiden kannalta tuo flexfuelihan olisi varsin järkevä muutos. Näissä LSPI/"supernakutus" on ihan oikea ongelma, jonka vuoksi esim. ecoboosteista on halkeillut mäntiä.

Myös kylmäpäästöissä voi olla haasteita, kun etanoli ei tykkää höyrystyä ja sylinteriin pitää kuitenkin saada palokelpoinen seos. Tämä saadaan nykyisellään aikaan ruiskuttamalla reilusti ylimääräistä, jolloin sylinteriin saadaan riittävästi herkästi haihtuvia komponentteja.
 
On niitä viina-autoja aikoinaan myyty uutena monen eri merkin toimesta,siis ruotsissa...

Saab,Volvo,VW, Ford, Renault , Dacia, Citroen ja muutama muu pieniä määriä, Skoda, Opel

Suomessa näitä ole kyllä myyty.
 
On niitä viina-autoja aikoinaan myyty uutena monen eri merkin toimesta,siis ruotsissa...

Saab,Volvo,VW, Ford, Renault , Dacia, Citroen ja muutama muu pieniä määriä, Skoda, Opel

Suomessa näitä ole kyllä myyty.
Suomessa uutena myyty multi- tai flexfuelina ainakin Fordia, Renua, Daciaa ja Volkkaria.
 
Vaasa Kivihaka St1 - 95 E 10 1,354 ja E85 1,136. Joten ei viinaa Hynysen tankkiin näillä hinnoilla :mad:
 
Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
 
Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
No on kyllä! Tuo 1,26 kyllä lopettaa käytön. On täälläkin bensan hinta laskenut, E95 1,38 E85 1,04. Ihmeellistä hinnoittelua. Olen seuraillut paikallista aakkosasemaa niin hinta vaihtuu päivittäin, seuraakohan se jotain maailmanmarkkinahintaa automaattisesti? Parhaimmillaan aamun ja illan ero ollut 18s/L E95:lla. Tiistain olen todennut edullisimmaksi päiväksi tankata, viikonlopuksi ja ennen arkipyhiä nousee hinnat aina.
 
Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
Täällä Kouvolassa tosiaan re85 0,991€/l paikallisel st1-kylmäasemal. Kattelee näitä hintoja muualla ni ei todellakaan ollu huono valinta etanoli v50 täälläpäin.:)
 
Forssan seudulla vakaa 1,039 jo useamman viikon.
Pakkasaamuja alkaa ilmestyä, TT-Thermolla 45min lämmitetyn moottorin lämpötilaksi Flexfuel-sovellus näytti tänä aamuna 35astetta, auton mittari näytti yli 40. Varsin hyvä lämmitin näyttää olevan.
 
Liikenne- ja viestintäministeriön Fossiiliittoman liikenteen tiekartta- työryhmän selvityksessä mainittiin, että ”varmistetaan ajoneuvoihin tehtyjen konversioiden huomioiminen verotuksessa”. Tätä odotellessa
 
Liikenne- ja viestintäministeriön Fossiiliittoman liikenteen tiekartta- työryhmän selvityksessä mainittiin, että ”varmistetaan ajoneuvoihin tehtyjen konversioiden huomioiminen verotuksessa”. Tätä odotellessa
Hyvä suunta, mutta eiköhän tämäkin onnistuta pilaamaan jotenkin niin, että huomioidaan vain jälkikäteen tehdyt (valtion tukemat) konversiot ja tehdas-flexifueleille jää luu käteen :facepalm:
 
Hyvä suunta, mutta eiköhän tämäkin onnistuta pilaamaan jotenkin niin, että huomioidaan vain jälkikäteen tehdyt (valtion tukemat) konversiot ja tehdas-flexifueleille jää luu käteen :facepalm:

Ei kun päinvastoin. Ne kotimuutokset on kuitenkin vain "virityksiä" joten eihän sellaista sovi tukea. Ja tehdasvalmiisiin ei tule tukea. Koska se ei käy..
 
Ei kun päinvastoin. Ne kotimuutokset on kuitenkin vain "virityksiä" joten eihän sellaista sovi tukea. Ja tehdasvalmiisiin ei tule tukea. Koska se ei käy..
Jos valtio on maksanut 200€ tukea näille ”virityksille” ja ne on voinut katsastaa laillisiksi niin on ihme jos mahdollinen verohuomio ei näitä koskisi, mutta Suomen politiikassa ja päätöksenteossa kaikki on kyllä mahdollista. Näin vietäisiin kyllä pohja pois ilmastoperusteiselta päästöjen vähennykseltä.
 
Pitkästä aikaa taas meni viinaa tankkiin kun Vaasan Kivihaan St1:sellä oli hinta pudonnut alaspäin, nyt oli 1,08e/l joten auttoi päätöksen teossa, viereisellä ABC asemalla 11c kalliimpaa.
Pistin alkuviikosta tulikiven katkuista postia kun St1 ajaa porukat tankkaamaan bensaa mainiten etten välttämättä tankka teiltä mitään polttoainetta ellei hintapolitiikka muutu.
 
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.
 
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.

Polttoainesuodattimen vaihto puenen ajosuoritteen jälkeen etanolin tankkauksen jälkeen. Muutoin kovaa ajoa. Normaalin öljynvaihto-ohjelman mukainen öljyn vaihto (~10tkm).

Oletko tarvittavat muutokset tehnyt liittyen lisääntyneeseen polttoaineen kulutukseen (suuttimet/paineennosto/muutossarja)?

Parissa autossa ajanut 50/50 sekoitussuhteella ilman muutoksia. Nyt kahdessa autosaa muutoksia tehty ja täysin e85:lla. Toisessa muutossarja ja toisessa polttoainelinjan painetta nostettu.
 
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.
Tein omassa autossa erikoisen havainnon nyt 10tkm E85 ajelun jälkeen. 95E10 bensalla moottoriöljyyn muodostui melko paljon ”smetanaa” ja siitä netissä paljon keskustelua olen lukenutkin. Nyt E85 käytössä sitä ei ole tullut, epäilyni oli E85 käytön alettua, että tulisi enemmän. Ajomatkat on samaa työssä ja kaupassa käyntiä, ei juurikaan mitään pitempiä matka-ajoja eli auton käyttötapa ei ole muuttunut. Ennen sitä töhnää oli mittatikun yläosassa ja öljynlisäysaukon putkessa, nyt ei ollenkaan. Öljyt on olleet välillä eri merkkisiä, mutta aina vähintään SN laatuluokan öljyjä.
 
Moottorin tyyppivioista riippuen sen selvittäminen mitä ko. motti sanoo viinaan. Jotkut koneet ei sano mitään, toinen mylly voi olla parin tankillisen jälkeen jumissa kun karstat lähtee liikkeelle. Öljyt ainakin vaihtasin parin tankin jälkeen autosta riippumatta jos suodattimeen kertyy jotain ylimäärästä.
 
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.

Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.
 
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.

Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.

Toisaalta taas alun öljynvaihtorumban jälkeen karstaa ei enää koneeseen ainakaan lisää tule. Hieno esimerkki @Bapsu viestissä, pari tankkia viinaa.
Lisätään muistutus 9-3/9-5 t7 öljypohjasta kun ajettu pari tankillista viinalla:
1589666681110.png

Verrokkina sitten @Kidov viesti, kun ajoa on takana jo 10tkm. Öljysihti kuin uusi.
Tässä kuva 400tkm ajetun V6 2.8 4motion Passatin öljysihdistä, kun ajoa etanolilla takana 10tkm.

IMG_20190501_133508.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.

Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.
Se ei ole käyttäjävika jos kone on teknisesti suunniteltu väärin ja huohotus toimii huonosti. Valmistajan öljynvaihtovälin noudattaminen ei tokikaan ole varmuus sille ettei ongelmia tulisi, kuten Saab on osoittanut.

99% autoista tätä ongelmaa ei tosiaan ole jos huolenpito on ollut hyvää. Sen sijaan huolenpidon laiminlyönnillä vastaavia tuloksia saadaan varmasti jokaisessa autossa.
Toisaalta taas alun öljynvaihtorumban jälkeen karstaa ei enää koneeseen ainakaan lisää tule. Hieno esimerkki @Bapsu viestissä, pari tankkia viinaa.


Verrokkina sitten @Kidov viesti, kun ajoa on takana jo 10tkm. Öljysihti kuin uusi.
Juurikin näin, etanoli itsessäänhän ei karstaa synnytä, se vaan poistaa aluksi ne vanhat sonnat koneesta. Sihdin tarkastus kerran on siis täysin riittävä toimenpide, kunhan kone on tämän jälkeen ollut puhdas. Saabin koneissa sihtiä on tyhjätty useampaankin otteeseen viinalla ajon alkamisen jälkeen, kun ei se kaikki sieltä aina kerralla ulos tule.
 
