Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Olen ottanut noita taloautomaatioon töissä tällä Wireless M-Bus Dongle Kamstrup voi tuon ohjelmoida sarjanumeron perusteella ja hinta on n.100€ alv0%. Joku putkiliike voi tuollaisen varmaan tilata kamstrupilta pienestä lisämaksusta jos toimitat sarjanumeron. Toinen vaihtoehto on ostaa tuon kaveriksi ohjelmointikalikka joka maksaa myös noin satasen ja tehdä homma itse. Noilla laitteilla saat siis mittarin pään tehtyä ja sen jälkeen tarviit vielä mbus muuntimen, esim esp32:sta voinee sellaisen rakennella suht helposti ja halvalla.

En kuitenkaan usko että Joensuun vesi on noita salannut vaan lukuarvoja pääsee kattomaan jollain wbus esp32 muuntimellakin joten lähtisin ehkä sillä liikkeelle kun ei tavarat siihen paljoa maksa.
Eli riittäisikö mulle tämä GitHub - chester4444/esp-multical21: ESP8266/ESP32 decrypts wireless MBus frames from a Multical21 water meter ja pyydän Vedeltä tuota avainta jos nyt sellainen sattuisi olemaan? Vai tarviiko joka tapauksessa mittarille jotain tehdä?

ei tarvitse käsittääkseni mittarille mitään tehdä kun se huutelee koko ajan. kannattaa kuitenkin ekana kysyä sitä avainta. voi olla että antavat tai sitten kuten Imatralla ei anneta. meillä on juuri tuo multical21.
kuuntelin sdr radiolla tuota kanavaa ja tuli mittaria kyllä ja naapureidenkin mutta eipä sillä tiedolla tee mitään kun ei saa purettua

Eli riittäisikö mulle tämä GitHub - chester4444/esp-multical21: ESP8266/ESP32 decrypts wireless MBus frames from a Multical21 water meter ja pyydän Vedeltä tuota avainta jos nyt sellainen sattuisi olemaan? Vai tarviiko joka tapauksessa mittarille jotain tehdä?
Tuo vaikuttaa ihan kokeilemisen arvoiselta. En usko että joensuun vesi sinulle antaa mitään avainta koska mielestäni wmbus ei ole heillä salattu millään avaimella vaan kommunikointi tapahtuu mittarin sarjanumeron perusteella.

Tai sitten tuo kamstrupin kalikka mitä on tullut töissä käytettyä ohittaa sen salauksen koska siinä ei kysellä muuta kuin tuo sarjanumero.

Enabloin tuon tietojen lähettämisen, mutta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, mitä tietoja itseltä lähtee. Vähän outoa ettei siihen ole näkymää. Tai jos joku tietää, miten omat tiedot saa näkyville, niin kertokaapa.
Lähetettävän datan näkee vähän hämysti Analytics sivun ... valikon alla. En olis varmaan itekkään löytäny, jos en olisi katsonut julkaisu streemiä.

Screenshot_20260206-162907_Home_Assistant (1).jpg

Tänään vaihtui etäluettava vesimittari meille. Mallia FlowIQ 2200. Googlesta löytyy parikin sivua missä tuota on HA:n yritelty liittää. Esim. kamstrup flowIQ® 2200 vesimittari

Onko täällä kenelläkään kokemusta tästä mittarista ja kannattaako Joensuun Vedeltä lähteä kyselemään noiden tietojen perään mitä mahdollisesti tartteis tohon mbus:n lukemiseen?

Meille vaihtui tuo vesimittari viime kesänä Joensuussa. Tilasin tämän lukijan: Bundle iU891A-XL - Wireless M-Bus USB-Adapter 868 MHz w. antenna

Joensuun vedeltä sain ihan asiakaspalvelun kautta yhteyden vesi-insinööriin, joka antoi salausavaimen ensin väärässä tiedostomuodossa home assistanttia ajatellen, mutta lähetti heti sen jälkeen .kem -tiedoston.

Pienen säätämisen jälkeen sain sen toimimaan.

Meille vaihtui tuo vesimittari viime kesänä Joensuussa. Tilasin tämän lukijan: Bundle iU891A-XL - Wireless M-Bus USB-Adapter 868 MHz w. antenna

Joensuun vedeltä sain ihan asiakaspalvelun kautta yhteyden vesi-insinööriin, joka antoi salausavaimen ensin väärässä tiedostomuodossa home assistanttia ajatellen, mutta lähetti heti sen jälkeen .kem -tiedoston.

Pienen säätämisen jälkeen sain sen toimimaan.
Tähän hommaanhan kelpaa mikä tahansa RTL-SDR -yhteensopiva viritin, jolla pääsee kuuntelemaan oikeaa taajuutta. Itse käytän vanhaa USB-tv-tikkua.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 772
Jäsenet
81 704
Uusin jäsen
Jabbe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom