Viimeksi kun Ruotsin puolella kävin, oli hintaero about sama kuin meillä.Lisäksi etanoliautoilu saattaisi olla suosittua siksi, että korkeaseosetanolia on ollut Ruotsissa pitkään saatavilla(en tiedä kuinka yleisesti aluksi) ja sen polttoaineen litravero tosiaan tuli vasta 2015(ja poistui taas kokonaan).
Tai sitten siksi, että siellä on ainakin ollut liikenteessä paljon kivasti etanolilla viritettynä kulkevia autoja, joihin aine vaan sopii vaikka maksaisi käytössä saman. Eihän ne suomalaisetkaan saabistit säästön takia etanolia tankkaa. Tällaisia autoja on tietenkin vähemmistö "etanoliautoista", mutta kyllä sen uuden etanolihopan ostaa helpommin kun naapuri ajaa vanhalla saappaalla etanolilla vs. jos ei edes tiedosta että on muitakin nestepolttoaineita kuin bensa ja diesel.
Nopea tutkimus paljastaa myös, että jakeluasemia on perustettu lupauksella ja ilmeisesti jollain tuella paikkakunnille jo hyvin pienen asiakaskunnan takia. Myös julkishallinto on jossain vaiheessa suosinut flexifuelia ajoneuvohankinnoissa. Lisäksi E85:n jakelu on Ruotsissa Suomeakin pakotetumpaa siten, että isompien myyntipaikkojen täytyy pitää sinistä letkua.
Siellähän se häiriö näkyy. Syys-lokakuussa on varmaan ollut hetkellisesti suunnilleen samoissa kuin bensa, nyt taas melko edullista kuten yleensä. Mikä lie syynä?
Etanoli 10-11 kruunua litra pumpuilla ja 95 13-14 kruunua / litra.
Kruunu on n. 10.3 eurosenttiä.