Nyt E95 1,342 ja E85 1,049. Sattuu hauskasti, että etanolin hinta kerrottuna 1,28 on juuri tuo 1,342 :confused2:
Alkaako korona taas vaikuttamaan bensan hintaan laskevasti?
 
Nyt E95 1,342 ja E85 1,049. Sattuu hauskasti, että etanolin hinta kerrottuna 1,28 on juuri tuo 1,342 :confused2:
Alkaako korona taas vaikuttamaan bensan hintaan laskevasti?
”Öljy on ollut yhtä halpaa viimeksi toukokuussa.”
 
Re85 hinnassa -5snt/litra jo tuntuu.

Mobiilitankkaajille 5 snt/l alennusta tämän viikon ajan!​
Oletko jo kokeillut mobiilitankkausta? Nyt se kannattaa! Saat 15.11.2020 saakka -5snt/l alennusta polttoaineesta kun tankkaat St1 Way -sovelluksella St1- tai Shell-asemalla. Mobiilitankata voit St1- ja Shell-automaattiasemilla sekä palvelevien asemien merkityillä automaattimittareilla.
”​
 
Kovin heittelee bensan hinta, eilen E95 oli jo 1,31€/L ja tänään 1,41€/L. S-Ryhmän asiakkaana pääsee myös 5s/L alennukseen joka kuukausi aika helposti.
 
Kovin heittelee bensan hinta, eilen E95 oli jo 1,31€/L ja tänään 1,41€/L. S-Ryhmän asiakkaana pääsee myös 5s/L alennukseen joka kuukausi aika helposti.
900 euron ostoilla / kk, eli jos on isompi perhe ruokittavana tai tulee pirusti ajokilsoja. ;)
 
Viimeksi muokattu:
900 euron ostoilla / kk, eli jos on isompi perhe ruokittavana tai tulee pirusti ajokilsoja. ;)
Kyllähän tuota ilman lapsilaumaakin, jos vaan laittaa kunnolla haisemaan. Monella foorumilaisella kerrotaan olevan sellainen aiemmin muropalkaksikin kutsuttu vähän tuuheampi duunaripalkka, ja osalla lienee myös sen mukaiset kulutustottumukset. Äkkiäkös sitä poonusta kertyy erilaisista autojen, moottoripyörien, veneen ja kakkosveneen tankkauksista ja vakuutuksista, vaikka ruokaa ostaisi vain ravintoloista ja hallista. Osa saattaa kehdata ostaa Prismastakin.;)
 
900 euron ostoilla / kk, eli jos on isompi perhe ruokittavana tai tulee pirusti ajokilsoja. ;)
Meitä on kaksi aikuista ja yksi teini perheessä, tuo 900€ ylittyy joka kuukausi. Ei syödä ulkona vaan tehdään ruokaa kotona. Aina olen ihmetellyt tuota ruoan kalleutta.
 
Njaaha, mukavasti laajenee etanolin tankkausverkosto oman liikkumispiirin sisällä. Kannuksessa on jo mittari toiminnassa, Ylivieskassa taitaa säiliö olla montussa, mutta tankkauskentän viimeistelyä odotellaan.
ABC-asemia molemmat, joten kilpailun puutteessa hintataso pysyy esim. Kokkolan St-ykkösiä korkeammalla. S-kortti toki löytyy, niin saattaa tulla noillakin asemilla asioitua.
 
Njaaha, mukavasti laajenee etanolin tankkausverkosto oman liikkumispiirin sisällä. Kannuksessa on jo mittari toiminnassa, Ylivieskassa taitaa säiliö olla montussa, mutta tankkauskentän viimeistelyä odotellaan.
ABC-asemia molemmat, joten kilpailun puutteessa hintataso pysyy esim. Kokkolan St-ykkösiä korkeammalla. S-kortti toki löytyy, niin saattaa tulla noillakin asemilla asioitua.
Ei ole olemassakaan bioetanolikilpailua. St1 omistaa kaikki kotimaiset tuotantolaitokset, ST1 ja SOK omistavat yhdessä tukkujakelija NEOTin, sekä molemmat ketjut ST1 ja ABC myyvät samaa tavaraa.
 
Ekaksi, hieman epäilen tuota saman tavaran myymistä: Edelliset 20 täyttä tankillista (60-62 litraa) paikalliselta Shell -asemalta, auton etanoliadaptaatio näyttää tasaista 85%. Viikko sitten tankkasin viereiseltä aakkosasemalta 54 litraa, adaptaatio putosi 80 prosenttiin.
En nyt yhden tankkauksen perusteella ala vänkäämään etanolin seostuksesta, mutta tällähetkellä tilanne on tämä :confused:

Tokaksi, kyllähän nykyäänkin etanolin asemakohtaisissa hinnoissa on niin paljon eroa, että jotain kilpailua on menossa. Ehkä sitten yrittäjät höyläävät katetta selkänahastaan, en tiedä.

Tuli mieleen kesälomareissu vuosimallia 2017 itäsuomeen ajellessa. Jossain Jyväskylän eteläpuolella, Toivakan paikkeilla ehkä, RE85 hinta etukortilla oli 0,690e/l. Saman päivän aikana reitille sattui asemia, joissa sama liemi (siis periaatteessa :asif: ) kustansi 1,1xxe/l.
Minähän olin tietty matkalla Saab 9-5 -mallisella autolla, jossa oli Maptun Stage 4 -viritykset, ainoastaan korkeaoktaaniselle bensiinille.

Hivenen vieläkin sapettaa tuo 0,6 alkuinen hinta jota en päässyt hyödyntämään, tämän 9 vuotta kestäneen etanoliautoilun halvin oma tankkaus on jotain 0,74xe/l.
 
Eflexfuel näyttää 77%:sta seosta, kun pelkkää E85 tankissa, aakkostankilla käyn aina.
 
Njaaha, mukavasti laajenee etanolin tankkausverkosto oman liikkumispiirin sisällä. Kannuksessa on jo mittari toiminnassa, Ylivieskassa taitaa säiliö olla montussa, mutta tankkauskentän viimeistelyä odotellaan.
ABC-asemia molemmat, joten kilpailun puutteessa hintataso pysyy esim. Kokkolan St-ykkösiä korkeammalla. S-kortti toki löytyy, niin saattaa tulla noillakin asemilla asioitua.
Hienoa, että jakeluverkkoa vielä laajennetaan, kun jossain on jo povattu E85 polttoaineelle aika huonoa tulevaisuutta. Sähköautohypetys on niin kovaa, että biopolttoaineet jää jalkoihin, vai jääkö? Mielenkiintoista seurata miten ilmastotavoitteisiin päästään, lisääntyykö biopolttoaineiden käyttö vai miten kansa pystyy ostamaan sähköautoja. Meidän perheessä ”ykkösautoksi” valittiin vielä diesel, kun autokantaa piti päivittää. Vähällä se kulkee ja 1300km pääsee tankillisella (näytön mukaan), käyttövoimaveroa tietysti joutuu maksamaan, mutta hankintahinta vain puolet pienen sähköauton hinnasta. Diesel on iso farkku.
 
Mielenkiintoista seurata miten ilmastotavoitteisiin päästään, lisääntyykö biopolttoaineiden käyttö vai miten kansa pystyy ostamaan sähköautoja.
Jos ihan oikeasti pitäisi liikenteen päästöjä leikata, niin pitäisi lisätä kannustimia biopolttoaineiden käyttöön esimerkiksi verotuksellisin keinoin, mutta en pidättäisi hengitystä että näin tapahtuisi.

Itse olen etanoliautoillut nyt syyskuun lopusta lähtien, kun hain Ruotsista BioPower-Saabin. Siellä kiinnitin huomiota siihen, että E85 ja 95E maksoivat käytännössä saman verran, mutta silti etanoliautoilu on siellä perin suosittua, osaako joku selittää miksi? Saako siellä jotain helpotusta verotuksessa tms?
 
Jos ihan oikeasti pitäisi liikenteen päästöjä leikata, niin pitäisi lisätä kannustimia biopolttoaineiden käyttöön esimerkiksi verotuksellisin keinoin, mutta en pidättäisi hengitystä että näin tapahtuisi.

Itse olen etanoliautoillut nyt syyskuun lopusta lähtien, kun hain Ruotsista BioPower-Saabin. Siellä kiinnitin huomiota siihen, että E85 ja 95E maksoivat käytännössä saman verran, mutta silti etanoliautoilu on siellä perin suosittua, osaako joku selittää miksi? Saako siellä jotain helpotusta verotuksessa tms?

Yhteiskunnan kannalta rakennetut kannustimet Suomessa:

1) on sekoitevelvoitteen jatkuva kiristyminen (kaikesta myydystä polttoaineesta x prosenttia oltava biopohjaista joko sekoitettuna bensaan, dieseliin tms. tai omana tuotteenaan kuten biodiesel tai Re85 bioetanoli+bensa).

2) on snt/litra verotus vrt. bensiini.

3) on kuluttajan 200€ muutostuki, joka näemmä valitettavasti muutaman vuoden viipeellä siirtyikin sitten laitteiston hintaan ainakin eFlexfuel osalta.

Suurimmat ongelmat on biokomponentin valmistuskustannukset, sekä jossain vaiheessa eteen tuleva kiertotalousraaka-aineiden ja sivuvirtojen raaka-aineen loppuminen kesken.
Puun, viljan tai halpojen viinien käyttäminen olisi hölmöläisen peiton jatkamista - jota tosin muualla maailmassa tehdään valitettavan paljon.

Esim. St1 Anttonen on siirtänyt katseensa jo Power-to-X teknologia kehitykseen tuon raaka-aineniukkuuden vuoksi.
 
Huvittaa tämä Suomen päästöaskartelu joka ei vaikuta mitää globaalisti. Fossiilisten polttoaineiden käytöstä johtuvat maailman CO2-päästöt ovat noin 32 gigatonnia. Suomen osuus siitä on 0,14 prosenttia eli runsaan promillen luokkaa silti Suomessa ollaan ihan hysteerisiä tämän kanssa.
 
Jos ihan oikeasti pitäisi liikenteen päästöjä leikata, niin pitäisi lisätä kannustimia biopolttoaineiden käyttöön esimerkiksi verotuksellisin keinoin, mutta en pidättäisi hengitystä että näin tapahtuisi.

Itse olen etanoliautoillut nyt syyskuun lopusta lähtien, kun hain Ruotsista BioPower-Saabin. Siellä kiinnitin huomiota siihen, että E85 ja 95E maksoivat käytännössä saman verran, mutta silti etanoliautoilu on siellä perin suosittua, osaako joku selittää miksi? Saako siellä jotain helpotusta verotuksessa tms?
Siellä on yleensä ottaen historiallisesti ollut edullisempaa tankata etanolipolttoainetta, aivan samoin kuin Suomessa. 2015-2018 E85:n verottomuus oli vähän katkolla, jolloin oli usein halvempaa ajaa bensalla.

Havaintosi veikkaisin kertovan samantapaisista hintahäiriöistä kuin Suomessakin tänä vuonna esiintyneet.
 
Lisäksi etanoliautoilu saattaisi olla suosittua siksi, että korkeaseosetanolia on ollut Ruotsissa pitkään saatavilla(en tiedä kuinka yleisesti aluksi) ja sen polttoaineen litravero tosiaan tuli vasta 2015(ja poistui taas kokonaan).

Tai sitten siksi, että siellä on ainakin ollut liikenteessä paljon kivasti etanolilla viritettynä kulkevia autoja, joihin aine vaan sopii vaikka maksaisi käytössä saman. Eihän ne suomalaisetkaan saabistit säästön takia etanolia tankkaa. Tällaisia autoja on tietenkin vähemmistö "etanoliautoista", mutta kyllä sen uuden etanolihopan ostaa helpommin kun naapuri ajaa vanhalla saappaalla etanolilla vs. jos ei edes tiedosta että on muitakin nestepolttoaineita kuin bensa ja diesel.

Nopea tutkimus paljastaa myös, että jakeluasemia on perustettu lupauksella ja ilmeisesti jollain tuella paikkakunnille jo hyvin pienen asiakaskunnan takia. Myös julkishallinto on jossain vaiheessa suosinut flexifuelia ajoneuvohankinnoissa. Lisäksi E85:n jakelu on Ruotsissa Suomeakin pakotetumpaa siten, että isompien myyntipaikkojen täytyy pitää sinistä letkua.

Siellähän se häiriö näkyy. Syys-lokakuussa on varmaan ollut hetkellisesti suunnilleen samoissa kuin bensa, nyt taas melko edullista kuten yleensä. Mikä lie syynä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 171
Viestejä
4 863 140
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom