Lisäksi oli mielenkiintoista nähdä kuinka kauan muu maailma tuon jälkeen jaksaisi kaataa rahaa sinne. Niillähän olisi oma valtio.
Tuota on mielestäni ihan perustellusti epäilty yhdeksi syyksi miksi nimenomaan palestiinalaisten johtajat Arafatista lähtien ovat kieltäytyneet omasta valtiosta kun sitä on heille tarjottu, ainakin niin kauan kun Israel jäisi edelleen olemaan.
Sen jälkeen Palestiinasta tulisi vain yksi pieni köyhä arabivaltio joka ei enää kiinnostaisi ketään (ainakaan Israelin lisäksi joka voisi kokea sen edelleen turvallisuusuhkaksi), ja jolle tulisi maailmalta paljon vähemmän avustusrahoja kuin nykyisin.
Voin hyvin kuvitella kun Arafat yllättäen kieltäytyi hänelle tarjotusta Palestiinan valtiosta, hän luultavasti mietti mielessään:
"Jos vastaan kyllä, tässäkö se sitten oli, koko elämäntyöni? Perustin Fatahin vuosia ennen Kuuden Päivän Sotaa ja nousin PLO:n johtoon tavoitteena tuhota Israel, ja nyt petän kansani tuosta tavoitteesta ikiajoiksi? Minua pidettäisiin kansansa myyneenä petturina. Mitä minä edes tekisin eläkkeellä?".
Noin muuten, toistan edelleen että ihmettelen miten kahteen erillään olevaan alueeseen jaettu Palestiinan valtio voisi oikeasti edes toimia, siten että yksi taho pitää tiukasti valtaa ja kuria molemmilla alueilla. Jos Gazassa aletaan mellakoida hallintoa vastaan, miten Länsirannalta saadaan lähetettyä sinne salaisen poliisin joukkoja ampumaan mielenosoittajat, ja päinvastoin?
Kun kerran Egypti ja Jordania eivät myöskään enää suostu ottamaan palestiinalaisalueita haltuun (asukkaineen), ainoaksi oikeasti toteuttamiskelpoiseksi vaihtoehdoksi palestiinalaisten valtiolle näkisin että Gazaan tulee yksi ja Länsirannalle toinen valtio, erillisillä hallinnoilla. Gazan ja Länsirannan "palestiinalaisia" ei oikeasti yhdistä muu kuin että ovat kaikki arabeja, ja vastustavat Israelin olemassaoloa. Ei sinällään eroa esim. jordanialaisista, egyptiläisistä, syyrialaisista, libanonilaisista, irakilaisista yms. arabeista.
Ihmettelen miten tästä jakautuneen Palestiinan valtion dilemmasta tunnutaan puhuttavan varsinkin länsimaissa niin vähän. Olenko minä ainoa ihminen (länsi)maissa joka tunnistaa siinä suuren käytännön ongelman? Minusta länsimaiset tahot jotka edelleen liputtavat tällaisen kaksijakoisen Palestiinan valtion puolesta ovat jotenkin naiiveja tai yksinkertaisesti tyhmiä, eivät vain ole tulleet koskaan ajatelleeksi asiaa?