Hyvin samaa fiilistä itsellä. Olen toki aina ollut jonkin verran pihi ja alemman keskiluokan lapsena ei juuri kotoa saanut esimerkkiä ravintolasyömisistä (pl. pikaruoka) tai laskettelulomista.
Siinä 25-28 iän välillä oli jonkinmoinen "tuhlausvaihe" kun rahaa ensimmäistä kertaa tuli enemmän kuin opintotuet&kesätyöt, rahaa jäi silloin kyllä reilusti säästöönkin. Mutta sitten pide män työttömyysjakson jälkeen en päässyt enää samaan kiinni - varmaan työttömyys iski aika ison psykologisen haavan tai jotain. En vaan saa "tuhlaamisesta" samanlaista iloa kuin säästämisestä. Esimerkiksi en pitsaa osta koskaan lähiostarin pitsapaikasta, kun pakastepitsa on hyvää sekin. Ei yhtä hyvää, mutta ehkä 75% hyvää ja maksaa vain 25% eli hinta-laatu ylivoimainen
Olen miettinyt joskus "kulutusbudjetin" laatimista, jos sillä saisi pakotettua itsensä "tuhlaamaan" ja ehkä oppisi siitä nauttimaan, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Jotkut mainitsivat, että nauttivat hankintojen selvittelystä, mutta itsellä pidän sitä melkein jonkinlaisena pakko-oireiluna. En saa tutkimisesta mielestäni juuri iloa, mutta se on "pakko" tehdä, jottei vaan tule tehtyä huonoa hankintaa ja saa sen viimeisen, itselle käytännössä merkityksertömän, 20€ nipistettyä hinnasta. Ja kun vaikkapa pesukoneita on 50 erilaista mallia jo halutussa hintaluokassa, niin vaikeaksi menee - helpompaa olisi, jos vaihtoehtoja olisi 2-3.
Lounasruokailu on ehkä ainoa kohde, johon tunnistan "tuhlaavani" juurikaan miettimättä - toki jos ei lähempiä työkavereita ole toimistolla, niin silloin tulee usein käytyä lähikaupasta hakemassa jotain einestä.
Eniten "taloudellisia kiksejä" tuntuu nykyään saavan varallisuuden seuraamisesta. Tässä nyt viimeiset 5 vuotta saanut hyvin käteispainoa laskettua kun kuukausisijoitussummaa olen nostanut reilusti, vaikka käteistä säästötileillä aivan liikaa on edelleen ns. optimiin verrattuna. 100k meni sijoituksissa rikki vuosi sitten mikä oli hieno hetki. Tavoitteena olisi 500k @ 50v mikä tasaisella hieman vajaan 6% tuotolla ja nykyisellä kk-sijoituksella tulisi kasaan. Käytännössä tarkoittaisi min. 2k€ nettokuukausituloja (6% tuotolla, hankintameno-olettama), mikä riittäisi komeasti omaan kulutukseen ts. eipä tarvitsisi työttömyydestä ikäsyrjinnän jyllätessä hirveästi stressata.