Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Lisäksi etanoliautoilu saattaisi olla suosittua siksi, että korkeaseosetanolia on ollut Ruotsissa pitkään saatavilla(en tiedä kuinka yleisesti aluksi) ja sen polttoaineen litravero tosiaan tuli vasta 2015(ja poistui taas kokonaan).

Tai sitten siksi, että siellä on ainakin ollut liikenteessä paljon kivasti etanolilla viritettynä kulkevia autoja, joihin aine vaan sopii vaikka maksaisi käytössä saman. Eihän ne suomalaisetkaan saabistit säästön takia etanolia tankkaa. Tällaisia autoja on tietenkin vähemmistö "etanoliautoista", mutta kyllä sen uuden etanolihopan ostaa helpommin kun naapuri ajaa vanhalla saappaalla etanolilla vs. jos ei edes tiedosta että on muitakin nestepolttoaineita kuin bensa ja diesel.

Nopea tutkimus paljastaa myös, että jakeluasemia on perustettu lupauksella ja ilmeisesti jollain tuella paikkakunnille jo hyvin pienen asiakaskunnan takia. Myös julkishallinto on jossain vaiheessa suosinut flexifuelia ajoneuvohankinnoissa. Lisäksi E85:n jakelu on Ruotsissa Suomeakin pakotetumpaa siten, että isompien myyntipaikkojen täytyy pitää sinistä letkua.


Siellähän se häiriö näkyy. Syys-lokakuussa on varmaan ollut hetkellisesti suunnilleen samoissa kuin bensa, nyt taas melko edullista kuten yleensä. Mikä lie syynä?
Viimeksi kun Ruotsin puolella kävin, oli hintaero about sama kuin meillä.
Etanoli 10-11 kruunua litra pumpuilla ja 95 13-14 kruunua / litra.
Kruunu on n. 10.3 eurosenttiä.
 
Viimeksi kun Ruotsin puolella kävin, oli hintaero about sama kuin meillä.
Etanoli 10-11 kruunua litra pumpuilla ja 95 13-14 kruunua / litra.
Kruunu on n. 10.3 eurosenttiä.
Näin on, ja jostain syystä hinta on käynyt 13-14 kruunussa syksyllä(jolloin se oli lähes bensan, 14-15 SEK, hintaista). Koronakaaos, nuorison käsikranaatti-iskuja, bioetanolin saatavuusongelmia nälänhädän ja ryöstelyn takia? :smoke: En osaa saada päähäni, miksi moinen poikkeama. Bensan hinta näyttää heiluneen paljon normaalimmin, vaikka sekin on nyt siellä edullisempaa kuin syksyllä(samasta lähteestä katsoen).
 
Ruotsihan muistaakseni tuki etanoliautoilua silläkin, että Tukholmassa ja Göteborgissa sai viinavehkeen parkkeerata ilmaiseksi.
 
Jep, en äkikseltään löytänyt tietoa, että vieläkö etu on voimassa. Mutta vuonna 2005 tukea uutisoitiin:

"One in five of Sweden’s environmentally friendly cars is in Stockholm. The city’s administration itself has bought several hundred of them, most of which run on ethanol distilled from by-products of the wood processing industry.
Stockholm is drawing up new incentives for environmentally-friendly cars. “You can get a grant of up to 10,000 krona for the purchase of such a car. Other perks include free residential parking”, says Annika Nordström of Stockholm’s environmental administration.
In Stockholm, company cars running on ethanol, gas, or electricity are taxed at a lower rate."

https://news.bio-based.eu/sweden-in-stockholm-2500-cars-run-on-ethanol/

Ruotsalaiset kusi ahneuksissaan alleen, kun myivät Brasiliasta laivattua etanolia. Se kun ei ole oikein ympäristöystävällistä, ei rahdattuna eikä tuotettuna:

"Nykyisin käynnissä olevassa kokeiluvaiheessa Ruotsi on suonut täyden verovapauden 100-prosenttiselle etanolille ja biodieselille. E 85 -etanolin bensaosuus merkitsee polttoaineelle 0,08 euron verorasitetta.

Martin Larsson Ruotsin ympäristöministeriöstä sanoo, että etanolin verovapaus jatkuu ainakin vuoteen 2012.

Myös öljyala Ruotsissa janoaa veroratkaisua, mutta pelkää, että se suosii kotimaista ruotsalaista etanolituotantoa. Hallitus haluaa karsia ne porsaanreiät, joiden varassa muun muassa ruotsalaiset öljy-yhtiöt ovat voineet ostaa etanolia Brasiliasta noin 0,40 euron litrahintaan.

Brasilialaisen etanolin osuus Ruotsissa käytettävästä etanolista on tänään yli 80 prosenttia.


Ruotsi tuottaa polttoaine-etanolia Agroetanolin tuotantolaitoksilla Norrköpingissä. Tehtaan omistavat Ruotsin maataloustuottajat.

Agroetanolin toimitusjohtaja Kenneth Werling katselee tulevaisuuteen.
- Meille ratkaisevinta on, että voimme tuottaa etanolia alle 0,55 euron litrahintaan. Silloin säilyisi mahdollisuus myös investoida tuotannon kehittämis- ja laajentamisinvestointeihin, Werling sanoo."


Eikä tuo peltopinta-alan uhraaminen polttoaineen tuotantoon myöskään ihan järkevää ole:

"Vehnä raaka-aineena
Agroetanolin tuotanto on ollut käynnissä neljä ja puoli vuotta. Etanolin raaka-aine tehtaalla on vehnä. Vuosituotantonsa, 50 miljoonan etanolilitran, valmistamiseen tehdas tarvitsee 135 miljoonaa kiloa vehnää. Kun vehnän keskisato Mälardalenissa ja Östra Götalandissa eteläisessä Ruotsissa on keskimäärin 5,5 tonnia hehtaarilta, 50 miljoonan etanolilitran valmistamiseen tarvitaan noin 25 000 hehtaarin peltopinta-ala.

On nähtävästi turhaa todeta Werlingin näkemys, jonka mukaan etanolia ei kannata ryhtyä valmistamaan havupuusta ja sellusta. Mutta yrittänyttä ei laiteta. Västerbottenissa ovat jo valmiina yli 430 miljoonan euron investointisuunnitelmat kolmen etanolitehtaan rakentamiseksi Skellefteåhon, Uumajaan ja Örnsköldsvikiin. Raaka-aine olisi puuaines. Tuotto, 150 miljoonaa litraa etanolia vuodessa, ei kuitenkaan tänäänkään riittäisi etanolin omavaraisuuteen Ruotsissa."

Koko juttu:
Ruotsi luomassa etanolista yhtä energiapolitiikan kulmakiveä
 
Viimeksi muokattu:
Jep, en äkikseltään löytänyt tietoa, että vieläkö etu on voimassa. Mutta vuonna 2005 tukea uutisoitiin:

"One in five of Sweden’s environmentally friendly cars is in Stockholm. The city’s administration itself has bought several hundred of them, most of which run on ethanol distilled from by-products of the wood processing industry.
Stockholm is drawing up new incentives for environmentally-friendly cars. “You can get a grant of up to 10,000 krona for the purchase of such a car. Other perks include free residential parking”, says Annika Nordström of Stockholm’s environmental administration.
In Stockholm, company cars running on ethanol, gas, or electricity are taxed at a lower rate."
Ruotsissahan hallitus 2015 alusta pudotti kaikki valtiolliset tuet pois etanolilta ja laittoi sen myös verolliseksi. Jolloin mm. Volvo reagoi lopettamalla etanolimallit.
Nykyhallitus on ilmeisesti laskenut tai poistanut taas polttoaineesta veron. Mikä taisi jossain aiemmassa postauksessa jo olla mainittunakin.
 
Ruotsissahan hallitus 2015 alusta pudotti kaikki valtiolliset tuet pois etanolilta ja laittoi sen myös verolliseksi. Jolloin mm. Volvo reagoi lopettamalla etanolimallit.
Nykyhallitus on ilmeisesti laskenut tai poistanut taas polttoaineesta veron. Mikä taisi jossain aiemmassa postauksessa jo olla mainittunakin.

Melkoista sekoilua. Lisäsin edelliseen viestiini hieman historiaa Ruotsin etanolipolitiikasta.
 
Huomautus - Jätetään nämä aiheeseen liittymättömät poliittiset kannanotot pois tästä keskustelusta
Eli siellä taisi olla ihan syytäkin ottaa veroedut pois. Toivottavasti nykyisin on jo enemmän järkeä touhussa.
Jos tarkoitetaan polttoaineveroa, niin veroetuahan oli koko ajan, ja nyt se on palautettu entiselleen. Tappoyritys tuli kyllä aika jälkeenjääneesti 21 vuoden jälkeen. Suomessa on yleensä raippavero lätkähtänyt nopeammin.

Polttoaineomavaraisuuden parantaminen ei välttämättä olisi paha juttu. Itse asiassa sehän olisi melkoinen unelma sekä pahoille rasismuksille että vihervasemmistolaisille BLM-liimanhaistelijoille perusvihreiden lisäksi, jos kaikki liikennepolttoaine tuotettaisiin ilman fossiilista raakaöljyä. Sehän ei tietenkään ole mahdollista, mutta jos edes 2% tai kovemmalla panoksella 15%.
 
Viimeksi muokattu:
Eli siellä taisi olla ihan syytäkin ottaa veroedut pois. Toivottavasti nykyisin on jo enemmän järkeä touhussa.

On tai ei, niin kyllähän svedujen pelleily pilasi etanolin maineen hyvänä polttoaineena heti kärkeen täällä pohjolassa. Enkä tässä edes mainitse sanaa ympäristöystävällisyys, koskapa sademetsien hakkuut ja peltojen valjastaminen autoilun hyödyksi muokkasivat mielipiteitä niin, että KAIKKI etanoliin liittyvä tuotanto ja kuljetus oli käytännössä ympäristörikos :facepalm:

Ei tarvitse tässäkään ketjussa lukea montaa sivua taaksepäin, kun törmää näihin vanhoihin luuloihin, että kyseessä ei ole kotimainen polttoaine :grumpy:

Edit: Tietysti lööppilehtien tehtailemat otsikot etanolin lisäämisestä bensiiniin ja siitä johtuvat MOOTTORIEN RÄJÄHTÄMISET löivät vielä muutaman naulan arkkuun.
Eikä sekään auttanut, että esmes Ford ei osannut kehittää toimivaa moottorinohjausta, joilla heidän Flexifuel -autonsa käynnistyisivät meille normaaleissa pakkaskeleissä etanolilla. Sinällään outoa, koska Volvo osasi. Saab nyt tietenkin tallasi omia polkujaan, mutta onnistui myös.
 
Viimeksi muokattu:
On tai ei, niin kyllähän svedujen pelleily pilasi etanolin maineen hyvänä polttoaineena heti kärkeen täällä pohjolassa. Enkä tässä edes mainitse sanaa ympäristöystävällisyys, koskapa sademetsien hakkuut ja peltojen valjastaminen autoilun hyödyksi muokkasivat mielipiteitä niin, että KAIKKI etanoliin liittyvä tuotanto ja kuljetus oli käytännössä ympäristörikos :facepalm:

Ei tarvitse tässäkään ketjussa lukea montaa sivua taaksepäin, kun törmää näihin vanhoihin luuloihin, että kyseessä ei ole kotimainen polttoaine :grumpy:
Juu, samaan tapaanhan suomalainen metsäteollisuuskin tuhoaa tiettyjen Euroopan tuhoajien mielestä "sademetsiä". Saksan valtio ei juuri korvaansa lotkauttanut, ja sehän kalergisuunnitelmaan kuuluukin.

Eiköhän se lopulta vegaanipakotuksen ja ilmastopropagandan pakottamien lisäkulujen jälkeen ole kannattavaa tuottaa vaikka sitten kaikki tarvittava etanoli ja rypsiöljy Suomessa. Kotimaista ravintoahan ei tarvita, koska einaria saa Lidlistä.

