io-techin lakimiehet hoi.

Saisiko jotain lähteitä tms. vielä varmistukseksi?

Tuo Minilex on luotettava, mutta tämä kyseinen asia on epäselvästi ilmaistu, kun siellä sanotaan:

"Oikeudenkäyntiasiakirjojen säilytysajat vaihtelevat asiakirjakohtaisesti, mutta käytännössä kaikki oikeusturvan kannalta tärkeät asiakirjat säilytetään pysyvästi. Julkisuuslain mukaan asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto sellaisesta asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Alkuperäisiä oikeudenkäyntiasiakirjoja ei siis ole pakko säilyttää itsellään, sillä asianosaisen laajat tiedonsaantioikeudet yhdessä arkistonmuodostuksen oikeusturvafunktion kanssa takaavat, että niistä voi saada tiedon vielä vuosienkin päästä."

Onko sitten kotiin tulevissa jotain oikeusturvan kannalta oleellista vai ei, vai tarkoittaako tuo nyt sitä julkista tahoa tms., joka säilyttää?

Soita ja kysy niin ei tarvi arpoa.
Varsinkin kun sanot että Minilex on luotettava...

Etkös se myös ollut sinä, joka vähän vastaavaa tässä joku aika sitten kyseli? Vai sekoitanko nyt ihan johonkin muuhun asiasn/tyyppiin?
 
Mistä tiedän, miten säilyttää jotain käräjäoikeuden tms. lähettämiä papereita, jotka liittyvät johonkin case:en, mutta josta en oikeastaan halua tietää mitään, koska se ei ole minun työtä.

Luulin Oikeudenkäyntiasiakirjojen säilytys - Minilex perusteella, että minun ei tarvitse säilyttää tuollaisia dokumentteja, ellen välttämättä halua.

Ei ole mitään velvollisuuksia säilyttää mitään tuollaisia papereita, niin kauan kuin et toimi asianajanaja tms. olet avustanut jotain toista ihmistä oikeudessa. Velvollisuudet säilyttää mitään jotain ovat lähinnä verotukseen liittyviä.


Ei ole kuitenkaan mitään hyötyä olla säilyttämättä, jos joskus myöhemmin koet tarvetta käydä niitä lävitse. En keksi mitään järkevää syytä olla säilyttämättä. Vähemmän järkevän kyllä keksin, henkilökohtaisen ahdistuksen papereiden sisältöön liittyen. Laita vaan mappiin, ei ne sieltä sun kimppuun käy.


Asiaa ei ole suoraan kysytty että onko muita velvollisuuksia, mutta osa tuollaisista papereista on salassapidettäviä. Arvelisin että sellaisten suhteen ei riitä että ne heittää paperinkeräykseen, vaan että ne kuuluu vähintään silputa ja laittaa yleisjätteen joukkoon.
 
Ei ole kuitenkaan mitään hyötyä olla säilyttämättä, jos joskus myöhemmin koet tarvetta käydä niitä lävitse. En keksi mitään järkevää syytä olla säilyttämättä. Vähemmän järkevän kyllä keksin, henkilökohtaisen ahdistuksen papereiden sisältöön liittyen. Laita vaan mappiin, ei ne sieltä sun kimppuun käy.
No, että ne voivat sotkea muiden paperien löytämistä, jos mappiin pitää kasata kaikkea mahdollista.

Minilexin perusteella luulin, että saan tietoa tarvittaessa pyytämällä kopioita.
 
No, että ne voivat sotkea muiden paperien löytämistä, jos mappiin pitää kasata kaikkea mahdollista.

Jos sulla on mapissa järjestyksessä papereita, niin papereiden lisääminen sinne järjestyksessä, ei vaikuta järjestykseen mitenkään.

Eli sulla ilmeisesti ei ole papereita järjestyksessä mapissa.

Sinne mappiin voi laittaa ekalle sivulle käsinkirjoitetun sisällysluettelon. Sillloin sitä mapin sisältöä satunnaisesti pläräämällä, ja sisällysluetteloa vertailemalla, näkee täytyykö kelata eteenpäin vai taaksepäin, löytääkseneen mitä haluaa löytää. Niitä on myös sellaisia välilehtikansia joita voi käyttää, jotka ovat siis vähän yli A4 kokoisia jolloin ne pilkoittaa sieltä papereiden välistä, itse olen vaan käyttänyt ekan sivun sisällysluetteloa.
 
No, että ne voivat sotkea muiden paperien löytämistä, jos mappiin pitää kasata kaikkea mahdollista.

Minilexin perusteella luulin, että saan tietoa tarvittaessa pyytämällä kopioita.
Siirrä paperit kansioon, jossa jaat paperit välilehdillä tai vastaavilla. Välilehteen kirjoitat permanent tussilla jokaista paperikokonaisuutta kuvaavan sanan tai lauseen. Arkistointia voi halutessaan myös tehostaa erilaisilla väritarroilla. Tällöin löydät paperit hyvin. Voit myös halutessasi tehdä tuosta kansiosta ja sen sisällöstä tarkan excel taulukon tietokoneelle (muista tehdä varmuuskopio jonka säilytät esim. erillisellä usb tikulla). Mieti aina tarkkaan, mitä papereita haluat säilyttää ja jos et saa päätettyä, kysy apua täältä.
 
Siirrä paperit kansioon, jossa jaat paperit välilehdillä tai vastaavilla. Välilehteen kirjoitat permanent tussilla jokaista paperikokonaisuutta kuvaavan sanan tai lauseen. Arkistointia voi halutessaan myös tehostaa erilaisilla väritarroilla. Tällöin löydät paperit hyvin. Voit myös halutessasi tehdä tuosta kansiosta ja sen sisällöstä tarkan excel taulukon tietokoneelle (muista tehdä varmuuskopio jonka säilytät esim. erillisellä usb tikulla). Mieti aina tarkkaan, mitä papereita haluat säilyttää ja jos et saa päätettyä, kysy apua täältä.
Ei tuo häneltä onnistu... Miten säilyttää henkilökohtaisia papereita?

Modet voisivat kyllä jo oikeasti ojentaa. Imo.
 
Itselle tuli joku speedking-suomi:n nimissä tekstiviesti että 1€21c jotain on "edelleen" maksamatta ep:ltä 1.3 ja että "häiriömerkintä voidaan tehdä jo tänään" tms. Viestissä linkki jota en todellakaan klikkaa, netissä sivu www speedking-suomi com vaatisi vahvan kirjautumisen auetakseen, jota en tee.

En ole kyllä tuolta koskaan mitään laskua saanut/firman ei pitäisi liittyä yhtään mihinkään missään asiassa, että sikäli mikä lienee ketku onkaan. En tosiaankaan aio ottaa yhteyksiä tms, menee viestit vaan poistoon nyt yms.
 
Itselle tuli joku speedking-suomi:n nimissä tekstiviesti että 1€21c jotain on "edelleen" maksamatta ep:ltä 1.3 ja että "häiriömerkintä voidaan tehdä jo tänään" tms. Viestissä linkki jota en todellakaan klikkaa, netissä sivu www speedking-suomi com vaatisi vahvan kirjautumisen auetakseen, jota en tee.

En ole kyllä tuolta koskaan mitään laskua saanut/firman ei pitäisi liittyä yhtään mihinkään missään asiassa, että sikäli mikä lienee ketku onkaan. En tosiaankaan aio ottaa yhteyksiä tms, menee viestit vaan poistoon nyt yms.

Toi on siis puhdas huijaussivusto. Kyseisellä huijaussivustolla on myös sun puhelinnumero ja varmaan jotain muutakin pientä. Mutta sen kohdistuneempaa tuo ei ole. On olemassa yritys Speed King Oy, tuo domain varmaankin on valittu sen perusteella.


Tuota osoitetta googlettaessa Google esitti kyseessä olevan jokin yritys, eka sivu menee suoraan kirjautumiseen. Tuossahan ei olisi mitään ongelmaa tunnistautua jollekin randomille sivulle joka vaan suoraan vaatii tuollaista, se vaan on tunnistautuminen. Yhtä hyvin vaikka jokin https://www.bigbank.fi/ vaatii verkkopankkitunnuksilla kirjautumista, kun tuollaiset tärkeämmät systeemit eivät toimi käyttäjätunnus&salasana systeemilla.

1747810353905.png

Mutta tuosta kun sitten klikkasin s-pankkia, se paljastuikin aika tylsäksi huijaukseksi. Sen sijaan että voisin tunnistautua kännykällä, siihen tarvitsisi syöttää verkkopankkitunnukset, ja vähintään muutama kappale avainlukulistan numeroita, joilla ne huijarit sitten kirjautuisivat oikeaan verkkopankkiin ja varmaan alkaisivat yrittämään rahansiirtoa.

1747810508512.png


Sen verran huolellisesti tehty että eiköhän tuosta ole kohta varoitus seksivau iltapäivälehdissä. Noi kaikki eri pankit eivät edes toimi, isoimmat toimii. Siis sen huijausksen kannalta toimii että niistä edes voi edetä seuraavalle sivulle.
 
Tapaus: työsuhde-edut (lounari / virike-etu) irtisanoutumisen yhteydessä. Sanotaan että 1.9. virike-etua ladataan 300 euron edestä. Käytän edun heti 1.9. ja irtisanoudun kuukauden sisällä. Etu on minulle ladattu ja työnantajan tapauksessa voi-voi, tuskinpa virike-etua lähdetään perimään takaisinkaan? Lähinnä lounasedun voimassaolo taitaa olla sopimusasia, en tiedä sivutaanko tässä edes mitään lakia lopulta :)?
 
Ei käsittääkseni niitä voi ottaa takaisinpäin tuossa tilanteessa. Työnantaja saa kyllä toimistajasta riippuen valita kuinka kauan se etu on käytettävissä, mutta jos sen käyttää heti niin sillä ei tietenkään ole väliä
 
Olen menossa sovittelumenettelyyn käräjäoikeuteen, haastoin itse taloyhtiön hallituksen & isännöitsijän ja ehdotin sovittelua. Asia on lyhyesti niin, että isomman tilan (autohalli) osakekirja on jaettu pienempiin osiin (8 x 12m2 autopaikka) niin, että tuli 8 uutta osaketta = 96m2 ja ilman osaketta jäi noin 310m2 muuta tilaa mihin sisältyy vielä 2 autopaikkaa, liki 50m2 pesupaikka, wc, 12m2 varasto yms. Tätä 310m2 ei lisätty yhtiöjärjestykseen, eikä sen hallintaoikeutta merkitty mihinkään. Kaikki ko. autohallin ylläpitokulut (siivous, remontointi, valvonta yms) on meidän kustantama ensin 1987-1994 ja uudestaan 1997-2025 ja jatkuu huomennakin. Eli yli 35 vuotta.

Isännöitsijä myönsi ettei ollut toimittanut hänelle lähetettyjä asiaan liittyviä asiakirjoja lakimiehelle kenelle teki toimeksiannon. Lakimies on taas antanut neuvoja, vain yleisellä tasolla eikä ole pyytänyt mitään asiakirjoja nähtäväksi. Hallituksen pj ollut liki 20 vuotta puheenjohtajana ja ei ole kyennyt vastaamaan yhteenkään hänelle lähetettyyn sähköpostiin 3 vuoden aikana (13 meiliä)
Kukaan ei ole kommentoinut 19 kpl lähetettyyn liitetiedostoon missään vaiheessa.

Taloyhtiön hallituksen kanta on, että tämä 310m2 onkin taloyhtiön hallinnassa ja isäni on tarkoituksella antanut tämän taloyhtiölle a) ilmaiseksi b) sellaisella sopimuksella, että me vastaamme kaikista kuluista hamaan tappiin asti ja taloyhtiö voi sitten halutessaan myydä näitä autopaikkoja / pesupaikan tulevaisuudessa. Kuulostaa ihan helvetin loogiselta. En tiedä mitä sieniä Koffinpuistossa kasvaa.

Taloyhtiöllä ei ole mitään paperilla tietenkään näyttää. Faijalta on paha kysyä, kun aivoinfarkti vei puhekyvyn, mutta ei ymmärrystä. Vitutuksen määrän näkee naamasta ja verenpaineesta.

Autohallinosake jaettiin jo vuonna 2002 ja siinä mukana olleet silloinen hallituksen pj, sihteeri, 2 x isännöitsijä ja faijan lakimies puskevat horsmaa, joten sieltäkään on vähän vaikea saada apuja. Faijan lakimiehen faxi vuodelta 2002 tosin kertoo kaiken miten tämä 310m2 pitäisi käsitellä yhtiön puolelta osakejaon jälkeen. Sitä vaan ei kukaan talon puolelta halua lukea.

Sovittelussa ei kuulemma käydä mitään "todisteita" läpi (vaikka olemme käräjillä siitä syystä, ettei kukaan ole edes katsonut näitä asiaan liittyviä asiakirjoja alunperinkään) Tilaisuutta ei saa kuvata / nauhoittaa. Pitää vain yrittää sopia, sellaisen porukan kanssa joka ei edes avaa sähköpostejaan tai lue asiaan kuuluvia asiakirjoja ja taloyhtiö kuulemma käyttää sovittelussa avustajana samaa lakimiestä, joka antoi neuvoja lukematta yhtäkään asiakirjaa. Asiaa on nyt palloteltu vasta 3 vuotta.

Jos viet autosi korjaamolle, joka hajoittaa sitä enemmän mitä saa korjattua niin viekö viikon päästä autosi uudestaan samaan paikkaan?

Maksan taloyhtiölle vastikkeina noin 47.000€ vuodessa ja sillä saan, käytännössä en mitään. En edes vastausta sähköpostiin.

Tämän sekoilun lisäksi vettä vuotaa katosta, seinistä ja putkien liitoskohdista yli 44 eri paikasta.
Kukaan ei niihinkään reagoi, itse saa siivota ja yrittää korjata. 👍 "Tämä on suunnitelmallisesti hyvin hoidettu arvotalo Punavuoressa, jossa neliöhinta pyöri muutama vuosi sitten 10.000€/m2"

Screenshot_20250603-214706.Kuvat.png
 
Sovitteluistunto on sovittelua varten ja mikäli ei voida sovitella tuomari keskeyttää sen ja seuraava istunto on oikeudessa. Sovitteluistunnossa istutaan pöydän ääressä ja tuomari kysyy että onko mahdollista sopia ja that's it.
 
Jos/kun ei tuosta ~310m2 tilasta päästä sopimukseen. Niin ilmoittaisin kylmästi, että maksan tulevaisuudessa vain 96m2 mukaan. Nopealla matematiikalla 406m2 yhteensä @47000€/vuosi --> ~115,76€/m2 --> 96m2 --> 11113,30€/vuosi.

Tosin. Olisin kyllä lähtenyt ajat sitten etsimään korvaavia tiloja. Tommonen 47000€ alkaa ihan oikeasti tuntumaan myös taloyhtiön kassassa. Jos on esim. ~35kpl asuntoja, niin maksettavaa tulee kaikille 100€/kk (asunnon koon mukaan tietysti jne.).

Edit: Jos haluat olla vittumainen. Niin tilaat sinne terveystarkastajan. Kuvan perusteella ei tarvitse hometta suuremmin etsiä. Pakotat taloyhtiö tekemään miljoonan rempan, ja sitte lähdet sieltä pois.
 
Olen menossa sovittelumenettelyyn käräjäoikeuteen, haastoin itse taloyhtiön hallituksen & isännöitsijän ja ehdotin sovittelua. Asia on lyhyesti niin, että isomman tilan (autohalli) osakekirja on jaettu pienempiin osiin (8 x 12m2 autopaikka) niin, että tuli 8 uutta osaketta = 96m2 ja ilman osaketta jäi noin 310m2 muuta tilaa mihin sisältyy vielä 2 autopaikkaa, liki 50m2 pesupaikka, wc, 12m2 varasto yms. Tätä 310m2 ei lisätty yhtiöjärjestykseen, eikä sen hallintaoikeutta merkitty mihinkään. Kaikki ko. autohallin ylläpitokulut (siivous, remontointi, valvonta yms) on meidän kustantama ensin 1987-1994 ja uudestaan 1997-2025 ja jatkuu huomennakin. Eli yli 35 vuotta.

Kuulostaa todella erikoiselta, että ikäänkuin saman osakekirjan (ryhmän) alla olevasta tilasta jätetään osa muodostamatta uudeksi osakkeeksi ja ikään kuin "ilmaan".

Sovittelussa ei kuulemma käydä mitään "todisteita" läpi (vaikka olemme käräjillä siitä syystä, ettei kukaan ole edes katsonut näitä asiaan liittyviä asiakirjoja alunperinkään) Tilaisuutta ei saa kuvata / nauhoittaa. Pitää vain yrittää sopia, sellaisen porukan kanssa joka ei edes avaa sähköpostejaan tai lue asiaan kuuluvia asiakirjoja ja taloyhtiö kuulemma käyttää sovittelussa avustajana samaa lakimiestä, joka antoi neuvoja lukematta yhtäkään asiakirjaa. Asiaa on nyt palloteltu vasta 3 vuotta.

Mihin tämä perustuu? Tottakai sovittelussa käydään läpi esim. kaikki kirjallinen materiaali (aka todisteet), joilla sovintoa voisi edistää.
 
Kuulostaa todella erikoiselta, että ikäänkuin saman osakekirjan (ryhmän) alla olevasta tilasta jätetään osa muodostamatta uudeksi osakkeeksi ja ikään kuin "ilmaan".



Mihin tämä perustuu? Tottakai sovittelussa käydään läpi esim. kaikki kirjallinen materiaali (aka todisteet), joilla sovintoa voisi edistää.
Tuomari sanoi, ettei siellä sovittelussa katsota mitään todisteita. Haastehakemus kaikkine liitteineen / todisteineen on lähetetty hallituksen pj.lle. Jos ei tälläkään kertaan niitä lue niin vähän paha siinä on sovitella, kun toinen ei tiedä, ei muista, ei osaa sanoa, eikä ymmärrä.
 
Tuomari sanoi, ettei siellä sovittelussa katsota mitään todisteita. Haastehakemus kaikkine liitteineen / todisteineen on lähetetty hallituksen pj.lle. Jos ei tälläkään kertaan niitä lue niin vähän paha siinä on sovitella, kun toinen ei tiedä, ei muista, ei osaa sanoa, eikä ymmärrä.
Kai muistiinpanojen pohjalta voi ainakin suullisesti esitellä, minkä perusteella vaatii mitäkin.
 
Jos/kun ei tuosta ~310m2 tilasta päästä sopimukseen. Niin ilmoittaisin kylmästi, että maksan tulevaisuudessa vain 96m2 mukaan. Nopealla matematiikalla 406m2 yhteensä @47000€/vuosi --> ~115,76€/m2 --> 96m2 --> 11113,30€/vuosi.

Tosin. Olisin kyllä lähtenyt ajat sitten etsimään korvaavia tiloja. Tommonen 47000€ alkaa ihan oikeasti tuntumaan myös taloyhtiön kassassa. Jos on esim. ~35kpl asuntoja, niin maksettavaa tulee kaikille 100€/kk (asunnon koon mukaan tietysti jne.).

Edit: Jos haluat olla vittumainen. Niin tilaat sinne terveystarkastajan. Kuvan perusteella ei tarvitse hometta suuremmin etsiä. Pakotat taloyhtiö tekemään miljoonan rempan, ja sitte lähdet sieltä pois.

Sori, siis on olemassa autohalli joka on pinta-alaltaan reilut 400m3. Tämän autohallin yhtiöjärjestykseen merkitty osakemäärä jaettiin tasan 8 uuden autopaikan kesken lakimiehen ehdotuksesta ja näihin autopaikkoihin meni 96m2. Näistä jäi yli tuo 310m2 mitä ei merkattu yhtiöjärjestykseen millään tavalla, eikä sille annettu omaa osakekirjaa. Taloyhtiön kulut tästä 310m2 eivät ole nousseet eurollakaan osakejaon jälkeen vuonna 2002, koska me olemme ne kulut maksaneet itse kokoaika.

Meillä on lisäksi varastotiloja autohallin ympärillä noin 800m2, joista menee tuo vajaa 50K€/vuodessa vastiketta. Autopaikkoja meillä on 3/8, kun loput on myyty jo silloin 2002 eteenpäin.

Tästä 310m2 autohallitilasta ei makseta vastiketta, koska sitä varten pitäisi olla se osakekirja tai tilan hallintaoikeus merkitty, jonkun toisen osakkeen yhteyteen.

Kuluja tämän 310m2.n.ylläpitoon sain laskettua 23 vuodelle noin 80.000€ jos tila olisi tosiasiallisesti ollut taloyhtiön hallinnassa ja pitäisi maksaa ulkopuoliselle työstä ja materiaaleista.
 
En lähtisi sinne sovitteluun ollenkaan. Ellei sitten heti tarjota sopimusta 90/400m2 prosenteilla.

Meillä on käynnissä yhden asunnon putkirempan reklamaatio. Periaatteessa päinvastainen tilanne. Omistaja ei ole millään tavalla yhteistyökykyinen. Totesin omalta ostalta (hallituksenjäsen). Että antaa sitten lakimiesten tapella. Siinä on ihan turha tuhlata omaa aikaa.
 
Kai muistiinpanojen pohjalta voi ainakin suullisesti esitellä, minkä perusteella vaatii mitäk

En lähtisi sinne sovitteluun ollenkaan. Ellei sitten heti tarjota sopimusta 90/400m2 prosenteilla.

Meillä on käynnissä yhden asunnon putkirempan reklamaatio. Periaatteessa päinvastainen tilanne. Omistaja ei ole millään tavalla yhteistyökykyinen. Totesin omalta ostalta (hallituksenjäsen). Että antaa sitten lakimiesten tapella. Siinä on ihan turha tuhlata omaa aikaa.
Meille riittäisi 1 osakekirja autopaikkaan 1 osakekirja mikä sisältää autopesupaikan, wc.n ja yhden 12m2 varastotilan. Siitä ylijäävät alueet siirtyisi virallisesti taloyhtiön hallintaan ja taloyhtiö alkaisi hoitamaan siivouksen, remontoinnin yms. Yhtiö alkaisi saamaan normaalia vastiketta tästä uudesta autopaikasta ja nimellistä vastiketta pesupaikasta, koska sitä käyttää muutkin autopaikan omistavat henkilöt.

Tätä ehdotettiin 1½ vuotta sitten yhtiölle ja yhtiön lakimies vastasi, että ei ole mitään autopaikkaa nro 9 olemassa, eikä ole mitään pesupaikkaakaan tai jos sellainen on niin se on laiton. (Meillä on ollut yhtäjaksoisesti autopesufirmoja vuokralla 25 vuotta..)

Että näin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 126
Viestejä
4 801 305
Jäsenet
77 884
Uusin jäsen
jyrbae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom