Mikkos
Tukijäsen
Turvallisuuden tunnekkin voi olla erilaista.Eli sullakin oli ensin tavoite ja sitten vasta raha. Eläke on hyvä syy säästää kyllä, mutta kaikki ei ajattele niin pitkälle, koska nyttenkin täytyy elää. Ilmeisesti sulla on tulopuoli aika paljon paremmassa kunnossa kuin keskimäärin ihmisillä myös, kun ei vaadi mitään säästämällä säästämistä, jotta sitä kertyy.
Valaus toki vaikuttaa myös minulla turvallisuuden tunteen lisäksi. Ne kulkee vähän niinkuin käsikädessä koska vaikka ei ole tarvetta nyt hankkia mitään uutta niin mieluummin tarpeen tullessa ei valitse sitä halvinta.
Mä maksoin 5 vuodessa ylimääräisiä lyhennyksiä käytännössä yhtä paljon kuin oli normaalilyhennyksetkin ja siinä myös yksi syy miksi mitään säästöjä ei kertynyt. Kyllästyin siihen ja nyt on kiinteä korko, jota ei voi lyhentää. Eipä sitä lainaa ole kuin vajaa 30% asunnnon arvostakaan jäljellä niin ei ole mikään ongelma se laina.
Toisin sanoen, niin minulla kuin tosi monella muullakin ihmisellä se raha polttelee tilillä ja siihen ei auta kuin löytää juuri itselle sopivia tapoja ratkaista asiat.
Sen sijaan että maksaisin pää märkänä taloani pois, sijoitan ne rahat osakkeisiin tuottamaan rahaa ja makselen taloa normaaliin tapaan. Jos paska osuu tuulettimeen niin voin jatkaa talon maksamista ihan normaalisti ja tarvittaessa ottaa säästöistä tai maksaa vaikka isomman köntän. Koska siinä vaiheessa kun paska osuu tuulettimeen ja kaikki rahat seinissä kiinni ja säästötili nollissa niin ei ole välitä onko talosta maksettavaa 30% vai 70% kun sulla ei ole millä maksaa.
Itse haluan että se raha on jossain muussa kuin seinissä joka ei ole niin helposti realisoitavissa.