Jos nyt totta puhutaan, niin jätteiden ja muun vastaavan paskeen jälkeen se metsäbiomassa ja polkuhintainen vilja on varmaan ihan kestävässä hinnassa polttoaineen tuotantoa varten, jos myllylle kelpaamattoman viljan polttolaitoskäytöstäkin saa melkein maajussi rahdit maksettua. Metsäbiopaskaahan saa parilla kympillä ja viljaa melkein satasella, ihan priimaakin. Kaikki raaka-aineet ovat Suomessa melkein ilmaisia.
 
Mun mielestä puoluepoliittinen vänkääminen ei sovi tähän keskusteluun, vaikka aihe onkin kovasti poliittinen nykyään. Vegaanipakotus tai ilmastopropaganda ei nyt ole niitä termejä, joihin haluaisin törmätä tässä yhteen polttoaineeseen keskittyvässä viestiketjussa. Eikä "vihervasemmistolaisille BLM-liimanhaistelijoille".

No tämä nyt on mun avautuminen aiheesta. Osaan kyllä pysyä pois keskustelusta, jos sisältö ei jatkossa jaksa kiinnostaa.
 
Nämä etanoliin liittyvät ennakkoluulot on kyllä aika huikeita, parhaasta päästä noi starttiongelmat. Jos niitä on niin autossa vikaa. Sahuuttaahan saappikin viinalla joo sekunnin pidempään vs bensa. Siinä se ero sitten olikin.

Mä elin kanssa pitkään siinä luulossa että viina autoilu olisi ollut hallituksen ilmastopolitiikalle plussaa. Ilmeisesti ei ole kun viinankäyttäjiä rokotetaan entiseen tapaan. Itse en ainakaan sähköautolla aja eli jos viinamyynti loppuu niin käytellään isolohkoa sitten...
 
Aivan. Aihe käy helposti kiusalliseksi. Kotimaisen raaka-aineen tai huoltovarmuuden puolesta voi olla vaikea puhua, jos se tarkoittaa että pitäisi samalla olla isänmaallinen.

Ei se nyt mitään turkistarhausta ole, jos kotimaassa tuotetusta spriistäkin välillä tilkka menee auton tankkiin. Jos nyt ylipäänsä hyväksyy sen, että yksityishenkilö voi omistaa tai hallita ajoneuvoa.

Mä elin kanssa pitkään siinä luulossa että viina autoilu olisi ollut hallituksen ilmastopolitiikalle plussaa. Ilmeisesti ei ole kun viinankäyttäjiä rokotetaan entiseen tapaan. Itse en ainakaan sähköautolla aja eli jos viinamyynti loppuu niin käytellään isolohkoa sitten...
Tekoja ei ole tulossa, pelkkää suunpieksäntää kurjistamispolitiikan lomassa. Itsekin ajaisin mielelläni sähköllä sen minkä voin, vaikka se ei johdu ollenkaan poliittisista vaan pragmaattisista syistä.
 
Jep, omakin syy etanolin käyttöön on juurikin se, ettei omat pennoset uppoa lähi-idän hiekkaan ammutulle ohjukselle.
 
Jep, omakin syy etanolin käyttöön on juurikin se, ettei omat pennoset uppoa lähi-idän hiekkaan ammutulle ohjukselle.
Minunkin syyni etanolin käytön kannattamiselle on se, että en halua tukea sitä ohjuksen ampujaa, mutta vielä vähemmän haluan tukea sitä, jonka hiekkaan ohjus ammuttiin.
 
"Vain huomenna 17.11. kaikki polttoaineet -5 snt / l kanta-asiakkaille sekä Bensantai Etuseteli kaikille palvelevilta asemilta. "

 
Onko tarkempaa tietoa tuosta etusetelistä ja miten tulee käyttää?
Viimekerralla ne taisi löytyä jostain siitä tankkauspisteen vierestä, oli siellä joku nainenkin opastamassa, (otin automaatista).
Eli määrä-ajan kuluessa kun käy tankkaamassa, tarjoaa sitä etuseteliä kassalla.
 
Ruotsihan muistaakseni tuki etanoliautoilua silläkin, että Tukholmassa ja Göteborgissa sai viinavehkeen parkkeerata ilmaiseksi.
Ruotsissa miljöbil-statuksella olevan auton vuosimaksut ovat halvemmat bensa/diesel -autoihin verrattuna...

Näihin miljöbil-kategoriaan lasketaan etanoli,kaasu,vety ja sähköautot.

Kiitos ruotsin verotuksen juurikin Volvo lopetti ajat sitten flex-fuel autojen tekemisen kun markkinat hävisi , etanolihan oli jopa kalliimpaa tovin svenssoneissa...

Systeri vaihtoi esim. viimeisen ikäluokan Volvo flexin kaasuautoon kun ei enää löydy uusia premium-autoja viinakoneilla.

Joten merrssu tuli sitten alle .
 
Mitä etuja Suomessa saa?
Pitäisikö saada etuja? Meillähän sekoitevelvoite on se ohjauskeino, ja se on Trafin ja liikenneministeri Harakan mukaan ollut tähän asti eniten liikenteen Co2 päästöjä alentanut tekijä johtuen skaalauksesta.
Siksi sekoitevelvoitteen kiristäminen on jatkossakin se keino, millä biopolttoaineiden käyttöä nestemäisten polttoaineiden osalta edistetään.

Vaikka itse ajelen etanolilla, niin ymmärrän hyvin, ettei tästä ole ratkaisuksi. Pienen niche-jengin harraste.
 
Mitä etuja Suomessa saa?
No sen 200e kertakorvauksena Traficomilta saa, kun tarpeeksi vanhan (Ennen 1.1.2007 käyttöönotettu) kotteron muutoskatsastaa etanolille. Hinnasta tietty pois se muutoskatsastuksen hinta, eli käytännössä homma kannattaa hoitaa vuosikatsastuksen yhteydessä. En tiedä, että onko hinta konttoreilla neuvoteltavissa, 80e multa aikoinaan pyysivät. En viitsinyt lähteä muuttamaan auton käyttövoimaa virallisesti tuosta summasta, koska nykyiset päättäjät ja liikenteen verotus :shifty:

Ei kuitenkaan kummoinen paperisota kuulemma, että siitä vaan.

Muuntotuki | Traficom
 
Ekaksi, hieman epäilen tuota saman tavaran myymistä: Edelliset 20 täyttä tankillista (60-62 litraa) paikalliselta Shell -asemalta, auton etanoliadaptaatio näyttää tasaista 85%. Viikko sitten tankkasin viereiseltä aakkosasemalta 54 litraa, adaptaatio putosi 80 prosenttiin.
Miten tämä onkin jäänyt huomaamatta. Johtunee siitä, että etanolipitoisuutta ymmärrettävistä syistä vähennetään talvikuukausille, jos se on ollut maksimissa kesäaikana(kuten jakelijan on järkevää pyrkiä tekemään ja kuten viime vuosina on jopa käsittääkseni tehty). Tämä aihe on käsitelty verrattain tuoreeltaan tässä ketjussa.

Kiitos ruotsin verotuksen juurikin Volvo lopetti ajat sitten flex-fuel autojen tekemisen kun markkinat hävisi , etanolihan oli jopa kalliimpaa tovin svenssoneissa...
Tosin tämä kausi ei ollut kovin pitkä eikä siitä ole kovin kauan. Eivät markkinat mihinkään hävinneet, ja Ruotsissa jos jossain korkeaseosetanolin markkinat ovat hyvät. Siellä on 26 vuotta voinut nauttia halvemmasta polttoaineesta, joka peräti on vähemmän diktatuuripohjaista, ja pari vuotta sitä verotettiin sen verran, ettei säästöä ollut. Siispä 90% ajasta on saanut jopa säästöä pelkästä polttoaineesta. Muusta puhumattakaan.
Systeri vaihtoi esim. viimeisen ikäluokan Volvo flexin kaasuautoon kun ei enää löydy uusia premium-autoja viinakoneilla.

Joten merrssu tuli sitten alle .
Miksei bensalla voi ajaa? Tai no, saattaahan aika moni kaasuauton omistaja oikeasti ajaakin bensalla koko ajan. Jos ei oikeasti kaipaa mitään etanolin hyötyjä, niin sittenhän kysymys on vain siitä, että haluaa takaluukkuun merkinnän siitä, että tässä muuten ekoautoillaan. Oli se sitten kaasu tai bensa, ellei ole varaa isoon Teslaan. Jos taas ajaa enemmän, ei dieselille oikein ole mitään vaihtoehtoa nyt tai aiemmin, jos hinnalla on mitään väliä.

Edit: Ai se taisi olla Ruåtsissa. No ei sitten mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä onkin jäänyt huomaamatta. Johtunee siitä, että etanolipitoisuutta ymmärrettävistä syistä vähennetään talvikuukausille, jos se on ollut maksimissa kesäaikana(kuten jakelijan on järkevää pyrkiä tekemään ja kuten viime vuosina on jopa käsittääkseni tehty). Tämä aihe on käsitelty verrattain tuoreeltaan tässä ketjussa.

Mun on vaikeaa allekirjoittaa tätä väittämää. Tankkaan syksystä kevääseen käytännössä kahdella asemalla, toinen on Shell ja toinen St1. Sijaitsevat 120 kilometrin päässä toisistaan.
Etanoliadaptaatio on näyttänyt vuosikaudet talvellakin 85%.

Pidetään tuota nyt suhteellisena arviona polttoaineen laadusta.

Tuo pari viikkoa sitten pumpattu täysi tankillinen ABC:n etanolia siis pudotti adaptaation tuonne 80 prosenttiin. Sen jälkeen täysi tankillinen Shellin viinaa, ja kappas, 85% taas.

Mutta eipä siinä, nyt on taas ABC:n tavaraa lisätty 61 litraa. Ikävä kyllä ajelin suorinta tietä talliin, niin adaptaatio ei ehtinyt päivittyä. Vaan ei huolta, kerron sen kyllä :smoke:

Juu, turhaa prosenttirunkkausta nämä statistiikat, mutta vuosia samoja tankkauspaikkoja tahkonneena uudet prosenttiluvut mittariston näytöllä herättävät kiinnostuksen :btooth:
 
Olisi mielenkiintoista tietää miksi myyjän kannattaisi laittaa sekoitukseksi jotain muuta kuin 85 %.
 
Olisi mielenkiintoista tietää miksi myyjän kannattaisi laittaa sekoitukseksi jotain muuta kuin 85 %.
Teoriassa voisi olla tilanne, että vuoden viimeisellä neljänneksellä sekoitevelvoitteen (ja edellisvuosien tasausten) osalta olisi sellainen tilanne, että etanolikiintiön optimointi ei edellyttäisi maksimimimääriä ja speksauksen toleranssissa olisi liikkumisvaraa.
Voisi olla myös sellainen tilanne, että osuuskauppa ja ST1 olisivat erilaisessa tilanteessa sen suhteen.

Muutoin tosiaan tilanne on se, että yksi taho tuottaa kaiken re85:ssa käytetyn bioetanolin Suomessa, sekä Osuuskauppa ja ST1 omistavat kimpassa tukkurin (ja biopolttoaineista muuten vastaa siellä ministeri Ohisalon puoliso).
Logistisesti ei kuitenkaan liene mahdotonta tehdä tuollaista optimointia - pidän sitä todennäköisimpänä selityksenä.
 
Oisko siks kun 85 valmistaminen on kalliimpaa ja että sitä on huonommin saatavilla?
Siinä tapauksessa joudun asettelemaan pohdiskelukysymykseni uudelleen:

Olisi mielenkiintoista tietää miksi myyjän kannattaisi laittaa sekoitukseksi jotain muuta kuin 75 % (tai talvella 70 %).
 
Viime viikolla julkaistiin Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti, jossa hahmoteltiin erilaisia päästövähennyskeinoja liikennesektorille.
Etanoliautoilijat ry:n mukaan loppuraportti kuitenkin unohti kustannustehokkaimman ja nopeimman tavan vähentää liikenteen päästöjä, nimittäin flexfuel-autot ja korkeaseosetanolin.
Bioetanoli on globaalisti yleisin biopolttoaine, eikä sen rooli liikenteen päästöjen vähentäjänä ole heikentynyt vuosien myötä.
 
80 prosenttiin se taas tippui ABC:n tavaralla.
Mikkeli Graani Motonetin ST1.
Tankkasin lähes tyhjän (2-3 litraa jäljellä) tankin täyteen etanolia.
Etanolianturi näyttää nyt 70% etanolia, takana useampi etanolitankillinen eli mikään bensatankkaus ei sotke seosta.
(Edit. 1.053€/litra maksoi st1 alennuskortin käytön kanssa.)
Screenshot_20201128_200419_com.steponetech.eflexfuel.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Niin, voi laittaa 70...75 prosenttiin asti bensiiniä ja verokohtelu on sama?
Juuri näin. Se verohan kerätään asiakkaalta. Ei mittarilla hinta muutu päivittäin sen mukaan, montako prosenttista etanolia sattuuu jakeluautosta tipahtamaan säiliöön.
 
Ainakin Jyväskylässä jurputtaa tämän R85 hinnoittelu ~1,14€ v 95E10 1,38€. Ehkä tarkoitus onkin tapaa tämä Bioska. Onneksi ex Saab 9-5 (Re85)tulee vähän kilomeetrejä ja Audiin (95E10) enemmän, molemmat ovat janoisia.
 
No niin, viinalla ajo loppui meidän perheessä pieniruokaiseen kulkineeseen, putosi kulutus 9 l noin 4.5- 5 litraan /100km.
Yritys hyvä mutta jätkät pilasi :mad: Onneksi tuli säästettyä muutoksen hinnan ja vähän päälle ettei tappiolle mennyt.
 
No niin, viinalla ajo loppui meidän perheessä pieniruokaiseen kulkineeseen, putosi kulutus 9 l noin 4.5- 5 litraan /100km.
Yritys hyvä mutta jätkät pilasi :mad: Onneksi tuli säästettyä muutoksen hinnan ja vähän päälle ettei tappiolle mennyt.
Näin se autokanta uudistuu ja päästöt vähenee :)
 
No niin, viinalla ajo loppui meidän perheessä pieniruokaiseen kulkineeseen, putosi kulutus 9 l noin 4.5- 5 litraan /100km.
Yritys hyvä mutta jätkät pilasi :mad: Onneksi tuli säästettyä muutoksen hinnan ja vähän päälle ettei tappiolle mennyt.

Siis vaihdoit autoa? Et kertoisi, mistä mihin.
 
Eiköhän tuokin RE85 polttoaineella kulkisi, ei ole edes suorasuihkutus joiden sanotaan olevan tarkempia.
 
Kallishan tuollainen boxi tuossa tapauksessa on. Itse ratkaisin asian omaan ruoskaani 50€:n polttoaineen paineensäätimellä.
 
Kallishan tuollainen boxi tuossa tapauksessa on. Itse ratkaisin asian omaan ruoskaani 50€:n polttoaineen paineensäätimellä.
Jos käsitän oikein millaista perusosaa tässä tarkoitetaan(eli yksinkertaisesti korkeammalle paineelle asetettu tai säädettävä, johon haetaan sopiva vakiota korkeampi paine) niin eikös tämä ole aika rajoittava ratkaisu? Sitten ei voi ongelmitta tankata bensiiniä.
 
Jos käsitän oikein millaista perusosaa tässä tarkoitetaan(eli yksinkertaisesti korkeammalle paineelle asetettu tai säädettävä, johon haetaan sopiva vakiota korkeampi paine) niin eikös tämä ole aika rajoittava ratkaisu? Sitten ei voi ongelmitta tankata bensiiniä.
Uudet käppyrät lataa autolle läppärillä hetkessä siinä huoltamon pihalla jos joutuu bensaa tankkaan välillä.
Oli pakko:lol:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 168
Viestejä
4 863 060
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom